Népszava, 1987. április (115. évfolyam, 77–101. sz.)

1987-04-01 / 77. szám

­ Nőtt a különbség a tsss-ek köz Interjú dr. Eleki Jánossal, a TOT főtitkárával Tavaly mind az állami gazdaságok, mind a termelő­­szövetkezetek növelték nyereségüket. Ez utóbbi — kü­lönösen a termelőszövetkezeteknél —, kellemes megle­petés, hiszen az aszály miatt sokan ennél rosszabb eredményre számítottak. Ugyanis a közös gazdaságok eredményének 60 százaléka alaptevékenységből szár­mazik, az állami gazdaságoknál ez az arány 27 száza­lék. A szövetkezetek ezért sérülékenyebbek, az időjárás szeszélyeinek hatását nehezebben tudják elhárítani, más területen kigazdálkodni. A termelőszövetkezeti zár­számadások lassan befeje­ződnek. Dr. Eleki Jánostól, a Termelőszövetkezetek Or­szágos Tanácsának főtitká­rától az iránt érdeklődtünk: milyen eredményt értek el tavaly a közös gazdaságok? Emelkedett a nyereség . Az ország 1260 mezőgaz­dasági termelőszövetkezete zömmel januárban és feb­ruárban tartotta meg zár­­számadási küldött- és köz­gyűléseit. A közös gazdasá­gok tavaly eredményesen gazdálkodtak: nyereségük 6,5 százalékkal — 1,1 milli­árd forinttal — nőtt. Mind­ez több pozitív tényező hatá­sának együttes következmé­nye. Elsőként említem, hogy a gazdaságpolitika gyorsan feltárta az 1985-ös megtorpa­nás okait, s központi intéz­kedésekkel sikerült felolda­ni a feszültségek egy részét — mondta a TOT főtitkára. — Kedvező a változás az ál­lattenyésztés és a kukorica­termesztés támogatásában, és központi alapból enyhítet­ték az aszály okozta kiesé­seket. — Mely területeken történt még érzékelhető javulás? — Tavaly nőtt a kukori­ca vetésterülete és átlagho­zama, napraforgóból rekord­­termést takarítottak be a ter­­­melőszövetkezetek, kedvező­en alakult a gyümölcs és a szőlőtermés minősége, javult a cukorrépa beltartalmi ér­téke, megállt a sertés- és baromfiállomány több éve tartó csökkenése. Nem el­hanyagolható az sem, hogy az üzemek 1986-ban takaré­kosabban gazdálkodtak a korábbinál, így sikerült mér­sékelni költségeiket. — Hány zárszámadáson vett részt? — Hat termelőszövetkezet­be jutottam el. Arra töre­kedtem, hogy ne csak a jó üzemek helyzetét ismerjem meg, hanem betekinthessek a közepes, illetve gyenge gazdaságok mindennapi gondjaiba is. Veszprémvar­­sányban azt láttam, hogy vi­szonylag rossz adottságok mellett is lehet jól gazdál­kodni, állattenyésztésük eredményei kiválóak. Kun­­ágotán örültek a közepes eredménynek. Sárospatakon viszont a nullás mérleg szá­mított sikernek. Tiszta lap­pal indulhatnak most, hogy a korábbi évek objektív ne­hézségei által okozott kiesé­seket sikerült kigazdálkod­ni. Dicséret illeti a szövet­kezet vezetését, hogy nehéz helyzetéből kivezették a szö­vetkezetet. — Milyen a hangulat a szövetkezetekben? Mely kér­déseket érintették leggyak­rabban a felszólalók? — Nem tapasztaltam pesz­­szimista hangulatot a gazda­ságokban. Minthogy azon­ban az emberek közérzetét nagyban az határozza meg, hogy milyen eredménnyel gazdálkodnak, a különbsé­gek tovább nőttek a gazda­ságok között; meglehetősen differenciált az önmagukról alkotott kép. De szinte min­denütt tapasztalható az eredmények javításának ha­tározott