Népszava, 1991. március (119. évfolyam, 51–75. sz.)

1991-03-01 / 51. szám

NÉPSZAVA 1991. MÁRCIUS 1. PÉNTEK Budapestre látogat Csien Csi-csen Távoli, de jelentős világ­hatalmi szerepet betöltő ország képviseletében ér­kezik hazánkba hétfőn Csien Csi-csen kínai kül­ügyminiszter. A politikus várható programjáról s e látogatás jelentőségéről számolt be a Külügymi­nisztériumban a magyar sajtó képviselőinek teg­nap Südy Zoltán, a tér­séggel foglalkozó főosz­tály vezetője. Ehhez a látogatáshoz köl­csönös érdek fűződik — mondta Südy Zoltán —, hi­szen számunkra rendkívül fontos, hogy egy ilyen világ­­hatalommal, amely az ENSZ Biztonsági Tanácsának ál­landó tagja, jó kapcsolatokat építsünk ki. Peking ugyan­akkor érdeklődéssel tekint a Magyarországon lezajlott rendszerváltásra, melyet már kész tényként kezel, azt ma­gyar belügynek tekinti. Csien Csi-csen budapesti programja remélhetőleg elő­segíti a két ország közötti kapcsolatok élénkülését, me­lyek az elmúlt másfél évben el­lanyhultak. A kínai—magyar gazdasá­gi kapcsolatok fejlődése 1985-ben érte el csúcspont­ját, az árucsere-forgalom ér­téke akkor elérte az 577 mil­lió svájci fraftkot. Tavaly azonban ez a forgalom ke­vesebb, mint az említett ösz­­szeg egytizedére, vagyis 54 millió svájci frankra esett vissza. Ez klíring elszámolá­sú forgalom volt, melynek mérlege jelentős magyar Csien Csi-csen — aki szer­dán Madridból Varsóba uta­zott —, a prágai repülőtéren az átszállás során rendelke­zésére álló félórát arra hasz­nálta fel, hogy megbeszélést folytasson Martin Palous csehszlovák külügyminiszter­helyettessel, és Alexander Vondrával, Václav Havel el­nök külpolitikai tanácsadó­jával. A felek kölcsönösen kifejezték reményeiket, hogy hamarosan sor kerülhet a két többlettel zárult. Fontos fel­adat vár a Magyar—Kínai Kereskedelmi, Tudományos és Műszaki Együttműködési Bizottságra, amely 1990-ben ülésezett utoljára Budapes­ten. Kína jelentős piacot nyújthat a magyar ipar ál­tal gyártott termékeknek, ezen kívüli olcsóbb alterna­tív nyersanyagforrást is je­lenthet Magyarország számá­ra. Ez az ország, ha nem is túl jelentős nagyságrendben, de tőkeexportként is megje­lenhet a magyar piacon, be­vonhatnánk gazdaságunkba a kínai működőtőkét. ország külügyminiszterének egymás fővárosában teendő hivatalos látogatásra. Európai körútjának máso­dik állomásán, Varsóban folytatott megbeszéléseket csütörtökön a kínai külügy­miniszter . Tárgyal­ópartn­ere Krzysztof Skubiszewski len­gyel külügyminiszter volt, aki megnyugtatta vendégét, hogy kormányának nem áll szán­dékában diplomáciai kapcso­latok létesítése Tajvannal. .A VSZ katonai szervezetének felszámolása Lusev kiadta a parancsot „Minden szükséges utasítást kiadtam a Varsói Szerződés katonai szervezetének felszá­molására” — jelentette ki csütörtökön a TASZSZ-nak adott nyilatkozatában Pjotr Lusev hadseregtábornok, a Varsói Szerződés tagállamai egyesített fegyveres erőinek főparancsnoka. Az interjúban a hadsereg­­tábornok közölte, hogy már­cius 31-ig „felszámolják a Védelmi Miniszterek Bizott­ságát, az Egyesített Fegyve­res Erők Parancsnokságát és