Népszava, 1989. március (117. évfolyam, 51–76. sz.)

1989-03-01 / 51. szám

NÉPSZAVA 1­989. MÁRCIUS 1. SZERDA_________________________________________________________________________________________________3 Nagy Sándor beszéde a vasasakadémián (Folytatás az 1. oldalról) ezekhez a változásokhoz, s közben végrehajtani egy gyö­keres megújulást, ami tulaj­donképpen egy alulról építke­ző, és a tagság egésze által meghatározott demokratikus szervezetet jelent. Jelenti egy szövetségi elven felépü­lő, és működő szakszerveze­ti mozgalom struktúráinak a létrehozását, és végül, jelen­ti egy rugalmas, nyitott, a dolgozók valamennyi foglal­kozási, szakmai csoportjai valóságos érdekeire építő szakszervezeti mozgalom lét­rejöttét, megerősödését, és az érdekvédelmi, érdekképvise­leti funkció minden koráb­binál markánsabb felválla­lását. Nagyon fontos, hogy a szakszervezetek a saját bel­ső tevékenységüket, saját szervezeti életüket, stílusu­kat, felfogásukat megújít­sák, de az legalább annyira fontos, hogy­ tudjuk, a szak­­szervezeti tagok millióit nem elsősorban ezek a szer­vezeti struktúrák érdeklik, hanem a napi alapvető gon­dok. Eredményeket szeretné­nek látni, miközben egyi­künk számára sem közömbös, hogy sikerül-e megőrizni enn­­nek az országnak a társadal­mi-politikai stabilitását, hogy az egyébként támoga­tandó demokratizálódási fo­lyamat nem torkollik-e anar­chiába, aminek szükség­képpen velejárója lenne a gazdasági csőd is­­zi a munkásszolidaritás 89-et, és ugye, mindezekre rála­pátolva, ugyanezekről a kér­désekről más hangon és meglehetősen harsányan nyi­latkozik. Hogy lehet ezt ösz­­szeegyeztetni? Egy módon, hogy mindegy, hogy milyen áron, ahogy az ismert törté­net mondja, ha cigarettázik, azért, ha nem cigarettázik, azért, a lényeg az, hogy po­fon lehessen vágni. Félreértés ne essék, én nem ajánlom senkinek, ma­gunknak kiváltképp nem, hogy megsértődjünk, egy ilyen szervezet nincs abban a helyzetben, hogy megsér­tődjön, nem is kell megsér­tődnie. Egyetlen dolgot kell csinálni, következetesen folytatni azt a munkát, amit elkezdtünk, és következete­sen végig kell menni azon az úton, amin elindultünk. És természetesen meg kell próbálni megnyerni segítő­nek, támogatónak mindazo­kat, akik jelentős szerepet játszanak abban, hogy meg­felelő módon tájékozódjon az ország közvéleménye en­nek a szakszervezetnek a törekvéseiről, ennek a szak­­szervezetnek a politikájá­ról. Én ezt tartom kulcs­kérdésnek. Más dolog, hogy mindent azért nem kell szó nélkül hagyni. Gondolom, elérkezik majd az idő, amikor azokat az embereket, akiket a po­litikai forgószél felkapott, esetleg megkérdezik, miért léptek erre az útra, azok is, akik hosszú évtizedeken ke­resztül — ahogyan most mondják — ennek a „sztá­linista, transzmissziós” szak­­szervezetnek a kenyerét et­ték, méghozzá nem is akár­milyen darabot belőle. Van­nak emberek, sajnos, akik nem tudnak elszámolni az elmúlt éveikkel, évtizedeik­kel­, és úgy gondolják, hogy most ez más módon pótol­ható, úgyhogy Esterházy Péternek igaza van, csúcs­­forgalom van a damaszku­szi úton. Miben érdekelt a szakszervezet A SZOT főtitkára ezután néhány gazdaságpolitikai kérdéssel foglalkozott. Ki­tért a szakszervezeteknek a tulajdonviszonyokkal kap­csolatos véleményére, a bel­ső piac bővítésének fontos­ságára, majd így folytatta: — Szükség van a szerke­zetváltásra, ebben