Népszava, 1987. szeptember (115. évfolyam, 231–257. sz.)

1987-10-07 / 236. szám

NÉPSZAVA 1­987. OKTÓBER 7., SZERDA Nemzetközi tanácskozás a munkavédelemről (Folytatás az 1. oldalról) érdekvédelmi, ellenőrzési és felügyeleti tevékenységüket. A szakszervezeti testületek jogaiban ugyanis a korábbi időszakhoz képest semmilyen változás nem történt. Ebből az is következik, hogy nagy hangsúlyt helye­zünk a testületi munkában a munkavédelmi témák na­pirendre tűzésére és az ér­demi, konkrét döntések elő­készítésére, a komplex mun­kálkodásra — mondotta. — Jelenleg is csaknem tízezer, igazolvánnyal ellátott társa­dalmi munkavédelmi ellenőr segíti ezt a munkát, nagy ügyszeretettel, hozzáértéssel. Megítélésünk szerint jogo­sítványaik megfelelő garan­ciát nyújtanak az eredmé­nyes közreműködésre. A szakszervezetek is kialakítot­tak egy sajátos ellenőrzési formát. Mi úgy hívjuk, hogy brigádvizsgálat, amit fél­évenként általában egy-egy ágazati, iparági szakszerve­zet és megye területén vég­zünk , vizsgálódás vagy komplex vagy csak egy konkrét témára összpontosít. A SZOT titkára végezetül arról adott tájékoztatást, hogy a magyar szakszerve­zetek egyre többet foglal­koznak a környezetvédelem ügyével, a mikro- és a makro­környezet összefüggéseivel. Az elmúlt héten például Bu­dapesten rendezték meg a magyar—osztrák környezet­technológiai napokat, ame­lyek rendezvényeit a szak­­szervezetek is támogatták. Ennek egyik célja az volt, hogy osztrák—magyar koo­perációs kapcsolatok, ve­gyesvállalatok létrehozásá­val korszerű környezetvé­delmi technológiák, gépek és berendezések gyártási lehető­ségét és alkalmazását erősít­sék a kölcsönös érdekek alapján. Az osztrák fél ér­deklődést mutat a többi szo­cialista ország iránt is, a kapcsolat felvételéhez a szakszervezetek is segítséget adnak. A tanácskozás ma folytat­ja munkáját. (tóth) A tanácskozás résztvevőinek egy csoportja Szilvásy Rudolf felvételei A SZOT és a J­épssaca üdülési szolgáltatása. Hol van még szabad beutaló? A SZOT-tal közös szolgáltatás keretében rendszeresen közzé­­tesszük: hol, melyik üdülőben van még hely. Célunk, hogy a SZOT-üdülők valamennyi helyét egész éven át vegye igénybe a tagság, ne maradjanak kihasználatlanul a lehetőségek. Ez ideig csak az ágazati szakszervezeteken belül volt lehető­ség a jegykoordinációra, a további felajánlásra. A technika segítségével azonban napjainkban már arra is van mód, hogy szakmai szakszervezetek egy úgynevezett üdülőjegybankban összesítsék az alapszervezetek szabad beutalóit. Ezekről a szabad beutalójegyekről adunk tájékoztatást szerdán és szombaton lapunk 7. oldalán. Az itt felajánlott beutalókat az olvasók — aktív dolgozók és nyugdíjasok — ké­résére az illetékes szakszervezeti bizottságok igényelhetik a felajánló szakszervezetektől. BUDAPEST, SZOT VI­­SEGRÁD ÜDÜLŐHAJÓ, fel­nőtt egyéni beutaló, 2. osz­tály, 7 napos, november 5— 11-ig, 1 db. A beutaló ára 938 forint. A beutaló a köz­alkalmazott­ szakszervezet­ben, a 139-881 telefonon igé­nyelhető. BUDAPEST, SZOT