Népszava, 1990. június (118. évfolyam, 127–152. sz.)

1990-06-05 / 130. szám

4 ORSZÁGGYŰLÉSI KRÓNIKA Szigorúan ellenőr­­ött tézsaföldek A parlament múlt heti ülé­séről a tegnapi napra áthú­zódott annak a törvényja­vaslatnak a vitája és elfoga­dása, amely a földről szóló 1987. évi I. törvény és a termelőszövetkezetekről szó­ló 1967. évi III. törvény egyes rendelkezéseinek módosítá­sával foglalkozott. Nevezete­sen arról volt szó, hogy az állami földtulajdon elherdá­lásának megakadályozásá­val párhuzamosan haladék­talanul szülessen intézkedés a termelőszövetkezeti földek forgalmának korlátozásáról is. A napirend keretében fel­szólaló képviselők részlete­sen kifejtették álláspontju­kat ebben a rendkívül fon­tos kérdésben. Zsíros Géza (FKgP), a törvényjavaslat előterjesztője, ismételten fel­hívta a figyelmet, hogy leg­nagyobb nemzeti értékünk, a termőföld kétes vagyon­mentő ügyletek tárgyává vált. A földekkel kapcso­latos spekuláció most a szö­vetkezeteket vette célba. Bogárdi Zoltán (MDF) az Országgyűlés gazdasági bi­zottságának állásfoglalását tolmácsolta, amely elfoga­dásra javasolta a tervezetet. Több hozzászólóval egybe­hangzóan fogalmazódott meg, ahogy ez a módosítás nem old meg minden égető gondot, csupán a szövetke­zeti vagyon széthurcolásá­­nak parancsolhat megálljt, éppen ezért mielőbb meg kell alkotni az új földtör­vényt. Kis Zoltán (SZDSZ) el­mondta, hogy a módosítások során pártja és a Kisgazda­­párt álláspontja közeledett egymáshoz, hiszen ők is sze­retnék, ha földhöz juthat­nának azok, akik annak megművelésére képesek. Vargáné Piros Ildikó füg­getlen képviselő az Agrárszö­vetség álláspontját fejtette ki, alkotmányellenesnek tartva a szóban forgó indít­ványt. Merőben már véleménye volt Cséfalvy Gyulának (KDNP), aki egy osztrák ha­tár menti termelőszövetkezet által csekély összegért el­adásra kínált földek száznál több szerződését látta a földhivatalban. Kósa Lajos a Fidesz képviseletében le­szögezte, hogy a módosítások a tervezet előnyére váltak, a­­parasztság körében nagy ér­deklődés előzi meg a döntést, s ez megnöveli a parlament felelősségét, ugyanakkor a föld népe az új törvényre vár. Félő, hogy ha az késik, akkor elmaradnak azok a beruházások, amelyek a jö­vő évi gazdálkodást időben megalapozhatnák. Tóth Sán­dor (KDNP) a Nógrádban nagy számban munkanélkü­livé váló bányászokat emlí­tette, akik közül többen szí­vesen gazdálkodnának őseik földjén. Prepeliczay István (FKgP) annak az aggodal­mának adott hangot, hogy a téeszvezetők éppen a legjobb földterületeket próbálják to­vábbadni. Végül a parlament 247 igen szavazattal (79°­0), 27 el­lenszavazattal és 38 tartóz­kodással elfogadta a törvény módosítását. Ennek alapján a megnyugtató rendezést ne­hezítő tulajdoni változások elkerülése céljából a szövet­kezetek tulajdonában álló in­gatlanok forgalmára, a ter­mőföld vagyonrészként tör­ténő kiadására és határo­zott időre szóló haszonbérbe adására az állami ingatlanok forgalmára előírt ellenőrzési rendszert az új földtörvény hatályba lépéséig ki kell ter­jeszteni. A tag valamennyi bevitt földjének kiadását igényelheti részarányának csökkentése mellett, anél­kül, hogy igényét az alap­szabály korlátozná. A közös vagyon megóvása érdekében elő kell írni, hogy a kiosztásra kerülő vagyon­részt — amelyben nem sze­repelhet termőföld kiadása — a téeszben ledolgo­zott