Népszava, 1990. május (118. évfolyam, 101–126. sz.)

1990-05-02 / 101. szám

4 Ast eiső ülés napirendje Első nap Napirend előtt: A Himnusz és Petőfi Sándor A nemzetgyűléshez című verse elhangzása után az alakuló ülést a Magyar Köztársaság ideiglenes el­nöke nyitja meg. Majd Varga Bélának, a Nemzet­­gyűlés volt elnökének és Vörös Vincének, az Ideig­lenes Nemzetgyűlés és a Nemzetgyűlés volt jegyző­jének ünnepi beszéde kö­vetkezik. Napirend: 1. A Magyar Köztársaság ideiglenes elnökének jelen­tése a megbízólevelek át­vételéről. 2. Kéri Kálmán korel­nök köszöntője, majd ja­vaslat az alakuló ülés na­pirendjére. 3. Dr. Németh János, az Országos Választási Bi­zottság elnökének beszá­molója a képviselőválasz­tásról. 4. Mandátumvizsgálat. Az igazolt képviselők név­sorának ismertetése, a képviselők ünnepélyes es­küje. 5. Bejelentés a pártok képviselőcsoportjainak megalakításáról. 6. Az Országgyűlés elnö­kének, alelnökeinek és jegyzőinek megválasztása. 7. Javaslat az Ország­­gyűlés megbízott elnöké­nek személyére. 8. A Minisztertanács el­­­­nöke bejelenti a kormány lemondását. (A lemondott Minisztertanács az új kor­mány megalakulásáig hi­­vatalban marad.) 9. Törvényjavaslat az 1950. októberi forradalom és szabadságharc jelentő­­ségének törvénybe iktatá­sára. 10. Nyilatkozat elfoga-­­­dása arról, hogy Magyar­­ország mielőbb teljes jogú tagja kíván lenni az Euró­pa Tanácsnak. Második nap 11. Bejelentés a kor­mányalakítási megbízásról. 12. Határozati javaslat az Országgyűlés állandó és különbizottságainak meg­alakítására. 13. Határozati javaslat a képviselők tiszteletdíjának és költségtérítésének ideig­lenes szabályozására. Alakuló minőségi Parlamentarismus A cím, úgy gondolom, magyarázatra szorul: miért kell Bizottságok jelzővel ellátni a parlamentarizmust? Hiszen ezzel a ki­fejezéssel fémjelzett kormányzati rendszer éppen akkor jelenti ezt a minőséget, ha úgy működik, ahogy neve­zik, önmagában jelent tehát minőséget, mint a kor­mányzás egyik formája. Mégis „minőséginek” neve­e­zem a várható új parlamentarizmust, mert nálunk a ko­rábbi kormányzati rendszer is így volt nevezhető az al­kotmány ténylegesen soha meg nem valósuló tételei alapján, noha helyesebb lett volna a diszfunkcionáli­­san működő parlamentarizmus jelzőszerkezetének hasz­nálata ... A parlament nem játszotta a kormányzat „aktuális túl­súlyának” szerepét, ahogy a parlamentarizmus elveként ezt egy magyar polgári köz­jogász, Concha Győző meg­fogalmazta. A parlament nem az alkotmányban rög­zített hatáskörében műkö­dött, formális legitimáló me­chanizmusként zárkózott fel a politikai döntésekhez. 1990. május 2-a tehát nem­csak az új parlament ala­kuló ülése, hanem egyben a parlamentarizmus remélhető kezdete is lesz. Kezdete egy jogállami alapokra helyezett A parlamenti tisztségvise­lők az elnök, alelnök és a jegyző. E három tisztség kö­zül az elnöké a meghatározó szerep. Ez a megállapítás nemcsak az elnöki hatáskör tartalma szempontjából igaz, hanem amiatt is, hogy gya­korolja majd az ideiglenes köztársasági elnöki jogkört, továbbá potenciális jogosít­ványként, ha a köztársasági elnök átmenetileg akadályoz­tatva van, vagy ha megbíza­tása valamilyen okból idő előtt megszűnne, az új elnök hivatalba lépéséig