ÜDÜ­­LŐHAJÓ, felnőtt egyéni be­utaló, 2. osztály, 7 napos, november 3—9-ig, 1 db. A beutaló ára 469 forint. A be­utaló a HVDSZ-ben, a 116- 950,35 telefonon igényelhető. DÖMÖS, SZOT SZÁR­NYASKERÉK ÜDÜLŐ, fel­nőtt egyéni beutaló, 2. osz­tály, 14 napos, október 8— 21-ig, 1 db. A beutaló ára 602 forint. A beutaló a mű­vészszakszervezetben, a 211- 120/63, 18 telefonon igényel­hető. LEÁNYFALU, SZOT ÉPÍ­­TŐMUNKÁS ÜDÜLŐ, fel­nőtt egyéni beutaló, 2 osz­tály, 14 napos, december 3— 16-ig, 1 db. A beutaló ára 602 forint. A beutaló a ru­hásszakszervezetben, a 221- 846 telefonon igényelhető. BAKONYBÉL, SZOT­­ÜDÜLŐ, felnőtt egyéni be­utaló, 2. osztály, 14 napos, október 8—21-ig, 2 db. A be­utalók darabja 938 forint. A beutaló a közlekedési szak­­szervezetben, a 138-468/109, 149 telefonon, illetve csak női beutalt részére a HVDSZ- ben, a 116-950/35 telefonon igényelhetők. BAKONYBÉL, SZOT­­ÜDÜLŐ, felnőtt egyéni be­utaló, 2. osztály, 14 napos, október 22.—november 4-ig, 1 db. A beutaló ára 938 fo­rint. A beutaló a közlekedé­si szakszervezetben, a 138- 468/109, 149 telefonon igé­nyelhető. DEBRECEN, KOHÁSZ ÜDÜLŐ, felnőtt egyéni gyógybeutaló, 2. osztály, 14 napos, október 8—21-é ig, 1 db. A beutaló ára 1008 forint. A beutaló csak orvosi javas­latra a közlekedési szakszer­vezetben, a 138-468/109, 149 telefonon igényelhető. DÖMÖS, SZOT SZÁR­NYASKERÉK ÜDÜLŐ, há­zaspári (plusz gyerek vihe­tő) beutaló, 2. osztály, 14 na­pos, október 8—21-ig, 1 db. A házaspári beutaló ára 1204 forint. A beutaló a művész­szakszervezetben, a 211-120/ 63, 18 telefonon igényelhető. DÖMÖS, SZOT SZÁR­NYASKERÉK ÜDÜLŐ, há­zaspári (plusz gyerek vihető) beutaló, 2. osztály, 14 napos, november 5—18-ig, 1 db. A házaspári beutaló ára 1204 forint. A beutaló a közalkal­mazott­ szakszervezetben, a 139-881 telefonon igényel­hető. BALATONALIGA, MSZMP-ÜDÜLŐ, házaspári beutaló, 1/A osztály, 14 na­pos, október 28.—november 10-ig, 1 db. A házaspári be­utaló ára 1820 forint. A be­utaló a közlekedési szakszer­vezetben, a 138-468/109, 149 telefonon igényelhető. SIÓFOK, SZOT CSEPEL ÜDÜLŐ, IV. épület, házas­pári (plusz gyerek vihető) beutaló, 1. osztály, 14 napos, november 6—19-ig, 1 db. A házaspári beutaló ára 1680 forint. A beutaló a HVDSZ- ben, a 116-950/35 telefonon igényelhető. SIÓFOK, SZOT CSEPEL ÜDÜLŐ, IV. épület, házas­pári (plusz gyerek vihető) beutaló, 1. osztály, 14 napos, október 9—22-ig, 1 db. A há­zaspári beutaló ára 1680 fo­rint. A beutaló a KPVDSZ- ben, a 314-782 telefonon igé­nyelhető. SIÓFOK, SZOT CSEPEL ÜDÜLŐ, IV. épület, házas­pári (plusz gyerek vihető) beutaló, 1. osztály, 14 na­pos, december 4—17-ig, 1 db. A házaspári beutaló ára 1680 forint. A beutaló a köz­alkalmazott­ szakszervezet­ben, a 139-881 telefonon igé­nyelhető. SIÓFOK, SZOT EZÜST­PART ÜDÜLŐ, V. épület, házaspári (plusz gyerek vi­hető) beutaló, 1/A osztály, 14 napos, október 14—27-ig, 1 db. A beutaló ára 1820 fo­rint. Az épületben fedett uszoda található. A beutaló a HVDSZ-ben, a 116-950,35 te­lefonon igényelhető. BOGLÁRLELLE, SZOT­­SZANATÓRIUM, felnőtt szanatóriumi beutaló, 21 na­pos, október 13.