Népszava, 1991. augusztus (119. évfolyam, 179–204. sz.)

1991-08-01 / 179. szám

NÉPSZAVA 1991. AUGUSZTUS 1. CSÜTÖRTÖK Hét halott Súlyos incidens a litván—belorusz határon Gorbacsov és Bush reagálása Ismeretlen fegyveresek szer­dára virradóra géppisztollyal agyonlőttek hét litván határ­őrt, illetve vámtisztviselőt a litván—belorusz határ menti Medininkainál. A támadás­nak, amelynek nyomait oda­érkező turisták fedezték fel, a litván rádió és televízió je­lentése szerint két sebesült áldozata is volt. A TASZSZ hírügynökség a tragikus incidens hírét és az áldozatok számát megerősí­tette, és beszámolt arról is, hogy szerda hajnalban Vil­niusban robbanás volt a szovjet belügyi csapatok lak­tanyájánál. Áldozatokról nem érkezett jelentés. A hírügynökségi összefog­lalók szerint a szerda hajnali volt a legsúlyosabb támadás, amelyet litván vámposztok ellen az utóbbi időszakban végrehajtottak. Emlékeztet­nek arra, hogy az utóbbi hó­napokban a különleges bel­ügyi csapatok több ízben raj­taütöttek az illegálisnak mi­nősített balti vámposzton. Feldúlták az épületeket, zak­latták az ott szolgálatot telje­sítőket, de halálos áldozatot e rajtaütések eddig nem köve­teltek. A szovjet belügyminiszté­rium Litvániában állomásozó különleges rendeltetésű rend­őri egységeinek (OMON) ve­zetője szerdán Vilniusban ki­jelentette: az egységhez tar­tozó katonáknak semmi kö­zük sincs ahhoz a támadás­hoz, amelyet éjszaka követ­tek el a balti köztársaság me­­channkai határőrposztja ellen. A litvániai határőrállomás megtámadása miatt sajnál­kozását, az áldozatok család­tagjainak pedig együttérzését fejezte ki Mihail Gorbacsov szovjet elnök — jelentette Moszkvából a Reuter brit hírügynökség. A TASZSZ jelentése sze­rint Bush amerikai elnök el­mondta: tudom, hogy Gorba­csov elnök azonnal foglalko­zott a kérdéssel, s megkezdte az ügy kivizsgálását. Remél­jük, hogy ebben Litvánia és Belorusszia együttműködik. Nem vághatunk azonban elé­be az eset megítélésének — mondotta az elnök. Az AFP francia hírügynök­ség jelentése szerint Borisz Jelcin orosz elnök szerdán erélyesen megbélyegezte a határőrállomás megtámadá­sát, és kiállt azért, hogy von­ják ki a különleges belügyi egységeket a balti államból. (MTI) Horvátország Tüzérségi és gyalogsági összecsapás, rakétatámadás repülőkről . Az eszéki rádió híradása sze­rint heves lövöldözés volt szerdára virradóra Eszék (Osijek) környékén. A tüzér­ségi és gyalogsági fegyverek­ből mintegy negyven percen át érkező lövések a rádió sze­rint az öt kilométernyire fek­vő Ténye (Tenja) irányából jöttek. A város egyik lakóne­gyedébe nyolc gránát csapó­dott be. Áldozatokról egyelőre nem érkeztek jelentések, és azt sem tudni, ki adta le az első lövéseket. A Tanjug emlé­keztet arra, hogy a térségben jelen vannak a horvát nem­zeti gárda katonái, a szerb kisebbségű falvak fegyvere­sei és a jugoszláv­­központi hadsereg egységei egyaránt. A Reuter szerdai összefog­lalója szerint a Konstajnica horvát faluban történt inci­dens során jugoszláv repülő­gépek rakétákkal lőtték a te­lepülés iskoláját, orvosi ren­delőjét és egyik lakóépületét. A rakétatámadásnak egy ha­lottja és hat sebesült áldozata volt. A belgrádi rádió azt je­lentette, hogy a pilóták azért nyitottak tüzet, mert horvát rendőrök és nemzeti gárdis­ták előzőleg rálőttek a repü­lőgépekre. Gazdasági együttműködés­ről írt alá megállapodást Horvátország és Albánia. A dokumentumot az egynapos látogatáson Zágrábban járt Ylli Cabiri albán külkereske­delmi miniszter látta el kéz­jegyével. A TASZSZ beszámolója szerint a mostani volt a má­sodik hivatalos találkozó zág­rábi és tiranai illetékesek kö­zött azóta, hogy Horvátország bejelentette