Népszava, 1992. november (120. évfolyam, 258–282. sz.)

1992-11-09 / 264. szám

NÉPSZAVA 199­2. NOVEMBER 9., HÉTFŐ Priboj határ menti város Kis- Jugoszláviában. A határ túl­oldalán Radovan Karadzsics boszniai szerb köztársasága van. Szeverin határ menti fa­lu, szintén Kis-Jugoszlávia és Karadzsics Boszniája között. Tizenöt kilométerre van Pri­­bojtól, mégis napokig tart oda az út. Mindkét település a szer­biai Szandzsákhoz tartozik, ahol túlnyomó többségben muzulmánok élnek. Amikor Jugoszlávia szét­esőben volt, a muzulmánok legerősebb szandzsáki pártja, a Demokratikus Akciópárt Szerbiától kulturális autonó­miát kért. Milosevicék vá­laszra sem méltatták a kérel­met. Noha a hatalmon levő szerb szocialisták váltig han­goztatták, hogy Jugoszláviá­ban a muzulmán is államal­kotó nép, Kis-Jugoszlávia al­kotmányának megfogalmazá­sakor róluk teljesen megfe­ledkeztek. Eredeti kérelmü­kön ekkor változtattak: kul­turális helyett területi önkor­mányzatot követeltek. Rasim Ljajic, a párt titkára e sorok írójának többször is hangsú­lyozta, hogy céljukat békés úton akarják elérni. „Szan­dzsákban térdig érne a vér, ha mi netalántán fegyvert fognánk. Kegyetlenül kiirta­nának bennünket a szerbek” — mondta. Tény, hogy a szandzsaki muzulmánokat a szerbek a fegyverfogásra provokálják. Az utóbbi hónapokban a mu­zulmánok zaklatásának fel­adatát Szerbia átruházta a Boszniában harcoló szerb és szerbiai szabadcsapatokra. A háborúan levő szomszédos köztársaság felőli határát a szandzsaki részen teljesen szabadon hagyta. A szabad­­csapatok zavartalanul járnak át Kis-Jugoszlávia területére (hol Crna Gorába, hol Szer­biába, de mindig a muzul­mánlakta részekbe), és bün­tetlenül garázdálkodnak. A priboj­i kórházból nem­rég elhurcoltak két muzul­mán fiatalembert, átvitték őket Boszniába, és ott mind­kettőjüket kivégezték. Fényes nappal történt az a gyilkos­ság is, melyet szintén a cset­­nikek követtek el a priboj­i benzinkútnál. Ok nélkül le­lőttek egy muzulmánt, majd anélkül, hogy bárki útjukat állta volna, visszasétáltak Boszniába, ahol teljes védel­met élveznek Karadzsicséktól. A halálfejes zászlókat len­gető csetniskék gyakori ven­dégek a teljesen védtelen he­gyi falvakban is. Szjeverinből egy puskaporos látogatásuk során elhurcoltak egy muzul­mánt, másnap pedig a Szje­­verin—Priboj vonalon közle­kedő autóbuszról cibáltak le még tizenhatot, és ismeretlen irányba terelték őket. A falu és a város közötti út Bosznia-Hercegovinán át vezet. A történtek után a Pri­­boj községhez tartozó hegyi falvak lakossága nem mert ezen az úton közlekedni. Az a szövetségi bizottság sem bá­torította fel őket, akiket Mi­lan Panic miniszterelnök kül­dött a helyszínre. A látogatá­suk után lerendelt roham­rendőrök és katonák mellett sem érezték magukat bizton­ságban. A csetnikek ugyanis sem a bizottságtól, sem a ro­­hamrendőrö­ktől és a kato­náktól sem riadtak meg. A fa­lu közelében tanyáztak, időnként lövöldöztek, és fe­nyegető üzeneteket küldöz­gettek. Céljukat sajnos elér­ték. Szjeverin polgárai egy­két idős és mozgásképtelen ember kivételével Pribojba menekültek. Útjuk két napig tartott a szinte járhatatlan hegyi ösvényeken és erdőkön át. Szjeverinből hatszáz em­ber menekült el, de a környe­ző falvakban élő kétezernyi ember is jelentette indulását. Smato Polimac, a Demok­ratikus Akciópárt priboji szervezetének elnöke lapunk­nak adott nyilatkozatában el­mondta, hogy a szandzsaki muzulmánok mindig lojáli­sak voltak Szerbiához. — Amióta Milosevic került hatalomra, a muzulmánok ál­landó zaklatásoknak