Népszava, 1991. szeptember (119. évfolyam, 205–229. sz.)

1991-09-12 / 214. szám

8 ORSZÁGOS SZAKSZERVEZETI TANÁCSKOZÁS A munkavállalók csattanó­ választ adtak (Folytatás a 7. oldalról) Tisztelt Kollégák! Vannak bizonyos szerve­zetpolitikai jelenségek, ame­lyekkel foglalkozni kell és higgadtan, tárgyilagosan, ép­pen a­­szakszervezeti moz­galom érdekében elemezni kell ezeket. Csak vázlatsze­­rűen: a létszámok, a taglét­számok összetételének ala­kulása, a szervezhetőség és a kis szervezetek problémája. Az például, hogy a munka­­nélküliekkel hogyan, kik fog­lalkoznak ma Magyarorszá­gon. Egyszersmind foglalkoz­ni kell az új szervezeti, szer­veződési, strukturális kérdé­sekkel. És itt szeretném megemlíteni, hogy legjobb tudomásom szerint megala­kult Magyarországon a pri­vát alkalmazottak szakszer­vezete, és személy szerint üd­vözlöm ezt a tényt, és úgy gondolom, hogy ez egy erős szakszervezet lesz majd Ma­gyarországon amely a ma­gánszférában a kis szerveze­tekben dolgozó munkavál­lalókat képes lesz tömöríte­ni.Úgy gondolom tisztelt kol­légák, hogy azt is meg kell fo­galmaznunk, hogy egy ilyen tagsági viszony megújítást követően, mert így is felfog­hatjuk ezt a procedúrát, be­látható időn belül nekünk szervezeti témákat is napi­rendre kell tűzni. Olyanokra gondolok, mint választások, kongresszus, ami nem kerül­hető ki, és azt hiszem, hogy megfelelő időpontban, meg­felelő elemzés után ezekről döntést kell hozni. A két törvény között a Ma­gyar Szakszervezetek Orszá­gos Szövetsége a megítélést illetően nem tett különbséget — a parlamenti törvényekre gondolok, nyilván tudja mindenki. Nem tett különb­séget, mert mind a kettőt al­kotmánysértőnek, a nemzet­közi egyezményekkel össz­hangba nem hozhatónak és érvényes más magyar törvé­nyek, például egyesülési tör­vény előírásait sértőnek te­kinti. Mégis, különbséget tet­tünk a két törvény között a gyakorlati következményeket illetően. Meg is kérdezik so­kan, hogy ha mind a kettő alkotmányellenes, akkor mi az oka annak, hogy az egyi­ket végrehajtottuk, a mási­kat nem. Borzasztó egysze­rű a válasz. Az egyiknek a tárgya a munkáltató, akik­nek a magatartását nem tud­­mosással, csak a saját tag­jaiknak. Azoknak viszont egészen bizonyosan. De azt is szeretném megmondani, hogy ez a körülmény az én szememben csak felértékeli annak a ténynek a jelentésé­­tük befolyásolni. Ha nem csi­náltuk volna ezt a procedú­rát, akkor összeomlott vol­na a tagdíjrendszerünk, ami nem jelentéktelen dolog, hi­szen bizonyos kapcsolata van a személyi jövedelemadó­rendszerrel. Másfelől azt gon­dolom, hogy nem volt érde­künkben senkinek megtenni azt a szívességet, hogy olyan benyomását keltsünk: ez a szervezet valóban széthullik, felmorzsolódik, nincsenek tagjai. És hát láthatóan erre a munkavállalók csattanós választ is adtak. Más a hely­zet a másik törvénnyel, amely tartalmát és körülmé­nyeit tekintve is jóval dur­vább, beavatkozóbb jellegű és amelyikkel kapcsolatban a szakszervezeteknek kellett a viszonyukat kialakítani. A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségében tö­mörülő szakszervezetek kö­zül néhány szervezet úgy döntött, hogy vagyonbeval­lást készít. E szervezetek az MSZOSZ-ban tömörülő szer­vezetek taglétszámának mintegy 12—12,5 százalékát teszik ki. Én különösen kommentálni ezt a tényt nem kívánom. A