Népszava, 1990. június (118. évfolyam, 127–152. sz.)

1990-06-08 / 133. szám

NÉPSZAVA 199­0. JÚNIUS 8. PÉNTEK Ha­aarendelték a bányászokat Mongóliából Ablakon kidobott 470 millió Mint azt május 31-i lapunkban hírül adtuk, a mongo­liai Sul-Caganból küldetéssel jött haza Magyarország­ra Balog György bányalakatos csoportvezető és Csiz­­madiáné Németh Márta bányamérő. Ők ugyanannak a Wolframinvest Ércbányászati Fővállalkozó Közös Vál­lalatnak a szerződéses dolgozói, mint ötven társuk, akik május 21-én munkásgyűlésen hatalmazták fel őket: in­tézkedjenek bérük több hónapos elmaradása és hely­zetük tarthatatlansága miatt. Az ügynek újabb fejle­ményei vannak és elképesztő tanulságai, amelyekkel az időközben szabadságáról hazaérkezett vállalati igazga­tó, dr. Falus Gábor szolgált. Mielőtt a dolgozók elma­radt járandóságairól beszél­tün­k volna, a direktor fa­nyar mosollyal közölte, a Wolframinvest helyzetét nem csupán a fizetésképtelenség jellemzi, hanem például az is, hogy egy hét múlva ki kell költözniük az Ipari Mi­nisztérium épületéből, de hogy hová mennek, arról halvány elképzelése sincs. Ő egyébként másfél éve ve­zeti a vállalatot, amelyről azt kell tudni: a mongóliai magyar bányatelep létreho­zásáról, mint a „szocialista együttműködés új formájá­ról” 1983-ban a Marjai Jó­zsef vezette gazdasági bi­zottság határozata döntött. 1986-ban láttak neki a ma­gyarok a beruházásnak, a lakóházépítéseknek és a bá­nyanyitásnak, majd 1988-ban megkezdték a wolframkiter­­melést, hiszen a 470 millió forintos állami kölcsönt 1989-től évente 90 millió fo­rintjával kellett volna visz­­szafizetni. A „szocialista együttműködés” eme új for­mája azonban pillanatok alatt befuccsolt, jószerivel azért, mert a wolfram világ­piaci ára 1977 óta rohamo­­san zuhan. — Ha ön mindezt tudta és látta, miért vette át előd­jétől a céget? — kérdezem az igazgatótól. — Azért — válaszolja —, mert két feltétel teljesülése esetén gazdaságossá lehetett volna tenni a bányát. Saj­nos, a Magyar Nemzeti Bank nem engedélyezte, hogy a mongol bankkal hitelszerző­dést kössünk 1,2 millió transzferábilis rubelre. A Pénzügyminisztérium viszont nem adta meg a moratóriu­mot a hiteltörlesztésünkre. Én leveleztem, nekem szóban mindenki biztatást adott, de ma­­már tudom, a mongó­liai wolframbánya senkinek nem volt fontos. Olyannyi­ra nem, hogy április 5-én dr. Medgyessy Péter minisz­terelnök-helyettesnek írt le­velemre máig nem kaptam választ. De hogy pontosak legyünk, „valami” azért március 29- én történt. A Minisztertanács ezen a napon egy szigorúan titkos határozatot hozott a magyar—mongol kormány­közi egyezmény felmondá­sáról és a wolframbánya felszámolási eljárásának azonnali megkezdéséről. Ám sem ezt követően, sem Falus igazgató válasz nélkül ha­gyott levele után nem tör­tént semmi, holott a válla­lat vezetője megírta: „1990. április 20-tól kezdődően kép­telenek vagyunk fedezni a Mongóliában felmerült költ­ségeket, a munkabért, az energiát, a benzint, a robba­nóanyagot, az élelmet. A dolgozók minimális létfenn­tartási szükségleteit sem tudjuk biztosítani...” — ön beígérte ebben a levélben, hogy hazarendeli a dolgozókat. Mégsem tette