Törzsét, a Katonai Tanácsot és az EFE Katonai Tudomá­nyos-Műszaki Tanácsát”. A főparancsnok hozzátette, hogy hamarosan visszahív­ják a főparancsnokságnak a nemzeti védelmi minisztériu­mok mellett működő képvi­seleti apparátusát is. A VSZ-tagállamoknak a katonai szervezet felszámolá­sára vonatkozó döntése a hadseregtábornok szerint nem jelenti azt, hogy „or­szágaink automatikusan megszűnnének partnerek lenni”. A volt szövetségesek számára továbbra is nyitva áll a lehetőség a — főként kétoldalú — kapcsolatok fej­lesztésére, többek között a biztonsági kérdések és a ha­ditechnikai együttműködés terén — mondta Pjotr Lu­sev. KGST-csúcs elhalasztása Nem voltak konkrétak a tervek Jeszenszky Géza bécsi nyilatkozata A KGST feloszlatására ter­vezett, február 27-re meg­hirdetett budapesti csúcsérte­kezlet előkészítése nem volt elég jó, ezért a magyar kor­mány kérte elhalasztását. A Die Presse című bécsi napi­lap csütörtöki tudósítása sze­rint ezt Jeszenszky Géza külügyminiszter jelentette ki abban a beszélgetésben, amelyet előző nap tett mun­kalátogatása és Alois Mock osztrák külügyminiszterrel tartott megbeszélése után folytatott osztrák és német újságírók egy csoportjával. Mint a lap írja a beszélge­tést ismertetve, a magyar po­litikus különösen a KGST utódszervezetéről kidolgozott terveket minősítette nem kel­lően konkrétaknak, mert fel­tétlenül tisztázandónak tart­ja, hogy a keleti gazdasági közösségből milyen köteléke­ket kell megőrizni. A minisz­ter hozzáfűzte: Magyaror­szág kétoldalú alapokra akar­ja helyezni az eddigi KGST- partnerekkel való gazdasági kapcsolatait. Jeszenszky Géza a horvát rendőrségnek történt magyar fegyvereladást üzleti műve­letként jelölte meg, amelyről ő ugyan tudott, de nem vol­tak iránta kételyei. Hangoz­tatta, hogy nem lehet szó — mint Belgrádban állítják — valamiféle „Budapest—Zág­ráb tengelyről”, mert a ma­gyar kormány nem részesíti előnyben egyik vagy másik délszláv nemzetet. Egy másik bécsi újság, a Der Standard munkatársa a beszélgetésnek a magyar—horvát fegyverüz­lettel kapcsolatos részéből­ a külügyminiszter által mon­dottakat úgy ismerteti, hogy Jeszenszky Géza annak ide­jén nem foglalkozott ezzel az üzleti tranzakcióval, mert létrejötte idején, tavaly szeptemberben éppen külföl­dön tartózkodott, de egyéb­ként Horvátország világszer­te vásárolt fegyvereket, s ehhez joga is van. Ugyanez a tudósítás kiemeli a minisz­ternek azokat a szavait, ame­lyek szerint ha Szlovénia vagy Horvátország hivatalo­san kiválnának a jugoszláv államból, akkor Magyarország ennek folyományairól, önálló országokként való elismeré­sükről konzultálna a szom­szédos államokkal. Éheznek Bulgáriában? Dmitar Popov bolgár kor­mányfő bírálta, hogy a Nyu­gat nem adja meg a szüksé­ges segítséget a „túlélésért” küszködő Bulgáriának. Szak­­szervezeti vezetőik szerint az ország gazdasági helyzete olyan súlyos, hogy sok bol­gár éhezik. Történetének legsúlyosabb gazdasági válságát éli át Bul­gária. A február 1-jén élet­be lépett árliberalizálás kö­vetkezményeként számos termék ára a többszörösére, esetenként 7-szeresére emel­kedett, ami súlyosan