—november 2-ig, 7 db. A beutalók da­rabja 1071 forint. A beutalók csak orvosi javaslatra a HVDSZ-ben, a 116-950/35, a KPVDSZ-ben, a 314-782 te­lefonon igényelhetők. BOGLÁRLELLE, SZOT­­SZANATÓRIUM, felnőtt szanatóriumi beutaló, 21 na­pos, november 26.—decem­ber 16-ig, 1 db. A beutaló ára 1071 forint. A beutaló csak orvosi javaslatra a textiles­szakszervezetben, a 420-357 telefonon igényelhető. BALATONFÖLDVÁR, SZOT-SZANATÓRIUM, fel­nőtt szanatóriumi beutaló, 21 napos, október 20.—no­vember 9-ig, 2 db. A beuta­lók darabja 1071 forint. A beutalók csak orvosi javas­latra a HVDSZ-ben, a 116- 950/35, a művészszakszerve­zetben, a 211-120/63, 18 te­lefonon igényelhetők. GYERMEKSZANATÓRIU­MI JEGYEK. A november 1- jén kezdődő, négyhetes, is­kolai tanítással egybekötött vajtai gyermekszanatóriumi üdülésre 2—8. osztály közöt­ti általános iskolások részére — fiúknak és lányoknak is — beutalój­egyek igényelhetők az Egészségügyi Dolgozók Szakszervezetében, a 327- 530/147, 188-as telefonon. A Fejér megyei Vaj­tán az eny­hén mozgássérülteket, ge­­rincferdüléseseket, rossz tartásúakat fogadják, olya­nokat, akik a háromszintes kastélyépületben önállóan közlekednek. Ha nincs elég rászoruló jelentkező, a be­utalókat olyan gyerekek ré­szére is igényelhetik, akik levegőváltozásra szorulnak. A négyhetes beutalójegy ára 700 forint. Kapcsoló a gumiszőnyeg alatt Lefülelték a taxigyorsítót - A magántaxisoknak befellegzett - mondta a múlt­koriban egy ismerősöm, amikor is napvilágot látott az a hír, hogy az ellenőrzések immár a szolgáltatást nyúj­tók körére is kiterjednek. - De éppen itt volt az ide­je — tette még hozzá indulatosan. S hogy az indulatos megjegyzés nem alaptalan, számos levél és telefon bi­zonyítja, amelyeket a szerkesztőségünk - különösen az e témába vágó cikkek után - hónapok óta, szinte fo­lyamatosan kap. Már régóta szóbeszéd tár­gya a fővárosban, hogy a magántaxisok közül néhá­­nyan „megreparálják” a ta­xiórát, és hogy a „machiná­ció” következtében annyit kérnek az utastól, amennyit nem szégyellnek. Sajnos, mint minden szó­beszédnek, ennek is volt (van) alapja; a gyanú beiga­zolódott. A napokban készült vádirat szerint Barthal Fe­renc személyszállító kisiparos ellen „vásárlók megkárosítá­sának bűntette” miatt eljá­rást indítottak. A taxis ugyanis olyan elektromos gyorsító berendezést szerel­tetett a kocsijába, amellyel menet közben tetszés szerint tudta változtatni a taxióra működését és a fuvardíjat. Az ügy azért is különösen érdekes, mert nem csak Bu­dapesten, hanem az ország­ban is első ízben felel taxis bíróság előtt vásárlók megká­rosításáért. A részletekről Becike György rendőr őrnagy, a BRFK népgazdasági, társa­dalmi, tulajdonvédelmi osz­tály alosztályvezetője, Krőzsel Károly rendőr őrnagy, a IV. Kerületi Rendőrkapitányság vezetője, és dr. Selmeci Ist­ván, a Fővárosi Főügyészség csoportvezető ügyésze tájé­koztat. Három kilométer 1200 forintért — A magántaxisok megje­lenése a piacon már az első percben párharcot eredmé­nyezett — mondja Becike György.