Népszava, 1988. október (116. évfolyam, 235–260. sz.)

1988-10-19 / 250. szám

6 * Elkészült a veszprémi színház rekonstrukciója Újraálmodott szecesszió — A belső és külső munkák­nál csak nemes és értékes természetes­ anyagokat — márványt, színesfémeket, üveget, fát, textíliákat, követ, kerámiát — használtunk. Ki­véve persze azt a maga ko­rában egyedülálló öntött be­ton szerkezetet, amely pél­dául az ablakoknál, a kerítés vagy a tető díszítő elemeinél egyúttal stilárisan is megha­tározó szerepet tölt be. Ami­kor a veszprémi színház ter­veit Medgyaszay István 1907-ben elkészítette, ez az anyag, s ez a stílus, melyben a szecesszió és a magyar né­pi építőművészet egy sajátos keveréke van jelen, merőben szokatlan volt — legalábbis egy vidéki színház tervei ese­tében. Járjuk a vászprémi színház újjáépített belső tereit a bel­sőépítész tervezővel,­ Szenes Istvánnal, s ő közben mesél, nemcsak az épület múltjáról, hanem s­­k minden egyébről is, ami az 1908. szeptember 17-én már át i­s adott szín­házépület történetével és stí­lusával függ össze. A fentie­ken, túl például megtudom, hogy az eredeti épülettervnél követelmény volt: közvetlen átjárást kellett biztosítani a színházba a mellette lévő Ko­rona Szállóból, hogy a ren­dezendő megyebál­lókra és más eseményekre a notabili­­tások kerülő nélkül átsétál­hassanak a szállóból a szín­házba. .E rendeltetés miatt készült aztán a színház nézőtere sík padlóval, ment hiszen a bá­lok alkalmából a széksorokat kiemelték, és a padló tánc­­parkettként szolgált. Ezért olyan különleges az épület alaprajzi elrendezése is: a főbejárat eredetileg a szín­pad tengelyében volt, az elő­csarnok a nézőtér alatt, s e csarnok szemben lévő végé­ből lindult a fő- vagy dísz­lépcső az emeletre. A régi dokumentumokból kiderül,: az építésikor egész sor olyan elképzelést nem valósítottak meg (sietség? pénzhiány? ízlésbeli viták miatt?), amelyeket pedig Medgyaszay pontosan meg­rajzolt vagy leírt. Most, a re­konstrukció alkalmából, erre is imád nyílott. — Abból in­dultunk ki — mondja Szenes István —, hogy ez egy alap­vetően szecessziós épület, melyben azonban ez a stílus nem érvényesült eléggé, így a belső terek tervezésénél, de a külső felújításnál is, egy kicsit újraálmodtuk a szá­zadelő kedvelt stílusát. Így is van. Már a színek is erre vallanak. A kubai már­ványpadló a közönségforgal­mi helyiségekben — előcsar­nok, ruhatár, büfé stb. — halvány mályvaszínű, illetve­­ orchidea-rózsaszín, feketével kombinálva. Az ajtók feke­te, lákköntött felületű, üveg­­betétes,­­kazettás megoldá­súak, nemes réz véretekkel, kilim­csekkel. A tervező öt­vösművész, Albert András nemcsak a főlépcső és az ol­dallépcsők öntöttréz korlátait készítette, hanem még a ru­határi fogasokat vagy a fo­gasak számait i­s külön meg­tervezte. Gyönyörűek a sok­féle formájú, szintén a lilás rózsaszín árnyalataiban ját­szó világítótestek, melyeket rézzel kombináltak a terve­zők. Horváth Márton üveg- és Simai Lajos ötvösművé­szek. Különösen a főlépcső két b­undázó, fagyöngyöso­kor­­ra emlékeztető hatalmas vi­lágítóteste pompás. Az