Népszava, 1989. április (117. évfolyam, 77–100. sz.)
1989-04-27 / 98. szám
10 Maratoni versenyt futottak a Superbike-ért a rendezők, hogy végre újraéledjen, „feltámadjon” a gyorsasági motorsport, jól ismerik e sportág mostoha körülményeit, s történetét. Valamikor Szabó „Pici” és társai révén motorosaink elismertek voltak nemcsak Európában, de más földrészeken is. 270 versenyző Igazi nemzetközi versenyeket hosszú ideig csak szükségmegoldásokkal lehetett rendezni. E sportág rajongóinak és szerelmeseinek köszönhető, hogy a népligeti „csaták” után az M5-ös lezárt szakaszán, a Ferihegyen néhány izgalmas viadalra egyáltalán sor került. Mindössze két jelentős — a Zalka és a Honvéd Petőfi SE —, valamint három kisebb egyesületünk foglalkozik a gyorsasági motorsporttal. A Magyar Autó Motorsport Szövetség az IPV-vel együttműködve évek óta keresi a lehetőségeket, azt az utat, amely elvezet a Grand Prix-hez. Az első állomás két évvel ezelőtt a TT volt, tavaly pedig a Superbike versenysorozatban a budapesti aratta a legnagyobb sikert a nemzetközi felmérések szerint. Nemcsak a motorsport, hanem Magyarország jó hírvivőjének számított ez az esemény, hiszen a tv-társaságok segítségével több mint 103 millióan látták a Hungaroringen zajló összecsapást. Tavaly 19 országból 94 versenyző állt starthoz, az idén már 24 országból 120-an neveztek a magyarországi futamra. De a résztvevő versenyzők száma e hét végén, április 28—30-án meghaladja a 270-et, figyelembe véve a Honda-, a Drapál-emlékversenyt és a 30 év után először megrendezésre kerülő nemzetközi oldalkocsis motorkerékpár-versenyt is. Nonstop program, sebességrekord várható A szervezés, a rendezés sokba került. A jegyárakat nem lehetett emelni, hiszen ez azt jelentette volna, hogy az év egyetlen nagy jelentőségű motorversenyét kevesen nézhetik csak. Egyébként nem magyar sajátosság — gondoljunk csak a Forma–1 versenysorozat példájára —, hogy a költségek döntő többségét hirdetésekből fedezik. Az Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat a Videotonnal, az Állami Biztosítóval és az ÁISH-val, valamint több külföldi és hazai hirdetővel, szponzorral együttműködve teremtette meg az anyagi fedezetet. Túlzás nélkül állítható, hogy az év egyik legizgalmasabb motoros küzdelmét láthatja majd a közönség. A pálya az átépítés következtében — egy kanyart átvágtak — rövidebb lett, most hossza 3967,82 m. De az átvágás egyben a sebesség fokozását is jelenti, hiszen a számítások szerint 200 km-es sebességet is elérhetnek. Pénteken rendezik az első edzéseket — ezt díjmentesen lehet megtekinteni —, a szombati nap pedig legalább olyan izgalmas lesz, mint a vasárnapi, hiszen a három futam legjobb 40 eredményét elérő versenyző kerül be a vasárnapi döntőbe, további 40 pedig a vigaszdíjfutamba. Szombaton lesz a Honda-futam is, amelyre eddig Ausztriából 76-an jelentkeztek. Egy-egy futam 25 kör, 92 kilométer, amit az előzetes számítások szerint 40—42 perc alatt tesznek meg a versenyzők. A legnagyobb japán gyárak képviseltetik magukat 750 köbcentiméteres, négyhengeres motorokkal, az európai ipart a Bimota és 851 köbcentiméteres, kéthengeres gépeivel a Ducati képviseli. Fantasztikus, ahogyan ezek a motorizált