Népszava, 1989. április (117. évfolyam, 77–100. sz.)

1989-04-27 / 98. szám

10 Maratoni versenyt futottak a Superbike-ért a rendezők, hogy végre újraéledjen, „fel­támadjon” a gyorsasági mo­torsport, jól ismerik e sport­ág mostoha körülményeit, s történetét. Valamikor Szabó „Pici” és társai révén moto­rosaink elismertek voltak nemcsak Európában, de más földrészeken is. 270 versenyző Igazi nemzetközi verse­nyeket hosszú ideig csak szükségmegoldásokkal lehe­tett rendezni. E sportág ra­jongóinak és szerelmesei­nek köszönhető, hogy a nép­ligeti „csaták” után az M5-ös lezárt szakaszán, a Ferihegyen néhány izgalmas viadalra egyáltalán sor ke­rült. Mindössze két jelentős — a Zalka és a Honvéd Pe­tőfi SE —, valamint három kisebb egyesületünk foglal­kozik a gyorsasági motor­sporttal. A Magyar Autó Motor­sport Szövetség az IPV-vel együttműködve évek óta ke­resi a lehetőségeket, azt az utat, amely elvezet a Grand Prix-hez. Az első állomás két évvel ezelőtt a TT volt, tavaly pedig a Superbike versenysorozatban a buda­pesti aratta a legnagyobb sikert a nemzetközi felmé­rések szerint. Nemcsak a motorsport, hanem Magyar­­ország jó hírvivőjének szá­mított ez az esemény, hiszen a tv-társaságok segítségével több mint 103 millióan lát­ták a Hungaroringen zajló összecsapást. Tavaly 19 országból 94 versenyző állt starthoz, az idén már 24 országból 120-an neveztek a magyarországi futamra. De a résztvevő ver­senyzők száma e hét végén, április 28—30-án meghalad­ja a 270-et, figyelembe véve a Honda-, a Drapál-emlék­­versenyt és a 30 év után elő­ször megrendezésre kerülő nemzetközi oldalkocsis mo­torkerékpár-versenyt is. Nonstop program, sebességrekord várható A szervezés, a rendezés sokba került. A jegyárakat nem lehetett emelni, hiszen ez azt jelentette volna, hogy az év egyetlen nagy jelentő­ségű motorversenyét keve­sen nézhetik csak. Egyéb­ként nem magyar sajátosság — gondoljunk csak a For­ma–1 versenysorozat példá­jára —, hogy a költségek döntő többségét hirdetések­ből fedezik. Az Idegenfor­galmi Propaganda és Kiadó Vállalat a Videotonnal, az Állami Biztosítóval és az ÁISH-val, valamint több külföldi és hazai hirdetővel, szponzorral együttműködve teremtette meg az anyagi fedezetet. Túlzás nélkül állítható, hogy az év egyik legizgalma­sabb motoros küzdelmét lát­hatja majd a közönség. A pálya az átépítés következ­tében — egy kanyart átvág­tak — rövidebb lett, most hossza 3967,82 m. De az át­vágás egyben a sebesség fo­kozását is jelenti, hiszen a számítások szerint 200 km-es sebességet is elérhetnek. Pénteken rendezik az első edzéseket — ezt díjmentesen lehet megtekinteni —, a szombati nap pedig legalább olyan izgalmas lesz, mint a vasárnapi, hiszen a három futam legjobb 40 eredmé­nyét elérő versenyző kerül be a vasárnapi döntőbe, to­vábbi 40 pedig a vigaszdíj­­futamba. Szombaton lesz a Honda-futam is, amelyre ed­dig Ausztriából 76-an je­lentkeztek. Egy-egy futam 25 kör, 92 kilométer, amit az előzetes számítások szerint 40—42 perc alatt tesznek meg a ver­senyzők. A legnagyobb japán gyárak képviseltetik magu­kat 750 köbcentiméteres, négyhengeres motorokkal, az európai ipart a Bimota és 851 köbcentiméteres, két­­hengeres gépeivel a Ducati képviseli. Fantasztikus, aho­gyan ezek a motorizált zso­kék uralni