anna­k jog­körét gyakorolja. Melyek a parlament mű­ködésével kapcsolatos általá­nos elnöki jogosítványok? Néhány lényeges hatáskört megemlítve: ő hívja össze a parlamenti ülésszakokra a képviselőket, javaslatot tesz az ülések tárgysorozatára, el­nököl az üléseken, biztosítja az ülések rendjét, méltóság kormányzási formának, a parlamentáris köztársaság­nak, amely igaz, már 1989. október 23-án kikiáltásra ke­rült, de amelynek alkotmá­nyos rendszere — parlament, kormány, köztársasági elnök — a maga teljességében e naptól kezdődően bontakozik ki. Eltekintve most a konkrét megoldási elképzelésektől, a következőkben mint alkotó elemeket kívánom áttekinte­ni azokat az intézményeket, amelyek nélkül a parlamenti működés elképzelhetetlen. gát, az ügyrendszerű műkö­dést, nemzetközi kapcsola­tokban­­képviseli a parlamen­tet, koordinálja a parlamen­ti bizottság munkáját és irá­nyítja a parlament hivatali apparátusát. Az alelnök csak akkor kap szerepet, ha az elnök aka­dályoztatva van, vagy meg­­bíza a helyettesítésével. A parlamenti gyakorlat e te­kintetben már közismert. A parlamenti ülések vezetésé­ben az elnök és alelnök(ök) közötti munkamegosztás a várható többnapos ülések miatt méginkább indokolt lesz. A jegyzők az elnök segítő társai. Felolvassák az Or­szággyűléshez címzett irato­kat, titkos szavazás esetén, mint szavazatszedő bizottsá­gok járnak el. Állandó fel­adatuk az országgyűlési jegy­zőkönyvek szerkesztése és hitelesítése. A bizottságok a parlament véleményező, javaslattevő és ellenőrző szervei, ami azt je­lenti, hogy a jövőben a par­lament és a kormány viszo­nyában, a parlament kor­mány feletti ellenőrzése te­kintetében­­ feltehetően na­gyobb szerephez jutnak. A parlamentáris rendszerben a többségi kormányzást ellen­súlyozandó a bizottságokban (ellenzéki) ellensúlyokat kell kialakítani. A stratégiai tár­cák parlamenti „ellensúlya” a megfelelő stratégiai bi­zottságok, amelyekben a ve­zető posztokon indokolt az el­lenzéki pártokat vezető sze­rephez juttatni. Az állandó bizottságok jel­lemzően a kiemelkedő kor­mányzati feladatok tükör­szervezeteiként kerülnek ki­alakításra, de ez természe­tesen nem jelent a kormány­zati tárcákkal való egybevá­góságot, a központi igazga­tási szervezeti rendszer me­chanikus leképezését. A nagyságrendi, állami, közha­talmi feladatok jelentik a bi­zottságok kialakításának meghatározó elvét. (Ipar, ke­reskedelem, jog, igazgatás, külügy, honvédelem, szociál­politika és egészségügy, tu­domány, mezőgazdaság, kör­nyezetvédelem, önkormány­zat, belügy stb.) A bizottsá­gok kialakításánál természe­tesen az aktuálisan kiemel­kedő kormányzati feladat is fontos szerephez jut. Itt leg­alábbis utalnom kell a tíz ál­landó és öt időszaki bizott­ságra, amelyek ezt a rende­ző elvet látszanak alátámasz­tani. Az újonnan megválasztott bizottságok első feladata a miniszterjelöltek meghallga­tása lesz. Elnök, alelnök, jegyző A megá­l­la­podlás A Magyar Demokrata Fórum és a Szabad Demokraták Szövetsége megállapodott abban, hogy az Országgyűlés elnöke — amely tisztség a pártközi megállapodások ér­telmében a Magyar Demok­rata Fórumot illetné — Göncz Árpád, az SZDSZ Or­szágos Tanácsának tagja, az írószövetség elnöke legyen, míg ennek következtében az