függetlenségét. A dokumentum szerint Al­bánia Horvátországnak elekt­romos energiát ad el, míg a viszonttétel élelmiszerből áll. (MTI) Nukleáris berendezések Irak újabb eltitkoló manőverei Irak újból megpróbálta eltit­kolni nukleáris berendezéseit és atomprogramjának részle­teit az ENSZ-megbízásból a helyszínen vizsgálatot végző Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (IAEA) küldött­sége elől — áll az ENSZ Biz­tonsági Tanácsának elküldött jelentésében, melyet Hans Blix, a bécsi székhelyű IAEA igazgatója készített. Az AFP hírügynökség sze­rint Blix megjegyezte: bár Irak több hajlandóságot mu­tat az ENSZ-vizsgálóbizott­­sággal való együttműködés­re, még nem fedte fel az ösz­­szes urándúsító berendezés telephelyét. Az AP hírügynökség idézte, a szaúd-arábiai védelmi mi­niszternek, Szultán bin A­b­­del-Aziz hercegnek a Rijád közelében levő katonai aka­démián tett kijelentését: az ENSZ Biztonsági Tanácsától függ, hogy katonai megtorló akciót kezdeményez-e Irak ellen, ha Bagdad továbbra is eltitkolja atomprogramjának részleteit. (Az ENSZ BT 687. számú határozata, amely az öböl-háború befejezését je­lentette, előírja az iraki nuk­leáris, biológiai és vegyi fegyverek, valamint a bal­lisztikus rakéták megsemmi­sítését.) Az iraki nukleáris beren­dezések vizsgálatára jelenleg már a negyedik ENSZ-kül­­döttség tartózkodik az arab országban. Ezenkívül eddig egy-egy, a vegyi fegyverek és ballisztikus rakéták megsem­misítését ellenőrző ENSZ-de­­legáció járt Irakban. Az AP értesülései szerint még to­vábbi 10 ENSZ-vizsgálatot terveznek az országban — augusztusban például két küldöttség a vegyi fegyverek, egy harmadik a biológiai fegyverek, egy negyedik pe­dig a ballisztikus rakéták megsemmisítését ellenőrzi majd a helyszínen. (MTI) Svájc titka Sok ország van a Földön, ahol a nemzeti ünnepek nagy csinnadrattával, pazar köl­tekezéssel párosulnak. Máshol, leginkább a világ szegényebbik felén, takarékosság­ból fogják vissza magukat. Svájc, mint annyi mindenben, ebben is kilóg a sorból. A sokak által hegyvidéki paradicsom­nak nevezett, fél magyarországnyi Svájc ma ünnepli államalapításának 700. év­fordulóját. Bár a történészek a tőlük meg­szokott ünneprontó módon kétségbe von­ják az 1291-es szövetségi szerződés állam­­alapító jellegét, az ország vezetőit ez nem zavarja. Már csak azért sem szorulnak magyarázkodásra, mivel a leggazdagab­bakra jellemző szerénységgel emlékeznek meg őseik jó választásáról. Az egész évre elnyújtott jubileum egyetlen színfoltja a Zürich melletti szuperkiállítás, ahol né­hány órába sűrítve ismerkedhetünk meg a 700 év érdekességeivel. Ez a kiállítás a csúcsa költségekben is az idei ünnepi esz­tendőnek. Hihetetlen, de nem lesznek drága, több ezer fős fogadások, milliókat felemésztő mulatozások... A munkaszüneti nap le­hetősége sem merül fel, de vannak olyan kantonok, ahol még hivatalos szinten sem vesznek tudomást az évfordulóról. Pedig a pénzből telne sok mindenre. Nem rázná meg például Zürich költségvetését egy vi­lágraszóló karnevál, már csak azért sem, mivel a város minden nyolcadik lakosa, beleértve a csecsemőket is, milliomos. De igaz ez Bernre, Luganóra és még inkább Genfre. De hát ilyenek ezek a hegyi svájciak, akiket kevesen tartanak bájosaknak, de annál többen tiszteletre méltóaknak. A vi­lág azon része, amely ismeri Svájcot, fel­néz erre az országra. A nemzetközi sta­tisztika szerint földünk pénzügyi köz­pontját több turista keresi fel minden év­ben, mint az idegenforgalomból élő, nép­szerű tengerparti államokat. Sokan üzle­tet kötni jönnek a hegyek közé, mások azért, hogy pillantást vessenek a csodára. Arra, amit a semmiből a szellemi tőkére támaszkodva hoztak létre