meg .. . — Nézze, az ember ön­ként nem akar börtönbe ke­rülni! — Ha jól tudom, a na­pokban mégis a hazarende­lés mellett döntött. — Az igazgatótanács hatá­rozott úgy, hogy az ötven dolgozó három turnusban június végéig jöjjön haza. Ma már ugyanis ott tar­tunk, hogy embereink sze­mélyes biztonsága is ve­szélyben van. — Ez azt jelenti, hogy ott hagyják őrizetlenül a bá­nyát és a kis kolóniát? — Úgy, ahogy mondja. Sajnos, a bánya eladhatat­lan, legfeljebb oda lehet ajándékozni a mongolok­nak . . . S hogy mi lesz a hazaren­delt bányászoknak járó pénzzel? Dr. Falus Gábor azt mondja, a munkabére­ket folyamatosa­n utalták, arról nem ők tehetnek, hogy az átfutási idő egy-másfél hónap. A dolgozók panasza mégis jogos, mert a tavaly év végi vállalati bértartozás 5,3 millió forint, és 10,7 mil­lió forint külszolgálati díj­jal is adósa a cég a munká­sainak. A történet tipikusan­­ma­gyar, hiszen, mint kiderült, az említett okok miatt a vál­lalat szerződésszegést köve­tett el azzal, hogy emberei­nek csak részben fizette ki járandóságukat. Jó, ha au­gusztusban pénzhez jutnak. Tipikus azért is, mert a 470 milliós beruházás ablakon kidobott pénz. De vajon a bányászok szakszervezeti szövetsége hogyan vélekedik a történ­tekről? Szűcs Ernő, a szer­vezet munkatársa hétfőn ér­kezett meg Mongóliából. — Ha azt mondom, hogy a telepen kétségbeesett a helyzet, akkor szelíden fo­galmazok. A tapasztalatok alapján határozott úgy szak­­szervezetünk, hogy megsür­getjük a felszámolási eljá­rást. A hét közepén elküld­tük levelünket az Állami Fejlesztési Intézetbe. Ugyan­akkor az ipari, a népjóléti és a munkaügyi tárca veze­tőinek is írtunk, kérve őket, hogy a kormányközi tárgya­lásokat azonnal kezdjék meg. Tűrhetetlennek tartjuk a közönyt és a lassúságot. Ulánbátorban beszéltem Sza­pora Sándor nagykövettel, aki elmondta, többször je­lezte hazai illetékeseinknek a kinti helyzet tarthatatlan­ságát. Most hallottam, a hó­nap közepén megy ki vala­milyen bizottság. Mit mond­­­jak, jókor! Egyébként az a ■legszebb az egészben, hogy ■minden érintett mossa ke­zeit. Azt mondják, nem tudtak semmiről semmit. •Hadd mondjam meg, hogy a történteket a dolgozókkal szemben éppúgy etikátlan­nak tartom, mint a mongo­lokkal kapcsolatosan. Ilyen hebehurgyán, ilyen komoly­talanul elkezdeni és befejez­ni valamit, az szégyen. Balog György bányalaka­tos és Csizmadiáné Németh Márta bányamérő ma ezzel a szégyennel utazik vissza a mongóliai Sul-Caganba. Ezt ,,viszik” társaiknak, pedig nem szolgáltak rá ... (szabó) Suzuki- és Opel-üzlet a láthatáron Holland—­magyar festékgyár a Tisza mellett Budapesten képviselet, Szederkényben üzemavató — Exkluzív nyilatkozat a Népszavának Holland multinacionális cég többségi tőkerészesedésével festékgyárat avatnak ma Ti­­szaszederkényben (Leninvá­­ros), a Tiszai Vegyi Kombi­nát területén. Az 51 százalé­kos tőkerészt képviselő AKZO cég, amelynek a világ ötven országában több mint háromszáz egysége működik, csütörtökön a Magyar Opti­kai Művek székházában megnyitotta budapesti kép­viseletét is. Az ez alkalom­ból megtartott sajtótájékoz­tatón M. D. Westermann, az igazgatótanács tagja kiemel­te, hogy a nálunk