Népszava, 1991. november (119. évfolyam, 256–281. sz.)

1991-11-08 / 262. szám

NÉPSZAVA 1991. NOVEMBER 8., PÉNTEK Ki lesz a társadalombiztosítás gazdája ? A parlamentben késik az önkormányzat vitája Nem jutott idő e héten sem a társadalombiztosítás önkormányzatáról szóló törvényjavaslat általános vitá­jának folytatására a parlamentben. Több mint két éve vajúdik már az ügy, nem tudott megbirkózni vele az előző parlament, s úgy tűnik, kínlódik miatta a mai is. Pedig a t. Ház két héttel ezelőtt döntött arról, hogy ja­nuártól megváltozik a társadalombiztosítás rendszere, különválik a nyugdíj- és az egészségügy. Az or­szággyűlési határozat arra kötelezi a kormányt, hogy a jövő évi költségvetést már annak megfelelően készítse elő. Ám a tb-reform feltételezi a tb-önkormányzatok megalakítását. — Van-e remény a gyors parlamenti döntésre? — kér­deztük dr. Kis Gyulát, a par­lament szociális bizottságá­nak elnökét, az MDF-frakció tagját. — Miután a vita még foly­tatódik a parlamentben, csu­pán a saját gondolataimat mondhatom el. Számos mó­dosító észrevételt tettek kép­viselőtársaim a kormány elő­terjesztéséhez, de abban nincs ellentét, hogy még a jövő évi költségvetés, illetve a tb-költségvetés parlamenti vitájának megkezdése előtt dönteni kell arról: milyen szervezet álljon a tb élén, döntsön a pénzalapok fel­­használásáról. Minél később határoz a t. Ház, annál ne­hezebb helyzetbe kerül majd az a testület, amelynek mű­ködtetnie kell jövőre a tár­sadalombiztosítást. A re­form miatt egyetlen ellátási forma sem állhat le, a nyug­díjakat továbbra is folyósí­tani kell, a betegeket­­ meg kell gyógyítani. Ahhoz, hogy januárban elkezdődjék a re­form, szükség van az önkor­mányzat megalakítására, amely a költségvetéstől füg­getlenül, tulajdonosként felel a tb gazdálkodásáért. — Önkormányzat helyett felügyelőbizottságot javasol létrehozni az egyik honatya, ami ellen tiltakoztak a mun­kavállalók érdekképviseleti szervezetei. — Igen, fideszes képvise­lőtársam átmeneti javaslat­ként tette meg indítványát, amely szerint a szakszervezeti választásokig állna a társa­dalombiztosítás élén a par­lament által felügyelt, szak­értőkből álló bizottság. Azt senki sem vitatja, hogy hosz­­szabb távon a járulékot fize­tők alakítsanak tb-önkor­­mányzatot. Az MSZP számos módosí­tó javaslattal élt a tb-önkor­­mányzatáról készült kor­mány-előterjesztéssel kapcso­latban. Erről Kósáné Kovács Magda szocialista képviselőt kérdeztük.­­ Véleményünk szerint annak ellenére, hogy január­tól szétválik az egészségügyi és a nyugdíjalap, nem lenne célszerű két önkormányzatot alakítani, amelyben 60:40 százalékos arányban delegál­nának képviselőket a mun­kavállalók és a munkáltatók. — Mi az MSZP-frakció vé­leménye arról, hogy ne ön­­kormányzat, hanem bizottság felügyelje a tb-t. — Különösnek tartjuk, hogy fideszes képviselőtár­sunk a szeptemberi hatpárti megegyezéstől eltérő véle­ménnyel állt elő. Nem értem, milyen politikai erőknek áll­hat az érdekében a parázsló szakszervezeti ellentétek szí­tása, a megoldás elodázása? Ha nem lesz tb-önkormány­­zati választás, elvész a szak­­szervezeti választás lehetősé­ge is. Természetesen nem csupán ezért ellenezzük a javasla­tot. Határozott véleményünk az, hogy az első önkormány­zatot is már a járulékot fi­zető munkaadókból és mun­kavállalókból kell megalakí­tani. Simsa Péter, a Munkaadók Országos Szövetségének el­nöke furcsának tartja, hogy az Érdekegyeztető Tanácsban megkötött egyezségtől eltérő véleményeket hall. — Az ÉT plenáris ülésén, több héttel ezelőtt, csaknem mindenben megállapodtunk a munkavállalók