Népszava, 1991. január (119. évfolyam, 1–26. sz.)

1991-01-02 / 1. szám

NÉPSZAVA 1991. JANUÁR 2., SZERDA ­­incs áram, nincs élelmiszer, nincs rendszer­váltás Mongólia magára marad? Ha nem is fényárban és dísz­kivilágításban, de legalább áramkorlátozás nélkül ünne­pelték az újév beköszöntét Ulánbátorban. A városi ható­ságok úgy döntöttek, hogy december 31-én és január 1-jén ideiglenesen nem szünetelte­tik az áramszolgáltatást, de szerdától ismét arra számít­hatnak a lakosok, hogy dél­utánonként három órára vil­lany nélkül maradnak — kapta a tájékoztatást Ulán­bátori diplomáciai körökből a Népszava munkatársa. A kemény hidegben a táv­hőszolgáltatás aránylag za­vartalanul üzemel, bár előre­jelzések szerint január végé­től a sorházakban lakó száz­ezrek felkészülhetnek arra, hogy estétől reggelig hidegek maradnak a fűtőtestek. A mongol fővárosban — bár­mennyire is furcsa — a jur­tákban élők most viszonylag jobb körülmények között vannak, mint az állami laká­sokban élők. De a helyzet a jurtavárosban is rohamosan rosszabbodhat, ahogy a fővá­ros tüzelőanyag-készlete csökken. A térség elemzői és a mon­gol ellenzéki pártok vélemé­nye szerint a szovjet csapa­tok Mongóliából történő ki­vonásával összefüggésben és azzal arányosan csökken a szovjet érdekeltség az ázsiai országban. Míg az ellenzék korábban örömmel fogadta ezt, mára be kellett látnia: az ország az utóbbi évtize­dekben annyira szoros köl­dökzsinórral kapcsolódott a Szovjetunióhoz, hogy ennek mostani átvágását Mongólia csak kínkeservesen élheti túl. A jelenlegi tél a lehető leg­nagyobb erőpróba elé állítja Mongóliát. Míg korábban legalább a külföldiek számá­ra biztosítottak az átlagosnál valamivel jobb áruellátást, addig mára a speciális üzle­tek is kiürültek. Az ellenzék vezetői szerint a kormány számíthat rá, hogy a lakos­ság már akár a közeli hetek­ben újabb tömegmegmozdulá­sokon fejezi ki elégedetlensé­gét. Ez nemcsak annak tulaj­donítható, hogy nincs mit en­ni és nincs mivel fűteni, de a demokratikusnak mondott tavalyi választások után a politika színpadán is válto­zatlan a helyzet. Többpárti választásokat rendeztek, ám az ellenzéknek nem adtak időt a normális felkészülésre. És a régi félel­mek és reflexek is szerepet játszhattak abban, hogy a ko­rábbi állampárt hatalmas előnnyel futott be. De az ígé­retekből eddig alig tudott va­lamit teljesíteni. Sokan azt remélték, hogy a Nyugat csak arra vár, hogy a Szovjetunió kivonuljon Mongóliából. Az eddigi tárgyalások azonban azt mutatják, hogy az ame­rikai és japán tőke visszako­zott, s legfeljebb Kínában bízhat a magára maradó ál­lam. Érdekes módon éppen az eddig legkonzervatívabb­nak tartott vidéki települése­ken kezd megerősödni az el­lenzék — a városiak mintha kicsit belefáradtak volna a kilátástalan küzdelembe. Sz. Cs. Belháború Szomáliában Az elnök egy bunkerből irányít Sziád Barré Szomáliai elnök a főváros repülőterének kö­zeléből, egy bunkerből irá­nyítja a kormánycsapatok hadmozdulatait az Egyesí­tett Szomália Kongresszusa (USC) elnevezésű szervezet felkelőivel szemben. Ezt egy, a helyszínen tartózkodó olasz diplomata mondta el keddre virradóra a RAI 2 olasz té­vének. A