Népszava, 1988. július (116. évfolyam, 156–181. sz.)
1988-07-27 / 178. szám
NÉPSZAVA 1988. JÚLIUS 27., SZERDA OTJHK Mi Forma-1, az autózás magasiskolája Igaz-e, hogy egyForma-1es versenyző a starttól a célig, 120 perc alatt 3-5 kilót fogy? Igaz. Sokan állítják, 300 kilométeres sebesség felett már „vakon” vezetnek. Valóban megtanulják a pálya minden centiméterét, s ilyen tempónál a cselekvés és az észlelés között ezredmásodpercek alatt kell dönteni. Nem öngyilkosjelöltek Öngyilkosjelöltek? Nem. Sokan a Forma-1-et a világ legnagyobb autós cirkuszának tartják. Szó sincs erről. Ami itt történik, legjobban az űrhajózáshoz hasonlítható. Ismertek, sokan közülük világhírű „pilóták”, de keveset beszélnek arról a hatalmas hadseregről, akik a földi „repülést” lehetővé teszik. A Forma-1 négy évtizedes története nem volt tragédiák sorozatától mentes. E sportág rajongói sokáig nem felejtik el, hogyan vesztette életét Monzában Ronnie Peterson, egy fékpedál hibája miatt hogyan vált örökre nyomorékká Cali Regazzoni, s ki ne emlékezne Niki Lauda balesetére, sokan csodának tartják, hogy életben maradt. A tavalyi zeltwegi háromszori start tömeges összeütközései bizonyítják, hogy a konstruktőrök az új autócsodák megálmodói a legfontosabbnak a biztonságot tartják. A televízió jóvoltából már az idén is több Forma-1-es versenyt láthattunk, melyeken autók borultak, kicsúsztak, ütköztek és a versenyzők a szédületes tempó ellenére sértetlenek maradtak. A konstruktőrök párviadala a motorokkal kezdődött. 1950-ben a kompreszszorosokkal startoltak, majd a legkülönbözőbb megoldások után jutottak el a turbóig. A teljesítmény félelmetes: elérheti az 1500 lóerőt, 6-7, összesen 1600 embert szállító autóbuszban van ennyi erő. Ezek az autók 350 kilométeres sebességre is képesek, de a FISA döntése alapján 1988 az utolsó év, amikor a turbókat alkalmazni lehet. Az „istállók”tulajdonosai nem bírják tovább a pénzfaló turbókat, hiszen a költség legalább hatszorosa a szívómotorokénak, tehát egy-egy ilyen motor 500 millió dollárba is kerülhet. Jövőre már csak szívómotorokkal indulhatnak. Ezek is bírják a 300 kilométer feletti sebességet, de jóval biztonságosabbak, mint a turbók. A Forma-1-es autók önhordó teste kevlárból készül, pehelykönnyű anyag, de mindent kibír. Ha a szárnyak elvesztek az ütközésnél, a kerekek elszabadultak, a szekrény még mindig védi a versenyzőt. Jetet 4,9 másodperc alatt hajtották végre. Az autózás megszállottai valóban bátor emberek, de nemcsak a győzelmet hajszoló őrült „öngyilkos jelöltek”! Ismerik gépük minden alkatrészét, s joggal megbíznak abban a tudományos és technikai háttérországban, amely éppen a versenypályákon a holnap autózásáért dolgozik. Nincs versenyzőnk, mégis nyertünk Nem gyártunk személygépkocsit, nem vagyunk motorizációs nagyhatalom, így érthetően szenzációs hírként közölte 1985. szeptember 10-én a hírt a világsajtó: megállapodás született Bernie Ecclestone-nal: Magyarországon Forma-1 verseny lesz. Alig több, mint hat hónap alatt készült el 434 millió forintos beruházással a világ egyik legkorszerűbb pályája. Az, hogy az építők hogy dolgoztak, milyen a magyar mérnökök minősítése, mennyire profik azok a sportszervezők, rendezők, akik soha még hasonló szintű versenyt nem rendeztek, a leghivatottabbak állították ki a kitűnő bizonyítványt, hiszen 1986-ban a világ valamennyi Forma-1 pályája közül a Hungaroring kapta a legmagasabb pontszámot. Önmagában a vállalkozás is újszerű volt, hiszen még soha nem fordult elő Magyarországon, hogy egy sportlétesítmény építésére gazdasági társaságot hívjanak életre, 12 vállalat biztosítsa az anyagi fedezetet nem kis kockázattal. A belépőkből ott sem térülnek meg a költségek, ahol kétszer-háromszor annyiba kerül egy jegy, mint nálunk. Népgazdaságilag viszont mindenképpen kifizetődő vállalkozásról van szó. Miért? 