és a kor­mány képviselőivel. Vita az önkormányzatban való rész­vételi arány miatt alakult ki közöttünk, ugyanis a mun­kaadók 50-50 százalékos rész­vételt javasolnak. Úgy gon­doljuk,­­hogy a kormány, mint munkáltató, a mi ol­dalunkon lehetne partner. — Mi a véleménye arról, hogy nem kiforrottak még a hazai munkáltatói és mun­kavállalói érdekképviseletek? — Nem újkeletű állítás ez. A kétségtelenül folyamatban lévő strukturális változások ellenére azonban tény: a munkavállalók és a munka­adók szervezeteinek tömeg­bázisa fix. Önmagában az, hogy választások előtt áll­nak a szakszervezetek, nem gátolhatja meg a tb-önkor­mányzatok létrejöttét. A választásokat követően az önkormányzatok oldalain be­lül lehetnek módosulások, de a testületnek stabilnak kell lennie. Semmi sem indokolja az átmeneti irányítást, hiszen a társadalombiztosítás hatal­mas pénzzel gazdálkodik, a jövőt illető változtatásokat nem hozhatják meg ideigle­nes testületek. Lehet, hogy a politikai pártok szemszögé­ből labilisnak tűnik a mun­káltatók köre, aminek az le­het az oka, hogy a pártok nincsenek képben. És ezt vég­telenül sajnálom. (nógrádi) „A csikktartóban fehér szemcsés por lehetett ...” A robbanás után súlyos a sérültek állapota Súlyos, de nem életveszélyes állapotban van az a két em­ber, akik kedden hajnalban az újpesti Városkapu metró­­állomásnál sérültek meg egy szeméttároló felrobbanása­kor. A rejtélyes esetet nagy erőkkel vizsgálja a rendőr­ség, de egyelőre nem sike­rült megállapítaniuk, hogy mi lehetett a szeméttároló­ban, s ki volt az elkövető. A két sérültet, Molnár Lászlót és feleségét, a Köz­ponti Honvéd Kórház bal­eseti osztályán látogatták meg. — Hogyan történt a rob­banás? — kérdeztem a fér­fitól, akinek testén több kö­tést is láttam. — Hajnali fél hat volt, amikor feleségemmel feljöt­tünk a metróból, s cigaret­tára gyújtottunk. Jó öt perc múlva egy szeméttároló csikktartójába dobtam a ci­garettát, mire villanás, hatal­mas durranás hallatszott. El­képzelni sem tudtam, mi tör­tént. Arra biztosan emlék­szem, hogy a csikktartóban valami fehér, szemcsés por lehetett, olyasféle, mint a só. A feleségem mellettem állt, egy járókelő is könnyebben megsebesült, de nem szállítot­ták kórházba. A fülem még mindig cseng. Nem is tudom, hogyan maradtunk életben. — Milyen sérüléseket szen­vedett? — A bal középső ujjam le­szakadt, mindkét combomon és a mellemen sebek vannak. Megsérült a szemem és az arcom is. — Kik látogatták már meg? — Senkink nincs. Munka­­nélküliek, hajléktalanok va­gyunk. Még nem jött sen­ki . .. — mondja és sír. Dr. Képes Pál, a baleseti osztály helyettes vezetője el­mondta, hogy körülbelül két­hetes kórházi ápolásra szo­rulnak a sérültek. Molnár Lászlónén is számos seb van, az ő testéből is fémszilánko­kat kellett eltávolítani. Bármilyen szándék is áll a rob­bantás mögött, mindenképpen alat­tomos, embertelen cselekedet. Gyá­va, sunyi tett, bárki is az elkövető. Mit érezhet most magában az, aki miatt ketten kórházban fekszenek? Megszólal-e a lelkiismerete? Van-e lelkiismerete? A sors szeszélye folytán éppen olyanok váltak áldozattá, akik ed­dig is azok voltak. Munka nélkül, hajlék nélkül tengették életüket. Csak most, a kórházban biztos a fedél fejük fölött — talán két hétig. De az már bizonytalan, hogy lesz­nek-e velük együttérző látogatók, megsegítők. Csarnai Attila SZAKSZERVEZETI HÍRSZOLGÁLATAllásfoglalás 1. Az Autonóm Szakszerve­zetek Országos Koordinációja és ezen belül a Magyar Vegy­ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége korábbi állás­pontjának megfelelően híve a szabad szakszervezeti