eme­leti társalgó és a nézőtér sző­nyegpadlója szintén sötét mályvalila, ilyen színűek a Thonnet-székekre emlékeztető megoldású, rendkívül kömé­­nyed nézőtéri ülések huzatai, s ugyanilyen színű a színpad nagy előfüggönye. A nézőté­ren most megvalósultak azok a hatalmas gobelinek, ame­lyeket Medgyaszay csak meg­tervezett. Gönczi András, és Szenes Zsuzsa textilművé­szek készítették a páholysor fölött körbefutó falikárpito­kat. Azt mondhatjuk: sikerült egy minden apró részletében végiggondolt, tökéletesen ki­dolgozott, ráadásul nagy szakmai műgonddal megva­lósított egységes forma- és színvilág keretein belül meg­alkotni ezt az újjáépítést. Hogy a színházépület belső szerkezetei maradtak is, meg át is építették őket, az ter­mészetes, így létesülhetett a földszinten, az előcsarnokhoz­­kapcsolódva, gyakorlatilag a színpad alatt, az annak meg­felelő méretű kamara- vagy stúdiószínház, mely a legmo­dernebb elképzelésekhez is alkalmazkodó berendezésű. (Akár televíziós vagy hang­­felvételeket is lehet itt ké­szíteni, a sokféle variációjú színházi előadások mellett.) Rendkívül érdekes az elő­csarnok és a nézőtér falbur­kolata: Szekeres Károly ke­ramikusművész azokból a kerámiamotívumokból al­kotott falburkoló elemeket, amelyek az eredeti Medgya­szay-terveken az épület kül­ső felületein díszítésként fut­nak körbe — de ezek az ele­mek mintha a mezopotámiai kultúrák kerámia falburko­lataira is emlékeztetnének. (Medgyaszayt igen érdekelték a keleti építészeti stílusok.) Különösen remekül érvénye­sül ez a rusztikus felület a felülről érkező, súroló fé­nyekből komponált megvilá­gításban. A színház technikai beren­dezései is teljesen megújul­tak. A színpadtechnika, a vi­lágítóberendezések, a hang­technika teljesen új és na­gyon korszerű. Megnagyobbí­tották a színpad előterét, megoldották a zenekari árok elhelyezését, jobbak a néző­térről a látási viszonyok (lej­tős padozat épült). Az össze­sen mintegy 300 milliós költ­séggel megvalósított rekonst­rukció viszonylag igen rövid idő, gyakorlatilag alig négy év alatt készült el, annak dacára, hogy a VÁÉV válsá­­sága alaposan hátráltatta a munkálatokat. Igaz ugyan, hogy a KÖZTI-ben már 1977-től megkezdődtek a ter­vezési munkák — Szenes Ist­ván belsőépítész társa Szend­­rő Péter építésztervező volt —, de a tényleges munkála­tok csak 1984-ben, illetve 1985-ben indultak. A VÁÉV helyére a Veszprémi Építő­ipari Szövetkezet lépett, és neki köszönhető, hogy az épületen dolgozó összesen több mint ötven különféle szervezet, vállalat munkája — a Veszprém Megyei Beru­házási Vállalat szervezői te­vékenységének révén is — igen jól összehangoltan és ki­tűnő minőségben folyt. A veszprémi Petőfi Szín­házban már folynak az ün­nepélyes szí­nházavató elő­adás — Sík Sándor István ki­rály című drámája — próbái, azaz a színház munkára kész. Megnyitó: november 18-án. (takács) Jobb szó híján irodalmi-mű­vészeti antológiának tudnám nevezni azt az album formá­tumú kiadványt, ami Szigli­get címmel a közelmúltban látott napvilágot a Képzőmű­vészeti Kiadó gondozásában. A könyv ugyanis olyan írá­sokból válogat, amelyek