vannak kitéve, és ezt Szerbia elnézi — állítja a pártelnök. — A pri­boji és szjeverini bűncselek­ményeket és népüldözést is szó nélkül hagyta. Ilyen kö­rülmények között sokakban valóban a kiválás gondolata merül fel. Tudjuk viszont, ez fegyver nélkül nem érhető el. Azt is tudjuk, hogy Milose­­vicnek nagyon megfelelne, ha fegyvert fognánk, mert a pol­gárháború­­ meghosszabbítaná uralmát. Nem tudom, meddig lehet a húrt feszíteni, tény azonban, hogy a szandzsaki muzulmánok egyre idegeseb­bek. Én a hevesebb vérmér­sékletű embereknek azt mon­dom, hogy bármit is csinál­nak velünk, fegyvert nem szabad fognunk. Ne adjuk meg Milosevicnek azt az él­vezetet, hogy ellenünk vezé­relje rendőreit. Tóth Béla Munkatársunk washingtoni telefonjelentése A hivatali váltás epizódjai Washingtonban a hét végén ünnepelték a vietnami em­lékfal felállításának 10. év­fordulóját. Családtagok és ismeretlenek ezrei tették le virágaikat, emléktárgyaikat a fal tövébe. Vasárnap délben kezdték el sorolni a falra fel­vésett, majdnem 60 ezer nevet, a vietnami háborúban elesettekét. Szerdán lesz ugyanis veteránok napja, az egyik legnagyobb nemzeti ünnep az Egyesült Államok­ban. Az Öböl-háború után ál­talános volt a vélekedés, hogy e győzelemmel Ameri­ka végleg túljutott a dél­kelet-ázsiai traumán. A vi­etnami háború mégis az egyik legforróbb kampány­téma lett. George Bush az­zal vádolta Bill Clintont, hogy nem teljesítette haza­fias kötelességét, amikor an­nak idején minden igyeke­zetével megpróbálta megúsz­ni a behívást. Az eredmé­nyek ismeretében ma már tudni: a választók többsége nem hibáztatta ezért Clin­tont, sőt a vietnami veterá­nok legnagyobb hányada is rá adta voksát. A megválasztott elnök egyébként lazítással, golfo­zással töltötte a hétvégét, és még mindig fájós torkát pi­hentette. Vasárnap reggel templomba ment az elnöki pár, és Clinton arra is sza­kított időt, hogy személye­sen beszéljen telefonon egy tizenéves AIDS-es fiúval. A demokrata politikus kampá­nya során azt ígérte, hogy az eddigieknél többet fordíta­nak AIDS-kutatásokra. Clinton rekedtsége miatt nem ismertette személyesen első elnöki kinevezéseit. Little Rockban Warren Christopher, Carter volt kül­ügyminiszter-helyettese, Wa­shingtonban Vernon Jordan ügyvéd, tekintélyes polgár­jogi vezető irányítja majd a hatalomátvétel kérdéseivel foglalkozó csapatot. Személyi döntéseket nagy gondossággal (a legszigorúbb erkölcsi normák tiszteletben tartásával) fogják meghozni erősítette meg Clinton fogad­kozását a tekintélyes diplo­mata. Mint hangsúlyozta, a megválasztott elnök az ame­rikai társadalom sokszínűsé­gét szeretné kabinetjében visszatükrözni. Sem Chris­topher, sem Jordan nem volt hajlandó neveket említeni, a találgatásokat megerősíteni. A CNN-nek adott interjú­jában viszont Warren Chris­topher határozottan leszö­gezte, hogy Hillary Clinton nem kap miniszteri megbí­zatást, az elnöki feleségek megszokott életét éli majd. December előtt nem vár­ható az új kormányzat ösz­­szeállításának ismertetése, de valószínűnek tartják, hogy mindenekelőtt a gazdasági kulcsposztokat igyekeznek betölteni. Clinton nemzet­­biztonsági tanácsadói szerint ugyanakkor a nemzetközi po­litika realitásai könnyen meghiúsíthatják az elnök fo­gadkozását, miszerint a bel­ső problémákra koncentrál majd. Szaddám Huszein és az ENSZ-ellenőrök hamaro­san újra kezdődő huzakodá­sa, a szovjet utódállamok problémái és a boszniai fél megpróbáltatásai egyaránt gyors cselekvést kívánhatnak meg az új elnöktől. Bush ugyan veszített, de nem kell, hogy