Népszava, 1990. január (118. évfolyam, 1–26. sz.)

1990-01-24 / 20. szám

NÉPSZAVA 199­0. JANUÁR 24. SZERDA ÜLÉSEZIK AZ ORSZÁGGYŰLÉS vanítása, illetve gyakorlása miatt senkit semmilyen hát­rány nem érhet, és semmifé­le előny nem illet meg. Na­gyon fontos előírás az is, hogy állami, hatósági nyil­vántartásba, vallási és más meggyőződésre vonatkozó adatot nem szabad felvenni. A jog gyakorlásával kap­csolatban rögzíti a javaslat, hogy az — ha törvény más­ként nem rendelkezik — nem mentesít az állampolgá­­ri kötelezettségek teljesítése alól. A javaslatban foglaltakat tovább részletezve Kulcsár Kálmán rámutatott: a terve­zet a lelkiismereti és vallás­­szabadság jogának részeként értelmezi az egyházalapítás jogát. Meghatározza az ala­pítás (a nyilvántartásba vé­tel), a működés és a — meg­határozott törvényi feltételek fennállta esetén biztosított — nyilvántartásból való törlés szabályait. A törvénytervezet alapján az egyházak nyil­vántartásba vétele a megyei (fővárosi) bíróság feladat- és hatáskörébe tartozik — szö­gezte le az igazságügy-mi­niszter. Az állam és az egyházak kapcsolatára vonatkozóan Kulcsár Kálmán kifejtette: az egyházak olyan autonóm szervezetek, amelyek ügyei­be az állam nem avatkozik — azok belső törvényei sem szorulnak állami megerősí­tésre —, a különböző egy­házakat azonos jogok illetik és kötelezettségek terhelik, azaz egyenjogúak, és az ál­lam semmilyen belső egyhá­zi szabály végrehajtásához nem nyújt segítséget kény­szerítő eszközeivel. A miniszter ezután kitért arra is, hogy az esetben, ha az egyház olyan tevékenysé­get végez, amelyet jogsza­bály rendez, rá ugyanazon szabályok vonatkoznak, mint más szervezetekre. Az állami szervek az ilyen tevékenysé­gekkel kapcsolatban ugyan­azokat a jogokat és köteles­ségeket gyakorolják, mint más szervezeteknél, így pél­dául hatósági ellenőrzést vé­gezhetnek. A miniszter végezetül han­goztatta: lehetővé kell tenni, hogy a kártalanítás nélkül állami tulajdonba vett, egy­kor egyházi tulajdonú okta­tási, egészségügyi, szociális és hitéleti célt szolgáló épü­leteket igényeik szerint is­mét az egyházak használ­hassák ilyen jellegű tevé­kenységre. A probléma ren­dezéséhez szükséges jogsza­bály előkészítés alatt áll, az Országos Vallásügyi Tanács már tárgyalt a rendezés elvi kérdéseiről, az érintett egy­házaknak e hónap végéig kell közölniük igényeiket. A rendezéskor figyelembe kell venni, hogy az érintett ingat­lanok többsége ma is oktatá­si vagy szociális, egészség­­ügyi célt szolgál, illetve más jellegű közintézmény kapott benne helyet, s azok elhelye­zéséről, kihelyezéséről gon­doskodni kell. Mindezekre fi­gyelemmel — a kormány megítélése szerint — az in­gatlanrendezésnek, -vissza­adásnak fokozatosan kell megtörténnie, jogszabály alapján az egyes kon­krét ügyekben való külön megál­lapodással, mert egy egész nemzet lelki­­ismeretének megnyugtatását szolgálja, s emberek sokasá­gát szabadítja meg attól, hogy belső meggyőződésük­kel, lelki­ismeretükkel ellen­tétes módon az úgynevezett hivatalos politikához alkal­mazkodva, alakoskodva él­jenek. A törvény elismeri az egyházaknak az egyetemes magyar kultúra kialakításá­ban és művelésében játszott szerepét. Több képviselő örömmel nyugtázta, hogy a törvény értelmében az egyház keze­lői jogot kaphat korábbi, vagy jelenleg is használt épületeire. Egyikük azonban kifejtette, hogy indokolatlan megkülönböztetést tenni az állami nevelési, oktatási in­tézmények és az egyházi in­tézmények támogatása kö­zött. Hiszen azt a kulturális hasznot, amit az egyházi in­tézmény hoz, azok is élve­zik, akik nem