ih­­letője ez a romantikus ba­latoni település. Az élmé­nyek és gondolatok papírra vetői irodalmárok, művészek és tudósok, akik életük va­lamely szakaszán megfordul­tak ezen a tájon; sok közü­lük egyébiránt, különösen amióta áll a Bölöni György alapította alkotóház, állan­dó vendég itt, hisz az egyko­ri Esterházy-kastély a hoz­zá tartozó többholdas park­kal nemcsak a pihenéshez nyújt ideális körülményeket, hanem a munkához is. Nos, ez az antológia néhány klasz­­szikus szerzőt leszámítva az alkotóház egykori és mai vendégeinek a tisztelgése a kivételes szépségű táj és hu­mánus embervilág előtt. Koczogh Ákos, a kötet szerkesztője az összegyűjtött verseket, esszéket és novel­lákat­ kronologikus sorrend­be rakta, s stílszerűen a múlt század nagynevű Bala­­ton-kutatójának, Eötvös Ká­­rolynak egy útirajzrészleté­vel indítja. Eötvös „a világ egyik legszebb vidékének” nevezi a szigligeti öblöt és környékét, amelynek látvá­nyosságait „száz költőnek száz dala sem tudja elszám­lálni”. Ez a varázs, fejti ki, nem utolsósorban abból adó­dik, hogy „a jelennek min­den élettünete, sok százados múltnak minden árnya, ter­mészetnek ősalkotásai, em­berkéznek apró szép dolgai” találtatnak itt egymás mel­lett. Szigliget történetéről, műemlékeiről egy mai hely­­történész, Kozák Károly tárgyilagos, minden részlet­re kitérő tanulmánya tájé­koztat; dolgozatából meg­tudjuk, hogy az élet jósze­rével az őskortól kezdve fo­lyamatos a Balaton eme szögletében, s hogy a tele­pülés sorsa századokon át összekötődött a még Árpád­kori eredetű várral. Az 1780 körül épült Ester­házy-kastély, amit a XIX. században klasszicista stílus­ban átalakították, 1952-ben lett az Irodalmi Alap alkotó­otthona s ebben a minőségé­ben az új magyar irodalom létrejöttének egyik fontos előmozdítója. Kezdetben fő­ként pályakezdő, lakásgon­dokkal küzdő fiatalok, a „fé­nyes szellők” nemzedékének későbbi reprezentánsai ke­resték fel, utóbb azonban szinte mindenki az írótár­sadalomból, 1968 óta pedig, hogy a valaha különálló ze­nei, irodalmi és képzőművé­szeti alapok egyesültek, igen sok muzsikus, festő és szak­kutató is A Szigligeten szü­letett vagy érlelődő alkotá­soknak se szeri, se száma, közöttük jó néhány, mint például Juhász Ferenc A rezi várban című költemé­nye, Nagy László Ősszel cí­mű verse, Jékely Zoltán Ba­latoni elégiája, Zelk Zoltán Őszi napsütése irodalmunk rangos értéke. A kötet bő­séggel idéz ilyen remekmű­veket, de természetesen ku­­rensebb termése is, Tatay Sándor, Németh László, Sza­bó Magda, Pilinszky János, Örkény István, Dénes Zsófia, Vészi Endre, Kolozsvári Grandpierre Emil és mások munkái is érdemesek a fi­gyelmünkre. Külön kell szólnunk arról a néhány tanulmányról, amely művelődéstörténeti érdeklődést hivatott kielégí­teni. Kozák Károly történeti összefoglalóját már említet­tük, ehhez ad újabb adalé­kokat Örsi Károlynak az ar­borétum létrejöttét és jele­nét ismertető írása, valamint Preisich Gábornak a tele­pülés építészeti fejlődését felmérő esszéje Bozóky Má­ria riportja a társművésze­tek néhány jelesét hozza em­berközelbe, míg Volly