Népszava, 1990. szeptember (118. évfolyam, 205–229. sz.)

1990-09-01 / 205. szám

4 Elálljuk a mecseki uránbányás (Folytatás az 1. oldalról) fedezetet. Árét ugyan emel­hettünk volna korábban is, ám a szovjetek jelezték, hogy ha drágábban adjuk a fé­met, ők is többet kérnek az atomerőművi uránért. A föld mélyéből jelenleg évente mintegy ötszáz tonna dúsításra alkalmas alapanya­got hoznak fel. E viszony­lag kis mennyiségért hatal­mas mennyiségű kőzettöme­get kell megmozgatni. A ter­melés némi befektetéssel nö­velhető lenne, ám egyelőre kérdéses, ezt az utat kell-e választania a MÉV-nek. Az állami támogatások draszti­kus csökkenése, az egyre növekvő veszteség ugyanis a vállalat létét fenyegeti. Eb­ben a helyzetben ma a túl­élés a kérdés. A számítások azt mutatják, hogy jelentős belső átszervezés­i és reális uránár esetén működőképes lehet a cég. Varga Mihály vezérigaz­gató szerint kétezer-ötszáz emberrel is képesek lenné­nek négy-ötszáz tonna urán­­fémet kitermelni. S a világ­piacon — hosszú távú szer­ződések esetén —, akár öt­­ven-hatvan dollárt is kap­hatnak kilónként. Az elmúlt hónapokban Pécsett megforduló nyugati szakemberek szerint gazda­ságosan működhetne a bá­nya. Az ír Glenoar cég pedig úgy ítéli meg a dolgot, hogy hajlandó lenne vegyes vál­lalat alapítására is b­ír részvénytöbbséggel. Ezzel egy stratégiainak minősülő termék fölött szűnne meg az állami ellenőrzés, de a MÉV- nél úgy vélik, ennek sem­milyen hátrányos következ­ménye nem lesz. Az új ve­gyes vállalat valószínűleg, továbbra is teljesíti a szov­jet megrendeléseket. Termé­szetesen, ha az árban sike­rül megegyezni. Az állam­közi szerződés 1993-ban jár le, addig a Szovjetunió any­­agi alapanyagot hajlandó tő­lünk venni, amennyit a pak­si atomerőmű számára dú­sítás után visszavásárolunk. Az uránbányászat tehát új erőre kaphat, csaknem két­ezer embernek azonban új munkahely után kell néznie. Azaz pontosítsuk: nem min­denki kerül hátrányos hely­zetbe, mert többen korked­vezménnyel nyugdíjba men­nek, mások a végkielégítés­ként kapott pénzből kezd­hetnek új életet. Egyelőre az alaposan megtervezett, min­denkivel előre egyeztetett létszámleépítés megtorpant: elfogyott az az összeg, ame­lyet a vállalat a foglalkozta­tási alapból kapott. Mint a Baranya Megyei Foglalkoz­tatási Központ MÉV-nél mű­ködő, kihelyezett munkaerő­­szolgálati irodájának két munkatársától, Éváné dr. Kamarás Zsófiától és Sasvá­ri Gábortól megtudtuk, a száznegyven millió forintot eredetileg a felszámolás üte­méhez igazított elbocsátások­ra kérték. A vegyes vállalat­tá alakulás kilátásai meg­gyorsították az elbocsátáso­kat. Igazságtalan lenne, hogy azok, akik ezután kapnák meg a munkakönyvüket, egyetlen fillér nélkül ke­rülnek az utcára, míg az ed­dig elbocsátottak tekintélyes végkielégítést kaphatnak. (Ennek minimális összege 30 ezer forint volt, a legna­gyobb egymillió-háromszáz­ezer.) Kormányzati ígéret szerint hamarosan ismét fel­töltik a kasszát. Feltehető, hogy a pénzügyi tárca is bő­kezűbb lesz, ha a több mint tizenhárom milliárd forintos felszámolási költségből né­hány­­Száz millióért cserébe jelentős összeget takaríthat meg. A Minisztertanács várha­tóan szeptemberben dönt a Mecseki Ércbányászati Vál­lalat sorsáról. Az átlagostól eltérő, kiemelt figyelem, az átszervezés során megnyil­vánuló humánum, a külön­böző kedvezmények azt jel­zik, hogy megvan a készség egy olyan megoldás támoga­tására, amely nem rak újabb terheket az államkasz­­szára. A bányászok és a fel­színi dolgozók is megértően fogadják az egyelőre nél­külük, de nem a tudtuk nél­küli folyó tárgyalásokat. Leg­feljebb azt nehezményezik — ezt Horváth Sándor, az Urán Dolgozóik