Népszava, 1990. június (118. évfolyam, 127–152. sz.)

1990-06-09 / 134. szám

NÉPSZAVA 199­0. JÚNIUS 9., SZOMBAT Hollók és Hunyadiak Legutóbb váratlan, „sandán ezópusi” gondolatom tá­madt: vajon arra a kérdésre, hogy mely madárhangot hal­lana szívesebben —­ a galam­bét vagy a hollóét —, ezer ember közül hány szavazna erre, és hány arra? Valami azt súgja: az ábrándos, álmo­­sító és önelégült turbékolás sokkal kedvesebb hang a fül­nek a holló károgásánál . . . Hogy juthat ilyesmi az em­ber eszébe, amikor az orszá­got finoman szólva nem az ornitológiai kérdések zaklat­ják elsőrendűen? Ez a heves hollószimpátia valahol engem is meglepett. Valami azért indokolja: a Hunyadi Mátyás-kiállítás messziről s mélyről becsillo­gó — valahol pompás, vala­hol szomorú — látványossá­ga. Amikor felzárkóztunk — sőt... sis amikor (a történész szavaival) királyunk „meg­valósította az osztrák—ma­gyar monarchiát — magyar irányítással. . .!” Amikor na­gyok, erősek és gazdagok vol­tunk! Azt is be kell valljam: mindig utáltam a galambo­kat. A békemozgalom jelképe, ugye, szintén a galamb. Ma­ga az ember jó szándékot ki­fejező, szárnyas, hótiszta Apokalipszis. A galamb ilyen is tud lenni — főként a pla­kátokon, és Picasso jóvoltá­ból. Csakhogy élőben többnyire nem ilyen. Nehéz elképzelni a városainkat elemi csapás­ként ellepő galambtömegek­nél tolakodóbb, kíméletle­nebb, falánkabb és veszélye­sebb tollas hordát. Milliós ká­rokat okoznak az épületva­­gyonban, élősdijeik révén veszedelmes járványokat ter­jesztenek — pontosan azt művelik a tetőkön, tornyo­kon, párkányokon, erkélye­ken, mint a patkányok a csatornákban, pincékben és az alagsorokban. Erre emlé­keztet fantasztikus szapora­­ságuk, igénytelenségük, fé­­szekrakási tehetségtelensé­­gük. Hitvány tákolmányaik mindenütt előfordulnak, s ők maguk is ott hemzsegnek mindenhol, és a szemeik hi­degen és kíméletlenül csil­lognak, mint az üvegszilánk. Lehet, hogy szörnyű, amit mondok, de én még a húsos, bukétás, kitenyésztett dísz­példányokra is görbén nézek, mert — ki tudja, miért — az jut róluk eszembe: vajon hány generáción át nemesí­tették, puhították ezeket a fajtákat, amíg ilyen tökéle­tesen látványos korcsokká „finomodtak”? A nagy király címermada­rának fészke viszont valósá­gos mestermű! A hollók nem­zedékeken át építik, tataroz­zák otthonukat, nemzedékek sokaságát repítve ki belőlük. Százéves hollófészkekről is van tudomásunk. Egyre sűrűbben (a Hunya­di-kiállítás óta különösen), fokozódó rokonszenvvel gon­dolok a hollókra — de nem Edgar Poe halált és tagadást károgó agyszüleményére, ha­nem az országból sajnálatos módon kipusztított (és most keserves visszatelepítési kí­sérletekkel visszahozott) in­telligens, vállalkozó szellemű madárra, „akinek” jelenléte fontos és aktuális erdeinkben. A holló „takarít”, kártevőket pusztít, s közben óriási terü­leteket kutat át figyelmesen — és hasznosan! Viszont a hangja ... Vall­juk be, nem kelt zenei asz­­szociációkat. Tárgyilagos, kellemetlen közlésre emlé­keztet. A galambok búgásá­­val és burukkolásával össze­hasonlítva olyan, mintha mondjuk a trubadúrköltészet gyöngyszemeit vetnénk ösz­­sze a hadijelentések és lajst­romok