István egy szigligeti illetőségű nép­dal, a „Mért nem lettem hó­fehér tulipán” és Petőfi da­lainak rokonságáról elmél­kedik. Képviselve van a szo­ciográfia is, éspedig éppen a szerkesztő, az időközben elhunyt Koczogh Ákos jóvol­tából , a Közösségből köz­ség címmel élvezetes pano­rámát rajzol Szigliget tegna­pi és mai lakóiról. Úgy tudom, Koczogh ere­detileg a képzőművészeket is be kívánta kapcsolni, tőlük itteni ihletésű rajzokat, fest­ményeket kért. Nolipa István Pál, a Pesterzsébeten élő, kitűnő mester nem sokkal halála előtt éppen azért ke­resett meg, hogy egyik, a Népszavának, adott sziglige­ti témájú rajzát e könyv szá­mára visszaszármaztassa. Nem tudom, mi okból, talán energia, vagy pénz nem tel­lett rá, a műmellékletek vé­gül is elmaradtak: néhány történeti témájú rajz mel­lett csupán Kónya Kálmán­nak került be 32 színes fo­tográfiája. Ez is nyereség persze, mert bennük doku­mentum és művészet talál­kozik, mégsem pótolja azt a változatosságot, amit az ecsetet, tollat, ceruzát for­gató művészi habitus nyúj­tott volna. Szigliget irodal­mi felfedezése mindenesetre megtörtént, talán a művé­szeti sem késik sokáig. Tasnádi Attila A csodálatos Szigliget KERESSE A CENTRUM EMBLÉMÁT! Október 17-től december 18-ig osztályainkon 20 ÉS 40%-oS engedményt és egy sorsjegyet kapnak vásárlóink, ha MEGTALÁLJÁK AZ ÁRUKBA REJTETT EMBLÉMÁKAT. Sorsolás 1988. december 22-én, 16 órakor. EGYSZER TALÁL­­ KÉTSZER NYERHET a Csepel Áruházban. A könyv őszi ünnepe A szövetkezeti könyvterjesz­tés legnagyobb ünnepére, az őszi megyei könyvhetekre, az idén huszonnyolcadik alka­lommal kerül sor. Ezúttal ok­tóber 22. és 30. között jelen­nek meg az utcai sátrak, árusok a kistelepülések, fal­vak, megyei városok terein. Kissé rendhagyó módon az esemény országos megnyitó­­ünnepségére nem az első na­pokban kerül sor. Október 25-én Vas megye, közelebb­ről Szentgotthárd lesz en­nek házigazdája. Mindezt tegnap tudhattuk meg a rendezvényhez kap­csolódó sajtótájékoztatón. Az első percekben még azon tű­nődtem, jóformán meg sem száradt a nyomdafesték az Olvasó népért mozgalommal kapcsolatos borúlátó íráso­mon, és az élet máris rácá­fol kétségeimre. Hamarosan kiderült azonban, hogy ez az ünnep nem felhőtlen bol­dogságban telik el. A koráb­bi évek dinamikus növeke­dése a könyvértékesítésben megtört. A számok arról árulkodnak, hogy csaknem negyedével kevesebb kötet talál gazdára a szövetkezetek boltjaiban. Részben a maga­sabb árak és kisebb beszer­zési keretek miatt, de nem feledhető szempont az sem, a kínálat is szűkült. Keve­sebb mű kerül a terjesztők­höz. Pedig a szervezők most is hangsúlyozták a falusi lakos­ság nagymérvű átrétegződé­­sét. Megnőtt a humán és szakértelmiség részaránya, súlya, nagyon sokan dolgoz­nak az iparban. Ami azt je­lenti, nem szabad a rossz beidegződés alapján mező­gazdasági könyvekre, szak­­irodalomra korlátozni a kí­nálatot. Valószínűleg a rövidebb időtartam sem jelent majd problémát. Ezúttal a ren­dezvény csak­­nevében ki­­lencnapos, ám a korábbi ta­pasztalatok szerint ennyi is elég, sőt, így az érdektelen­ség veszélyével