Népszava, 1991. július (119. évfolyam, 152–178. sz.)

1991-07-01 / 152. szám

NÉPSZAVA 199­1. JÚLIUS 1., HÉTFŐ EK—Magya­rország A megállapodás csak őszre várható Bár a mostani tárgyalási for­dulón is történt előrelépés, immár bizonyos, hogy a jú­liusi határidő a szerződés szövegének véglegesítésére nem tartható. Pillanatnyilag, a közösség képviselőivel egyetértésben úgy látjuk, hogy októberben válhat tel­jessé a megállapodás — nyi­latkozta a hét végén dr. Ju­hász Endre, a nemzetközi gazdasági kapcsolatok mi­nisztériumának főosztályve­zetője az MTI tudósítójának. Az Európai Közösség és Ma­gyarország közötti társulási szerződésről folyó tárgyalá­sok magyar delegációjának vezetője az immár hatodik brüsszeli tárgyalási forduló befejeztével értékelte a ki­alakult helyzetet.­­ Meg kell, hogy mond­jam, hogy az Európai Közös­ség vezető politikusainak azon megnyilatkozásai, ame­lyekben határozott támoga­tásukról biztosítják a társu­lási szerződésben érdekelt közép-európai országokat, kevéssé érzékelhetőek a tár­gyalások folyamán — álla­pítja meg egyebek között. Mindez azonban nem szük­ségszerűen zárja ki a szerző­dés jövő év január elsejei életbelépését. Létezik olyan jogi, technikai formula, amely interim megállapodás­ként, átmeneti jegyzőkönyv­vel szabad utat engedhet az időtényező szempontjából fontos folyamatoknak , így mindenekelőtt a kereskedel­mi megállapodásban foglal­taknak. Tanácskozás a kisebbségekről Genfben A nemzeti kisebbségek hely­zetéről, a kisebbségek jogai­nak biztosításáról kezdődik ma délután tanácskozás a genfi nemzetközi konferen­cia-központban, az Európai Biztonsági és Együttműködé­si Értekezlet 35 tagjának részvételével. A csaknem há­rom héten át tartó munká­ban, amelynek házigazdája Svájc, az európai államok, to­vábbá az Egyesült Államok és Kanada vezető szakértői vesznek részt, hogy a tavaly novemberben megtartott pá­rizsi csúcsértekezlet határo­zatának megfelelően, a ki­sebbségek jogainak megha­tározásával, azok biztosításá­nak feltételeivel foglalkoz­zanak. A magyar delegációt Entz Géza miniszterelnöksé­gi államtitkár vezeti. Az értekezletre, megfigye­lőként, számos nem kor­mányszintű szervezet küldi el képviselőit, köztük a Ma­gyarországgal szomszédos ál­lamokban élő magyarok egyes szervezetei is. Július 11-én, Genfben, nagyszabású talál­kozót tartanak a Kárpát-me­dencében élő népek nem kormányszintű szervezeteinek képviselői, közös gondjaik megvitatására. Az ENSZ is érdekelt a megoldásban A világszervezet nagy je­lentőséget tulajdonít az em­beri, ezen belül a kisebbségi jogok biztosításának. Ezt nyi­latkozta munkatársunknak Jan Martenson, ENSZ-főtit­­kárhelyettes elutazása előtt. Ezért nagy várakozással te­kintenek a ma kezdődő gen­fi tanácskozás, s a témakör­rel összefüggésben, a Ma­gyarországgal való együttmű­ködés elé. Kérdésünkre, hogy a ki­sebbségek ügye kaphat-e ak­kora nemzetközi súlyt, mint amekkorát általában az em­beri jogok kaptak, az ENSZ vezető munkatársa így vála­szolt: — Biztos vagyok ben­ne, hogy igen, hiszen az em­beri jogokhoz hozzátartoz­nak a kisebbségi jogok is. Az enyhülés térhódításával, a nemzetközi helyzet javulásá­val ezzel a problémával is szembe kell néznie az álla­mok közösségének, és meg kell találni a megnyugtató megoldást a kölcsönös biza­lom szellemében. (kocsi) Ma temetik a Varsói Szerződést (Folytatás az 1. oldalról) Iyen szerepet játszott Ma­gyarország a Varsói Szerző­dés feloszlatásában? — Úgy hiszem, kiemelke­dő szerepet — mondta An­tall József. Ismét történelmi ese­ménynek lehetünk tanúi, s lehetnek tanúi Prága lakói is, ahol szembeötlő a bizton­sági készültség. A napfény­ben fürdő­­városban, a Ká­­roly-hídon