Országgyűlés első alelnöke Szabad György, az MDF Or­szágos Elnökségének tagja lesz. A parlament és a kormány viszonya A parlamentarizmusnak az országgyűlés folyamatos mű­ködésének szervezeti és mű­ködési következményei mel­lett, a másik lényeges alkot­mányjogi konzekvenciáját a kormányzat e két szervének viszonyára vonatkozó téte­leknek, a parlamenti ellenőr­zés alkotmányos garanciái­nak kimunkálása jelenti. Ez már természetesen túl­mutat az alakuló ülésen, a parlamenti szervezet kialakí­tásán. A kormánymunka bizottsá­gi ellenőrzésén túl a parla­menti ellenőrzésnek a kor­mány felelősségét érvényesí­tő garanciális intézményei az interpelláció és a bizalmat­lansági indítvány. Ez utóbbi „kemény” parlamenti ellen­őrzési formáról néhány szót. Az alkotmány értelmében a képviselők legalább 1­5-e írásban jogosult a kormány­nyal vagy a kormány vala­mely tagjával szemben bizal­matlansági indítványt be­nyújtani. Ennek alapja lehet például adott esetben nagy jelentőségű kormányintézke­dés. Az indítvány felett a parlament a beterjesztésétől számított legkorábban három nap, illetőleg legkésőbb 8 na­pon belül vitát nyit és hatá­roz. Amennyiben a határozat eredménye a bizalom megvo­nása, ez esetben a kormány az új kormány megválasztá­sáig korlátozott jogosítvá­nyokkal, mint ügyvezető kor­mány működhet. A kormány—parlament vi­szonyban az aktív „fél” — legalábbis az alkotmány téte­lei szerint — a parlament. Végsőfokon ugyanis a parla­menti döntés függvénye a két szerv viszonyának újrarende­zése: — az új kormány és ugyan­azon parlament viszonylatá­ban a bizalmatlansági indít­vány megszavazása esetében, illetőleg — 12 hónapon belüli négy kormányváltság esetében a parlament feloszlatása után már az új parlament és az új kormány jelenti a kor­mányzás „erővonalát”. Remélem, hogy a legköze­lebbi jövőben ezek az utóbbi okfejtések csupán az alkot­mányjogi szemináriumok ke­retében fognak csak­ enyhe iz­galmat okozni.. . Dr. Holló András alkotmányjogász Budapestre érkezett Varga Béla Vasárnap délelőtt megérke­zett Budapestre Varga Béla, az 1946-os Nemzetgyűlés el­nöke. A volt politikus Szűrös Mátyás, a Magyar Köztársa­ság ideiglenes elnöke, vala­mint a parlamenti pártok meghívására részt vesz az új Országgyűlés szerdán kez­dődő alakuló ülésén. Varga Béla kíséretében hazánkba érkeztek többek között Pető Ferenc, Eszterhás György, Belső Gyula és Varga Lász­ló egykori országgyűlési kép­viselők is. A vendégek fogadására a Ferihegyi repülőtéren megje­lent Fodor István, az Or­szággyűlés megbízott elnöke, valamint Antall József, a Magyar Demokrata Fórum elnöke, továbbá Göncz Ár­pád, a Szabad Demokraták Szövetségének képviseleté­ben, Vörös Vince, még mint a Független Kisgazda-, Föld­munkás- és Polgári Párt el­nöke, Nyers Rezső , a Ma­gyar Szocialista Párt elnöke és Keresztes Sándor, a Ke­reszténydemokrata Néppárt elnöke. Az MTI értesülései szerint Varga Béla mintegy két he­tet kíván eltölteni Magyar­­országon. Új Országgyűlési Tudósítások Csütörtöktől újra megjele­nik az Országgyűlési Tudósí­tások. A kiadvány a Parla­ment plenáris ülésének szó szerinti jegyzőkönyvét köz­li, dokumentumokkal és egyéb fontos információkkal kiegészítve. Az Új Ország­­gyűlési Tudósítások utcai forgalomba nem