Népszava, 1990. február (118. évfolyam, 27–50. sz.)

1990-02-24 / 47. szám

0 Tóth Lilla A SZIGLIGETI VÁR 1 Csanády János BUDA, 1687 „Hogy gondoltad te azt, szívem kitűzheted zászlód a vár fokára? Halottak alól mászol elő a várárokban. Kőtörmelék, ágyúgolyók verődnek körülötted, kezek, lábak akadnak beléd; az ostromlók rég elvonultak de a hullák beléd kapaszkodnak — amott jön egy szegény asszony a tehénkéjével, ő segít nagy sóhajtozással talpraállnod.’ 1987 Illés Györgyi KIS HÓFEHÉR ÉNEK Hófehérben, hófehéren, talpig áldott hóesésben. Szelíd nyárban, meleg fényben, tiszta gyolcsban, szelídségben. Szemem sarkán igazgyönggyel, vérkörömben édes könnyel, tenyeremben puha csönddel, bágyadt, álmodó közönnyel. Nyirkos, fázó alkonyattal, bőrömre lágyult szavakkal, talpam alatt félelemmel, angyalléptű szerelemmel. Kiss Emőke LÍRAI KÍVÁNSÁG GYEREKEKNEK Majd felnőttek, felhőket borzoltok ujjaitokkal. Szemetekbe fulladnak a halál hírnökei. Hasonlatosak lesztek a fákhoz, melyek visszavonhatatlan szépségükben állnak torzóként is, és hasonlatosak a mélységhez, melynek partján csak a fák állnak szédülés nélkül. Arató Károly JELENETEK Nádhegyen ingó nap szívem piros buborék dagad kipukkan vérként lövi sistergő melegét A béke mellém döntött nőszobor óriási torzó a fűben Rast Gulliver kapaszkodik fel hogy zászlaját a mellcsúcsra kitűzze Lackfi János BALLADA Mint egy tatár kán, olyan voltál Szőrén ülted meg a lovat Felgyújtottuk a háztetőket, Kieresztetted hangodat Együtt világégést csináltunk És fogunk is még, higyj nekem Mint gombostűfejek, vágtatunk Nagy tűpárnányi réteken Jöjj hát újra, bosszút esküdni Minden ellen, itt a kezem Hallgass hát meg és ne feküdj Itt meggyilkolva. véresen■ SZEMLÉLŐDÉS . Bevert szem, ragtapasz. Filmfelvétel Marosvásárhelyről. Nem tudok aludni. Magam elé veszem a székelyföldi új­ságokat. Csíkból hozták őket. Forradalmi gyűjtemény. Mint a mi ötvenhatos lapjaink. Rálapozok a versre, régi barátom, Ferenczes István versére. A diktatúra közhelyei. Úgy hangzik most ez a vers Erdélyben, mint ötvenhatban az Egy mondat a zsarnokságról, így szavalták, mondták Erdély-szerte 1989 decemberében. A Szörnyeteg ott van mindenütt, az álmunkban, a szerelmünkben, felássa ma­gát a padló alól is.” Csonya jön a szellőzőlyukon, / ólálko­dik a kéményhuzaton.” Ugyanebben a számban, a Hargita Népében a címlapon vastag betűs közlemény. A Rendkívüli Katonai Törvény­szék népirtásért és más bűnökért halálra ítélte a házaspárt. Az ítéletet végrehajtották. A Szörnyeteg halott. Így tudjuk, így tudják Frankfurt­ban, Londonban, Kaliforniában. Halott? Székiek járnak itt, Budapesten, anya a fiá­val. Sírással küszködve mesélik, hogy a román vámos a határon a régi sértést vágta hozzájuk. „Bozgor!” Hazát­lan! A fiú tiltakozására pedig, ha még egy szót szól ezen a nyelven,­­mármint magyarul, lezavarja a vonatról. Marosvásárhelyi felvételek! Kincses Előd, a magyar iskolaügy szószólója elől elkapják a mikrofont. Lincselés­­sel fenyegetik. Az operatőr szemén kötés, ököllel vágtak oda? Kővel? „Tőkés László, az a féreg!’ — Csak Szörnyeteg nemzette becstelenedhet erre a mondatra a vásárhelyi főtéren, ahol néhány hete magyar és román ifjakat kaszált le a securi­­tate sortüze. Aggodalmaskodó szavak verődnek hozzám, tegnapi buz­gók jótanácsai. Ne szóljunk mindenért... Vannak még sérelmek, de... Visszhangzik a „Túszokat szállító repülő­gépre nem lövünk!” hamis emberszeretete. Nem! Most már szólni kell! Minden elrántott mikrofo­nért, minden bozgorért, minden bevert szemért. Szólni kell, hogy soha többé senkit meg ne téveszthessenek, mint Trianonban és Párizsban. A világnak