Népszava, 1989. április (117. évfolyam, 77–100. sz.)

1989-04-01 / 77. szám

_ ______________________________________ ____________________________________SZOMBAT, 198­9. ÁPRILIS 1. NÉPSZÓ A SZAKSZERVEZETEK ORSZÁGOS TANÁCSÁNAK ÜLÉ­­ laihoz igazodva — az orszá­gos szövetséget elnök és el­nökhelyettes vezesse. Nem értett egyet azzal az elkép­zeléssel, hogy a kongresszus rendes ülésére legalább há­romévenként kerül sor. Ehe­lyett felvetette, hogy három­­évenként legyenek páros, il­­lok, de csak az előbbit előz­ze meg az alapszervezetek­­ből induló teljes körű vá­lasztás, így a választási cik­lus időtartama 6 év lenne, s nem vonná el a figyelmet és az energiát az érdemi mun­kától. Gálné Fekete Erzsébet, a SZOT Országos Ifjúsági Ta­nácsának tagja hozzászólásá­ban kifejtette, hogy a szö­vetség alapokmányában egy­értelműen meg kellene fo­galmazni : a munkavállalók, a szervezett dolgozók jövője­­attól függ, hogyan érvénye­sítik a szakszervezeteik a szervezett ifjúság érdekeit. Szerinte a szakszervezeti mozgalom tavaly történelmi pillanatot szalasztott el, ami­kor a megújulásra készülve „nem szólította meg” saját fiataljait, s nem vonták be őket a döntésekbe. Rossz az a szervezeti felépítés és mű­ködési mechanizmus, amely nem teszi lehetővé a fiata­loknak, hogy kezükbe ve­gyék saját sorsuk intézését. Javasolta, hogy a jövő évi szakszervezeti kongresszuson arányuknak megfelelő képvi­seletet biztosítsanak a fiata­loknak. — Ha jövőt és tekintélyt akarunk adni a szövetségnek, akkor annak megfelelően kell dolgoznunk is — mond­ta hozzászólásában Fodorné Birgés Katalin, a Békés me­gyei szint vezető titkára. Úgy fogalmazott, hogy nap­jaink felgyorsult politikai életében megfontoltan, még­is határozottan és gyorsan kell dolgozni, s most első­sorban az országos szövetség alapokmányának fő elveiben megállapodni. Ez nem mond ellent az alulról építkezés szabályának, hiszen éppen az alapokmány-tervezet al­ternatív javaslatai teremtik meg a lehetőségét annak, hogy a szövetséget akaró és elfogadó tagság a maga szá­mára a legmegfelelőbbet vá­lassza. Felszólalásában Fodorné Birgés Katalin kényes témá­kat is említett. Mint mon­dotta, félti a mozgalom egy­ségét a hatalmi harcoktól, amelyek sajnálatos módon több szinten jelentkeznek. Szerinte gyakran pozíciófél­tésből kevesen „szállnak be a ringbe” a szakszervezeti egységért. A jövőről szólva hangsúlyozottan hívta fel a testület tagjainak figyelmét a többpártrendszer politikai valóságára, s az ebből adódó speciális szakszervezeti fel­adatokra. A területi szövet­ségek jövőbeli szerepét hang­súlyozva kiemelte, hogy a döntési színtereken kell a szakszervezeti érdekérvénye­sítésnek megvalósulnia, így a területi szövetségek véle­ménye szerint jelentős sze­repet tölthetnek majd be az országos szövetségben is. az „A” változat mellett vok­solt, majd némiképp vitat­kozva más felszólalókkal hangsúlyozta, hogy a szövet­séghez való tartozásnak a tagdíj meghatározó eleme, s annak több mint anyagi ter­mészetű vetületei vannak. Kollár Enikő, aki a texti­­les­ szakszervezetet képvisel­te az előkészítő bizottságban, elmondta: a szövetség létre­hozásának egyik meghatáro­zó indítéka volt, hogy az ér­dekképviseletre, az élet és a gazdaság minden szintjén szükség van, s e szövetség