érinti a nyugdíjból és más fix jö­vedelemből élőket. A drasz­tikus intézkedések ellenére a gazdasági helyzet alig ja­vult. Egyes élelmiszerekből továbbra is hiány van. NATO A Szovjetunió beléphet A német Szociáldemokrata Párt katonapolitikai szakér­tője, Andreas von Bülow szerint a Varsói Szerződés feloszlatását követően újsze­rű „európai ellenőrző és felügyeleti szervezetre” len­ne szükség. „Nagyon rossz jelzés len­ne, ha a NATO a lengyel— szovjet határig nyomulna előre, s (egykori) VSZ-tagál­­lamok felvételével még erő­sebbé válna” — közölte von Bülow, majd hozzátette: vé­gül is a Szovjetunió az euró­pai változásokat abban a tu­datban tette lehetővé, hogy „a kontinens megbékélése határainak veszélybe kerülé­se nélkül lehetséges". Más­részt Lengyelország, Cseh­szlovákia és Magyarország biztonsági rendszerbe szeret­ne beágyazódni. Éppen ezért a NATO mellett meg kell teremteni „az új, átfogó vál­ságkezelési mechanizmust”, amely aztán felváltaná az észak-atlanti szövetséget. Von Bülow nem tárta fel tel­jesen annak lehetőségét, hogy a Szovjetuniót felve­szik a nyugati védelmi szer­vezetbe. Gorbacsov az unióról Mihail Gorbacsov szerint a szovjet nép az unió jövőjéről tartandó március 17-i nép­szavazáson megsemmisítő ve­reséget mér majd a szepa­ratista irányzatokra. Gorbacsov belorussziai lá­togatásának során szerdán Gomelben pártfunkcionáriu­­sok és üzemigazgatók előtt beszélt, s magabiztosan szólt a népszavazás esélyeiről. — Azt gondolom, népünk szi­lárdan támogatni fogja az unió megőrzését, szuverén köztársaságokból álló szö­vetséggé változtatását — mondta. Európa Tanács — Románia­­i emberi jogok kérdése nem belü­gy Románia szuverén, egységes, független és oszthatatlan nemzetállam — ezt a megfo­galmazást fogadták el a ro­mán képviselőház és a sze­nátus tagjai alkotmányozó nemzetgyűlésként tartott szerdai együttes ülésükön. A két ház ebben a minőségben két hete ült össze először, ez volt második munkanapja. A parlament két háza előtt mondott beszédet szer­dán Anders Björck, az Európa Tanács parlamenti közgyűlésének svéd elnöke, aki a román törvényhozás meghívására érkezett az or­szágba. Látogatását új szakasz kezdetének nevezte a két parlament közeledésében. Az Európa Tanács parla­menti közgyűlésének elnöke Bukarestben találkozott Ion Iliescu államfővel és Petre Roman miniszterelnökkel, valamint a parlament két há­za állandó irodáinak tagjai­val. Ez utóbbi találkozón ki­jelentette: az Európa Tanács nem szándékozik beavatkoz­ni Románia belügyeibe, az országnak magának kell dön­tenie tennivalóiról, egyetlen kivétellel, ezek az emberi jo­gok, amelyek Európában nem képezhetnek belügyet. (MTI) A béke (kezdődő) háborúja A diktátorok emlékezete rö­vid. Közhely, hogy száza­dunkban mindig rajtavesztett az, aki — anakronisztikus erőfeszítéssel — területi hó­dítások révén próbálta hatal­mát növelni. A katonailag vesztett csaták győztesei azok lettek — lásd második vi­lágháború —, akik a tudo­mány, a technológia és a kereskedés hadállásainak ki­építésével váltak legyűrhe­­tetlen nagyhatalmakká. Voltaképp ezt a tanulságot hordozza az