évek alapján kell meg­állapítani. A szövetkezet ala­pítására jogosult állampol­gárok, akiknek számát a tör­vény tizenöt tagban állapí­totta meg, maguk dönthetnek a szövetkezethez tartozásuk­ról, kiválásukról vagy más szövetkezetbe való beolvadá­sukról. Ezért hatálytalaní­tották azt a rendelkezést, hogy a tagságnak legalább egyharmada élhet a kiválás vagy más termelőszövetke­zetbe való beolvadás lehető­ségével. A törvény kihirdetése nap­ján lép életbe, de a tulajdon­átruházásra vonatkozó ren­delkezéseket a folyamatban levő ügyekre is alkalmazni kell. Az Országgyűlés előtt sze­repelt a volt egyházi tulaj­donú állami ingatlanok el­idegenítési tilalmával foglal­kozó törvényjavaslat is, amelynek jellege megválto­zott, mivel a sürgősségi in­dítványt elejtették, s majd később térnek vissza rá. gyár Televíziót, mert úgy­mond egy kupameccs miatt elmulasztotta egyenes adás­ban közvetíteni az új kor­mány parlamenti bemutat­kozását. A dolog hátteréről lapunkban másnap a televí­zió elnöki ügyeletese, Chru­­dinák Alajos is megszólalt, de azt magunk sem hittük, hogy a téma az amúgy is lassan hömpölygő parlamen­ti viták közepette újólag te­ret, de legfőképp időt kap. Annak idején a kisebbsé­gi álláspont is fórumot ka­pott, s most az ügyrendi bi­zottság határozatának ismer­tetésénél újból megismétlő­dött ez a szereposztás. Elő­ször a többség álláspontját ismerhettük meg, miszerint az illetékes országgyűlési bi­zottságnak igenis joga volt foglalkoznia az ominózus kérdéssel. Közvetlenül egyéb­ként sem fordult a Magyar Televízióhoz, így a nyilatko­zat — az ügyrendi bizottság többségének olvasatában — a TV hatáskörét, felelősségét sem csorbíthatta. Aztán hallhattuk ennek el­lenkezőjét is. Hack Péter (SZDSZ) a kisebbség állás­pontját tolmácsolva, az in­kriminált nyilatkozatból is hosszasan idézett. Úgy vélte, hogy a kulturális bizottság erőteljes figyelemfelhívásá­val mégiscsak túllépte ha­táskörét, erre vall a „súlyos vétségre” való konkrét uta­lás és a felelősségrevonás burkolt emlegetése. Mindez véleménye szerint ügyrendi szabályokat is sért. Egy állítás, egy tagadás, mondhatnánk, s nyugodtan az olvasóra bízhatjuk a dön­tést, hogy a vitában melyik félnek ad igazat. Bár annyit talán mi is előrebocsátha­­tunk: e vitában a szavazat­­többség sohasem helyettesít­heti tartósan az érveket. An­nak ellenére, hogy a tapasz­talatok szerint a szabad saj­tó belső ügyeiben olykor még a szabadon választott par­lament is hoz egy-egy „meg­fellebbezhetetlen" ítéletet. A demokrácia felejthető napja Sajtóvétség ? A nyilvánosság birtoklása körül régóta parázsló vita lángolt föl és kapott politi­kai színezetet ismét a parla­mentben, egy ügyrendi hatá­rozat ürügyén. Az Ország­­gyűlés kulturális, oktatási tudományos, sport-, televí­zió- és sajtóbizottsága ko­rábban elmarasztalta a Ma­ Szópárbaj­ú ,éhgyomorra A parlament víkend utáni első munkanapján a képvi­selők „éhgyomorra” már az első percekben parázs vita középpontjában érezhették magukat. Szabad György megbízott házelnök azt javasolta, ha marad hétfőn idő, fogjon­­hozzá a testület az alkotmánymódosítási tör­vényjavaslat tárgyalásához. Tölgyessy Péter, az SZDSZ frakcióvezetője nyomban tiltakozott, mondván: a Ház­­bizottság úgy foglalt állást, hogy erre a vitára csak ked­den kerüljön sor, ami szöges ellentétben áll azzal, amit a házelnök a