zsokék uralni tudják gépeiket, s mint a televíziós felvételeken látható, a 100 km-es sebesség feletti bukásoknál artistákat megszégyenítő ügyességgel ugranak talpra és folytatják a küzdelmet. Startolnak a rakéták A televízió többször is ad közvetítést a versenyről, de nem lesz látható majd egyenesben a Hondák küzdelme, a szivar, rakéta alakú oldalkocsis motorkerékpárok látványos sebességharca, amelyre olasz, nyugatnémet, francia és holland indulókat várnak és a Drapál-emlékverseny sem. De a Superbike-ért, annak ellenére, hogy közvetíti a tv, érdemes kimenni, hiszen két magyar versenyző, Szabó és Harmati is starthoz áll , megérdemlik a biztatást. Nem beszélve arról, hogy egy sportesemény végtére mindig más a helyszínen, mint a tv képernyője előtt, főleg akkor, amikor előrelátható, hogy az utolsó pillanatokban fog eldőlni, ki lesz a győztes. A jegyek árusítása a budapesti metróállomásoknál, az IBUSZ-irodákban, a Forma—1 GT—IPV jegyirodájában (V., Vigadó tér 6.) és a Tourinformnál már megkezdődött, és természetesen a helyszínen is lehet jegyet kapni. A szombati belépőjegy ára 60, a vasárnapi 200 Ft, a 10 éven aluli gyerekek pedig 20 Ft-ot fizetnek egy belépőért. A maratoni tárgyalássorozat végül is sikert hozott, lesz Superbike, mégpedig minden eddiginél gazdagabb programmal és több résztvevővel. S végül még egy jó hír, a FIM tavaszi ülésszakán véglegesen döntöttek, így jövőre a Hungaroringen lesz Grand Prix, Motoros Európa Bajnokság és Superbike. Tehát a világ legjobb motorosai találkoznak a Hungaroringen. II. verseny: Teleimpex kupa III. verseny: Superbike vb I. IV. verseny: Drapál J. ev. V. verseny: Superbike vb II. VI. verseny: AB nemzetközi oldalkocsis kupa Nemzetközi motorversenygála a Hungaroringen 1989. április 28. péntek Műszaki gépátvétel Honda Cup Szabad e. Superbike vb 12.20—12.50 13.00—14.00 14.10—15.10 1989. április 29., szombat Műszaki gépátvétel 8.00—18.00 Időmérő e. 15.30—16.00 8.00—12.00 Időmérő e. 14.30—15.15 15.20—16.05 16.30— 20 kör = 79,3 km 9.40— 25 kör = 99,2 km 11.00— 20 kör = 79,3 km 12.40— 25 kör = 99,2 km 14.00— 15 kör = 59,5 km 15.40— A SUPERBIKE PROGRAMJA Szabad e. Szabad e. Superbike vb 8.30— 9.00 9.05— 9.35 Drapál ev. 9.45—10.15 AB nemzetközi oldalkocsis kupa 10.25—11.00 11.15—12.00 12.05—12.50 13.00—13.30 13.40—14.20 I. verseny: Honda Kupa 14 kör , 55,5 km 1989. április 30. vasárnap Superbike vb warm up 8.45—9.15 Kerékpároshetek Ez a könyv azoknak szól, akik már vagy majd rövidesen tulajdonosok lesznek. Azoknak, akik messzi vidékre vágynak, akik szeretnék megismerni a csendes haladás örömét, a saját erőből elért siker izét. Azoknak, akik nem elégednek meg azzal, hogy a lakótelep óriás vagy a kisváros piciny házai között köröznek, hanem hazánk zegzugait szívesen felkeresnék, kétkerekű vasparipájukon. Szól azoknak, akik az ország egyik végéből a másikba, ismerőshöz látogatnának és azoknak is, akik „csak úgy útrakelnek, vagy éppen neves műemlékért, hőforrásért, több százéves fáért kerekeznének hosszú órákat. A kiadvány az MKTE Központjában (Budapest VI., Bajcsy-Zsilinszky út 31. II. em. 3.) megvásárolható, ára: 80 forint. Amennyiben valamelyik csoport, egyesület, szakosztály több könyv értékesítését vállalja, akkor darabonként jutalékot tudnak adni. Vidékre nagyobb mennyiségű könyvet ingyen szállítják - még bizományban is.