Népszava, 1989. július (117. évfolyam, 153–178. sz.)

1989-07-01 / 153. szám

2 (Folytatás az 1. oldalról) csán Kulcsár Kálmán el­mondotta, hogy azokat a büntetőjogi rendelkezéseket, amelyek az úgynevezett köz­­veszélyes munkakerüléssel kapcsolatosan a büntetőjog­ban vagy a szabálysértés kö­rében eddig szerepeltek, ugyancsak törölni kell. Erre egyébként a megváltozott gazdasági körülményeken túl másfajta nemzetközi szerző­désekből fakadó kötelezett­ségeink miatt is szükség van. Így tehát előterjesztést tet­tünk ennek a büntetőjogi tényállásnak a Büntető Tör­vénykönyvből és szabálysér­tési tényállásnak a szabály­­sértések köréből való törlé­sére. A végre nem hajtott büntetések esetében szüksé­gessé vált megfelelő átme­neti rendelkezéseket a tör­vény ebben az esetben is tartalmazza. Végezetül utalt arra, hogy a tervek szerint a honvédel­mi törvény és vele együtt ez a büntetőjogi törvénymódosí­tás július 1-jével lépne ha­tályba. A hatályba léptetés­nek azonban van még egy feltétele, éspedig az, hogy kihirdessék a törvényt. Mi­vel a kihirdetés július 1-je előtt nem oldható meg, az igazságügy-miniszter kérte az Országgyűlést: mindkét törvényjavaslatot úgy fogad­ja el, hogy azok a kihirde­tés napján lépnek hatályba. BEFEJEZTE MUNKÁJÁT AZ ORSZÁGGYŰLÉS Határozathozatal ______________________________________________________________________________________________SZOMBAT, 1989. JÚLIUS 1. NÉPSZAVA b­­izottsági vélemény A jogi, igazgatási és igaz­ságügyi bizottság képvisele­tében Tallósy Frigyes (Buda­pest, 24. vk.) a testület egyet­értő véleményét tolmácsol­ta. Elmondta: a bizottság tárgyalta Novák Béla képvi­selőnek azt az indítványát, hogy az üzérkedés bűntetté­vel kapcsolatban a törvényi tényállás módosuljon. Ezzel a felvetéssel a minisztérium is egyetértett, s úgy foglalt állást, hogy az üzérkedés bűntettét a Büntető Tör­vénykönyv általános felül­vizsgálata keretében ez év második felében kívánja tár­gyalni. Mivel sem az általános, sem a részletes vitához nem kívántak hozzászólni a kép­viselők, csak az maradt hát­ra, hogy a Sinkovics Mátyás által benyújtott módosító ja­vaslatot véleményezze az il­letékes bizottság. Az ehhez szükséges idő erejéig az el­nök felfüggesztette a tanács­kozást. interpellációk A jogi, igazgatási és igaz­ságügyi bizottság ülése a vártnál hosszabb ideig tar­tott, ezért az elnök elren­delte, hogy az interpellációk­kal folytatódjék a munka. Varga Imre (országos lis­ta) a gödöllői Grassalkovich­­kastély ügyében interpellált — ahogy ő mondta — a kul­tuszminiszterhez. A képvi­selő aggodalmát fejezte ki a kastély sorsa iránt, drámai szavakkal ecsetelte a külön­leges építészeti érték álla­potát. A képviselő kérte a minisztert: szerezze meg a tárca ezt a kastélyt, s abból szervezzenek népfőiskolát, amely otthont adna elsősor­ban nyelvi és kulturális nem­zetiségi hiánypótló képzés­nek. Egyúttal méltó emlék­műve lenne a honfoglalás 1100. évfordulójának. Glatz Ferenc művelődési miniszter válaszában utalt arra: tisztában van azzal, hogy a Grassalkovich-kastély Közép-Európa egyik leg­szebb barokk épülete. Mint mondotta, hasznosításának legnagyobb gátja jelenleg a kezelési jog rendezetlensége. Amennyiben az Országgyű­lés a Minisztertanácsot fel­szólítja a kezelési jog egy­szerűsítésére, úgy a tárca