a szerke­zetben ez a gazdaság hosz­­szú távon nem életképes. Vi­szont határozottan le kell szögeznünk, hogy olyan szer­­amelynél tudatos foglalkoz­tatáspolitikával összekap­csolt, összehangolt lépések történnek, és nem spontán folyamatok. A szakszerveze­ti mozgalomnak döntően ah­hoz fűződik érdeke, hogy aktív és rugalmas foglalkoz­tatáspolitika eszközrendsze­rei alakuljanak ki, és csak ezt követően ahhoz, hogy a munka nélkül maradottak szociális támogatása megol­dódjon. Ez nem szembeállí­tás, csak a probléma megkö­zelítésének eltérő szempont­ja. Érdekünkben áll továb­bá, hogy valóságos teljesít­ményelv valósuljon meg. De teljesítményelvet akkor tud egy társadalom igazán elvál­lalni és produkálni, ha a tel­jesítményelv párosul a tár­sadalmi szolidaritással, azaz: az önhibájukon kívül bajba jutottaknak nyújtott segít­séggel. A kormányzat különböző megnyilatkozásaiban is sze­repel, hogy mihamarabb ki kell dolgozni, és gyakorlat­ban is megvalósítani a bér­reformot. Ezzel szoros össz­hangban kell az adórendszer átalakítására is irányt ven­ni. Feltétlenül támogatnunk kell egy olyan költségvetési reformot is, amely minősé­gében, normatív jellegében, működésében és megítélhe­­tőségében helyezi új alapok­ra a költségvetés kiadásait. A bevételi oldalt már sikere­sen megreformáltuk, hiszen van adórendszerünk, méghoz­zá „európai színvonalú”, hát a kiadási oldal reformját is meg kell oldani. Feltéve, ha ez nem jelenti azt, hogy ne­hézségekre hivatkozva a költségvetés kivonul a lakos­ságot érintő egy sor terület­ről. Ha a reform ezt jelen­tené, akkor természetesen nem lehet támogatni, hiszen a mára kialakult szociális feszültségek tovább nem nö­velhetők. Nagy Sándor ezután a gaz­daság és a szociálpolitika táv­lati feladatairól beszélt, majd áttért a rövid távú problé­mákra, elsősorban a legne­hezebb helyzetbe kerültek ügyének felkarolására. Mint kiemelte, a szakszervezetek­nek az elmúlt hetekben, hó­naljakban megtett lépései, el­gondolásai a nyugdíjak­­ki­egészítésére, kimondva, ki­mondatlanul felvetik azt a kérdést, hogy kinek a párt­ján áll a szakszervezeti moz­galom. A minél magasabb produkciót létrehozni képes és ezért magasabb jövedel­műek oldalán — akiknek tá­mogatása a gazdasági kibon­takozásnak egyik lendítő eleme lehet —, vagy pedig az elesettek pártján. Én ezt a kérdést szem­beál­lításnak tartom. Is-is. Ha a magyar szakszervezetek le­mondanak bármely számot­tevő dolgozói réteg problé­májának megoldásáról, ak­kor nem tarthatnak arra igényt, hogy a dolgozók tá­mogatását élvezzék, már csak azért sem, mert min­denki kerülhet nehéz hely­zetbe. És egy szolidáris el­ven működő mozgalomnak az a próbaköve, hogy ami­kor nehéz helyzetbe került valaki, akkor állnak-e mö­götte, és nyújtanak-e segít­séget. Nem akkor szokták a barátságot és a szolidaritást megmérni, amikor jól men­nek a dolgok, hanem ami­kor nehéz a helyzet. Az, hogy mi most csak a minimális bérek megemelésére tudtunk koncentrálni, ez a legnehe­zebb helyzetben lévők ügyé­hez jelentett hozzájárulást. De nagyon jól kell tudnunk, hogy ha ezek a rétegek — mert itt számottevő rétegek­ről van szó — nem tapasz­talják azt, hogy legalább mérsékelni igyekszünk a problémáikat, akkor könnyen lehet, hogy olyan feszültségek keletkeznek, amelyek veszé­lyeztetik, hogy egyáltalán el tudjunk mozdulni erről a válságos