Öböl-háború is. (Sok egyéb megszívlelendő felismerés mellett.) A siva­tagi ütközetekben nem a ke­vés harctéri tapasztalattal bíró, a helyi ismeretek szem­pontjából hátrányos helyze­tű szövetséges katonák győ­zedelmeskedtek látványosan, hanem a már-már tudomá­nyos-fantasztikus fiilmekbe illő, a jövő századot idéző haditechnika. A magasrendű technológiai fölény révén voltak képesek a szövetséges erők demoralizálni és fizi­kailag is tönkreverni a dik­tátor fanatizált, s harcedzett katonáit, miközben a legop­timistább jóslatoknál is cse­kélyebb volt saját vesztesé­gük. Úgy is mondhatnánk: a gazdasági túlerő győzött. A gazdaságnak amúgy is döntő szerepe volt ebben a küzde­lemben, hiszen — a térség politikai stabilitásának bizto­sítása, az arcátlan agresszió megfékezése mellett — nyil­vánvaló volt az olajkincs je­lentősége. Kérdés, hogy a háború után a Világgazda­ság folyamataiban milyen át­rendeződések várhatók, mi­féle új jelenségekkel kell szembenéznünk? Több jel mutatja, hogy percek alatt megkezdődik a háborús pusz­títások következményeinek eltakarítása az Öböl térségé­ben, az újjáépítés. A nagy nyugati cégek már készül­nek azokra a tenderekre, amelyek megnyerésével sza­bad utat kapnak a kínálkozó óriási üzletben, az elpusztí­tott városok, közlekedési út­vonalak, olajlétesítmények helyreállításában. Ugyanakkor a fejlett tő­kés országokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) legújabb elemzésé­ben számunkra is figyelem­reméltó következtetésre ju­tott. Mint megállapítják: az amúgy is szűkülő nemzetkö­zi hitelkínálatban a kelet­európai országoknak új ve­­télytársa lép a színre, a ná­luk sokkal biztosabb megté­rüléssel kecsegtető Közel- Kelet. Az OECD szerint a volt szocialista országok a KGST-kapcsolatok felszámo­lása és a nemzetközi gazda­sági folyamatok miatt egyéb­ként is romló fizetésimérleg­­helyzetben egyre kevésbé szá­míthatnak az óvatossá váló magánbankokra. Míg Kelet- Európa 1988-ban még elő­nyös feltételekkel juthatott tetemes magánhitelhez a tő­kepiacon, tavaly már igen­csak megcsappant a bankok hajlandósága, sőt, ki­­mértebbé váltak a kormány­zati hitelgarancia-szervezetek is. Bár a térség országai kö­zül viszonylag előnyös meg­ítélés alá esik Csehszlovákia, Lengyelország és hazánk, a tendencia korántsem kedve­ző. Némi vigaszt meríthetünk Bush elnök minapi kijelen­téséből, mely szerint az öböl­­konfliktus ellenére Amerika nem vesztette el érdeklődését Közép-Kelet-Európa iránt, és továbbra is támogatja a gaz­dasági és politikai átalaku­lást. Tapasztalatból tudjuk, persze, hogy egy dolog a ba­rátságos biztató kormánynyi­latkozat, és más a ridegen fontolgató bankok „kulcsá­rainak” önző logikája. Vél­hető, hogy a századvég — remélhetően — leghatalma­sabb technológiai csatája után újabb technikai hábo­rúskodás kezdődik. A legfej­lettebb műszaki felkészültsé­gű, legtőkeerősebb világcé­gek között, learatni mindazt a győzelmet, melyet az Öböl országainak újjáépítése kiaí­nál. A kérdések kérdése, hogy szerény felkészültsé­günkkel, közismert rugal­matlanságunk fékjével, de a szükség kegyetlen nyomásá­val a hátunk