szívesen átveszi a kezelési jogot, esetleg a Gödöllői Vá­rosi Tanáccsal megosztva. A ház restaurálása, a felméré­sek szerint, 5-6 milliárd fo­rintot tenne ki, ezt nem le­het költségvetésből biztosíta­ni. A helyi tanács a helyre­­hozatalról francia vállalko­zókkal folytat tárgyalásokat, ám ezek éppen a kezelési jog tisztázatlansága miatt re­kedtek meg. Ha művelődési tárca megkapja a kezelési jogot — és ezért fizetni nem kell —, a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium­mal közösen hajlandó a kas­tély idegenforgalmi és kul­turális hasznosításának ter­vezetét kidolgozni. Varga Im­re a válasszal egyetértett, az Országgyűlés két tartózkodás mellett ugyancsak elfogadta azt. Az interpellációk sorát megszakítva, egy kérdésre is válaszolt a művelődési mi­niszter. Antal Imre (Pest m., 19. vk.) az idegen nyelvek is­kolai fakultatív oktatásának bevezetésével kapcsolatban érdeklődött. Glatz Ferenc elmondta, hogy elsősorban szakmai kér­désről van szó. Szükséges, hogy­ szakembereink elsajá­títsanak nyugati nyelveket, s így nagyobb eséllyel vegye­nek részt az üzleti életben. A minisztérium felmérte az általános és középiskolák nyelvtanár igényét, és ebből megállapította, hogy az ez­redfordulóig a tudomány­­egyetemeken több mint két­szeresére, a tanárképző intéz­ményekben pedig több mint hatszorosára kell bővíteni a nyugati nyelvek oktatását. Az Eötvös Loránd Tudo­mányegyetemen és néhány vidéki egyetemen idegen­nyelvi fakultásokat hoznak létre. A tárca igénybe kíván­ja venni a Világbank segít­ségét is, továbbá Ausztriá­val és az NSZK-val megál­lapodott, hogy ezekből az or­szágokból 38, illetve 40 nyelv­tanár érkezik hazánkba.­­ A magyarországi orosz nyev­­tanárok átképzésére pedig az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal 135 millió forintot biztosít. A miniszter bejelen­tette,­ hogy az őszre átfogó programot dolgoznak ki a hazai nyelvoktatásról. Békési Istvánná (Pest m., 3. vk.) a pénzügyminiszter­hez interpellált a 34 1986. PM-rendelettel módosított 10 1961. PM-rendelet módo­sítása tárgyában. Mint mon­dotta, a jelenlegi rendelke­zések szerint ha törvényes­ öröklés vagy végintézkedés nyomán a hagyaték az ál­lamra száll, akkor a helyi tanács gyakorolja az örököst megillető jogokat, viseli a hagyatékkal kapcsolatos ter­heket. Ez azt jelenti, hogy például egy szociális otthon­ban évekig gondozott sze­mély halála esetén örökös, végrendelet vagy bármilyen felajánlás hiányában az a ta­nács örököl, ahol helyileg a szociális otthon működik, bár fenntartás szempontjából semmi köze a szociális ott­honhoz. Holott, egy-egy ilyen öröklés esetén a hagyatékból lehetőség nyílna a rendsze­rint leromlott állagú szociá­lis otthonok felújítására, kar­bantartására. Ezért szorgal­mazta a képviselő a rendelet olyan értelmű módosítását, hogy intézményben — tehát szociális otthonban — gon­dozott elhunyt személy ese­tén az intézmény örököljön. Az interpellációra Békesi László pénzügyminiszter vá­laszolt. Kijelentette: a fel­vetett gondolatokkal egyet­ért, s 1990. január 1-jétől — összhangban az állami tulaj­don, és ezen belül a tanácsi önkormányzati tulajdon meg­teremtésével — a jogszabály fentiek szerinti módosítását tervezik. A választ mind a képvi­selő, mind az Országgyűlés elfogadta. Lovik Lászlóné (Pest m., 