Népszava, 1991. december (119. évfolyam, 282–305. sz.)

1991-12-05 / 285. szám

NÉPSZAVA 199­1. DECEMBER 5., CSÜTÖRTÖK ..Antalli nyomást gyakoroló* A­ vil­ágsajtó Surány­i György srvállásáról Antall közölte, hogy neves nyugati bankárok és vezetők támogatták a Surányi elbo­csátására vonatkozó elöntését — írja a Reuter. Ennek vi­szont ellentmondanak azok a jelentések, amelyek nyu­gati bankárok csalódásáról, sőt egyenesen riadalmáról tudósítanak. Az APA osztrák hírügy­nökség „Antall nyomást gya­korol a gazdasági vezetőkre” címmel, „A jegybank elnöké­nek elbocsátása tisztán poli­tikai motivációjú” alcímmel közölt szerdán hosszabb írást. Alig lépett hatályba az új magyar banktörvény, amely­nek az eddiginél nagyobb önállóságot kellene biztosí­tani a Magyar Nemzeti Banknak. Antall József kor­mánya megmutatta, hogy e függetlenséget jelentős mér­tékben korlátozza a politikai valóság. Surányi Györgyöt, a bank eddigi elnökét azért mentették föl tisztségéből, mert aláírt egy ellenzéki chartát, nem pedig azért, mert — mondjuk — hibákat követett el a pénzpolitika alakításában — írja az APA. Antall, a nagy taktikus azonban egészen pontosan tudja, hogy az adósságme­nedzseléshez szüksége van a Nemzeti Bank eddigi sikeres vezetői gárdájára, így hát az alelnökök hivatalban ma­radnak. Budapesten a kor­mányzó Magyar Demokrata Fórum legújabb politikai sakkhúzását a kormánynak közvetlenül nem alárendelt állami szervek működésébe történt eddig legdurvább be­avatkozásnak tartják. A dek­laráció — amelyet Surányi aláírt — épp az ellenkezőjét követelte annak, amit a kor­mány most tett: kevesebb po­litikai beavatkozást a gazda­ságban és a sajtóban, na­gyobb áttekinthetőséget a kormány munkájában. A banktörvény értelmében a jegybank új elnökét a mi­niszterelnök jelöli ki, majd parlamenti bizottsági meg­hallgatás után az államfő ne­vezi­­ki. Jogi szempontból te­hát a kormány törvényesen járt el. Gazdasági szempont­ból azonban már egészen másként fest a dolog: a 80 százalékban állami tulajdo­nú gazdaság vezetőivel szem­beni kihívással ér fel, hogy éppen azt a minisztert java­solják a jegybank elnökének, aki saját területén minded­dig alig ért el sikert. „A lojalitás fontosabb a telje­sítménynél” — úgy tűnik, ez a jelszó. A Trandelsblatt című tekin­télyes német gazdasági na­pilap „Magyarország irritál­ja a bankárokat” címmel közölt kedden Düsseldorfban keltezett rövid írást. A nyugati bankárok köré­ben csalódást és riadalmat okozott, hogy Surányi György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke elveszítette tisztségét, és helyét Bod Pé­ter Ákos eddigi ipari mi­niszter veszi át. A kormány nyilvánvalóan az 1991. de­cember 1-jén életbe lépett banktörvényt használta fel arra, hogy idejében megsza­baduljon egy kényelmetlen jegybanki szakem­bertől. Surányi, aki a kommunis­ta érában a Nemzetközi Va­lutaalapnál gyűjtött tapasz­talatokat, többször szóvá tet­te a pénz értékének stabili­tása, valamint az állami pénzügyek konszolidációja miatti aggodalmát. E tekin­tetben nála rugalmasabbnak mutatkozott utóda, Bod. A Süddeutsche Zeitung „Antall: a bankvezérnek mennie kellett” címmel, „Egy politikai deklaráció