Népszava, 1991. május (119. évfolyam, 101-126. sz.)

1991-05-24 / 120. szám

6 Kiállítási kalauz Weininger Andor neve jó­szerivel ismeretlen a hazai közönség előtt. Jóllehet, 1984- ben, 85. születésnapján, egy kicsiny kamaratárlat kereté­ben megemlékezett róla a Nemzeti Galéria, legutóbb pe­dig két esztendeje, a Petőfi Irodalmi Múzeumban láthat­tuk néhány grafikáját a 20- as évek Németországában működött magyar művészek kiállításán. Pedig az 1899-ben Karácson született, 1986-ban New Yorkban elhunyt mes­ter a század eleji magyar avantgárd egyik legsokolda­lúbb tehetsége volt: festő, grafikus, formatervező, bel­sőépítész és színházi szak­ember egy személyben. Ame­rikai hagyatékából összeál­lított gyűjteményes kiállítá­sa a düsseldorfi Kunstve­rein jóvoltából érkezett a Budavári Palotába. A baranyai sváb család­ból származó Weininger pá­lyája a Dobrovics Péter ala­pította Pécsi Művészkörből indult, amely mint ismeretes, a Kassáth-féle aktivizmus szellemében tevékenykedett. Az itt megismert konstruk­tivista eszmék az építészet felé terelték a fiatal festő érdeklődését, s félbeszakítva jogi tanulmányait, 1918—19- ben a Műegyetem hallgatója lesz. 1921-ben Molnár Farkas, a későbbi neves építész ta­nácsára beiratkozott a wei­­mari Bauhausba, ahol az elő­készítő kurzust elvégezve, a falfestészeti műhelyben dol­­gozott. Tanárai, a német It­ten és a holland Doesburg nyomán, színes négyzetekből felépített síkkonstruktivista kompozíciókkal kísérletezett. 1923-ban Hamburgban ta­láljuk, ahol a Jungfrau (Szűz) kabaré szövegírója, díszlettervezője és konfe­­ransziéja. Itt dolgozta ki a geometrikus színegységek mo­bilizálásának, mozgatásának elméletét, amit Mechanikus revünek nevezett el. Elképze­lése, melyet utóbb az akkor már Dessauban működő Bau­hausba visszatérve tovább­fejlesztett, a színpadi játé­kot „optikai történésekre” szűkíti le, azaz mellőzve a szót, kizárólag a látványok­ra épít. A színpad és a közönség kapcsolatát erősítendő, a színházat mint építményt is meg kívánta reformálni; ilyen irányú kísérleteiből nőtt ki a gömbszínház terve, ami voltaképpen az antik aréna modernizált változata. A harmincas években Ber­linben élt, s bútortervezés­ből tartotta fenn magát; két puritán megoldású asztal­káját — igaz, utólagos re­konstrukcióként — a kiál­lítás is­ bemutatja. Ha for­matervezőként nem is, mint festő azonban stílust és szemléletet váltott, ekkori­ban születtek a természeti alakzatokra visszamenő, bio­morf kompozíciói, amelyek szürrealisztikus kavargása meghasonlásról, korábbi, kollektivista elveinek fel­adásáról tanúskodik. 1928-ban a náci terjesz­kedés elől Hollandiába, majd a háború végeztével Kanadába emigrált, végül 1958-ban New Yorkban tele­pedett le. Itt a felélénkülő újavantgárdista közegben ismét visszatért kezdeti évei­nek geometrikus absztrak­ciójához; papírból és fából szerkesztett plasztikai kollá­zsai a minimal art útját ké­szítették elő. Weininger életműve meny­­nyiségileg nem nagy, de rendkívül ötletgazdag. Igaz­ság szerint, tervező-problé­­malátó alkat volt, a kivite­lezésre, a megvalósításra csak ritkán szánt időt. Ki­csiny, olykor csak tenyérnyi művei a ma divatos projekt­­műfaj előhírnökei, hisz a lényeget tekintve csak a mű­alkotás koncepcióját vázol­ják fel. Tasnádi Attila Pécstől New Yorkig Jelmezterv a 20-as évekből Lázadás Shakespeare városában Stratford-upon-Avon polgá­rainak elegük van. Fellázad­tak a cselszövés ellen, amely jogfosztottságukhoz vezetett. Népszavazáson úgy döntöt­tek, hogy lerázzák a járási tanács rabigáját. Az Avon folyó mentén 693- ban alapított