27. vk.) az adókimunkálási jutalékról, behajtási prémiu­mokról és illetékprémiumok­ról szóló PM-rendeletek meg­változtatása tárgyában inter­pellált a pénzügyminiszter­hez. Elmondta: a PM-rende­­let visszavonását azért tart­ja indokoltnak, mert a juta­lékokat és prémiumokat olyan címen fizetik ki, amely mö­gött nem áll pluszmunka. Egymillió forint adó besze­déséért 100 ezer forintot fi­zetnek ki egy községi tanács­nál két embernek. Ugyan­ennyi marad a megyei adó­ügyi dolgozóknál és a Pénz­ügyminisztériumban együtt­véve. Kérte a pénzügyminisz­tert, tájékoztassa a képvise­lőket, hogy ilyen címen a minisztériumban hány fő, és milyen összegű jutalomban részesült, illetőleg mennyi jutalékot fizetnek ki a me­gyei illetékhivatalok és a megyei tanácsok dolgozóinak. Békési László válaszában hangsúlyozta, hogy az érde­keltségi rendszert nyilvános PM-rendelet szabályozza. A lényeg: az említett jutalék­ban mindazon tanácsi dol­gozók — nem csak pénzügyi és adóügyi alkalmazottak — részesülhetnek, akik részt vesznek az adóhiány feltá­rásában. Egyúttal leszögezte: ilyen címen a Pénzügymi­nisztérium dolgozói nem kap­hatnak, és nem is kapnak prémiumot, illetőleg jutalé­kot. A kifizetésekkel kapcso­latban megjegyezte: azok, akik közvetlenül tárták fel, illetve hajtották be az adó­különbözetet, évente legfel­jebb 100 ezer forint bruttó jutalomban­­ részesülhetnek. Elmondta továbbá, hogy 1,9 milliárd forint hátralék „van kint” illetékekből, illetve a tanácsokat megillető lakos­sági adóhátralékból az or­szágban. Ebből évente átla­gosan 600 millió forintot haj­tanak be azok a dolgozók, akiknek az ösztönzésére a PM-rendelet lehetőséget ad. Hozzátette: úgy tudja, hogy az adóellenőrzést nem mun­kaidőben, hanem utána vég­zik. Végezetül rámutatott: a szóban forgó jogcímen 1988- ban 7360 dolgozó között osz­tottak szét 137 millió forintot, s ez egy főre számítva 18 ezer forintos bruttó összeget jelent. Mindezeket figyelem­be véve a pénzügyminiszter nem értett egyet a PM-rende­­let megszüntetésével. Movik Lászlóné nem fo­gadta el Békesi László vála­szát. Egyebek között azzal érvelt, hogy az adóügyi dol­gozók munkaidőben végzik az említett tevékenységet, s ez nem csak saját tapaszta­lata, hanem más tanácselnö­köké is. Az interpellációra adott választ az Országgyű­lésnek csak csak 75 tagja fo­gadta el, 80-an tartózkodtak, ezért az interpellációt a terv- és költségvetési bizottsághoz utalták további vizsgálatra. Krekács László (Pest m., 8. vk.) a csődbe jutott álla­mi vállalatok felszámolása során a szövetkezeti szek­torba tartozó gazdálkodó szervezeteket hátrányosan érintő intézkedések tárgyá­ban interpellált. Emlékezte­tett arra, hogy ez év január­jában e témában több Pest megyei szövetkezet beadvány­nyal fordult az Országgyűlés alkotmányjogi tanácsához. A képviselő megkérdezte: haj­landó-e az állam a tulajdo­nában lévő vállalatok tar­tozásaiért készfizető kezes­ként helytállni? Békesi László a kormány megbízásából elmondta, hogy az alkotmányjogi tanács az érintett minisztériumokkal és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával közösen dolgozik a probléma meg­szüntetésén. Balogh Károly (Győr-Sop­­ron m., 11. vk.) a szociális foglalkoztatók adókedvezmé­nye ügyében intézett inter­pellációt a pénzügyminiszter­hez. Kérte, hogy a