lezajlott politikai változások nyomán megnőtt az érdeklődés az üz­leti kapcsolatok bővítése iránt. Az AKZO festékekkel, be­vonatokkal foglalkozó részle­ge és a TVK közötti koope­rációs kapcsolatoknak több­éves múltja van. Tavaly de­cemberben vegyes vállalat alapításáról írtak alá szerző­dést. A TVK régi festékgyá­rában holland technológiá­val és berendezésekkel ki­alakított korszerű üzem má­jus eleje óta működik. A holland cég képviselői külön kitértek arra a nyilat­kozatra, amelyet a hollandiai zöldek egy képviselője a Ma­gyar Rádiónak adott, azt ál­lítván, hogy az AKZO cég azért fektet be Magyarorszá­gon, hogy Nyugat-Európából ide telepítse át a környezet­re veszélyes technológiáit. Westermann úr ezt vissza­utasította, rámutatott, hogy az AKZO-üzemekre egységes biztonsági és környezetvé­delmi előírások érvényesek, akár az Egyesült Államok­ban, Nyugat-Európában vagy Japánban, akár Magyaror­szágon rendezik be azokat. A TVK-val létrejött közös vállalkozásuk egyébként a festékiparban a cég egyik legnagyobb külföldi vegyes vállalata. A tegnap megnyílt buda­pesti képviselet az AKZO valamennyi termékcsoport­jával foglalkozik majd. A festékek és bevonatok mel­lett külön részlegeik termel­nek a világban sót, alap­vegyszereket, nehézvegyipari termékeket, vegyiszálakat és polimereket, valamint embe­ri és állat-egészségügyi célú gyógyszereket is. A cég köl­csönös licenc- és hatóanyag­szállítási kapcsolatban áll magyar gyógyszergyárakkal. Jellemző gyógyszeripari pél­da, hogy a cég fogamzásgát­ló tablettája körülbelül ti­zedannyi hatóanyagot tartal­maz, mint a magyar Infe­­cundin. A sajtótájékoztató után H. C. Bijvank úr, az AKZO be­vonatipari divíziójának ügy­vezető alelnöke exkluzív nyi­latkozatot adott a Népszavá­nak arról, hogy a TVK-val létrehozott vegyes vállalat­nak milyen esélyei vannak a magyarországi Suzuki-üzlet­­be való bekapcsolódásra.­­ Biztos vagyok abban, hogy az önök kormánya ra­gaszkodni fog a minél na­gyobb arányú hazai beszál­lításhoz, a mi vegyes válla­latunk pedig képes lesz va­lamennyi, a Suzuki autókhoz való festéket, bevonatot elő­állítani. A Suzuki azonban általában a C. ITDH keres­kedőházon keresztül szerzi be festékeit, így az esélyein­ket jónak látom, de az üzlet még nincs a kezünkben. Sok­kal tisztábbnak látszanak esélyeink a Magyarországon gyártandó Opelek esetében. De nem mondunk le a Suzu­kiról sem. F. T. Magyar—svéd vegyes válla­lat alapításáról írtak alá szerződést tegnap Budapes­ten. Az Inchemtrade — a Chemolimpex leányvállala­ta — és a svéd Skandinavis­­ka Gödingsimportem AB hat­millió forintos alaptőkével létesítette az SGI Hungáriát. Az új vegyes vállalat két szempontból hívja fel magá­ra a figyelmet. Hiszen önma­gában nem szenzáció egy-egy ilyen hír, naponta alakulnak magyar—külföldi vegyes tu­lajdonú cégek. Ám ebben az esetben a csavaros gon­dolkodású svéd partner kikötötte, hogy a vegyes­ ­ Svédcsavar vállalat igazgatója — Gál Péter, a Chemolimpex volt főosztályvezetője — szemé­lyes vagyonrésszel is száll­jon be az üzletbe. Az igazga­tó 5 százalékos részesedése az értékpapírpakettban ga­rancia a svéd nagyvállalat számára, hogy az új keres­kedelmi