Népszava, 1988. július (116. évfolyam, 156–181. sz.)

1988-07-28 / 179. szám

NÉPSZAVA, 198­8. JÚLIUS 2­8., CSÜTÖRTÖK i­0«« ■rfky "‘MjjKjSgag­­y s ' ^ nyílt levél Medgyessy Péter miniszterelnök-helyetteshez Tisztelt Medgyessy Elvtárs!­ § Azért fordulok önhöz e ma még szokatlan­­ módon, mert úgy vélem, hogy gazdasá­gunk jelenlegi helyzetében és a jelenlegi politikai légkörben nem lehet válasz nél­­­­kül hagyni az önnel készült rádióinterjút, amely a Népszava július 27-i számában is megjelent. Nézze el, hogy levelemben nem sorrend­ben reflektálok megállapításaira. Azzal­­ kezdem, hogy a pártértekezlet után kiala­kult kezdeményező politikai légkört egyre több intézkedés és nyilatkozat zavarja meg felelős állami tisztségviselők részéről, ön azt mondja, hogy a kormány kötelezettsé­get vállalt, hogy nem hoz újabb infláció- t gerjesztő intézkedéseket, de elvárta, hogy a gazdaság többi szereplői is önmegtartózta­tást tanúsítsanak. Csakhogy a gazdaság szereplői mozgásterüket tekintve messze­­ nem egyenrangúak. Aki az autó kormá­­­­nyánál ül, az osztozik ugyan a benn ülők sorsában, de felelőssége és nem utolsósor­ban tenni tudása lényegesen nagyobb a­­ többiekénél. Az állampolgár majdnem ki­­zárólag utas, egyebek közt olyan utas, aki már nem tud több önmegtartóztatást tanú­­­­sítani, mert a hivatalosan megfogalmazott­­ társadalmi minimum alatt él. Nem az ál­lampolgáron múlik a felhalmozás tartós és­­ tudatos leszorítása. Az ilyen megnyilat­kozások a dolgozók számára vitathatók. Ennél azonban sokkal fontosabb, amit ön az interjúja elején állít, miszerint azért nem egyeztetik konkrét termékek áreme­lését a szakszervezetekkel, mert adott eset­ben megindulhat egy felvásárlás, vagy egyéb más, olyan folyamat, mely nem kí-­­ vánatos. Július 25-én, hétfőn délután a­­ benzinkutaknál tumultuózus jelenetek vol­tak, hosszú sorokban várakoztak a tankol­ni szándékozók. Ebből ezek után csak ar­ra lehet következtetni, hogy a kiszivárog­tatásért a kormány szerveinél és a végre­hajtó apparátusban kellene körülnézni. Ön azt is megfogalmazta, hogy a sze­mélyi jövedelemadóból nem folyik be még­­; annyi pénz, mint amennyivel számoltak, így a bérből és jövedelemből élőknél ke­letkezik relatív többlet. Ez logikusan vé­giggondolva furcsa véget sejtet: a jövedel­met realizálók nem teljesítik adófizetési­­ kötelezettségüket, vagy az általuk elért jöv­­­vedelem is alacsonyabb az előre számított­­­ nál. Az első eset sérti a bérből és fizetés-­­ ből élők millióit, mert nevükben döntő­­ módon munkáltatójuk teljesíti az adóelő­­leg-befizetési kötelezettséget. A második­­ eset elgondolkodtató. A kormányzat ré­ fé széről még nem hangzott el olyan kijelen- | tés az idén, hogy a jövedelemkiáramlás | meghaladta volna a tervezettet. Az ellen- | ben számos szakszervezeti és egyéb fóru- | mon elhangzott, hogy a személyi jövede- | lemadó-rendszer progresszivitása vissza- | fogja a teljesítményeket, nem ösztönöz | többletmunka vállalására, ez pedig azt je- | lenti, hogy pluszjövedelmek sem keletkez- | nek. Akármelyik esetet is vesszük, sem- | miképpen nem jelentkezhet a lakosságnál | jövedelemtöbblet, amelyet az is igazol, | hogy a Népszava ugyancsak július 27-i | számában sokatmondó adatokat publikál a | Kereskedelmi Minisztérium a lakossági fo- | gyasztás csökkenéséről. Nevezhetnénk ezt­­ is a gazdaság szereplői önmegtartózta- | tásának, de tudjuk, hogy ezt elsősorban | kényszer szülte. Még egy gondolatot engedjen meg szűk | szakmai területünkkel kapcsolatban. A | lapkiadás — és én még hozzáteszem: a­­ lapgyártás — veszteségei régóta ismertek. | Koncepciók