Népszava, 1990. március (118. évfolyam, 51–76. sz.)

1990-03-01 / 51. szám

NÉPSZAVA 199­0. MÁRCIUS 1., CSÜTÖRTÖK A brit külügyminiszter Budapesten tárgyal (Folytatás az 1. oldalról) előbbi döntés Magyarország számára igen fontos lenne, hiszen hazánk egyéb pénz­ügyi lehetőségei jórészt az IMF-fel kötendő megállapo­dástól függnek. Horn Gyula nehezményezte, hogy nem történt előrelépés a COCOM- előírások , enyhítése­k ügyé­ben, holott Magyarország kész garanciát vállalni a COCOM hatáskörébe tartozó termékek ellenőrzéséről. Az­ elmondottakra reagál­va Douglas Hurd azzal az elvi megállapítással kezdte válaszát, hogy Nagy-Britan­­nia nagy elismeréssel köve­ti a Kelet-Európában, s ezen belül is a Magyarországon zajló reformfolyamatokat. Kormánya azt reméli, hogy a szabad választások után is folytatódik a magyarországi átalakulás. A kétoldalú kap­csolatok fejlesztési lehetősé­geit áttekintve elmondta, hogy Nagy-Britannia egy 25 millió fontos know-how-alap felállítását határozta el Ma­gyarország számára. Ami a COCOM-előírásokat illeti, Douglas Hurd elismerte, hogy lassan halad a CO­­COM-szigor enyhítése. Mind­azonáltal már májusban várható,­­hogy a beharan­gozott enyhítések ügyében, végre, hivatalos döntés szü­letik. A brit külügyminiszter kö­zölte azt is, hogy kormánya az új pénzügyi évben 5 mil­lió fontot folyósít a nemzet­közi Pető-intézet felállításá­ra, s további 5 millió font összegyűjtését is vállalja erre a célra, nem kormány­zati forrásokból. Szóba került a tárgyalá­sokon a vízumkönnyítések ügye is. Horn Gyula úgy vé­lekedett, hogy az idő már meghaladta az európai ál­lamok közötti, jelenlegi, idő­igényes, sok költséggel járó vízumgyakorlatot. A külügy­miniszter utalt arra, hogy Olaszország például már döntött a vízumkényszer megszüntetéséről Magyar­­ország irányában, s az NSZK is hasonló lépést fontolgat. A nemzetközi kérdéseket áttekintve Douglas Hurd el­sősorban is bővebb felvilágo­sítást kért vendéglátójának arról a minapi fejtegetésé­ről, miszerint Magyarország távlatilag a NATO politikai szervezetének tagjává ,vál­hat. Horn Gyula hangsú­lyozta, hogy a felvetés egy tudományos tanácskozáson hangzott el, így azt saját ál­láspontját kifejező, a távla­tokat elemző, elméleti fejte­getésnek kell tekinteni. Sem­mi esetre sincs szó arról, hogy valamiféle hivatalos döntést ismertetett volna. A gondolatmenet abból in­dul ki, hogy Magyarország a II. világháború talán leg­többet szenvedett vesztese. A világégés után született rendezésben — lényegében a trianoni döntéseket „hely­ben hagyva” — a legnagyobb árat Magyarországgal fizet­tették meg. Az ország terü­­­letének, s ezzel együtt né­pességének jelentős részét elcsatolták, s Magyarország a sztálini modell nyomása alatt szovjet hegemónia alá került. Az 1956-os népfelke­lés bizonyította, hogy a nagyhatalmak lényegében semmiféle támogatást nem tudnak nyújtani e hegemó­niával szemben. Magyarországnak a válto­zó európai feltételrendszer közepette új alapokat kellett keresnie biztonságának sza­vatolására. Ilyen garanciát nyújthat az ország beillesz­kedése Európába. Horn Gyula szorgalmazta a szakítást az európai folya­matokat gúzsba kötő tömb­logikával, azzal a szemlélet­tel, amely az egyensúlyt ka­tonai vonatkozásokra egy­szerűsíti le. Magyarország számára ennek megfelelően