igénye. Legtöbben a bérgazdálkodással­­ kapcso­latos kérdéseikre kértek vá­laszt. A kötöttségek különö­sen a jó üzemekben dolgo­zókat foglalkoztatják. Meg­lepően sok helyen tettek kri­tikai észrevételeket saját munkájukra. — Hány szövetkezet zárt veszteséggel? Közülük meny­nyien vannak súlyos helyzet­ben? — A szövetkezetek mint­egy tíz százaléka zárta vesz­teséggel az 1986-os évet. A sikertelenül gazdálkodók szá­ma csökkent, a veszteség ösz­­szege az aszály miatt jelen­téktelen mértékben növeke­dett. Körülbelül egyharma­­duk helyzetét tartjuk súlyos­nak. Olyan körülményeket szeretnénk teremteni ezek­ben az üzemekben is, hogy képesek legyenek a fejlődés­re!­­ Mely térségek, megyék vannak a legnehezebb hely­zetben? Hol feszítenek leg­inkább a foglalkoztatási gon­dok? Nehéz a helyzet Hornádban — Azok a szövetkezetek vannak a legnehezebb hely­zetben, ahol a tartós gazdál­kodási problémák, továbbá a rossz természeti adottsá­gok ötvöződnek a több éve tartó aszály okozta gondok­kal. Ezek a szövetkezetek a normatív szabályozás mel­lett — amely a föld arany­korona minőségében megle­vő különbségeket veszi csak figyelembe — önerőből nem képesek kimozdulni. Ezek a területek — kisebb eltéré­sekkel — azonosak az Or­szágos Tervhivatal által ki­jelölt gazdaságilag elmara­dott térségekkel. Különö­sen nehéz a helyzet Borsod­ban, de figyelmet érdemel Somogy, Szabolcs-Szatmár és Pest megye helyzete is. — Az elmaradott térségek fejlesztésére kormányzati program született. Mennyi­ben érinti ez a termelőszö­vetkezeteket? Mikorra vár­ható ettől érzékelhető javu­lás? — A kormányzati program abban a vonatkozásban érin­ti alapvetően a termelőszö­vetkezeteket, hogy — ipari háttér hiányában — a gaz­dasági bázist a mezőgazda­ság jelenti a felzárkózás meg­valósításában. Gyors válto­zás nem lehetséges. Az e cél­ra biztosított településfej­lesztési hozzájárulás látvá­nyos változtatásokat nem tesz lehetővé, több pénzzel csak a VII. ötéves terv végé­re lehet számolni. A mező­­­gazdálkodás feltételeinek ja­vítását szolgáló beruházások — például a melioráció — megtérülése hosszabb fo­lyamat. A szükséges forrá­sok nem is állnak minden esetben rendelkezésre. Ezért a térségi problémák ebben a tervidőszakban — várhatóan — nem oldódnak meg. — A megnehezült körül­mények csorbítják-e a szö­vetkezeti fórumok működé­sét? A zárszámadások betöl­­tik-e eredendő szerepüket? — A szövetkezetek külön­böző csoportjaiban — 400— 500 gazdaságban — van mi­ről dönteni. Ha megtalálható is olykor a formalizmus a szövetkezetekben, az nem a mozgalomból, annak kiala­kult rendszeréből, hanem belső irányítási, vezetési hi­bákból fakad. A szövetkezeti mozgalom fejlesztette, fino­mította belső szervezeti-irá­nyítási rendszerét, demokra­tizmusát. Ennek eredménye­ként a zárszámadó közgyűlé­sekre tudatosan készülnek a gazdaságok. A munkahelyi tanácskozáson felvetett ész­revételeket, javaslatokat fi­gyelembe véve kerül sor a küldöttgyűlés, vagy a köz­gyűlés megtartására, ahol összefogottan vitatják meg a lezárt gazdasági évet, így a zárszámadási közgyűlés jobban és hatékonyabban töltheti be feladatát. — Az idei időjárás eddig nem volt túlságosan kegyes a