tartoznak az egyházi intézményhez. Ki­fogásolta, hogy a Pénzügy­minisztérium vezető munka­társai egyes sajtónyilatkoza­taikban még mindig kiáll­nak az 50 százalékos, hátrá­nyos, korántsem normatív támogatás mellett,­­s a ma­gaik módján l­eértékelik az egyházi iskolákat, s ezzel az állam hitelét is rontják. A felszólalók közül töb­ben­­ki­fej­tették, hogy a tör­vényt csak átmeneti jelleg­gel tudják elfogadni. Sze­rintük tulajdonképpen elég­séges lenne az alkotmány ide vonatkozó garanciája is, miután azonban a vallássza­badság ma még nálunk nem teljes, mégis szükség van er­re a törvényre. Az egyik képviselő azt kifogásolta, hogy a kormány a törvénytervezet sürgőssé­gi tárgyalását diplomáciai kapcsolataink fejlesztésével­ indokolta. Véleménye sze­rint ez elfogadhatatlan ál­láspont. A Magyar Demok­rata Fórum parlamenti cso­portja nevében felszólaló képviselő viszont azt java­solta, hogy a szabad válasz­tások során kialakuló parla­mentnek e törvényt teljesen újra kellene tárgyalnia. Ugyanez a képviselő szük­ségesnek tartotta, hogy az Országgyűlés hatálytalanítsa az Állami Egyházügyi Hiva­tal elnökének 1987. decem­berében elfogadott beszámo­lóját. Megfogalmazta azt a kívánságát is, hogy a mi­niszterelnök vonja vissza Miklós Imre kitüntetését. Mások azt javasolták, hogy az egyházak kapják vissza ingatlanaikat, hiszen ezek nélkül csak nagy nehézsé­gek árán végezhetik a tár­sadalom számára is nélkü­lözhetetlen nevelési, okta­tási, egészségügyi tevékeny­ségeket. Az egyik képviselő arról beszélt, hogy ez a nép túljutott teherbíró képessége határán. Szerinte rendkívül súlyos a gazdasági helyzet, s ebben a vég előtti állapot­ban szükség van arra, hogy szégyenkezés nélkül kérjük a világ segítségét. Az egyhá­zak képviselőinek is csatla­kozniuk kellene a nemzetkö­zi tárgyalásokat folytató de­legációkhoz, már csak azért is, mert ők azok, akiket nem terhelnek a múlt bűnei, — mondotta. Volt, aki azt hangoztat­ta, hogy a társadalom nem mondhat le a vallás nyújtotta segítségről. Éppen elég nagy baj, hogy a tár­sadalom megszüntette a ta­nító és karitatív szerzetes­­rendeket, elűzte a kórházak­ból, az árvaházaljból az apá­cákat és végzetesen legyen­gítette az embereknek nél­külözhetetlen lelki vigaszt és életviteli normákat adó egy­házakat. A továbbiakban ugyanez a képviselő arról beszélt, hogy a katonai in­tézményekben ne csak az egyéni, hanem a közösségi vallásgyakorlás lehetőségét is biztosítsa a törvény, akár­csak a­­kórházakban és a börtönökben. A­­részletes vitában több módosító javaslatot ismer­tettek a képviselők. Egyikük szerint a törvényjavaslatban ki kellene mondani, hogy a vallásoktatást fakultatív tantárgyként vegyék föl az iskolai tantervekbe. A tan­tárgyak között szerepeljen tehát, és ne a szabadon vá­lasztott foglalkozások közé sorolják. A képviselő kérte, hogy a Művelődési Minisz­térium dolgozza ki ennek szabályozását. Ezután az elnöklő Jakab­­Róbertné bejelentette, hogy a vitában elhangzó módosí­tó javaslatokat véleménye­zésre kiadja a jogi, igazga­tási és igazságügyi bizott­ságnak. Glatz Ferenc mű­velődési miniszter ezzel ösz­­szefüggésben kért szót, ja­vasolta, hogy a bizottság né­hány kérdéssel ne foglalkoz­zék külön, mert azokról ő saját hatáskörében rendel­kezni fog, mint ahogy már eddig is tett ilyen utasításo­kat. Az ülés elnöke ezután, te­kintve, hogy a módosító ja­vaslatok vitája hosszabb időt vett igénybe, az országgyű­lések történetében ritkaság­­számba menő módon, dél­után háromnegyed ötkor be­fejezettnek nyilvánította az első napi tanácskozást. A törvényjavaslatról szerdán