Szakszervezetének titkára szóvá is tette —, hogy mindeddig nem voltak kíváncsiak az érdekvédelem álláspontjára. Amely egye­lőre alapvetően azonos a vál­lalat vezetőinek céljaival: elkerülni a felszámolást és biztos megélhetést adni leg­alább kétezer-ötszáz ember­nek. Feltett szándékuk, hogy a szindikátusi szerződés alá­írása után tisztázzák a kül­földi tőkéstárssal is a dol­gozók alapvető jogait, s új kollektív szerződésről is tár­gyalásokat kezdenek. Furucz Zoltán Szeptember 1-jével 10 szá­zalékkal felemelik a tatabá­nyai bányák dolgozóinak bé­rét. Az állami szanálás alatt lévő vállalatnál a fokozato­san javuló gazdálkodás ered­ményeként növelhetik a ke­reseteket. A hosszú éveken át veszteségesen dolgozó tatabá­nyai szénbánya ugyanis az idén először már nem szá­míthat állami támogatásra, saját bevételéből kell fedez­nie minden kiadását. Az ed­digi teljesítmények azt iga­zolják, hogy megfelelnek en­nek a követelménynek, s ilyen vonatkozásban az idei év döntő fordulatot jelent a vállalat gazdálkodásában. Nyomasztó helyzetben a bányászat Perzselő napsütésben idézte föl a téli hideget az ipari és kereskedelmi miniszter tegnap, a visontai pusztán. A negyvenedik bányásznap központi ünnepségét a Tho­­rez külfejtési bányaüzem irodaháza előtt rendezték meg, több száz hazai bányász részvételével. Schalkham­mer Antal, a bányászszak­szervezet vezetője nyitotta meg az ünnepséget. Bod Péter Ákos minisz­ter a szénbányászat „nyo­masztó helyzetéről” beszélt, „energiafaló ipart” említett, „fájdalmas” döntéseket he­lyezett kilátásba. A politikai függetlenség után a gazdasági független­séget is helyre kell állítani, azaz mielőbb föl kell szá­molni a kiszolgáltatottságot az energiaellátásban. Az eu­rópai energetikai rendszerbe kell beépítenünk a magyar gazdaságot, amely e tekin­tetben igen sebezhető, hiszen az energiahordozóknak — beleértve az atomerőművi fűtőanyagot is — hetven szá­zalékát importálni kényte­len. A gazdaságosságra és a stratégiai biztonságra együtt figyelve áldoznia kell a nemzetnek az energetikai függetlenségért. A társada­lom közvetlenül is érzékel­ni fogja ezt, mivel a hazai energiaárakat összhangba kívánja hozni a világpiaci árakkal a kormányzat. A szénárat a lehetséges helyet­tesítő energiahordozók árá­val egybevetve veszik szá­mításba az iparág vezetői. Így is szembe kell nézni bá­nyabezárásokkal, többféle okból. A Gagarin Hőerőmű ma­gas kéményének közelében igen figyelemkeltően hang­zott a miniszter intelme: a legolcsóbb és legtisztább energia — a takarékosság ... Nyilván fölhívják erre kollégáik figyelmét azok a dolgozók, akik az ország minden részéből összesereg­­lettek, hogy átvegyék a ki­váló bányász kitüntetést. Kö­zülük Ányos Gyula, a Bako­nyi Bauxitbányák bánya­mestere utóbb lapunk mun­katársának elmondta: úgy véli, a bauxitbányák sorsá­ról még mindig inkább po­litikai, s kevésbé szakmai megfontolások alapján dön­tenek. A bányász ma is úgy gondolja, hogy tavaly a Né­­meth-kormány az ellenzék nyomására tett engedmény­ként korlátozta a bauxitbá­nyászatot. Havasi Nándor, az Országos Érc- és Ásvány­bányák nehézgépkezelője ki­fejtette: a kitüntetés ebben a nehéz helyzetben is öröm. A jövőre vonatkozólag azon­ban nem ez ad okot az op­timizmusra, hanem, az, hogy rövidesen megjelenik válla­latuknál is a külföldi tőke, s ez talán szervezeti meg­újulást, fejlődést hoz. A bányászat irányváltása­kor számos dolgozói érdek sérülhet meg úgy, hogy ezt gazdasági ésszerűség sem in­dokolja. E szűkös hónapok­ban, években marad-e tér az érdekvédelmi szerveknek a működésére? — kérdeztük Bod Péter Ákos minisztert. A tárcavezető elmondta: a politikai tér adott, a jogi le­hetőségek ma még