felkelők vasárnap délben indítottak összevont támadást a kormányerők el­len Mogadishuban, a Szo­máliai fővárosban. A diplomata értesülése el­lentmond azoknak a koráb­bi jelentéseknek, amelyek szerint Sziád Barré a repü­lőtéren tartózkodik, menekü­lési lehetőségre várva. A kedden is folytatódó he­ves harcok áldozatainak pon­tos száma egyelőre nem­­is­mert. Az olasz rádió beszá­molója szerint több száz em­ber vesztette életét a har­cokban. A helyzet meglehe­tősen áttekinthetetlen. Az elnöki palota füstölgő romokban áll, miután a lá­zadók nehézfegyverrel tá­madták az épületet. A felke­lők ellenőrzésük alatt tart­ják az állami rádiót és a té­vét.­­ A lázadó erők, az Egye­sített Szomália Kongresszu­sa csapatai ellenőrzik Mo­gadishu valamennyi utcá­ját, és körbezárták a kato­nai repülőteret is, ott tar­tózkodik jelenleg Sziád Bar­ré államfő — adta hírül a szervezet kedden Londonban nyilvánosságra hozott közle­ménye. A USC közlése sze­rint a szervezet egységei megakadályozták, hogy az államfő elmeneküljön Líbiá­ba. Az olasz és az egyiptomi kormány is megerősítette hétfőn, hogy továbbra is ké­szek a közvetítésre a Szomá­liai belháború befejezése ér­dekében. Már december­­i­re Kairóba hívták a Szomá­liai polgárháborús felek kép­viselőit, de a tanácskozás ak­kor nem jött létre. (Reuter) Szovjet dezertőr Németországban Vitte a rakétákat is... Tamássy Sándor, az MTI tudósítója jelenti: 145 szovjet katona dezer­tált idén a Németországban állomásozó szovjet hadse­regcsoport egységeiből — jelentette az Izvesztyija. Anatolij Korotkovra, a szov­jet katonai főügyészség vizs­gálati főosztályának vezető­jére hivatkozva. Korotkov megerősítette azokat az értesüléseket, hogy november végén megszökött az egyik ezredparancsnok, családtagjaival és egyik be­osztottjával, egy századossal együtt. Kolesznyikov alezre­des a volt NSZK területére egy légvédelmi rakétát, egy távirányítható rakétát és há­rom, a legkorszerűbb szov­jet harckocsihoz rendszeresí­tett lőszert is magával vitt. A katonai ügyészség képvi­selője hangsúlyozta, hogy ér­tékelése szerint a szökésnek nincsenek politikai indítékai, sokkal inkább egyszerű anya­gi érdekek bújnak meg az alezredes dezertálása mögött. Az üzletelgető Kolesznyikov ugyanis röpke egy év­i szol­gálat után már egy Merce­des és egy Volga személy­­gépkocsit is vásárolni tudott, miközben teljesen felbom­lott a fegyelem egységénél. A parancsnokság ezért le­váltotta, és hazatérésre uta­­sítota Kolesznyikovot. Korotkov nyilatkozata sze­rint a Kolesznyikov-ügy kapcsán a szovjet nyugati hadseregcsoport négy veze­tő beosztású tábornokát vál­tották le — köztük a hadse­regcsoport parancsnokát, Sznyetkov hadseregtáborno­kot —, s több más parancs­nok is büntetést kapott. Albánia­­ halálos emberi jogokat ígér Az új albán alkotmány ga­rantálni kívánja az alapvető emberi jogokat, egyebek közt a lelkiismereti és vallássza­badságot, a magántulajdon­nak és a pártok alakításának jogát, a szabad utazásra va­ló jogot. Az új alaptörvény tervezetét a napokban­­tették közzé Tiranában. Közben további ötszáz, zö­mében görög nemzetiségű al­bán lépte át illegálisan az al­bán—görög határt. A