és a várban, ket­­tesével-hármasával sétálnak e turisták között a rendőrök és a katonák, a város felett pe­dig időnként helikopterek köröznek. A délutáni és az esti órák­ban, tegnap egymás után ér­keztek a delegációk, amelyek­nek vezetői a mai napon alá­írják azt a politikai nyilat­kozatot, amely szentesíti a Varsói Szerződés utód nélküli feloszlását, s amely egyben pontot tesz Európában a meg­osztottság évtizedeinek vé­gére is. A tavaly nyáron, Moszkvá­ban megrendezett politikai tanácskozó testületi ülésen még nem lehetett előre látni, oly mértékben felgyorsulnak majd az események, hogy egy év múltán már a szervezet temetésénél asszisztálhatnak a politikusok és az újságírók. Egy éve még a zárónyilat­kozat szerint, csak a Varsói Szerződés jellegének és funk­cióinak felülvizsgálatát tűz­ték ki célul a tagállamok. Kisebb-nagyobb huzavona után sikerült az idén már­ciusban felszámolni Buda­pesten a VSZ katonai szerve­zetét, amely után bebizonyo­sodott, hogy a­ Varsói Szerző­dés egésze működésképtelen. Hozzájárultak ehhez az Eu­rópában gyorsan változó kö­rülmények is. A Varsói Szer­ződés ellehetetlenülésével párhuzamosan egyre inkább teret nyer az európai bizton­sági és együttműködési fo­lyamat, egy kontinensnyi biz­tonsági struktúra kialakítá­sának gondolata. Ilyen kö­rülmények között teljesen lo­gikátlan lenne egy olyan — akár katonai, akár politikai jellegű — szervezet fenntar­tása, amely ellenfélként azt a Nyugat-Európát tüntette fel, amelyhez most térségünk oly nagyon szeretne felzár­kózni. Kelet-Közép-Európa prob­lémái ettől persze még to­vább élnek. Az új biztonsá­gi struktúra kialakítása sür­gető, ennek körvonalai már láthatók. Alapszintjét a volt Varsói Szerződés-tagállamok között megkötött kétoldalú szerződések hálózata adhat­ja, középső szintjét az olyan regionális együttműködések alkothatják, mint például a visegrádi csehszlovák, ma­gyar, lengyel formula. Végül pedig a felső réteget a maj­dan létrejövő összeurópai biz­tonsági rendszer képezi. Eme új korszak felé teszik meg most a kezdő lépéseket a hat állam vezetői a volt keleti blokk végső felszámo­lásával. Décsi Katalin Közös parlament a Kárpát-medencében? A semleges Közép-Európa nem utópia Beszélgetés Hegedűs Andrással A Magyar Népköztársaság nevében Hegedűs András miniszterelnök írta alá 1955 májusában a Varsói Szer­ződést — teljes nevén: barátsági, együttműködési és kölcsönös segítségnyújtási szerződést amely jogi formába öntötte a szovjet birodalom katonai és politi­kai uralmát Európa keleti felén. Hogyan ítéli meg ma, a Varsói Szerződés (VSZ) megszüntetésekor ennek a katonai tömbnek a szerepét az egykori aláíró, és véle­ménye szerint mi következhet utána a közép- és kelet­­európai térségben? Erről beszélgettünk Hegedűs And­rással. — A Varsói Szerződés előzményeihez tartozik, hogy a második világháború végén egyedül a Vörös Hadsereg szabadította fel a fasizmus alól és szállta meg Európa keleti felét, s ezt a területet — az ismert nemzetközi vi­szonyok következtében — lé­nyegében a Szovjetunióhoz csatolták. Ettől kezdve ebben a térségben nem volt önálló nemzeti hadsereg, pontosab­ban a szovjetizált kis orszá­gok „néphadseregeit” a szov­jet vezérkar alá rendelték, de szabályozatlan módon. Ezt volt hivatva pótolni a Varsói Szerződés létrehozása, amely mintegy „legitimálta” a szov­jet katonai jelenlétet Európa keleti felén. Miért pontosan tíz évvel a második világháború európai befejezése után határozta ezt el a szovjet vezetés? — Ennek több oka volt. Egyrészt 1954 végén vették fel az NSZK-t a NATO-ba, s ez a német „imperializmus” feltámadásának rémképét keltette a kelet-európai kom­munista vezetőkben, tehát