vállalkozás nemcsak életképes, hanem nyereséges is lesz, igen rövid időn belül. Az is figyelemre méltó, hogy az SGI Hungária látja el a svéd nagyvállalat üzleti képviseletét, harmadik pia­cok, például a Szovjetunió felé. A svédek úgy értéke­lik, hogy megéri egy konkrét piacismerettel bíró, szemé­lyes kontaktusokat már ki­épített cégnek némi százalé­kot leadni, hogy bejuthassa­nak egy számukra kevéssé ismert piacra. Vagyis ebben az esetben kézzelfogható egyfelől a személyes anyagi kockázat jelentősége, másfe­lől a személyes kapcsolatok pénzben realizálható értéke. A svédektől kell megta­nulnunk, hogyan kamatoz­tassuk helyzeti előnyeinket? V. J. Az altábornagy igent mondott A99 J­yerges-akció 99 Andrea és Noémi ikertestvérek. Négy és fél évvel ez­előtt koraszülöttként látták volna meg a napvilágot, ha ettől a fénytől meg nem fosztatnak. Az inkubátoros ke­zelés után hazakerült csecsemőkről rövid időn belül ki­derült ugyanis, hogy vakok. Az ikreket és Tímeát, hat­­esztendős nővérüket Nyerges Istvánné egyedül neveli a Káposztásmegyeri lakótelepen. A lánykák ügye elég különös módon jutott el Borsits László altábornagyhoz, a Magyar Honvédség vezérkari főnökéhez. És nyilván a következmény sem nevezhető mindennaposnak: Nyer­­gesnét és a két gyereket katonai repülőgép vitte május 10-én Moszkvába, majd hozta haza a múlt hét köze­pén. A történet szálai Penke Ferenc alezredeshez vezet­nek, aki akarva, akaratlanul mozgatója, főszereplője lett a „Nyerges akciónak”, amely még korántsem zárult le, csupán elkezdődött. Nézzük, hogyan ? Az alezredes két fiával és feleségével szintén Káposz­­tásmegyeren lakik. A kislá­nyok problémájával, s hogy bizonyos műtétek megszün­tetnék a vakságukat, az idén februárban ismerkedett meg a helyi­­közösségek kerekasz­­tal-megbeszélésén. Hadjárat két kislányért — Elmentem, mert egy ilyen lakótelepen könnyen elszigetelődhet az ember in­formációk nélkül — mondja az alezredes. — Ott tudtam meg a családsegítőktől, hogy jótékonysági napot rendez­nek egy bajbajutott édes­anyának és ikerlányainak megsegítésére. Az történt ugyanis, hogy Pomázon, a Karsai Klinikán tavaly no­vemberben megállapították: ajánlatos lenne felvenni a kapcsolatot a moszkvai Fjo­­dorov Intézettel a gyerekek operációja és gyógykezelése végett. Igen ám, de ettől kezdve semmi sem ment úgy, ahogy jó lett volna. Nem volt pénz, az idő sürgetett, mert az orvosi vélemény szerint a műtétet nem szabad halo­gatni . .. Az alezredes valóságos szervezési hadjáratba kez­dett, mivel a jótékonysági nap sikertelen volt, jelen­téktelen összeggel zárult a gyűjtés. — Abból indultam ki, hogy miben tudnánk mi, ka­tonák segíteni — mondja egy füzetet lapozgatva az alez­redes, amelyben nevek, cí­mek, telefonszámok vannak és az intézkedések menetét rögzítette. — És az emberi jó szándék nem várt erővel lendítette előre az ügyet. Ki­derítettem, hogy a Karsai Klinikán dolgozó Petterman­­né Soltész Ágnes többször asszisztált Fjodorov profesz­­szor mellett. Beszéltem Cse­­hák Judit titkárságával az orvosi konzílium gyorsításá­ról, mert a kislányok hiva­talos kiküldése enélkül nem ment volna. Tanácskoztam a moszkvai katonai