mene­kültek közlése szerint még további százak várnak dél­albániai falvakban, hogy át­szökhessenek a szomszéd or­szágba, miután olyan híresz­telések terjedtek el Albániá­ban, hogy Athén az új évtől le akarja zárni határait. A görög kormány szóvivő­je cáfolta ezt, és közölte, hogy Konsztantin Micotakisz görög kormányfő január 13-án két­napos hivatalos látogatásra Albániába utazik. Személyé­ben először jár majd görög miniszterelnök Tiranában. Antonisz Szamarasz görög külügyminiszter felszólította a görög nemzetiségű albáno­kat, hogy maradjanak otthon, és inkább segítsék a refor­mok megvalósítását. A tiszta látási viszonyokat és a teliholdat kihasználva, háromezer albán menekült érkezett gyalogosan Görögor­szágba újév napjára virradó­ra — közölte a görög rendőr­ség. Ilyen méretű menekült­, hullámra hosszú évek óta nem­­volt példa albán—görög viszonylatban. Jellemző a folyamat felerő­södésére, hogy decemberben az egész hónap folyamán kétezer menekült lépte át a határt. Szemtanúk beszámolói sze­rint a határőrök szemet hunynak a tömeges kiván­dorlás fölött. Több ezren vettek részt az Albánia délkeleti részében fekvő Korcéban azon az el­lenzéki nagygyűlésen, ame­lyen felszólították a hatósá­gokat, hogy halasszák el a február 10-re kiírt parlamen­ti választásokat, és engedjék szabadon a politikai foglyo­kat. (Reuter) Izrael Özönlenek a bevándorlók A tavalyi adatokat rögzítő számítógépes nyilvántartás szerint az óév utolsó napján megérkezett a kétszázezredik bevándorló Izraelbe. A hu­szonöt éves szovjet Igor Gold­­farb mérnök az Urálon túlról jött. A tavaly Izraelben letele­pültek zöme, mintegy 184 ez­ren a Szovjetunióból érkez­tek. Előző évben mindössze 25 ezren vándoroltak be Iz­raelbe, és közülük alig 13 ezer érkezett a Szovjetunió­ból. Izraelben arra számítanak, hogy az idén és jövőre to­vábbi nyolcszázezer ember választja Izraelt új otthonául. Ha ez megvalósul, akkor Iz­rael lakossága három év alatt húsz százalékkal fog megnö­vekedni. (Reuter) Kulturális főváros Dublin átvette a stafétabotot Dublin kedden átvette ez év­re a skóciai Glasgow-tól Eu­rópa „kulturális fővárosának" funkcióját, ami nagyszabású kulturális események meg­rendezésének kötelezettségét rója az ír fővárosra. 1985-ben kezdeményezte Melina Mercouri világhírű színésznő, akkori görög kul­turális miniszter, hogy évről évre vállalja magára egy-egy európai város ezt a kultúr­­missziót, és hogy az Európai Közösség támogassa anyagi­lag a rendezvénysorozatokat. A dublini eseménysorozat a pénzhiány miatt várhatólag fakóbb lesz, mint bármelyik korábbi. Az ír kormány ugyanis viszonylag kevés pénzt, hárommillió ír fontot tudott kiszorítani erre a célra kulturális költségvetéséből. Az Európai Közösség­ hozzá­járulása pedig szinte csak jelképes, 170 ezer dollár. SZÁZADVÉG | „Vadulj, gyászos elme!, megújul a világ, | S előbb, mint e század végső pontjára hág.” Kereken kétszáz évvel ezelőtt e jóslattal | kezdte, s fejezte be A, látó című emlékeze­­­­tes versét Batsányi János, ki honfitársai | vigyázó szemeit Párizsra kívánta irányí­­­­tani. Ama forradalmi városra és ama dicső­­ nemzetre, mely — a lelkes, derűlátó ma­gyar költő reménye szerint — „a két világ­nak megváltója”, szabadság és egyenlőség, igazság és ész elterjesztője lészen. Egy év múlva azonban, 1792-ben ugyanő már szo­morúan kérdezte: felébred-e végre a világ halálos álmából, avagy a XVIII. század­­ „örökös csúfjára” ledől a szabadság imént emelt oltára? 