Házbizottság állásfoglalásáról mondott. Orbán Viktor, a Fidesz frakcióvezetője egyenesen azzal vádolta Szabad Györgyöt, hogy az előre eltervezett munkarend megszegésével ismételten szétveri a plená­ris ülésezést. A T. Ház elnöke visszautasította e meg­jegyzést, ám a következő pillanatban Pozsgay Imre, az MSZP frakcióvezetője a lényegről szólva megerősítette: a Házbizottság a keddi napra időzítette a vita megkez­dését, épp ezért a frakciók is így láttak hozzá a felké­szüléshez. A kemény szópárbajban Eörsi Mátyás (SZDSZ) arra hívta föl a figyelmet, hogy a képviselői hozzászólásokhoz hasonlóan nem ártana a megbízott házelnök szereplésekor is működtetni az órát. A T. Ház végül szótöbbséggel úgy döntött, szükség esetén megkezdődhet az alkotmánymódosítási előter­jesztés vitája. A tudósító pedig abban reménykedik, hogy a szópárbaj résztvevőit mindkét olda­lon a jóhi­szeműség vezette, s nem a rosszul értelmezett szemben­állás élezése. Szabad György praktikusan időt akart megtakarítani, az ellenzék pedig a szabályosságot, a házbizottsági megállapodást tartotta szem előtt. Hogy véleményének ki milyen stílusban adott hangot, azt mindenki maga dönthette el. A néma vigyázzról a nem néma fideszesek Miután Szabad György, a parlament megbízott elnöke bejelentette, hogy az Országgyűlés egyperces néma vi­­gyázzban emlékezzék meg a magyar szempontból tra­gikus trianoni szerződésről, a Fidesz frakciója elhagyta az üléstermet. Az okokról kérdeztük Fodor Gábor Fi­­desz-képviselőt. — Meglepett, váratlanul ért bennünket az elnöki be­jelentés. Előtte ugyanis senkivel semmit nem közölt, még a pártok frakcióvezetőit sem tájékoztatta szándé­káról. Számunkra lehangoló volt Szabad György dön­tése, úgy gondoltuk, tiltakoznunk kell módszere ellen. Az ilyen esetek ráadásul máskor is előfordultak már. Úgy láttam, hogy más pártok néhány képviselője is berzenkedett a dolog miatt, de ők valamiért nem akar­tak, talán nem mertek csatlakozni hozzánk. Ugyanak­kor tény, s ezzel mi egyetértünk, hogy a trianoni béke­­szerződés valóban tragikus. A részletkérdésekben azon­ban eltérőek lehetnek a vélemények a pártok között, s az Országgyűlés elnöke ezt sajnálatosan szintén nem vette figyelembe. Egyébként nyilatkozatban szögeztük le, hogy ellenérzéssel viseltetünk aziránt, ha Trianon évfordulója ürügyén bármely szervezet olcsó népsze­rűségre igyekszik szert tenni. Az ugyanis egyebek mel­lett ellenkezik a határainkon túl élő magyarok akara­tával is. Visszavont ind­ítvány Ezt követően kért szót De­m­e Zoltán (MDF), s bejelen­tette: visszavonja a Nemze­ti Gyermek- és Ifjúsági Ala­pítvány felülvizsgálata ügyé­ben tett indítványát, mivel információi szerint a kor­mány már megkezdte a tisz­tátalan ügyletek kivizsgálá­sát, és úgy tűnik, a kérdés megnyugtatóan fog zárulni. Döntését az is motiválta — tette hozzá kissé indignál­­tan —, hogy megelőzze az ellenzéki képviselők által benyújtandó módosító javas­latokat, s ezáltal elkerülje a meddő vitát. Mádai Péter (SZDSZ) az ellenzék nevében visszauta­sította a vádló szavakat, s kijelentette: az ellenzéknek a parlamentben igenis az a dolga, hogy kötekedjen. Hoz­zátette: méltatlan egy lel­készhez, hogy feltételezze a kötekedő szándékot. Az elnöklő Vörös Vince javaslatot tett arra, hogy az alkotmánymódosítás feletti vitával folytassák a munkát, ám mielőtt ezt megszavaz­tatta