alá­írása miatt elbocsátva” al­címmel közölt kedden buda­pesti keltezésű írást. A lap idézi Konrád Györgyöt: „A miniszterelnök úr azáltal, hogy elbocsátott valakit, aki azt állította, hogy nincs Magyarországon szó­lásszabadság, azt bizonyítot­ta be, hogy valóban nincs szólássza­badság.” ★ A Miniszterelnöki Sajtó­iroda MTI-hez küldött köz­leménye szerint egyes saj­tóorgánumokban és politi­kai megnyilvánulásokban mint a nemzetközi bankvilá­got „megrázó” eseményt tüntették fel Surányi György leváltását. Ez nem felel meg a valóságnak — mondja a közlemény —, ilyen típusú érdemi és fe­lelős reagálás sehol nem történt. A közlemény szerint Ke­­mal Dervis úr, a Világbank közép-európai főosztályának vezetője Bod Péter Ákos je­löléséről szóló információ kézhezvételét követően abbe­li örömének adott hangot, hogy az MNB vezetésére egy végleges garnitúra ke­rül jelölésre. Gerard Be­langer úr, a Nemzetközi Va­lutaalap közép-európai osz­tályának vezetője elmondta, hogy Bod Péter Ákos úr jelö­lését úgy értelmezi, hogy Magyarország és a Nemzet­közi Valutaalap (IMF) kap­csolataiban nem következett be változás. Az EK-tagság ézési üteme tőlünk függ Mészáros György, az MTI tudósítója jelenti: Nem jelentheti sem a me­netrend szigorúságát, sem a kelet-európai országok fel­vételének halogatását az az EK-beli felfogás, hogy a Kö­zös Piaci bővítése közben előbb az EFTA-országok ke­rülnek sorra, s csak utánuk következnek egyes kelet­európai országok — mond­ták brit kormányforrásból Londonban. Douglas Hurd brit külügy­miniszter brüsszeli sajtóérte­kezletén kijelentette: — Fél Európa nem Európa. Időpon­tok jósolgatása nélkül nyi­latkoznunk kell Maastricht­­ban (a jövő heti EK-csúcson) arról, hogy üdvözöljük az EFTA-országokat és a kelet­­európai országokat, amint és amikor készen állnak és je­lentkezni kívánnak az EK- tagságra. Brit külügyi tisztségviselők úgy vélték, pusztán a jelen-­­legi papírforma diktálja, hogy a jelentkező EFTA-or­­szágok nyilván hamarabb léphetnek be, talán már 1995 körül, hiszen az európai gaz­dasági övezetről szóló EK­­EFTA-megállapodással ezek az országok már teljesítették a tagság feltételeinek 70 szá­zalékát. Ám a jövőre életbe lépő társulási egyezmények a lengyel, magyar és csehszlo­vák „érést” is gyorsíthatják, s ennek üteme az érintettek­től függ — mondták. Szó szerint veendő, hogy a tagságra való érettség meg­ítélése első szinten a jelent­kező kelet-európai országok kormányaira tartozik. Jelent­kezésüket az EK „egyénen­ként” fogja elbírálni. Habsburg Ottó az új Marshall-tervről Borúlátóan ítéli meg a ke­let- és közép-európai orszá­gok Marshall-tervhez hason­ló együttes megtámogatását Habsburg Ottó. A Páneurópai Liga elnöke egy tokiói nemzetközi kör­nyezetvédelmi szimpóziumon vesz részt, s ez alkalommal nyilatkozott a sajtó képvise­lőinek. Az európai integráció ügye mellett elkötelezett európai parlamenti képviselő úgy vélekedett, hogy napja­inkban nem alkalmazható a háború végén sikerrel beve­tett Marshall-terv, mert a segítségben részesülő orszá­gok akkor nagyjából egyfor­mán rossz gazdasági helyzet­ben voltak és egyformán fejlett piacgazdasági rend­szert mondhattak