Népszava, 1988. július (116. évfolyam, 156–181. sz.)

1988-07-01 / 156. szám

NÉPSZAVA 1­988. JÚLIUS 1., PÉNTEK________________________________________________________________________________________________________3 FOLYTATTA MUNKÁJÁT AZ ORSZÁGGYŰLÉS működtetése révén. Szá­mottevő még a tartalék az ipar költséggazdálkodásában is. Csupán 1 százalékos költ­ségmegtakarítás — ami nem tekinthető túlzott feladatnak — évi csaknem tízmilliárd forint többletforrást­ ered­ményezne. — A jövőben a kívánt kül­piaci pozíciót ne az import kényszerű korlátozásával, hanem a hatékony im­portra is támaszkodó telje­sítmények dinamikus növelé­sével érjük el. A felélénkü­lő importverseny egyben a legerősebb ösztönzője lehet a termelési szerkezet átalakí­tásának is. A hazai igények kielégítését célzó termelés akkor lesz hatékony, h­a egyben exportképes is. Jelentős érdekeink fűződ­nek KGST-piaci részeséde­­sünk megőrzéséhez, sőt he­lyenként növeléséhez is. A kihívás itt sem kisebb, mint a konvertibilis export bőví­tésében. — A kormány feladatának tekinti, hogy — 1987-hez és 1988-hoz hasonlóan — újabb lépéseket tegyen a vállalati műszaki fejlesztést ösztönző feltételek megteremtése ér­dekében. Kellő előrelátással, a ko­rábbiaknál erőteljesebben kell élni a tudatos visszafej­lesztés, visszavonulás eszkö­zével. A hangsúly a vissza­vonulás tudatos és átgondolt voltán legyen. Ugyanakkor a szakmunkások képzésének túlzottan szakosított jellege korszerűtlen, ellentétes a szerkezetváltás igényeivel. Sürgősen szükség van arra, hogy mielőbb valósággá vál­jék a különböző határozatok­ban megfogalmazott elgon­dolás, az átfogóbb, konver­tálható szakértelmet adó szakmunkásképzés. Tétényi Pál végezetül a következőkben foglalta össze az ipari szerkezet módosítá­sának általános feltételeit: — a vállalatok nyereségérzé­kenységének növelése és a tartósan veszteséges tevé­kenység leépítésének kény­szere; a termelési tényezők, a tőke hatékony hasznosítá­sában, a vállalat távlati eredményességében való ér­dekeltség megteremtése; a hazai és nemzetközi terme­lési és tudományos-műszaki munkamegosztásnak a jelen­legit jelentős mértékben meghaladó szintje; a műsza­ki fejlesztés és az ipari szerkezetváltás összeépülése, az ezt elősegítő eszközök biztosítása; a szerkezetváltás személyi, emberi feltételei­nek javítása, a foglalkozta­tási gondok csökkentése képzés és továbbképzés, át­képzés, új munkahelyek te­remtése révén, ciók és döntések nagyobb nyilvánosságát, egyes ese­tekben az államigazgatástól független szakértői testüle­tek alkalmazását szorgal­mazza. Azzal a nézettel kapcsolatban, hogy erőforrá­saink szűkössége miatt nem tehető általánossá az élén­külés, a képviselő kifejtette: valójában a pénzszűke nemcsak oka, hanem fel­gyorsítója a mindig kívána­tos szele­kciónak. Végezetül hangsúlyozta: a magyar ipar szerkezeti gondjainak, hiányos adaptá­ciós képességének és készsé­gének okait — a tévedése­ken túlmenően — aligha­­nem az emberi tényezőkben kell keresnünk. Abban, hogy meggyengült a biza­lom, fellazult a fegyelem, szó nélkül maradt a hiba, elismerést kapott a semmire sem méltó középszerűség. A megújulás mindenekelőtt a kezdeményező szellemű em­bereken múlik, ezért a leg­hatékonyabb befektetés a személyi feltételek javítása. A szakszerű, igényes mun­kát a legkicsiszoltabb köz­ponti program, a több pénz