Népszava, 1988. július (116. évfolyam, 156–181. sz.)

1988-07-27 / 178. szám

NÉPSZAVA 198­8. JÚLIUS 2­7., SZERDA OTJHK Mi­ Forma-1, az autózás magasiskolája Igaz-e, hogy egy­­Forma-1­es versenyző a starttól a cé­lig, 120 perc alatt 3-5 kilót fogy? Igaz. Sokan állítják, 300 kilométeres sebesség fe­lett már „vakon” vezetnek. Valóban megtanulják a pá­lya minden centiméterét, s ilyen tempónál a cselekvés és az észlelés között ezred­­másodpercek alatt kell dön­teni. Nem öngyilkosjelöltek Öngyilkosjelöltek? Nem. So­kan a Forma-1-et a világ legnagyobb autós cirkuszá­nak tartják. Szó sincs erről. Ami itt történik, legjobban az űrhajózáshoz hasonlítha­tó. Ismertek, sokan közülük világhírű „pilóták”, de keve­set beszélnek arról a hatal­mas hadseregről, akik a föl­di „repülést” lehetővé te­szik. A Forma-1 négy évti­zedes története nem volt tra­gédiák sorozatától mentes. E sportág rajongói sokáig nem felejtik el, hogyan vesz­tette életét Monzában Ron­nie Peterson, egy fékpedál hibája miatt hogyan vált örökre nyomorékká Cali Re­­gazzoni, s ki ne emlékezne Niki Lauda balesetére, so­kan csodának tartják, hogy életben maradt. A tavalyi zeltwegi háromszori start tö­meges összeütközései bizo­nyítják, hogy a konstruktő­rök az új autócsodák megál­modói a legfontosabbnak a biztonságot tartják. A televízió jóvoltából már az idén is több Forma-1-es versenyt láthattunk, melye­ken autók borultak, kicsúsz­tak, ütköztek és a verseny­zők a szédületes tempó elle­nére sértetlenek maradtak. A konstruktőrök párvia­dala a motorokkal kezdő­dött. 1950-ben a kompresz­­szorosokkal startoltak, majd a legkülönbözőbb megoldá­sok után jutottak el a turbó­ig. A teljesítmény félelme­tes: elérheti az 1500 lóerőt, 6-7, összesen 1600 embert szállító autóbuszban van ennyi erő. Ezek az autók 350 kilométeres sebességre is képesek, de a FISA döntése alapján 1988 az utolsó év, amikor a turbókat alkalmaz­ni lehet. Az „istállók”­­tulajdonosai nem bírják tovább a pénzfa­ló turbókat, hiszen a költség legalább hatszorosa a szívó­motorokénak, tehát egy-egy ilyen motor 500 millió dol­lárba is kerülhet. Jövőre már csak szívómo­torokkal indulhatnak. Ezek is bírják a 300 kilométer fe­letti sebességet, de jóval biz­tonságosabbak, mint a tur­bók. A Forma-1-es autók ön­hordó teste kevlárból ké­szül, pehelykönnyű anyag, de mindent kibír. Ha a szár­nyak elvesztek az ütközés­nél, a kerekek elszabadul­tak, a szekrény még mindig védi a versenyzőt. Jetet 4,9 másodperc alatt hajtották végre. Az autózás megszállottai valóban bátor emberek, de nemcsak a győzelmet haj­szoló őrült „öngyilkos jelöl­tek”! Ismerik gépük minden alkatrészét, s joggal megbíz­nak abban a tudományos és technikai háttérországban, amely éppen a versenypá­lyákon a holnap autózásáért dolgozik. Nincs versenyzőnk, mégis nyertünk Nem gyártunk személy­­­gépkocsit, nem vagyunk motorizációs nagyhatalom, így érthetően szenzációs hír­ként közölte 1985. szeptem­ber 10-én a hírt a világsajtó: megállapodás született Ber­nie Ecclestone-nal: Magyar­­országon Forma-1 verseny lesz. Alig több, mint hat hó­nap alatt készült el 434 mil­lió forintos beruházással a világ egyik legkorszerűbb pályája. Az, hogy az építők hogy dolgoztak, milyen a magyar mérnökök minősíté­se, mennyire profik azok a sportszervezők, rendezők, akik soha még hasonló szin­tű versenyt nem rendeztek, a leghivatottabbak állították ki a kitűnő bizonyítványt, hiszen 1986-ban a világ va­lamennyi Forma-1 pályája közül a Hungaroring kapta a legmagasabb pontszámot. Önmagában a vállalkozás is újszerű volt, hiszen még so­ha nem fordult elő Magyar­­országon, hogy egy sportlé­tesítmény építésére gazda­sági társaságot hívjanak életre, 12 vállalat biztosítsa az anyagi fedezetet nem kis kockázattal. A belépőkből ott sem térülnek meg a költ­ségek, ahol kétszer-három­­szor annyiba kerül egy jegy, mint nálunk. Népgazdasági­­lag viszont mindenképpen kifizetődő vállalkozásról van szó. Miért? 