szociális foglalkoztatókban előállított termékeket ne 25, hanem 15 százalékos ÁFA terhelje. A magas ÁFA miatt ugyanis előfordul, hogy a foglalkoz­tatók kénytelenek állásokat felmondani. Békesi László válaszában kifejtette: az általános for­galmi adó kulcsának mér­séklése nem a szociális fog­lalkoztatókat juttatná jobb helyzetbe, hanem azokat, akik az általuk előállított termékeket vásárolják, hi­szen az adó az árban jele­nik meg. Balogh Károly egyetértett a válasszal, s azt az Országgyűlés is egyhangú­lag elfogadta. A jogi, igazgatási és igaz­ságügyi bizottság az ülés szü­netében tartott tanácskozá­sát követően, dr. Sinkovics Mátyás indítványa alapján újabb módosító javaslatokat terjesztett a Parlament elé, így a testület ismét visszatért az elfogadott napirend sze­rinti munkához. A javasla­tokkal Kulcsár Kálmán igaz­ságügy-miniszter egyetértett. A bizottsági jelentés indít­ványozta: a szolgálatmegta­gadásért kiszabható büntetés időtartama 5 év helyett 3 év legyen. Ezt a javaslatot egy tartózkodással fogadta el az Országgyűlés. Azt a módosító indítványt, hogy a törvény ne július 1-jén, hanem kihir­detése napján lépjen hatály­ba, egy ellenszavazattal fo­gadta el a törvényhozó tes­tület. Határozathozatal követ­kezett: az Országgyűlés a büntető törvénykönyv módo­sításáról szóló törvényjavas­latot egyhangúlag elfogadta. Vita a földtörvény módosításáról Következő napirendi pont­ként a földtörvény módosí­tását tárgyalta meg az Or­szággyűlés. A mezőgazdasá­gi, valamint a jogi, igazga­tási és igazságügyi bizottság által kidolgozott módosító törvényjavaslaton kívül egy képviselő — Török Sándor — tett kiegészítő javaslatot. A mezőgazdasági bizottság előadójaként Solymosi József (Tolna m. 4. vk.) összegezte a gyakorlati végrehajtás el­lentmondásait remélhetőleg feloldó módosítások lényegét. Mint mondotta, a módosítá­sok nélkül romlanának a la­kásépítésnél a telekhez jutás feltételei, mivel állami in­gatlanok, így építési telkek sem lennének eladhatók. Ugyanakkor az állami tulaj­donú termőföldek esetében sem lehetne változtatni a kezelői szervezeten, s az ál­lami tulajdon gazdasági tár­saságba sem lenne bevihető. A módosító javaslatok révén viszont elkerülhető a keze­lői jogkörrel kapcsolatos va­lamennyi probléma. Csöndes Zoltán (Budapest, 39. vk.), a földtörvény mó­dosításával kapcsolatos aggá­lyainak adott hangot. Véle­ménye szerint a 13. parag­rafus a társadalmi szerveze­teket megkülönböztetett helyzetbe hozza, s ez ellent­mondásban van a törvény általános szabályozó szere­pével. Vassné Nyéki Ilona (Pest m. 1. vk.) a magyar paraszt régi sérelmeire hívta fel a figyelmet, amelyeket, úgy tűnik, a mostani törvénymó­dosítással sem tudják orvo­solni. Mint mondotta, abba különösen nem tudnak bele­nyugodni, hogy a­­több köz­ség tsz-éből és területéből egyesített tsz-ek a tulajdo­nukban lévő földeket — a tulajdonosi jogokat gyako­rolva — zártkert, hétvégi telek vagy ipari telep céljá­ra eladhatják, a földmegvál­tási árnál jóval magasabb áron. Nyomatékosan felhív­ta a figyelmet: minden, a közösség közigazgatási terü­letén lévő föld eladása első­sorban az adott faluközösség létfeltételeinek javítását kell hogy szolgálja. Zsolnay Katalin (Komá­rom m., 3. vk.) úgy vélte: a törvény két vitatott ren­delkezése, a 12-es és a 13-as