irodalmi értékeivel. A múlt vasárnap gyerme­keimmel az Állatkertet cé­loztuk meg, én pedig — ma­gamnak is gyanús érdeklő­déssel — hosszan lehorgo­nyoztam a hollók ketrece előtt. Az egyik odajött. Fejét oldalvást hajtva hosszan vizsgálódott, miközben halk, behízelgően korrogó hango­kat hallatott. Közlése vala­miképp fontosnak tűnt, és én igen-igen sajnáltam, hogy nem értem. Azóta is füstölgök és fo­­galmazgatok, és azóta mor­­zsolgatom magamban Rim­baud, hogy is mondjam csak . . . frenetikusan aktuá­lis sorait, a Hollókat. Amelyben a hazáját letip­­ró csaták kietlen térségein kószálva így beszélt a sötét hadnéphez: „Szánjatok száz­szám — rajta csak!... Le­gyetek a nagy feladat zengői gyászos madarak!” Baróti Szabolcs Július 1-jétolß Drtttßtibh loss us iAB"(usvo Az Állami Biztosító július 1-jétől felemeli a Casco-dí­­jakat — jelentették be a cég pénteki sajtótájékoztatóján. Miután a kárstatisztikák alapján a biztosító azt ál­lapította meg, hogy Buda­pesten és Pest megyében lé­nyegesen több az autós bal­eset, mint az ország más te­rületein, itt 40, a többi 18 megyében pedig egységesen 30 százalékkal emelik a dí­jat. Ugyancsak július 1-jétől kétszeresére emelik a kül­földre utazók kiegészítő Cascójának díjtételeit. Vala­mivel kisebb mértékben drá­gul az Európa-Casco , amely elsősorban azok szá­mára gazdaságos, akik egy évben háromnál több alka­lommal utaznak külföldre—, mert ennél a konstrukciónál az autó biztosítása ugyan szintén 30, illetve 40 száza­lékkal kerül majd többe, vi­szont a betegségre, a pogy­­gyászra és a jogvédelemre vonatkozó díjak nem változ­nak. Mindeddig nem volt tisz­tázott az extra tartozékok — dísztárcsák, antennák, tük­rök, rádiók, magnók, külön­leges lökhárítók — biztosí­tásának feltétele. Ezentúl, ugyancsak júliustól, 1,5 szá­zalékkal magasabb díj elle­nében az ÁB a Casco alap­ján ezeknek a tartozékok­nak a kárát is megtéríti. Az ÁB egyébként azt ter­vezi, hogy január 1-jétől új­fajta, az igényekhez jobban alkalmazkodó módozatot dolgoz ki. Nagyobb lesz a választék az önrészesedési lehetőségek közül, viszont az állami vállalatok és a magánautósok ugyanazt a fajta Cascót köthetik. Az Állami Biztosító Casco­­díjainak emelése csak azo­kat érinti, akik július 1-jé­től, újonnan kötik meg a biztosítást. (MTI) Tamási Áron publicisztikai írásait, színházi tárgyú cikkeit tartalmazó köteteiben sem jelent meg az alábbi, Karády Katalin­ról szóló írása, amelyet Tamási Áronná jóvoltából adunk közre. Valahogy úgy indultam el, ahogy a nóta mondja. Vettem három szál virá­got, de nem tettem a kala­pomra. A kezemben­ Vittem őket, városi illedelemmel. Karom ihintóján néha előre futottak a virágok és gyara­pították vidámságomat. A madarak jutottak eszembe, melyeket oly sokszor láttam társtalanul repülni. S emlé­kezetemben fölébredt az is, hogy olyankor mindig sze­rettem volna valamit mon­dani. Most egyszerre nyel­vemre szálltak a szavak, amelyeket nem tudtam meg­fogni azelőtt soha. — Hova repül a madár? Úgy éreztem, nem tudom kedvemnek útját állni, s megkérdezem valakitől, hogy hova repül a madár. Mindenki sietett. Lódulva ment az utcán, az estére hajló őszi időben. Kitől kér­dezzem