Népszava, 1987. július (115. évfolyam, 153–179. sz.)
1987-07-10 / 161. szám
Parkolási helyzetkép Szegedről Szegeden is, mint az ország nagyobb városaiban mindenütt, napjainkban egyre nagyobb gondot okoz a megnövekedett gépkocsiállomány parkolása. Ezért a megyei város tanácsának végrehajtó bizottsága határozatot hozott a város parkolási helyzetének javítására. Szeged tömegközlekedésének színvonala kiállja a többi várossal való összehasonlítás próbáját, ahol azonban a forgalom a legkoncentráltabb, a parkolás mind nehezebbé válik. Emiatt igyekeznek a tömeg- és egyéni közlekedés között a helyes arányt megteremteni, valamint a belvárost tehermentesíteni. Itt helyezkednek el az igazgatási, oktatási, kereskedelmi, egészségügyi és egyéb központok, amelyek természetszerűen vonzzák a város többi körzetéből, sőt a környékbeli településekről is az ott élőket, és ez tovább növeli a zsúfoltságot. Ezérthatároztak úgy az illetékesek, hogy helyesebb, ha a belvárosba csak annyi gépkocsit engednek be, amennyi biztonságosan és kulturáltan elhelyezhető. A lakótelepeken sem könynyebb a helyzet. Az útburkolati jelek festésére egyre kevesebb pénz áll rendelkezésre, és ebből a parkolók felfestésére már nemigen jut keret. Ennek hatására viszont a helytelen beállások miatt értékes parkolóhelyek vesznek el. Ezenkívül sok helyet elfoglalnak a szemétgyűjtő konténerek, az egy helyben veszteglő roncs-, vagy üzemképtelen masinák is. A megoldás érdekében a belső városrészben elkerülhetetlen a parkolási díjak óránkénti 4 forintról 10 forintra emelése — a parkolóóráknál és -jegyeknél egyaránt —, az ingyenesség teljes megszüntetése és a várakozási idő maximálása. Hogy az intézkedések ne maradjanak hatástalanok, természetesen az ellenőrzésről is gondoskodni kell. A nyári idegenforgalmi szezonban a diákok segítségére számítanak. A parkolójegyek hátoldalán pedig több nyelvű felirat ad tájékoztatást az igénybevétel módjáról, a jegyek érvényességéről. (szigethy) Gyorsírók és gépíróik világtalálkozója Firenzében Kétévenként rendezik meg a világ legjobb gyorsíróinak és gépíróinak a nemzetközi találkozóját. Idén — július 11. és 17. között — Firenze fogadja az INTERSTENO (Nemzetközi Gyorsíró és Gépíró Szövetség) 37. kongresszusának és versenyeinek résztvevőit. A rendezvényre ezúttal is népes magyar küldöttség utazik, a gyorsíró-, illetve a gépíróversenyeken 13—13 versenyzőnk vesz részt. A nemzetközi szervezet — amelynek 22 ország a tagja —, ebben az esztendőben ünnepli fennállásának 100. évfordulóját, jogelődjének I. kongresszusát 1887-ben Londonban rendezték meg. Hazánk 30 éve vesz részt munkájában. A magyar gyorsírás és gépírás nemzetközi elismerését jelentette, hogy 1975-ben Budapest adott otthont a kongresszusnak. A magyar csapatban helyet kaptak az idei hazai gyorsíróbajnokság legjobbjai, köztük a felnőtt, a junior és az ifjúsági bajnok gyorsírásból és gépírásból egyaránt. Részt vesz a firenzei versenyen Baczony László, Magyarország 28-szoros gyorsíróbajnoka, és Erdősiné Varga Erzsébet, háromszoros gépíró-világbajnok, 10- szeres magyar bajnok is. Lottó A Sportfogadási és Lottó Igazgatóság tájékoztatása szerint a lottó 28. játékhetén a következő számokat húzták ki: 11,24, 27, 52, 61 Lengyel a fitisták vendégjátéka A tervezettnél