Népszava, 1987. július (115. évfolyam, 153–179. sz.)
1987-07-29 / 177. szám
NÉPSZAVA 1987. JÚLIUS 29., SZERDA A szakértők véleménye szerint: Az év mindent eldöntő Forma-1 versenye lesz a Hungaroringen Az autósport szerelmesei, a szakértők állítják, hogy augusztus 9-én a Hungaroringen a Forma-1 öldöklő versenysorozatában sok minden eldőlhet. Akik látták július 12-én a Brit Grand Prix-ről a tévé egyenes közvetítését, meggyőződhettek arról, hogy hosszú idő óta nem folyt a pontokért olyan ádáz küzdelem, mint ott. Ha lehet hinni a pletykáknak, a jól értesülteknek, enyhén szólva Nigel Mansell, a Williams csapat versenyzője és Nelson Piquet nincsenek a legjobb viszonyban. Öldöklő harc Végül is presztízsharcuknak, dühüknek a nézők látják hasznát. Olyan bravúros előzést, amelyet Nigel Mansell produkált, még a Forma-1 bennfentesei sem láttak az elmúlt években. Angliában volt olyan kör, amelyben 241 kilométer feletti átlagot ért el a legjobbnak bizonyuló pilóta. Bennünket - érthetően - az foglalkoztat, hogy mi lesz Budapesten. Sokan úgy gondolták, mi, akik nem indítunk versenyzőt, mégis világraszóló sikert értünk el a múlt év augusztusában. Ez így igaz, hiszen nem egyszerűen valamiféle sportbravúrról volt szó, hanem arról, hogy alig hét és fél hónap alatt elkészült a pálya, valamennyi szükséges kiegészítő építmény, bevezető út. A világsajtó magyar csodáról beszélt, a szervezők pedig nem kaphattak nagyobb elismerést, minthogy a Hungaroring a múlt évben rendezett valamennyi verseny értékelése alapján a világ Forma-1 pályái közül a legmagasabb pontszámot kapta. Mindazok, akik bábáskodtak a Hungaroring születése körül, pontosan tudták: az első lecke megoldása nem egy, vagy néhány vállalat, hanem az ország presztízs ügye. Tudták, hogy évekre kaptak feladatot, s az erkölcsi, az anyagi siker biztosítása többéves, sok fejfájást okozó munkával jár. A Hungaroringnél hármas céllal kell számolni: a legfontosabb a Forma-1, de egyáltalán nem mellékes, hogy amikor végre van egy igazi otthona az autó- és motorsportnak, minél több színvonalas verseny legyen itt év közben, s ugyanakkor az idegenforgalom sem mellékes, hiszen mint most már a gyakorlat bizonyította, tíz- és tízezren látogatnak ide, közülük sokan saját autójukkal gurulnak végig a „teknőben”. gyobb port a Rolls Royce sajtó világbemutatója „verte fel”. Az elmúlt hetekben sokan arról beszéltek, hogy elsősorban a Hungarocamion verseny miatt a pálya megrongálódott. Igaz, néhány kamion kifutott a fűre, a felújításhoz azonban azonnal hozzáláttak, jóval kevesebb kárt okoztak a gépóriások, mint amennyire számítottak, s mire Ian Brown, a FISA Forma-1-es futamokat rendező pályák biztonságáért felelős bizottságának titkára hozzánk érkezett, már minden rendben volt, így nyilatkozott: „Csaknem kifogástalan állapotban találtam minden létesítményt, már csak apróbb simításokra lesz szükség az augusztus 9-én sorra kerülő Nagydíjig. Kiváló a főlelátó elhelyezése. Csaknem az egész pályát be lehet látni az ülőhelyekről, a Hungaroring a világ talán egyik legjobb Forma-1-es versenypályája. Megfelelőek a kiszolgáló létesítmények is, az egyik veszélyes kanyarban megítélésem szerint gumiabroncsokból védőkorlátot kell felállítani. ” Arra a kérdésre, hogy szerinte valóban túl lassú-e a pálya a sok kanyar miatt, így válaszolt: „Az a fő célunk, hogy ne a motorok, hanem a pilóták vetélkedjenek. A Hungaroringhez hasonló technikás pályák az igazi vezetői tudást juttatják érvényre. ” A betétversenyek két célt szolgálnak: a nézők szórakoztatását, s azt, hogy érdemes legyen a főprogramok előtt kimenni Mogyoródra, illetve ennek befejezése után kint maradni. Az idén különösen érdekesnek ígérkezik a „Lady Racing” női autóverseny, a veteránautók Hartmann László emlékversenye, a légi parádé és még egy újdonság: a nemzetközi részhajrás kerékpárverseny. Milyen az érdeklődés az idei Forma-1 iránt? Az első évben - teljesen érhetően - már az érdeklődők döntő többsége márciusban megvásárolta jegyét. Most már a Forma-1 