meg? A lánytól, aki a fal mellett állva koldul? A katonától, aki hiányzó fél­lábával is úgy szalutál, hogy hallod összeütött két boká­jának a múltba elfutó kop­­panását? — Hova repül a madár? Az égre nézek, hátha az ég felel nekem. Szelíden reám mosolyog az égbolt. Kék színébe halványan fe­hér vegyül. Úgy látszik, al­szik s tejről álmodik. Csak a nap él rajta pirosan, de már az is mindjárt átlép a föld küszöbén, az Erzsébet­­híd csonkjai fölött. A virágok megállnak egy kapu előtt. Majnem előre mennek, mint a gyerekek. Szól a csengő, s Ilona ki­nyitja az ajtót. Olyan ez az Ilona, hogy az embernek egy legenda jut eszébe a Gond­viselésről, amely valamikor széjjeloszlott a földön. — Itthon van a művész­nő? — kérdem. Szamár vagyok én is, hogy ilyent kérdezek, hiszen a szerkesztőség illendő módon bejelentett. — Már a mester is volt, a fényképezőgéppel. — Serény ember — mon­dom. Ilona hang nélkül nevet, miközben a szeme ott jár a világon. Oda is adom neki, s melléje így szólok: — Aztán tíz perc múlva hozza be, s mondja azt a művésznőnek, hogy egy kü­lönös ember hozta, aki ez ideig még nem járt itt soha. Látom, Ilona érti a játé­kot, de értik a virágok is. Bemegyünk a nagy szobá­ba s egy székre ülök. Ilona tovább megy egy következő ajtóhoz, hogy a ház úrnőjé­nek bejelentsem. Úgyis kell, gondolom magamban, dacol­junk a közönséges módival, s tartsuk be az úri formá­kat. A zsebem felé nyúlok, s előveszem a legfrissebb de­mokratikus újságot, hogy valamicskét haladjak a vi­lággal, amíg a formák időt engednek. Erős félhomály van a szobában. Nem baj, ha a félhomály mellé egy kicsit gondolkozom, ponto­san kitalálom úgyis, hogy mi van az újságban. De a hirtelen találmánynak nem veszem hasznát, mert Ka­rády kilép. Piros nadrág van rajta, s a fehér blúza majd­nem világít. Az arcán, ahogy az eleven sejtelemben látom, a két szín haloványan és szeretettel simul egybe. A haja dús, a szemét nem tu­dom megfogni, akár a dús­káló fán röpködő pillangó testvéreket. S milyen magas ez a ha­ta! Vajon a bajban nőtt meg ennyire, vagy a tapsok kö­zött ? — Jöjjjön be! — Köszönöm. Bemegyünk a kisebbik szobába. Hát ilyen fészke van neki! Meleg van benne, majdnem puha fészek, mint egy állandó asszonyé, s majdnem puritán mégis, mint egy jómódú költőé. A telefon ott ül a széles ágy­keverő szélén, mint valami házi bagoly, mely ebben a pillanatban, bizonyára az úr­nő kedvét keresvén, éppen fekete. A függöny megszűri a fényt, s ez nem lehet ne­héz neki, mert odakünn úgy hiszem, most nyugszik a nap. — A tegnap vártam — mondja. — Nem tudtam róla. Csakugyan nem tudtam. Ha nem egyéb, az a huncut telefon a tegnapot kicserél­te a mával. Az is megvan zavarodva szegény, egy olyan ostrom után, s meg vagyok én is egy kicsit, egy ilyen haszontalan félreértés után. Mert lám, ahogy ott ül a művésznő a nagy rádió alatt, tisztes távolban tő­lem, udvariasságán átszűrő­dik valami gyöngéd barát­­ságtalanság. S ez elég baj nekem: nemcsak azért, mert érzéseim a barátság melegét áhítanák, hanem azért is, mert mi lesz így az „inter­jú"-val, melyet a legjobb ta­nulónak szántunk a „Szín­ház” írás­ nebulói közé. A vereség szellője surint­­ja meg arcomat. S