tagszervezetei éppen a tag­ságuk révén rendelkeznek majd a gazdaság és társada­lom különböző szféráiban a megfelelő képviselettel. Ter­mészetesen az alapokmány­tervezet a jelenlegi gazdasá­gi felépítettséghez, annak alapján készült, s változá­sával természetesen rugal­masan változnia kell a szö­vetség és mozgalom felada­tainak is — az alapokmány­nak ezt is biztosítania kell. A továbbiakban Kollár Enikő a területi szövetségek szerepéről szólt. Úgy fogal­mazott, hogy a területi szö­vetségeknek valós feladatuk és funkciójuk a területen van, hiszen a helyben meg­oldható feladatok rájuk vár­nak. Karácsony Mihály, a SZOT Ifjúsági Tanácsának tagja, aki ugyancsak részt vett az előkészítő bizottság munká­jában, az alapokmányban szereplő egyenjogú és önálló kifejezések mellett az egyen­rangú kifejezés használatát is javasolta, s ennek értel­mezéséről szólt részletesen. Hozzászólásának másik fe­lében a szövetségbe való fel­vétel javasolt módját kifogá­solta, véleménye szerint a megalakuló országos szövet­ségnek szélesre kell tárnia a kapuit. Úgy kell létrehozni ezt a szövetséget, hogy ab­ban ne legyen, ne érződjön szelekció, amely egyes ese­tekben már a közeledési haj­lamot is gyengítheti.­­ A négymilliós szakszer­vezeti tagság még nem hal­latta a szavát. A dokumen­tumkészítők felelőssége tehát hallatlanul nagy, hogy mit adunk vitára a szervezett dolgozók nagy nyilvánossá­gának — mondta Varga Gyu­­láné, a MÁV Nyugati pálya­udvar szb-titkára. Tartalmi és fogalmazási kérdésekről szólt, azt hangsúlyozva, hogy a tagságnak tudnia kell, mi­ről dönt, mit kap, mit várhat az alakuló új szövetségtől. Egy hozzászólói javaslattal vitatkozva elvetette a teljes jogú, illetve megfigyelői jo­gú szövetségi tagság gondo­latát. Takács László, az építők szakszervezetének titkára utalva a korábban jelzett konfliktusra, melyet a bizott­sági előterjesztés melletti el­nökségi javaslat okoz, hangsúlyozta, hogy o­r­szágos vitára kerülő­en csakis a SZOT-plénum­vaslata legyen. Javasol hogy az országos vita után bizottságot bízzák meg a­­ ta összefoglalójának k­ö­­tésével, s ez kerüljön a kongresszus elé. Nyers őszinteséggel­­ Takács László arról is h. az szmt-k most fő­ problémája 1988 szepte­re óta téma a különböző te­tületi üléseken, mégi érzi, hogy szemért agyonhallgatták e­ly.­­ Általános megállapítása­­ a hozzászólónak, hogy az szövetség megalakítás.., formai jegyei nagyon for­rak, de a mozgalom mej­rásához elsősorban nem mai­ anyagi, hanem politik közelítés kell. (Folytatás a 3. oldalról) Ne legyen egységes a tagdíj Dr. Baka András, a TU­­DOSZ elnöke, az alapok­mányt előkészítő bizottság tagja, meglepetéssel vette tu­domásul, hogy a bizottsági javaslat mellett megjelent az elnökség javaslata is, amelynek pozitív tartalmát hangsúlyozva megemlítette felmerült gondját is: az el­nökség politikai-társad­almi súlya esetleg befolyásolja majd a viták során a tagság véleményét. Magáról az alapokmány-javaslatról szól­va elemezte a paritásos és létszámarányos képviselet közötti különbséget, s pari­tásos képviselet mellett vok­solt. Felhívta a figyelmet ar­ra is, hogy véleménye sze­rint az új Szaktanácsnak szakítania kell a korábbi, hagyományosnak nevezhető munkastílussal, hiszen a szö­vetségi rendszerben elsősor­ban országos, sok