1987-ben valamennyi ver­seny közül a budapestiről adott a legtöbb ország - 48 - helyszíni közvetítést. Az idén elsősorban a zeltwegi verseny elmaradása miatt még tovább fokozódott az érdeklődés és a számítások szerint csak az egyenes köz­vetítéseknek az öt földré­szen több, mint százmillió nézője lesz, de további száz­milliók látnak majd össze­foglalókat a Hungaroringről. A tv-társaságok többsége háromperces összefoglalót is sugároz a verseny előtt Ma­gyarországról, s ez kitűnő vendégcsalogató propagan­da számunkra, amit ha meg kellene fizetnünk, dollármil­liókba kerülne. Búcsú a turbóktól Nem egyszerűen a rek­lám, a márkaharc miatt kon­centrálnak hatalmas szelle­mi és anyagi erőket a világ autógyárai, hanem azért, mert a technikai újdonságok jelentős részét átmentik a sorozatgyártásba, minde­nekelőtt a biztonságot szol­gálva. Ez az egyik magyará­zata annak, hogy a Merce­des, amely évekig távol tar­totta magát a Forma-1-től, most úgy hírlik, hogy „felve­szi a kesztyűt”, s 800-1000 millió márkát fordít majd fejlesztésre, s ezt várhatóan a BMW sem nézi majd tétle­nül. A világ képernyőjén Magyarország Az idegenforgalmi szak­emberek egyértelmű véle­ménye szerint a bevételi csúcsot a Forma-1 idején érik el. Tavaly a szállodák­ban, vendéglátó helyeken néhány nap alatt több mint 4 millió dollárt költöttek a külföldiek. Elektronika és biztonság Új előírás, hogy a kocsi­ban fekvő - nem ül, fekszik - pilóta lábának az első ten­gely vonalában kell lenni. Ezzel is a sérülési veszélyt csökkentik. A hatpontos biz­tonsági öv egyetlen mozdu­lattal nyitható. A versenyző­kön még a fehérnemű is tűz­álló. A bélelt benzintankból az üzemanyag a legerősebb ütközésnél sem folyhat ki. A pilóta belülről pisztolygo­­lyószerű patron érintésével az áramot és a tűznél min­den veszélyes egységet ki tud kapcsolni. Az autó valamennyi egy­ségét ma már próbakörök megtétele után elektronikus berendezésekkel ellenőrzik. A csapatok főnökei, a mér­nökök és a versenyzők kö­zött rádió-összeköttetés van, így mielőtt kiáll a ga­rázshoz, előre jelezni tudja, milyen hibaelhárításra ké­szüljenek fel. Jellemző a műszaki csapa­tok összeszokottságára, hogy a négy kerék cseréje átlagosan nyolc másodper­cet vesz igénybe, de már előfordult, hogy ezt a műve­ Három nap nonstopprogram Az első évben a sikeres premier volt a legfontosabb, tavaly már a Forma-1 GT arra törekedett, hogy a pá­lyán minél több rendezvény legyen. Európa legnagyobb autógyárai vették igénybe a Hungaroringet gépkocsik tesztelésére, bemutatókra, így a legújabb Rolls-Royce­­okkal, Bentley-kel itt ismer­kedhettek meg a világsajtó képviselői. Az első kamion­­verseny sikert aratott, ép­pen úgy, mint 1988-ban, s a tavalyi Tourist Trophy, majd az idei superbike is bi­zonyította, hogy a motoro­sok is igazi otthonra talál­tak. Ebben az évben már több mint 150 napra foglalt a Forma-1 -en kívül a Hun­garoring. Önmagában az a tény, hogy a tavalyi huszonhat­tal szemben harmincegy ne­vezett versenyző van, már a szombati napot is éles ver­sennyé avatja. Itt dől el ugyanis, hogy ki az a 26 pi­lóta, aki vasárnap starthoz állhat, tehát az időmérő edzés sorsdöntő versenynek tekinthető. Az előző két Hungaroringen megrende­zett verseny győztese Nel­son Piquet véleménye sze­rint ez a 20 kanyarral nehe­zített pálya igazi alkalmat ad arra, hogy ne csak a tech­nikai párharc, tehát a gépek, hanem az emberek, a piló­ták igazi bizonyítási lehető­sége legyen augusztus 7-e. A rendezők arra töreked­tek, hogy a közönség mind­három napon a főesemény