határoz a parlament. A Parlamentből tudósítottak: Horváth K. József, Mező­vári Gyula, Rab Nóra, Tamás Mihály, Török Katalin és az MTI. A felvételeket Teknős Miklós készítette. Együtt jár az óránk? (Nagy Sándor és Békési László) Vita a törvényjavaslatról Kulcsár Kálmán expozé­jához a jogi, igazgatási és igazságügyi bizottság képvi­seletében Czoma László fű­zött kiegészítést. Hangsú­lyozta, hogy a törvényjavas­lat megteremti a lelkiis­mereti szabadság maradék­talan érvényesítésének és az­ egyházak működésének tör­vényes kereteit, s egyben biztosítja a rendszerváltás békés átmenetét is. A tör­vényjavaslat abból a felis­merésből indul ki, hogy a lelkiismereti és vallássza­badság az ember természe­tes és elidegeníthetetlen jo­ga, nem pedig valamiféle adomány. Ez a törvény új alapokra kívánja helyezni az egyház és az álla­m viszo­nyát, hiszen az ezeréves ma­gyar történelem során ezút­tal először mond le az állam a főkegyúri jog gyakorlásá­ról. Csak annyit kíván meg az egyházaktól, mint bár­mely polgárától; tevékeny­sége alkotmányba, törvény­be ne ütközzék. Czoma László elmondta: a jogi bizottság vitája során egyhangú volt az a véle­mény, hogy a törvényjavas­lat jól szolgálja a lelkiisme­reti és vallásszabadság ér­vényesülését. A bizottság egyetértett az állam és az egyházak közötti megállapo­dások felülvizsgálatáról szó­ló országgyűlési határozat­­tervezettel is, amelynek ér­telmében 1990. december 31- ig kellene mindazokat a megállapodásokat felülvizs­gálni, amelyeket a mostani törvény megalkotása előtt kötöttek a lelkiismereti és vallásszabadságról. Az elnöklő Jakab Róbert­­né ezt követően bejelentet­te, hogy általános és részle­tes vitára bocsátja a tör­vénytervezetet. A vitában tizenegy kép­viselő szólalt fel. Szinte val­­­amenn­yien hangsúly­ozták, hogy a demokratizálódási folyamatban miilyen nagy jelentőségű ez a törvényja­vaslat. Nagy jelentőségű. Főpapok a lelkiismereti törvényjavaslatról Tóth Károly református püspök képviselőként részt vett a lelkiismereti szabadságról, az egyházakról ké­szült törvénytervezet vitájában. Még a napirend előtt kérdeztük: milyennek látja e törvénytervezetet? — örvendetes volt számunkra — mondta, hogy a törvényjavaslat előkészítésébe bevonták az egyháza­kat. Széles körű eszmecsere folyt, figyelembe vették számos javaslatunkat. Ebből a belső egyházi vitából az is kiderült, hogy nem egyértelműen akarják az egyházak ezt a törvényt, mondván: elég az, hogy az Alkotmány rögzíti a vallásszabadság tényét. Olyan liberális társa­dalmi modellt tartanak szem előtt, amelyben mindent szabad, ami nem tiltott. Szerintük a törvénytervezet korlátozásokat tartalmaz. Én azonban nem így látom, hanem úgy, hogy ebben az átmeneti időben szükség van erre a törvényre, hogy az egyházak a negyven év mechanizmusaiból és tudatalatti reflexeiből kiszaba­duljanak. Az igazgatási fórumok tisztviselőiben élhet­nek még a régi beidegződések és félő, hogy pontosítat­­lan helyzetben régi mechanizmusok hatására hozná­nak döntéseket. Rendkívül fontos része a tervezetnek, hogy megszű­nik az egyházak feletti állami felügyelet. Az egyház és az állam teljes szétválasztása természetesen nem úgy értendő, hogy az egyházat a néptől el lehet választani. Korábban ezt a két fogalmat alaposan összekever­ték ... Dr. Paskai László katolikus bíboros-prímás szűksza­vúan csak ennyit válaszol kérdésünkre: — Érdeklődéssel várom a képviselők véleményét és a szavazást. Igen fontosnak tartom, hogy a tervezetben benne foglaltatik az egyházak jogi személyisége és az, hogy az egyházak szabadon tevékenykedhetnek