Európa szívé­ben. Aztán néhány nap elteltével az ide­genek többsége értetlenül tárja szét kar­ját, tanácstalanul kérdezve: Miből? Ho­gyan? És azután úgy utaznak el, hogy nem értik meg a lényeget. Pedig a titok nyitja nem a trezorok mé­lyén rejlik, hanem az utcán sétál. Igen, azokról az egyszerű svájciakról van szó, akiknek csak a hibátlan munka számít értéknek, és a pontosság az alaptörvényük. Az olyan időrabló dolgokkal, mint a poli­­­­tika, alig foglalkoznak. A kantonok veze­tői ugyan elvitatkoznak egymással néha évekig is, de a munka az sosem áll, így aztán nem véletlen, hogy sokszor kihalt­nak tűnnek a nagyvárosok utcái és za­varja a csend a turistákat. Arra a kérdése­­­re pedig, amit a meglepett turista ilyenkor ösztönösen feltesz, hogy hol vannak a svájciak, magától értetődő a válasz. „Hogy­hogy hol, hát dolgoznak. Miért, nálatok ,­ nem szokás?" Kiss Andrej Bős tiltakozni készül Jozef Vavrousek miniszter, a csehszlovák szövetségi kör­nyezetvédelmi bizottság el­nöke ismételten hangoztatta azt az álláspontját, hogy Bős-Nagyimaros kérdésében az eddig kinyilvánított hajt­­hatatlanság hosszú időre megronthatja Csehszlovákia kapcsolatait Magyarország­gal. Szerdán délelőtt a Csölösz­­tőnél tüntetők napja csende­sebbnek ígérkezett. A blokád ellenére is kijutott az építő­vállalat telephelyéről néhány teherautó, de a jelek szerint szerdán reggel nem álltak munkába, vélhetően azért, mert kiderült: az építőik jog­talanul tartózkodnak a válla­lat csölösztői telephelyén. A környezetvédők akciója várhatóan a hét végére ismét felerősödik. Ekkor nemcsak Csölösztőn, de közvetlenül Bősön a helyi lakosság is til­takozni készül. (MTI) NAPRÓL NAPRA Szerdahelyi Csaba !­égy lábon, de nem nagy lábon Ha lassan és kissé bátortalanul is, de azért egyre nyilvánvalóbban változik a kép. Amíg néhány hónappal korábban a kormány sor­ban adta fel a magas labdákat az ellenzék­nek — s erről a sajtó rendre tudósított is —, amelyeket az kegyetlenül le is csapott, addig mára a kormány, élén a csapatkapitánnyal, taktikát változtatott. Bár a kabinetet sok esetben változatlanul védekezésre kényszerí­tik, ám ettől függetlenül, vagy azért, mind többször támad, gondolván: a támadás a legjobb védekezés. A legutóbbi példát a sa­játos nemzeti játszadozásra az a kétnapos tanácskozás szolgáltatta, amelyen nagykö­veteinknek elemezték a magyar külpolitika sajátosságait és változásait. A tanácskozáson kétségkívül Antall József előadása iránt nyilvánult meg a legnagyobb figyelem, s egyáltalán nem csak a személyes tisztelet megnyilvánulása miatt. Talán az új­ságíró is másként értékelné a miniszterelnöki beszédet, ha Antall megállta volna, hogy gu­­nyoros, pökhendi módon ne oktassa ki újfent az ellenzéket és a sajtót, de a miniszterelnök, szokásához híven, kellőképp csattogtatta most is az ostort. Hogy mennyire diplomati­kus ez éppen a diplomáciai élet vezetői előtt? A lehető legdiplomatikusabb, hiszen a je­lenlévők a magyar kormányt képviselik ál­lomáshelyükön, és ennek a magyar kormány­nak a magyar miniszterelnöke Antall Jó­zsef, aki köztudottan kedveli a külpolitika útvesztőiben való eligazodást is. Akinek eset­leg nem tetszik a jelenlegi (kül)kurzus, vagy nem osztja a miniszterelnök álláspontját, az kereshet magának másik állást, ami teljesen rendjén való dolog. Ha majd az ellenzék jut hatalomra, akkor jöhetnek az ellenzéki kül­­ügyérek, az általuk helyesnek tartott kur­zus, s azok a nagykövetek, akikben a leendő kormányosok megbíznak. (Kivételek persze manapság is akadnak, például a kisgazdák, az azóta zavarosan helyretett árnyékkormá­nyukkal és saját miniszterjelöltjeikkel. A tanácskozást követően célországukba visszautazók, az