formáló­dóban vannak. Sokan várják ma a törvényt a munkásta­nácsokról, a szakszerveze­tekről. Mielőbb szükséges törvényesen is rendezni, hogy a különböző fórumok miképpen szólhatnak bele a gazdasági döntésekbe, mert nem könnyű dönteniük, ha négy vagy öt érdekképvise­leti szervezet van. Idáig csak egy csatornán zajlott az érdekegyeztetés, mára azonban megváltozott a hely­zet, ki kell izzadnunk az új megoldást. (molnár) Ülésezett az Érdekegyeztető­ Tanács (Folytatás az 1. oldalról) folyamatosan működő, há­romoldalú fórum, amely egyben a konfliktusok ke­zelését is szolgálja. Célja a munkavállalók, a munkál­­tatók-munkaadók és a kor­mány érdekeinek, törekvé­seinek a feltárása, egyezte­tése, valamint az informá­ciócsere és a javaslatok, al­ternatívák megvizsgálása alapján a megállapodások kialakítása. Az ÉT plenáris üléseken és bizottságokban végzi majd a munkáját. A tulajdon és privatizáció kérdéseiről Matolcsy György államtitkár terjesztette az ÉT elé a kormány téziseit, hangsúlyozva: a kormány ezekről szakmai és társadal­mi vitát kíván folytatni. Hi­szen olyan nemzeti ügyről van szó, amely az 1940-es évek elejétől államosított gazdaság privatizációját hivatott végrehajtani. Mint mondotta, a tulaj­donreformot és a privatizá­ciót a világgazdaságban kell elhelyezni. Cél a mai mo­dern nyugat-európai mo­dell, a szociális piacgazda­ság megteremtése. Erős ma­gánvállalkozói, családi tu­lajdon mellett jelentős sze­repet kapnak­ majd a befek­tetési intézmények, a kül­földi befektetők és az ön­­kormányzatok. A tulajdonreform nem le­het egy egyszerre bevezethe­tő művelet. Többlépcsős­ fo­lyamatban valósul majd meg, amelynek gyorsaságát az szabja meg, milyen iram­ban lehet valóságos tulaj­donosokat állítani. A Szakszervezetek Együtt­működési Fóruma arra volt kíváncsi, lesz-e az állami alkalmazottaknak részvény­­vásárlásra lehetőségük, és hogy a humánszféra pri­vatizációjára van-e a kor­mánynak stratégiája. A vá­lasz: lesz lehetőség, csak­úgy, mint a többi munkavál­laló számára, és a humán­szféra privatizációjára kü­lön stratégiát dolgoz majd ki a kormány. Nem volt lényegtelen az a kérdés, hogy milyen esé­lye van az ÉT-nek arra, hogy a tulajdon és a privatizáció kérdéseiről érdemben két hét múlva, a következő ülé­sen tárgyalhasson. Mint azt az államtitkár elmondta, ok­tóber elejére készül majd el a kormánynak a mostani té­zisekre épülő privatizációs koncepciója, és úgy tűnik, hogy folyamatos munkaközi konzultáció lesz e témában az ÉT-üléseken. Ezután került sor a vál­lalati tanácsok újraválasz­tásáról és átalakításáról szó­ló, augusztus 3-án született kormányrendelet vitájára. Mint arról a Népszava is be­számolt: a szakszervezeti kerekasztal méltánytalannak tartja, hogy a kormány ön­hatalmúlag, a munkavállalói érdekképviseletek megkér­dezése nélkül hozott rende­letet a munkavállalókat is érintő kérdésben. A szak­­szervezeti kerekasztal nem a kormány szándékát — tud­niillik, a vállalati vezetők legitimálását és a vállala­toknál euralkodott bizonyta­lanság megszüntetését vitat­ja, hanem a rendelet végre­hajtásával kapcsolatban vannak észrevételei. Itt meg kell jegyezni azt is, hogy a szakszervezeti kerekasztal hét tagja közül kettő, a Mun­kástanácsok Országos Szö­vetsége és a Szolidaritás Szakszervezeti Munkásszö­vetség különvéleménnyel élt. Ők a vállalati tanácsok újraválasztását az érdekvé­delmi szervezetek ellenőr­zésével kívánják végrehajta­ni, nyílt pályázatokat meg­hirdetve, amelyek elbírálá­sába be kívánnak folyni. Órákig tartó vita után már-már úgy tűnt, hogy mégis sikerül konszenzusra jutniuk a tárgyalócsopor­toknak, csoporton belül és kívül, amikor kibékíthetet­len ellentét alakult