Népszava, 1987. július (115. évfolyam, 153–179. sz.)

1987-07-29 / 177. szám

NÉPSZAVA 198­7. JÚLIUS 2­9., SZERDA A szakértők véleménye szerint: Az év mindent eldöntő Forma-1 versenye lesz a Hungaroringen Az autósport szerelmesei, a szakértők állítják, hogy augusztus 9-én a Hungaroringen a Forma-1 öldöklő versenysorozatában sok minden eldőlhet. Akik lát­ták július 12-én a Brit Grand Prix-ről a tévé egyenes közvetítését, meggyőződhettek arról, hogy hosszú idő óta nem folyt a pontokért olyan ádáz küzdelem, mint ott. Ha lehet hinni a pletykáknak, a jól értesül­teknek, enyhén szólva Nigel Mansell, a Williams csa­pat versenyzője és Nelson Piquet nincsenek a leg­jobb viszonyban. Öldöklő harc Végül is presztízsharcuk­nak, dühüknek a nézők lát­ják hasznát. Olyan bravúros előzést, amelyet Nigel Man­sell produkált, még a For­ma-1 bennfentesei sem lát­tak az elmúlt években. Ang­liában volt olyan kör, amely­ben 241 kilométer feletti át­lagot ért el a legjobbnak bi­zonyuló pilóta. Bennünket - érthetően - az foglalkoztat, hogy mi lesz Budapesten. Sokan úgy gondolták, mi, akik nem in­dítunk versenyzőt, mégis világraszóló sikert értünk el a múlt év augusztusában. Ez így igaz, hiszen nem egy­szerűen valamiféle sportbra­vúrról volt szó, hanem arról, hogy alig hét és fél hónap alatt elkészült a pálya, vala­mennyi szükséges kiegészí­tő építmény, bevezető út. A világsajtó magyar csodá­ról beszélt, a szervezők pe­dig nem kaphattak nagyobb elismerést, minthogy a Hungaroring a múlt évben rendezett valamennyi ver­seny értékelése alapján a világ Forma-1 pályái közül a legmagasabb pontszámot kapta. Mindazok, akik bábáskod­tak a Hungaroring születése körül, pontosan tudták: az első lecke megoldása nem egy, vagy néhány vállalat, hanem az ország presztízs ügye. Tudták, hogy évekre kaptak feladatot, s az erköl­csi, az anyagi siker biztosítá­sa többéves, sok fejfájást okozó munkával jár. A Hun­­garoringnél hármas céllal kell számolni: a legfonto­sabb a Forma-1, de egyálta­lán nem mellékes, hogy ami­kor végre van egy igazi ott­hona az autó- és motorsport­nak, minél több színvonalas verseny legyen itt év köz­ben, s ugyanakkor az ide­genforgalom sem mellékes, hiszen mint most már a gyakorlat bizonyította, tíz- és tízezren látogatnak ide, közülük sokan saját autó­jukkal gurulnak végig a „teknőben”. gyobb port a Rolls Royce sajtó világbemutatója „ver­te fel”. Az elmúlt hetekben sokan arról beszéltek, hogy első­sorban a Hungarocamion verseny miatt a pálya meg­rongálódott. Igaz, néhány kamion kifutott a fűre, a fel­újításhoz azonban azonnal hozzáláttak, jóval kevesebb kárt okoztak a gépóriások, mint amennyire számítot­tak, s mire Ian Brown, a FI­SA Forma-1-es futamokat rendező pályák biztonságá­ért felelős bizottságának tit­kára hozzánk érkezett, már minden rendben volt, így nyilatkozott: „Csaknem ki­fogástalan állapotban ta­láltam minden létesít­ményt, már csak apróbb si­mításokra lesz szükség az augusztus 9-én sorra kerülő Nagydíjig. Kiváló a főlelátó elhelyezése. Csaknem az egész pályát be lehet látni az ülőhelyekről, a