Népszava, 1988. április (116. évfolyam, 78–102. sz.)

1988-04-01 / 78. szám

NÉPSZAVA 198­8. ÁPRILIS 1., PÉNTEK Eduard Sevardnadze nyilatkozata az afganisztáni rendezésről Az afganisztáni rendezéssel kapcsolatos kérdésekre vála­szolt a Rabotnicseszko Delo csütörtöki számában megje­lent interjújában Eduard Sevardnadze szovjet külügy­miniszter. „Az Afganisztán és Pa­kisztán­­közötti megegyezések mindegyike a klasszikus nemzetközi megállapodások jellegét viseli, amelyekben a felek egyenjogú, szuverén személyekként jelennek meg, és minden kötelezettség a kölcsönösségre alapozódik — hangsúlyozta a szovjet kül­ügyminiszter.” Az afgán— pakisztáni tárgyalások jelen­legi fordulója előtt mindezek a szerződéstervezetek már egyeztetve voltak. Mindössze a kapcsolatok dokumentu­mában, üresen hagyott hely­re kellett bevenni a szovjet csapatok kivonásának idő­tartamát, amely minden fél számára elfogadható. A tár­gyalási forduló elején ez is megtörtént, 9 hónapban ál­lapodtak meg. Ezek után már csak egyetlen kérdés várt egyeztetésre, az általános pontok egyikében említett ,nemzetközileg elismert határok kérdése. A tárgya­lási forduló elején magától értetődőnek tűnt — ennek megvolt a komoly alapja —, hogy ezt a formulát illetően is létrejön a kompromisz­­szum. A pakisztáni fél azon­ban most ennek a megoldá­sát az egész rendezés akadá­lyává változtatta.” Afganisztán ebben a kér­désben is konstruktív maga­tartást tanúsít: nem zárja ki külön diplomáciai tárgyalá­sok lebonyolítását a határ­­problémát illetően. Azzal az amerikai javaslat­tal kapcsolatban, hogy az Egyesült Államok és a Szov­jetunió — az állítólagos aszimmetriát megszünte­tendő — egyezzen meg „mo­ratóriumban” az afganisztá­ni felek részére történő fegy­verszállításokat illetően, a szovjet külügyminiszter egye­bek között rámutatott: ez egyrészt csak a kabuli kor­mányt fosztaná meg a véde­lemhez szükséges fegyverek­től, mert a kormányellenes erőknek az Egyesült Államok csupán az egyik — jóllehet a legfontosabb — szállítója. Másrészt, a már egyezte­tett dokumentumok egyiké­ben sem esik szó semmiféle, az amerikaiak által most em­legetett „moratóriumról” vagy „szimmetriáról”. Eduard Sevardnadze az Egyesült Államok nélkül is elképzelhetőnek tartja az af­ganisztáni rendezést, bár természetesen jobb szeretné, ha Washington közreműkö­désével történne meg az. A szovjet külügyminiszter sze­rint Washington nélkül a rendezés a következőképpen valósulhatna meg: Afganisz­tán és Pakisztán kétoldalú szerződéseket kötne, a „kap­csolatok dokumentumát” pe­dig rajtuk kívül a Szovjet­unió is aláírná, minthogy ab­ban a szovjet csapatok kivo­násáról is szó van. De — s ez is hangsúlyt kap az inter­júban —, a Szovjetunió ak­kor is kivonja csapatait Af­ganisztánból, ha a genfi megállapodásokat végül is nem írják alá. * Az Egyesült Államok — Pakisztán kérésére — bizo­nyos mértékig módosítja az afganisztáni rendezés elé szabott feltételeit és nem ra­gaszkodik ahhoz, hogy a Szovjetunió szüntesse be a jelenlegi kormányzatnak nyújtott katonai szállításait annak fejében, hogy az Egye­sült Államok is szüntesse meg a komrányellenes erők katonai támogatását. Az erről szóló hírt egy jobb­oldali politikus, Gordon Humphrey szenátor röppen­tette fel szerdán délután. A