attasénk­kal, Kaszmán Károly alez­redessel, majd dr. Katona Lászlóval, kinti egészség­­ügyi tanácsosunkkal. Már­cius közepére elkészültek a leletek. Ám, mint kiderült, a hivatalos út igénybevételé­vel két hónapig is eltarthat, míg kikerül a szakvélemény és válasz jön rá. Elmentem hát a Külügyminisztériumba és a futárszolgálattal egyik napról a másikra sikerült Moszkvába vitetni a kislá­nyok vizsgálati paksamétá­­ját. Még elmondani is hosz­­szadalmas lenne, hány kinti magyar kollégát kértem meg kisebb-nagyobb ügyintézés­re. Legfőbb támaszom végül Fehér István ezredes lett, aki vállalta, hogy a két kis­lányt és az édesanyját be­fogadja moszkvai lakásukba, és segítik őket feleségével együtt. Katonai géppel .Moszkvába Penke Ferenc minden szá­lat kézben tartott. Tárgyalt a Malévvel, de a felajánlott féláru jegy is irreálisan drá­ga volt a gyermekeit egyedül nevelő édesanyának. Ekkor támadt az az ötlete, hogy be­avatja a vezérkari főnököt, Borsits altábornagyot, és en­gedélyt szerez arra,­­ hogy a kiképzési repülés keretében, katonai géppel, ingyen jus­son ki az édesanya kislá­nyaival Moszkvába. 1990. május tizedikén a Tökölről felszálló gép a Seremetyevói repülőtérre vitte az ikreket és a mamát, ahol Fehér Ist­ván ezredes várta őket és szolgálati lakásába család­tagként fogadta s látta el­ a kis családot. — Három hetet töltöttek Pista bácsiéknál — mondja Penke Ferenc. — Szinte na­ponta beszéltünk telefonon, ezért tudom, egy fiatal asz­­szony volt a család tolmá­csa, és a kislányokat 12 in­tézetben mindenféle vizsgá­latoknak vetették alá. Most ott tartunk, hogy megvan a vizsgálati eredmény komp­lett csomagja. Most fogom lefordíttatni. Hogy miért jöt­tek haza és miért nem indí­tották el a műtétsorozatot? Erre csak azt tudom vála­szolni, hogy a legújabb in­tézkedések szerint a külföl­dieket a Fjodorov Intézetben dollárért operálják. Van ugyan egy másik gyermek­szemklinika, a Gelmgol­, amelyben rubelért is vállal­koznának a műtétre, de And­rea és Noémi esete igen spe­ciális. A moszkvai megoldás tehát, nem jöhet számítás­ba. Az ezredes hat unokája Feltételezhetően azért se menne a kislányok moszkvai műtétje, mert a magyar egészségügy három idei ké­résére még csak nem is rea­gáltak. Nyilvánvaló azonban, ■hogy a lefordított vizsgálati anyag alapján a magyar egészségügyi tárca és a tár­sadalombiztosítás megkeresi azt a klinikát, ahol az ikrek műtétjeit elvállalják. Az al­ezredes segítőtársaival együtt megtette, ami tőle tel­lett. Lakása heteken át való­ságos információs központ volt. Mi sem jellemzőbb erre a különleges akcióra, mint az, hogy a katonai egészség­­ügyi csoportfőnökségen in­gyen állíttatták össze a kis­lányok higiénés ellátásához a csomagot, benne az egyszer használható injekciós tűket, a gézt, a fájdalomcsillapí­tót, hogy odakint ez se okoz­zon gondot. De jellemző Fe­hér István ezredes egyik te­lefonmegjegyzése is. Eddig négy unokám volt — mondta Penke Ferencnek. — Andreá­val és Noémivel hirtelenjé­ben hat lett. . . A kislányok most egy hó­napig injekció- és szem­­cseppkúrán vannak. Penke alezredes a két fiával és a feleségével elhatározta, amíg az ikrek sorsa el nem dől, az