pontról. Tehát akár politikai, akár érdekvédelmi szempontból tekintjük, fel kell vállalnunk a nehezebb helyzetben lévő rétegek se­gítésére irányuló politikát. Ami a politikai intézmény­­rendszer átalakulásának problémáit illeti, azt gondo­lom, nekünk abból célszerű kiindulni, alapvető jelentősé­gű, hogy elkerüljük a társa­dalmi-politikai katasztrófát ebben az országban. Ennek vannak bizonyos feltételei. Egyik feltétele az, hogy a kerekasztalt körüli nők elfo­gadják egymást tárgyalópart­nernek — ez oda-vissza igaz, mindenkire, kivétel nél­kül. A másik feltétele, hogy komolyan vegyék egymás szándékát és a konstru­ktivi­­tásra, és a megállapodásra törekvést, a harmadik felté­tele, hogy valamiféle önmér­sékletet is tudjanak tanúsí­tani a megállapodás érdeké­ben. És persze, az is felté­tele, hogy a társadalomnak legyen türelme egy ilyen konszenzusra irányuló tár­gyalássorozatot kivárni, és legyen türelme e tekintetben a valóságos eredményeket megvárni. Ilyen tárgyalásban érdekelt a szakszervezeti mozgalom. Érdekelt abban, hogy önálló tényezőként ve­gyen részt a tárgyalásokban, nem valamiféle más szerve­zetnek az ernyője alá állva, és azt hiszem, meg kell fo­galmazni azt is, hogy egy ilyen kerekasztal-tárgyaláson a szakszervezeti mozgalom­nak alapvetően a munkavál­lalók helyzetét érintő gaz­­dasági, szociális problémák felvállalására, megoldására kell törekedni. Az előadó ezután arról szólt, hogyan alakíthatja ki a magyar szakszervezeti moz­galom a viszonyát­ egy több­pártrendszerű politikai in­tézményrendszerhez. Mint mondta, félreérthetetlenül és minden megszorítás nélkül ki kell jelenteni, hogy a szakszervezetek politikai pártoktól függetlenül műkö­dő érdekvédelmi, érdekképvi­seleti szervezetek, amelyek saját önálló arculattal, ma­guk által kialakított érdek­­képviseleti, érdekvédelmi po­litikával rendelkeznek, és ennek a megvalósítására tö­rekednek. Minden egyes párt és a szakszervezetek viszo­nyát új alapokra kell helyez­ni. Nincs alá- és fölérendelt­ségi viszony, csak politikai egymásrautaltság, de ez ab­szolút kölcsönös, és igen­­igen nehéz eldönteni, hogy mikor van nagyobb szüksége a pártnak vagy pártoknak a szakszervezetek támogatásá­ra és fordítva. Felelősség és politikai tisztesség A főtitkár ezután a szak­szervezeti mozgalom egysé­gének megőrzéséről szólt.­­ Ehhez egyebek mellett arra is szükségünk van, hogy hitelesebben, eredmé­nyesebben tudjunk fellépni a dolgozókat érintő kérdé­sekben, és hogy világossá tudjuk tenni a szándékain­kat és a politikánkat. És természetesen nemcsak a tagságunknak van szüksége türelemre, nemcsak a kü­lönböző politikai tényezők­nél van szükség; türelemre és önmérsékletre. Szükség van arra is, hogy mind­ a mi tevékenységünkről, mind más társadalmi, politikai tényezők tevékenységéről reális tájékoztatást kapjon az ország. Ezt azért hozom szóba, mert, sajnos, a leg­utóbbi napokig bezárólag is azt kell tapasztalnunk, hogy az abszolút korrekt tájékoz­tatás bizonyos pontokon hiánycikk ma Magyarorszá­gon. Sajnálattal tudom csak tudomásul venni, hogy a kormány és a Magyar Szo­cialista Munkáspárt napi­lapja a jurta színházbeli rendezvényről csak a lénye­get nem mondta el. Csak azt nem mondta el, hogy az ott elfogadott program maxi­mum hangerejében haladja meg azt, amit a SZOT, il­letve az ágazati szakszerve­­zetek hónapok óta követel­nek