Fehér Ház szóvivője, Martin Fitzwater tagadta, hogy Rea­gan elnök érdemi módosítást rendelt volna el az amerikai álláspontban, de elismerte, hogy az elnök tárgyalt erről szerdán délután Ziaul Hakk pakisztáni elnökkel. Csütörtökön Genfben Die­go Cordovez, ENSZ-főtitkár­­helyettes közvetítésével foly­tatódtak a két napja félbe­szakadt hivatalos afgán— pakisztáni közvetett tárgya­lások. (MTI) Űrfegyverkezés III szovjet ellenőrzési javaslat A Szovjetunió olyan nemzet­közi ellenőrzési rendszer lét­rehozását javasolja, amely megakadályozná, hogy bár­miféle fegyvert telepíthesse­nek a világűrbe. Ezt az in­dítványt tartalmazza az a memorandum, amelyet a genfi Leszerelési Értekezle­ten terjesztett a szovjet kül­döttség a tanácskozás részt­vevői elé. A Szovjetunió véleménye szerint — olvasható a me­morandumban — e rend­szer alapját az úgynevezett Nemzetközi Űrfelügyelet al­kotná. E testületnek az alá­írók lehetővé tennék, hogy megvizsgálhasson minden vi­lágűrbe küldendő berende­zést. A dokumentum meghatá­rozza, hogy a szovjet fél sze­rint mely eszközök minősül­nek fegyvernek, majd rész­letesen kifejti az ellenőrzés javasolt szabályait. Így pél­dául a tagállamoknak időben értesíteniük kell az Űrfel­­ügyeletet minden felbocsá­tás pontos időpontjáról, a hordozóeszköz típusáról, a tervezett pálya adatairól. Le­hetővé kell tenniük az el­lenőrző csoportok állandó jelenlétét az összes indító­­helyen, s az ellenőrzés a meg­állapodásba bevont vállala­tokra, laboratóriumokra és kísérleti központokra is ki­terjedne. (TASZSZ) Jackson találkozott a demokrata „királycsinálókkal ” Az amerikai Demokrata Párt több ismert politikusa, köztük Clark Clifford, volt hadügyminiszter találko­zott szerdán Washingtonban Jesse Jackson érsekkel, aki jelenleg a párt elnökjelölt­ségéért vívott versenyben a második helyezett, és csak­nem ugyanannyi megválasz­tott küldött támogatja je­löltségét, mint a szoros ver­senyben pillanatnyilag élen álló Michael Dukakis mas­­sachusettsi kormányzót. A veterán demokrata po­litikusok — aki­ket az ame­rikai politikai szóhasználat a párt „királycsinálóinak” minősít — tájékozódni kí­vántak a fekete bőrű lelkész politikai nézeteiről, egyben arról, miként vélekedik megválasztásának esélyeiről, illetve az elnök­jelölő párt­konvenció lehetséges megol­dásáról. Az eddigi előválasz­tások és párttanácskozások eredménye alapján szinte bizonyos, hogy egyetlen je­lölt sem kaphatja meg a kül­döttek abszolút többségének azonnali támogatását, így a jelöltség sorsát politikai al­ku dönti majd el. (MTI) Gibraltári komm­andóakció Thatcher nem ad magyarázatot Az Amnesty International csütörtökön felszólította Margaret Thatcher kormány­főt, hogy nyilvánosan tisz­tázza a március 6-án végre­hajtott brit kommandóakció körülményeit, amelynek so­rán civil ruhás brit katonák Gibraltár főutcáján agyonlőt­ték az IRA három, fegyver­telen aktivistáját. Az emberi jogok tiszteletben tartásáért fellépő, londoni székhelyű társadalmi szervezet szóvivő­je bejelentette: levélben szó­lították fel Margaret Thatcher brit kormányfőt, hogy adjon magyarázatot a gibraltári lö­völdözés körülményeire, ame­lyek „bírósági eljárás nélkü­li kivégzésre látszanak utal­ni”. A brit kormányt rendkí­vül kínosan érinti annak