mögött, lesz-e győzelmi esélyünk ebben a csatában. (vajda) Ég, ég, de nem ad elég hőt (Folytatás az 1. oldalról) Mai Felügyelet rendszeresen eleget tesz ellenőrzési köte­lezettségének. Regőczi István főosztályvezető szerint a ta­pasztalatok azt mutatják, hogy a gáz minősége általá­ban megfelel a szabványban leírtaknak. Az országban egyébként körzetenként vál­toznak az előírások, eltérő a fűtőérték és a hálózatban uralkodó nyomás. Természe­tesen a tarifát is ez alapján szabják meg. A főosztályvezető úgy lát­ja, a gázfűtés körüli gondok egyik forrása, hogy a lakások jelentős részében elöregedett, rosszul karbantartott gázké­szülékek vannak. Az embe­reknek sem pénzük, sem ide­jük nincs arra, hogy — a nyugati gyakorlatnak megfe­lelően — évente ellenőriztes­sék a berendezéseket. Pedig megérné pénzt költeni erre, mert csökkenthető lenne az energiafelhasználás, s a sze­relőnek kifizetett összeg már egy fűtési szezonban is meg­térülhetne. Azok, akik úgy gondolják, a gáz fűtőértéke nem felel meg a szerződésben előírtak­nak, elsőként magát a szol­gáltatót kereshetik fel. Ha nem sikerül kölcsönösen el­fogadható megoldást találni a panaszra, akkor az ener­giafelügyelet lehet a követ­kező állomás. Tavaly száznál kevesebben éltek ezzel a le­hetőséggel — tudtuk meg Regőczi Istvántól. A fogyasztó persze aligha tudja bizonyítani, hogy nem azt kapja a pénzéért, amit ígértek neki. De miért is val­­laná be a szolgáltató, hogy esetleg mulasztást követett el — vagy ha nem is rajta mú­lik a gáz fűtőértéke —, azt, hogy bizonyos időszakokban akaratlanul is becsapja az embereket? Az esztendők óta vissza-visszatérő panaszok figyelmeztetnek: valami nincs rendben. Az OKGT átszervezése után valószínűleg gyökere­sen megváltozik a helyzet, mert a gázszolgáltatók önálló cégekké alakulnak, s a ter­vek szerint az ellenőrzés is szigorúbb lesz. Lehet is, mert akkor már nem az egyik ál­lami szervezet kötelessége lesz a másik tevékenységét minősíteni. (furner) 3 | Miért álltak meg félúton? Miért álltak meg a szövetségesek félúton? | Miért nem vonulnak tovább Bagdadba, és­­ szabadítják meg a világot — s benne az­­ irakiakat — a háborút kirobbantó zsar­­­­noktől, ha egyszer — mint maguk is állí­t­­­­ják — katonaiakig képesek lennének rá? Kézenfekvő kérdés, amely nyilván soka­­­­kat foglalkoztat. Az ugyancsak kézenfek­vő válasz, hogy tudniillik a háború az­­ ENSZ-határozatok végrehajtásáért folyt,­­ s ha egyszer Irak vállalta, hogy ezeket­­ teljesíti, akkor nincs jogi alapja a folyta­tásnak, szóval a hivatalos válasz talán nem tűnik igazán meggyőzőnek. Pedig nyilván­­­­valóan fontos szempontot tartalmaz. Az Öböl-háborúnak a legtöbb más konfliktus­­­­sal szembeni megkülönböztető vonása, mi­­ több, egyik legfontosabb tényezője ugyan­is éppen a jogszerűség, a legalitás volt.