kolostor körül kialakult kis településből a XII. századra virágzó vásár­város lett, s ezt 1196-ban kelt oklevelével János király is szentesítette. A környék ipa­ri-kereskedelmi központjává terebélyesedett Stratfordnak , amelynek John Shakes­peare, a Bárd atyja az 1500- as évek második felében kincstárnoka, illetve polgár­­mestere volt — VI. Edward király adományozott 1553- ban megyei jogot. Amióta ezt a kiváltságot a választókerületek ármányos átszervezése során tizenhét évvel ezelőtt elvették tőlük, Stratford lakói tehetetlenek a mindent elborító kommer­­cializmussal szemben. A já­rási tanács 55 tagja közül mindössze 12 stratfordi, s így nem tudják megvétózni a vá­ros kultúrhistóriai szépségeit már-már a felismerhetetlen­­ségig elcsúfító döntéseket. A járás megengedi, sőt, bá­torítja diszkók, bisztrók, bu­tikok működését az évszáza­dokon át szerető gonddal ápolt fagerendázatos műem­lék épületekben. Még Shakes­peare szülőháza közelében is. Barbárságnak minősítik a helybeliek és az (újabb sta­tisztikák szerint) egyre fo­gyatkozó számban ide láto­gató brit és külföldi turisták azt is, hogy üzleti negyeddé változtatták a hagyományos évi Shakespeare-ünnepség színhelyét. Eladták a Bridge streetet szegélyező XVII— XVIII. századi gyönyörű épü­leteket. Most a Marks és Spencer áruházhálózat és a Sainsbury szupermarket-lánc kínálja portékáit az egykori polgárházakban, vendégfoga­dókban. A stratfordi városatyák til­takozása ellenére legutóbb jóváhagyta a járás egy ame­rikai típusú bevásárlóközpont építésének tervét. Méghozzá, a Királyi Shakespeare Tár­sulat otthona, a Shakespeare Emlékszínház közvetlen kö­zelében. Ez volt az utolsó csöpp a keserűséggel teli pohárban. Stratford-upon-Avon polgá­rai nemcsak szavaztak. Cse­lekedtek is. Múlt héten meg­keresték az illetékes londoni kabinetminisztert is. Erélyes hangú beadványban követe­lik vissza ősi jussukat. Me­gyei jogú városként ugyanis eltüntethetik a mindenható üzletiesség tárgyi és szellemi rombolásának nyomait, hely­reállíthatják a nemzetközi kulturális zarándokhely régi dicsőségét. Azt remélik, hogy Michael Heseltine környezetügyi mi­niszter — aki maga is gyako­ri látogatója a Királyi Shakespeare Társulat strat­fordi produkcióinak — nem tagadja meg tőlük ezt a le­hetőséget. (köves) Megőrizni és gyarapítani Hétfőn megkezdődik Sop­ronban a Hangarchívumok Nemzetközi Találkozója. Az Állami Biztosító szék­házában tegnap tartott saj­tótájékoztatón megtudtuk, az IASA, a Hangarchívumok Nemzetközi Szövetsége 1969- ben alakult, Magyarország 1972 óta tagja. Cséve Mag­dolna, a Magyar Rádió do­kumentációs osztályának ve­zetője, a szövetség egyik al­­elnöke, elmondta, hogy az előző konferencia Ottawában volt, jövőre Canberrában lesz. Rangos eseménynek számít tehát, hogy bemutat­hatjuk hangarchívumunkat a hozzánk érkező negyven ország küldöttjének. A konferencia résztvevői arra kíváncsiak, hogy negy­­ven-ötven év alatt mit gyűj­töttek és mit tettek hozzáfér­hetővé a hangarchívumok, így például a tévé, a rádió, a Széchenyi Könyvtár, a Pe­tőfi Irodalmi Múzeum, a Színháztörténeti Intézet, hogy csak a legfontosabbakat em­lítsük. V. A. Ma este folytatódik a Tv2-n a Feleki Kamill és vendégei című sorozat ismétlése. Ka­­millkáról (kívánságára ez a név dukál neki a művész úr megszólítás helyett), mosta­nában keveset hallani. — Csodálod? — kérdi hangjában a régi frissesség­gel és kedves selypességgel. — Nyolcvanhárom év nyom­ja a vállamat. Ez annyiból kedvező, hogy rengeteg em­lékkel rendelkezem. De már nem szaporítom a számukat. Itthon élek, csendben, visz­­szavonultan. Várom, hogy