Hungaro­ring a világ talán egyik leg­jobb Forma-1-es versenypá­lyája. Megfelelőek a kiszol­gáló létesítmények is, az egyik veszélyes kanyarban megítélésem szerint gumi­abroncsokból védőkorlátot kell felállítani. ” Arra a kér­désre, hogy szerinte valóban túl lassú-e a pálya a sok ka­nyar miatt, így válaszolt: „Az a fő célunk, hogy ne a motorok, hanem a pilóták vetélkedjenek. A Hungaro­­ringhez hasonló technikás pályák az igazi vezetői tu­dást juttatják érvényre. ” A betétversenyek két célt szolgálnak: a nézők szóra­koztatását, s azt, hogy érde­mes legyen a főprogramok előtt kimenni Mogyoródra, illetve ennek befejezése után kint maradni. Az idén különösen érdekesnek ígér­kezik a „Lady Racing” női autóverseny, a veterán­autók Hartmann László emlékversenye, a légi pará­dé és még egy újdonság: a nemzetközi részhajrás ke­rékpárverseny. Milyen az érdeklődés az idei Forma-1 iránt? Az első évben - teljesen érhetően - már az érdeklődők döntő többsége márciusban meg­vásárolta jegyét. Most már a Forma-1 visszatérő ese­mény, mindenki tudja, hogy a pályára csaknem 200 ez­ren férnek be, s így érthető. Bádogóriások és a reklám Az elmúlt egy évben több verseny kitűnő hírvivője volt a Hungaroringnek. A Tourist Trophyt több, mint 30 ezren látogatták meg, s a verseny sikeres le­bonyolítása ad reményt ar­ra, hogy jövőre itt legyen a motoros világbajnokság. A Hungarocamion vállalkozá­sát sokan túl merésznek tar­tották. Soha még Magyaror­szágon nem rendeztek meg ilyen nemzetközi versenyt, most viszont kitűnően, s a profi reklámnak köszönhető, hogy több mint 130 ezren voltak kíváncsiak a bádog­óriások száguldására. Éppen a Forma-1 sikere alapján több nyugati gyár vette igénybe a pályát, hogy ki­próbálja új típusait, vagy bemutassa ezeket. A legna­ A 2. Magyarország Nagydíj programja AUGUSZTUS 7., PÉNTEK: 10.00- 11.30 Forma-1 szabadedzés 11.50- 12.20 Veterán autók felvonulása 13.00- 14.00 Forma-1 időmérő edzés 14.20- 14.50 Szupersport versenyautók sza­badedzése 15.10- 15.40 „Lady Racing" női autóverseny szabadedzése 16.00- 16.30 Szupersport időmérés 16.50- 17.20 „Lady Racing" női autóverseny, időmérés 17.30­ Tombolasorsolás AUGUSZTUS 8., SZOMBAT: 10.00- 11.30 Forma-1 szabadedzés 11.50- 12.20 Veterán autók Hartmann László átlagtartó emlékversenye 13.00- 14.00 Forma-1 időmérő edzés 14.20- 14.50 Szupersport versenyfutam (10 kör) 15.00- 15.10 Szupersport eredményhirdetés 15.30- 16.00 „Lady Racing" versenyfutam I. (10 kör) 16.20- 17.20 Nézők futóversenye 17.30­ Tombolasorsolás AUGUSZTUS 9., VASÁRNAP: 10.30- 11.00 Forma-1 melegítő edzés 11.10- 12.00 Nemzetközi részhajrás kerékpár-12.10-12.30 12.30- 13.20 14.00-14.30-14.33-16.30- 16.35-16.45 17.15-17.45 17.45-18.00 verseny Megnyitó ünnepség Légiparádé Rajtceremónia Előstart a Forma-1 részére (zöld zászlóval) Forma-1 vb-futam rajtja Forma-1 verseny célja Forma-1 díjkiosztó „Lady Racing" II. versenyfutam „Lady Racing" díjkiosztó ünnep­sége Tombolasorsolás Négy kerékcsere 6 másodperc alatt Az építők tovább dolgoz­nak, a múlt évi versenyen és azóta is