mezőgazdákhoz. Képesek lesznek teljesíteni a közös gazdaságok az idei, magas tervet? — Az előző évi termelési kiesés és az 1987. évi kemény tél különösen nehéz helyzetet teremtettek a nagyüzemek számára, de a terv teljesíthe­tő. Számolunk azzal, hogy a gabonatermelésben arány­­eltolódás következik be a ta­vaszi vetésű kukorica javára. Javulás várható az állatte­nyésztésben, az árintézkedé­seknek köszönhetően a ser­tés- és baromfiállomány lét­számának csökkenése meg­állt, növekedés tapasztalha­tó. A fagykár mértéke még pontosan nem ismert, a ki­esések pótlására valószínű, üzemi és állami intézkedé­sekre lesz szükség. A külpiacra koncentrálnak — Mit tart ma a legfonto­sabbnak az előrelépés, a fej­lődés követelményei közül? — A fejlődésnek tükröznie kell mind a külső, mind a belső körülmények diktálta követelményeket. Ami a kül­ső körülményeket illeti, ott a külpiac igényeire kell kon­centrálnunk, míg itthon az ellátási felelősségnek kell­­ eleget tennünk. Szerintem az élelmiszer-gazdaság egészé­nek és ebből adódóan­ a ter­melőszövetkezeti mozgalom­nak is attól függ a perspek­tívája, hogy az előbb emlí­tett külső feltételeknek ho­gyan tudunk megfelelni. Ez — megítélésem szerint — sokkal nagyobb feladat, mint a belső ellátás, más, minő­ségileg kategóriákkal nehe­zebb feladat. Külpiaci versenyképessé­günkre jelentős hatással van az élelmiszer-feldolgozás ver­tikális integrációjának fej­lettsége Meg kell szüntet­nünk az alaptevékenység, a feldolgozás és az értékesítés érdekeltségének elkülönülé­sét. Adott a regionális élel­miszeripari üzemek és a me­zőgazdasági termelőszövet­kezetek „érdekközössége”. Ez megfelelően széles bázis, ám a jelenlegi érdekközösség mindeddig kevésnek bizo­nyult az előrelépéshez. Új alapokra kellene ezt he­lyezni, és az új alap a közös tulajdonú élelmiszeripari vállalatok létrehozatalának agrárpolitikai elhatározása lehetne. Mindez ma még csak az érdekképviselet vé­leménye. Olyan felelős ja­vaslat azonban, ami nagyban hozzájárulhatna versenyké­pességünk fokozásához, és az ehhez szükséges közös ter­melői-feldolgozói -ér­tékesí­­­tői érdekeltség, az érdekek összhangjának megteremté­séhez ! Cseh János Dr. Eleki János, a TOT főtitkára Tapolcsányi Éva felvétele SZERDA, 198­7. ÁPRILIS 1. NÉPSZAVA A piacfelügyelet nem pótolja a piacot Ülést tartott a Fogyasztók Országos Tanácsa Idei első üléseit kedden dél­­előtt tartotta a Fogyasztók Országos Tanácsa, a Hazafias Népfront Országos Tanácsá­nak Belgrád rakparti székhá­zában. A piacfelügyeleti tevé­kenység tapasztalatairól volt szó, valamint arról, hogy mi­lyen lehetőségei vannak a FOT-nak a piacfelügyelet ha­tékonysága növelésében. Rév Lajosnak, a FOT elnökének megnyitója után a beszámo­lóhoz Szikszay Béla államtit­kár, az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke fűzött szó­beli kiegészítést. Elmondotta, hogy 1985. ja­nuár elseje óta miniszterta­nácsi rendelet szabályozza a piacfelügyelet feladatait és eszközeit. Ugyanakkor lépett életbe a tisztességtelen gaz­dasági tevékenység tilalmá­ról szóló törvény, s mindez­zel összefüggésben az ársza­bályozás is új jogszabályi keretet kapott. Ezek a válto­zások együttesen szolgálják