egész sora született és halt | meg, mígnem most döntés született. Olyan | döntés azonban, amely az egész előállítás | folyamatában semmit nem old meg, kon- | zerválja az eddig kialakult aránytalansá-­­ gokat, pusztán a lakosság terheit növeli. | Senki sem gondolhatja komolyan, hogy az­­ áremelés önmagában megoldhat valamit, | legfeljebb némi piaci igénycsökkenést | eredményezhet. A csökkent igények pedig | csökkenő bevételekkel járnak, amelyek a­­ költségvetés szempontjából nem jelente- | nek megoldást, legfeljebb a papír iránti | igény mérséklődhet némileg. Ezt az igényt­­ azonban másképpen is lehetne reálisan­­ csökkenteni, amihez átgondolt, az­ egész­­ magyar sajtó helyzetét elemző és rendező­­ koncepció szükséges. Bársony András, az Athenaeum Nyomda szb-titkára, fi a SZOT Ifjúsági Tanácsának tagja fi A tervezett intézkedések veszélyeztetik a szövetkezetek létét (Folytatás az 1. oldalról) Tények, nem mérhetők en­nek következményei” — így fogalmaz a Termelőszövet­kezetek Országos Tanácsa tájékoztató jelentésének be­vezetője. Ez mintegy mot­tóul is szolgált a tegnapi elnökségi üléshez, amelyen a szövetkezeti érdekképvi­seleti szerv, az 1989-ben be­vezetendő új adó-, támoga­tási és árrendszerről alakí­totta ki véleményét. Szabó Istvánnak, az MSZMP PB tagjának, a TOT elnökének vezetésével tartott ülésén a testület úgy döntött: e témakörökben az érdekképviseleti szerv kez­­deményezően lép fel! Mindenképpen dicsérendő, hogy a vitára bocsátott anyag több alternatívát is tartalmazott. Erre példának idézhető a kedvezőtlen adottságú üzemek árkiegé­szítését taglaló rész, amely három választható véleményt jelölt meg: a mai, árbevé­telhez kötődő továbbélését; a föld, illetve annak arany­korona-értékéhez kötődőt; továbbá azt, amelyik az ár­­kiegészítés egy részét az árutermeléshez méri, másik részét pedig a föld értékét figyelembe vevő vagyonjut­tatásként kívánja folyósíta­ni. A szövetkezeti gazdálko­dás 1987. évi eredményei­nek elemzése bizonyította, hogy a gazdaságok pozíciója romlott. A szövetkezetek egyre nagyobb része a ma­ga erejéből nem jut a fej­lesztéshez szükséges forrá­sokhoz. Főként a kedvezőt­len adottságú térségekben válik kérdésessé a tsz-ek további működése. Az 1988. január elsején meghirdetett változások hatására az elő­zetes felmérések szerint 32 százalékos lesz az ered­ménycsökkenés, ez lényege­sen nagyobb, mint amekko­rát a szabályozók eldöntése­kor prognosztizáltak. A vita után állást foglalt a testület: a természeti té­nyezők miatt jelentős koc­kázattal járó mezőgazdasági tevékenység eredményinga­dozásának kiegyenlítése, va­lamint az emiatt bekövetke­ző vagyonfelélés csökkenté­se szükségessé teszi az üze­mi nyereségtartalékok rendjének fenntartását, vagy a kollektív tartalékok bevezetését. Ha a vállalko­zási adótörvény sehol nem ismeri el a kockázatvállalás­ból adódó veszteség lehető­ségét, akkor szükség lenne visszaállítani a veszteség ki­­gazdálkodásának rendszerét. Annak a TOT is támog­aója, hogy az árkiegészíté­sek csökkentéséből adódó termelői veszteség tovább hárítható legyen, vagyis emelhessék az árakat. A vitában, amelyben részt vett a Pénzügyminisztérium, illetve a MÉM képviselője is, az árak mozgásáról több ol­dalról is szóltak. Az elhang­zottakból kitűnt: bár az el­ső félévben a szövetkezet­ áruinak 4,5 százalékos ter­melői áremelkedését prog­nosztizálták, ez nem követ­kezett be. Így a gazdálko­dók viselték a felhasznál ipari eredetű anyagok, ter­melőeszközök áremelkedésé­nek többletterheit! Áthárí­tásukra lehetőség nem volt, hiszen a bel- és külkeres­kedelmi értékesítés módoz­a­tai