1795-ben Csokonai „jámbor magyarként’’ már a huszadik századot kép­zelte azon időnek, amikor — talán — boldo­gabb nap virrad fel valahára a magyar ha­zára. Nos, a huszadik századvég megkezdő­dött, s ki-ki eldöntheti, valóra váltak-e­­ szerinte a kétszáz éves jóslatok s remé­­­­nyek .. . Európa keleti fele most csendes, újra csendes — elzúgtak 1989—1990 vérte­­len és véres forradalmai, mondhatjuk Petőfit parafrazálva. De miképpen a fran­cia forradalom kétszáz éve végeredmény­ben nem tudta megvalósítani a két csodá­latos jelszó: „Szabadság és Egyenlőség" testvériségét, azonképpen a „létezett szo­cializmust” felváltó új politikai rendszerek­ről sem tudni még: megteremtik-e a valódi­­ politikai és gazdasági szabadságot, vala­­­­mint a társadalmi igazságosságot, esély­­­­egyenlőséget, mielőtt e század végső pont­jára hág? „A kétes csillag mily sorsot küld le ha­zánkra?” — kérdjük ezen az évnyitón­­ Vörösmartyval, reményt keltő jóslatra, biz­­­­tosan beváltandó ígéretre, vagy egysze- r­rűen csak néhány jó szóra és — Simone­­ Weil szavaival — jeges tumultus helyett­­ meleg csendre várva és vágyva. Feltételez­­­­hető, érthető is, hogy mindenki inkább ön­­­­magára, családjára, szűkebb környezetére gondol aggódva és szorongva, mintsem a­­ hazára, s aligha válaszol így a Szózat köl­tőjével: „ha erős akarat fűz láncot honfi­szivekből, És soha nem fordult arccal az ügyre tekint, Aggodalom nélkül mehe­tünk a sorsnak elébe­ , Élni fog a nemzet s állni szilárdan a hon.” Annak ellenére­­ hiányzik ez a válasz, hogy régi közhely, a társadalomban az egyén egyedül nem válhat szabaddá. Ahogy például Bálint­­ György írta: „az egyéni szabadsághoz a tö­megszabadságon át visz az út. Előbb a to­ll megnek, mint tömeg­nek kell felszabadul­ni mia a politikai, szociális és szellemi elnyo­más alól, hogy azután az egyéniségek gát­­l lástalanul kibontakozhassanak. Az egyén­­ csak akkor lehet igazán szabad, ha min­­­­denki szabad.” Igen ám, csakhgoy a XIX. század indi­vidualizmusa, a­ személyes szabadság szent­­­­sége után a XX. század kollektivizmusa, a mindentudó és mindenható, minden egyén­ről gondoskodó állam mítosza is szerte­­­­foszlott. Vajon a XXI. század melyik nagy eszme, társadalomformáló paradigma százada lesz? Beválik-e századunk egyik legkülö­­nösebb és legcsodálatosabb gondolkodójá­­nak, Simone Weilnek ama a jóslata, misze­­rint a két nagy tévedés — az individuali­tás és a kollektivitás — után az emberi lét csak akkor térhet ki a kollektivitás von­­zása elől, túlsúlya alól, ha a személyes fö­lébe emelkedik, hogy a személytelenbe ha­toljon. Mert szerinte nem az emberi sze-­­­mélyiség szent, hanem ami emberi lé­nyünkben személytelen, vagyis általános­­ emberi. Mert szerinte sem a személyisé­­geknél, sem a pártoknál soha nem lelhet­­ meghallgatásra sem az igazság, sem a sze­ f­rencsétlenség. Ezért száműzni kell