Magyar Szak­­szervezetek Országos Szövet­ségének szakszervezetei, mint eddig is, most is, szuverén, önálló, döntést hozó szerve­zetek. Ha tagjaik véleménye alapján így döntöttek, sen­kinek nem tartoznak orszá­­got, hogy az összes többi szakszervezet szintén szuve­rén módon, szintén tagjai el­határozása alapján úgy fog­lalt állást, hogy az Alkot­mány­bíróság döntéséig en­gedetlenséget tanúsít a tör­vényben előírtakkal szem­ben. Azért emelem ki ezt, mert úgy gondolom, hogy ez a fórum, ami így ránézésre se tekinthető valami vélet­lenszerű alkalmi összejöve­telnek, valóban megfogal­mazhatná súllyal és nyoma­tékkal: határozottan kéri az Alkotmánybíróságot, hogy — ismerve persze, milyen más, egyéb súlyos kérdésekkel is foglalkozik —, tegye le a voksát a tekintetben, hogy az általunk és mások által összeállított beadványokban foglaltakat hogyan ítéli meg, azaz alkotmányosnak tekint­hetők-e ezek a törvények vagy nem. Tisztelt Kollégák! Arra is szeretnék kitérni, hogy ter­mészetesen nemcsak belföl­dön volt nagy visszhangja ennek a két törvénynek. Egyébként százas, több százas nagyságrendben mentek til­takozó levelek, táviratok szervezetektől, kollektívák­tól a parlamenthez, a köztár­sasági elnökhöz. Ezt azért jó ha tudjuk, mert ez a tény túlságosan nagy nyilvánossá­got eddig nem kapott. Mint ahogy az sem kapott túl nagy nyilvánosságot, bár ka­pott, hogy számos nemzetkö­zi szakszervezeti tömörülés határozottan állást foglalt és elítélte ezeknek a törvények­nek a beavatkozó voltát, így például a Szabad Szakszer­vezetek Nemzetközi Szövet­ségén belül a vasasszakszer­vezeti szakmai szervezet, a bányászok szervezete, az élelmiszer-ipari dolgozók szervezete, a kereskedelmi dolgozókat is tömörítő nem­zetközi szerveződés, de nem­zeti szakszervezetek egyes szakmai szervezetei is hason­ló állásfoglalást küldtek el, a dánok vagy például a belga textilesek, vagy az osztrák ÖGB-hez tartozó vasasok és sorolhatnám a példákat. Ezek valós tények. Ezek a szak­­szervezetek így ítélik meg ezeket a törvényeket. Az egy más kérdés, hogy el kellett menni az Óperenciás-tenge­­ren túlra, hogy lehessen ta­lálni egy olyan szervezetet is, amelyik kampánykörutat folytatott Magyarországon, annak érdekében, hogy mi­lyen nagyszerűek és milyen demokratikusak és milyen csodálatosak ezek a szak­­szervezeti törvények. Halkan hozzáteszem: ráadásul ezzel az állásponttal ennek a tö­mörülésnek minden tagszer­vezete, méghozzá a legna­gyobbak közül való sem ért egyet Mindezt azért említem, mert rendkívül fontos szá­munkra a nemzetközi szoli­daritás. A magyar szakszer­vezetek nem kívánnak senkit sem bábuként, sem más for­mában a saját harcuk legiti­málásához felhasználni. Mi nagyon fontosnak tartjuk, hogy 'Vérütítt' 'ill&Miltálisak a szakszervezetek, de ezzel so­ha nem éltünk vissza. A jö­vőben sem akarunk vissza­élni. És nem véletlen, kolle­gák, hogy meghívtuk a mai tanácskozásra az osztrák szakszervezeti szövetség egyik vezetőjét. Ezt a szerve­zetet úgy ismertük meg az elmúlt években, mint ame­lyik helyzeténél, történelmé­nél, politikájánál, rugalmas­ságánál, nyitottságánál fogva rendkívül nagy érzékenysé­get tanúsít a közép-kelet­­európai térség szakszerveze­ti mozgalmai iránt és tárgyi­lagos, elvi alapon álló állás­pontja van. A tagság kiáll a szakszervezetéért Tisztelt