a valódi kiút hosszabb távon a két szövetségi rendszer konvergenciájában, közele­désében, távlatos egybeolva­dásában rejlik. A magyarországi szovjet csapatkivonásról Horn Gyu­la elmondta, hogy várható­an néhány napon belül meg­születik a megállapodás a Szovjetunióval, aminek ered­ményeként előreláthatólag másfél év alatt hagyják el hazánkat a szovjet alakula­tok. Terítékre került a megbe­szélésen a romániai helyzet megítélése is. Horn Gyula felhívta Hurd külügyminisz­ter figyelmét arra, hogy Ma­gyarország hovatovább a menekültek gyűjtőhelyévé válik, gondjait növeli, hogy a menekültek helyzetének rendezéséhez nem kap az igényeknek megfelelő nem­zetközi segítséget. Horn Gyu­la szólt arról is, hogy tavaly decemberi, romániai látoga­tása alkalmával 18 pontos rendezési menetrendben ál­lapodtak meg a román fél­lel, ám ez ideig mindössze a határ menti folyókkal kap­csolatos együttműködést si­került tető alá hozni. Ezzel szemben a sorozatos sürge­tések ellenére sem nyithat­tuk még meg a kolozsvári magyar főkonzulátust; aka­dályozzák a magyar köny­vek romániai bevitelét; s egyes körökben felerősödött a nagyromán nacionalista szemlélet. Magyarország azt kívánja, hogy e kedvezőtlen fejleményeket a helsinki szellemben rendezzék. Doug­las Hurd is egyetértett ab­ban, hogy — amennyiben szükségessé válna — figyel­meztetni kellene a román kormányt a helsinki folya­matból fakadó kötelezettsé­geire. A külügyminiszteri tár­gyalásokat követően Szűrös Mátyás ideiglenes köztársa­sági elnök találkozott a brit diplomácia vezetőjével a Parlamentben. Az államfő­vel folytatott megbeszélés után Németh Miklós kor­mányfő fogadta Douglas Hurdöt. A kormányfővel folytatott megbeszélés után Douglas Hurd koszorút helyezett el a magyar hősök emlékművén a Hősök terén, majd részt vett Horn Gyula díszebéd­­jén. Douglas Hurd délután John Birch nagykövet és munkatársai kíséretében lá­togatást tett a Magyar De­mokrata Fórum Bem téri székházában, ahol Keresztes K. Sándor és Kulin Ferenc alelnökök, Szabad György elnökségi tag, valamint Bod Péter Ákos gazdasági és Ko­­dolányi Gyula külügyi szak­értők fogadták a vendéget. Az eszmecserén méltatta az MDF szerepét a diktatúra felszámolásáért és a de­mokrácia megteremtéséért vívott küzdelemben. Ezt követően meglátogat­ta a Szabad Demokraták Szövetségének irodáját. A megbeszélésen Kis János, megbízott pártelnök, vala­mint Haraszti Miklós és Rajk László ügyvivők vet­tek részt. Az SZDSZ vezetői tájékoztatták a vendéget a szabaddemokraták gazda­sági programjáról és politi­kai terveiről. Douglas Hurd ezután láto­gatást tett a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egye­temen, ahol az oktatási in­tézmény vezetőivel és hall­gatóival találkozott. (MTI) Kárpáti Ferenc Bukarestben A román és magyar had­sereg további együttműködé­sének javítása érdekében fej­lesztik a kölcsönös bizalom, az őszinteség és a tisztesség légkörét. A hadseregek sajá­tos lehetőségeikkel kedvező irányban befolyásolhatják a két nép új baráti kapcsola­tainak fejlődését — hangsú­lyozta az a közös közlemény, amelyet a román—magyar katonai tárgyalásokról szer­dán este adtak ki Bukarest­ben. Victor Atanasie Stancules­­cu vezérezredes, román nem­zetvédelmi miniszter meghí­vására katonai küldöttség élén Kárpáti Ferenc honvé­delmi miniszter — több