a szellő nyomában jön mindjárt egy szelíd szemrehányás, hogy a minap egy kis kávéházban nem köszöntem neki. — Igaz — mondom. Bizonykodom, hogy nem ismertem meg. S ez úgy is van. Régen nem láttam őt, s régen is alig néhányszor csupán. Most haragszom ma­gamra eme gyarlóság miatt, ámbár sokszor azzal a fogya­tékossággal szereztem höl­gyeknek örömet, hogy nem ismertem meg őket. De Ka­rády Katalint még az is sze­retné megismerni, aki nem ismeri! De hát mit csináljak, ha oly nagyott változott, amióta láttam. Megnőtt, pél­dául. Karcsúbb lett, mint­ valaha. S mintha a művész­nőből hölggyé változott vol­na valahogy. Komoly, amit mondok. S ami itt történik, percről percre határozottabban, az­­egyenesen vészes. Mert mi­képpen lesz ebből művészi arckép, ha azzal töltjük az időt, hogy én egyszer ártat­lanul s máskor megérdemel­ten pironkodjam?! Így jár, lám, aki azt hiszi, hogy könnyű „interjú”-t csinálni, s a fiataloknak meg is akar­ja mutatni, hogy ezt a „mű­fajt” miképpen kéne meg­újítani. Nagy szégyen lesz ebből. — S hogy jutott eszébe, hogy ilyent csináljon? — kérdi Kata. Érzem, s talán értem is, hogy a „műfajra" céloz. Ez nem szép tőle, ilyent mon­dani, mert a jó gazdának mégis csak kötelessége, hogy gazdaságának értékeit szem­ügyre vegye­s szorgalommal gondozza. Én pedig a „Szín­­ház”-nál effélére is vállal­koztam. — Úgy veszem észre — mondom —, hogy nagy a fél­reértés. Vagy azt gondolja talán, hogy én „interjú”-t akarok magával csinálni? — Dehogy gondolom! — tiltakozik Kata. Most kéne ide a világ. Most! Hadd segítenének ne­kem, amikor megcsillan vég­re az első biztató sugár. S íme, az ég és Ilona nem is hagyott el, mert a három szál virággal Ilona megjele­nik. Elmondja hamarjában és szépen, hogy a virágot egy különös ember hozta, aki még nem járt itt soha, a mai napig. — Tedd oda le! — mond­ja Kata. S a virág már meg is bu­kott, a különös emberrel együtt. Én összehúzom ma­gam a székben, a három vi­rágszál lesújtott apja. Ilona azonban nem tudja elviselni a kudarcot, s reám mutat: — Itt ül az az ember! Abban a percben megfor­dul a nap, amely már jófor­mán lenyugodott volt. A vi­rágok nemcsak önmaguk­nak, hanem Katának is egy­szeriben szépek lesznek, sőt az arca is kiderül Katának, s olyan lesz, mint a gyü­mölcs. A nadrágja ismét pi­rosan virít, s alig állja a lá­bán, hogy ne kacagjon. Ra­gyog a fehér blúz is rajta, s gömbölyű kedvvel feszül meg néha, mintha forró szél kapna belé, mint valami ki­csike selyem vitorlába. A fo­gai is csillognak már Katá­nak; a haja hullámzik, mint a hegyen a szélben a fű; a bokája fehéren nevet a pi­ros nadrág kezes szélén és a szeme világít, mint egy ked­vére lobbant nemes ragado­zóé. Vagy mindez csak képze­let? A három szál virág előre nyújtja fejét, mintha szót várnának tőlem. Persze, okosak ők és figyelmesek. Nem úgy, mint én, aki gyar­ló férfi létemre káprázatba estem, megfeledkezvén ró­luk, akik úgy lengenek ott, mint lelkembe igyekvő há­rom üzenet; s aki elbizako­dott író létemre elejtettem az egyezséget, melyet útköz­ben egymással kötöttünk. — Bocsánat! — mondom nekik hangtalan szóval. — Itt az ideje, kezdjétek! És megszólal az első virág, ahogy