sem pótolhatja — mondotta egyebek között Dudla Jó­zsef, az MSZMP Központi Bizottsága nevében is elfo­gadásra ajánlva a beszámo­lót. Grósz Károly a tanácskozás szünetében képviselőkkel és újságírókkal tart politikai helyzetelemzést D­­DLA JÓZSEF Kapjanak nagyobb nyilvánosságot a gazdasági döntések Dudla József, az MSZMP Borsod-Abaúj-Zemplén Me­gyei Bizottságának első tit­kára felszólalásában kifej­tette: noha vannak tisztelet­re méltó nemzetközileg el­ismert műszaki, gazdálkodá­si eredményeink is, a tény az, hogy az ipar hatékony­ságának, exportképességé­nek javulását az elmúlt tíz évben alig szolgálta a szer­kezetváltás. Mindez azért következett be, mert az el­múlt évek ipari fejlődésében — az ágazat népgazdasági súlyánál fogva — összesűrű­södve jelentek meg a gazda­ságpolitika és a gazdaság­­irányítás következetlenségei, ellentmondásai, hibái. Saj­nos, az iparirányítás saját tévedéseivel ezt meg is te­tézte — mutatott rá a kép­viselő. Hangsúlyozta: az ipari beruházások zöme még 1975—85 között is a korsze­rűtlen termelési struktúra bővülését szolgálta. A piaci igényekhez való igazodás helyett a korábbi szerkeze­tet konzerváló állapot ala­kult ki. Kényszerűségből ugyan, de korlátoztuk azon területiek fejlődési lehetősé­geit is, amelye­k a szerkezet­­korszerűsítés hordozói lehet­tek volna. Foglalkoztatási, exportszempontokra tekin­tettel életben tartottunk vi­szont visszafejlesztésre érett tevékenységeket is. A felszólaló kiemelte: a kialaku­lt helyzet okai nem kizárólag ipari eredetűek, ezért a megújulás sem csu­pán ágazati feladat. Az ipart nem lehet kiemelni gazdasági, társadalmi kör­nyezetéből. Ma ugyanis már nem egy­szerűen a termelési szerke­zet átalakításáról, sokkal többről, a gazdasági és ben­ne az ipar modernizációjá­ról van szó. Nemcsak a ter­mék, a technológia, a terme­lési eszköz korszerűsítése a tét, hanem az, hogy a tulaj­doni—szervezeti—intéz­ményi struktúrák, a terve­zés—irányítás—vezetés, a vállalat társadalmi környe­zeti kapcsolatai is feleljenek meg a modern ipar követel­ményeinek. A szerkezetkorszerűsítés olyan folyamatokat indít el, amelyeknek nincs előzmé­nyük az iparban, sőt általá­ban a gazdaságban sem, s amelyek jelentős gazdasá­gi-társadalmi feszültségek hordozói — vélekedett a képviselő. Eleget kell tenni annak az elemi erejű szak­mai és politikai igénynek, amely a gazdasági informa- Parlamenti pillanatok Dr. Halmos Csaba államtit­kár, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnöke az ipari miniszter expozé­jából az egyik legmegra­­gadóbb gondolatnak az em­beri tőke hasznosítását ítélte.­­ Igaza van Berecz Fri­gyesnek: a szerkezetátala­kítás önmagától nem való­sul meg, csak határozott, sokszor fájdalmas beavat­kozások következtében. Más szóval: hozzá kell lát­nunk végre valósággá vál­tani mindazt, amiről leg­alább tíz éve annyit be­széltünk, hogy már köz­helyszámba megy.