Kollégák! Ami a nemzetközi reagálásokat ille­ti, még két tényt szeretnék megemlíteni. Az egyik — szí­vem szerint felolvasnék egy viszonylag hosszú levelet, de nem teszem —, egy levél, amely arról szól július 19-iki dátummal és a Liga aláírásá­val, a Nemzetközi Bányász Szövetségnek címezve, hogy tulajdonképpen itt négy nagy szakszervezet — így van ben­ne a szövegben —, a Liga, a Munkástanácsok, az autonó­mok és az Értelmiségi Szak­­szervezeti Tömörülés, tulaj­donképpen kész a VIKSZ-en belül valamilyen módon együttműködni a vagyonmeg­osztásban. Én nem tudtam eddig, hogy ezek tények let­tek volna, de ez egy más kérdés. Ennél sokkal súlyo­sabb a levélnek az a tartal­ma, amely a Vasasszakszer­vezetet és az MSZOSZ-t vádolja meg, azzal, hogy en­gedetlenséget tanúsít ezen törvénnyel szemben, felfor­dulást akar az országban, ami a kormány lemondásához, a parlament feloszlatásához, rendkívüli állapothoz és a szélsőségeseknek kedvező helyzet kialakulásához ve­zet. Ezt írja egy szakszerve­zet egy másik szakszervezet­ről ! Nem nekünk mondja, mert esetleg erre válaszol­nánk, hanem elküldi egy nemzetközi fórumnak. Ehhez kommentárt fűzni nem aka­rok, mint ahogy ahhoz sem hogy két nappal ezelőtt az is megmutatkozott a Népsza­badság egyik írásában, hogy a Washington Post szerint úgy üdvözölték a Ligától és a Munkástanácsoktól kint lé­vő szakszervezeti embereket, hogy végre ugye tiszta víz kerül a pohárba, elkobozzák a régi szakszervezetek va­gyonát és újra osztják az újak között. Ne legyen illú­zió, hogy miről van itt szó, hogy mire megy ki a játék! Ez látszólag vagyonvita, de a lényegét tekintve a magyar szakszervezeti mozgalom lé­téről, lehetőségeiről, jövőjéről az érdekvédelem pozícióiról van szó. Mert érdekvédelmet én olyat nem ismerek, sehol a világon, amit megfelelő anyagi háttér nélkül lehetne folytatni. Tisztelt Kollégák! Nem véletlen, hogy éppen ezért arra szólítjuk fel a tagjain­kat és arra hívjuk fel a szakszervezeteket és ezen be­lül őszinte együttműködési készséggel azt a négy szak­­szervezeti tömörülést, akik itt most helyet foglalnak, és akiket a dokumentumunk is tartalmaz, hogy legyünk tisz­tában a lépéseink súlyával. Nem szokásos körülmények között kell a szakszervezetek­nek dönteni valamiről vagy valaminek az elhalasztásáról, hanem egy feszült, kiélezett helyzetben. Még egyszer sze­retném megfogalmazni: mi nem a konfrontációra ját­szunk! Nem vagyunk érde­keltek a feszültségben, az el­lehetetlenülésben! De abban érdekeltek vagyunk, hogy végre komolyan vegyék Ma­gyarországon a szakszerveze­teket, és reálpolitikusként tárgyalópartnert lássanak benne. Úgy ítéljük meg, hogy ez a négy szakszervezeti tö­mörülés jó szívvel hívható fel ennek érdekében az együtt­működésre, azért hangsúlyoz­zuk ezt a dokumentumunk­ban is, fordulunk hozzájuk is. Vannak dolgok, ahol több­féle mérlegelési lehetősége is akad az embernek. Nagyon sokan választhatnának úgy is, hogy kivonják magukat ezekből az ütközetekből. Vá­laszthatnának úgy is, hogy az élet csendesebb vizeire eveznek, és nem vállalnak részt ezekből a konfliktusok­ból. Választhatnának így, mert mondjuk a személyes érdekeik is ezt diktálnák. És mégsem választhatnak így, kollégák. Nem választhatnak így, mert aki így választ, az akár alkarja, akár nem, arcul vágja ezt a kétmillió embert. Mindezt tulajdonképpen nem tudtam olyan szépen megfogalmazni, mint ahogy szerettem volna. Albert Ca­mus, a francia prózairoda­lom egyik igen sajátos és kiemelkedő alakja a követ­kezőket írja egy helyütt, és ajánlom mindannyiuk figyel­mébe: „Hinni akarom, hogy erősnek és boldognak kell lennünk, mert csak így segít­hetünk az embereken, ha baj van. Aki csak vonszolja az életét és összeroppan a súlya alatt, senkin nem segíthet.