egyeztünk volt: — Művésznő, beszéljen a szívéről, mely érzelmekkel van tele. És Kata beszél a szívéről. Aztán megszólal a máso­dik virág: — Művésznő, beszéljen az életéről, amely művészi gon­dokkal van tele. És Kata arról beszél. Aztán megszólal a harma­dik virág: — Művésznő, beszéljen a lelkéről, mely emberséggel van tele. És Kata a lelkéről beszél. Magam csak ültem és ura­san hallgattam, hogy a Virá­gok miképpen vallatják Ka­rády Katalint. De bezzeg, gondolhatták titkon a vi­rágok, ez a kényuraság is majd meghervad egy kicsit, amikor a szegény virágok basájának a művésznő val­lomásait is írásba kell ten­nie. Tamási Áron Egy látogatás története Karády Katalinnál Katát virágok vallatják ... Bábák háborúja Terjedelmes levélben tilta­kozott Kőrössy András, az önálló Hilton Szakszervezet választmányi ügyvezetője a lapunk május 15-i számában megjelent, Három bába a Danubiusnál című cikkünk­ben foglaltak miatt. Emlé­keztetőül: a riportban azt igyekeztünk ecsetelni, hogy noha háromféle sz­akszerve­­zeti csoportosulás is műkö­dik a Danubius Szálloda és Gyógyüdülő Vállalatnál, a tagság egy része kallódik, érdekvédelme nem biztosí­tott. A cikkben mind a Da­nubius szakszervezeti intéző­­bizottságának titkára, mind a Vendéglátó és Idegenfor­galmi Szakszervezet titkára véleményt mondott, meg­jegyzést fűzve Kőrössy And­rás korábban tett — és a Danubius üzemi lapjában megjelent — nyilatkozatáról, az őket ért vádakról. A Hil­ton választmányi ügyvezető­je — mint leveléből kiderül —, most azzal vádolja a két nyilatkozót, hogy valótlansá­got állítanak, sőt kijelenti, hogy nem tartja hitelesnek a VISZ-t, a következők miatt: „ ... mert saját tagjai sem tartják hitelesnek, mert nem alulról szerveződött, nem de­mokratikusan megválasztott a vezetősége, mert ugyanazok a vezetői, akik a korábbi SZOT-hoz és KPVDSZ-hez tartozás időszakában is veze­tők voltak, mert egymás kö­zött döntötték el az átalaku­lást, mert mitől lettek hirte­len függetlenek és szabadok. Nem hallott a harcokról Kőrössy András azt írja továbbá, hogy a Madarász Sándor SZIB-titkár által ál­lítottak hemzsegnek a valót­lanságtól. Madarász korábbi cikkünkben azt mondta a Hilton eladásának Kőrössyék által történt megakadályozá­sa kapcsán: „Kőrössy And­rás elfelejtette, hogy a Hil­ton dolgozói az „elherdálás” után azonnal 50 százalékos béremelésben részesültek volna.” Az önálló Hilton vá­lasztmányi ügyvezetője sze­rint a valóság más. Szemlél­tetésül egy telexidézetet kö­zöl: „A Daewoo-nak szándé­kában áll elismerni a szak­­szervezet képviselőit, mint tárgyalópartnert, és tárgyal­ni a Hilton dolgozóinak kol­lektív szerződéséről, ha akar­ják, de időt kérünk tanul­mányozni a jelenleg érvé­nyes szerződést.” Kőrössy András legendaként emlege­ti az 50 százalékos béreme­lést, mert mint írja, a telex­ben semmitmondó, bárhogy értelmezhető általánosságok szerepelnek. „Madarász Sándor hosszú éves harcaival két bajom is van” — írja a továbbiakban Kőrössy András. — „1989. október 12-én választották meg egyetlen jelöltként a Da­nubius SZIB-titkárának; a teljes tagság 95 százaléka azt sem tudta, hogy a világon van, annyira nem ismerték. Én nem tudom megítélni, hogy