Antall-beszéddel a tarso­lyukban, végre reálisabban értékelhetik or­szágunk belső és külső helyzetét, mert a saj­tónak tulajdonított torzításoktól mentes ké­pet kaphattak. Ha valaki esetleg közülük ez idáig nem tudta, hát most megtudhatta, hogy a külügyi pályán is elsősorban a szakérte­lem az elsődleges, a pártállást különösebb­képpen nem firtatják — ha nagyon nem­­szükséges. Kisebb hibák természetesen be­csúszhatnak, a legolajozottabban működő­­gépek fogaskerekei sem mindig simulnak egymásba, hát még az egyéves magyar be­rendezésé. A bakik természetesen kínosabbak, ha úgy­nevezett bizalmi állások betöltőinél fordul­nak elő, mint például Washingtonban, de ki­csire sokat ne adjunk! Még akkor sem, ha mostanra egyértelművé vált: elsősorban az Egyesült Államok és Kanada került a ma­gyar külpolitika fókuszába. Ez igen lénye­ges elem, mert végre csattanós választ kap­tak a kételkedők, akik német­, nyugat-euró­pai, meg fene tudja, milyen­­ orientációval vádolták meg a korábban nehezen döntő Antall-kormányt. A prioritás ma már ismert, de szerencsére az elsőbbségek élvezete mel­lett gondolunk másra és másokra is. (Re­méljük, ők is gondolnak ránk ...) Többet nem gyalogolunk be az egyoldalú, erőltetett prioritások zsákutcájába (lásd füg­gőség a szovjet birodalomtól), mert külpoli­tikánk több lábra állt, ha jól számolom, leg­kevesebb négy lábra, és nagy szerencsére nem nagy lábra. Mert az előbb említett „láb” mellett természetesen nem feledkezünk meg Európa nyugati feléről éppúgy, mint közép­ső és keleti részéről, s legfőképp nem a Tá­vol-Keletről. Ott is Japánra koncentrálunk, hiszen az Amerika­i barátságtól függetlenül egyelőre a japán bankárok kezében vagyunk. A több lábon állás (és nem ingás) ismere­tében különös figyelmet kell szentelnünk ama Antall-ítéletnek, miszerint hazaárulás­sal ér fel, ha valakik (naná, hogy az ellen­zék és a sajtó) azt fürdetik fennhangon: a kormány elrontotta a magyar—szovjet, illet­ve a szomszédos országokhoz fűződő kapcso­latokat. Szokás szerint a „hazaárulók” nevü­kön nem neveztettek meg, így minden „bű­nös" bizonytalanságban bujdoshat szégyené­ben. Mert, mint jól tudjuk, a Szovjetunióval és a szomszédos országokkal kiválóak a kap­csolataink. Éppen e témával összefüggésben kapta az ellenzék a soros döfést és figyelmeztetést An­talltól: jó, ha tudják — a retorikai fordula­tokban, de csak azokban — nagyrabecsült ellenzéki politikusok, hogy bizony Moszkva nincs nagy véleménnyel róluk, mert a Kreml­ben változatlanul a kiszámítható politikuso­kat szeretik. (Ez különösen megnyugtató napjaink kiszámíthatatlan szovjet belpoliti­kai zűrzavaraiban.) Az ellenzék talán még ezt a békát is lenyeli, ám nem úgy az MSZMP, amely köztudottan a legélesebben bírálta Antallék szovjetpolitikáját. Gondo­lom, Thürmer Gyula MSZMP-elnök most magába roskadva ül, és váltig azon töpreng, miért fogadta őt Mihail Gorbacsov annak idején előbb, mint a magyar külügyminisz­tert. Ám még ennél is fogósabb kérdés, miként értékeljük az elmúlt évet a szomszédokkal való kapcsolattartásban? Ne dugjuk homok­ba a fejünket, mondjuk ki: a magyarság helyzetének kérdése — törvényszerűen — ma minden korábbinál élesebben vetődik fel. A nagypolitika látványos eredményeket ért el északi szomszédunkkal, ám a „mélyben” elképesztő gyűlölethullámok tarajosodnak a magasba. Az is elgondolkodtató, hogy med­dig lehet még a „Romániával majd akkor tárgyalunk, ha érdemi eredmények várha­tók” ördögkörbe zárt politizálását folytatni? S ugye, azon végképp el kell tűnődni, hogy a magyar fegyverbotrány után miért kell csupán Washington számára nem félreértett kijelentéseket tenni a Vajdaság történelmé­vel kapcsolatban. Bár