a nemzetközi társadalmi szer­vezetnek a fellépése, amely­nek megállapításaira a múlt­ban maga is gyakran hivat­kozott, amikor más kormá­nyoktól kérte számon az alapvető emberi jogok tisz­teletben tartását. Margaret Thatcher brit kormányfő csütörtökön az al­sóházban felháborodottan utasította vissza az Amnes­ty Internationalnak azt a felhívását, hogy adjon tel­jes és nyilvános magyaráza­tot a „gibraltári hármak” agyonlövésének körülményei­ről. Thatcher asszony kijelen­tette, hogy a Gibraltárban lefolytatandó törvényszéki tárgyalás „megfelelő alkalom lesz a szóban forgó kérdé­sek tisztázására”. „Remélem, hogy az Amnesty Internatio­­nal némi törődést mutat majd az IRA által 1969 óta meg­gyilkolt több mint 2000 em­ber iránt is” — fűzte hoz­zá a kormányfő. Tamil vérengzés Újabb borzalmas vérengzést követtek el tamil fegyvere­sek Sri Lanka keleti részé­ben. Feltehetően a Tamil Eelam Felszabadító Tigri­sei (LTTE) nevű szervezet tagjai csütörtökön rátámad­tak két, muzulmánok lakta falura, és szemtanúk beszá­molói szerint, több mint negyven embert kegyetlenül lemészároltak. A támadó tamil gerillák betörtek egy mecsetbe is, ahol sortüzet nyitottak a bent lévőkre. A két órán át tartó mészárlás során a fegyveresek legalább száz házat felgyújtottak. Koszovo Tiltakozó gyűlés Tiltakozó gyűlést tartott szerdán este Pristina (Ko­szovó autonóm tartomány székvárosa) Obitics nevű pe­remkerületének mintegy 1500 szerb és crnagorac nem­zetiségű lakója. A szónokok egyebek között azt állították, hogy a ható­ságok eddig semmit sem va­lósítottak meg abból a 15 pontos programból, amit egy évvel ezelőtt fogadtak el a környék politikai-biztonsági és társadalmi-gazdasági helyzetének megszilárdításá­ra. Nagyobb létbiztonságot követeltek. Hatékony intézke­déseket sürgettek a szerbek és crnagorapok Koszovóból történő elvándorlásának fel­tartóztatására. Elmondták, hogy az albán nacionalisták nyomására az elmúlt öt év­ben 120 szerb és crnagorac család költözött el Obilics­­ból, s most további 70 jelez­te kitelepülési szándékát. NDK—Nyugat -Beri­i­n Területcsere Jelentős területcseréről írtak alá csütörtökön szerződést az NDK és Nyugat-Berlin megbízottai a berlini kül­­ügyminisztériumb­an. A megállapodás értelmé­ben összesen 17 helyen ke­rül sor a nagyhatalmak által a II. világháború végén ki­jelölt határ módosítására, a kiszög­elések, területi enklá­­vék megszüntetésére. Az NDK 87,3 hektárnyi területet kap, és 96,7 hektárnyi terü­letet ad át. A különbség ki­­egyenlítésére a nyugat-ber­lini szenátus 76 millió nyu­gatnémet márkát fizet az NDK-na­k. Az érintett helye­ken az elkövetkező hetek­ben jelölik ki az új határvo­nalat. Újságírók kitüntetése a Parlamentben Hazánk felszabadulásának 43. évfordulója alkalmából csütörtökön a Parlamentben kitüntetéseket adtak át a­­tömegkommunikáció dolgo­zóinak. Az ünnepségen jelen volt Berecz János, az MSZMP Politikai Bizottságának tag­ja, a Központi Bizottság tit­kára, Lakatos Ernő, az MSZMP agitációs és propa­­gandaosztályának vezetője, valamint az állami, a társa­dalmi és a tömegszerveze­tek több vezető képviselője. Bányász Rezső kormány­­biztos köszöntötte a kitünte­tetteket, és az ünnepség va­lamennyi résztvevőjét. Első­sorban arról szólt, hogy a szocializmus