ki. A Munkástanácsok és a Szoli­daritás úgy ítélte meg, hogy számukra kevés csupán a vállalati tanácsok megvá­lasztásának új határidejét kitűzni. A munkáltatói ol­dalnak pedig az volt a vé­leménye, hogy a tartalmi módosítás a kormányrende­let visszavonását jelentené, amit nem lehet megtenni. A kormány sem szándéko­zott rendeletének visszavo­nását kezdeményezni. Így a vita meddővé vált, kárba veszett sok ember értékes órája. A szakszervezeti ke­rekasztal sajnálkozását fe­jezte ki az egyezség elma­radása miatt, ami végül is azzal egyértelmű, hogy ér­vényben marad a vállalati tanácsokról augusztus 1-jén megalkotott kormányrende­let. (nógrádi) SZOMBAT, 199­0. SZEPTEMBER 1. NÉPSZAVA ÜDVÖZLŐ TÁVIRATOK Göncz Árpád köztársasá­gi elnök a Líbiai Arab Szocialista Népi Nagy Dzsamahirija nemzeti ün­nepe alkalmából távirat­ban üdvözölte Moamer el- Kadhafi ezredest, Líbia vezetőjét. Göncz Árpád, a Magyar Köztársaság elnöke San Marino Köztársaság nem­zeti ünnepe alkalmából táviratban üdvözölte Adalmiro Bartolini és Ot­­taviano Rossi régenskapi­­tányokat (államfőket). A Vietnami Szocialista Köztársaság nemzeti ün­nepe alkalmából Göncz Árpád köztársasági elnök Vo Chi Congot, az Állam­tanács elnökét, Antall Jó­zsef miniszterelnök Do Muoit, a Minisztertanács elnökét és Szabad György, az Országgyűlés elnöke Le Quang Daót, a Nem­zetgyűlés elnökét távirat­ban üdvözölte. Göncz Árpád köztársasá­gi elnök Malajzia nemze­ti ünnepe alkalmából táv­iratban fejezte ki jókí­vánságait Azlan Muhib­­buddin Shahnak, Malaj­zia uralkodójának. RÉSZVÉTTÁVIRAT Antall József miniszterel­nök a tuzlai bányaszeren­csétlenség kapcsán rész­vétét fejezte ki Ante Mar­­kovics jugoszláv kor­mányfőnek és az áldoza­tok hozzátartozóinak. CSAPATKIVONÁS Augusztus végéig a ha­zánkban tartózkodó szov­jet katonáknak és hozzá­tartozóiknak valamivel több mint egyharmada távozott az országból. A Honvédelmi Minisztérium szóvivője elmondta, hogy mostanáig 35.720-an­­tá­voztak Magyarországról, köztük 19.403 katona, 3851 polgári alkalmazott és 12.466 családtag. ILLÉS-KONCERT Tizennyolc év után két új számmal jelentkezik az Illés-zenekar: Szörényi Levente—Bródy János Új­világ, Illés Lajos—Bródy János Kenyér és vér. A két dalt a Danubius rá­dió szombati adásában Geszty Péter Szörényi— Bródyval készült interjú­ját követően 19 órakor hangzik el először. AMERIKAI LENGYELEK Göncz Árpád, a köztársa­ság elnöke pénteken fo­gadta az Amerikai Len­gyelek Szövetségének képviselőit. A beszélgeté­sen elsősorban a magyar gazdaság helyzetéről volt szó. Volt it, nincs ot­­i Óbudai Hajógyáron a sor? Mint hírül adtuk, több nagy­­vállalatot — köztük az Ika­rust, a Lehel Hűtőgépgyárat, a Csepel Autógyárat — he­lyezett államigazgatási fel­ügyelet alá a minap az Ál­lami Vagyonügynökség. A döntés hátterében különböző okok húzódnak meg. Egyes esetekben a teljes működés­­képtelenséget okozó pénz­ügyi helyzet, s az ezzel szo­rosan összefüggő, a cég el­adása esetén óhatatlanul vi­tákhoz vezető leértékelődés, míg másoknál a már folyó privatizációs tárgyalások szemmel tartása vezetett eh­hez a lépéshez. Mint tegnap az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumban megtudtuk: a tárca javasolta az Óbudai Hajógyár államigazgatási fel­ügyeletét is, ám a Vagyon­ügynökség igazgatótanácsa arra hivatkozva, hogy kevés idő állt rendelkezésre az ira­tok áttanulmányozására, egyelőre nem tárgyalta ezt az előterjesztést. Bár 1985-ben még a Mi­nisztertanács határozta el, hogy a vállalati tanácsok megalakítása után mely vál­lalatoknál marad fenn a központi felügyelet, most a kormánynál alacsonyabb szintű szervezet döntött úgy, hogy a már említett cégek­nél szinte az