­­ Ez a dolog lényege, szerin­tem. Nincs választási lehe­tőségünk, hogy ezeket a problémákat megkerüljük! CSÜTÖRTÖK, 1991. SZEPTEMBER 12. NÉPSZAVA Konstruktív vita: határozottságul küretilő felszólalók A hatalom kissebeli a bérből és fizetésből élőket SCHALKHAMMER AN­TAL, a bányászszakszerve­zet elnöke szerint mindennél fontosabb ma a szakszerve­zeti szolidaritás, a közös fellépés, hiszen úgy néz ki, hogy a szemben lévő olda­lon a politikai erők, a ma­gukat szakszervezetnek ne­vező szervezetek mindent elkövetnek annak érdekében, hogy a dolgozók érdekvé­delmi szervezeteit megbont­sák.­­ Az is világos számunk­ra: mivel a szakszervezetek a törvényalkotási hatalom­ból kiszorultak, meg kell találjuk azokat a szövetsége­seket a hatalomban, a poli­tikai pártok között, akik képviselik a bérből és fize­tésből élők, a munkaválla­lók érdekeit.­­ Az MSZOSZ megkapta az ötpárti felhívást vagy felszólítást, amely úgy szól: szeptember 15-ig dolgozzon ki egy mindennek megfelelő törvénytervezetet és -javas­latot, amely a szakszerveze­tek közötti dolgozói válasz­tás kérdéseiről rendelkezik. Nem értjük, mi köze az öt pártnak ahhoz, hogy a szak­­szervezetek tagsága hogy dönt a választásokról. Vagy így akarnak bejutni konfö­derációk az üzemek kapuján belülre, a mi közös pénzün­kön, az alapszervezetek, a vállalatok, az ágazatok pén­zén, részben ezek tulajdonát felhasználva, többhetes vá­lasztási kampányt tervez­ve, a szakszervezeti esély­­egyenlőségre való hivatko­zással? — kérdezte a felszó­laló, majd kijelentette: A szakszervezetek között ver­senyhelyzet van, és ezt tu­domásul kell venni. Abba az érdek-képviseleti szerve­zetbe fognak belépni a dol­gozók, ahol a leghatéko­nyabb, a legkeményebb ér­dekérvényesítést tapasztal­ják.­­ Én úgy gondolom, nap­jainkat övező politikai viták, politikai támadások között a vagyonról szóló törvény sok kommentárra és kiegészítés­re nem szorul. Mégis azt mondom, hogy a szakszerve­zetek számára a mozgósítás eszköztárában a felvázolt célok és törekvések meg­valósításának első helyére azokat az érdekvédelmi tö­rekvéseket és követeléseket kell fűzni, amelyek a napi élettel, a megélhetéssel, a munkahely biztonságával, a szociális biztonsággal együtt járnak, természetesen a dol­gozói beleszólás, az érdek­­képviseleti munka törvényes rendezése és stabilizációjá­nak kitűzésével együtt. Eh­hez csatlakozhat az a szak­­szervezetek szuverenitásának megvédésére szolgáló törek­vés is, amely mindenképpen hangot kell hogy kapjon most már ágazati, vállalati, üzemi szakszervezeti szer­vezetekben is. Világos vá­laszt kell adni — úgy gon­dolom — a kihívásokra. És az egy világos válasz, hogy kétmillió ember, közötte 1 millió 100 ezer aktív, alá­írásával újra elkötelezte ma­gát az MSZOSZ-ba tömörült szakmai ágazati szakszer­vezetekhez való viszonyában. GULYÁS GYÖRGY, a Dunapack Rt. Dunaújvárosi Papírgyárának bizalmija rendkívül fontosnak