ma­gas rangú magyar katonai vezető társaságában — szer­dán két alkalommal folyta­tott tárgyalást a román part­nerekkel. A hivatalos közle­mény szerint a találkozón hangsúlyozták, hogy „a két országban történt társadalmi és­­politikai változásokkal le­hetőség nyílt a két hadsereg közti kapcsolatok továbbfej­lesztésére, ami hozzájárul a Magyar Köztársaság és Ro­mánia közötti kölcsönös bi­zalom növeléséhez”. Kárpáti Ferencet fogadta Petre Roman miniszterelnök, aki elismeréssel szólt a ma­gyar hadsereg segítségéről és szolidaritásáról, amely a ma­gyar nép segítségével együtt hozzájárult a romániai for­radalom győzelméhez. Külön szólt arról, hogy édesapja ré­vén sok magyar barátra tett szert, s így átérzi a magyar nemzetiség sajátos helyzetét. Említette, hogy a nemzetisé­gi kérdésben több türelemre és megértésre van szükség, mert a problémákat nem le­het egyik napról a másikra megoldani. Elutazása előtt Kárpáti Fe­renc román partnerével együtt, Szűts Pál nagykövet társaságában, a magyar nagykövetség épületében saj­tótájékoztatón ismertette a magyar—román katonai tár­gyalások eredményeit. (MTI) Nemzetiségi interpelláció a román kormányfőhöz Írásbeli interpellációt nyúj­tottak be a Romániában mű­ködő nemzetiségi szövetségek a román parlamentben. A Romániai Magyar Demokra­ta Szövetség kezdeményezé­sére 12 nemzetiségi kisebb­ségi szövetség és szervezet több kérdésben együtt fog­lalt állást, s ezt írásban jut­tatták el Petre Roman kor­mányfőhöz. A nemzetiségi szövetségek interpellációjukban a többi között arra kérnek választ a kormányfőtől, hogy miért nem állították fel a kisebb­ségügyi minisztériumot. A nemzetiségi szövetségek egy­öntetű állásfoglalása szerint a minisztérium felállítása nem szenvedhet többé halasz­tást. Ugyancsak kormányfői indoklást várnak arra vonat­kozóan, miért nevezett ki a kormány Erdély ügyeivel fog­lalkozó új miniszteri rangú államtitkárt Adrian Motiu kolozsvári professzor szemé­lyében. Felvilágosítást kér­nek kinevezésének körülmé­nyeiről, szerepéről és hatás­köréről is. A nemzetiségi szövetségek kifogásolják, hogy a kormány nem képviseltette magát a kisebbségi bizottság ülésén. Am­inak tisztázását is kérték Petre Romántól, hogy Fran­ciaországban milyen körül­mények között hangzottak el nyilatkozatai a romániai ki­sebbségek problémáit illetően és magyarázatot kérnek azok ellentmondásos jellegére, kü­lönösen a nemzeti kisebbségi tannyelvű iskolák helyzetével összefüggésben. Az interpellációt a nemzeti kisebbségi szövetségek meg­bízásából Verestóy Attila, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség Országos Ideiglenes Intéző Bizottságának alelnö­­ke írta alá. (MTI) Kényes kérdés „Kényes kérdésnek” nevezte Mark Eyskens belga külügy­miniszter Magyarország eset­leges NATO-tagságának té­máját az MTI tudósítójának kérdésére válaszolva. Kije­lentette, hogy ez olyan kér­dés, amely a magyarokra tar­tozik, utalt viszont arra, hogy felvetése nehezítheti Gorba­csov helyzetét, Eyskens kijelentette: Ma­gyarország és Lengyelország számára már lehetővé tettük a csatlakozást az Európa Ta­nács kulturális és más kon­vencióihoz, és amennyiben sor kerül a választásokra, s ha a demokratikus intézmé­nyek rendesen működnek, akkor nagyon hamar sor ke­rülhet teljes jogú csatlakozá­sukra is. Ami az Európai Közösség tagságát illeti, ha (a közép­­kelet-európai országok) telje­sítik annak feltételeit, miért ne lenne lehetséges ugyanez? — tette fel a kérdést a belga külügyminiszter. 