1987-ben valamennyi verseny közül a budapestiről adott a legtöbb ország - 48 - helyszíni közvetítést. Az idén elsősorban a zeltwegi verseny elmaradása miatt még tovább fokozódott az érdeklődés és a számítások szerint csak az egyenes közvetítéseknek az öt földrészen több, mint százmillió nézője lesz, de további százmilliók látnak majd összefoglalókat a Hungaroringről. A tv-társaságok többsége háromperces összefoglalót is sugároz a verseny előtt Magyarországról, s ez kitűnő vendégcsalogató propaganda számunkra, amit ha meg kellene fizetnünk, dollármilliókba kerülne. Búcsú a turbóktól Nem egyszerűen a reklám, a márkaharc miatt koncentrálnak hatalmas szellemi és anyagi erőket a világ autógyárai, hanem azért, mert a technikai újdonságok jelentős részét átmentik a sorozatgyártásba, mindenekelőtt a biztonságot szolgálva. Ez az egyik magyarázata annak, hogy a Mercedes, amely évekig távol tartotta magát a Forma-1-től, most úgy hírlik, hogy „felveszi a kesztyűt”, s 800-1000 millió márkát fordít majd fejlesztésre, s ezt várhatóan a BMW sem nézi majd tétlenül. A világ képernyőjén Magyarország Az idegenforgalmi szakemberek egyértelmű véleménye szerint a bevételi csúcsot a Forma-1 idején érik el. Tavaly a szállodákban, vendéglátó helyeken néhány nap alatt több mint 4 millió dollárt költöttek a külföldiek. Elektronika és biztonság Új előírás, hogy a kocsiban fekvő - nem ül, fekszik - pilóta lábának az első tengely vonalában kell lenni. Ezzel is a sérülési veszélyt csökkentik. A hatpontos biztonsági öv egyetlen mozdulattal nyitható. A versenyzőkön még a fehérnemű is tűzálló. A bélelt benzintankból az üzemanyag a legerősebb ütközésnél sem folyhat ki. A pilóta belülről pisztolygolyószerű patron érintésével az áramot és a tűznél minden veszélyes egységet ki tud kapcsolni. Az autó valamennyi egységét ma már próbakörök megtétele után elektronikus berendezésekkel ellenőrzik. A csapatok főnökei, a mérnökök és a versenyzők között rádió-összeköttetés van, így mielőtt kiáll a garázshoz, előre jelezni tudja, milyen hibaelhárításra készüljenek fel. Jellemző a műszaki csapatok összeszokottságára, hogy a négy kerék cseréje átlagosan nyolc másodpercet vesz igénybe, de már előfordult, hogy ezt a műve Három nap nonstopprogram Az első évben a sikeres premier volt a legfontosabb, tavaly már a Forma-1 GT arra törekedett, hogy a pályán minél több rendezvény legyen. Európa legnagyobb autógyárai vették igénybe a Hungaroringet gépkocsik tesztelésére, bemutatókra, így a legújabb Rolls-Royceokkal, Bentley-kel itt ismerkedhettek meg a világsajtó képviselői. Az első kamionverseny sikert aratott, éppen úgy, mint 1988-ban, s a tavalyi Tourist Trophy, majd az idei superbike is bizonyította, hogy a motorosok is igazi otthonra találtak. Ebben az évben már több mint 150 napra foglalt a Forma-1 -en kívül a Hungaroring. Önmagában az a tény, hogy a tavalyi huszonhattal szemben harmincegy nevezett versenyző van, már a szombati napot is éles versennyé avatja. Itt dől el ugyanis, hogy ki az a 26 pilóta, aki vasárnap starthoz állhat, tehát az időmérő edzés sorsdöntő versenynek tekinthető. Az előző két Hungaroringen megrendezett verseny győztese Nelson Piquet véleménye szerint ez a 20 kanyarral nehezített pálya igazi alkalmat ad arra, hogy ne csak a technikai párharc, tehát a gépek, hanem az emberek, a pilóták igazi bizonyítási lehetősége legyen augusztus 7-e. A rendezők arra törekedtek, hogy a közönség mindhárom napon a főesemény