tudnia kell, ki tart Ázsiába és ki igyekezik Európába. A lakatra vert száj után nem következhet a véraláfu­tásos szem. Az elnémított anyanyelv után az elveszített szemvilág. December 25-én láttuk a laktanyaudvart, a golyó szag­gatta falat. A földön ott hevert­­a Szörnyeteg. Hány élete van, hogy onnan is felkelt? Jön osonva a szellőzőlyukakon, kísért. Ólálkodik a ké­ményhuzaton. Európa, vigyázz! // // SZELLŐZŐLYUK­ ­U SZOMBAT, 199­0. FEBRUÁR 2­4. NÉPSZAVA Mi újság az ÚJ IDŐ-nél? „Mi történik akkor, ha értel­miségi intézmények kihar­colják függetlenségüket, és a piacon is megállják helyü­ket?” —­­kérdezi Konrád György egyik esszéjében. Az elmúlt év — miután a kiadói jogok állami monopóliuma megszűnt — választ adott er­re a kérdésre is. Négyszáz­nál több kis könyvkiadó nőtt ki a földből, és egy részük — nem válogatva az eszközök­ben — minél több pénzre igyekezett átváltani megnö­vekedett szabadságát. Ugyan­akkor azt is látnunk kell, hogy az anyagilag és szelle­mileg egyaránt független értelmiségi közösségek, mű­helyek nagyobb vagy tisztes­ségesebb felének nem az ext­raprofit a célja, hanem — is­mét Konrád Györgyöt idéz­ve: „maga az érdekes tevé­kenység, s kiegészítőleg a megélhetés a gazdaság rög­eszméje­ nélkül”. Az új, fiatal kulturális vállalkozások jelentős mér­tékben járultak hozzá ahhoz, hogy szellemi életünk gazda­gabbá, izgalmasabbá, hitele­sebbé válhatott. Ezért vál­lalkoztunk arra, hogy megis­mertessük olvasóinkat mun­kájukkal. A múlt évben a független könyvkiadók közül mutattunk be néhányat, idén az újonnan alapított kulturá­lis, irodalmi lapokra, folyó­iratokra szeretnénk felhívni a figyelmet. Az­ ÚJ IDŐ független iro­dalmi, közéleti folyóirat 1989 márciusában, az elsők között jelentkezett. Már a lap meg­jelenését beharangozó újság­cikkek is felhívták figyel­münket arra az érdekességre, hogy az alapítók nem szer­vezetek, intézmények, hanem írók, név szerint: Csukás István, Gyurkovics Tibor, Hernádi Gyula, Lázár Er­vin, Szakonyi Károly és Végh Antal. A szerkesztőbizottság ösz­­szetételében az elmúlt hóna­pok kisebb változásokat o hoz­tak. Lázár Ervin nevét csak az első számban olvashatjuk, rövid ideig részt vett a mun­kában Nemeskürty István is, szeptembertől pedig a szer­kesztőbizottság új tagja, Ber­tha Bulcsu. A hat író mun­káját kéttagú szerkesztőség segíti: Erdélyi Z. Ágnes és Székely Ágnes. A szerkesztőbizottság név­sorát olvasva szembetűnő, hogy mennyire különböző íróegyéniségek vállalkoztak együttes munkára. A külön­bözőségnek azonban vannak előnyei is, és ők elsősorban ezt tartják fontosnak. Az el­térő vélemények, értékren­dek — sokszor éles viták eredményeképpen — előse­gítik a lap nyitottá, sokszí­nűvé válását. Ugyanakkor feltételezhetjük azt is, hogy a különbségek mellett közös gondolatok, törekvések is összekötik az írókat. Ezeket Végh Antal, a szerkesztőbi­zottság elnöke így fogalmaz­ta meg az első szám bekö­szöntőjében: „Függetlennek jelentjük magunkat, és ezt komolyan is vesszük, de egy­szersmind elkötelezettek is akarunk lenni. Nem a nagy szavak elkötelezettjei, de az egészen kis emberi ügyeket is vállaló fórum leszünk, és természetesen a szabadság, a rend, a béke, az egyenes, nyílt magyar beszéd elköte­lezettjei is. És nem utolsó­sorban a minőség elkötele­zettjei”. Hat magyar író alapított tehát lapot, hozzátehetjük, hat sikeres­­magyar író, akik közül, tudomásom szerint, senkinek sem voltak megje­lenési, publikációs gondjai. Arra a kérdésre, hogy miért szánták rá magukat mégis önálló folyóirat­­létrehozásá­­ra, Csukás István válaszolt először: „Kell egy lap. Az írónak lap kell, ahol otthon érezheti magát. És