ki­süssön a nap gyönyörű ker­temben. — Jó egészségnek ör­vendsz? — Nem panaszkodom. Vi­gyázok magamra. Ez persze kevés lenne. Vigyáz rám a sors is. — Mi az, ami több mint fél évszázad nagy szórakoz­tatóját ma a legjobban szó­rakoztatja? — Már nem a színház. Játszhatnék, ha akarnék. He­lyette inkább olvasok. Min­dent. Újságot, könyvet. Be­kapcsolom a tévét. Ha nem tetszik, kikapcsolom. És íro­gatok. Nem másnak. Csak úgy magamnak. — Titkos iratok? Nekem már van némi praxisom a titkaid kifürkészésében. Ki­váltképp amikor életrajzi könyvedet írtam. Lírai mese­könyvnek neveztem el ezt a kötetet. Hiszen legkarika­­turisztikusabb alakításodban is becsempésztél valamelyes költészetet. Akik látták Mis­ka főpincéredet a Csárdás­királynőben, Sir Basiledat a Luxemburg grófjában, vagy Peacockodat a Koldusoperá­ban, azoknak mindezt nem kell bővebben magyarázni. — Én annak örülök, hogy jeles elődeimet sikerült ta­lán megmenteni a feledéstől, azokat a nagy komikusokat, akiktől sok mindent tanul­hattam, s akikről ma este mesélek a televízióban a filmkockák segítségével. — Úgy gondolom, sok fia­talnak lehetnél a mestere. Ko­rábban már voltál pedagó­gus. Nagyon sok kollégádat megtanítottad az elegáns, bravúros és a szerepfigurát híven kifejező színpadi tán­cok tudományára. — Nincsenek tanári ambí­cióim, s nem kívánkozom semmilyen mesteri címre. Az igen nagy energiákat és fe­lelősséget igényel. — Amikor a múlt héten az adás első része „lement” a televízióban, többen kérde­zősködtek felőled. Kamillka tudnod kell, noha régen nem játszol, nagy a híveid tábo­ra. — Ezt jól esik hallanom. Fél évszázadot dolgoztam azért, hogy az emberek szí­vében egy kis helyet szorít­sak magamnak. Jól esik érez­­nem, ott vagyok. Ez idős napjaimnak éltető eleme. Mert én sem lehetek meg a közönség felém áradó szere­­tete nélkül. Sas György Látogatóban Kamillkánál Hely a szívben Van válasza ? Inkognitóban — Kik önök tulajdonképpen? — kérdeztük Ayala és Brin­disi párostól, a legutóbbi hu­morfesztivál sikeres kettősé­től. — Két darab, 34 éves fia­talember, akik húsz éve ba­rátok, akik együtt jártak gimnáziumba, majd a kato­nai főiskolára. Mind a ket­ten a fegyveres testületnél dolgoztunk korábban, még­hozzá a kiadói szakmában. Inkognitónkat nem adjuk fel, mert még a látszatát is el akarjuk kerülni annak, hogy az éppen csak cseperedő, zsenge hatalmat már a saját „államhatalmi" gépezetből „kezdik ki”. — Mellesleg 1974-ben, az akkori vb idején, éppen Ta­tán voltunk, az építőtábor­ban. Mi is megrendeztük a magunk kis labdarúgó-baj­nokságát. Állítólag mi igen­csak hasonlítottunk az ar­gentinok két sztárjára, Aya­­lára és Brindisire. Azóta is rajtunk maradt a név, egyko­ri cimboráink ma is így szólítanak bennünket. — Hogyan készült a mű­sorunk? Az elmúlt eszten­dőben Ayala nosztalgiázni kezdett: — Csináljunk mű­sort, nézzük meg, mit érünk. Óvatosan megkerestünk né­hány szakmabelit, hogy mondjon véleményt. És máris a humorfesztiválon találtuk magunkat. Aztán helyezést értünk el, most pedig már nap mint nap hívnak vala­hova. — sánta — PÉNTEK, 199­1. MÁJUS 24. NÉPSZAVA ÜNNEPI KÖNYVHÉT A füzet Bár az év min­den időszakában hozzászokhattunk már az ut­cai könyvárusokhoz, azért az ünnepi könyvhét mégis más. Az idei rendezvényre május 31—június 4. között kerül sor. Most mégsem az új kiadványokról szeretnék elsősorban szólni, hanem egy kis füzetről. A műveket bemutató kiad­ványról, amely ugyanúgy évről évre megjelenik, mint az an­tológiák, és amelynek változásából messzemenő következte­téseket lehet levonni. Ugyanis a füzet zsugorodik. Idén