szakmát érintő ügyekkel kell foglal­koznia, nem pedig, mint ed­dig gyakran, részfeladatok­kal. Dr. Kis Papp László, a Felsőoktatási Dolgozók Szak­­szervezetének elnöke, a tes­tület munkájának felelőssé­géről szólt, hiszen a szak­­szervezeti mozgalmon belül és kívül egyaránt nagy fi­gyelem és érdeklődés kíséri az alapokmány tervezését, s közeli vitáját. Javaslata sze­rint a tagsági vitára minél többb választási lehetőséget kínáló, egyetlen anyagot küldjenek, amelyhez szüksé­gesnek tartja csatolni az új szövetség megalakításának, az alapokmány elfogadtatá­sának indítékait. Konkrét ja­vaslatai közül érdeklődés fo­gadta az alapító tagok meg­határozásával kapcsolatos fejtegetését, valamint azt a javaslatát is, amely szerint a szövetség tagsági díját a szervezet által nyújtott szol­gáltatások igénybevétele alapján állapítsák meg. Hiá­nyolta a felszólaló az alap­okmányból a nemzetközi kapcsolatokban, illetve az üdültetésben vállalt vagy tervezett feladatok rögzíté­sét. Horváth Károly, a Csong­rád megyei szint vezető tit­kára 50 megyei szakszerve­zeti titkár véleményét hoz­ta az ülésre. A kollektív vé­lemény szerint a tagsági vi­tára nyitottabb, több válto­zatot tartalmazó javaslatot kellene kiadni. Hiányolta az alapokmányból a szakszerve­zeti törvényre való konkrét hivatkozást, és javasolta, hogy az alapdokumentumban rögzítsék: nagy ügyekben csak a plénumnak legyen jo­ga dönteni. A területi szö­vetségekről szólva javasolta, hogy az országos szövetség struktúrájának részeként alakítsanak területi érdek­egyeztető bizottságokat is. Szelei Tibor, az Alföldi Nyomda szb-titkára a dön­téseket meghatározó határo­zatképesség pontosítását, egyértelmű tisztázását kérte. Dr. Csere Tibor, a Pécsi Orvostudományi Egyetem szb-titkára az alapokmány egyes megfogalmazásaira tett javaslatai mellett indít­ványozta, hogy a szakszer­vezeti tagdíjak megállapítá­sánál a szakszervezeteknek saját hatáskörben legyen le­hetőségük eltérni. A felszó­laló az alapokmányban nem érezte tisztázottnak a közös vagyon felosztásának kérdé­sét, ennek pontosítását kér­te. A területi önállóság meg­növekvő szerepét hangsú­lyozva arra utalt, hogy a megyei érdekérvényesítés az elkövetkező időkben megha­tározó feladata és kötelessé­ge lesz a szakszervezeti moz­galomnak. Antal Géza, a Bonyhádi Cipőgyár szb-titkára arra hívta fel a figyelmet, hogy az alapokmányban javasolt három évenkénti kongresz­­szus túl sűrűnek tűnik, hi­szen ha a korábbi gyakorlat­nak megfelelően a kongresz­­szusokat választások előzik meg, akkor sok esetben a most annyira szükséges ér­demi szakszervezeti munka a formai kötelességek irá­nyába tolódik el. Javasolta a négyévenkénti kongresszust. Szolgai János, az ÉSZAK­TERV szakszervezeti titkára az elnökség összetételére tett alternatív javaslatok közül SZÖVETSÉG ÉS TÜRELEM A Gutenberg Szakszer­vezeti Szövetség né­hány napja tanácsülést­­ tartott. A nyomdászok, a papíriparosok, a saj­tó és a könyvkiadás képviselői, valamint a szövetség vezetői kö­­­­zött olyan vita alakult ki, amit nem éppen a kölcsönös megértés és tolerancia jellemzett. Hogyan ítéli meg a szövetség működését Horai Tibor, a GSZSZ titkára? — Ennek a szövet­ségnek a létrehozásá­ról egy országos érte­kezlet döntött. A négy, önállóvá vált szak­­szervezet is