sem kell számolni. Sz. Z. L. SZERDA, 198­8. OKTÓBER 19. NÉPSZAVA A rádió mellett „MOSTAN SZÍNES TINTÁKRÓL ÁLMODOM...’' „Mostan színes tintákról ál­modom ..Ez a Kosztolá­­nyi-vers ihlette Szabó Éva dokumentumműsorát, amely­ben vak, illetve csökkentlá­tó gyermekekről szólt. Tisz­tes, szép feladat ábrázolni, bemutatni olyan emberek, gyermekek életét is, akik fi­zikai értelemben nem teljes­­értékűek, de éppen betegsé­gük, rokkantságuk következ­tében életük más irányokba tud kibontakozni, mint a többieké. Nagyon vigyáztak arra a műsorban, nehogy sajnálkozással, szánakozás­sal kezeljék a műsor riport­alanyait, akik maguk sem sajnálkoznak állandóan sorsukon, hanem igyekeznek elfogadhatóvá tenni életüket. A gyermekek egy része szinte „természetesnek” fog­ta föl, hogy valamiben kü­lönbözik a többi, látó gye­rektől, de ugyanúgy beszélt minden, őt érdeklő kérdés­ről, tanulásról, barátságról, mintha a riporter rendes is­kolásokat szólaltatott volna meg. Intézetük elhanyagolt külsejét is szóvá tették, tud­va azt, hogy lehetne szemet gyönyörködtető az, ami sze­met bántó. Beszéltek a ki­rándulásokon szerzett ta­pasztalataikról, a természet­tel való szoros kapcsolatról, és arról is, milyen pálya vár­hatja őket. És azt hiszem, ezen a ponton kell a követ­kező riportot — nem ebben az iskolában, hanem valahol másutt készíteni — arról, hogy mennyire beszűkültek lehetőségeik. Az egészséges emberek társadalma szinte kirekeszti őket a foglalko­zások, szakmák, hivatások ezernyi fajtájából, és jó­formán csak a telefonkezelői, stb. foglalkozásokat remél­hetik megszerezni a gyere­kek. A dokumentumműsor men­tes volt a túlzott liritálástól, objektív tudott maradni, és remélhetőleg a figyelemfel­keltésen túl konkrét segítő­készséget, baráti-emberi hoz­záértést kelt mindazokban, akik tehetnek is valamit e kedves gyermekekért. HOGY TETSZIK LENNI? - NYUGDÍJASOKRÓL Egészen más korosztály a nyugdíjasoké. Néhányukról szólt a Hogy tetszik lenni? műsora, amelyet Tóth Gab­riella szerkesztett. A prob­lémák mégis hasonlóak vol­tak, mert például szívbe­­markolóan szomorú volt hal­lani annak a ma már idő­sebb hölgynek az esetét, aki kislány korában, a háború alatt rálépett egy gránátra, és ennek szörnyű nyomait máig viseli. A társadalmi se­gítség — egy szocialista bri­gád tagjainak áldozatos munkája révén — eléggé későn ugyan, de megérkezett a motoros jármű formájában. Én azt hiszem, hogy a derék brigádtagok már esztendők­kel korábban is képesek és készek lettek volna segíte­ni —, de valahogy nem ta­láltak egymásra, a kérelme­zővel. Olyan csatornákat kel­lene kiépíteni a társadalom­ban, amelyek azonnali és gyors beavatkozást jelent­hetnek, hogy ne a rádiónak legyen kizárólagos dolga fel­deríteni az ilyen eseteket, és segítőleg beavatkozni. Bár talán ez sem lenne ha­szontalan mindaddig, amíg önműködően ki nem alakul­nak a megfelelő egészségügyi hálózat révén az ilyen segít­ségnyújtási „szolgálatok”. A riport másik alanya is említette a háborút — ennek a korosztálynak fiatalkori, szörnyű élményét —, amely annyi tervet, szándékot, vá­gyat húzott