kerül, elő­zetes megrendelés alapján jut el az olvasókhoz. A par­lamenti ülésekhez igazodóan változó terjedelmű újság ol­dalankénti ára közületek számára 4,­ magánszemélyek részére pedig 2 forint lesz. (MTI) SZERDA, 199­0. MÁJUS 2. NÉPSZAVA Helyreáll a történeti jogfolytonosság Ki lesz az ötvenedik hazelnök? Az 1848-ban megszületett népképviseleti országgyűlés­től számítva Magyarországon most kerül sor az 50. ház­elnök megválasztására. Az új- és legújabb kori magyar országgyűlés történetében három főkorszakot külön­böztethetünk meg: az 1918 novemberéig tartó (dualis­ta) korszakot, az 1920-tól 1949-ig terjedő — korlátai el­lenére parlamentáris — korszakot, és az 1949-től máig tartó korszakot, amelyre az egypártrendszer és az or­szággyűlés alárendelt, a legutóbbi évekig merőben formális szerepe volt jellemző. Az eddigi 49 házelnök nem is pontosan ugyanannak az államhatalmi testületnek volt az első számú tisztség­­viselője, hiszen a dualizmus korában kétkamarás parla­ment működött, s a mai ér­telemben vett országgyűlés legtöbb funkcióját a képvi­selőház (alsóház) látta el. Az 1918—19-es forradalmak ko­ra után 1920—1927 között egykamarás nemzetgyűlés működött Magyarországon, majd visszaállt a korábbi kétkamarás struktúra. 1944— 45-ben ideiglenes, 1945— 47-ben „rendes” nem­zetgyűlés volt a parlament neve, s 1947 óta Országgyű­lés. Párhuzamos parlamentek A házelnökök közül mind­össze ketten voltak — Ghy­­czy Kálmán, Perczel Dezső —, akit mások után másod­szor is megválasztottak e tisztségre. (Egymás után többször természetesen több képviselőt is megválasztot­tak.) A leghosszabb ideig — Apró Antal formálisnak te­kinthető elnökségét nem számítva — Péchy Tamás látta el e fontos tisztséget: a múlt század végén majd­nem 12 éven át volt a kép­viselőház elnöke. A legrövi­debb ideig Papp Elek (mint korelnök) látta el e tisztsé­get 1909 novemberében, mindössze egy napig. A par­lamentáris rendszer inter­­regnumait nem számítva 1898—1899 fordulóján volt az az időszak, amikor a leg­hosszabb ideig, csaknem há­rom hónapig nem volt meg­választott elnöke a működő Országgyűlésnek. Egy olyan időszaka volt a modern kori Magyarország történetének, amikor több mint három hónapon keresztül párhuza­mosan két parlament állt fenn: 1944. december 21-től a jogfolytonosság alapján működő, úgynevezett „nyi­­lasparlament”-tel szemben már az új hatalmi szerv,, az ideiglenes nemzetgyűlés is működött, s ez a „kettős ha­talom” csak 1945. március v­égén szűnt meg. 1848-ban Pázmándy Dé­nes nyitotta meg a magyar országgyűlési elnökök sorát, majd 1849-ben Palóczy László mint korelnök látta el ezt a tisztséget. A Bach­­korszak önkényuralmát le­záró 1861-es országgyűlés első számú tisztségviselőjé­vé Ghyczy Kálmánt válasz­tották. Az átmenetileg visz­­szaállított önkényuralmat követően 1865 végén válasz­tották meg az új Országgyű­lést (képviselőházat), amely 1867 tavaszán törvénybe ik­tatta a kiegyezést. E korban Szentiványi Károly volt a tisztelt ház elnöke, akit olyan híres politikusok kö­vettek e székben, mint Somssich Pál, Bittó István, Perczel Béla, Ghyczy Kál­mán, Szlávy József. 