visszatérő esemény, mindenki tudja, hogy a pályára csaknem 200 ezren férnek be, s így érthető. Bádogóriások és a reklám Az elmúlt egy évben több verseny kitűnő hírvivője volt a Hungaroringnek. A Tourist Trophyt több, mint 30 ezren látogatták meg, s a verseny sikeres lebonyolítása ad reményt arra, hogy jövőre itt legyen a motoros világbajnokság. A Hungarocamion vállalkozását sokan túl merésznek tartották. Soha még Magyarországon nem rendeztek meg ilyen nemzetközi versenyt, most viszont kitűnően, s a profi reklámnak köszönhető, hogy több mint 130 ezren voltak kíváncsiak a bádogóriások száguldására. Éppen a Forma-1 sikere alapján több nyugati gyár vette igénybe a pályát, hogy kipróbálja új típusait, vagy bemutassa ezeket. A legna A 2. Magyarország Nagydíj programja AUGUSZTUS 7., PÉNTEK: 10.00- 11.30 Forma-1 szabadedzés 11.50- 12.20 Veterán autók felvonulása 13.00- 14.00 Forma-1 időmérő edzés 14.20- 14.50 Szupersport versenyautók szabadedzése 15.10- 15.40 „Lady Racing" női autóverseny szabadedzése 16.00- 16.30 Szupersport időmérés 16.50- 17.20 „Lady Racing" női autóverseny, időmérés 17.30 Tombolasorsolás AUGUSZTUS 8., SZOMBAT: 10.00- 11.30 Forma-1 szabadedzés 11.50- 12.20 Veterán autók Hartmann László átlagtartó emlékversenye 13.00- 14.00 Forma-1 időmérő edzés 14.20- 14.50 Szupersport versenyfutam (10 kör) 15.00- 15.10 Szupersport eredményhirdetés 15.30- 16.00 „Lady Racing" versenyfutam I. (10 kör) 16.20- 17.20 Nézők futóversenye 17.30 Tombolasorsolás AUGUSZTUS 9., VASÁRNAP: 10.30- 11.00 Forma-1 melegítő edzés 11.10- 12.00 Nemzetközi részhajrás kerékpár-12.10-12.30 12.30- 13.20 14.00-14.30-14.33-16.30- 16.35-16.45 17.15-17.45 17.45-18.00 verseny Megnyitó ünnepség Légiparádé Rajtceremónia Előstart a Forma-1 részére (zöld zászlóval) Forma-1 vb-futam rajtja Forma-1 verseny célja Forma-1 díjkiosztó „Lady Racing" II. versenyfutam „Lady Racing" díjkiosztó ünnepsége Tombolasorsolás Négy kerékcsere 6 másodperc alatt Az építők tovább dolgoznak, a múlt évi versenyen és azóta is jegyezték a hibapontokat, s a szükséges karbantartás mellett sok feladatot megoldottak, így most már nagyobb lesz a sajtóközpont, a Posta tökéletesítette a telefon- és telex-összeköttetéseket, mód van arra, hogy a tudósítók a képeket is továbbítsák. Elkészült 15 ezer négyzetméter új burkolat, ezzel a közönség közlekedését könnyítik meg. A Forma-1-ről mindenkinek a száguldás jut eszébe, holott tulajdonképpen a verseny mellett mindaz, ami a pályán történik, egyúttal a holnap biztonságos autózását segíti elő. A Forma-1 katlanjaiban született a bukósisak, a szervófék, a biztonsági öv, nem beszélve az új motorcsodákról. Az idei újdonság: a FISA előírása alapján a turbófeltöltésű motorokra szelepeket kell felszerelni. Ezeket a szelepeket a FISA tartja karban és biztosítja azonosságukat. A számozott szelepeket minden futam előtt a gépátvétel, valamint az adminisztratív ellenőrzés során a csapatok képviselői sorsolás alapján kapják meg. A szabadedzéseknél s természetesen a versenynél is ezt a módszert alkalmazzák. Mindenki a pilótákról beszél, kevés szó esik a konstruktőrökről, a szerelőkről, mindazokról, akik az istállókban, a háttérben dolgoznak. Pedig művészeik szakmájuknak, csak egyetlen példa: négy kereket 6-8 másodperc alatt cserélnek. Érdemes kimenni Mivel a jegyvásárlási roham az utolsó napokra várható, a Forma-1 GT mindent elkövet, hogy a sorban állásokat elkerüljék. Az IBUSZ, a Cooptourist, a Hungarocamion, a Volán Tefu és az Állami Biztosító mellett újdonság, hogy a Skála, a Centrum - Corvin Áruház és a Tourinform is árusít jegyet. Sőt, Budapesten a forgalmasabb csomópontokban is megszervezték a jegyárusítást és a verseny időszakában a HÉV-, a buszmegállókban, a pályákhoz vezető utakon is lesznek mozgóárusok. A Forma-1 iránt elsősorban a fiatalok érdeklődnek, ezért úgy döntöttek a rendezők, hogy pénteken, szombaton 12 éves korig egy-egy felnőttel egy-egy gyerek ingyen léphet be a pályára. Az idén már lesz diákjegy is, a háromnapos 600, a vasárnapi 