paragrafus, jelenleg érvényes megfogalmazásban túlmegy azokon a célokon, amelyeket a törvény elfogadása idején Tallóssy Frigyes javasolt. Ezért az Országgyűlésnek nem szabad kétségeket hagy­nia afelől, miként kell az ál­tala módosított rendelkezése­ket értelmezni. Tallóssy Frigyes (Buda­pest, 24. vk.) azzal a szán­dékkal kért szót, hogy most ismételten megvilágítsa azt a javaslatát, amelyet a föld­törvénnyel kapcsolatban ko­rábban előterjesztett. Akkori indítványának egyik szándé­ka az volt, hogy azok a tár­sadalmi szervek, amelyek nem tulajdonosai az állami ingatlannak, ne adhassák azt el. Volt azonban egy másik vetülete is a kérdésnek: azt szerette volna elérni, hogy az egykori községi és városi földek tulajdonjoga ne vál­tozzék addig, amíg a tulaj­donjogi reformokat ki nem dolgozzák; magyarán, addig fagyasszák be ezeknek az in­gatlanoknak a tulajdonjogát. A képviselő ugyanis attól tartott, hogy enélkül a jövő­ben kialakuló önkormányza­tok vagyon nélkül marad­nak. Egy további problémára is felhívta a figyelmet: so­kan azért csatároznak, hogy a kezelői jog legyen azonos a tulajdonjoggal. Ha ezt el­fogadnák — vélekedett —, nagy hibát követnének el. Mivel nagyon bonyolult kérdések vetődtek fel, Tal­lóssy Frigyes azt javasolta: a parlament most ne dönt­sön a földtörvény módosítá­sa ügyében, mert egy esetleg elhibázott döntést nehéz lesz utólag korrigálni. Szót kért a vitában Kul­csár Kálmán is. Kifejtette: a módosító javaslat szerint a társadalmi szervezetek kedvezőtlenebb helyzetbe ke­rülnének, mint a többi tu­lajdonos, mert vannak olyan tulajdonaik, amelyek nem a költségvetés révén kerültek hozzájuk. Indítványozta, hogy ezzel a problémával ne foglalkozzon most az Ország­­gyűlés, mert a tulajdonosi reform kapcsán amúgy is át kell vizsgálni minden jelen­leg érvényes megoldást. Török Sándor módosító ja­vaslatával Kulcsár Kálmán nem értett egyet, mondván: az indítvány elfogadása azt jelentené, hogy különösebb indok nélkül visszaállamosí­tanak vagy államosítanak bi­zonyos földterületeket. To­vábbá a javaslat a szolgál­tatásokkal összefüggésben olyan kötelezettségeket fo­galmaz meg a tanácsok szá­mára, amelyeket a földtör­vény nem írhat elő. Tallóssy Frigyes javaslatá­val kapcsolatban rámutatott: a Mezőgazdasági és Élelme­zésügyi Minisztérium infor­mációi szerint 1968 óta már nincsenek olyan községi, vá­rosi földek, amelyek kizár­hatók a tulajdonba adásból, mert ezeket a korábban ál­lamosított földeket időköz­ben szétosztották a szövetke­zesek és az állami gazdasá­gok között. Ezért kérte en­nek a módosítási indítvány­nak is az elutasítását. Ezután az egyik módosí­tást előterjesztő Török Sán­dor (Szolnok m., 13. vk.) szó­ban is megerősítette indítvá­nyát. Hangoztatta, hogy nem­csak a javító, szolgáltató és ellátó tevékenységet végző szövetkezetekre, hanem az úgynevezett egyesült szövet­kezetekre is ki kell terjesz­teni az állami tulajdonú in­gatlan elidegenítésének meg­akadályozását. Határozathozatal előtt még dr. Kollár Katalin (Budapest, 53. vk.) kért szót. Határozathozatal követ­kezett. Először megváltoztat­ták a földről szóló 1987. évi I. törvény még nem életbe lépett, korábbi módosításá­nak azt a paragrafusát, amely az állami tulajdonú ingatlan kezelésére vonatko­zott. Ezt a javaslatot 2 ellen­­szavazattal