­­ Több képviselő szólt a támogatások leépítésének fontosságáról. Mi erről a véleménye? — Alaposan el kell gon­dolkodnunk például azon, hogy nem egy esetben olyan exportot támoga­tunk, ami konzerválja a meglevő elavult szerkeze­tet. Megítéléseim szerint a központi források megvo­násával és a felszámolás­sal az eddiginél gyakrab­ban kell élnünk, mégpedig függetlenül a tulajdonfor­mától. Ami pedig az embe­ri tényezőt illeti: a dolgok­nak a felszámolás csak az egyik oldala, ugyanakkor más ágazatokban új mun­kahelyeknek kell létrejön­niük, s ebből profitálhat­nak az emberek. Ezekből a mozgásokból egyelőre a tu­datosságot hiányolom leg­inkább. Stadinger István, az Or­szággyűlés újonnan meg­választott elnöke hirtelen igencsak „kapós" lett a képviselőtársak és az új­ságírók körében. A Parla­ment folyosóján általában kisebb-nagyobb embergyű­rű veszi körül, ahol aztán jellegzetesen élénk mozdu­lataival, gesztusaival ma­gyaráz. Egy szabad pilla­natában gyorsan megkér­dem: — Mi a véleménye arról, hogy a képviselőknek „mindössze” 63 százaléka szavazott ön mellett? — Azt gondolom erről, hogy az elsöprő többség voksolt mellettem. Egyelő­re persze még szokatlan — de rendellenesnek egyálta­lán nem mondható —, hogy számos képviselő egy­­egy kérdésben más véle­ményen van, vagy tartóz­kodik a szavazástól. Ez így helyes, s a jövőben való­színűleg és remélhetőleg még inkább ütközni fognak a vélemények. Ha igazi vi­tában születik tehát dön­tés, akkor valóban túlnyo­mó többségnek számít a 63 százalékos szavazati arány. — Mit tart most a leg­főbb teendőjének? — Alaposan tanulmá­nyozom az ügyrendet, hogy jól, pontosan lássam el munkámat. Egyébként az alkotmány szellemében és a képviselői kollegialitás kí­vánalmai szerint kíván­om végezni dolgomat. — Ez utóbbi mit jelent konkrétan? — Az ügyrend néhány kérdést nem szabályoz egy­értelműen. Az Országgyű­lés elnökének ezért rugal­masnak kell lennie: ha például egy képviselő vá­ratlanul szólásra jelentke­zik, úgy gondolom, meg kell adni neki a lehetősé­get, hogy elmondja véle­ményét. Végül is így ala­kulhat ki igazi, pezsgő vi­ta, válhat az Országgyűlés valódi parlamentté. Dauda Sándor István bu­dapesti képviselő mozdony­­vezető. Így nem meglepő, hogy az ipar szerkezetát­alakításáról gondolkodva a vasút helyzetéről és szere­péről beszél. — Az ipar fejlődése el­képzelhetetlen a szállítás, a vasút fejlesztése nélkül. Sajnos, a magyar vasutak nagyon leromlott állapot­ban vannak, s ezen változ­tatni kell. De a szerkezet­­átalakítás ügye egyébként is nagyon foglalkoztat. Úgy gondolom, valóban meg kell szüntetni azt az álla­potot, hogy a jól működő vállalatok nyereségének el­vonásából támogassák a gyengéket. Ez a helyzet, sok egyéb hátránya mellett, ah­hoz is vezet, hogy hamis képet alakít ki a gazdaság­talanul működő vállalatok dolgozóiban, akik azt hi­szik, hasznos dolgot csi­nálnak. Úgy gondolom, na­gyobb szabadságot kellene adni a vállalatoknak, nem lenne szabad túlzott köz­ponti irányítással megköt­ni a gazdasági vezetők ke­zét. Nagyon fontosnak tar­tom azt is, hogy csökkent­sük a felesleges adminiszt­rációt, mert a bürokrácia az egész gazdaságra rá­nyomja a bélyegét. Szerdán két képviselő is szóvá tette, hogy az ország költségvetéséből az egész­ségügyi és a kulturális ki­adásokhoz képest arányta­lanul nagy a honvédelmi költségvetés. Kárpáti Fe­renc honvédelmi minisztert kérdeztük, mi a véleménye a felszólalásokról.