és akarnak, csak azt nem mondja el, hogy har­mincheten fogtak hozzá az új szervezet megalakításá­hoz, csak azt nem mondja el, hogy az ott fellépők szá­jába adott és ténylegesen elhangzott kijelentések a SZOT, vagy ha úgy tetszik, a hivatalos szakszervezetek működésével kapcsolatban finoman szólva nem felel­nek meg a valóságnak, és még sorolhatnám tovább. Ennyire csak a mi érde­künk, hogy ez a szakszemé­­zeti mozgalom ne essen szét? Ez valakiknek a sze­mélyes érdeke? Valakik itt féltik a pozícióikat, hogy rögeszmeszerűen, görcsösen szeretnék megóvni ennek a mozgalomnak az egységét? Én nem hiszem, hogy erről van szó. Lehet, hogy van­nak, akiknél erről van szó. Ezt én nem zárom ki. De azért kell valami elemi po­litikai tisztesség az alterna­tív szervezetek részéről is, hogy felelősen mondjanak véleményt a szakszerveze­­tek munkájáról. Az elmúlt fél évben nem emlékszem olyan hivatalos szakszerve­zeti megnyilvánulásra, ame­lyik, nem a párbeszéd, nem a nyitottság alaphangjával viszonyult volna az alter­natív szakszervezetek min­den fellépéséhez. Ugyanak­kor viszont azt tapasztalom, azt tapasztaljuk, hogy azok az alternatív szervezetek, amelyekkel mi együttműkö­désre törekszünk, párbeszéd­re törekszünk, minden pon­ton és minden kérdésben a konfrontációt választják. Mondja meg nekem vala­ki, hogy lehet összeegyeztet­ni egy szervezeten belül a következő két álláspontot. Amikor mi a béremelésekért felléptünk az elmúlt hóna­pokban, akkor mindenféle ponton elítélő nyilatkozatok­kal találtuk magunkat szem­ben. Amikor a járműjaví­tóban a nagygyűlést meg­tartottuk, és annak a gaz­dasági követelései előkerül­tek, a TDDSZ nyilvánosan elítélte a SZOT-nak a fel­lépését. Ugyanez a TDDSZ ennek az ifjúsági szervezete és munkástagozata és a FI­­DESZ-nek a munkástagozata összekapcsolódva megszerve­ Egymilliárdos költségnövekedés A szakszervezetek és a kor­mány viszonyáról szólva az előadó kifejtette: a kiegyen­súlyozott partneri viszony feltételezi a teljes egyenran­gúságot és a kölcsönös meg­értésen, a kölcsönös tiszte­leten alapuló partneri vi­szony játékszabályainak be­tartását Ehhez nem elég, ha a szakszervezetek megér­tést tanúsítanak a kétség­kívül nehéz helyzet miatt, amit kétségkívül nem ez a kormány hozott létre. Az is kell, hogy a kormány belássa, a szakszervezeti mozga­lomnak sem úri passzió az, amit most csinál. Abban, hogy megőrizzük az egyen­súlyt, hogy ne induljanak el kezelhetetlen és megállítha­tatlan folyamatok, amelyek azután a gazdasági és a po­litikai stabilitást egyaránt felborítják, kölcsönösségre kell törekedni. A legutóbbi SZOT elnökségi ülésen szem­be kerültünk a SZOT költ­ségvetésének ügyével, és azt kellett konstatálnunk, hülyén nagy az 1989-es hiány, annak ellenére, hogy a SZOT- ban azonnali, 30 százalékos létszámleépítést határoztunk el, hogy az ágazati szakszer­vezeteknél szintén jelentős létszámcsökkentés van, hogy a SZOT költségvetéséből működő szmt-knél 50 százalé­kos létszámcsökkentést haj­tanak végre. Mindezek elle­nére igen komoly hiánnyal kell szembenéznünk. Ennek a döntő oka az, hogy két év alatt majdnem az 1 milliárd forintot közelíti meg az a költségnövekedés, amely az adórendszer módosításából, a vállalati nyereségadó be­vezetéséből, a társadalom­­biztosítási járulék termelésé­­ből és általában az infláció­ból következően a szakszer­vezetekre