körülhatároltak. A hoz­zászóló szövetkezeti vezetők szerint a jövőben, a felhasz­nált anyagok árának emel­kedésével párhuzamosan azonnal termelői árkiigazí­tást kell végrehajtani, és ezt következetesen kell ér­vényesíteni. E kérdéskör, másként értelmezve, felvet­hető, az egyre romló jöve­delmezőség miatt szabad-e erőteljesen csökkenteni a mezőgazdasági termelést. Az elnökség a vagyonérdekelt­­ségben, a részesedési jutta­tásokban, a beruházási tá­mogatásokban és más té­mákban is kialakította vé­leményét, amelyet még a fórumokon is megvitatnak. Az ülés szünetében Szabó István elmondta lapunk munkatársának, hogy a jö­vőben, a SZOT megváltozott munkamódszeréhez hasonló­an — bár a TOT bizonyos kérdésekben a kompromisz­­szum felé hajlik —, nagyobb gondot fordítanak az előké­születben lévő érdekegyez­tető tevékenységük publiká­lására. — Ki kell állnunk a nyil­vánosság elé — mondotta a Politikai Bizottság tagja, a TOT elnöke —, még akkor is, ha véleményünket ké­sőbb nem veszik figyelembe. (czauner) A Kőbányai Sörgyár 7. szá­mú telepén az előzetes piac­­felmérést követően hetente 9000 hektoliter világos, pil­­seni típusú Dreher sört pa­lackoznak. A különböző íz­léseket kielégítő újdonsá­gok szigorú gyártási tech­nológiával készülnek, amit a gyár több évig tartó re­konstrukciója tett lehetővé MTI Fotó : Krista Gábor felvétele Jogsegélyszolgálat Elismerés helyett - felmondás Van, hogy csupa jóindulat, csupa segítőkészség az ember, igyekezetét mégsem méltányolják, sőt, olykor kifejezetten rossz néven veszik. Az elutasításnak meg­annyi oka lehet, így például az, hogy jobbító szándé­kunkat nem éppen a legalkalmasabb időben és he­lyen nyilvánítjuk ki. Akár az alábbi történet szenvedő hőse, aki ráadásul azt sem rejtette véka alá, hogy vi­szonzást vár szolgálataiért. A Paletta Festő-Vegytisz­tító Leányvállalatnak jelen­tős kára származott abból, hogy a „márványosításra” átvett flarmeranyagokból és -­nadrágokból igen sok el­tűnt a kezelés során. Az igazgató a múlt év novem­berének elején tartott mun­kaértekezleten felhívta a fi­gyelmet arra, hogy e vesz­teségek miatt nem tud ju­talmazni, egyben kérte a dol­gozók közreműködését a lo­pások megszüntetése, de leg­alábbis csökkentése érde­kében. Javító szándékkal K. László betanított mun­kás talán az értekezleten, a gondokról hallván határoz­ta el segítségét. De feltehe­tőleg már korábban is érlelt fejében néhány használható ötletet a visszaélések meggá­tolására. Az összejövetel után, a november 6-7-i vállalati kiránduláson bizonyára ala­posan meghányta-vetette magában javaslatait, és ha­zatérőben, az autóbuszon, előadta igazgatójának. Illet­ve csak többszöri nekilen­düléssel jelezhette azokat, főnöke ugyanis nem tartot­ta az alkalmat megfelelő­nek a témára, felszólította, hogy arról ne beszéljenek. K. László — némi sör ha­tása alatt — a dolgot nem hagyta annyiban. Vissza­visszatérve rá, felvetette, vannak sejtései, ki az, aki a károkat okozza. Kérte, hogy elgondolásának igazolása cél­jából, munkaidején kívül is munkahelyén tartózkodhas­son. Amennyiben pedig el­járása sikerre vezet, mond­ta, díjazásra tart igényt. A kirándulást követően az igazgató munkásgyűlést hí­vott össze, ahol közölte, hogy K. László javaslata sérti a kollektíva érdekeit, magatar­tása erkölcsileg elítélendő, ezért munkaviszonyát fel­mondja. A felmondást két nappal később, a dolgozó kö­vetelésére foglalták írásba. A fiatalember a Fővárosi Patyolat Vállalat szakszer­vezeti jogsegélyszolgálatához fordult, s annak révén a munkaügyi döntőbizottságtól kérte a felmondás hatályta­lanításét. Hangsúlyozta, hogy