3 Nyers izensó a szakszervezetek és az MSZP kapcsolatáról Az önfelszámolásnak a munkavállaló látná kárát A ma kezdődő szakszervezeti kongresszus kapcsán in­terjút adott a Népszava munkatársának Nyers Rezső, a Magyar Szocialista Párt elnöke. Elnök úr, az ön pártja erejének jelentős részét ma saját identitásának keresése köti le. Hogyan viszonyul­nak ilyen körülmények kö­zött általában a szakszerve­zeti mozgalomhoz, látnak-e benne potenciális szövetsé­gest? — Identitáskeresésünk egyik fontos témája a szak­­szervezeti mozgalomhoz való viszonyunk. Hogy egyértel­műen szóljak, mi a szakszer­vezeti mozgalomban minden­képpen potenciális szövetsé­gest látunk. Olyan szövetsé­gest, amely a gazdasági élet­ben a demokráciáért, azaz a széles tömegek érdekérvé­nyesítési lehetőségéért küzd, míg a Szocialista Párt politi­kai síkon igyekszik a dolgo­zó emberek érdekeinek meg­felelő irányvonalat képvisel­ni. A párt és a szakszervezet közötti kommunista viszonyt azonban nem tartjuk folytat­hatnak, teljes egészében a szakszervezetek függetlensé­ge mellett foglalunk állást. A velük való szövetség stra­tégiai jellegű, a társadalmi törekvések irányultságának azonosságát jelenti, ami nem zárja ki, hogy konkrét kérdé­sekben a szakszervezetek képviselői netán másképp foglaljanak állást. Nem tar­tunk igényt arra, hogy a Szocialista Pártot képvisel­jék, hanem úgy képzeljük, hogy a szakszervezetek poli­tikai irányultsága — mint szinte mindenütt a világon — baloldali. Önök néhány hete támo­gatták az úgynevezett hiva­talos szakszervezetek áreme­lések ellen tiltakozó de­monstrációját — amelyet a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája elítélt —, holott a tüntetés az ellen a kormány ellen irányult, amelynek miniszterelnöke és több fontos tárcájának veze­tője az ön pártjának listave­zetője a választásokon. Nincs ebben valamiféle tu­dathasadás? — Szerintem nincs. Szakí­tottunk azzal a fölfogással, hogy a kormányban helyet foglaló párttagoknak minden politikai kérdésben egy az egyben a párt álláspontját kellene képviselniük. Sőt, egy bizonyos határig elkerülhe­tetlennek tartjuk, hogy a pártpolitikai vélemény és a kormányzati vélemény egy­, mástól eltérő is lehessen. Er­ről volt szó a januári áreme­lések esetében is. Nyilatko­zatunkban jogosnak nyilvá­nítottuk, hogy a szakszerve­zetek és általában a dolgo­zó emberek demonstrációk formájában fejezzék ki elége­detlenségüket. Megfogalmaz­tuk, hogy az adott helyzet­ben egyetértenénk még az­zal is, hogy figyelmeztető sztrájkig terjedjen a dolgo­zóknak a kormánnyal szem­beni nyomása. Elleneztük vi­szont, hogy széles körű és országos sztrájkok legyenek, mert az ilyeneknek a követ­kezménye mindenképpen visszahullott volna magukra az érintett tömegekre. Legutóbb Nagy Sándortól kérdeztem, most öntől is megkérdezem, hol húzná meg a határvonalat a szo­ciális demagógia és a hite­les érdekvédelem között? — A kettő között ott a határ, hogy a hiteles érdek­­védelem olyasmire irányul, ami az adott pillanatban vagy legalábbis belátható időn belül elérhető, illetve az elérhetőség tartományá­ban van. Ami viszont azon túlmegy, az szerintem