tovább, — várhatóan október végéig — vendégszerepel hazánkban a Lengyel Állami Cirkusz félszáz tagú társulata. Az együttes április közepe óta 20 nagyvárosban lépett fel, eddig 70 előadást tartottak, produkciójukat több, mint 100 ezer néző tekintette meg. A porondművészek műsorában a lengyel cirkuszművészet legjobbjai szerepelnek, s a mintegy kétórás programban láthatók jaguárok, oroszlánok, párducok, elefántok és ormányos medvék is. A sikeres előadássorozat a következő hetekben, hónapokban az Alföldön folytatódik. Elsőként Bács-Kiskun megyében szerepelnek: Baján, Jánoshalmán, Kiskőrösön, Kiskunhalason, Kiskunfélegyházán, valamint Kecskeméten lépnek közönség elé. A következő állomás Csongrád megye, Szegeden július 20-tól vendégszerepelnek. A lengyel artisták turnéjuk során mintegy félszáz magyar városban szórakoztatják a közönséget. Csillagászati megfigyelések a Mir űrállomáson Űrcsillagászati megfigyeléseket végeztek a már több mint öt hónapja a Mir űrállomáson dolgozó szovjet űrhajósok, Jurij Romanyenko és Alekszandr Lavejkin. A kozmonauták a Kvant modulban ideszállított új tudományos berendezéseket is kipróbálják a kísérletsorozatban, s hamarosan a „Glazar” ultraibolya-sugárzást felfogó teleszkópot is működésbe hozzák. Az örmény Tudományos Akadémián kifejlesztett teleszkópról, a tervezett kísérletekről a TASZSZ-nak nyilatkozva Grant Tovmaszjan, a bjuratkani obszervatórium vezetője kijelentette: a Glazar a galaktikák és kvazárok — innét ered a műszer neve is — ultraibolya-sugárzását hivatott felfogni, s így a kísérletek célja újabb égitestek felfedezése. A csillagászati kutatásokhoz nagy szükség van az égitestek térképére, s a Glazar segítségével ,, űrtérképészeti” munkát végeznek a Mir űrállomáson az ultraibolya-sugárzás értékelésével — hangsúlyozta az örmény tudós. (MTI) Négy halott, negyven sebesült Herbornban A herborni katasztrófa végleges mérlege: négy halott és negyven, részben súlyos sebesült. Ezt közölte csütörtök reggel a Deutsch Landfunk nevű országos rádióállomás. Jürgen Warnke közlekedési miniszter a nyugatnémet televízióban bejelentette azt, hogy különleges tanácsadó szervet hoznak létre a benzintartálykocsi felrobbanásából adódó következtetések levonására. A példátlan szerencsétlenség kedden történt, és robbanások sorozatát okozta, házakat hamvasztott el az NSZK-beli városban. A bizottság megvizsgálja azt a kérdést is: vajon engedélyezhető-e, hogy a veszélyes terhet szállító közúti gépjárművek vezetői teljesítménybér-rendszerben dolgozzanak. Több szakember rámutatott ugyanis, hogy ez a rendszer túlfeszített munkára, a gépkocsivezetők kimerülésére vezet, s ez oka lehet súlyos szerencsétlenségek bekövetkezésének. A nyugat-berlini rendőrség máris tömeges ellenőrzést hajtott végre az NSZK-ból a városba érkező közúti szállítmányok esetében, összesen 54 teher- és tartálykocsi megvizsgálása után arra az eredményre jutottak, hogy egyik gépkocsi állapota sem felelt meg teljes mértékben a biztonsági követelményeknek. Tehergépkocsi és vonat ütközött Pakson Súlyos baleset történt csütörtökön Pakson, a városközpont közelében levő, jelzőberendezés nélküli vasúti átjáróban. Feil József 50 éves paksi lakos ZIL tehergépkocsijával nem adta meg az elsőbbséget az átjáróhoz érkező személyvonatnak, s