az „ostromlott erőd” légkörében logikusnak látszott a szoro­sabb összefogás. Másrészt 1955 májusában két másik fontos esemény is történt Európa közepén: az osztrák államszerződés aláírása, ami­nek következtében a Szovjet­unió (és a többi megszálló ha­talom) kivonta csapatait Ausztriából; majd a szovjet vezetés „Canossa-járása” Jugoszláviában, ahol tulaj­donképpen Hruscsovék meg­követték Titóékat a velük szemben elkövetett sztálini bűnökért. Ezért a két, bizo­nyos fokig presztízsveszteség­gel járó, bár ésszerű és bé­­külékeny politikai lépésért a szovjet pártvezetés a Varsói Szerződéssel mintegy kom­penzálta a saját katonai ve­zetését, nehogy úgy érezzék a marsallok, hogy a szovjet ka­tonai hegemónia hanyatlóban van. Ez persze csak az én hi­potézisem, amire nincs bizo­nyítékom, de a három ese­mény időbeli egybeesése nem lehet véletlen. Miután ön aláírta a Varsói Szerződést, mikor változott meg a véleménye róla? — Már az aláírás után rö­viddel világossá vált, hogy a VSZ szövegével nincs össz­hangban a gyakorlat. A VSZ-t ugyanis elvben füg­getlen, szuverén államok kö­tötték meg, amelyek nem avatkozhattak be egymás belügyeibe. A gyakorlatban kezdettől fogva a szovjet akarat érvényesült mind az egyesített fegyveres erők kö­zös parancsnokságában — a főparancsnok mindenkor szovjet marsall volt —, mind a Politikai Tanácskozó Tes­tületben. A közös fegyveres erők országonkénti elhelyezé­séről a szovjetek gyakorlati­lag tetszőlegesen dönthettek. Amikor 1968-ban a VSZ csa­patai bevonultak Csehszlová­kiába, hogy véget vessenek „a prágai tavasznak”, tilta­koztam az intervenció ellen, mert az teljesen jogtalan volt a VSZ szövege szerint is. Nyilvánvalóvá válhatott min­den figyelmes ember előtt, hogy a VSZ nemcsak a tag­államok külső támadás elleni védelmére szolgál, hanem a szovjet rendszer fenntartásá­ra, az autonóm, demokratikus társadalmi mozgalmak fel­tartóztatására is. Másfelől, valamiféle stabilizáló szere­pet is betöltött a VSZ, amennyiben a kétpólusú vi­lágrendszer egyik fő ellensú­lyát jelentette (a másikat a NATO), s a stratégiai erő­egyensúly talaján elindulha­tott az enyhülés, az úgyne­vezett helsinki folyamat. A kétpólusú világrendszer azonban 1989—1990 folyamán lényegében megszűnt. Ön szerint a VSZ helyén mi fog történni Európa középső ré­giójában? — Szerintem Magyarország­nak elsőrendű érdeke, hogy kiharcolja semlegességét. Nem tartanám szerencsésnek, ha a NATO-hoz csatlakoz­nánk. Ennél sokkal előnyö­­­sebb lenne, ha Ausztria, Svájc, Svédország, Finnor­szág példáját követnénk. A semleges státus kisebb költ­séggel nagyobb biztonságot eredményezne számunkra. A mi politikai helyzetünk — hasonlóan Ausztriához — nagyon is alkalmassá tesz bennünket a semlegességre, és szerintem ez a Szovjetunió és a nyugati hatalmak érde­két is szolgálná. Vannak, akik szerint a semlegesség nagyhatalmi ga­ranciája helyett inkább az európai ,kollektív biztonsági rendszer létrehozását kellene szorgalmaznunk, mások azonban ezt ma még utópiá­nak tartják... — Ez valóban utópia ma még, de a semlegesség foko­zatos kiterjesztésével reális lehetőség lehet. Szerintem Európa közepén rövid időn belül létre lehetne hozni egy stabil semleges övezetet, Skandináviától Közép-Euró­­pán át Görögországig, Olasz­országig, Spanyolországig. Az amerikai csapatok távozásá­val a két póluson az angol, francia és az orosz hadsereg tartaná fenn Európában a katonai egyensúlyt, így a töb­bi országban csak minimális fegyveres erőre lenne szük­ség. A „létezett szocializmus” országainak többségében azonban ma nemigen kedvez a belső helyzet egy közép­európai békés, semleges öve­zet létrehozásának. — Tény, hogy egyes