minél fiatalabb korában jut hozzá, annál jobb. Sajnos, mi ké­sőn, meglett íróként kaptuk meg ezt a lehetőséget. Ha arra gondolok, hogy előde­ink, Móricz, Illyés és a töb­biek milyen fiatalon, már a harmincas éveikben lapot csináltak... Mi harminc­évesen taknyos kezdőnek szá­mítottunk”. Végh Antal az összetarto­zás érzésének fontosságát hangsúlyozta, amikor az Új Idő indulásának előzményei­ről beszélt: „Napokig, hóna­pokig beszélgettünk külön­­külön és együtt is. Nemcsak a lapról, hanem arról is, hogy egyáltalán hogyan le­het talajt fogni ebben a ka­limpálásban, ami az életünk. Az együvé tartozás, összefo­gás igénye fogalmazódott meg ezekben a beszélgetések­ben, összegyűjtöttem az el­képzeléseket, gondolatokat, álláspontokat, már csak egy kocsma kellett, ahol össze­jöhettünk, hogy hozzálássunk a munkához”. Kocsmát találni nem lehe­tetlen Magyarországon, így hamarosan megjelenhetett az első szám, melynek címlap­ján a legidősebb magyar író, Benamy Sándor így köszön­tötte a legfiatalabb magyar folyóiratot: „A ti Új időtök­nek­ sok sikert kívánok, s egy­ben küldöm a figyelmezteté­semet is: senkit, semmit ne tartsatok olyan fontosnak, mint az olvasót! Ez legyen a ti útravalótok”. A szerkesztők — nyugod­tan mondhatjuk —, megfo­gadták a jó tanácsot, annál is inkább, mert bevallott szándékuk, hogy tömeglap akarnak lenni. (Erre utal a magyar viszonyok között példátlanul magas, közel százezres példányszám is.) Nyilvánvaló tehát, hogy nem egy szűk értelmiségi elit ér­deklődésére tartanak igényt, olvasóik között akarják tud­ni a művelt munkást csak­úgy, mint az irodalmat ked­velő, az égető társadalmi kérdések iránt érdeklődő vi­déki lakosságot. Nehezen elérhető célt tű­zött maga elé a lap alkotó­gárdája, ám minden jel sze­rint hozzáértéssel látott hoz­zá a megvalósításhoz. Az Új Idő formáját, megjelenését tekintve is a jól megcsinált lap benyomását kelti. Az ed­dig megjelent példányok többsége a hazai színvonal­hoz mérten jó minőségű pa­píron jelent meg, és uni­kumnak számít a stabi­litást, enyhe konzervativiz­must mutató címlap is. A szellemes grafikai megoldá­sok, a­­szokásostól nagyobb, tetszetősebb betűk könnyű eligazodást, jó olvashatósá­got biztosítanak. Természetesen a szerkesz­tőség arról is gondoskodik, hogy a lap olvasói a tarta­lomban se csalódjanak. Azt az Új Idő ellenségei (ha van­nak ilyenek) sem állíthatják, hogy a folyóiratban megjele­nő írások ne lennének érde­kesek, izgalmasak, műfaji, tematikai szempontból egy­aránt változatosak. Ez — a már említett okok miatt — akkor sem lenne igaz, ha a folyóiratban csak a hat „há­zi szerző” írásai jelennének meg, ám a szerkesztőség szá­mos kiváló külső szerzőnek, írónak, költőnek, publicistá­nak stb. kínál megjelenési lehetőséget. Az elmúlt évben utcára került tíz számban több, mint húsz kortárs köl­tő verse jelent meg, az Új Idő szerzői közé sorolhatja többek között Bella Istvánt, Fodor Andrást, Kenéz Fe­rencet, Orbán Ottót, Tóth Bálintot, Veress Miklóst. Külön elemzést­ (és alapo­sabbat)­­igényelnének a lap­ban megjelent prózai művek, elsősorban novellák. Már csak azért is, mert a szer­kesztőbizottságban kiváló no­vellisták vannak, és nem kell túlságosan elmélyedni az elemzésben ahhoz, hogy lássuk, többségük alkotó ked­vét az Új Idő megszületése feltétlenül jó irányban befo­lyásolta. Minden irodalmi újság ar­culatát alapvetően határozza meg az, hogy munkatársai hogyan fogalmazzák meg a lap ars poeticáját. Az Új Idő szerke­sz­t­őb­izo­ttságáb­ó­l ketten is beszéltek erről. Végh Antal: „Nem úgy akarunk irodalmi lap lenni, hogy valamiféle irodalom­­történeti közleménnyé vál­junk. Az olvasó