is de­magógia, mert megtéveszti az embereket, olykor még azt is, aki hirdeti. Ilyenfaj­ta demagógia támadhat tu­datlanságból is, de tudatos személyi ambíciókból is. Igaz viszont, hogy az elér­hetőség nem mindig élesen meghatározható. Vannak ha­táresetek is, amikor lehet valamit demagógiának is minősíteni, meg jogos érdek­­védelemnek is. Ezt a körül­mények döntik el. Én ilyen határesetnek éreztem az ár­emelésekkel szembeni szak­­szervezeti tiltakozást is. Tehát úgy véli, azok elke­rülhetők lettek volna? — Elkerülhető lett volna maga ez a fajta összeütkö­zés, ha jobb a kormány és a szakszervezetek közötti tár­gyalásos viszony. Ezért elfo­gadom, hogy ilyesfajta tilta­kozásra kerüljön sor, amikor ez a viszony nem megfelelő. Tehát ezt a fellépést nem mi­nősítem demagógiának. A szakszervezeti mozga­lomban ma a SZOT-jogutó­­dok és a függetlenek mellett új áramlatok egész sora je­lenik meg. Az MSZP szerint melyiknek lehet jövője? A SZOT-utódokról szólván az ágazati, szakmai szak­­szervezetekre gondol? Egészen pontosan arra, hogy lesznek, akik csatlakoz­nak az új szövetséghez, lesz­nek, akik nem. Aztán ott van­nak a függetlenek is. Szóval, többpólusú mozgalom van kialakulóban. — Elkerülhetetlennek tar­tom a jelenlegi időszakban, hogy a szakszervezeti moz­galom is plurális legyen, mégpedig olyan szempontból is, hogy ágazati szinteken esetleg két vagy több szak­­szervezet legyen jelen, és vál­lalati szinten is el tudom képzelni több szakszervezet megjelenését. A mai helyzet­ben azonban még túl bonyo­lult a kép, nem lehet kiala­kult, letisztult struktúráról beszélni. De ahhoz, hogy a szakszervezeti mozgalom igazán megújuljon, demokra­tikus módon, alulról szerve­ződjön, feltétlenül át kell es­nie a valóságos többszínűsé­­gen, ezért én feltétlenül az új áramlatok megjelenése mellett vagyok. Ugyanakkor az a véleményem, hogy a szakszervezeti mozgalomban elengedhetetlen valamiféle kooperáció, mert enélkül nem képzelhető el hatásos érdekvédelem. A magam ré­széről remélem, hogy az alulról szerveződő, az önálló szakmák által kialakítandó, föderatív jellegű országos szövetség létrejön. Ezt tá­mogatnám, és abban bízom, hogy ez tényleg föderatív alapon tud majd működni, és biztosítva lesz, hogy nem szuperszakszervezet lesz, nem olyanok lesznek a ve­zetők elgondolásai, nem olyan lesz a mentalitásuk, és a struktúra is meggátolja, hogy olyan legyen. Vannak olyan vélemények is — mindenekelőtt a sza­baddemokratáké —, amelyek szerint az egész szakszerve­zeti mozgalom felépítését tel­jesen elölről, az egyes tagok­tól kellene elkezdeni. Tehát először földig kell rombolni a régi, sztálinistának mon­dott struktúrát, mert az al­kalmatlan a megújulásra. A szociáldemokraták éppen eb­ben vannak velük vitában, elképzelhetőnek tartják, hogy a jelenlegi ágazati szakszer­vezetek bázisán jöjjön létre a legitim szakszervezeti moz­galom. Ön kinek adna iga­zat? — A magam részéről mély­ségesen irreálisnak, hibás­nak tartom azt az elgondo­lást, hogy mindent elölről kellene kezdeni. Sőt, ez lehe­tetlen is, mert csak arra len­ne jó, hogy a szakszerveze­tek önmagukat majdnem az önfelszámolásig terjedő kor­rekciónak vessék alá. Azt hiszem, a dolgozók érdeke ezt nem bírja ki, mert a tu­lajdonosi és a menedzseri szervezetek gyorsan meg fog­nak szerveződni, és ha