ráhajtott a vágányra. Ütközés után a vonat több mint száz méteren maga előtt tolta a tehergépkocsit. Feil József a kórházba szállítás közben meghalt, utasa — Müller Ferenc 35 éves paksi lakos — súlyos, életveszélyes sérüléssel került a szekszárdi megyei kórház baleseti sebészetére. Az ügyben a rendőrség szakértők bevonásával folytatja a vizsgálatot. (MTI) Nonstop tv-adó Japánban A világ első 24 órán át műsort sugárzó tv-adója nemrég kezdte el működését Japánban. Az állami tv-társaság, a közismert NHK tulajdonában lévő adó éjjel-nappal ellátja nézőit hírekkel, filmekkel, tv-játékokkal, szórakoztató műsorokkal és minden egyébbel, ami egy televíziós szolgáltatástól elvárható. Az NHK vezetői egy sajtóértekezleten elmondották, hogy a képek minősége is sokkal jobb, mint a korábbiaké. Teljesen egyenértékűek egy moziképpel, természetesen színesben. A hang minősége is lényegesen meghaladja az átlagost. Az új adó mégsem aratott teljes közönségsikert. Számos néző és néhány újság is felvetette, hogy az óriási költséggel beindított létesítmény miért sugároz elsősorban külföldről átvett programokat és filmeket. Az NHK igazgatótanácsa válaszul azzal érvelt, hogy egy 24 órás adáshoz túlságosan szűk lenne a csupán szigetországi kínálat. A nonstop tv-adó az elmúlt hét végén indult. A legelső programokban a sport és a szórakoztató anyag dominált, főként az Egyesült Államokból és Nagy-Britanniából átvett képekben. A műsort egyébként műhold segítségével sugározzák és csupán ennek megvásárlása 238 millió dollárba került. Az NHK részéről azt is közölték, hogy az új adó a világ első olyan tv-állomása, amely műhold útján közvetlenül továbbítja a képet és a hangot az előfizetőkhöz. Bár más országokban is sugároznak tv-programokat műhold segítségével, ez az első olyan rendszer, amely egész működését a műhold által történő közvetítésre alapozza. (én) Fizet, vagy ráfizet? A 4-es főútvonal „alárendelése” a három méter széles járdaszigetnek Tervezés és kivitelezés ütközése a Vörös Hadsereg útja és Nagyenyed utca kereszteződésében Mi lesz ebből? — ötlik fel bennünk Vágány Gergely XVIII. kerületi olvasónk fotóval illusztrált észrevételei után. Mivel ő negyven évig taposta a gázpedált, tisztában van a közlekedéssel és annak veszélyeivel, ezért nem tud szó nélkül elmenni az ésszerűtlen, balesetveszélyes és felelőtlen munka mellett. A felvételeket nézve, felmerül a kérdés, vajon a munkát megrendelő és fizető szerv azt kapja-e, amit megrendelt és amit fizet? kerekes A meghosszabbított járdaszigetek több helyen akadályozzák a ki- és befordulást, legalábbis a törött kockakő ezt sugallja A Vörös Hadsereg útja és Bajcsy-Zsilinszky utca kereszteződésénél a busz csak a szembejövőkkel farkasszemet nézve tud kikanyarodni Veszélyben a 9-10 évesek , közlekedési lámpák bírják a meleget Első pillanatra nem tűnik képtelenségnek a gondolat: azért van mostanában még több közlekedési baleset, mert a nagy hőséget nem bírják a közlekedési lámpák sem, és tönkrement közülük jó néhány. A Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészetén kértünk tájékoztatást arról, hogy igaz-e ez a feltételezés? Mi tagadás, a kérdés határozott meglepetést keltett. Mint elmondták: a főváros 465 útkereszteződésében van közlekedési lámpa, s közülük tegnap mindössze