magu­ikénak. „Ilyen átfogó tervet Kelet-Európa egészére nem lehet kidolgozni, túl nagyok a különbségek” — mondta. Igen derűlátóan ítélte meg viszont Habsburg Ottó a ke­let-európai országok, külö­nösen Magyarország közös piaci integrálódási esélyeit. Hangsúlyozta, hogy „a társu­lási szerződés európai parla­menti ratifikálása január vé­ge előtt, de legkésőbb febru­árban megtörténik” és meg­győződésének adott hangot, hogy az ország 1993 után gyors lépéseket tesz majd a teljes integrálódás felé. Mint Mózes kőtábláján a hetedik parancsolat, oly szigorú a diplomáciai illem­kódexben a házasságtörő szerelem tilalma. Ám, mi­ként a tízparancsolatot, ezt a szabályt is meg-megsze­­gik esendő emberek. Fér­fiak is,­­nők is. Történetünk egy fiatalasszonyról szól, akinek helytelenkedése ben­nünket, magyarokat is érintett. Lidia Bryant, a Dél-afri­kai Köztársaság New York-i konzulhelyettesének — immár volt — felesége harmadtitkári beosztásban dolgozott hazájának az ENSZ székhelyén működő érdek-képviseleti hivatalá­nál. Miután a pretoriai biz­tonsági szervek két évvel ezelőtt felfigyeltek arra, hogy a külügyér asszony gyanúsan — és tán veszé­lyesen — gyakran találko­zik egy arab ország diplo­matájával, hazahívták je­lentéstételre. Lidia Bryant, tehetséges diplomatához méltó meggyőző erővel cá­folta, hogy a férjén kívül bárki máshoz romantikus szálak fűznek, így vissza­ Diplomácia és szerelem térhetett állomáshelyére, folytathatta munkáját és titkos találkáit. De azután elmúlt a szere­lem. A hölgy dobta lovag­ját. Aki roppant lovagiat­­lannak bizonyult. A férfias önérzetén ejtett sebet alan­tas bosszúval gyógyította: Lídiát és őt félreérthetetlen helyzetben ábrázoló fényké­peket juttatott el a preto­riai külügyminisztériumba.. Az ifjú diplomata asz­­szonyt nyomban hazaren­delték, és múlt hónapban elbocsátották a külügyi szolgálatból. Bebizonyoso­dott ugyanis, hogy állam­titkokat fecsegett ki az ágy­ban. A vizsgálat során beval­lotta, hogy ő locsogott, tőle szivárgott ki a bizalmas ér­tesülés, s így jelent meg idő előtt a világsajtóban Pick Botha dél-afrikai külügy­miniszter tavalyi magyar­­országi látogatási tervének híre. „Az eset kissé kínos volt mindkét fél számára, de nem okozott diplomáciai botrányt” — nyilatkozta a minap a londoni The Times tudósítójának egy pretoriai külügyi tisztviselő. Hangsú­lyozta, hogy a látogatás vé­gül is igen sikeresnek bizo­nyult, frontáttörést hozott a Dél-afrikai Köztársaság és a közép-kelet-európai or­szágok viszonyában. Nemzetbiztonsági szem­pontból nem okozott Lidia asszony jelentős károkat hazájának, ezért fizetett félrelépéséért csupán dip­lomáciai pályafutásának megszakadásával. A hölgy egyébként még a vizsgálat ideje alatt fel­bontotta házasságát, újra férjhez ment, majd el­bocsátását követően eltűnt Dél-Afrikából. Pedig a rendőrség szeretné kihall­gatni őt. De ennek semmi köze sem a diplomáciához, sem a szerelemhez. Aláírá­sával ellátott nagyobb ösz­­sze­gű hamis csekkekről óhajtanák kifaggatni. (köves) NAPRÓL NAPRA Vajda János Jákob szavával* Ézsau kezével Sokszor felmerül mostanában, hogy valójá­ban van-e nálunk demokrácia, s ha van, mégis, miért