Antall József leszögezte, hogy ered­ményes évet zárt a magyar külpolitika , s ez nagyon sok kérdésben valós eredmények­re, tényekre támaszkodó kijelentés —, azért, mint oly sok kérdésben, e téren is hiányzik a kellő önkritika, a mérsékeltebb hang és bizonyos fokig a diplomatikus szerénység. Mindettől függetlenül meggyőződésem, hogy a nagykövetek kellő optimizmussal és önbi­zalommal csomagolnak majd össze a rendes évi eligazítás után. S hogy az ellenzék most kicsit elégedetlen és morgolódik? Na és? Az kit érdekel?! Az már belpolitika... ­ Víz- vagy Sar­kas törvény# Hordót a bornak! A gabonaválság újra felszín­re hozta a kérdést: mit és mennyit fermáljon a mező­­gazdaság? A válasz látszó­lag egyszerű: amit és ameny­­nyit a piac igényel. Csak azt nem veszi senki figyelembe, hogy ez a piac ma még nem igazán működik. Átmeneti korszakban élünk. Azt mondják: indokolatla­nul sír a paraszt. Sírásnak tekinthető-e a józan előrelá­tás, amire nem figyelnek fel idejében? Tavasszal például itt volt a tejválság: a gazdák előre jelezték, hogy baj lesz, de nem hittek nekik. Csak akkor, amikor jelképesen a csatornába öntöttek belőle a sokak számára megfizethetet­lenné vált élet­erő-egészség­­ből. A folyamatosan működő piacgazdaságokban kvóta­­rendszer szabályoz, a gazdák nem termelhetnek többet, mint amennyi az adott idő­szakban szükséges. Korlátoz­va engednek be külföldi cik­ket is abból, amiből túlter­melés van. Iti most a ló, (illetve a marha) másik ol­dalára esünk. Annyi jószá­got kiirtatnak, hogy amikor majd kellene a több tej, tej­termék — és akadna is rá vásárlóerő —, nem lesz a pa­rasztnak annyi pénzes, hogy megújítsa az állományát. Va­jon meddig tartható a jelen­legi állapot, amikor a vá­rosi emberek körében bal­káni szintre süllyedt a tej­fogyasztás? A tej után jött a sertésmi­zéria, a sok kövér disznó, amelyek eladha­tatlanságuk következtében akkorára nőt­tek, hogy az országban ösz­­szesen három nagy vágóhíd volt csak képes feldolgozni őket. Akkor azt­­hittük, hogy ez lesz az év legnagyobb ag­rártermelési válsága, pedig az eladatlan gabona már a magtárak falait nyomta. Ez­után jön majd a szőlő- és a borválság. Szeptember mind­járt itt lesz, s akkor ugyan hová fogunk kapkodni hor­dóért? (Szónoklásra mindig akad alkalmas hordó, de a hegy levére lesz-e elegendő?) Fölmerül az emberben:­­ magunk ellen dolgozunk, hogy ennyi mindent hagyunk tönkre menni? Valami nagy­méretű szabotázs áldozatai vagyunk, vagy csupán az ag­rárkormányzat szakmai di­lettantizmusának, erőtlensé­gének, netán politikai zűrza­varainak? Szabad erre az időpontra összpontosítani az állami segítség „kivonulását” a termelésből? A szövetkezetek igen nagy részében kimérték az egyé­nek földjét, de most egymás után érkeznek a levelek: ra­gaszkodnak ugyan tulajdo­nukhoz — és igazuk is van —, de vegye tőlük bérbe a szövetkezet a földet, gazdál­kodjon rajta. A szövetkezet pedig azt kérdi: miből ve­gyen műtrágyát, vessen-e egyáltalán az ősszel, telepít­sen-e szőlőt vagy gyümöl­csöst, amikor a rendezetlen viszonyok miatt nincs part­ner, nincs piac?! A diktatúra nehéz évtizedei alatt büsz­kék voltunk rá, hogy ha­zánkban mindig volt enni­való, s a falvak népe gyara­podott. Tavalyi és idei — igaz, megtorpanó —, export eredményeink is nagyrészt az élelmiszer-gazdaság mun­káját dicsérik. Lehet, hogy mindezt maga alá temeti az agrárválság lavinája? Egyáltalán, szabad ilyen alapvető kérdéseket a vidéki ügynek kezelni? Elképzel­hető-e, hogy magas ez az or­szág a mezőgazdaság nél­kül? A piacgazdaság vastörvé­nyeire korai hivatkozni, mert még nincs piac, csak át­menet, ahol inkább a farkas­­törvények kezdenek érvé­nyesülni. Lendvai Vera 3

Next