a piaci működési elvek erő­teljesebb érvényre juttatását, de, mint az államtitkár meg­állapította: a szabályozott szocialista piac kifejlesztésé­nek még csak a kezdetén tartunk, és az előrehaladás útja nehéz. Hangsúlyozta, hogy a kereslet és a kínálat egyensúlyát nem elsősorban adminisztratív intézkedések­nek, hanem a piaci mecha­nizmusoknak kell létrehoz­niuk. Jelenleg ugyanis az a hely­zet, hogy a kereslet van túl­súlyban, és nagyon kevés helyen sikerült a piaci ver­senyhez nélkülözhetetlen, legalább kismértékű kínálati többletet létrehozni. Ehhez hozzájárul az is, hogy még mindig jellemző a monopol­­helyzet, a nagyvállalatok túl­súlya. Nagy hiány van kis- és közepes méretű vállalatok sokaságából; ezek léte a gaz­dasági verseny egyik elen­gedhetetlen feltétele. Az államtitkár rámutatott, hogy a tisztességtelen gazda­sági­­ tevékenység tilalmáról korszerű törvénnyel rendel­kezünk, a gyakorlati alkal­mazás feltételei azonban sok területen még megteremtésre várnak. A piacfelügyelet azonban — amely jelenleg az operatív gazdasági ellenőrzés mellett sokszor kénytelen „zavarelhárításra” szorítkoz­ni — nem helyettesítheti és nem pótolhatja magát a pia­cot. A Fogyasztók Országos Ta­nácsának tagjai a vitában el­mondották saját — túlnyomó részben negatív — tapaszta­lataikat, majd Szikszay Béla összefoglalásképpen megál­lapította: a hazai termelés kétharmad részét itthon fo­gyasztják el, s az ebből adó­dó pozícióval a vállalatoknak a jelenleginél jobban kelle­ne élniük. V. Zs. Mag­yar—kínai idegenforgalmi egyezmény Magyar—kínai kormánykö­zi idegenforgalmi egyezményt írt alá kedden Budapesten Vincze Imre belkereskedelmi miniszterhelyettes és Z­hu Ankang, a Kínai Népköztár­saság budapesti nagykövete. Tavaly 4100 kínai állampol­gár járt hazánkban, s 1550 magyar állampolgár látoga­tott Kínába. Milyen lehetőségeket nyit meg a turizmusban a törté­nelem során most első ízben aláírt magyar—kínai idegen­­forgalmi együttműködési megállapodás? — kérdeztük az okmányok aláírása után Vincze Imre belkereskedel­mi miniszterhelyettest. — Kitágítja számunkra az eddig is meglévő kapcsolato­kat. Bővülhet az utazók köre, bár az kétségtelen, hogy Kí­nába a távolság miatt soha nem lesz olcsó az utazás. — A Kínai Népköztársa­ság szívesen várja a magyar turistákat — mondotta Zhu Ankang, Kína budapesti nagykövete. — Száznegyven nyitott városba látogathat­nak, elvileg már annak sincs akadálya, hogy egyénileg utazzon valaki. Arra nem számítunk, hogy Kínából nagyszámú turista érkezik majd Magyarországra. Ná­lunk most elsősorban a bel­földi turizmus fejlesztése ke­rült előtérbe. — és — Hulladékártalmatlanító művet avattak Győrben Minden berendezése magyar gyártmány • Az iszapot komposztálják Ötvennégyen társultak (Megyei tudósítónktól) Mint szerte az országban, Győrött is­ egyre nagyobb gond a hulladékok és ezen belül mindinkább a folyé­kony hulladékok tárolása, kezelése, ártalmatlanítása. A kisalföldi megyeszékhelyen tetézi a problémát, hogy az ipari üzemekben keletkező szennyezett vizek egy része nem is vezethető be a váro­si csatornahálózatba , hi­szen ez teljes egészében a Dunába vezeti a 130 ezres nagyváros szennyvizét. A ve­szélyes, folyékony hulladé­kot évek óta a város hatá­rában levő földmedencébe szállították a szippantójár­művek. Ugyancsak oda ke­rült a város peremkerületei­ben keletkező kommunális folyékony hulladák. Erről a helyzetről immár múlt időben beszélhetünk. 