volna, Kónya Imre (MDF) újabb indítvánnyal élt: mivel olyan nagy hord­erejű kérdésről van szó, amelynek megvitatása hosz­­szabb időt vesz igénybe, cél­szerűbb lenne kedden reg­gel, kipihenve hozzákezde­ni ehhez a témakörhöz. Vö­rös Vince — érzékelve a he­lyeslő hangokat — három óra előtt berekesztette a hét­fői ülést. A Parlamentből tudósítottak: Bodnár Lajos, Csarnai At­tila, Faggyas Sándor, Horváth K. József, Tamasi Tamás és az MTI. A felvételeket Prohászka Imre készítette. KEDD, 1­9­9­0. J­Ú­N­I­U­S 5. NÉPSZAVA KÁLMÁN! INTELEM Boszorkányok pedig nincsenek — mondta az általunk legin­kább szeretett közép-európai ország uralkodója, még a XII. század elején. Több-kevesebb sikerrel tartottuk magunkat a kálmáni intelemhez, ám időről időre felbukkant a boszor­kányüldözés ötlete. A legendás Árpád-kor királyi bölcsessége, pontosabban e bölcsesség igénye idéződik föl a kormánypárt legutóbbi or­szágos tanácskozásának nyilatkozatát olvasván. A fórum tá­mogatja „a korábbi nómenklatúra vagyoni és politikai elszá­moltatását”, továbbá a korábbi pártvezetők nyugdíjazásának körülményeit, magát a nyugdíj mértékét. Tág képzettársításokat kelt e kormánypárti elképzelés. Az országlakosok egy részének eszébe jut: a pártállam ha­szonélvezői ma is fényűzően élnek. Hatalmaskodásaikat, rossz döntéseiket tágas lakásban, nyaralóban, magas nyugdíjat él­vezve „pihenik” ki. Sérti ez a társadalom igazságérzetét, he­lyes, ha minden magyar kormánya, kormányfője föllép e visz­­szásság ellen, s igazságot szolgáltat, már amennyire még le­het. Ám az országlakosok másik részének az is eszébe jut: az elszámoltatás károkat is okozhat, méghozzá többfélét. Elszabadulhatnak a följelentgetések. Szétzilálódhatnak em­beri kapcsolatok, mélyülhet a bizalmatlanság, mozgalommá válhat egymás múltjának, vagyonának firtatása. Az elszá­moltatás ugyanis nemcsak Czinegéket, Óvári Miklósokat, Lá­zár Györgyöket, Biszku Bélákat, Maróthy Lászlókat — és így tovább — érinthet. Hanem megyei, városi, községi tanácsel­nökök, tanácstitkárok, párttitkárok, apparátcsikok népes ha­da kell(ene), hogy elébe nézzen az elszámoltatásnak. A nómenklatúra ugyanis fölöttébb terebélyes volt, s tagjai éppúgy részesei annak a tizenötmilliós magyarságnak, kiknek miniszterelnöke kíván lenni a kormányfő, mint pártállam ki­taszítottjai, vagy éppen a politika áldásaitól és csapásaitól egyaránt mentes közember. Nagy munka lesz az elszámoltatás. És mit nyerhetünk vele? Elégtételt érezhet a társadalom egy része, mégsem vitték el szárazon galádságaikat a párt­bürokraták... összekapják magukat a mai vezetők, nehogy ők is pellengérre álljanak. S mit veszíthetünk? Energiát, figyelmet, melyet a múlt fel­­várása helyett a jövőformálásra fordíthatnánk. Hivatali, kép­viselői, szakértői kapacitást, mellyel a múlt kísértetei helyett a jelen sürgető gondjain enyhíthetnénk. Közép-európai ér­zést, mely a nemzet nagylelkűségéből, a múlt hibáinak — esetenként kisebb bűneinek — megbocsátásából táplálkoz­hatna . . . Még billeg a mérleg, jobbik serpenyőjében a kálmáni gon­dolattal. Hátrapillantgassunk vagy előretekintsünk? Molnár Pál A sok gazda közt elvesz a környezet /nem jók a jelenlegi jogszabályok Az új környezetvédelmi tör­vény adjon módot, illetve ösztönzést — környezetvé­delmi bűncselekmények ese­tén — a megfelelő vissza­tartó erővel rendelkező bír­ságok, büntetések