szer­vezkedésnek, az egyesülés szabadságának és az esély­­egyenlőségnek. Tiszteletben tartotta és tartja a törvénye­ket. Ennek megfelelően ko­rábbi javaslatának megfele­lően szükségesnek tartja és kéri a parlamentet, hogy a szakszervezeti vagyon ideig­lenes kezelésével megbízott szervezetben, a VIKSZ-ben kapjon helyet az Érdekegyez­tető Tanács munkavállalói oldalát alkotó valamennyi szakszervezeti konföderáció. Az ASZOK álláspontja sze­rint a VIKSZ szerepének mó­dosítása, átalakítása nem ve­zethet az autonóm szakszer­vezetek vagyonvesztéséhez. 2. Az autonóm szakszerve­zetek a szakszervezetek kö­zötti vitás ügyek ren­dezése fő eszközének vál­tozatlanul a tárgyalásokat tartják. Ezek a tárgyalások ugyanakkor nem jelenthet­nek paktumpolitikát, nem vezethetnek külön megállapo­dásokhoz, egyes szerveződé­sek kirekesztéséhez. Ezért az ASZOK az összes érintett konföderáció együttes tárgya­lását javasolja és kezdemé­nyezi. 3. Az ASZOK kezdeménye­zi, hogy az ÉT munkavállalói oldalának soros vezetője, a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke kezde­ményezzen találkozót — a Munka Törvénykönyvé­vel kapcsolatos aktuális kérdések megbeszélésére, — a közös szociális csomag­terv kialakítására, — az időszerű kérdések — privatizáció, végkielégítés, szociális törvény, üdülési alapítvány, társadalom­­biztosítási önkormányzat stb. — megbeszélésére. Az ASZOK kész erőfeszíté­seit latba vetni és szakértői útján a közös álláspontok kölcsönös érdekek alapján történő kialakításában tevő­legesen részt venni. Budapest, 1991. november 7. Főcze Lajos ügyvivő-koordinátor, a VDSZ főtitkára KÖZLEMÉNY A Nemzetközi Valutaalap (IMF) magyarországi képvi­selője, dr. Szapáry György találkozott az Autonóm Szak­­szervezetek Országos Koordi­nációja, valamint a Magyar Vegyipari Dolgozók Szakszer­vezeti Szövetsége vezető kép­viselőivel. A találkozón a szakszerve­zeti képviselők tájékoztatást kaptak az IMF történetéről, több évtizedes tevékenységé­ről, hazai szerepéről. A részt­vevők széles körű eszmecse­rét folytattak hazánk gazda­ság-, költségvetési és pénz­ügypolitikájáról, az adósság­­állománnyal kapcsolatos kér­désekről, a gazdaság moder­nizálásáról, a privatizálásról, továbbá a munkavállalókat közvetlenül érintő növekvő foglalkoztatási feszültségek­ről, a szociális ellátás rend­szerének mielőbbi törvényi szabályozásáról és más idő­szerű kérdésekről. A résztvevők kölcsönös tá­jékoztatás céljából szüksé­gesnek tartották a hasonló találkozók megfelelő rendsze­rességgel való megtartását, megismétlését. Főcze Lajos főtitkár. ­tuib­i­l­lit*II. nem alamizsna! Kit faljon fel az oroszlán ? — Egy utcára tett diplomás levele a miniszterhez Várhatóan hétfőn kezdődik a parlamentben a foglal­koztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény módosításának vitája. Foly­tatásokban kívánjuk olvasóinkat tájékoztatni a törvény­­javaslat legfontosabb pontjairól, és az ahhoz fűződő munkavállalói, szakszervezeti véleményekről. Elsőként egy háromdiplomás gépészmérnöknek Kiss Gyula munkaügyi miniszterhez írt, nyílt levelét közöljük. „Kihez forduljon az ember, ha munkanélkülivé vált, mint a szakszervezetek lap­jához?” — e szavak kísére­tében kereste föl szerkesztő­ségünket Szekér Gábor, aki gyanítja, hogy első munka­helyéről, a MÁV-tól való el­bocsátásában szakszervezeti tevékenysége is szerepet ját­szott. „Tisztelt Miniszter Úr! A közelmúltban, még a minisztertanács döntése előtt, az irányítása alatt álló mi­nisztériumban sajtótájékoz­tatót tartottak a készülő munkatörvénykönyv terveze­téről, a munkanélküliség ke­zeléséről, illetve a