tudják gépeiket, s mint a televíziós felvétele­ken látható, a 100 km-es se­besség feletti bukásoknál ar­tistákat megszégyenítő ügyességgel ugranak talpra és folytatják a küzdelmet. Startolnak a rakéták A televízió többször is ad közvetítést a versenyről, de nem lesz látható majd egye­nesben a Hondák küzdelme, a szivar, rakéta alakú oldal­kocsis motorkerékpárok lát­ványos sebességharca, amelyre olasz, nyugatnémet, francia és holland indulókat várnak és a Drapál-emlék­­verseny sem. De a Super­­bike-ért, annak ellenére, hogy közvetíti a tv, érdemes kimenni, hiszen két magyar versenyző, Szabó és Harmati is starthoz áll , megérdem­lik a biztatást. Nem beszélve arról, hogy egy sportese­mény végtére mindig más a helyszínen, mint a tv képer­nyője előtt, főleg akkor, amikor előrelátható, hogy az utolsó pillanatokban fog el­dőlni, ki lesz a győztes. A jegyek árusítása a bu­dapesti metróállomásoknál, az IBUSZ-irodákban, a For­ma—1 GT—IPV jegyirodájá­ban (V., Vigadó tér 6.) és a Tourinformnál már megkez­dődött, és természetesen a helyszínen is lehet jegyet kapni. A szombati belépőjegy ára 60, a vasárnapi 200 Ft, a 10 éven aluli gyerekek pedig 20 Ft-ot fizetnek egy belépőért. A maratoni tárgyalássoro­zat végül is sikert hozott, lesz Superbike, mégpedig minden eddiginél gazdagabb programmal és több résztve­vővel. S végül még egy jó hír, a FIM tavaszi üléssza­kán véglegesen döntöttek, így jövőre a Hungaroringen lesz Grand Prix, Motoros Európa Bajnokság és Super­bike. Tehát a világ legjobb mo­torosai találkoznak a Hun­garoringen. II. verseny: Teleimpex kupa III. verseny: Superbike vb I. IV. verseny: Drapál J. ev. V. verseny: Superbike vb II. VI. verseny: AB nemzetközi oldalkocsis kupa Nemzetközi motorversenygála a Hungaroringen 1989. április 28. péntek Műszaki gépátvétel Honda Cup Szabad e. Superbike vb 12.20—12.50 13.00—14.00 14.10—15.10 1989. április 29., szombat Műszaki gépátvétel 8.00—18.00 Időmérő e. 15.30—16.00 8.00—12.00 Időmérő e. 14.30—15.15 15.20—16.05 16.30— 20 kör = 79,3 km 9.40— 25 kör = 99,2 km 11.00— 20 kör = 79,3 km 12.40— 25 kör = 99,2 km 14.00— 15 kör = 59,5 km 15.40— A SUPERBIKE PROGRAMJA Szabad e. Szabad e. Superbike vb 8.30— 9.00 9.05— 9.35 Drapál ev. 9.45—10.15 AB nemzetközi oldalkocsis kupa 10.25—11.00 11.15—12.00 12.05—12.50 13.00—13.30 13.40—14.20 I. verseny: Honda Kupa 14 kör , 55,5 km 1989. április 30. vasárnap Superbike vb warm up 8.45—9.15 Kerékpároshetek Ez a könyv azoknak szól, akik már vagy majd rövidesen tulajdonosok lesznek. Azoknak, akik messzi vidékre vágy­nak, akik szeretnék megismerni a csendes haladás örö­mét, a saját erőből elért siker izét. Azoknak, akik nem elégednek meg azzal, hogy a lakótelep óriás vagy a kis­város piciny házai között köröznek, hanem hazánk zeg­­zugait szívesen felkeresnék, kétkerekű vasparipájukon. Szól azoknak, akik az ország egyik végéből a másikba, ismerőshöz látogatnának és azoknak is, akik „csak úgy útrakelnek, vagy éppen neves műemlékért, hőforrásért, több százéves fáért kerekeznének hosszú órákat. A kiadvány az MKTE Központjában (Budapest VI., Baj­­csy-Zsilinszky út 31. II. em. 3.) megvásárolható, ára: 80 fo­rint. Amennyiben valamelyik csoport, egyesület, szakosz­tály több könyv értékesítését vállalja, akkor darabonként jutalékot tudnak adni. Vidékre nagyobb mennyiségű köny­vet ingyen szállítják - még bizományban is.