nincs? Pontosabban, milyen elemei hiányoznak, s főképp, hogy me­rre­­felé halad társadalmunk, politikai struktú­ránk a polgári értelemben vett, nyugat­­európai stílusú demokratikus intézmények kiépítésében. Tagadhatatlan a parlamenti demokrácia alapintézményeinek működése, szabad választások nyomán alakított kor­mánykoalíció legitimálja a végrehajtó ha­talmat. Persze a demokrácia nem csupán ennyi. Feltételezi a hatalom megosztottságát s el­lenőrizhetőségét, a társadalom legkülönbö­zőbb csoportjainak folyamatos érdekképvi­seletét. Így a demokrácia egyik biztosítéka a független bírói hatalom. A másik, a mun­kaadók és a munkavállalók sajátos gazda­sági érdekeinek kifejezésre juttatása társa­dalmi szervezeteik révén. Nem csekély je­lentőségű intézménye egy igazi demokrá­ciának a sajtószabadság. Az, hogy — mind jogi, mind gazdasági feltételek tekintetében — a különböző sajtóorgánumok, a médiák, artikuláltan jeleníthessék meg a nyilvános­ság előtt a társadalom legkülönbözőbb szfé­ráinak véleményét. Merre tart a magyar demokrácia, ami­kor a rendőrségi törvénytervezetről a kép­viselőnő, aki már akkor nyíltan szembe­szállt a diktatúrával, amikor a mai hang­adók még értelmiségi karrierjüket építget­ték, azt állítja: „a tisztelt kormánynak va­lójában tetszik a kádárizmus. Szeretnének mindent a régi mederben tartani, csak a vezetőket cserélik le”. Amikor ez a törvény meg akarja vonni a fővárosi önkormányzat­tól a jogot, hogy véleményezze a rendőrfő­kapitány kinevezését, de a törvényességi felügyelet mellett közvetlen irányítása alá rendelné a fegyveres testületet a belügymi­niszternek. Aki a miniszterelnök jobb keze. Nos, mintha ilyen — a hatalom első számú gyakorlójának befolyása alá rendelt — fegy­veres államhatalmi (védelmi?) szervről má­soknak is lennének történelmi tapasztala­taik. Hol vagyunk már a meghirdetett bírói függetlenség eszméjétől! Az igazságügy-mi­niszter legutóbbi nyilvános beszédében — a Magyar Távirati Iroda tudósítása szerint — felhívta a megyei bírói kar figyelmét arra, hogy a rendszerváltás nem áll meg a mi­nisztereknél, ám ha lojálisak a kormányhoz, ak­kor dolgozhatnak. Miféle igazság várható attól a minisztertől, akinek olyan jó az emlékezete, hogy tudja, 35 évvel ezelőtt „karhatalmista” volt a parlament külügyi bizottságának mostani elnöke, s többek kö­zött ezért nem engedhető meg, hogy fontos diplomáciai információkhoz — a miniszter­nél hamarabb — hozzáférjen. Nem tudja azonban, hogy két esztendeje ugyanaz az ember (helyzeténél fog­va) többet tett az át­­kos rendszer lebontásáért és a magyar kül­politika nemzetközi presztízsének megala­pozásáért, mint talán a mai kormányzat tu­catnyi minisztere együttvéve. Nem szeretném a két személyiséget összehasonlítani, de olyan ez a szelektív emlékezet, mintha va­lakinek Bajcsy-Zsilinszky Endréről nem az jutna az eszébe, hogy a fasizmus elleni nem­zeti ellenállás hőse, hanem hogy fajvédő gyilkos. Kétségtelen, hogy a nyugati demokráciák­ban is több-kevesebb harc árán vívták ki maguknak társadalmi rangjukat a szakszer­vezetek. A bölcs kormányok persze nem azért ismerik el működésüket, s tárgyalnak partnerként velük, mert alul