javaslata, amit ki sem fej­tett részletesen,­ semmilyen, erkölcsileg kifogásolható el­gondolást nem tartalmazott. Azt javító szándékkal tette, szem előtt tartva a vállalat érdekeit. A vállalat perel A döntőbizottság helyt adott kérelm­ének. Kötelezte a vállalatot, hogy eredeti munkakörében, vál­tozatlan munkabérrel to­vább foglalkoztassa a pana­szost. Határozatát azzal in­dokolta, hogy a munkáltató csak írásban mondhatja fel a dolgozó munkaviszonyát. Ez K. László esetében szó­ban történt, s utóbb csupán ennek ténye került rögzítés­re. Egyébként pedig a fel­mondás alapjául felhozott okokat sem találta a döntő­­bizottság megnyugtatóan bi­zonyítottnak. A vállalat keresettel élt a határozat ellen a Fővárosi Munkaügyi Bíróságon. Bead­ványában arra hivatkozott, hogy a dolgozó kézhez kapta írásban a felmondást. Erre magatartásával szolgáltatott okot. S a döntőbizottság előtt tett tanúvallomások egyike sem állt ellentétben a fel­mondás megállapításaival. Vitathatatlan, hogy utólag ugyan, de írásban vette át K. László a felmondást. A mun­kaügyi bíróság így azt vizs­gálta, hogy az abban foglalt indokok valósak-e, alapos okot adnak-e a dolgozó mun­kaviszonyának megszünteté­sére. Megállapítást nyert, hogy a fiatalember a kirándulás­ról hazatérőben, az igazgató felszólítása ellenére, több­ször is visszatért a lopások­kal kapcsolatos témára. Ja­vaslatában szerepelt, hogy a cél, a tolvajok leleplezése ér­dekében, munkaidőn túl is benn tartózkodna — sőt, fel­merült az is, hogy kötetlen munkaidőt szeretne, és, ha eredménnyel jár, díjazást vár. Eljárását a bíróság erköl­csi szempontból nem találta elítélendőnek. Hiszen K. László azért terjesztette elő indítványát, mert ismerte a vállalat gondját, s tekintve, hogy a megoldáshoz a dol­gozók segítségét kérték, er­re késztetve érezte magát. Jóindulata nem vonható két­ségbe. Lehetséges, hogy ja­vaslata elfogadhatatlan volt, de ezt akkor közölni kellett volna vele, ami nem történt meg. Nem kifogásolható er­kölcsileg az sem, szögezte le a munkaügyi bíróság, hogy a dolgozó ötletének elfogadása és eredményes megvalósítása esetére anyagi elismerésre tartott igényt, különösképpen, mert jó célt szolgált volna. Igaz, hogy a leintés ellené­re újra és újra előhozta az ügyet. Ez azonban a kellemes kirándulás, az autóbuszban uralkodó vidám hangulat kö­vetkezménye volt. A fiatal­ember sört is fogyasztott, így gátlásai felszabadultak, gondolatait nem tudta magá­ba zárni. A bíróság szerint sem a jó hangulat, sem a sörfogyasztás nem elítélhető dolog, mert mindez a munka­helyen és munkaidőn kívül, munkaszüneti napon, közös­ségi összejövetel alkalmával történt. Mikor, miként... Kétségtelen tény, a mun­kaügyi szabály megköveteli a dolgozótól, hogy a munka­helyén kívül is munkaköré­hez méltó magatartást tanú­sítson. De beosztását is fi­gyelembe véve, a felmondás­ban K. László terhére róttak nem ütköznek jogszabályba, nem tanúsított munkaköré­hez méltatlan magatartást a munkahelyén kívül, mondot­ta ki a bíróság. (Magyarázatként tegyük hozzá: ha K. László, mond­juk, osztályvezetőként, sör­től „lazább” állapotban bom­bázza elképzeléseivel és díj­­követelésével az igazgatót, tettét valószínűleg szigorúb­ban bírálják el.) Az ügybuzgó fiatalember­nek — kinek foglalkoztatását munkáltatója a per alatt mindvégig biztosította — te­hát nem kellett megválnia munkahelyétől. Talán nem mondott le jobbító szándékai­ról, s tán — a perből okul­va — most már azt is tudja, hogy­­azoknak mikor, miként adjon hangot. Siker esetén pedig feltételezhetően, meg­lesz a jutalma. Anélkül, hogy azt kérnie kellene. Kende Katalin Az