­­és Erdei utakon Megkezdődött a­­tavaszi — erdei — autós kirándulások idő­szaka. A kocsi valóban nagyszerű túraeszköz, biztosítja a közös családi, baráti programok­­lehetőségét. Az erdő azon­ban elsősorban mégsem autózásra való. Az erdészetek je­lentései szerint sokan nem állnak meg az erdők szélén, vagy a belsejükben kialakított parkolókban, hanem ke­­resztül-kasul autóznak olyan ösvényeken, erdőgazdasági utakon is, ahol kifejezetten kárt okoz a gépkocsiforga­lom! A természetvédelem érdekeit sérti ez, de zavarja a gyalogos turistákat­­is. Ezenfelül az erdei parkolásoknál az autósok még a ki­jelölt helyeken sem tartanak rendet, a kocsikat úgy helye­zik el, ahogy éppen leálltak vele, akadályozzák egymást, egymás elindulását. Márpedig az erdőben igen nehéz megtalálni egy-egy akadályt jelentő gépkocsi tulajdono­sát. Az erdészek azt tanácsolják, hogy mindenki úgy áll­jon ,meg az autójával, hogy minden további fordulgatás, tolatás nélkül el tudjon indulni, mivel ha hirtelen eső jön, a laza talajon még el is akadhatnak! A hónap elején, 5—8-a kö­zött, Békéscsabáin rendezték a Kerékpáros Is­kola Kupa, valamint az Ifjúsági Közle­kedésbiztonsági Kupa orszá­gos döntőjét. Az év legna­gyobb, hagyományos verse­nyét három forduló előzte meg: az alapfokú versenye­ket a múlt év őszén, októ­ber—november hónapokban, a városi-kerületi és a me­gyei döntőket 1989 tavaszén bonyolították le, ezek győzte­sei utazhattak a Viharsarok fővárosába. Bár az előverse­­nyeken részt vevő tanulók létszáma valamelyest alacso­nyabb volt, mint a korábbi években, az adatok így is imponálóak: kerékpáros­versenyt 2144 általános is­kola szervezett, csaknem 146 ezer diák részvételével, se­gédmotoros-versenyt pedig 646, középfokú oktatási in­tézmény, több mint 36 ezer indulóval. Vagyis az ország 2790 iskolájában, több mint 181 ezer diák mérte össze el­méletben és gyakorlatban közlekedési ismereteit. Az országos döntőre 160 versenyző érkezett — 20 ke­rékpároscsapat — valame­ny­­nyi megyéből és a fővárosból — és ugyancsak 20 segédmo­toros-csapat. A döntő ver­senyszámai igazodtak a nem­zetközi verseny előírásaihoz — a versenyzőknek elméle­ti, szabályossági, ügyességi és kerékpárszerelési felada­tokat kellett végrehajtaniuk, valamint kitölteni az úgy­nevezett Barátságunkért­­tesztlapot, amelynek kérdé­sei a júniusi nemzetközi ver­senyt rendező Csehszlová­kiával voltak kapcsolatosak. Meggyőződhettünk róla, hogy az országos verseny Békéscsabán — esemény volt. Mint Balla János rend­őr őrnagy, a megyei közle­kedésbiztonsági tanács ügy­vezető elnökének szavaiból kiderült, hónapok óta ké­szültek a rendezvénysorozat­ra. — Az előző évben Győr megye rendezte az országos versenyt — mondja az MKBT ügyvezető elnöke —, s akkor, ott, mint mint részt­vevők, sok hasznos tapaszta­latot szereztünk, amelyeket átvettünk. Szeretném elmon­dani, hogy a versenyre rész­letesen kidolgozott, pontos terv alapján készültünk, és azt is, hogy bármilyen ké­réssel, igénnyel fordultunk a megye intézményeihez, társadalmi szervezeteihez, vagy gazdálkodó egységeihez, mindenütt a legnagyobb se­gítőkészséget tapasztaltuk. Nem is tudok kiemelni sen­kit... Az alapállás az