­­ Megértem az oktatás­ban és az egészségügyben dolgozók gondjait, és nem tagadhatom, hogy ezek a problémák a hadseregben, illetve a fegyveres testüle­tekben is jelentkeznek, hi­szen nem mindegy, milyen fizikai állapotban kerülnek hozzánk a fiatalok, és mi­lyen műveltséget hoznak a civil életből. Tehát az egészséges és művelt társa­dalom a fegyveres erők ér­deke is. De hadd mondjam el, hogy a költségvetésben vé­delmi kiadásokról van szó, és ebből nemcsak a hadse­reg, hanem a határőrség, a munkásőrség és a rendőr­ség is részesül. Való igaz­, 1987-ben 5,4 százalékkal túlléptük a költségvetést. A növekedés oka elsősor­ban abban keresendő, hogy az utóbbi években a rend­őrségre egyre nagyobb ter­hek hárulnak, mert növe­kedett az idegenforgalom és sajnos a bűnözés is. Az olyan kis ország, mint a mienk, a több mint tízmill­l­­ó idelátogató külföldi ha­tását igencsak megérzi, s erre jól fel kell készülni, jobban fel kell szerelni a rendőrséget a bűnmegelő­zés és a bűnüldözés érde­kében. Nekünk, katonáknak­­ semmivel sem lesz na­gyobb a presztízsünk, ha többet költ az állam a fegy­­veres erőkre. Nekünk is érdekünk, hogy a leszere­­lési tárgyalások minél eredményesebbek legye­nek. Manapság azonban az a helyzet, hogy a NATO nem hajlandó csökkenteni katonai kiadásait. Ezt a­­ tényt figyelembe kell ven­nünk, hiszen a békés épí­tés egyik feltétele az or­szág védelmének biztosí­tása. Ami pedig az alkotmány­ban foglalt hadkötelezett­séget illeti, egyelőre itt még nincs változás. Tör­vény írja elő: minden ma­gyar állampolgárnak kö­telessége a haza védelme. A Magyar Néphadsereg vezetői azonban figyelem­be veszik, hogy vannak olyan emberek, akik val­­lási okokból nem akarnak fegyveres szolgálatot tel­jesíteni. Számukra lehető­ség van arra, hogy fegy­ver nélküli szolgálatra osz­­szuk be őket. Hosszú évek tapasztalata bizonyítja, hogy a különböző feleke­zetekhez tartozó katonáink jól megállják helyüket a néphadseregben. Azok azonban, akik a fegyver nélküli katonai szolgálatot is megtagadják, azokra to­vábbra is érvényes a tör­vény. Egyébként akik ezt a té­mát felvetették, még nem fogalmazták meg pontosan, mit jelent a lelkiismereti okra való hivatkozás. Ha ezt megteszik, akkor már az Országgyűlés elé lehet terjeszteni javaslatukat. Mi nem zárkózunk el sem­miféle ésszerű megoldástól. Felszólalások, javaslatok Zsidei Istvánná (Heves m., 5. vk.), a Mátravidéki Fém­művek diszpécsere a recski ércbánya legutóbbi 21 évé­nek történetére utalva kifo­gásolta a döntési mechaniz­mus gyakorlatát, a halogató, a kockázatot nem vállaló bi­zonytalankodást. Kijelentette: a recski réz­bánya-beruházás helyzeté­nek megismerésére az elmúlt két évtizedben nem volt le­hetőség. Ez késztette a kép­viselőnőt arra, hogy feltár­ja az általa ismert tényeket. Mint elmondotta, véleménye szerint, jelentős nemzeti kincsről van szó, amely a vi­lág rézérckészletének 1,5 százaléka, s egyenértékű a hazai bauxitvagyonnal. Kuta­tófúrások igazolják, hogy a 170 millió tonna, gazdaságo­san kitermelhető rézércen fe­lül jelentős mennyiségben előfordul cink, ólom, molib­­dén, öt-tíz tonnányi a szín­ezüst és több mázsa a szín­­arany. Tehát léteznek szá­mításokkal, külföldi szakér­tőkkel igazolt tények, ugyan­akkor ezzel szemben kétel­kedés, visszafogottság és 21 évi halogatás áll. Ezért ke­vésnek tűnik számára, hogy az ismertetett tényekre, a kiaknázásra tett ajánlatokra egyszerűen az legyen a fele­let, nem. Az egyik lehetséges megoldásként javasolta, hogy a recski ércvagyon hasznosí­tására hozzanak létre rész­vénytársaságot. Varga Gyula (Szabolcs- Szatmár m., 3. vk.), az MSZMP Szabolcs-Szatmár Megyei Bizottságának első titkára elmondotta: csak úgy tartható meg a lakosság bi­zalma, ha a gazdaság, a tár­sadalom