maradtak volna ebben a küzdelemben, hanem saját jól fel­fogott érdekükben. Pontosan tudják, hogy a társadalmi feszültségek oldásában a lát­ványos és a nemzetgazdaságnak — végső soron — kárt okozó összeütközések megelő­zésében nélkülözhetetlenek a munkaválla­lók érdekképviseletei. Nálunk viszont egy­előre a pártbefolyás alá törés, egymás ellen heccelés, pénzeszközeik, sztrájkalapjuk fe­letti ellenőrzés, egyesületi belügyeikbe való külső beavatkozás a domináns. Jó esetben valamiféle korporatív munkaszervezet kifej­lesztésének szándéka. Itt most csupán utalni szeretnék a sajtó megrendszabályozása körüli vitákra. Tény, hogy állami segédlettel a hatalomnak tet­­szőbbé formálták a nagy hagyományú na­pilapot, amely még a Kádár-korszakban is némi függetlenséget volt képes felmutatni, olyan szerzőknek adva rendszeres nyilvá­nosságot, mint például Csurka István. Több, kevéssé ismert orgánum jutott csendben ha­sonló sorsra. A „másként gondolkodó” la­pokkal, újságírókkal szemben a közhivata­lokban tilalmi listákat készítenek, vezetői­ket személyükben próbálják megfélemlíteni. Miközben a kormányihoz közel álló é s a kö­zelmúltban személyileg „megerősített” na­pilap hi­egnemét jellemzi egy általuk köz­lésre érdemesített olvasói levél. (Különös, hogy aláírója a 30-as évek bigott-jobboldali paptanár-író nevére rímel.) Tóth Tihamér elpanaszolja, hogy édesapját, miután kifosz­tották a „felszabadítók”, majd többször is a kommunisták, most kirabolták a cigányok! Legutóbb tehát nem tolvajok, bűnözők, ha­nem egy etnikum fosztotta meg kiis vagyon­kájától a jobb sorsra érdemes idős embert. Ezért a levél írója a csendőrség feléleszté­sét követeli. Egyben a hasonló szellemiségű „rendteremtést” nemcsak a bűnüldözés, ha­nem a rádió és a sajtó berkeiben is szorgal­mazza. Gondolom, felesleges mindehhez felidézni az MDF-es „hom­orshow-k” figuráinak az elmúlt napokban, hetekben sokat vitatott rendteremtési dörgedelmeit arról, hogy el­jött az ideje a bekeményítésnek. Igaz, így lesz teljes az összhangzat, tökéletes a har­mónia a n­agyzenekarban. A mélyhegedűk és üstdobok súlyos szólamai összeolvadnak a kisebb fajsúlyú zeneszerszámok egybehang­zó futamaival. Ak­kor is, ha azt a szélsősége­sen fals kakofóniát, amelynek skálája a pol­gári és sajtószabadság durva, nyílt semmi­bevevésétől a kincsihan­gulatig, az akasztá­sok követeléséig terjed, most szándékosan nem is részletezzük. Tartozom az olvasónak egy vallomással. Amikor a miniszterelnök oly súlyos beteg volt, őszintén reménykedtem mielőbbi fel­épülésében. Ebben nem csupán a természe­tes emberi együttérzés vezetett. Némi ön­zés is. Figyelemmel kísérve a kormányfő kezdetiben megnyilvánuló higgadt mérték­­tartását, azt, hogy — szavakban legalábbis — hitet tett a demokrácia, sőt, a liberális gondolkodás értékei mellett, úgy véltem, személye biztosíték rá, hogy a hatalmat nem lehet letéríteni a demokrácia kiépítésé­nek ösvényéről. Azóta sok idő eltelt. Antall József azonban — emlékezetem szerint — egyetlen alkalmat sem ragadott meg, hogy elhatárolta volna ,magát, vagy akár kormá­nyának politikáját pártja szélsőségeitől. Sőt, legutóbbi kirohanása azokkal szemben, akik