­­ Akkor a taxiállo­másra való beállások körül támadtak zavarok, míg aztán a Főtaxi, a Volán és a KIOSZ közötti megállapodás nyugal­mat hozott a droszton. Mi évek óta rendszeresen néz­zük, rendben vannak-e a pa­pírok (műszaki vizsga, enge­dély stb.), van-e a kocsiban óra, s amennyiben hiányos­ságot fedezünk fel, szabály­sértési eljárást indítványo­zunk. Ebben az évben azon­ban másfajta jelzéseket is kaptunk, főleg az utasoktól. Sokan panaszolták, hogy a fuvardíj nem áll arányban a megtett kilométerekkel. A visszaélések egyre szaporod­tak, a kifizetett összegek is egyre cifrábbak lettek. Egy külföldit például, a Hiltontól a Vigadóig (körülbelül három kilométer) 1200 forintért szál­lított egy magántaxis, és ez, azt hiszem, több, mint felhá­borító. Egy másik esetben szintén a Hiltontól indult a taxi: 350—400 méter után már 250 forintot mutatott a taxióra. Amikor az utas szó­­vátette, akkor a taxis előre­­hátra himbálta az autót, hogy ne tudjanak utasai kiszállni. Félreértés ne essék — te­szi hozzá —, ezek ritka, kivé­teles esetek, a taxisok döntő többsége becsületes, és ma­guk is kivetik a nem közé­jük való harácsolókat, akik, tapasztalataink szerint nin­csenek sokan. De akárhányan is vannak, igyekszünk ki­szűrni ő­ket a forgalomból. Ehhez nagy segítséget ka­punk a szakszervezetek tár­sadalmi ellenőreitől, önkén­tes segítőinktől, akikkel fo­lyamatosan végezzük az el­lenőrzéseket. — Milyen eszközöket és módszereket alkalmaznak gyorsításra a taxisok? — A legprimitívebb beren­dezéstől a legrafináltabbig mindenfélét. Általában ma­guk bütykölgetik az autót. Ventillátorba, pedálba, kap­csolóba kötik be leggyakrab­ban a gyorsítót.­ ­ " Már nem szabálysértés — Van-e visszatartó ereje az ellenőrzéseknek? — Hogyne. Tudunk például arról, hogy amikor legutóbb emelték a tarifát, és át kel­lett állítani az órát, több ma­gántaxis önként kiszereltet­te a gyorsítót, mondván: nem tudják, hogy ki az ellen­őr, ki a rendőr, nem kockáz­tatják az ipart. Egyébként, amikor elszaporodtak a sú­lyos visszaélések, felvettük a kapcsolatot a Fővárosi Fő­ügyészség szakembereivel, akik egyértelműen úgy fog­laltak állást, hogy ezek már nem szabálysértések; követ­kezésképpen miután a vásár­lói megkárosítások kategó­riába esnek, büntetőeljárást vonnak maguk után. — Konkrét esetünkben a IV. Kerületi Rendőrkapitány­ság végezte a nyomozást. Hogy sikerült tetten érni a taxist, hiszen nagyon nehe­zen bizonyítható ez a fajta „gyorsítás”. — Állampolgári bejelen­tésre — válaszol Krőzsel Ká­roly.