Szolidari­tási Alap helyzetéről. Te­kintve, hogy közel egy éve munkanélküli vagyok, a má­sodikként említett probléma­kör kapcsán elhangzottak ragadtak meg, s így ehhez kapcsolódóan szeretnék né­hány gondolatot az asztal másik oldalán elhelyezkedők szemszögéből elmondani. Fölháborítónak tartom az elővezetett, enyhén szólva népnyúzó tervek fontolgatá­sát és azt, hogy a miniszter urak úgy találták: ez a („horribilis”) összeg nem ösztönzi a munkanélkülit az elhelyezkedésre. Azt azonnal szeretném megjegyezni, hogy a miniszter urak ez ügyben eleve nem illetékesek sem pro, sem kontra dehonesztá­­ló nyilatkozatokat tenni, mert e fontos kérdés eldön­téséhez csak áttételes infor­mációkkal rendelkeznek, de személyes tapasztalatokkal — legalábbis egyelőre — nem. Közel harmincéves, egy vállalatnál eltöltött, számta­lan munkakitüntetéssel elis­mert szolgálat után a múlt év novemberében kaptam kézhez az „elbocsátó szép üzenetet”. Az, ismerve a ré­gi-új vezetés „káderpoliti­kai” koncepcióját, stílusát, nem okozott meglepetést. A szinte megtámadhatatlan át­szervezést jelölték meg a koncepció kiötlői és végre­hajtói az eltanácsolás oka­ként. A valóság, azaz érdek­­védelmi tevékenységem szá­mukra kényelmetlen volta nem szerepelt az indokok között. Ami az élethelyzet változását érinti, röviden szeretnék utalni néhány pénzügyi körülményre. Egy szakmunkásbizonyítvány és három műegyetemi diploma megszerzése (22,5 év tanu­lás), és az említett munka alapján értem el 1990 őszén a munkanélküli-segély meg­állapításának alapját képező 31 228 forint havi bruttó ke­resetet.­­ Ez év január 3-tól az akkori, majd később a 7 ezer forintos minimálbér há­romszorosát, jelenleg — mi­vel eltelt már az első 180 nap — a fenti összeg 60 szá­zalékát kapom, természete­sen csökkentve a társada­lombiztosítási járulék és a személyi jövedelemadó min­denkor aktuális összegével. Úgy vélem tehát, hogy fölös­leges a 21 ezer forint — el­méleti jelentőségű összeg — emlegetésével szédíteni a se­gély- és járadékügyekben — hál’ Istennek — még já­ratlan honpolgárt. Ezek a megnyilatkozások csak az „oszd meg és uralkodj” el­vének megfelelően az egyes társadalmi csoportok szem­­beállítására valók. Csalá­dunk anyagi helyzete a fen­tiek ismeretében a követke­zőképpen alakul: Apa nettó (tehát vásárlás­ra felhasználható) jövedel­me: 12 ezer 376 forint/hó; anya nettó jövedelme: 17 ezer forint/hó; összesen 29 ezer 376 forint/hó. Gyerekek száma kettő. Ha azt is fi­gyelembe vesszük, hogy szakértők szerint „az idén olyan mérvű a pénz vásárló­erejének romlása, hogy a létminimumon élő családnak háromtagúvá kellene zsugo­rodnia ahhoz, hogy meg tudjon élni”, véleményem nem szorul további magya­rázatra. Ezek­ után még csak azt a — tudom, morbid — kérdést kell eldönteni, hogy a család melyik tagját adjuk az oroszlánoknak? Gépészmérnökre­ az Isten­nek sincs szüksége, pláne 50 éves kor fölött. Lehetséges, hogy félig képzett, középsze­rű, ám ügyes és kellően erő­szakos egyének uralják — nagy többségben a sarjadzó piacgazdaság (szerintem: a múlt század elejének Ang­liáját jellemző, magyar vad­kapitalizmus) — parancsnoki posztjait. Az elmúlt 2—2,5 évre visszatekintve nem volt nehéz kitalálni, hogy nem könnyű időszak következik, hogy negyven, politikailag­­gazdaságilag-morálisan elfu­serált évet néhány hónap alatt nem lehet rendbehozni. Arra azonban nem számítot­tam, hogy az ország sanyarú állapota mellett, szinte pil­lanatok alatt kialakul a csak saját — nem alacsony színvonalú — boldogulásá­val törődő, önző politikai­gazdasági elit. Miniszter úr, nem zavarja álmainak nyugalmát