a magyar demokrácia védelmében emelnek szót, s megtorló akciója egy szuverén gon­dolkodású, a rezsimnek nagy szolgálatokat tett szakember ellen, porba döntötte minden jóhiszemű feltételezésemet. A megindult frontális támadások az ön­álló gondolkodású értelmiségiek és munká­sok, köztisztviselők, egyetemi oktatók, bírók, pénzügyi szakemberek, újságírók, érdekvé­delmi tisztségviselők ellen, azt sugallják, hogy nagyon is átgondolt, s egyetlen helyről irányított kampányról van szó. A bibliai példázatot némiképp átértelmezve: „a szó Jákob szava, de a kezek Ézsau kezei”. A munkanélküliség annyiba kerül, mint a honvédelem (Folytatás az 1. oldalról.) hanem a kormányban olyan aktív gazdaságpolitikát kép­viselnie, amely hozzásegít a munkanélküliség csökkenté­séhez. Egyelőre azonban — amint azt sajnálattal megál­lapította — a politika fertőzi a gazdaságot. Andorka Rudolf, a Buda­pesti Közgazdaság-tudományi Egyetem rektora arra muta­tott rá, hogy 10 százalékos munkanélküliség esetén már olyan tömegről van szó, amely politikailag instabili­záló tényezővé válhat. Ezért a demokrácia érdeke is, hogy jó megoldásokat sikerüljön találni. Alaposabb kutatások szükségesek, mert jelenleg sem az nem ismert, hogy a munkanélküliek közül meny­nyien jutnak mellékjövede­lemhez, például a kiskert­jükből, de azt sem lehet lát­ni, milyen mértékű a mun­kanélküli családok elszegé­nyedése és mennyiben tudja a család, a rokonság pótolni a kieső jövedelmet. Kiss György, a Pécsi Tudomány­­egyetemen dolgozó munka­jogász aggodalommal állapí­totta meg, hogy a dolgozókat felmondás esetén eddig is minimális védelem illette meg, és ez a helyzet az új Munka Törvénykönyv életbe lépése után sem fog javulni. A munkavállaló ki­szolgáltatott, a magánvállal­kozót pedig semmi nem kész­teti a munkahelyteremtésre. A résztvevők szóvá tették még, hogy minden gazdasági régió helyzete más és más, ezért az aktív foglalkoztatás­politika eszközeit — a kis­vállalkozások segítésétől a munkahelyteremtő beruházá­sokig — a helyi sajátosságok­nak megfelelően kell alkal­mazni. Ha az olyannyira el­maradt infrastruktúrát kiépít­­ik, már ez is sok új munka­helyet teremthet. Egy másik javaslat arra vonatkozott, hogy a szintén elmaradt szol­gáltatások területére leg­alább 100-150 ezer embert lehetne irányítani, viszony­lag kis beruházással. Többen elfogadhatatlannak ítélték, hogy a Munkaügyi Miniszté­riumnak ne legyen köze az oktatáspolitikához, — a szak­képzést kivéve —, hiszen az átképzés nem lehet független az oktatástól. Többen is szót ejtettek a kormány és a szak­­szervezetek közötti jó együtt­működés nélkülözhetetlensé­géről és arról, hogy az Ér­dekegyeztető Tanács elé ke­rülő problémák 50-60 száza­léka ágazati szinten lenne el­dönthető, ezért az érdek­­egyeztetést is decentralizálni kellene. Schamschula György ösz­­szefoglalójában többek kö­zött elmondta, hogy a fiata­lok 10 százaléka a nyolc álta­lánost sem végzi el, további 10 százalékuk a szakmunkás­­képzésből morzsolódik le, ezért nem túlzás azt állítani, hogy mintegy 20 százalékuk az analfabétizmusig alulkép­zett és szinte bekapcsolha­­tatlan a modern gazdaságba. Varga Zsuzsa 3

Next