irányítói nem halo­gatják a döntéseket, hanem szembenéznek a gondokkal, s időben meghozzák a szüksé­ges intézkedéseket. Az elma­radott térségek gazdasági gondjaival foglalkozva el­mondotta: az ország megyéi közül Szabolcs-Szatmárban a legrosszabb a helyzet. A foglalkoztatottság tartós hiá­nya hosszú távon nem tart­ható fenn. Az elmúlt 40 év során a megye lakossága több mint 200 ezerrel csök­kent. Szabolcs-Szatmár az ország harmadik olyan me­gyéje, ahol a legtöbb szak­munkást képezik, ám a fiatal szakembereknek a többsége évről évre csak a megyeha­táron kívül talál munkát. Sürgette a kormányt, hogy a lemaradó térségek felzárkóz­tatására rövid időn belül dol­gozzon ki megfelelő koncep­ciót. Kovács Mátyás (Komárom m., 4. vk.), az MSZMP Orosz­lányi Városi Bizottságának első titkára arra figyelmez­tetett, hogy a gyakorlatban még mindig nem szándékaink szerint bővültek a prosperáló vállalatok fejlesztési lehető­ségei. Ugyanakkor elnézték, hogy az új adórendszer be­vezetésekor a vállalatok a korábbi költségvetési támo­gatások jó részét beépítsék az áraikba, és a teljesítmé­nyek fokozása nélkül hozzá­jussanak a megszokott nyere­séghez. Nagyrészt ez az oka, hogy a tervezett termelőiár­csökkenés nem következett be az év elején. A továbbiakban arra fi­gyelmeztetett, hogy amíg nincs igazi verseny, nincs valódi piac, addig szigorúbb árellenőrzésre van szükség. Részletesen beszélt a válság­­ágazatként számon tartott szénbányászat helyzetéről is. Az utóbbi évek néhány nagy­­beruházásának értékelése ta­nulságos lehetne a kormány­nak és a parlament ipari és költségvetési bizottságának is — mondotta Kovács Má­tyás. Javasolta, hogy készül­jön tételes elszámolás arról: a bányászatban és másutt el­hibázott beruházások hogyan terhelték meg a népgazdasá­got. Csongrádi Csaba (Heves m., 7. vk.), a Gagarin Hőerő­mű Vállalat gondnokságve­zetője visontai tapasztalatai alapján egyik természeti kin­csünk, az ország lignitvagyo­­nának sokrétű hasznosítási lehetőségeire hívta fel képvi­selőtársai, valamint a kor­mány figyelmét. Visontán és térségében hosszú évtizedek­re elegendő, gazdaságosan kitermelhető szénmennyiség van. A bükkábrányi szénme­ző hasznosítása a képviselő szerint azonban nem az alap­vető népgazdasági érdekek­nek megfelelően történik, mi­után a lignitet a 70 kilomé­terre lévő Visontára, a Gaga­rin Hőerőműbe szállítják. Megfontolásra ajánlotta, hogy épüljön lignittüzelésű hőerő­mű, illetve energetikai kom­binát Bükkábrány mellett. Az új erőmű némileg enyhíte­né Borsod-Abaúj-Zemplén, valamint Szabolcs-Szatmár megye jelenlegi foglalkozta­tási gondjait. Nem utolsó­sorban pedig hosszabb távon javítható lenne a térség el­maradott infrastruktúrája — hangoztatta, az illetékes or­szággyűlési bizottságok fi­gyelmébe ajánlva javaslatát, s kérve annak mielőbbi meg­vizsgálását. Sziráki András (Szolnok m., 2. vk.), a Szolnoki Mező­gép Vállalat vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy hosszú ideje a források jelentős részét az energia­­ágazat és a kohászat fejlesz­tésére fordítják, ami hátrá­nyosan érinti a feldolgozó ágazatokat. Meglehetősen sok pénzbe kerülnek a kiemelt beruházások, így a tengizi, a bős-nagymarosi, a paksi fej­lesztések, és jelentősen meg­terhelik a költségvetést a ko­hászati támogatások. Ugyan­akkor a húzóvállalatok ver­(Folytatás a 4. oldalon)

Next