­­ Ennek éppen ezért fajsúlyos szempontnak­­ kellett lennie a befejezésénél is. Anatolij Lukjanov szovjet parlamenti elnök Gorbacsov külpolitikai kezdeménye­­­­zésének tulajdonította a Bush által tegnap hajnalban elrendelt tűzszünetet, így is le­het fogalmazni, de másként is. Úgy, hogy­­ a Nyugat tudja: ha a Szovjetunió minden más tekintetben másodrendű tényezővé­­ vált is, egy szempontból, vagyis katonai­­­­lag, azért továbbra is szuperhatalom. Hogy­­ mi köze ennek a tűzszünethez? Elég rá­is nézni a térképre, hogy szembetűnjön, mi­ll­­yen közel fekszik a hadszíntér a Szovjet­ig unióhoz. Igaz, Törökország még közelebb­­ fekszik, s ott is állomásoznak NATO-erők.­­ De azért nyilván nem közömbös Moszkva­­ számára az a tengernyi amerikai, brit és­­ francia katona, aki benyomult Irakba, am­na­nak az országnak a területére, amellyel­­ a Szovjetuniónak mind a mai napig ér­vényes barátsági és együttműködési szer­ződése van. Az a tétel, amely szerint a világ csakis a Kuvait elleni iraki agresszió miatt fo­­l­­adta el azt, hogy a szövetségesek kato­nai erővel benyomuljanak Irak területére,­­ fokozott erővel érvényes az arab orszá­ I­gokra, ők — érthető módon — sokkal ér­­­­zékenyebbek. A további előrenyomulással a szövetségesek csak megerősítenék a szél­sőséges arab nacionalistáknak s az iszlám fundamentalistáknak azt a vádját, hogy a nyugatiak s arab szövetségeseik az arab ország megsemmisítésére törnek. Mert az arabok számára az irakiak — még ha vez­­­zetőjüktől kényszerítve „rossz útra tértek is” — elsősorban arabok. További, immár­­ indokolatlan szorongatásuk az ammamni vagy rabati utca embere számára az egész­­ arab nemzet elleni támadással lenne egyenlő. E sorok írójának még élénken él az em­lékezetében az iraki—iráni háború — most már nevezhetjük akár Első Öböl-háború­nak is — egyik fordulópontja. Ez akkor volt, amikor az irániak kiűzték országuk-­­­ból az irakiakat, s egy pillanatra úgy tűnt, hogy megállnak a határon. A bagdadi ku-­­­­lisszák mögött ekkor történt valami. Szad­­dám Huszein nem vett részt az országot­­ irányító Forradalmi Tanács soron követ­kező, s minden tekintetben létfontosságú ülésén, s olyan hírek terjedtek el, hogy­­ balul sikerült katonai kalandja miatt ha­talma megrendült. De ez csak egy pillana­tig tartott. Az iráni erők ugyanis nem áll­tak meg, hanem — immár iráni területen — folytatták az előrenyomulást. Ez pedig gyökeresen megváltoztatta a helyzetet. A honvédelem szükséglete Szaddám Huszein­­ mögé sorakoztatta fel az irakiakat, s ter­rorrendszere segítségével az elnök azután végleg megszilárdította uralmát. A hadihelyzet most persze teljesen más — Szaddám Huszein hadserege kiüté­ses vereséget szenvedett. De azért hiba lett volna megismételni Khomeini hibá­ját, s ezzel ismét felkelteni az irakiak honvédő ösztöneit. A szövetségesek persze csakugyan képesek lennének Bagdad meg­hódítására, de ezzel elviselhetetlen dilem­ma elé állítanák a diktátor hazai ellenfe­leit. Reménykedjünk hát, hogy a továbbiak­ban már nem lesz szükség a szövetségesek­­ haderejére, s az iraki népnek meglesz az­­ ereje ahhoz, hogy önmagát szabadítsa | meg a „gonosztól”. Ez legalábbis megne- | hezítené az arab szélsőségesek számára | azt, hogy hősükből mártírt faragjanak, s így némiképpen elejét venné annak a ve- | szélynek is, hogy egy napon újabb Szád- | dám Húszeinak bukkanjanak fel a térség­ | ben. KEPECS FERENC g­ép­ , ' ' '

Next