most ta­nulja az önálló létet és a szövetségi szerepet, az együttműködést. Ez a forma vadonatúj, és persze, ideiglenes. Majd a kongresszus­­ fogja eldönteni, meg­tartja-e ezt a formát, vagy mást választ. Azt tudom tehát mondani, hogy ha nem is ideális a szövetségünk, több olyan együttes fellépé­sünk volt a néhány hó­nap alatt, ami azért túlmutat a funkcioná­lis zavarokon. Közösen léptünk fel például a drasztikus központi ár­emelések idején, azért, hogy a szövetséghez tartozó vállalatoknál minimum 15 százalé­kos bérfejlesztést adja­nak... Egyébként­­ meggyőződésem, hogy a szövetség egységéhez, a vitákban nagyobb tü­relmet és egymás irán­ti bizalmat kell tanúsí­tani. SUTTOG A VÁROS Suttog-e még a város? — kérdeztük dr. Hor­váth Károlytól, a Szak­­szervezetek Csongrád Megyei Tanácsának ve­zető titkárától. — Suttog — hang­zott a válasz. — Meg kell mondanom, hogy­­ az első szegedi lebuká­sok után megkérdez­ik tők a dolgozók egy­­ szakszervezeti fóru­­­mon, mit tettünk mi annak érdekében, hogy a visszaéléseket meg­akadályozzuk? Én azt mondom, ez rendszer­beli kérdés. Szegeden és Csongrádban csak az van, ami az ország­ban van. A furcsa leg­feljebb az lehet, hogy nálunk mindenkinél hamarabb felvállalta a sajtó, hogy belevág­jon a gennyes sebbe. Hiszen az emberek mindenről tudtak. De senki nem mert szólni. A szakszervezet sem. Azt tapasztalom, hogy egyfelől tetsző ez­­ a folyamat, másfelől épp a mi megyénk önbe­csülésén ejti csorbát. Hiszen másutt is vol­nának kiborítanivalók. Bár, úgy vélem, az a legfontosabb, hogy az alakuló rendben nö­vekszik a bátorság a közéletben. És még valamit, most a válla­lati szférán van m­ a sor. A gazdasági ve­zetőket, igazgatókat te­szik nagyító alá. A minimális bérért dol­gozókat irritálja a ve­zetők sok százezer fo­rintos prémiuma. Most ott tartunk, hogy ami jogilag rendben van, az erkölcsileg nem feltét­lenül fogadható el. Demokratizmus, politikai kultúra és önmérséklet Az alapokmány-tervezet feletti vita utolsó hozzászó­lója Nagy Sándor, a SZOT főtitkára volt. Felhívta a fi­gyelmet, hogy, bár a plénum felelőssége nagy a tervezet elfogadásában, nem kell, és nem szabad a Szaktanácsnak döntenie azokban az ügyek­ben, amelyekben a döntés joga a szakszervezeti tagságé. Nem kell szűkíteni az alterna­tívákat, hiszen éppen ezek késztetik felelősségteljes dön­tésre, felelős gondolkodásra a viták résztvevőit. A vitá­ban különös hangsúlyt ka­pott bizottsági és elnökségi javaslatról szólva a főtitkár visszautalt az országos érte­kezlet határozatára, amely­ben az előkészítő bizottsá­got érdemi munkával bízták meg, de nem ruházták fel döntési jogkörrel, így a két javaslat, teljes joggal, együtt került a testület elé. Az el­nökségi javaslat elsősorban egy összefoglaló vonalat kép­visel, de ez nem zárja­­ki ép­pen az alternatívák bővíté­se érdekében, hogy a testület döntése alapján hasznos ér­demi javaslatokkal gazda­godjon.