­­ Mégpedig olyan va­laki kifogásolta a magas számlát, aki rendszeresen te­szi meg ugyanazt az utat, így tehát pontosan tudja a vi­teldíjat. A nyomozás során megállapítottuk, hogy Bar­thal Ferenc elektromos be­rendezést, úgynevezett pör­­getőt építtetett be a taxijá­ba, ezzel „befolyásolta” a vi­­teldíjjelző készülék működé­sét. A taxi vezetője menet közben, a bal lábával, a gu­miszőnyeg alatt elhelyezett mikrokapcsoló megnyomá­sával működtette a készülé­ket. Persze, nem mindig. Ki tudja, milyen szempontok alapján döntötte el, mikor és kinél kapcsolja be. A vi­­teldíjkészüléket lefoglaltuk, és elküldtük az Országos Mé­résügyi Hivatalnak. A szak­­vélemény szerint a rendszer alkalmas arra, hogy haszná­lataival a taxi vezetője a vi­teldíjat meghamisítsa, úgy, hogy az utas ne vegye észre. A gépkocsi mozgása esetén — a haladási sebesség függ­vényében — a normál vitel­díj 30—80 százalékával volt képes megnövelni a tarifát. A nyomozás során a taxis el­ismerte, hogy 60-70 alkalom­mal élt a számára kedvező lehetőséggel. Az ügyet vád­emelési javaslattal átadták a IV-XV. Kerületi Ügyész­ségnek. A vádirat azóta már a Fő­városi Főügyészségen van. Nehéz a tettenérés — Taxisok esetében nehéz a tettenérés, a bizonyítás — mondja dr. Selmeci István csoportvezető ügyész. — Ez nem olyan egyszerű, mint például, a vendéglátóhelye­ken és más üzletekben a pró­bavásárlás. Az idei kemény télen nagyon sok bejelentés érkezett a magántaxisok visszaéléseiről. Volt, aki (ezt megírta a sajtó is) eleve 100 forintról indította az órát. A szabálysértési bírságok, ame­lyeket a szakszervezetek tár­sadalmi ellenőrei és a keres­kedelmi felügyelők kezdemé­nyeztek, nem bizonyultak ha­tásosnak. Büntetőeljárást meg nem olyan könnyű kez­deményezni. Bűncselekmény­nél a folyamatosságot kell bi­zonyítani, ahhoz viszont igen nagy számú ellenőrzésre len­ne szükség ugyanannál a ta­xinál, ami nem oldható meg. Ebben az esetben azért indíthattunk büntetőeljárást, mert megtalálták a gyorsí­­tószerkezetet — magyarázza az ügyész. — A „vásárlók megkárosítása” a „csalással” rokon tényállás. Érdekes ada­tokat tárt fel a nyomozás, amelyeket, természetesen a vádirat is tartalmaz. Álló (várakozó) helyzetben volt a legintenzívebb a befolyásoló áramkör. Normálisan a vitel­díj 40 másodpercenként ug­rik 2 forinttal. A potencio­­méter állításával azonban a 2 forintos ugrás ideje 2,8— 10,6 másodpercenként vál­toztatható. Menet közben, minél alacsonyabb a sebes­ség, annál nagyobb a vitel­díjat gyorsító impulzus. Tíz kilométeres sebességnél pél­dául a normális 200 méter megtétele helyett már 18—32 méter után ugrik az óra 2 forintot, 50 kilométeres se­bességnél pedig 75—132 mé­ter megtétele után. A taxisnak az utasok meg­károsításának bűntette miatt a közeljövőben a bíróságon kell majd felelnie. (görög) Megjelent a Technika A lap októberi számának el­ső cikke a legkorszerűbb ipa­ri robotokkal szerzet tapasz­talatokról számol be. A re­püléstechnika iránt érdeklő­dők a Le Bourget-i kiállítás­ról szóló írásban olvashat­nak a legújabb gépekről. A biotechnika területére kalau­zolja el az olvasót az Anyag­csere-funkciók szimulálása című cikk. Az autókedvelők a Lada Szamaráról szóló sorozatban a sebességváltóval, valamint a BMW új, 7-es sorozatával ismerkedhetnek meg. A Csehszlovákiáról szóló vetélkedő negyedik alkalom­mal jelentkezik, a megfej­tők értékes jutalmakat nyer­hetnek. (MTI) 7 Korszerűsítés a 6-os úton MTI Fotó : Gottwald Károly felvétele

Next