öt volt hibás, de azok sem a melegtől mentek tönkre, hanem kiégett az izzójuk. A most lábra kapott hiedelem feltehetően abból táplálkozott, hogy a hatvanas évek végén még tranzisztoros lámpákat használtak a fővárosban, ám azok közül az utolsót is leszerelték még 1969-ben. Az azóta használatos típusok mínusz 20 és plusz 70 Celsius-fok közötti hőmérsékletre vannak tervezve, tehát nem árt nekik a meleg. Ennél sokkal reálisabb veszélyt jelez a gyermekbalesetek számának növekedése. Szerdán például a fővárosban minden harmadik baleset áldozata gyermek volt, méghozzá 9—10 évesek. Ez az a korosztály, amelyik éppen most kezd önállósodni, a szülők bátrabban engedik el őket egyedül strandra vagy máshová. A szerdai balesetek mindegyike abból adódott, hogy a gyerekek figyelmetlenül léptek le a járművek elé. Ez olyan intő jel, amire feltétlenül fel kell figyelni a felnőtteknek, a szülőknek és a járművezetőknek egyaránt. P. A. Megvédték fiókáikat az ölyvek Ragadozó madarak küzdelmét figyelték meg a vadászok az egyik kelet-baranyai erdő felett: két ölyv csapott össze egy sassal, fiókáik védelmében. A ritka madárként számon tartott kis békászó sas zsákmányt keresve akadt rá egy irtás szélén az egerészölyvek fészkére, benne néhány fiókával. Ez a sasfajta — mint a neve is mutatja — általában békákkal, egerekkel, gyíkokkal és kígyókkal táplálkozik, de nem veti meg a kisebb madarakat sem. Ez alkalommal az ölyvek fiókáinak egyikét akarta elragadni, szüleik azonban szembeszálltak vele. A közelben tartózkodó embereknek ritka látványban lehetett részük, hiszen a küzdelem résztvevői a hazai madárvilág legnagyobb, legerősebb ragadozói közé tartoznak. Testük fél méternél hoszszabb, szárnyaik fesztávolsága pedig egy-másfél méter. NÉPSZAVA A MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA Szerkeszti a szerkesztőbizottság Főszerkesztő: Fodor László Szerkesztőség: Bp. VII., Rákóczi út 54. Telefon: 224-810 Postacím: 1964 Budapest Kiadja a Népszava Lap- és Könyvkiadó 1964 Bp. VII., Rákóczi út 54. Telefon: 224-810 Levélcím: 1964 Bp. Pf. 32. Felelős kiadó: Kiss Jenő, a Népszava Lap- és Könyvkiadó igazgatója Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető bármely postahivatalnál, kézbesítőnél Előfizetési díj egy hónapra 43.— Ft Athenaeum Nyomda Felelős vezető: Szlávik András vezérigazgató Nyomtatás: Szikra Lapnyomda Felelős vezető: Csöndes Zoltán vezérigazgató Index: 25 005 ISSN Bp.: 0133—1701 Vidék: 0237-3785 24 6 Hal csak versenyzőknek A Magyar Országos Horgász Szövetség Pest Megyei Intéző Bizottsága július 11-én, szombaton, a markádi Dunaszakaszon rendezi a megyei horgász csapatbajnokságot. Ezért a jelzett partszakaszon szombaton ,0 órától déli 12 óráig a nem versenyzők részére horgászati tilalmat rendelt el. (MTI) A világ egyik legnagyobb és legizgalmasabb autóversenye a Hungaroringen augusztus 7—8— 9-én. Jegyek kaphatók: az IBUSZ, a Cooptourist, a Magyar Autóklub, a Volántefu, az Állami Biztosító és a HUNGAROCAMION irodáiban, valamint a Tourinformnál. Őrizze meg jegyét, mert az ezen szereplő sorszám alapján az augusztus 9-i verseny után az elektronikus számítógép több százezer forint értékben sorsol ki nyereményeket a belépőjegy tulajdonosai között. A nyereményjegyzéket a Népszava aug. 13-i számában közöljük.