­­ Természetesen van né­hány kérdés, amelyben az elnökség tudatosan követ egy vonalat. S ezt a mozgalom, a megalakítandó országos szö­vetség érdekében, tudatosan vállalja — hangsúlyozta Nagy Sándor. A képviseleti rendszer­ről szólva a SZOT főtitkára szólt arról a kutatómunká­ról, amelyet­­korábban végez­tek külföldön, azt vizsgálva, milyen rendszer szerint old­ják meg a tagszervezetek, tagszövetségek képviseletét, s tulajdonképpen ezek is ér­demi segítséget adtak az alapokmány-tervezet elké­szítéséhez. A vitát, ha nem is össze­foglalva, de mindenkép mi­nősítve, Nagy Sándor a de­mokratikus tanácskozás po­zitív tartalmáról szólt, de megemlítette azt is, hogy a demokrácia csupán legfonto­sabb eszköze a munkának, s így mindig a célt kell szem előtt tartani. „Megfogalmaz­hatjuk mi a Világ legdemok­ratikusabb alapokmányát, mégse érünk vele semmit, ha az lebéklyózza, mozdulatlan­ná teszi a mozgalmat. A jól működő demokratizmushoz szükségünk van jól meg­alkotott szabályokra, politi­kai kultúrára és önmérsék­letre — ezek együtt jelent­hetik a demokráciát és a mű­ködőképességet” — szögezte le. A tagsági díjjal, tagdíjjal kapcsolatban a főtitkár ar­ról szólt, senkinek sem le­hetnek illúziói azzal kapcso­latban, hogy ezeknek a ki­adásoknak örül a tagság. De bízni kell abban, hogy a szer­vezett dolgozók túlnyom­­többsége megérti, ahhoz hoz érdekeit jól képviselve, jól működjön a mozgalom, szük­séges a létezéshez és mű­ködéshez a szövetségi bevé­tel. Vannak költségek, va­nak feladatok, s a kiadások­ mértékét olykor a mozga­lomtól függetlenül meghatá­rozza a gazdasági helyzet E Ennek megfelelően kell majd a vita során a tagságnak, majd a kongresszusnak dön­tenie. Természetesen a bevé­telekkel és a költségvetéssel a legszélesebb szakszervezeti nyilvánosság előtt kell elszá­molni. Nagy Sándor hozzászólá­sa után került sor Kósáné Kovács Magda összefoglaló­jára, s az elhangzott módo­sító javaslatok megvitatá­sára, elfogadására. MILYEN LESZ AZ „ALKOTMÁNY”? Régi óhaj, hogy fogalmaz­ni janak egyszerűen és köz­érthetően ha azt akarják,­­ hogy a tagság véleményt tudjon nyilvánítani. A ta­nácsülésen Futaki Antalné,­­ a Gyöngyszöv szb-titkára­­ kérdésünkre ezt mondta: — Teljes mértékben egyetértek ezzel a kéréssel,­­ hiszen ha arra gondolok, hogy a szövetkezetünkben­­ dolgozó szakszervezeti ta­b­­gok mindennapi gondjaik I mellett akkor tudnak és ak­i­­kor hajlandók véleményt nyilvánítani és vitázni, ha értik és érzik, hogy ez a­­ vita értük való. Persze, s meglehetősen nehéz össze­­­­kapcsolni a szövetség szer­vezeti rendjét, mondjuk a­­ kereskedelemben dolgozók­­ béremelésével. Úgy gondo- l lom, szinte szükségszerű és kötelező már most a vita elején minden szakszerve­zeti tisztségviselőnek és ak­tivistának végiggondolni és lefordítani az alapokmány­tervezetet, vagyis pontosí­tani, hogy az országos szö­vetség léte milyen, a ko­rábbinál hatékonyabb se­gítséget jelenthet az érdek­­képviseletben és az érdek­érvényesítés­ben. — Mennyire bízik a tag­sági vita hatékonyságában? — Amennyire önmagam- I bán, hiszen tudom, hogy nálunk, a Gyöngyszöv­nél elsősorban rajtam és mun­katársaimon múlik, meny­nyire tudjuk felkelteni a szakszervezeti tagok érdek-­­­lődését és figyelmét az új „szakszervezeti alkotmány” iránt. Határozatképtelen lett a testület Kósáné Kovács Magda ösz­­szefoglalójában arról szólt, hogy az elhangzott érdemi módosító javaslatok jelen­tős részét — változtatásként vagy alternatívaként — szük­ségesnek tartja beépíteni az alapokmány-tervezetbe, ugyanakkor úgy foglalt ál­lást, hogy az előkészítő bi­zottság javaslatát is meg kell ismertetni a tagsággal. Eb-

Next