kiszabásá­ra. Az egyre-másra nyilvá­nosságra kerülő súlyos ta­laj-, víz- és levegőszennye­zések azt jelzik, hogy a je­lenlegi jogszabályok és a büntetési gyakorlat ma még nem rendelkezik ilyen befo­lyásoló hatással — mondotta Tarján Lászlóné, a Környe­zetvédelmi Minisztérium po­litikai államtitkára az MTI munkatársának. Mindehhez hozzátette: a szigorúság nem lehet cél, csak eszköz. A cél ugyanis az, hogy az ipari, mezőgaz­dasági termelőhelyeken és a hétköznapi életben az állam­polgárok nagyobb felelősség­gel viseltessenek az egészsé­ges környezet megteremtése, a szennyezések megakadá­lyozása iránt. Ennek elérése az oktatásnál, a tudatformá­lásnál, valamint az ismeret­­terjesztésnél kezdődik, de nélkülözhetetlen, hogy az ál­talános­­környezeti kultúra, az igényesség is merőben más, magasabb szintre emel­kedjék. A már meglévő környe­zetszennyezések felszámolá­sának kikövetelésében, az újabbak megakadályozásá­ban komoly szerepe lehet — az államtitkár asszony véle­ménye szerint — a helyi ön­­kormányzatoknak. Minde­nekelőtt a községi, a városi, vagy a több település össze­fogásával kialakított szakmai testületek együttműködésére számít a regionális környe­zetvédelmi irányítás, illetve a Környezetvédelmi Minisz­térium. A környezetvédelem nyil­vánvalóan elsősorban pénz kérdése. A jelenleginél sok­kal inkább a környezetvé­delmet előnyben részesítő adó-, ár-, hitel- és vámpoli­tikára van szükség — mon­dotta. A bírságokból, az eset­leges használati díjból és más forrásokból képzett alapok felhasználását is hatéko­nyabbá kívánja tenni az új­jászerveződő tárca. A keve­sebb pénz is eredményeseb­ben felhasználható, ha pon­tosan tudják, mik a legsür­gősebb megoldásra váró fel­adatok. Tarthatatlannak ne­vezte az államtitkár asszony, hogy jelenleg a környezet állapotára utaló, azt minő­sítő adatoknak, információk­nak meglehetősen sok a gaz­dája. A Környezetvédelmi Minisztérium egységes mé­rő- és minősítési rendszert kíván kialakítani. (MTI) A gépek mellé álltak a szellemi dolgozók Sok a munka, de kevés a munkaerő a Rábában A gépek mellett kezdte meg a munkát hétfőn 250 szel­lemi dolgozó a Rába Magyar Vagon- és Gépgyárban. A konstruktőrök, fejlesztők, technológusok önszántukból vállalták, hogy íróasztalaikat, rajzasztalaikat otthagyják, és szellemi munka helyett át­meneti időre fizikai munkát végeznek. A Rába gyárban ugyanis annyira súlyossá vált a munkaerőhiány, hogy az már-már a fizetőképes dol­lárexport-megrendelések tel­jesítését veszélyezteti. Ez idő alatt jelenlegi brut­tó bérüknél 40 százalékkal többet kereshetnek, azért, mert nehéz helyzetéből kise­gítik a vállalatot. A műhe­lyekben várható bérfeszült­ség elkerülését szolgálja a fi­zikai dolgozók számára ki­munkált célprémiumrend­szer, amelyből a fizikai állo­mányban lévők átcsoportosí­tott kollégáik betanításáért, szakmai felkarolásáért része­sülnek. A vállalaton belüli átszer­vezésen túl egyéb megoldá­sokat is keres a Rába veze­tése a munkaerőhiány leküz­désére. A közeli napokban vállalati küldöttség tárgyal a lengyelországi Jelezi Autó­gyárban 350 lengyel szak­munkás foglalkoztatásáról. Emlékezetes, hogy ez év ele­jén foglalkoztatási problé­mák miatt több mint ezer lengyel vendégmunkástól vált meg a Rába. Ők azon­ban két és félszer annyiba kerültek a vállalatnak, mint azok, akikre most számíta­nak. (MTI)

Next