építésének új szakaszában különösen fon­tos szerep jut a sajtónak. Ki­emelte, hogy most nagy szük­ség van a tisztánlátásra és az elkötelezett helytállásra, hi­szen manapság egyesek már nemcsak az idejétmúlt, ha­nem az örök érvényű igaz­ságokat is megkérdőjelezik. Annak ellenére — mondotta —, hogy a sajtóban dolgo­zókra is hat a kishitűség, az elbizonytalanodás, nagyon sok újságíró tehetségének legjavát nyújtva segíti a bo­nyolult politikai és társadal­mi viszonyok közötti eligazo­dást. Nem csupán szolgál­ja, de újabb felismerésekre is serkenti a politikát. Hang­súlyozta: a szónak és a be­tűnek csak akkor van hite­le, ha a fokozódó nyíltság növekvő felelősséggel páro­sul, ha a sajtó nem szakad el legnemesebb, legdemokra­tikusabb baloldali hagyo­mányaitól. Ünnepi beszédének befe­jeztével Bányász Rezső át­adta a kitüntetéseket. Az El­nöki Tanács a Magyar Nép­­köztársaság aranykoszorú­val díszített Csillagrendjével tüntette ki Rónai Mihály András írót, újságírót; a Ma­gyar Népköztársaság Csil­lagrendjével Bozó Lászlót, a Magyar Rádió igazgató-fő­rendezőjét. Az Április Ne­gyedike Érdemrendet öten vehették át. A Munka Ér­demérem arany fokozata ki­tüntetésben négyen részesül­tek, az ezüst fokozatot nyol­can, a bronz fokozatot pe­dig tizennégyen — köztük dr. Kende Katalin, a Nép­szava rovatvezető-helyettese — vették át. Rózsa Ferenc-díjat kapott Aczél Endre, a Tv-híradó fő­­szerkesztője, Benedek István Gábor, a Népszabadság ro­vatvezető-helyettese, Bürger Lajos, a Kelet-Magyarország főmunkatársa, Mester Ákos, ,a Magyar Rádió politikai adások főszerkesztőségének vezető szerkesztője, Novot­ny Zoltán, a Magyar Rádió sportosztályának vezetője, R. Székely Julianna, az Új Tükör főmunkatársa és Rit­ter Aladár, az Esti Hírlap nyugalmazott újságírója. A Szocialista Újságírásért kitüntetést tízen vehették át, Kiváló Munkáért kitün­tetésben pedig kilencvenné­gyen — köztük Tasnádi At­tila újságíró, Krizsán Ágnes szerkesztőségi titkárnő és Dobos Miklós szervező, a Népszava dolgozói — része­sültek. . A lakóhelyi közügyek és közélet fórumai ugyancsak megújulásra és az eddiginél mélyerehatóbb demokratizá­lásra szorulnak. Ezért a po­litikai mechanizmus reform­jával kapcsolatos párttézisek célul tűzik, hogy a tanácsi népképviseletek tényleges önkormányzati gazdái legye­nek a falvak és városok­­éle­tének. E folyamat jogi meg­alapozására a tervezett új tanácstörvény lesz hivatott. Ennek jelentőségéről, tartal­mi lehetőségeiről és a való­di önkormányzat megterem­tésének feltételeiről kértünk interjút Verebélyi Imrétől, az állam- és jogtudományok doktorától, az Államigazga­tási Szervezési Intézet igaz­gatójától. — Már a jelenlegi tanács­­törvény is említi az önkor­mányzati jelleget. Ez ön sze­rint mennyiben vált valóra? — A 17 évvel ezelőtt szü­letett, most is érvényes ta­nácstörvény a tényleges ön­kormányzatiság megvalósítá­sát csak távlati célként dek­larálta. A jelenre vonatko­zóan csupán a választott tes­tületek egyik kiegészítő vo­násának szánta. Ám ennek érdekében­­is jóval kevesebb történt, mint a tanácsi szak­­igazgatás erősítéséért. Ezt ugyanis nemcsak a helyi ve­zetők irányítják, hanem az ő közvetítésükkel­­gyakori a felsőbb beavatkozás is — a régi, „kézi vezérléses” mód­szerekkel. Jórészt ebből adódnak a mostani helyzet fő jellemzői, amelyek még a csekély önkormányzati jelle­get is lefokozzák. A korábbi években bevezetett néhány részreform ugyan lassú elő­relépés volt, de csak a kidol­gozandó új tanácstörvény biztosíthatja majd azt, hogy az önkormányzati jelleg a tanácsok fő jellemzőjévé vál­jék, tényleges önállóságukkal párosulva.