hárul. Pusztán tagdíjból gazdálkodó szerve­zetek ilyen rövid idő alatt, ilyen mértékű költségnöve­kedést képtelenek kivéde­ni. Ezért én, a magam részé­ről, a mai napig nem tudom elfogadni azt, hogy a kor­mány — egy korábbi megál­lapodást felülvizsgálva — nem tette lehetővé, hogy például a társadalombiztosí­tási járulék növekedése, mint teher, fokozatosan je­lenjen meg a szakszervezeti mozgalomban. Ez is bizonyos értelemben a szakszervezetek nehéz helyzetbe hozását je­lenti, bár meglehet, inkább csak érzéketlenségről van szó. A készülő sztrájktörvény­ről Nagy Sándor elmondta, hogy a március 8-án előter­jesztésre kerülő tervezetben részben az indoklás néhány mondatában, részben a tör­vény néhány részletében olyan formulák jelentek meg vagy maradtak bent, a ko­rábbi megállapodástól elté­rően, amelyek fenntartják a készülő sztrájktörvény kor­látozó jellegét.­­ Ezért a SZOT elnöksége állást fog­lalt abban, hogy egyrészt a törvény szövegében megje­lenő alternatívák közül azo­kat támogatjuk, amelyek a mi eredeti javaslataink vol­tak. Ez összefügg a szolida­ritási sztrájk lehetőségével, azzal, hogy a munkavállalók és a szakszervezetek egy­aránt kezdeményezhetnek sztrájkot. Ha a korlátozó jel­leg nem oldódik, akkor ezt a sztrájktörvényt mi nem fogjuk tudni támogatni. Én nagyon remélem, hogy már­cius 8-ig a kormányzat átér­tékeli ezt a helyzetet, és nem teremt olyan.­ szituációt, hogy a parlament ülésén nyíl­tan, az egész törvényterve­zetet el kelljen utasítani. Er­re vonatkozik a vasasakadé­mia állásfoglalásának egyik része is, ezért én,­­a magam részéről, ezt üdvözlöm. A­ tisztségviselők függetlensége Az előadó tájékoztatója végén a március 6-i SZOT- plénum tervezett napirend­jéről számolt be, majd kér­désekre válaszolt. Elsőként azokról a törekvésekről szólt, amelyek ama irányulnak, hogy a tagdíjakból minél nagyobb hányad az alapszer­vezeteknél maradjon. Meg­ítélése szerint csapdába esik az, aki a tagdíjak mind na­gyobb részét az alapszerve­zetek tarsolyában kívánja látni, még akkor is, ha a mozgalom irányításával szembeni elégedetlenség, a csapongó indulatok és a sokféle bizonytalanság ezt a törekvést látszik megala­pozni. Csapda ez azért, mon­dotta, mert az alapszerveze­tek, még ha a tagdíjak száz százalékával is rendelkezné­nek, akkor sem kerülnének erősebb, biztonságosabb helyzetbe. Csapda azért is, mert tulajdonképpen a mozgalom érdekvédelmi te­vékenységének feltételeitől, ezek megteremtésének lehe­tőségétől fosztanák meg vé­gül is önmagukat az alap­szervezetek. Az elégedetlen­ségnek és bizalmatlanság­nak nem az a feloldása, hogy az önműködés pénzügyi fel­tételeitől fosztja meg ma­gát a mozgalom, hanem az, hogy a tagság teremtsen olyan helyzetet, amely a bi­zalmatlanságot és az elége­detlenséget megszünteti. A hatékony érdekvédelmi mun­ka, hangsúlyozta a főtit­kár, alaposan­ képzett szak­embereket, elemzéseket, in­formációkat követel, s a tag­díjakból éppen ezt kell fe­dezni. Arra a dilemmára, hogy a mozgalomnak, illetve a szakszervezeti tisztségvise­lőknek ebben a bizonytalan gazdasági helyzetben kinek az érdekeit kell képvisel­niük, a főtitkár véleménye szerint vállalati szinten le­hetetlen jó és kielégítő meg­oldást találni. A megoldás csakis az lehet, ha egy vál­lalat hatékonyan, eredménye­sen termel, tehát képes meg­fizetni a dolgozóit, ugyanak­kor a munkából