1880—1892 között Péchy Tamás Abaúj-Torna várme­gyei képviselő látta el e tisztséget, aki 1848-ban (19 évesen) Deák Ferenc mi­nisztériumában tiszteletbeli fogalmazóként kezdte köz­­szolgálati pályáját. Őt 1892-ben báró Bánffy Dezső követte e székben, aki nem e tisztsége, hanem ké­sőbbi miniszterelnöksége ré­vén lett híres, vagy inkább hírhedt. A kolozsvári szüle­tésű arisztokrata 1875-ben csatlakozott a Szabadelvű Párthoz, s Tisza Kálmán, a „Generális” híveként előbb Belső-Szolnok, majd Szol­­nok-Doboka vármegye főis­pánja lett. A főrendiház örökös tagjává választották, majd miután lemondott a főispánságról, 1892-ben a szilágy-somlyói kerületben képviselővé választották. 1895 januárjában nevezte ki őt miniszterelnöknek Ferenc József, s az ő kormányzásá­nak időszakára esett mind a millenniumi ünnepségek megrendezése, mind a szo­ciáldemokrata és agrárszo­cialista mozgalmak kemény­kezű visszaszorítása. Emigrációba kényszerült elnökök Bánffy Dezső kormánya volt az első, amelyet a par­lamenti ellenzék az obst­­rukció fegyverével buktatott meg. Ekkor Szilágyi Dezső, a kiváló jogtudós és nagy­szerű szónok volt a képvise­lőház elnöke. A nagyváradi születésű ügyvéd, liberális politikus Horváth Boldizsár igazságügy-minisztériu­mában kezdte jogpolitikus pályáját, s 1871-ben válasz­tották először képviselőnek. A budapesti tudományegye­temen a büntetőjog és poli­tika tanárává nevezték ki. Eleinte a kormánypárthoz tartozott, de 1877 után ellen­zéki politikus lett. 1889-ben­ mégis igazságügy-miniszter lett Tisza Kálmán kormá­nyában, s több mint ötéves tevékenysége eredménye a bírói és ügyészi szervezet reformja, a bűnvádi és pol­gári eljárás reformja, to­vábbá a polgári törvény­­könyv kodifikálása. A We­­scerle-kabinet tagjaként igen nagy része volt a liberális egyház-politikai törvények kidolgozásában és parla­menti megvédelmezésében. Miután 1895 elején közóhaj­ra elvállalta a képviselőház elnöki székét, 1898 végén al­­elnökeivel együtt lemondott, mert nem vállalkoztak az obstrukció megfékezésére — a házszabályok megsértésé­vel.­­ Ezt Végül gróf Tisza Ist­ván érte el, 1912—13-as kép­viselőházi elnöki tisztsége alatt. Őt még Beöthy Pál és Szász Károly követte az első világháború alatt, majd 1918. november közepén mind a képviselőház, mind a főren­diház feloszlott. A két világháború között összesen kilenc elnöke volt a nemzetgyűlésnek, illetve a képviselőháznak, közülük a legkiemelkedőbb politikus Gaal Gaszton, a kisgazda­­párt megalapítója volt. 1945. november végén gya­korlatilag általános válasz­tójog alapján első ízben megtartott választások után Nagy Ferenc, majd — mi­niszterelnöki kinevezése miatt — Varga Béla lett a nemzetgyűlés elnöke. 1947 június elején azonban mind­kettőjük emigrációba kény­szerült. Az 1947. augusztus 31 -i választások után Nagy Imre személyében először lett kommunista elnöke a tisztelt háznak. Nem ő tehe­tett azonban arról, hogy az ő nem egészen kétéves hiva­tali ciklusára esett a parla­menti demokrácia felszámo­lása, a pártállami diktatúra bevezetése. Amikor négy év­tizedre teljesen formálissá vált, szavazógéppé degradá­lódott az Országgyűlés. A négy évtizedes diszkon­tinuitás után a ma összeülő új Országgyűlés jelenti a történeti jogfolytonosság visszaállítását, s az ötvene­dik házelnök méltó folytató­ja lehet 1949 előtti elődei­nek. Faggyas Sándor

Next