kultu­rális és szociális területen. MlllilllllWIlllllliriim Epizódok Az ülésen Roszik Gábor Pest megyei képviselő bejelentette, hogy a demokratikus ellenzék parlamenti csoportja ezentúl mint a Magyar Demokrata Fórum parlamenti cso­portja kíván működ­ni. Dr. Balla Éva bu­dapesti képviselő el­mondta, hogy megala­kult a Szabad De­mokraták Szövetségé­nek parlamenti frak­ciója, miután Tamás Gáspár Miklós meg­választásával duplájá­ra nőtt — vagyis ket­tőre emelkedett — az SZDSZ képviselőinek száma a parlament­ben. Bánffy György örömmel szólt arról, hogy január 22-e, Kölcsey Ferenc Him­nuszának születésnap­ja végre a magyar kul­túra napja lett. Etikai kódex a választásokra Megegyezés született a vá­lasztási etikai kódexről ked­den Budapesten. A dokumen­tumot, amelynek kidolgozását és elfogadását a Független Jogász Fórum szorgalmazta a választásokon indulni kívánó pártok számára, 12 szervezet képviselője, valamint dr. Sa­­lamin András független kép­viselőjelölt látta el kézjegyé­vel. Az aláírók kötelezettséget vállaltak arra, hogy mara­déktalanul betartják a Ma­gyar Köztársaság törvényeit, tartózkodnak a választójogi törvény bírálatától. A kódex szabályai a választások mind­azon résztvevőjére — jelöl­tet állító szervezetek, függet­len jelöltek, sajtó, rádió, te­­levízió és egyéb szervezetek — kötelezőek, akik, illetve, amelyek a Független Jogász Fórumhoz eljuttatott nyilat­kozatukkal azokat elfogad­ják. A nyilatkozat aláírói vál­lalják, hogy az érdekükben megvalósított etikai szabály­sértést kivizsgálják, az elkö­vetőt felelősségre vonják, sú­lyosabb esetben a megbízást tőle visszavonják, illetve a választásban való további közreműködéstől eltiltják, és az intézkedésről a sérelmet szenvedett felet tájékoztat­ják. Az Országos Választási Bi­zottság szükségesnek tartja, hogy a jelenleg ülésező Or­szággyűlés — a márciusra ki­tűzött képviselői választás szerveinek egységes működé­se és a jogviták megelőzése érdekében — értelmezze a választójogi törvényt. Ennek értelmében a bizottság keddi ülésén összegezte a népsza­vazási tapasztalatokat, és át­tekintette a választási kam­pány eddigi eseményeit. Kara Pál, az Országos Vá­lasztási Bizottság titkára el­mondta az MTI munkatár­sának, hogy az országgyűlési képviselők választásáról ren­delkező törvény értelmezésé­re kizárólag az Országgyűlés jogosult. 3 Cédulás teendők A választópolgár csak egy egyéni képviselőjelöltet ajánlhat, és csak abban a választókerületben, amelyik­ben az állandó lakóhelye van — hívta föl lapunk figyel­mét tegnap Kara Pál, az Or­szágos Választási Bizottság titkára, egyértelművé téve tegnapi közleményünket. — Valamely párt jelöltje indulhat-e az ő lakóhelyétől távoli választókerületben? — A pártszínekben fellé­pő jelölt bárhol indulhat, a kritérium csupán az, hogy feleljen meg a törvényes fel­tételeknek, és kapjon­­leg­alább 750 ajánlást. Így indul­hat például egy, fővárosban élő párttisztségviselő egy vidéki településen. — A választópolgár tehát bárkit ajánlhat az ország­ból? — Ajánlani bárkit ajánl­hat, azt támogat, akit jónak lát. Egy vidéki ember pél­dául egy pesti illetőségű pártjelöltet is támogathat, vagy fordítva. Tehát, aki pártszínekben indul, bárhol, bármelyik választókerület­ben indulhat, de csak egy helyen! Az állampolgár vi­szont csak az állandó lakó­helyén teheti meg ajánlását, márciusban pedig majd csak azok közül választhat, akik megkapván a legalább 750 ajánlást, fölkerülnek a szavazólapra.