érdeklődését igyekszünk követni, a min­dennapok, a hétköznapok gondjait, élményeit kíván­juk irodalmi formában meg­jeleníteni”. Gyurkovics Tibor: „Nem az elvont, ezoterikus irodal­mat képviseljük. A magyar irodalmat mindig is az él­ményszerűség jellemezte, mi ezt a hagyományt folytat­juk”. Tény, hogy az Új Időt olyan írók vezetik, akik egész pályafutásuk alatt kü­lönös érzékenységet árultak el a társadalmi, közéleti, po­litikai kérdések, ellentmon­dások iránt. Ez a fajta érdek­lődés éppúgy megmutatkozik irodalmi munkásságukban, mint abban, hogy­ folyóiratuk bő teret szentel a közéleti problémákkal foglalkozó iro­dalmi publicisztikának, esz­­széknek, tanulmányoknak, interjúknak. A szerkesztőség, annak ellenére, hogy folyó­iratról van szó, melynek­ át­futási ideje meglehetősen hosszú, mindent elkövet, hogy rugalmasan, frissen reagál­jon napjaink gyorsan válto­zó valóságára. (Hamarosan saját nyomdájukban készítik­­majd a példányokat, és né­hány hétre csökkentik a ma még két hónapos nyomdai átfutást.) Ugyanakkor főként olyan írásokat szeretnének megjelentetni, melyek a napi aktualitást meghaladó mély­ségben képesek feldolgozni témájukat. Törekvéseiket, eddigi eredményeiket mutat­ja, hogy jeles esszé- és ta­nulmányírókat nyertek meg, mint Konrád György, Pelle János vagy Nemeskürty Ist­ván. A lap problémaérzé­kenységét mutatja a Bulányi Györggyel készített interjú vagy márciusi különszámuk, melyben Lajtos Árpád bör­tönnaplóját olvashatjuk. Hosszasan sorolhatnám a lapban , megjelent jelentős, széles körű érdeklődésre szá­mot tartó írásokat, melyek aktualitásuk,­ érdekességük mellett színvonalukkal is ma­gukra vonják az olvasó fi­gyelmét. Ilyenek többek között Bertha Bulcsu író­­interjúi, Hernádi Gyula sa­játos történelmi esszéi, Bar­csa Dániel írása (Irtsuk-e az erdélyi menekülteket?) vagy Gyurkovics Tibor felkavaró összeállítása az 1957-ben 216 író által aláírt nyilatkozat­ról. Az irodalmi tényfeltárás rokonszenves példája az a különszám, amely a szer­kesztőbizottság tagjainak kárpátaljai látogatását örö­kíti meg. Az út sikerén, ered­ményességén felbuzdulva az Új Idő további találkozáso­kat tervez a határainkon túl élő magyarsággal. Hamaro­san megjelenik a burgenlan­di útjukról készült beszá­moló, és terveik között sze­repel az erdélyi, felvidéki, vajdasági, sőt az izraeli ma­gyarság életének feltérképe­zése is. A jövőre vonatkozóan egyébként sem szűkölköd­nek elképzelésekben a fo­lyóirat munkatársai, és azt hiszem, egy ilyen fiatal lap­nál ez természetes is. A ter­vek megvalósulásának egyik biztosítéka, hogy 1990-ben már 16 oldallal bővült a fo­lyóirat terjedelme, a másik, hogy a szerkesztőség saját tevékenységét is nagyon kri­tikusan értékeli. Bár ösz­­szességében elégedettek a lappal, úgy érzik, elképzelé­seiket meg tudták valósítani, mindegyiküknek van valami­lyen jobbító ötlete, javasla­ta. Végh Antal rendszere­sebb kritikai rovaton gondol­kodik, melyben helyet kap­na tv és rádió szemle is. Sza­­konyi Károly pedig a megje­lenő írások időtállóságát tartja szükségesnek fokozni. Gyurkovics Tibor a humor megjelenését szorgalmazza képben és írásban egyaránt. Bertha Bulcsu dinamikusab­­bá, vibrálóbbá szeretné tenni a lapot, amely jobban rea­gál a szellemi élet viharai­ra, változásaira. Az Új Idővel való ismer­kedésünket fejezzük be az ő szavaival: „Én jó házike­nyérhez hasonlítanám a la­pot. Nem hiszem, hogy arra kellene törekednünk, hogy kalács, torta vagy krémes legyen. Maradjon meg friss, jó illatú házikenyérnek, ami arra emlékezteti az embert, hogy te ehhez a néphez tar­­tozol, érte kell dolgoznod, gondolkoznod”. Vértes István

Next