jegyezték a hibapon­tokat, s a szükséges karban­tartás mellett sok feladatot megoldottak, így most már nagyobb lesz a sajtóköz­pont, a Posta tökéletesítette a telefon- és telex-összeköt­tetéseket, mód van arra, hogy a tudósítók a képeket is továbbítsák. Elkészült 15 ezer négyzetméter új burko­lat, ezzel a közönség közle­kedését könnyítik meg. A Forma-1-ről mindenki­nek a száguldás jut eszébe, holott tulajdonképpen a ver­seny mellett mindaz, ami a pályán történik, egyúttal a holnap biztonságos autózá­sát segíti elő. A Forma-1 katlanjaiban született a bu­kósisak, a szervófék, a biz­tonsági öv, nem beszélve az új motorcsodákról. Az idei újdonság: a FISA előírása alapján a turbófeltöltésű motorokra szelepeket kell felszerelni. Ezeket a szele­peket a FISA tartja karban és biztosítja azonosságukat. A számozott szelepeket min­den futam előtt a gépátvétel, valamint az adminisztratív ellenőrzés során a csapatok képviselői sorsolás alapján kapják meg. A szabadedzé­seknél s természetesen a versenynél is ezt a módszert alkalmazzák. Mindenki a pi­lótákról beszél, kevés szó esik a konstruktőrökről, a szerelőkről, mindazokról, akik az istállókban, a háttér­ben dolgoznak. Pedig művé­szeik szakmájuknak, csak egyetlen példa: négy kere­ket 6-8 másodperc alatt cse­rélnek. Érdemes kimenni Mivel a jegyvásárlási ro­ham az utolsó napokra vár­ható, a Forma-1 GT min­dent elkövet, hogy a sorban állásokat elkerüljék. Az IBUSZ, a Cooptourist, a Hungarocamion, a Volán Tefu és az Állami Biztosító mellett újdonság, hogy a Skála, a Centrum - Corvin Áruház­­ és a Tourinform is árusít jegyet. Sőt, Budapes­ten a forgalmasabb csomó­pontokban is megszervezték a jegyárusítást és a verseny időszakában a HÉV-, a buszmegállókban, a pályák­hoz vezető utakon is lesz­nek mozgóárusok. A Forma-1 iránt elsősor­ban a fiatalok érdeklődnek, ezért úgy döntöttek a rende­zők, hogy pénteken, szom­baton 12 éves korig egy-egy felnőttel egy-egy gyerek in­gyen léphet be a pályára. Az idén már lesz diákjegy is, a háromnapos 600, a vasárna­pi 300 forintba kerül. S most joggal elmond­hatjuk, hogy sokan nemcsak a verseny élményével lesz­nek gazdagabbak, hiszen nemzetközi viszonylatban is egyedülálló akciónak szá­mít, hogy minden jegy sors­jegy. A Videoton számítás­­technikai szakemberei kidol­gozták a sorsolás módszere­it. Eredetileg a rendezők úgy tervezték, hogy a ver­(Folytatás a 12. oldalon) Kitűnő közlekedési kapcsolatok A közlekedésszervezők ta­valy kitűnőre vizsgáztak. A külföldi autópályák több­ségénél 20 kilométeres kör­zeten belül már csak lépés­ben tudnak haladni az autók, vagy 30-60 percet áll­va vesztegelnek. Sok he­lyen, a verseny előtti napon már sátorvárosokat építe­nek, mert nem bíznak ab­ban, hogy bármilyen korán indulnak, odaérnek a ver­senyre. Nálunk tavaly 160 ezren voltak és a közlekedés nem okozott még akkora gondot sem, mint amikor a Népstadionban egy futball­meccset rendeznek. A mér­nökök, közlekedési szakem­berek m­esszemenően figye­lembe vették a nemzetközi gyakorlatot, de sikerült jó néhány olyan új megoldást