­­ A pártok területi lis­táira is csak azok juthatnak föl, akik megkapták a leg­alább 750 ajánlást? — Nem. Az ál­lamipolgár szempontjából nézve, ő két szavazólapot fog kapni. Az egyik szavazólap az egyéni választókerület jelöltjeit fogja tartalmazni. Ezen a lapon lesznek azok, akik a legalább 750 ajánlást meg­kapták , akár függetlenek, akár valamely párt színei­ben indulók. Közülük vá­laszthat a polgár. A másik lapon a különböző pártok területi listái lesznek. Eze­ken a pártok saját jelöltjei szerepelnek majd, a nevei­ről a pártok maguk dönte­nek. Azonban csak azok a pártok állíthatnak területi listát, amelyek az egyéni vá­lasztókerületek egynegye­dében, de legalább két ke­rületben jelöltet állíthatnak, a polgárok bizalmából. Egyébként összesen húsz ke­rület van: a főváros és a ti­zenkilenc megye. Ezek ter­­­mészetesen lélekszám ará­nyában különböző számú vá­lasztókerületre oszlanak: a főváros 28-ra, Nógrád me­gye 4-re. Budapest az egyéni és a listán szavazás alapján összesen 60 honatyát juttat­hat a parlamentbe, Nógrád 8-at. S ezeken kívül juthat­nak be a töredékszavazatok alapján pártképviselők a törvényhozásba, ez azonban majd márciusban, vagy áp­rilisban válik időszerűvé. M. P. Hitelkártya — a jövő fizetőeszköze? A Dunabank Rt. teljes jogú tagjává vált az Eurocard In­ternational szervezetnek — jelentették be a bank keddi sajtótájékoztatóján, amelyet a Forum Szállóban tartottak. A Dunabank-hitelkártya tavaly novemberben került forgalomba, mint az első és egyetlen belföldi forintfizeté­si kártya. Magyarországon a hitelkártya, mint pénzkímélő fizetési eszköz, még nem ter­jedt el igazán. Jelenleg 2000 Dunabank-hitelkártya tulaj­donos van Magyarországon. Elsősorban vállalkozók, ön­álló kisiparosok, vállalati kö­zép- és felsővezetők veszik igénybe ezt a szolgáltatást. Az Eurcard-MasterCard márkanév is szerepelni fog ezentúl a hitelkártyán. A külföldi szervezet know how átadásával segíti a magyar rendszer tökéletesítését. Az Eurocard International az egyesült államokbeli tár­sult partnerével a Master­Card Internationallal együtt az egész világra kiterjedő pénzügyi szolgáltatásokat nyújt. Szolgáltatásukat 7 ezer bank veszi igénybe Európá­ban. Jelenleg körülbelül 150 millió Eurocard-MasterCard­­kártya van forgalomban. A Dunabank Rt. távlati terveiről is szó esett a sajtó­­tájékoztatón. Így a jövőben foglalkozni szeretnének nem­zetközi kártyakibocsátással is. Létrehoznának egy nem­zeti, a kártyafizetéssel kap­csolatos forgalom lebonyolí­tásáért felelős kártyatársasá­got, mivel Magyarországon ilyen még nem létezik. (kocsis) Pályakezdők is kaphatnak vállalkozási segélyt A foglalkoztatási gondok a pályakezdő fiatalokat is érin­tik; az iskolájukat 1989-ben befejezők közül a múlt év végéig több mint ötezren nem találtak munkahelyet. A legnehezebb az általános iskolát végzettek, illetve az onnan is kimaradt, szakkép­zetlen fiatalok elhelyezkedé­se. A szakmunkásképzőkből kikerülő pályakezdők több­sége a gyakorlati képzést nyújtó vállalatnál kapott munkahelyet. A szakmunkás végzettségű érettségizett fia­talok többsége szakképzett­ségének megfelelően tudott elhelyezkedni. Kedvezőtlenek a gimná­ziumban érettségizettek elhe­lyezkedési esélyei. Közülük nagy számban kaptak mun­kát a múlt évben is képesí­tés nélküli pedagógusként, illetve nem fizikai munkakö­rökben, meghatározott időre szóló munkaszerződéssel. A szakközépiskolai bizo­nyítvánnyal már könnyebben találtak állást a fiatalok. A váltakozóvá válást segí­tő kölcsön kiterjed a pálya­kezdőkre is. Ez a támogatási forma lehetőséget nyújt arra is, hogy a pályakezdő fiatal már meglévő kisvállalkozás­hoz csatlakozzék, illetve má­sokkal társulva indítson vál­lalkozást. (MTI)

Next