300 forintba kerül. S most joggal elmondhatjuk, hogy sokan nemcsak a verseny élményével lesznek gazdagabbak, hiszen nemzetközi viszonylatban is egyedülálló akciónak számít, hogy minden jegy sorsjegy. A Videoton számítástechnikai szakemberei kidolgozták a sorsolás módszereit. Eredetileg a rendezők úgy tervezték, hogy a ver(Folytatás a 12. oldalon) Kitűnő közlekedési kapcsolatok A közlekedésszervezők tavaly kitűnőre vizsgáztak. A külföldi autópályák többségénél 20 kilométeres körzeten belül már csak lépésben tudnak haladni az autók, vagy 30-60 percet állva vesztegelnek. Sok helyen, a verseny előtti napon már sátorvárosokat építenek, mert nem bíznak abban, hogy bármilyen korán indulnak, odaérnek a versenyre. Nálunk tavaly 160 ezren voltak és a közlekedés nem okozott még akkora gondot sem, mint amikor a Népstadionban egy futballmeccset rendeznek. A mérnökök, közlekedési szakemberek messzemenően figyelembe vették a nemzetközi gyakorlatot, de sikerült jó néhány olyan új megoldást alkalmazni, amelyekről külföldi partnereink a legnagyobb elismeréssel nyilatkoztak. Nincs egyetlen olyan Forma-1 pálya sem, amelynek ennyiféle közlekedési kapcsolata lenne, mint a Hungaroringnek. Elérhető autóval, autóbusszal, HÉV-vel, sőt vonattal is, igaz, hogy a vasút tavaly elenyésző forgalmat bonyolított le, s ezért ők nem kapnak jelentősebb szerepet. A nagy idegenforgalom feltétlenül szükségessé tette az egységes jelzésrendszer kialakítását. A határoktól a pályáig „vezetnek” a Hungaroring feliratok, s a többi között ez az egyértelmű, a tájékoztatást elősegítő megoldás is hozzájárult, hogy tavaly egyetlen baleset sem történt az utakon. Az a törekvés is bevált, hogy aki külföldről, vagy vidékről érkezik, lehetőleg kerülje el az amúgy is túlzsúfolt fővárost, vagy legalábbis a centrumot. A Kiskunlacházáról kijelölt körgyűrű az 5-ösön, az M5-ösön, a 4-esen és a 31-es utakon biztosította az „átemelést”. A tranzitforgalomban nehézséget okoz a Lánchíd lezárása. A szakértők szerint, mivel hétvégéről van szó, a szombati és a vasárnapi Mogyoród felé történő közlekedés a hidakon nem okoz majd gondot. Bizonyítanak a nők is A tavalyihoz hasonlóan teljes „liftet” akarnak biztosítani, tehát Budapesttől végig megszervezik a rendőri irányítást, mindenütt előnyt adva a versenyre igyekvőknek. A többi között helikopterek is segítik a forgalom irányítását, kiépítik a teljes rádióláncot, így szükség esetén mód van az azonnali közbeavatkozásra. Akik Budapest irányából haladnak a pálya felé, a 18,5 kilométeres kiágazásnál, vagy a 22,5 kilométernél hajthatnak ki. Gödöllő felől a 2101-es úton is meg lehet közelíteni a pályát, illetve a 30-as úton Szilasliget irányába van kapcsolat. Több, mint 45 ezer gépkocsi számára biztosítottak parkolóhelyet. A városon belüli tömegközlekedés alapja a metró, amely a többi között gyors kapcsolatot biztosít az Örs vezér térhez, ahonnan 10 percenként indul a HÉV, s ezek a mogyoródi ideiglenes megállóig viszik az utasokat. A buszok az Árpád-hídtól indulnak kétpercenként a pályához. 11 hogy a jegyelővétel csökkent a tavalyihoz képest, viszont július közepétől rendkívüli érdeklődés tapasztalható. Sokakat megzavart a négyezer forintos jegyár hírének elterjedése. Összesen 5 ezer ilyen háromnapos jegy van, mint táblázatunk is mutatja, ennél sokkal olcsóbban lehet ülő- és állójegyekhez jutni. Jó névjegyünk, hírvivőnk a világban a magyar Vaslady. Aláírták a Concorde II-t. A parancsokat osztogató számítógép. Gumiháború. Mindent lát a fotocella. Ayrton Senna Mogyoródon szambát jár. Hitvesek és barátnők. Néhány cím az IPV gondozásában a napokban megjelent 64 oldalas Forma-1 Magazinból. A színes újság bepillantást enged a világ legnagyobb cirkuszának kuliszszatitkaiba, bemutatja a versenyzőket a technikai újdonságokat, tartalmazza a teljes startlistát, körszámláló ívet a 3 nap programját, részletesen ismerteti az eddigi összecsapásokon kialakult sorrendet és a legilletékesebbek, a király új alattvalói nyilatkoznak a várható esélyekről.