át. Az atletizáló fiatalember, a sport szerel­mese volt, részese a berlini olimpiának — majd sok her­cehurca következett életé­ben, míg „pályára állt”. Ezek a hat-nyolc perces riportok képesek egy életet regény­­szerűen sűríteni, s tulajdon­képpen magukban hordozzák a lehetőséget, hogy valaki valóban meg is írja őket. Ha író nem, akkor a riporter, mikrofonnal, vagy a szer­kesztő, akdnek most már fia­­talmas tárháza lehet érdekes emberi történetekből, kalan­dos életpályákból. A HÚSZAS STÚDIÓ A MORVAI-EFFEKTUSRÓL A Morvai-effektus címmel a Húszas Stúdióban hallhat­tunk korunk egyik érdekes emberéről részletesebben. A rádióban nem ez az első be­mutatkozása a neves feltalá­ló kazánszakembernek, már a korábbi riportok is segí­tettek felvázolni életútját, arcképét, és főképpen mun­kamódszereit. Az eredmény kezd meggyőző lenni, a sok ellenérvvel szemben egy iga­zi „nehéz ember” áll, új tí­pusú menedzserszakember, amilyenre nagyüzemi meny­­nyiségben lenne szükség. És, hogy ezt éppen ő látta át a legjobban, alkalmi mene­dzseriskolát nyitott.­­Párt­­fogolja az iskolásokat, in­gyenkönyvekkel segíti szel­lemi fejlődésüket. Most már csak az a nyi­tott kérdés marad számom­ra, és bizonyára a többi ér­deklődő, de a kazánszakma iránt tudatlan hallgató szá­mára, hogy vajon milyen is ez a csodakazán? A rizshéj­­égető típust érthetően el­magyarázták, de a többiről kevés szó esett. A riporter, Hegyi Imre és a szerkesztő, Kovalik Márta jóvoltából alakult ki a képünk Morvai­ról és a Morvai-effektusról, de én még mindig nem ér­zem teljesnek a bemutatást. Bizonyára meglesz a módja a rádiónak, hogy bővítse e témakört — esetleg oly mó­don, hogy felkutat más, ha­sonlóan érdekes embereket. Hiszen olyan korban élünk, amely kitermelte ezt a figye­lemre méltó jelenséget, s ha ez törvényszerű, akkor fel­tehetőleg vannak még ha­sonlóan imponáló, nagy aka­raterővel és elszántsággal rendelkező, érdekes emberek honunkban. Mindenesetre — fiatalok számára — pályává­­lasztásukhoz kellenek az ilyen példaképek, modellek, a sikeres életuta­król. Háry Márta Kétnyelvű irodalmi est Közös irodalmi esten mutat­kozott be tegnap a Bolgár Kulturális és Tájékoztató Központban Marin Georgien bolgár és Veress Miklós ma­gyar költő. A két fiatal és te­hetséges poéta a hetvenes években barátkozott össze Szófiában, és kezdte fordí­tani kölcsönösen egymás verseit. Az est során, amelyen megjelent a hazai írótársa­dalom több kiválósága és képviseltette magát az író­­szövetség is, Juhász Péter irodalomtörténész ismertette a két költő pályafutását, il­letve jellemezte néhány talá­ló mondattal munkásságukat. Veress Miklós lírájából a városias érdeklődést, Marin Georgiev költészetéből pedig a bolgár vidék iránti elkö­telezettséget és hűséget emel­te ki. A továbbiakban a köl­tők vallottak műhelygond­jaikról, és olvastak fel ma­gyar és bolgár nyelven ver­seikből. Végezetül négy, a bolgár irodalmat rendszere­sen tanulmányozó és fordító fiatal költőnk, Utassy József, Kiss Benedek, Rózsa Endre és Király Zoltán adott elő, egy-egy általa fordított Ma­rin Georgiev-verset.

Next