és Erdei utakon Megkezdődött atavaszi — erdei — autós kirándulások időszaka. A kocsi valóban nagyszerű túraeszköz, biztosítja a közös családi, baráti programoklehetőségét. Az erdő azonban elsősorban mégsem autózásra való. Az erdészetek jelentései szerint sokan nem állnak meg az erdők szélén, vagy a belsejükben kialakított parkolókban, hanem keresztül-kasul autóznak olyan ösvényeken, erdőgazdasági utakon is, ahol kifejezetten kárt okoz a gépkocsiforgalom! A természetvédelem érdekeit sérti ez, de zavarja a gyalogos turistákatis. Ezenfelül az erdei parkolásoknál az autósok még a kijelölt helyeken sem tartanak rendet, a kocsikat úgy helyezik el, ahogy éppen leálltak vele, akadályozzák egymást, egymás elindulását. Márpedig az erdőben igen nehéz megtalálni egy-egy akadályt jelentő gépkocsi tulajdonosát. Az erdészek azt tanácsolják, hogy mindenki úgy álljon ,meg az autójával, hogy minden további fordulgatás, tolatás nélkül el tudjon indulni, mivel ha hirtelen eső jön, a laza talajon még el is akadhatnak! A hónap elején, 5—8-a között, Békéscsabáin rendezték a Kerékpáros Iskola Kupa, valamint az Ifjúsági Közlekedésbiztonsági Kupa országos döntőjét. Az év legnagyobb, hagyományos versenyét három forduló előzte meg: az alapfokú versenyeket a múlt év őszén, október—november hónapokban, a városi-kerületi és a megyei döntőket 1989 tavaszén bonyolították le, ezek győztesei utazhattak a Viharsarok fővárosába. Bár az előversenyeken részt vevő tanulók létszáma valamelyest alacsonyabb volt, mint a korábbi években, az adatok így is imponálóak: kerékpárosversenyt 2144 általános iskola szervezett, csaknem 146 ezer diák részvételével, segédmotoros-versenyt pedig 646, középfokú oktatási intézmény, több mint 36 ezer indulóval. Vagyis az ország 2790 iskolájában, több mint 181 ezer diák mérte össze elméletben és gyakorlatban közlekedési ismereteit. Az országos döntőre 160 versenyző érkezett — 20 kerékpároscsapat — valamenynyi megyéből és a fővárosból — és ugyancsak 20 segédmotoros-csapat. A döntő versenyszámai igazodtak a nemzetközi verseny előírásaihoz — a versenyzőknek elméleti, szabályossági, ügyességi és kerékpárszerelési feladatokat kellett végrehajtaniuk, valamint kitölteni az úgynevezett Barátságunkérttesztlapot, amelynek kérdései a júniusi nemzetközi versenyt rendező Csehszlovákiával voltak kapcsolatosak. Meggyőződhettünk róla, hogy az országos verseny Békéscsabán — esemény volt. Mint Balla János rendőr őrnagy, a megyei közlekedésbiztonsági tanács ügyvezető elnökének szavaiból kiderült, hónapok óta készültek a rendezvénysorozatra. — Az előző évben Győr megye rendezte az országos versenyt — mondja az MKBT ügyvezető elnöke —, s akkor, ott, mint mint résztvevők, sok hasznos tapasztalatot szereztünk, amelyeket átvettünk. Szeretném elmondani, hogy a versenyre részletesen kidolgozott, pontos terv alapján készültünk, és azt is, hogy bármilyen kéréssel, igénnyel fordultunk a megye intézményeihez, társadalmi szervezeteihez, vagy gazdálkodó egységeihez, mindenütt a legnagyobb segítőkészséget tapasztaltuk. Nem is tudok kiemelni senkit... Az