­­ Milyen módszerbeli és tartalmi változások szüksége­sek ahhoz, hogy elkerüljük az eddigi kis előrelépések és egyidejű visszafogások, a fe­lemás fejlesztések gyakorla­tát és következményeit? — Módszerbelileg olyan változásokra kell majd tö­rekednünk, hogy ne ismét hosszú távra elnyújtott re­formokkal próbálkozzunk, hanem olyan átfogó és sok­rétű reformokat vezessünk be, amelyek már rövid idő alatt kiteljesíthetik a taná­csok pénzügyi, gazdálkodási, s más vonatkozású önállósá­gát. Tartalmilag pedig olyan változtatások kellenek, hogy az új önkormányzati koncep­ció ne csak a választott tes­tületekre, hanem a végrehaj­tó bizottságokra és a szak­­igazgatásra is kiterjedjen — természetesen továbbra is biztosítva a szükséges, s ha­tékony központi irányítást. Az igazgatási szervek pedig az eddiginél egyértelműb­ben a népképviselet közvet­len irányítása és ellenőrzése alá kerüljenek. Fontos lenne megszüntetni a vb eddigi kettős aláren­deltségét. Következetesebben kellene megvalósítani azt az önkormányzati követelményt, hogy­­még a tanácsi vezetők fölötti munkáltatói jogok gyakorlása (a fizetésük, ju­talmazásuk, fegyelmi ügyeik) is elsősorban az önkormány­zattól függjön, vagyis tény­leges­­munkájuktól, eredmé­nyeiktől, illetve választóiktól és ne a felsőbb szintű veze­tőktől. Mert ha a tanácsi ve­zetők ilyen függése tovább­ra is megmaradna,­­könnyeb­ben folytatódna a döntései­ket előíró és befolyásolni akaró fenti beavatkozás.­­ Milyen új módon szol­gálhatja a valódi önkor­mányzat a lakosság érdekeit és miért előnyös ez a köz­ponti kormányzat számára is? — Mindenekelőtt azzal, hogy az önkormányzat job­ban és gyorsabban képes iga­zodni a lakosság helyi érde­keihez, igényeihez, sajátossá­gaihoz. Ezáltal hatásosabban és gyakrabban kiválthatja a helyi kezdeményezéseket, és azokat rugalmasabban karol­hatja fel, hangolhatja össze az önkormányzat terveivel. Az önálló döntési jogkör, a tanácstagok érdemibb fellé­pési lehetősége, véleményük, szavazatuk tényleges súlya megkönnyítheti a helyi ér­dekegyeztetést, az érdekek demokratikus rangsorolását. Ami pedig a központi kor­mányzat előnyeit illeti , ez elsősorban abból adódhat, hogy az önkormányzat az összes helyi ügyek kiintézésé­­vel tehermentesíti a felsőbb irányító szerveket, s így job­ban képesek a fő kormány­zati feladataikra koncentrál­ni. Ezzel is összefügg tapasz­talt külföldi szakemberek ama reális becsülése, hogy a helyi önállósággal megvaló­suló fejlesztés és működte­tés majdnem háromszor ol­csóbb, mint ha ugyanazt a központi kormány kihelye­zett hivatalai szerveznék, in­téznék. — A tényleges önkormány­zat érvényesülése érdeké­ben mit tehetnek az állam­polgárok és milyen követel­ményeket támaszt ez tanács­tagjaik iránt? — Az önkormányzatot olyanná kell fejleszteni, hogy kiváltsa az állampolgárok aktivitását, s igényeljék ta­nácstagjuk beszámoltatását. Mindnyájukat érdekeltté kell