állattenyésztésről a MÉM-ben (Folytatás az 1. oldalról) Baranyai Ferenc főosztály­­vezető tegnap számolt be a sajtó munkatársainak. A vizsgálódás megállapította: a kiugró eredmények mel­lett adódtak gondok is! Ezek azonban egészében vé­ve nem azt mutatják, hogy a hazai állattenyésztés — mint azt sokan állítják — válságban lenne. Állattenyésztésünk ágaza­tainak többsége a világ él­vonalát megközelítő színvo­nalon termel,­ azonban az egyes gazdaságok között je­lentős a különbség. Erre példát is hozott a főosztály­­vezető. Csupán ökológiai adottságokkal nem magya­rázható, hogyan alakulhatott ki két megye tejtermelő te­henészetei között az éven­ként kifejt, egy tehénre jutó kétezer literes hozamkü­lönbség. Az sem a statiszti­kusok tévedése, hogy az egymás szomszédságában gazdálkodó üzemek egyiké­ben 8 forinttal kisebb költ­séggel tudják felnevelni a pecsenyecsirkét, mint a má­sik szövetkezetben. Nem javult a takarmá­nyok minősége, de az anyagellátás színvonala sem. Ugyanekkor az exportérzé­keny ágazatot sújtja a vi­lágpiacon tapasztalt túlkíná­latból adódó árveszteség. Az állattenyésztés közeli és hosszú távú jövőjét veszé­lyezteti, hogy a piaci átren­deződés nem hatott kellő­képpen az ágazat szerkeze­tére. Ezt mintegy alátá­masztva megállapították, hogy a MÉM által is szor­galmazott, piaci hatásokat közvetítő érdekkapcsolatok elterjedését, a hagyományos ágazatközi ellentétek és ad­minisztratív gátak is (külke­reskedelmi tilalmak) hátrál­tatják. Ennek egyenes kö­vetkezményeként az oly kí­vánatos szerkezetváltásnak, a piacon folytatott minőségi versenynek fontossága az adott üzemekben a felisme­rés szintjéig sem jutott el. Ennek megváltoztatását várja az agrárkormányzat a liberalizálódó árrendszertől. Jelenleg már csak a tehén­tej felvásárlásánál van fix hatósági ár. A vágósertés garantált, a vágómarha tá­jékoztató, más vágóállatok és termékek pedig szabad árkategóriába tartoznak. Az ágazat általános kér­déseinek taglalása után Ba­ranyai Ferenc az egyes fa­jok hozamait s tartásának jövedelmezőségét taglalva megállapította, hogy a félévi állatszámlálás eredménye­ként elmondható: a létszám több fajnál csökkent, de az állomány nagysága összessé­gében kielégítő, és megfele­lő alapot teremt további gazdálkodásra. Úgy tűnik, az állatot tartó kistermelők a megváltozott adózási feltételek mellett is megtalálták számításukat; tevékenységük jobb szerve­zése a továbbiakban is fel­adatot jelent. A bértartásos, a hizlalásos módszer azon­ban csak a kihelyezők és a termelők közös érdekeltsé­gével maradhat életben. Az új árrendszer kialakí­tásakor az agrárkormányzat javasolni fogja, hogy a ter­melés teljes egészében — a takarmányoktól a végter­mékig — közvetítse a piac igényeit, és ezzel a minőségi árutermelésre ösztönözzön. Így az árakban megtérülhet a jobb áru előállítására for­dított többletköltség, illetve honorálható a gondosabb munka. (crauner) * Élénk újítási kedv·lusta ügyintézés Az újításoknak és találmá­nyoknak az iparban való hasznosítását vizsgálta hét vállalatnál a Győr-Sopron Megyei Népi Ellenőrzési Bi­zottság, s e vizsgálat tapasz­talatait vitatták meg a NEB szerdai ülésén. Megállapítá­suk szerint az újítási kedv valamennyi vizsgált válla­latnál élénk volt, ami egyéb­ként az egész megyére jel­lemző, ahol három és fél év alatt a kifizetett talál­mányi és újítási díjak mintegy 100 millió forintra rúgtak. A népi ellenőrök véleménye szerint az újítá­sokból származó eredmény arányban állt az újítási dí­jakkal. Ugyanakkor tapasztalták, hogy az elfogadott találmá­nyok bevezetése elhúzódik, sőt olykor elmarad. (MTI) 7

Next