mellett kitűnően szórakozhaszon. A programok ötperces szünetekkel követik egymást, sokkal változatosabb, izgalmasabb élményeket ígérve, mint 1986-ban vagy 1987-ben. Néhány jelentősebb esemény: kiemelkedik a Porsche turbó kupa, amelynek mindhárom nap lesz futama, nagy várakozás előzi meg az amatőr túrakocsik versenyét, a részhajrás nemzetközi kerékpárosversenyt, az IPV-Globus-díjért, a magyarok vállalkozó kedvét bizonyítja, hogy mindig több százan indulnak a nézők futóversenyén és színpompásnak ígérkezik a vasárnapi légi parádé. Mindenki, akinek ügye, dolga, felkészült a várhatóan több tízezer vendég fogadására. A budapesti szállodák már márciusban jelentették, hogy a Forma-1 idejére minden hely foglalt, de a fővárosban 27 ezer, a Budapestet körülvevő gyűrűben további 23 ezer motel, bungaló, fizetővendégszoba és kempingférőhely áll rendelkezésre. Több utazási iroda szobaszolgálata éjjel-nappal nyitva tart ezekben a napokban. Az esti kulturális és szórakoztató programkínálat is rendkívül gazdag. A határoktól az utakon végig Hungaroring jelzések „vezetik” a Forma-1-re igyekvőket, az egyértelmű tájékoztatás bizonyára segít a pálya gyors elérésében. A határállomásokat megerősítik, hogy az útlevél- és vámkezelési időket csökkentsék. Az előző évekhez hasonlóan kijelölték a kerülő útvonalakat is, így például az ország déli részéből és a Jugoszláviából érkezők külső körgyűrűn érhetik el a főváros megkerülésével -Kiskunlacháza, Bugyi, Ócsa, Üllő, Gyömrő, Pécel, Isaszeg, Gödöllő - a Hungaroringet. A földkerekségnek egyetlen olyan autópályája sincs, amely a fővárostól gépkocsival 20 perc alatt elérhető. A parkírozóhelyen 50 ezer gépjárművet tudnak fogadni, a díjak: személygépkocsi naponta 50,, motorkerékpár 30,, autóbusz 250 forint. A BKV is felkészült, közvetlen autóbuszjáratok az Árpád-hídtól augusztus 5-én 7.30-tól, szombaton 7.30-tól és vasárnap 7.00 órától közlekednek. Mogyoródtól az utolsó busz 5- én 19.00, 6-án és 7-én 20.00 órakor indul vissza. Pénteken tíz, szombaton hat, vasárnap hárompercenként indítják a járatokat. Az Örs vezér térről 30 percenként indulnak a gyorsvonatok, de a gyorsított személyvonatok - amelyek mindössze három helyen állnak meg - is közlekednek. A HÉV gyorsvonatain és az autóbuszokon a jegy egyaránt 40 forintba kerül. A B, a C és a D szektor a HÉV-hez van közel, az F és a G az autóbuszhoz, az A és az E lényegében mind a két közlekedési eszköztől egyforma távolságra helyezkedik el. Jegy és tipp A jegyek értékesítése már hónapokkal ezelőtt megkezdődött. A három napra érvényes állóhely bérlet: 900 forintba kerül, de a diákok, sorkatonák 500 forintért nézhetik végig a versenysorozatot. Az idén először a zeltwegi pálya jegyirodája Ausztria 1200 pontján, Olaszországban a monzai pálya, Csehszlovákiában 150 CEDOK- iroda értékesíti a Hungaroring-belépőket. Az IBUSZ és a Magyar Autóklub gondoskodik arról, hogy szinte valamennyi országban az érdeklődők hozzájussanak a belépőkhöz. Itthon az IBUSZ, a Volánteru, a Cooptourist, a Magyar Autóklub, a Forma-1 GT-IPV Jegyiroda (Budapest V., Vigadó tér 2.) és a Tourinform (Budapest V., Sütő u. 2.) árusítja a jegyeket, a helyszínen pedig több száz mozgóárus lesz. Az előző két versenyt Nelson Piquet nyerte. Az IPV gondozásában a napokban megjelent RING Autós revü várja a tippeket, most ki végez az első három helyen. Akik telitalálatot érnek el, Videoton színes tévét + 99 értékes ajándékot nyerhetnek. Nem lesz könnyű eltalálni. Mi mindenképpen nyerhetünk, ha megnézzük a versenyt, de az utakat nem tévesztjük össze a száguldás katlanjával. Moldován Tamás 11 Michele Alboreto Nelson Piquet Alain Prost Ayrton Senna