tenni a­z önkormányzat jó működésében. A lakossági adóbefizetések a közeljövő­ben a helyi tanácsokhoz ke­rülnek. A bevételek hova­­f­ordítása már közvetlenül ér­dekeltté teszi majd az állam­polgárokat. Tanácstagjaik útján tartják is majd szemü­ket a helyi közös kasszán,­­ igényeljék tőlük, hogy a fej­lesztési tervek, az éves költ­ségvetések előkészítése ide­jén konzultáljanak is válasz­tóikkal, és legyenek kezde­ményezőkész helyi politiku­sok. Az önkormányzatok pe­dig nagyobb horderejű dön­tések előtt — a falugyűlé­sektől kezdve a helyi sajtóig, s kábeltelevízióig — minden lehetőséggel élve, minél szé­lesebb rétegeket vonjanak majd be a döntések előké­szítésébe. A lakosság és az önkormányzat együttműkö­désében sajátos intenzitású közösségi szerepük lehet majd a régi és az újonnan létrejövő egyesületeknek, öntevékeny társulásoknak­­is. — Az önkormányzati nép­képviseletnek az eddigieknél jobban kell majd érvényesí­tenie a szakigazgatással szembeni fölérendeltségét. Ön szerint az új tanácstör­vény milyen garanciákkal biztosíthatná az önkormány­zat kizárólagos jogait? — Elsőként azzal: változ­zon meg az a gyakorlat, hogy a vtb mozgatja, irányítja a tanácstestületet. A cél az, hogy a végrehajtó bizottság valóban a népképviseleti tes­tület alárendeltje legyen. A vb tag­jait pedig célszerű len­ne a tanácstagi állandó­­bi­zottságok elnökeiből megvá­lasztani- A Vb hatáskörébe csak meghatározott feladatok tartozzanak, és ne foglalkoz­zanak az önkormányzat elé terjesztendő apparátusi dön­téstervezetek előzetes elbírá­lásával. Ez maradjon az ál­landó bizottságok feladata, amelyek ezt szakszerűbben és önállóbban végezhetik el, az esetleg szükséges módosí­tások kidolgozásával együtt. Az igazgatás hatékonyabb alárendelésére és ellenőrzé­sére helyes volna annak min­den főbb szakterületéhez, il­letve osztályához egy-egy profiljukhoz igazodó tanács­tagi bizottságot kapcsolni. Az apparátus előterjesztési monopóliumának megtörésé­re egyes állandó bizottságok vagy más tanácstagi csopor­tok is benyújthatnának al­ternatív döntéstervezetet, amelyeknek kidolgozásában szintén köteles lenne az ap­parátus közreműködni. Az esetek nagy részében ugyan­is ők nem képesek reális, többváltozatú döntésterve­zeteket kialakítani, mert job­bára elfogultak az általuk mérlegelt lehetőségek egyet­len és szerintük legjob vál­tozata iránt.­­ Hogyan lenne megold­ható az önkormányzatok de­mokratikus irányítása és fel­ügyelete? — Elsősorban azzal, hogy a központi irányítás főként jogszabályok álltal történik. Ezen belül a jelenlegihez ké­pest nagyobb szerepet kelle­ne kapniuk az Országgyűlés által hozott törvényeknek. A rendeleti és utasításos típu­sú jogalkotást lényegesen csökkenteni kellene. Az ön­­kormányzati döntéseket pe­dig elégséges az utólagos tör­vényességi felügyelettel el­lenőrizni. Ezt elláthatja a megyei vezetés, illetve a kor­mány azzal a jogkörrel, hogy esetleges törvénysértő vagy szabálytalan eljárásukat semmisnek nyilvánítja, és az önkormányzatot új döntésre készteti. Fontos követel­ménynek tartom azonban azt,­­hogy az önkormányzat bíróság előtt megtámadhassa a f­elsőbb szerv, szerintük in­dokolatlan törvényességi, fel­ügyeleti intézkedéseit. Szenes Imre Milyen legyen a valódi önkormányzat?

Next