ő vagy elődje hosszú évekig harcolt-e mindazokért a vívmányokért, amelyeket mi már 1989. október 2-a előtt megfogalmaztunk, és jelenleg el is értünk, mert sem én, sem más nem hal­lott ezekről a harcokról, de ha így volt, örülök neki. Azt viszont tudom, hogy tanúk előtt elismerte: a mi követe­léseink és radikalizmusunk adtak nekik muníciót." Kell-e a sztrájk? Vitába száll Kőrössy Andr­­rás Rédei Alajosnéval, a VISZ titkárával is, már ami a hiltonbeli sztrájkról ki­alakított véleményét illeti. „Egy szakszervezeti vezető nem vonhatja kétségbe a szakszervezeti mozgalom egyik legfontosabb kénysze­rítő eszközét, a sztrájkjogot, főleg a tények és a háttér teljes ismerete hiányában.” A cikk megjelentetéséért a Népszavát is vádolja Kőrös­sy András az írást elfogult­nak nevezi, s azt állítja, hogy annak célja az új szak­­szervezet és képviselőinek lejáratása volt. Azoknak a vezetőknek a lejáratása, akik nem főállásban és nem fizet­ségért harcolnak dolgozótár­saik érdekeiért. Kérése szerint helyt ad­tunk lapunkban Kőrössy András véleményének, azon­ban hozzáfűzzük a magun­két is. A VISZ hitelességét kétségbevonó, a vezetőségvá­lasztást megkérdőjelező le­vélrészlet arra utal, hogy Kőrössy nem tudja: a VISZ- hez jelenleg tartozó 166 alap­szervezet 1988-ban, majd a kongresszust megelőzően is írásban kérte csatlakozását a VISZ-hez. A kongresszust megelőzően minden alap­szervezetben választások vol­tak. A kongresszuson a vá­lasztás titkos szavazással tör­tént, s a VISZ elnöke, Kál­mán László, valamint főtit­kára, dr. Légmán Imre nem fizetett főállásban, hanem társadalmi munkában végzi tevékenységét. Kérdéses, tudja-e Kőrössy András, hogy a KPVDSZ már rég megszűnt, hogy abból már megszűnése előtt kivált a VISZ, mert nem jól érezte ott magát. Magyarán, ugyan­úgy vitte ki onnan tagságát, mint ahogy most a Hilton alapszervezet vitte ki a tag­ságát a Danubius SZIB-ből. A VISZ véleménye változatlan Meg kívánjuk jegyezni: Madarász Sándor SZIB-tit­­kár változatlanul fenntartja véleményét, hogy a Hilton eladása esetén —a melyet a helyi szakszervezet megaka­dályozott —, a dolgozók je­lentős béremeléshez jutottak volna, kikerülve a kötött bér­­kategóriából. Madarász Sán­dor egyéb­iránt maga volt az, aki kereste az együttmű­ködést az önálló Hilton Szakszervezettel, miután az egységes szakszervezeti fellé­pés híve. Végül, a VISZ­ vezetősége továbbra is elítél mindenfaj­ta sztrájkot, nemcsak a Hil­tonét. A SZOT által koráb­ban meghirdetett figyelmez­tető sztrájkhoz sem csatla­koztak. Szerintük az, hogy Kőrössy András nem ismeri el őket, még nem azt jelen­ti,­ hogy a tagság ugyanígy­­vélekedik. Mi több, ma már a nemzetközi szakszervezeti mozgalom is elismeri a VISZ-t. Ennek tanúbizony­sága, hogy a napokban az IUF, a Nemzetközi Szabad Szakszervezetek Szövetségé­nek egyik tagszervezete fel­vette tagjai sorába. Időközben a Független Szakszervezetek Demokrati­kus Ligája és a VISZ vezetői találkozón vettek részt, s ki­cserélték véleményüket. A két szervezet számos kérdés­ben közeledett egymáshoz. A találkozón a vitázó felek ki­nyilvánították, hogy a cikk megjelenésével lezártnak te­kintik a vitát. Mi is. H. I. 11

Next