és 57 tartózko­dással fogadta el a parla­ment. Három ellenszavazattal és 65 tartózkodással fogadták el azt a másik módosító javas­latot, amely kimondja, hogy a társadalmi szervezet a ke­zelésében levő állami ingat­lan tulajdonjogát nem ru­házhatja át. Török Sándor módosító in­dítványát 13 ellenszavazattal és 57 tartózkodással fogad­ta el az Országgyűlés. Személyi Ezt követően személyi kér­désekről döntöttek a képvi­selők. Felmentették — há­rom ellenszavazattal és két tartózkodással — Szűrös Má­tyást a külügyi bizottság el­nöki tiszte alól. Helyére 59 ellenszavazattal és 3 tartóz­ kérdések irodásai Berecz Jánost (Sza­­bolcs-Szatmár m.) választot­ták a bizottság elnökévé. Biacs Pétert (Budapest) egy ellenszavazattal és 8 tar­tózkodással a tudománypoli­tikai és műszaki-fejlesztési bizottság elnökévé, Lotz Er­nőt (Borsod-Abaúj-Zemplén m.) pedig — két ellenszava­zattal és két tartózkodással — e bizottság titkárává vá­lasztották. Az elfogadott napirendnek megfelelően interpellációk következtek. További interpellációk Elsőként Dauda Sándor (Budapest) kapott szót, de a társadalombiztosítási jog­szabályok emberi igazságér­­zetet sértő részeinek feltárá­sa tárgyában előterjeszteni kívánt interpellációját visz­­szavonta. Elmondta, hogy a szociális és egészségügyi mi­niszter tájékoztatta arról: a törvény átdolgozása folya­matban van, s ennek során a képviselő észrevételeit is fi­gyelembe fogják venni. Márk György (országos lis­ta) az oktatási és egészség­­ügyi intézményekben fize­tendő élelmezési térítési díj fizetési rendszerének módo­sításából eredő feszültségek tárgyában interpellált. Dr. Csehák Judit szociális és egészségügyi miniszter vá­laszában elmondta, hogy az új rendelkezés kidolgozóit nem a díjemelés lehetősége, hanem a társadalmi és szo­ciális igazságosság elve ve­zette. Megítélése szerint a fe­szültséget alapvetően a rom­ló gazdasági helyzet, a csa­ládok megélhetési gondjai­nak súlyosbodása okozta. E­­miatt felborultak azok az előzetes ,számítások is, ame­lyek alapján a családi pótlék 100 forintos emelésével, illet­ve a tanácsi, intézményi költségvetés bizonyos növe­lésével ellensúlyozni akarták a rendelkezés anyagi követ­kezményeit. A miniszterasszony ígére­tet tett arra, hogy a folya­matban levő helyzetelemzés alapján szeptemberig a Pénzügyminisztériummal együtt megteszik a szükséges intézkedést. A választ mind az inter­pelláló képviselő, mind az Országgyűlés elfogadta. Dauda Sándor (Budapest) az M3-as autópálya bekötő szakaszának környezeti ár­talmaival kapcsolatban in­terpellált a közlekedési, hír­közlési és építésügyi minisz­terhez. A képviselő előrebo­csátotta: Géczi István képvi­selőtársával egyetértésben terjeszti be interpellációját, mert körzeteik lakossága ha­sonló gondokkal küzd. Derzsi András közlekedési, hírközlési és építésügyi mi­niszter válaszában hangsú­­­­lyozta: az interpellációban jelzett környezeti ártalmak sajnos az ország legtöbb na­gyobb településén észlelhe­tők. A legkritik­­abb helyeken megterveztették a zajvédő falakat, ennek kivitelezésére azonban anyagi nehézségek miatt még nem került sor. A miniszter végezetül ígéretet tett, hogy a tárca anyagi tá­mogatásával még ez évben az autópálya-bevezetés XIV. és XV. kerületi szakaszánál kísérleti zajmérő falakat te­lepítenek.

Next