alkalmazni, amelyekről kül­földi partnereink a legna­gyobb elismeréssel nyilat­koztak. Nincs egyetlen olyan Forma-1 pálya sem, amelynek ennyiféle közle­kedési kapcsolata lenne, mint a Hungaroringnek. El­érhető autóval, autóbusszal, HÉV-vel, sőt vonattal is, igaz, hogy a vasút tavaly elenyésző forgalmat bonyo­lított le, s ezért ők nem kap­nak jelentősebb szerepet. A nagy idegenforgalom fel­tétlenül szükségessé tette az egységes jelzésrendszer ki­alakítását. A határoktól a pályáig „vezetnek” a Hun­garoring feliratok, s a többi között ez az egyértelmű, a tájékoztatást elősegítő meg­oldás is hozzájárult, hogy ta­valy egyetlen baleset sem történt az utakon. Az a tö­rekvés is bevált, hogy aki külföldről, vagy vidékről ér­kezik, lehetőleg kerülje el az amúgy is túlzsúfolt fővárost, vagy legalábbis a centru­mot. A Kiskunlacházáról ki­jelölt körgyűrű az 5-ösön, az M5-ösön, a 4-esen és a 31-es utakon biztosította az „át­emelést”. A tranzitforgalom­ban nehézséget okoz a Lánc­híd lezárása. A szakértők szerint, mivel hétvégéről van szó, a szombati és a va­sárnapi Mogyoród felé törté­nő közlekedés a hidakon nem okoz majd gondot. Bizonyítanak a nők is A tavalyihoz hasonlóan teljes „liftet” akarnak bizto­sítani, tehát Budapesttől vé­gig megszervezik a rendőri irányítást, mindenütt előnyt adva a versenyre igyekvők­nek. A többi között helikop­terek is segítik a forgalom irányítását, kiépítik a teljes rádióláncot, így szükség esetén mód van az azonnali közbeavatkozásra. Akik Budapest irányából halad­nak a pálya felé, a 18,5 kilo­méteres kiágazásnál, vagy a 22,5 kilométernél hajthat­nak ki. Gödöllő felől a 2101-es úton is meg lehet közelí­teni a pályát, illetve a 30-as úton Szilasliget irányába van kapcsolat. Több, mint 45 ezer gépko­csi számára biztosítottak parkolóhelyet. A városon belüli tömegközlekedés alapja a metró, amely a töb­bi között gyors kapcsolatot biztosít az Örs vezér térhez, ahonnan 10 percenként in­dul a HÉV, s ezek a mogyo­ródi ideiglenes megállóig vi­szik az utasokat. A buszok az Árpád-hídtól indulnak kétpercenként a pályához. 11 hogy a jegyelővétel csökkent a tavalyihoz képest, viszont július közepétől rendkívüli érdeklődés tapasztalható. Sokakat megzavart a négy­ezer forintos jegyár hírének elterjedése. Összesen 5 ezer ilyen háromnapos jegy van, mint táblázatunk is mutat­ja, ennél sokkal olcsóbban lehet ülő- és állójegyekhez jutni. Jó névjegyünk, hírvivőnk a világban a magyar Vaslady. Aláírták a Concorde II-t. A parancsokat osztogató szá­mítógép. Gumiháború. Mindent lát a fotocella. Ayrton Senna Mogyoródon szambát jár. Hitvesek és barátnők. Néhány cím az IPV gondozásában a napokban megje­lent 64 oldalas Forma-1 Magazinból. A színes újság be­pillantást enged a világ legnagyobb cirkuszának kulisz­­szatitkaiba, bemutatja a versenyzőket a technikai új­donságokat, tartalmazza a teljes startlistát, körszámláló ívet a 3 nap programját, részletesen ismerteti az eddigi összecsapásokon kialakult sorrendet és a legilletékeseb­bek, a király új alattvalói nyilatkoznak a várható esé­lyekről.

Next