események mozgatói marad­nak. Egyszerűen azért, mert az intézményes segítségadás megoldatlan. Egyéni figyel­messég, jólelkűség nélkül a mi világunkban nem intéző­dik el semmi. Szabó Iréné További bérfeszültségek a közlekedésben A közlekedésiek év eleji fi­gyelmeztető sztrájkja óta el­telt időszak intézkedéseit is áttekintette csütörtöki vá­lasztmányi ülésén a Közúti Közlekedési Szakszervezet vezető testülete. A tanácsko­záson ott volt Kálnoki Kis Sándor, a Közlekedési és Hírközlési Minisztérium he­lyettes államtitkára is. Ismeretes, hogy a szakszer­vezeti követelésekből jó né­hány megvalósult, többről azonban még vita folyik a tárca és az érdekképviselet között. A menetrend szerint dolgozó autóbusz-vezetők számára például már bizto­sítva van a korkedvezményes nyugdíj, ami azt jelenti, hogy a buszvezetők a leszolgált évek után kaphatnak ked­vezményt. Ez a munkakör fokozottan veszi igénybe a szervezetet, s a szomorú ta­pasztalat az, hogy kevés buszvezető éri meg a nyug­díjkorhatárt. A Közúti Köz­lekedési Szakszervezet a kor­­kedvezményt a szerződéses, illetve különjárati buszveze­tőkre is ki akarja terjeszteni, ami további tárgyalásokat igényel. A januári sztrájk idején követelte továbbá a szak­szervezet az azonnali, egy­szeri alkalomra szóló, 20 szá­zalékos béremelést, illetve a bérautomatizmus bevezeté­sét, vagyis­ a béreket igazít­sák a mindenkori infláció mértékéhez. Az egyszeri emelésből annyi valósult meg, hogy bizonyos adóked­vezmények révén a menet­rend szerint dolgozó buszve­zetőknek bruttó 16 százalékos bérfejlesztést adhattak a Vo­lán-vállalatok. Az állam te­hát konkrétan nem adott pénzt bérfejlesztésre, s az adókedvezmény is csak a buszvezetők számára jelen­tett némi pluszt, az állomány többi részének nem. Az egyszeri, 20 százalékos központi béremelésből tehát eddig semmi nem lett. A „bérautomatizmus” pedig úgy „működik”, hogy a sze­mélyszállítást átsorolták a közszolgálatot teljesítők ka­tegóriájába. Így kevesebb adót kell fizetni, olcsóbban lehet tehát bért emelni. Szó van továbbá egy újabb 10 százalékos bérfejlesztésről, amihez 100 millió forintot adna a közlekedési tárca. Az Országos Érdekegyeztető Ta­nácsnak azonban már nem volt módja a régi kormány hivatali idejében dönteni er­ről. A fórum nem szűnt meg s mint Kálnoki Kis Sándor elmondta, az ügy a közeli jö­vőben ismét napirendre ke­rül. A szakszervezeti követelé­sek között szerepel továbbá a tömegközlekedési pótlék ki­­terjesztése valamennyi, me­netrend szerinti járaton dol­gozó buszvezető számára Először ilyen címen csak a BKV-sok, később az öt ki­emelt nagyvárosban dolgozó sofőrök is kaptak pénzt, ja­nuártól az összes megyeszék­hely buszvezetőit megilleti ez a pótlék. A választmányi ülésen is szóba került az új miniszter, Siklós Csaba parlamenti be­jelentése, miszerint az út­alapból 300 millió forintos támogatásban részesíti a Vo­lán-vállalatokat. Ebből jut a bérfejlesztésre is. A legfonto­sabb azonban most az, hogy minél több helyközi járatot fönn lehessen tartani, minél kevesebb kis falut vágjanak el a külvilágtól azért, mert nincs a vállalatoknak pénze az összes járat fönntartására. H. K. J. 11

Next