1985 októberében a Győri Városi Tanács Győr és Kör­nyéke Vízmű­­és Fürdő Vál­lalat gesztorságával, 54 gaz­dálkodó szerv bevonásával Győri Környezetvédő Egye­sülés elnevezéssel gazdasági társulást hozott létre. Ezek a cégek 84 millió forintot ad­tak össze, a többit a közpon­ti környezetvédelmi alap biz­tosította, összesen 120 millió fo­rintra volt szükség a ked­den átadott, folyékony hul­ladékot ártalmatlanító mű megvalósítására. A létesítésé­re kiírt versenypályázatot a legkedvezőbb ajánlatával a szolnoki Keviterv, a kivitele­zésre pedig a veszprémi Du­­viép nyerte el. Magyarorszá­gon még nem épült ilyen, a kommunális és az ipari fo­lyékony hulladékot egyszer­re befogadó és ártalmatlanító létesítmény, tehát a terve­zők, építők számára a győri lesz a referencia telep, amely­nek valamennyi berendezése magyar gyártmány. A sokféle folyékony hul­ladék egy része a technoló­giai folyamatok után a Du­na vizével megegyező minő­ségű folyadékként kerül a folyóba. Az iszap nagy ré­szét komposztálják, majd pi­hentetés után talajjavításra hasznosítják. Az igazán ve­szélyes hulladékok maradvá­nyait tíz évig a telepen tá­rolják. Az előrelátó tervezésnek köszönhetően a most átadott telep szomszédságában épí­tik­ meg a bős—nagymarosi vízlépcsőrendszer létesítésé­hez kapcsolódó győri nagy szennyvíztisztító művet. (csiszka) Világgazdaság ■ Új-Delhi. Hosszú lejá­­ratú együttműködési szerző­dést kötött kedden Új-Del­­hiben a MOGÜRT, a Mer­kur és az MMG Automa­tika Művek a Maruti Udyog Limited indiai állami céggel Maruti személygépkocsik im­portjára, illetve magyar autó- és gépipari termékek ex­portjára. A magyar kivitel meghatározó része az MMG által gyártott és a Maruti gép­kocsikba épített ,komplett műszerfal. A Merkur válasz­téka már ebben az évben öt­száz Maruti személyautóval bővül. ■ Brasilia: A külkereske­delmet ösztönző és a gazda­ságot élénkítő intézkedés, hogy azok a vállalatok, ame­lyek 10 százalékkal növelik késztermékexportjukat a ta­valyihoz képest, adókedvez­ményt kaphatnak termelő­berendezések importjára. A brazil exportőrök szerint a kivitel felfuttatása érdeké­ben szükség van a nemzeti valuta, a cruzado erőteljes leértékelésére. ■ Peking: Kína legna­gyobb kereskedelmi köz­pontjának építésére nyújt 280 millió dolláros hitelt egy 22 nemzetközi bankhá­zat tömörítő szindikátus. A Peking keleti részén, egy 40 hektáros területen létesíten­dő épületegyüttes szállodák­ból, irodaépületekből, laká­sokból, bevásárlóközpontból és egy nagy kiállítási csar­nokból áll majd. A Békés megyei Gabonaforgalmi és Malomipari Vállalat SZARVASI MALOMÜZEMÉBE FŐMOLNÁRI beosztásba munkatársat keres, felső- vagy középfokú iskolai végzettséggel. Szolgálati lakást biztosítunk. Jelentkezés: Békéscsaba, Gyulai út 2. Személyzeti osztály. Jelentkezés: ERDŐKÉMIA VÁLLALAT személyzeti osztály, Budapest V., Veres Pálné u. 17. (181-360, 181-152). LÍ­M*VÓ és«***» M v,ttVu* érték*

Next