alapállás az volt, a versenyt úgy rendezzük meg, hogy a részt vevő gyerekek és kísérőik — a versenyzőkkel közel száz felnőtt kísérő, pedagógus érkezett — számára emlékezetes legyen vigyenek magukkal szép emléket Békés megyéből. Ilyen meggondolásból szerveztük a kulturális programokat is — Kirándulást Gyulára, városnézéssel és várlátogatással egybekötve, elvittük a gyerekeket Mezőhegyesre. Nagy sikere volt a Gyerekek és a közlekedés című bélyegkiállításnak, nem különben a repülőtéri bemutatónak — a verseny legjobbjai sétarepülésen is részt vehettek. A versenyek szervezésére, technikai lebonyolítására tehát nem lehetett panasz. Mi volt a tapasztalata a versenyzők tudását illetően? Kárpáti Béla rendőr százados, az MKBT titkára: — A segédmotorosok és kerékpárosok versenye abban is eltért egymástól, hogy kerékpárszerelési feladatokat csak az általános iskolás versenyzőknek kellett végrehajtaniuk. Ezen túlmenően, minden korosztályú résztvevő versenyzett elméleti, szabályossági és ügyességi kategóriákban. A segédmotorosok ügyességi versenye terepen, a kerékpárosoké aszfaltozott pályán történt. Az eddigiek alapján úgy tűnik, hogy a gyerekek jól felkészültek, bár elméletben több hibapontot gyűjtenek, mint a gyakorlatban, inkább az ügyességi, szabályossági versenyszámokra koncentrálnak jobban. Meglepően ügyesek voltak a kerékpárszerelési feladat végrehajtásában is — hat perc alatt kellett a fellazított kormányt, ülést, a szétszedett láncot, a hibás világító berendezést úgy helyre tenni, megjavítani, hogy a kerékpár üzemkész legyen... Szombaton délben volt az ünnepélyes eredményhirdetés. A Kerékpáros Iskola Kupa csapatversenyét Hajdú-Bihar megye nyerte, második helyen Szolnok, harmadik helyen Pest megye végzett. Az egyéni versenyben első: Boros Péter (Pest megye), második: Vass Krisztián (Békés megye), harmadik: Balogh Sándor (Hajdú- Bihar megye). A segédmotor-kerékpáros csapatverseny győztese: Hajdú-Bihar megye. Második: Bács-Kiskun megye. Harmadik: Vas megye. Az egyéni versenyben első: Ábrahám Péter (Zala megye), második: Németh András (Bács- Kiskun megye), harmadik: Hajcser Zoltán (Szolnok megye). Az országos döntő eredményei alapján a júniusi, csehszlovákiai nemzetközi kerékpárosversenyen, a fiúcsapat résztvevői: Boros Péter, Vass Krisztián, Balogh Sándor, Pallagi Róbert. A lánycsapat tagjai: Farkas Erika, Bangó Katalin, Tekse Marianna és Szabó Mónika. Rövid értékelést kértünk Kalanovics László rendőr ezredestől, az OKBT titkárától. — Ez a versenyforma — úgy tűnik — változatlanul népszerű, hiszen az idén is 180 ezer gyereket mozgósított. A verseny igazi értékét az adja, hogy vannak győztesek és vannak helyezettek, de vesztesek nincsenek, hiszen nagyobb biztonságban vesznek részt a forgalomban, akik erre a szintre eljutottak. A kerékpárosoknál változatlanul ösztönző erő, hogy a legjobbak részt vesznek a KGST-országok nemzetközi közlekedésbiztonsági versenyén, amelyre Pardubicében kerül sor, júniusban. Tervezzük, hogy ezt a nemzetközi versenyformát kibővítjük — segédmotor-kerékpárosokkal. — Hol lesz a jövő évi országos döntő? — Vas megyében, minden bizonnyal Szombathelyen. B. L. Döntő két keréken CSÜTÖRTÖK, 1989. ÁPRILIS 27. NÉPSZAVA