időlegesen vagy véglegesen kiszorultak számára a társadalom való­ban kiépít egy szociális vé­dőhálót. A foglalkoztatási feszültsé­gekről szólva a főtitkár utalt arra, hogy ez a kérdés ho­vatovább nem választható el annak felülvizsgálatától és elemzésétől, hogy mennyi időt tölt egy átlagdolgozó munkával. Nemcsak azért kell erre figyelni, mert szé­gyentelenül sokat, s ennek az egyénre előbb-utóbb visz­­szavonhatatlanul károsak a következményei, hanem azért is, mert a foglalkoztatási fe­szültségek oldásának egyik eszköze a munkaidő helyes és arányos kialakítása. Mind­ez azonban tisztességes mun­kabért is feltételez. A tisztségviselők védelmé­ről szólva kijelentette, for­málódik a szakszervezet és a kamara azon megállapodá­sa, amelynek eredményeként a tisztségviselők egziszten­ciálisan is függetlenné vál­hatnak. A vállalatok a saját érdeküket is követve, a szakszervezet működésével kapcsolatos költségeket ter­melési költségként értelmez­ve, egy elkülönült pénzala­pot hoznának létre, s ebből kapnák a tisztségviselők a fizetésüket. A VASASAKADÉMIA ÁLLÁSFOGLALÁSA A vasasakadémia résztvevői állásfoglalást alakítottak ki és fogadta­k el több időszerű érdekvédelmi és politikai kérdésről. Kinyilvánították, hogy következetesen támo­gatják a szakszervezetek feb­ruár 7-én nyilvánosságra hozott felhívását, amely igényli a rendszeres és ered­ményes országos érdekegyez­tetést. Követelik, hogy az il­letékes állami szervezetek ne késleltessék a különböző ér­dekvédelmi lépések végre­hajtását. Hivatalosan ugyan­is még a mai napig sem je­lent meg a 40 órás munka­hétre és a minimális­­bérek­re vonatkozó keretszabályo­zás, sőt a kormány egyik tagja nyilvánosan megkérdő­jelezte az ötnapos munkahét jogosultságát. A kormányzat elképzelé­seit támogatva sürgetik a belső piacot is élénkítő, a ki­törés lehetőségeit tartalmazó új gazdaságpolitikai koncep­ció, s az ezzel együtt járó bér- és szociálpolitikai re­form kidolgozását. A SZOT elnökségének ál­láspontját erősítve a jelen­legi formában nem fogadják el a sztrájktörvény terveze­tét, mert az nem felel meg a Magyar Népköztársaság ál­tal is elfogadott ENSZ-doku­­mentumnak, a tervezet in­doklása és egyes részei „kor­látozó” jellegűek, a szüksé­gesnél nagyobb hangsúlyt kap e végső érdekvédelmi eszköz tiltása, és a konflik­tusok bíróság előtti rendezé­se szerintük a gyakorlatban megoldhatatlan. A feltétlenül szükséges és a vasasszakszervezet által is következetesen támogatott politikai átalakulás folyama­tában mind több szervezet, egyesület igyekszik érdekvé­delmi és érdekképviseleti sze­repet vállalni. Ezt a kihívást a vasasszakszervezet elfogad­ja, de elutasít minden olyan törekvést, amely a bérből és fizetésből élő dolgozók leg­nagyobb csoportjára, a nagyüzemi munkásságra hi­vatkozva, „kívülről” igyek­szik esetenként szélsőséges politikai célokat is érvénye­síteni, s e fontos társadalmi réteg jogos elégedetlenségé­vel visszaélni. Az állásfoglalás kinyilvá­nítja: a vasasszakszervezet döntő hányada társadalmunk józan többségéhez tartozik, és ezért nem új meg újabb szervezetek létrehozásában látja a kibontakozás útját. Természetesen elfogadják a pluralizmust, de szerintük el­sősorban nem az alternatí­vokra, hanem a reális és végrehajtható, a tagság szá­mára jobb élet- és munka­­körülményeket teremtő iga­zi alternatívára volna szük­ség. M. Gy.

Next