eköz­ben a szakszervezeti mozga­lom lebontja önmagát, ak­kor olyan időveszteséget szenvednének el, aminek a munkavállalók látnák a ká­rát. Nem tudom mennyi idő­re, de meglehet, egy-két évre is érdekvédelmi vákuum ala­kulna ki Magyarországon. Nem jöhetne létre társadal­mi partnerség abban a leg­kritikusabb időszakban, ami­kor egy új rendszer megala­pozása folyik. Egyébként nem fogadom el azt, hogy a szakszervezeti mozgalom, mint mozgalom, sztálinista lett volna. Igaz, 1948-tól sztálinista vezetés alá került, és sztálinista struktúrába merevedett. De szerintem a struktúrát át lehet alakítani, a sztálinista vezetés leváltá­sa pedig előrehaladott álla­potba jutott. Vár-e érdemi megújulást a mozgalom egésze szempont­jából a mostani kongresszus­tól? Elképzelhetőnek tartja­­­, hogy legitim szövetség ala­kul, hiteles vezetőkkel? — Érdemi megújulást vá­rok. Nem várom azonban azt, hogy a megújulási fo­lyamat ezen az országos kongresszuson befejeződik. Azt hiszem, a szakmák éle­tében elkezdődött valami. Az utóbbi hetekben több szak­­szervezetben jártam — a leg­kevesebbet a SZOT-ban —, találkoztam vállalati dolgo­zókkal, szakmai vezetőkkel, és az a benyomás alakult ki bennem, hogy a változá­sok érdemlegesek. Ha ez folytatódik, akkor a mostani kongresszustól is a reformfo­lyamat továbbvitelét várom. A megújulás alulról, a vál­lalatoktól és a szakmáktól in­dult, most eljut az országos szövetséghez, amelynek al­kalmazkodnia kell. Szerin­tem szoros összefüggés van a szakszervezeti mozgalom átalakulása és a gazdaság­ban végbemenő folyamatok, a tőketulajdonosok és a me­nedzseri szervezetek megje­lenése között. Ahogyan ezek kialakulnak, úgy ezekkel párhuzamosan kell a mun­kavállalói érdekképvisele­teknek is átalakulniuk. De­­centralizáltabb lesz a tulaj­donosi, a menedzseri társa­dalom, és az a szakszerveze­ti mozgalom lehet hatásos, amelyik ezekhez igazodik. Remélem, hogy ez a kong­­­resszus ezt az igazodási fo­lyamatot fogja elősegíteni, és ilyen módon lehet legitim az új szövetség. Akkor lehet le­gitim, ha az egyes szakmák dolgozói új kollektív szerző­déseket köthetnek, ha bele­szólhatnak a munka és a tőke kapcsolatrendszerébe, létrejön a társadalmi part­nerség. Lapunkra, a Népszavára igényt tart az új szövetség, viszont a függetlenek szerint a Népszavának valamennyi szakszervezet lapjává kell lennie. Ismeretesek a szociál­demokraták velünk kapcso­latos igényei is. Ön, mint ré­gi, egykori szocdem, milyen Népszavát látna szívesen? — Személy szerint a Nép­szava szakszervezeti jellegét nem kérdőjelezném meg. Azt hiszem, ez a szociáldemokra­ták számára is elfogadható lehetne, hiszen a szakszer­vezetek és a szocdemek egy­mással kapcsolatban állnak, a szakszervezeti tagok szá­mottevő része szociáldemok­­­rata gondolkodású, és min­dig is az volt. Szóval, olyan Népszavát tudnék elképzelni, amely kapcsolatban van a szakszervezetekkel, de nem szakszervezeti közlöny, ha­nem igazi néplap, amely fel­vállal minden szakszervezeti mozgalmat, sőt, a munkás­­tanácsok ügyét is. Egy ilyen típusú demokratikus lapnak látnám szívesen a Népsza­vát, amely nem egyetlen mozgalmi központ elfogult­ságával ítél meg dolgokat, hanem a maga tárgyilagos hírszolgálatával, európai bal­oldali szellemiségével tájé­koztatja és orientálja olva­sóit. FLANEK TIBOR

Next