erköl- | cseinkből és intézményeinkből mindazt,­­ ami a személyes kiváltság, illetve a párt­­szellem bélyegét viseli, és szigorúa­n kor­látozni a tömeges hazugság, az ideológia és­­ a propaganda burjánzását. Van-e, lesz-e lehetőség megvédeni az egyént, mind a tömeges magány (elidegene-­­­dettség, elszigeteltség), mind a magányos­­ tömeg (a demokrácia, azaz a mindenkori statisztikai többség hatalma) ellen? Van-e, lesz-e ész, erő és akarat védelmezni a tár­sadalmi igazságosságot, vagyis megakadáá l­­yozni a rossz elkövetését, s ha mégis rossz történik valakivel, akkor vajon lesznek-e egyesek, akik gyámolítást és segítséget nyújtanak a szerencsétleneknek? Talán a jövő század, s már a mi század­­végünk legnagyobb kérdése lesz, hogy le­­hetséges-e politikai szabadság gazdasági jólét nélkül? Hogy mit érnek az emberi és polgári szabadságjogok, a megalázónak és megszomorítottak, a létminimum alatt tengődők számára? Lehet-e szabadságot és demokráciát építeni azokban az országok­ban, ahol „éhe kenyérnek hajtja” az em­berek többségét? Lehet-e Európa politikai­­ egységét megteremteni, ha a kontinensünk­­ két felét több mint négy évtizeden át meg­osztó, egymástól elszigetelő vasfüggöny­­ helyére kolbászból fon­, kerítés kerül, s­­ a kapuban — az Édenkertet lángpallossal vigyázó kerubhoz hasonlóan — szigorú út­­levél- és vámellenőrök állják útját a kelet-­­­ről áramló szegénynép-vándorlásnak? Mit tegyen az a szegény közép- és kelet-euró­pai­­ polgár, akit nem fűt és nem lakat jól f­a­ltázunk és éhezünk, de szabadok va­­­­gyünk” romantikus pátosza? Aki attól fél,­­ hogy hiába veti vigyázó szemeit Nyugatra, | valami delejes erő nem arra, hanem Dél | felé húzza erőtlen lábait. Lehet, hogy a | „létezett szocializmus” második világából | Közép- és Kelet-Európa a harmadik világ­ | ba csúszik, züllik le, s a következő évszá- | zadot már nem Kelet—Nyugat, hanem | Észak—Dél mélyülő ellentéte jellemzi­­ majd? ... Kereken száz évvel ezelőtt jelent meg a tragikus sorsú Oscar­ Wilde Dorian Gray­­ arcképe című regénye, amelynek főhőse a I fin de siecle — századvég — helyett a vi­lágvégét kívánta, mondván, hogy az élet­­ „nagy-nagy csalódás”. Egy világ valóban véget ért azon és ezen­­ a századvégen is. Hogy milyen lesz az új?­­ Aki megéri, meglátja. Addig is — József­­ Attila szavaival — „nyisson ajtót nekünk­­ a reménység!”. Faggyas Sándor Göncz Árpád újévi köszöntőjéből legtöbbet önmagunktól ■ várhatunk Honfitársaim! Alig néhány perce, hogy elbúcsúztattuk­ a magunk mögött hagyott sorsfordító évet, most hadd kívánjak én, innét, hazánk minden pol­gárának, s hazánk határain túl minden magyarnak az új esztendőre erőt, egészsé­get. Könnyű évet magunk­nak aligha kívánhatok, mert ha nem is mindenkinek, de nagyon sokunknak igencsak nehéz esztendeje ígérkezik. Ne áltassuk magunkat, amiben eddig éltünk, s amit sokan, jó ideig, egy igazsá­gosabb társadalom ígéreté­nek véltek, reménytelenül összeomlott. Látszólagos lét­­biztonságunkért, szerény jó­létünkért most kell megfizet­nünk, mégpedig drágán. Visszaút nincs. A tavalyi év jócskán ho­zott számunkra meglepetést: kiderült, hogy nem elég jog­szabályokból, törvényekből, parlamentarizmusból