orszá­gokban erősödőben vannak a nemzeti, etnikai konfliktu­sok, sőt elszakadási törekvé­sek. Ha ez a helyzet semle­gességgel párosulna, kevésbé lenne veszélyes. De, ha a szemben álló felek fölfegy­­verzik magukat, és riválisaik ellen katonai szövetségeket keresnek, az destabilizálhat­ja az egész térséget. Amíg ez a széles semleges övezet nem jön létre Euró­pában, mit tehet Magyaror­szág a válsággócok gyűrűjé­ben? — Elgondolásom szerint, amit nyilván sokan utópiá­nak tartanak, mielőbb létre kellene hozni a Kárpát-me­dencében egy közös parla­mentet, amely a sok évszáza­dos történeti, földrajzi, öko­lógiai egységet alkotó, közös sorsú és egymásra utalt né­peknek a közös képviseleti, törvényhozó és koordináló szervezete lenne. Ebben a közös parlamentben képvi­seltetnék magukat Magyar­­ország, Szlovákia, Kárpátal­ja, Erdély, Vajdaság és Hor­vátország népei, beleértve a kisebbségeket is. Ezt a tervet azonban so­kan úgy értelmeznék, hogy az nem más, mint a történelmi Magyarország visszaállítá­sa... — Ez nem az ezeréves Ma­gyar Királyság és a magyar hegemónia visszaállítása len­ne, de nem is a Kossuth- és a Jászi-féle tágabb dunai konföderáció, hanem a Kár­pát-medencében élő egyenjo­gú és egyenrangú népek kö­zös parlamentje, amely ren­dezné végre közös dolgain­kat. Ha elfelednénk végre a régi, valós és vélt sérelmein­ket, a kölcsönös előítéleteket és bizalmatlanságot, és a sok száz éves együttélési tapaszta­latok, formák és módszerek hasznosításával őszintén tö­rekednénk az együttműkö­désre gazdasági és kulturális téren, s ha ehhez megterem­tenénk a szabadon átjárható határokat, az emberek, az in­formációk, az áruk és szol­gáltatások szabad áramlását, cseréjét, akkor szerintem ko­­­moly fejlődés indulna a Kár­pát-medencében. A semleges, békés, dinamikusan fejlődő Közép-Európa az európai egység és biztonság egyik legfontosabb tartópillére le­het, de csak ha az itt élő né­pek közösen akarják.­ ­ Faggyas Sándor 3 HÉTRŐL NYOLCRA Rovatunk minden hétfőn jelentkezik. Neves hazai újságírókat, szakértőket, köz­életi embereket kérünk fel, hogy a nyolcadik napon röviden írják meg, mit tar­tanak fontosnak az elmúlt hét belpolitikai eseményeiből. Kun Miklós Minden változatot ismerni kell 1984 őszén az Egyesült Államokban voltam, így jól emlékszem az amerikai elnökválasz­tási küzdelem finisére. Ekkor derült ki iga­zán, hogy Ronald Reagan, az egykori színész csapata mennyire kiváló ismerője az ameri­kai „népléleknek”. Reagan nem fogalmazott olyan kifinomultan, mint demokrata szenátor ellenfele, aki két alkalommal is felülkereke­dett vele szemben a tv-vitában. Már-már el­pártolni látszott a szerencse Reagantól, ami­kor azt javasolta kampányfőnökének: ölje­nek annyi pénzt, amennyit csak lehet, egy más­fél perces reklámfilmbe. Ezen egy félelme­tes, barna medve ágaskodott acsarogva a né­zőkre, majd megjelent a Reaganre kísértetie­sen emlékeztető, harcedzett prérivadász. A medve — a világuralomra törő Szovjetunió jelképe — erre morgolódva ugyan, de elsom­­fordált. Alig több, mint fél évtized telt el azóta. Ilyen reklámfogásokkal ma senki nem pró­bálkozna Amerikában, de másutt sem Nyu­gaton. Sokak szerint közben a medve is sze­líd növényevő állattá vált. Múltbeli marásait, agyarának nyomait nem szokás felemleget­ni — nem az illendőség, hanem a politikai számítás szabályai okán. Elsősorban azért, mert az odahaza népszerűtlen, de nyugati "jóakarói bizalmát továbbra is élvező Gorba­csov tartja magát a máltai csúcstalálkozón tett ígéreteihez. Sőt kezdeményez is: nemrég tegező levelet intézett Kohl kancellárhoz, a szovjet történelem egyik legemlékezetesebb dátuma, a Szovjetunió elleni német