tartja, hogy az érdekképviseletek, bárminek is hívják őket — munkástanács, Szolidaritás, szakszervezet, Liga — a dol­gozók képviseletében tevé­kenykedjenek. — Nem félünk a válasz­tástól, mert mi már sűrűn választottunk — folytatta a felszólaló —, viszont aggó­dom, hogy a parlamentben nincs csupán egy képviselő­je a szakszervezeteknek, ezért fölhívnám bizalmi kol­légáimat, hogy a legköze­lebbi választáskor fektessünk nagyobb hangsúlyt arra, hogy a parlamentben legyen frakciónk. A választással kapcsolat­ban kijelentette: — Mi már nyilatkoztunk, van tagköny­vünk. Ám, ha újra kell sza­vazni, csak azok választhas­sanak, akik nyilatkoztak. DR. MÁRKUS IMRE, a szombathelyi MÁV Jármű­javító szb-titkára szerint va­lószínűleg egyetlen egy olyan szakszervezeti tisztségvise­lő sincs, aki nem hallotta vagy nem látta a televízió­ban a belügyminiszter által közreadott fejtegetéseket ar­ról, hogy készülnek föl egy forró őszre. — Én azt hiszem, hogy mindannyian nagy érdeklő­dést tanúsítottunk az ott elmondottak iránt, de hall­gattassák meg az 1,1 millió szakszervezeti tag is — — mondta. Megkérdezte to­vábbá: — Miért vitatják azt, hogy a magyar szakszer­vezeti mozgalom — a sok­szor megtörtént legitimálás ellenére — még mindig nem legitim? Addig nem legitim egy szakszervezet, míg nem formáltam saját képemre? Vissza kell utasítanunk ezt. Elege van a mai magyar szakszervezeteknek és az MSZOSZ-nak abból, hogy csak egyetlenegy, vagy álla­mi vagy politikai hatalom kerítse birtokába. Mi a más­ságra szavaztunk. Ott voltak tagjaink a választáson. Sen­ki nem akarja, hogy meg­ismétlődjenek azok a dol­gok, amik ebben az ország­ban megtörténtek. — Szeretnénk leszögezni, hogy nem vagyunk partne­rek egy olyan elképzeléshez, ahol a nép csak addig kell és addig asszisztáljon, amíg létrejön egy más hatalom — szögezte le a felszólaló —, utána pedig már nem kell a demokrácia. Kérem, a jogál­lamiság spalettáján ez a színfolt ismeretlen. Úgy akarnak közteherviselést eb­ben az országban, hogy meg­adóztatják a családi pótlé­kot, az étkezési hozzájáru­lást, a többi szociálpolitikai intézkedést? Ezzel szemben egy szűkebb rétegnek 20—30 ezer forintos, adómentes költségtérítést biztosítanak. Ha ez a közteherviselés, ak­kor nem egy dologról be­szélünk. Nincs vitánk azok­kal, akik azt mondják, hogy a költségvetés dolgát rendez­ni kell, csupán a megoldás módjában térnek el vélemé­nyeink, ugyanis egy költ­ségvetést nem lehet rendez­ni úgy, hogy annak a be­vételi oldalát terhelem túl és nem változtatok a kiadá­si oldalon.­­ Megkérdezte már vala­ki a magyar parlamentben, hogy hogy nézett ki a költ­ségvetés viszonya a pártál­lam utolsó éveiben és mit fordított a költségvetés ak­kor infrastruktúrára, szer­vezetre és mit fordít most? Az adófizető állampolgár pénzét biztos, hogy arra használjuk, amire? Hol ké­sik az államháztartás re­formja? Vagy még szorítha­tunk a spanyolcsizmán? Az egyik kormány-tisztségvise­lőnk az elmúlt héten egy református gimnázium át­adásán Wéberre hivatkozott a reformáció kapcsán. Ten­ném én most ezt közismer­ten egy más oldalról. Ugye Max Weber nemcsak arról volt híres, hogy a reformá­ciót támogatta, hanem ar­ról is, hogy a bürokráciáról olyan véleményt alakított ki, ami követendő példa lenne számunkra. Sietve le­szögezem: a mostani magyar állapotok