fel­húznunk a demokrácia in­tézményfalait, attól az épü­let még nem válik laká­lyossá. Ha azt kívánjuk, hogy meghitt és lakható le­gyen, be is kell rendeznünk, az pedig gazdasági kérdés. De ameddig idáig eljutunk — márpedig biztos, hogy el­jutunk —, meg kell ta­nulnunk békességben együtt élni ebben a szegényes haj­­­lékban is. Sült galambot senkitől nem várhatunk. A kormány­tól is csak egyvalamit: vilá­gosan vessen számot a hely­zettel, szabja meg a tenni-­­­valók sorrendjét, tárja az or­szág gondolkodó,­s mint több ízben bebizonyította, felnőtt és felelős népe elé, hogy mi­ért és mekkora áldozatot kell vállalni a tulajdon jövő­je érdekében. S kinek mek­korát. Mert ha az ország a jövőjéért lemond a tisztes szegénység egyenlőségéről, azt joggal kívánja, hogy el­viselhetetlen teher senkire ne háruljon, s az átmenet árát ki-ki a teherbírása ará­nyában, igazságosan fizesse. Mert a nép nem statisz­tikai adat, a nemzet meg­maradása nemcsak szellem, de betevő falat kérdése is. Sok mindenről le kell majd­­mondanunk, sok olyasmiről, amit pótolnunk évekbe telik. De emberekről lemondanunk nem szabad, s ez nem csu­pán szociálpolitika, hanem, mindenekelőtt tudatos és minden politikai döntést át­ható értékválasztás kérdése. A Nyugattól csak egyet várhatunk: döbbenjen rá végre, hogy önmagán segít, ha Közép-Kelet-Európa ke­serves jelenén könnyít. De legtöbbet önmagunktól várhatunk és kell is elvár­nunk: társadalmi méretű együttérzést és együttműkö­dést. Háborút, ostromot, for­radalmat, árvizet és­­földin­dulást, sőt szegénységet is csak társadalmi együttérzés, kölcsönös segítőszándék se­gít átvészelni. A társadalmat ilyenkor a módosabbak ön­ként vállalt lemondása, a szorosra fűzött családok, a jószomszédság, a sok-sok kis­közösség, az egymást el nem engedő kezek sokasága tart­ja össze. Nézzék el, hogy nem mondom el mind­azt, amit manapság mondani illik — nem beszélek a múlt bűneiről, a hibákról, amiket elkövettünk — igenis mi, mindannyian, még ha a bű­nökben, hibákban nem is egyaránt osztoztunk, hiszen féltünkben magunk is eltűr­tük, tudomásul vettük, ami történt, mert emberek va­gyunk, esendők, a történel­met nem mi csináljuk, hanem a történelem formál miben­­nünket, s mert a történelem jégverése ellen nem kötöt­tünk biztosítást. Azt hiszem, ami volt, az végérvényesen elmúlt, legfeljebb a csöke­­vénye él már mindannyi­unkban, a gondolkozásunk­ban, a cselekedeteinkben, s ideje már, hogy végre előre tekintsünk,é s magunk vál­laljuk a sorsunkért a fele­lősséget. S kérem, ne higy­­gyék, hogy­ ha nehéz évet ígérek, borúlátó vagyok, de­rűs csak az lehet, aki szá­mot vet a valósággal. Hadd mondjam meg: én már át­éltem ebben az országban két csodát, negyvenötben és ötvenhatban. Ismerem az or­szágot, tudom, hogy a türel­metlenség színe alatt most is tettvágy feszül, mint akkor, ráadásul most nem romok­ból kell az országot felépí­tenünk, s nem világhatal­makkal állunk szemben. Igen, 1991 embert próbáló és emberséget próbáló, tár­sadalomkovácsoló esztendő lesz, történelemformáló esz­tendő — s hiszem, hogy nem közös szégyenünk, hanem mindannyiunk közös büszke­sége. (MTI) 3

Next