volt, a versenyt úgy rendezzü­k meg, hogy a részt vevő gye­rekek és kísérőik — a verseny­zőkkel közel száz felnőtt kí­sérő, pedagógus érkezett — számára emlékezetes legyen vigyenek magukkal szép em­léket Békés megyéből. Ilyen meggondolásból szerveztük a kulturális programokat is — Kirándulást Gyulára, vá­rosnézéssel és várlátogatás­sal egybekötve, elvittük a gyerekeket Mezőhegyesre. Nagy sikere volt a Gyerekek és a közlekedés című bélyeg­kiállításnak, nem különben a repülőtéri bemutatónak — a verseny legjobbjai sétare­pülésen is részt vehettek. A versenyek szervezésére, technikai lebonyolítására te­hát nem lehetett panasz. Mi volt a tapasztalata a verseny­zők tudását illetően? Kárpáti Béla rendőr szá­zados, az MKBT titkára: — A segédmotorosok és kerékpárosok versenye ab­ban is eltért egymástól, hogy kerékpárszerelési feladatokat csak az általános iskolás ver­senyzőknek kellett végrehaj­taniuk. Ezen túlmenően, min­den korosztályú résztvevő versenyzett elméleti, szabá­lyossági és ügyességi kategó­riákban. A segédmotorosok ügyességi versenye terepen, a kerékpárosoké aszfaltozott pályán történt. Az eddigiek alapján úgy tűnik, hogy a gyerekek jól felkészültek, bár elméletben több hiba­pontot gyűjtenek, mint a gyakorlatban, inkább az ügyességi, szabályossági ver­senyszámokra koncentrálnak jobban. Meglepően ügyesek voltak a kerékpárszerelési feladat végrehajtásában is — hat perc alatt kellett a fellazított kormányt, ülést, a szétszedett láncot, a hibás világító berendezést úgy helyre tenni, megjavítani, hogy a kerékpár üzemkész legyen... Szombaton délben volt az ünnepélyes eredményhirde­tés. A Kerékpáros Iskola Kupa csapatversenyét Haj­­dú-Bihar megye nyerte, má­sodik helyen Szolnok, har­madik helyen Pest megye végzett. Az egyéni verseny­ben első: Boros Péter (Pest megye), második: Vass Krisz­tián (Békés megye), harma­dik: Balogh Sándor (Hajdú- Bihar megye). A segédmotor-kerékpáros csapatverseny győztese: Haj­dú-Bihar megye. Második: Bács-Kiskun megye. Harma­dik: Vas megye. Az egyéni versenyben első: Ábrahám Péter (Zala megye), máso­dik: Németh András (Bács- Kis­kun megye), harmadik: Hajcser Zoltán (Szolnok me­gye). Az országos döntő eredmé­nyei alapján a júniusi, cseh­szlovákiai nemzetközi kerék­párosversenyen, a­ fiúcsapat résztvevői: Boros Péter, Vass Krisztián, Balogh Sán­dor, Pallagi Róbert. A lány­csapat tagjai: Farkas Erika, Bangó Katalin, Tekse Ma­rianna és Szabó Mónika. Rövid értékelést kértünk Kalanovics László rendőr ezredestől, az OKBT titká­rától. — Ez a versenyforma — úgy tűnik — változatlanul népszerű, hiszen az idén is 180 ezer gyereket mozgósí­tott. A verseny igazi érté­két az adja, hogy vannak győztesek és vannak helye­zettek, de vesztesek nincse­nek, hiszen nagyobb bizton­ságban vesznek részt a for­galomban, akik erre a szint­re eljutottak. A kerékpáro­soknál változatlanul ösztön­ző erő, hogy a legjobbak részt vesznek a KGST-or­­szágok nemzetközi közleke­désbiztonsági versenyén, amelyre Pardubicében kerül sor, júniusban. Tervezzük, hogy ezt a nemzetközi ver­senyformát kibővítjük — se­géd­motor-kerékpá­rosokkal. — Hol lesz a jövő évi or­szágos döntő? — Vas megyében, minden bizonnyal Szombathelyen. B. L. Döntő két keréken CSÜTÖRTÖK, 198­9. ÁPRILIS 2­7. NÉPSZAVA

Next