támadás kerek évfordulója előestéjén. Hivatalban lé­vő kormányfőt megillető tisztelettel fogadta Gorbacsov Moszkvában az őt elsőként — már 1984 decemberében a Nyugat számára — felfedező Thatchert. Az amer­ikai elnök­nél pedig egymásnak adják a kilincset Gor­bacsov tanácsadói, akik úgy siránkoznak a Fehér Házban, ahogyan odahaza sohasem te­hetnék. Ezekből a mozaikkockákból szép lassan a peresztrojka új szakaszának egyik ,lehetsé­ges, s számunkra is fontossá váló képe raj­zolódik ki. A Kremlben most azt várják, hogy éppen a Nyugat zabolázza meg Mihail Gor­bacsov radikális-demokratikus riválisait (nem véletlenül jelentette ki az ezt a trendet Wa­shingtonban legutóbb megértő Jelcin, hogy Oroszország számára a belpolitika fontosabb a külpolitikánál), főleg pedig tartsa féken a szovjet birodalomból elszakadni vágyó né­peket. E létfontosságú kérdésben ma még be­láthatatlan következményekkel (mert mo­­dellértékűek!) járhatnak a jugoszláviai pol­gárháború fejleményei is. Mindazonáltal a Szovjetunióban valóban inkább a belső hely­zet alakulása dönti majd el, hogy a polgár­háború felé halad-e az ország — hacsak a januári vilniusi sortűz nem éppen annak egy előcsatározása volt. De nem kizárt: a véres események annak bizonyítását szolgálták, hogy a későn beavat­kozó Gorbacsov még mindig elég erős a vér­ontás megállításához, még mindig kézben tartja az eseményeket. Az év első hónapjai­ban katasztrofálisan romló nyugati megíté­lést látván a szovjet elnök mostanában már hallatlan óvatosan vigyáz a világ előtt ala­kuló reformer image-ára. Ennek is tulajdo­­­nítható, hogy az ipari-katonai komplexum és az Alikszmisz ezredes vezette héják iszonyú nyomása ellenére a szovjet vezetés időre ki­vonta csapatait Magyarországról, és elhagyta Csehszlovákiát is. Ma még keveset gondolunk az új helyzet lélektani é­s ezen keresztül gazdasági és po­litikai következményeire. Hiába próbálták néhányan még nemrég is mind a szovjet, mind a magyar sajtóban „új keleti politikát” követelve, akarva-akaratlanul a gyarmatosí­tott nemzet tudatát sulykolni a magyar köz­tudatba, a „finnlandizációt” propagálva. Az­zal érveltek, hogy ha nem félünk a farkas­tól (pardon, medvétől), jaj nekünk. Ennek a korszaknak, ennek a (legkevésbé sem „új”) politikai hangulatkeltésnek vége — még ak­kor is, ha Alkszmisz ezredes, sőt Jazov had­ügyminiszter is azt jósolja, visszakéreteznek még Kelet-Európa országai a szovjet véde­lem szárnyai alá a német expanzió elől me­nekülvén. Mostantól se gazdasági, se politi­kai, se kulturális döntések meghozatalánál nem lehet hivatkozni arra, mi lesz, ha elzár­ják az olajcsapot, mozgósítják az itt állomá­sozó hadosztályokat, leállítják az áruátvételt. Az olaj máshonnan is csordogál, a hadosztá­lyok kivonultak, az áru meg úgyis ott tor­nyosul a raktárokon a partner fizetésképte­lensége miatt. Veszíthetünk viszont, s nem is keveset, ha továbbra is húzzuk a kapcsolatok program­­matikus kiépítését a birodalom elszakadóban lévő, félig már független köztársaságaival. Ha nem nevelünk ki elegendő ukránul, litvá­nul vagy örményül beszélő, a régió történel­mi, gazdasági és kulturális valóságát ismerő szakértőt. Ha nem térképezzük fel, milyen potenciális vezetőgarnitúra kerülhet előtér­be a rendkívül képlékeny moszkvai politikai élet útvesztőiben. Ha kikapcsoltatjuk a szov­jet televízióadást Magyarországra sugárzó adót, ahonnan elképesztő mennyiségben áramlik a létfontosságú információ. A nyugati világ ma is bízik Gorbacsovban, de emellett készül az esetleges többi változat­ra. Hasznos volna, ha Kelet-Európa új, jogi­lag is szuverénné vált államai is ezt tennék. Prága már elkezdte. (A szerző történész)

Next