a hasz­nosítható munkáskezek és ágyak parlagon heverő soka­sága, akkor, amikor előttünk áll Nagymaros rekultiváció­jának, a kivonult szovjet hadsereg „hagyatéka” elren­dezésének feladathalmaza? Nézetem szerint a tárca rendkívül szegényes koncep­cióval rendelkezik, még ak­kor is, ha tudom, hogy a több százezres — nem csak anyagi kérdéseket felvető — munkanélküliségért nem a tárcát terheli a kizárólagos felelősség. A kormánynak — a Nem­zeti megújhodás programjá­ban tett ígéretének megfele­lően — hozzá kellene kezde­nie átfogó infrastrukturális és környezeti programok ki­dolgozásához, megvalósításá­hoz, amelyek munkaalkal­mat teremthetnének azok számára, akik minden ellen­kező híreszteléssel és sanda nézettel szemben szívesen dolgoznának maguk, család­juk és az ország javára. Tisztelt Miniszter Úr! Kérem, a jövőben ne így foglalkozzanak a „foglalkoz­tatáspolitika” érzékeny, töré­keny témájával. Úgy vélem, annyi más, sokkal szebb, ér­telmesebb, hasznosabb dol­got lehet művelni az élet­ben. Munkaalkalom kell, nem alamizsna. Tisztelettel: Szekér Gábor (Cím a szerkesztőségben.) A szerb egyházról Vallás, egyház, nemzettudat (a szerb egyház nemzeti sze­repe a török uralom alatt) címmel jelentette meg az ELTE szláv és román tanszéke Hadrovics László akadémi­kus könyvét Nyomárkay Ist­ván professzor szerkesztésé­ben. A kötet — amely az 1947-es francia kiadás bőví­tett, átdolgozott változata — segítséget adhat a napjaink­ban déli szomszédunknál tör­ténő események megértésé­hez is. (MTI) Előnyös kapcsolatok és nem protekcionizmus A franciák cáfolják Jásdi István vádjait November 1-jei számában la­punk beszámolt a Hungavis Rt. vezérigazgatójának, Jás­­di Istvánnak a sajtókonfe­renciájáról, melyen egy ma­gyar libamáj-szállítmányt ért incidens kapcsán protek­cionistának minősítette Fran­ciaország politikáját hazánk­kal szemben. A tudósítás megjelenését követően Fran­ciaország budapesti nagykö­vetsége azzal a kéréssel for­dult a lapunkhoz, hogy rea­gálhassanak az elhangzot­takra, mivel Jásdi úr a sajtó­hoz fordult, még mielőtt fel­vehette volna a kapcsolatot a francia hivatalos szervek magyarországi képviselőivel. Francia vélemény szerint az incidens, melynek nyomán sajtókonferenciára került sor, két karton, azaz 15 kilo­gramm libamájat érintett, mi­közben 1990-ben Magyaror­szág 1700 tonna libamájat ex­portált Franciaországba, az idei szállítások még további 6 százalékkal növekedtek. E konkrét eseten túlmenő­en a nagykövetség több olyan adattal is szolgált, melyek szerintük valósághűen tükrö­zik a magyar—francia ke­reskedelmi kapcsolatot. Az 1990-es statisztikai adatok­ból kitűnik, hogy: — a Franciaországba irá­nyuló magyar élelmiszerex­port 7,7 milliárd forintot tett­­ki, öt év alatt ez 128 száza­lékos növekedést jelentett; — Franciaországgal szem­ben a magyar élelmiszeripari aktívum 6,9 milliárd forintot mutatott, ami 135 százalékos növekedést jelentett 5 év alatt; — a Franciaországba irá­nyuló magyar kivitel az el­múlt 5 év alatt 160 százalé­kos növekményt mutatott, és elérte a 23,4 milliárd forin­tot; — és végül Magyarország kereskedelmi aktívuma ösz­­szesen 6,3 milliárd forintra rúgott, ami 5 éves távlatban 1920 százalékos növekedést jelent. „Ezek a számok önmagu­kért beszélnek. Nagyon ked­vező fejlődést tükröznek Ma­gyarország számára a Fran­ciaországgal folytatott ke­reskedelmi kapcsolataink vi­szonylatában. Nehezére eshet minden józanul és tárgyilago­san érvelő szakembernek bárminemű protekcionizmust sejteni e fejlődés mögött” — hangzik a nagykövetség ál­lásfoglalásának utolsó mon­data. (k. a.) 11

Next