összesen tizenhat oldalas, és csupán hetvennégy kötetről számol be. Lapjain alig talál­kozhatunk világirodalmi, művészeti, ismeretterjesztő és ifjú­sági kötetek címeivel. Ugyanakkor a könyvszakma sajátosságait tükrözi az is, hogy a könyvhéten természetesen szerepelnek majd a füzet­ben hivatalosan fel nem tüntetett kiadók is. Ahogy a Katali­zátor Iroda továbbra is engedély nélküli dedikálásra invitál minket a Nyugati-, illetve az Astoria-aluljáróba, ahol Timo­thy Garton Ash és Kende Péter vállalkoztak a közönségtalál­kozóra. De essék szó az újdonságokról is. Személyes válogatás alap­ján egyet-egyet említenék minden műfajból. Örömteli dolog, hogy kötettel jelentkezik Petri György. Viszont jelzésértékű, hogy a magyar prózából még mindig Márai Sándor életmű­sorozata, ezúttal a Vendégjáték Bolzanóban a kiemelendő. Isaac Singer Szerelem és száműzetésére mindenki figyelmét szeretném felhívni, ahogy a politikai írások közül a Püskinél kiadott Szabó Dezső Az egész látóhatár című kétkötetes mű­vére is. Maradtak még az esszék, közülük Peternák Miklós F. I. L. M.-je különösen érdekes. Sz. Z. L. PREMIER: MA Sztriptízbár a Cityben Sztriptíz a színházban. A do­log szó szerint értendő. Akik vetkőznek, profik. Akik éne­kelnek, szintén. Aki játssza, írta és rendezi a darabot: Harsányi Gábor. — Hogy született ez a könnyed, ám nem tanulságok nélkül való nyári darab? — Éppen a nyár okán. Nem akarjuk zárva tartani a Karinthy Színházat. Vagy három évvel ezelőtt jelent meg a Lassú halál folyosója című krimi. A könyvből szü­letett a kétrészes játék, Sztriptízbár a Cityben cím­mel. A történet egy lokálban játszódik, ahol a transzvesz­titáktól a homoszexuáliso­kig sokféle vendég megfor­dul. Éppúgy, mint az élet­ben. Egyszer csak megjele­nik a pénzes vendégek kö­zött a gyilkos. Közülük sze­di áldozatait. A nyomozás végül is természetesen ered­ményre vezet. — Úgy hallottam, a Kor­da—Balázs házaspár végig­­énekli ezt a darabot. — A hír igaz. Sok év után, idén nyáron először nem uta­zik turnéra Balázs Klári és Korda György. Itt éneklik vi­lágslágereiket, amelyeket természetesen a történetbe ágyaztam, sőt, új számot is bemutatnak. — Valódi sztriptíz lesz te­hát a parányi színpadon? — Igen, Paulina, Marcella és Rengi vállalták a nyílt­­színi vetkőzést, illetve az erotikus táncot, pont úgy, mint ahogy az egy bárban történik. — Kik játszanak a nyári nézőknek? — Rák Kati, Dózsa László, Bolba Tamás és jómagam alakítjuk a nagyobb szere­peket. A pénteki premiert követően, a közönség június 7-től kezdve pénteken, szom­baton és vasárnap láthatja az előadást. Várhegyi Andrea Prohászka Imre felvétele Vetületek Tegnap este Vetületek cím­mel kortárs zenés fesztivál kezdődött a Mérték Egyesü­let és a Budapesti Kamara­­opera rendezésében. A jú­nius 5-ig tartó kulturális ren­dezvénysorozaton különbö­ző, ritkán hallható zenés mű­vek szerepelnek. Tegnap es­te például Sztravinszkij Mavra című egyfelvonásos operáját hallhatta a közön­ség, az Arany János Színház­ban, kitűnő énekesek előadá­sában. A rendező Kerényi Miklós Gábor, a karmester Déri András volt. Közremű­ködött a miskolci Új Zenei Műhely. Vidovszky László egyfelvo­násos operáját szintén az Arany János Színházban lát­hatja a közönség szombat este. A Nárcisz és Echo fon­tosabb szólamait Pánti Anna, Tóth János, Bokor Jutta és Pataky Antal énekli. Ma a Katona József Színházban viszont Mártha István új műve, a Kapolcsi Opera csendül fel. Vasárnap este pedig Mauricio Kagel Bemutatás című műve kerül a publikum elé, Fellegi Ádám és Korcsmáros Péter közre­működésével. V. A.

Next