mellett kitűnően szórakoz­­haszon. A programok ötper­ces szünetekkel követik egy­mást, sokkal változatosabb, izgalmasabb élményeket ígérve, mint 1986-ban vagy 1987-ben. Néhány jelentő­sebb esemény: kiemelkedik a Porsche turbó kupa, amelynek mindhárom nap lesz futama, nagy várakozás előzi meg az amatőr túrako­csik versenyét, a részhajrás nemzetközi kerékpárosver­senyt, az IPV-Globus-díjért, a magyarok vállalkozó ked­vét bizonyítja, hogy mindig több százan indulnak a né­zők futóversenyén és szín­pompásnak ígérkezik a va­sárnapi légi parádé. Mindenki, akinek ügye, dolga, felkészült a várható­an több tízezer vendég foga­dására. A budapesti szállo­dák már márciusban jelen­tették, hogy a Forma-1 ide­jére minden hely foglalt, de a fővárosban 27 ezer, a Bu­dapestet körülvevő gyű­rűben további 23 ezer mo­tel, bungaló, fizetővendég­szoba és kempingférőhely áll rendelkezésre. Több uta­zási iroda szobaszolgálata éj­jel-nappal nyitva tart ezek­ben a napokban. Az esti kul­turális és szórakoztató prog­ramkínálat is rendkívül gaz­dag. A határoktól az utakon végig Hungaroring jelzések „vezetik” a Forma-1-re igyekvőket, az egyértelmű tájékoztatás bizonyára segít a pálya gyors elérésében. A határállomásokat megerő­sítik, hogy az útlevél- és vámkezelési időket csök­kentsék. Az előző évekhez hason­lóan kijelölték a kerülő út­vonalakat is, így például az ország déli részéből és a Ju­goszláviából érkezők külső körgyűrűn érhetik el a fővá­ros megkerülésével -­­Kis­­kunlacháza, Bugyi, Ócsa, Üllő, Gyömrő, Pécel, Isa­­szeg, Gödöllő - a Hungaro­ringet. A földkerekségnek egyetlen olyan autópályája sincs, amely a fővárostól gépkocsival 20 perc alatt el­érhető. A parkírozóhelyen 50 ezer gépjárművet tudnak fogadni, a díjak: személy­­gépkocsi naponta 50,­, mo­torkerékpár 30,­, autóbusz 250 forint. A BKV is felké­szült, közvetlen autóbuszjá­ratok az Árpád-hídtól au­gusztus 5-én 7.30-tól, szom­baton 7.30-tól és vasárnap 7.00 órától közlekednek. Mo­gyoródtól az utolsó busz 5- én 19.00, 6-án és 7-én 20.00 órakor indul vissza. Pénte­ken tíz, szombaton hat, va­sárnap hárompercenként in­dítják a járatokat. Az Örs vezér térről 30 percenként indulnak a gyorsvonatok, de a gyorsított személyvonatok - amelyek mindössze három helyen állnak meg - is köz­lekednek. A HÉV gyorsvo­natain és az autóbuszokon a jegy egyaránt 40 forintba kerül. A B, a C és a D szek­tor a HÉV-hez van közel, az F és a G az autóbuszhoz, az A és az E lényegében mind a két közlekedési eszköztől egyforma távolságra helyez­kedik el. Jegy és tipp A jegyek értékesítése már hónapokkal ezelőtt megkez­dődött. A három napra érvé­nyes állóhely bérlet: 900 fo­rintba kerül, de a diákok, sorkatonák 500 forintért nézhetik végig a versenyso­rozatot. Az idén először a zeltwegi pálya jegyirodája Ausztria 1200 pontján, Olaszország­­ban a monzai pálya, Cseh­szlovákiában 150 CEDOK- iroda értékesíti a Hungaro­­ring-belépőket. Az IBUSZ és a Magyar Autóklub gon­doskodik arról, hogy szinte valamennyi országban az érdeklődők hozzájussanak a belépőkhöz. Itthon az IBUSZ, a Volánteru, a Coop­­tourist, a Magyar Autóklub, a Forma-1 GT-IPV Jegyiro­da (Budapest V., Vigadó tér 2.) és a Tourinform (Buda­pest V., Sütő u. 2.) árusítja a jegyeket, a helyszínen pedig több száz mozgóárus lesz. Az előző két versenyt Nel­son Piquet nyerte. Az IPV gondozásában a napokban megjelent RING Autós revü várja a tippeket, most ki vé­gez az első három helyen. Akik telitalálatot érnek el, Videoton színes tévét + 99 értékes ajándékot nyerhet­nek. Nem lesz könnyű elta­lálni. Mi mindenképpen nyerhetünk, ha megnézzük a versenyt, de az utakat nem tévesztjük össze a száguldás katlanjával. Moldován Tamás 11 Michele Alboreto Nelson Piquet Alain Prost Ayrton Senna

Next