nagyon messze es­nek a weberi pozitívan ér­telmezett bürokráciától. A szakszervezetek közti választásokról szólva, Julius Ceasar Oszd meg és ural­kodj! — elvére utalt a fel­szólaló, majd úgy véleke­dett: — A séma egyszerű: hozunk egy törvényt, nyilat­koztatjuk a tagokat. Ez az első pszichózis. Ha ez be­jön, nyertünk. Nem jött be. Akkor jön a másik forduló, tömeges szavazás, tömeg­­pszichózis. Én azt hiszem, hogy a cél nem szentesíti az eszközt és vegyük már ezt tudomásul, erről a kér­désről jó lenne leszállni. Kérem a tisztelt tanácsko­zást, hogy Nagy Sándort erő­sítse meg abban: ma Ma­gyarországon a szakszerve­zetek, az érdekképviseletek és a kormány, illetve a ha­talom birtokosai közti vitá­ban a köztársasági elnök le­gyen az, aki élvezi a közbi­zalmat, aki közvetíthet úgy, hogy ezek a tárgyalások eredményesek legyenek.­­ Végül le kell szögezni, hogy az érdekképviseletek, így a Magyar Szakszerveze­tek Országos Szövetsége is abban érdekelt, hogy a ma­gyarság hosszú idő után a ló hátára kerüljön annak bal oldaláról és ne a jobb oldalára. Ugyanis a vitatha­tatlan keleti politikai és gazdasági eladósodásunkat egy nyugati előjelűre meg­változtatva, nem beszélhe­tünk minőségi változásról. KERÉNYI ISTVÁN, a Szabolcs-Szatmár-Bereg me­gyei Nagykállóban lévő Ma­gyar Posztógyár szakszerve­zeti bizottságának titkára, azzal kezdte felszólalását: — Közismert, hogy a leg­több munkanélküli Szabolcs megyében van. Vajon a privatizálás során, új mun­kahelyteremtésre mennyit fordítanak a privatizáció be­vételeiből? Kupa úr azt mondta: nincs is belőle be­vétel! Hát akkor meg el­kótyavetyélik az országot! Ha viszont van bevétel, ak­kor van miből új munka­helyet teremteni. Vagy még mindig kevesebbe kerül a munkanélküli-segélyek ki­fizetése, pedig a munkanél­küliek száma már megköze­líti a 300 ezret? A másik dolog: itt meghurcoltatták a tagjainkat, hogy nyilatkoz­niuk kell az egy százalék le­vonásáról. Kit kérdeztek meg a júliustól levont fél százalékról? Hány munka­­vállalónak kellett nyilatkoz­ni? Egyszerűen levonták, és kész. Nem minthogyha saj­nálnám ahová kerül. Csak ez esetben miért nem kel­lett nyilatkozni? A választásokkal kapcso­latosan kijelentette: — Ne felülről, törvénnyel írják elő, hogy én mikor választ­hassam meg magamat! De, ha nekem egy ember a gyárban holnap azt mondja, hogy válasszunk, akkor ál­lok elébe! — A privatizálásban az oktatási intézmények is ben­ne vannak és zsebre megy a játék — folytatta a felszó­laló. — Lehet, akármilyen borotvaélv­eszű majd a fia­tal, ha nem tudja a szülő leperkálni, márpedig egy minimálbéres munkásember hogyan tudja lerakni a ma­gánegyetemre azokat a tíz­húsz, meg százezreket — nem tudom! KOMOLAI KÁROLY, a Békéscsabáról jött, a 600 fős tagságot képviselő, Nyom­daipari Dolgozók Szakszer­vezetének tagja. A szakszer­vezeti tagdíj fizetésével, le­vonásával kapcsolatos nyi­latkozatokról megjegyezte: — Nem volt ember, aki azt mondta volna, hogy egyetért vele. A privatizáció, foglal­koztatás, dolgozói beleszólás rendkívül fontos kérdések — mondotta és kijelentette: — Nagyon fontos, hogy ezzel kapcsolatban lehetőség le­gyen a dolgozói beleszólásra. Ezt törvények biztosítják. De mikor ezek a törvények megszületnek, ezeket végre is kell tudni hajtani. Ob­jektív és szubjektív körül­mények együttes hatása az.

Next