egyik napról a másikra nincs szükség a vt-kre. A minisztérium ille­tékese szerint nem biztos, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló testületeket erről írásban is értesítették, bár tudniuk kellett a készülő lé­pésről. Az államigazgatási felügyelet egyébként annyi­ban korlátozza az igazgatók, vezérigazgatók mozgásterét, amennyiben a jövőben csak a Vagyonügynökség képvise­lőjének jóváhagyásával tár­gyalhatnak a cég eladásáról bárkivel. Ez csak a kezdet volt, a sor még nem zárult le. Ér­tesüléseink szerint újabb vállalatok kerülhetnek né­hány héten belül hasonló helyzetbe. F. Z. Miniszteri beszélgetés az oktatásról Az „átjárható” iskoláké a jövő Tanácsok történelemtanároknak A nemzeti alaptantervet még nem vezetik be — bár már elkészült —, csak akkor, ha meglesz az a követelmény­­rendszer is, ami biztosítja, hogy a bizonyítványok egyenértékűek legyenek — mondotta Andrásfalvy Berta­lan művelődési és közokta­tási miniszter azon a pénte­ki kötetlen beszélgetésen, ahová számos tantestület képviselőjét is meghívták. Az alapfokú oktatásban az elkövetkező években egyre jellemzőbbé válik az iskola­típusok változatossága. Így lesz példa arra, hogy a 4 plusz 8-as, vagy a 6 plusz 6-os rendszerben tanítanak, de a hagyományos nyolc ál­talános és négy középiskolai osztályos is megmaradhat. Ugyanakkor meg kell terem­teni — bizonyos vizsgaköve­telmények teljesítése után — az „átjárhatóságot” az egyes iskolatípusok között.. A mi­niszter szólt a történelemta­nítás aktuális helyzetéről is. A felsőoktatással kapcso­latban a miniszter ésszerűt­lennek ítélte azt a tenden­ciát, hogy rohamosan csök­ken a magyar diákok érdek­lődése a szovjet felsőfokú in­tézmények iránt. Ebben a tanévben mindössze 22-en jelentkeztek tanulni a Szov­jetunióba. (MTI) 7 Milliók a felsőoktatás részére Indul a TEMPUS-program Mint ismeretes, rövid pár éven belül kontinensünk nyugati része egységes poli­tikai és gazdasági alakulattá válik, ahol a tőke, az áruk, a szolgáltatások, a munkaerő, valamint a szaktudás áram­lását nem béklyózzák többé államhatárok. Az Európai Közösség orszá­gai korán felismerték, hogy a leendő integráció legfonto­sabb bázisa a felsőoktatás le­het, s ezért a közösség vala­mennyi tagjára kiterjedő kö­zös tanulmányi programokat dolgoztak ki. Ezek a progra­mok (ERASMUS, COMETT, LINGUA) részeként a köz­oktatási szakemberek TEM­PUS címmel egy további programot is kidolgoztak, amely az Európai Közösség, illetve Közép- és Kelet-Euró­pa felsőoktatási együttműkö­dését hivatott előmozdítani. A TEMPUS keretében — egyelőre Lengyelország és Magyarország — három esz­tendőn keresztül mintegy 107 millió ECU (kb. 7 milliárd fo­rint) értékű támogatást kap oktatási struktúrájának és módszereinek a nyugat-euró­pai normákhoz való felzár­kóztatásához. A program indulásáról, va­lamint a hazai felsőoktatás ezzel kapcsolatos feladatairól adott tájékoztatást pénteken a sajtó részére a TEMPUS magyarországi felügyelőbi­zottsága a Műegyetemen. A TEMPUS-PROGRAM három, jól elkülöníthető te­vékenységi területre oszlik. Az első terület az intézmé­nyek együttműködését teszi lehetővé bizonyos kiemelt tu­dományágak, főként gazda­sági és műszaki diszciplínák vonatkozásában, míg a má­sodik hosszabb-rövidebb ideig tartó tanulmányutakat helyez kilátásba részképzés, illetve tapasztalatszerzés cél­jából. Ezekre mind az okta­tók, mind a diákok aspirál­hatnak. A harmadik terület a műszerpark és a szakiroda­­lom beszerzéséhez nyújt se­gítséget. A TEMPUS-programokra pályázati úton lehet jelent­kezni ez év szeptember 30-ig. Az ezekhez szükséges infor­mációk és űrlapok a Des­­sewffy utcai TEMPUS-irodá­­ban szerezhetők be. T. A.

Next