röstellje ma­gát a vereségért — írták a választási eredményeket elemző kommentárok. S nemcsak a második világhá­ború után kibukott győztes brit miniszterelnökre, Chur­­chillre emlékeztetnek. Ha­nem arra is, hogy az utóbbi évtizedekben egyedül Ronald Reagan töltötte ki két hivata­li idejét. Kennedyt lelőtték, Johnson jobbnak látta visz­­szalépni, Nixont újjáválasz­tották ugyan, de a Water­­gate-botrány miatt végül le­mondásra kényszerült. Sem Carter, sem Ford nem tudta újjáválasztatni magát. Bushnak párthívei — köz­tük alelnöke — most azt su­gallják: utolsó elnöki tény­kedései között adjon kegyel­met az Irán—kontra botrány miatt vád alatt álló politiku­soknak, köztük Kaspar Wein­berger volt hadügyminiszter­nek, s ezzel végleg zárja le a Reagan—Bush-korszak­­nak ezt az ellentmondásos fejezetét. Bizalmasai úgy tudják, a leköszönő elnöknek továbbra is az a meggyőző­dése, hogy politikai megfon­tolásból időzítették a Wein­berger-notesz feljegyzéseinek ismertetését a választások elé, éppen akkorra, amikor felcsillant némi remény, hogy a finisben behozhatja Clintont. A számtalan statisztika kö­zött kiszámították például, kinek mennyibe került egy szavazat megszerzése. Clin­ton összesen 109,2 millió dol­lárt költött kampányára, több mint 43 millió voksot kapott. Azaz, két és fél dollárt for­dított egy-egy szavazatra. Bush kampánya 112,5 millió­ba került, 2,95 dollárból ho­zott ki egy szavazatot. Ross Perot, aki a jelöltek közül egyedül a saját pénzét köl­tötte, rövid kampánya során 59,2 milliót adott ki, vagyis neki került legtöbbe a kam­pány. Elekes Éva Honecker szovjet vezetőket is bemárt Erich Honecker, egykori ke­letnémet párt- és állami ve­zető várhatóan csütörtökön kezdődő perében „ki akar pakolni” — jelentette a Sonntagspost című berlini lap a 80 éves expolitikus ba­rátaira hivatkozva. — El fogom mondani, hogy valójában mi is folyt az úgynevezett német—német politikában — idézte az új­ság forrásai­ alapján Erich Honeckent. Az egykori vezető a tár­gyaláson várhatóan arra fog összpontosítani, hogy a ber­lini fal megépítéséről, a ha­tárzár létesítéséről szóló dön­tést lényegében a VSZ poli­tikai tanácskozó testülete hozta, és a döntést Mihail Gorbacsovval bezárólag min­den szovjet vezető vállalta. — Az egyiket Berlin díszpol­gárává teszik meg, a másikat elítélik — közölte állítólag Erich Honecker, utalva arra, hogy pár nappal perének kezdete előtt Mihail Gorba­­csovot a német főváros dísz­polgárává választják. Friedrich Wolff, Honecker egyik védőügyvédje a hét vé­gén megerősítette, hogy kli­ense „offenzív módon” kí­vánja védeni politikai állás­pontját. (MTI) Zavartalan a Nagycsarnok felújítása (Folytatás az 1. oldalról) nappal derült ki, hogy a meg­bízás szerinti munkát nem szabad elvégezni, mert a részletes vizsgálatok szerint, ha elhagyjuk az alsó szerke­zetek felújítását, lehet, hogy az új tető alatt összedől az épület. Már 1991 októberé­ben felhívtuk a beruházó fi­gyelmét a lényegesen rosz­­szabb műszaki állapotra. Nem sokkal később az önkor­mányzat elfogadta újabb — immár 463 millióról szóló — ajánlatunkat, amihez akkor 100 milliót előzetesen meg­szavaztak, és utasították a fő­polgármestert, hogy a mun­kát 1992. december 15-ig a Klinker Kft.-vel végeztesse el. A felelős műszaki vezetők azokon a tárgyalásokon, amelyeken mi is részt vehet­tünk, igazolták a kiadási té­telek jogosságát. Ennek elle­nére a kijelölt árszakértő a végső jelentésben ezeket nem vette figyelembe.­­ Melyek a vizsgálat ki­fogásai? — Azt mindenki tudja, hogy ez egy műemlék épü­let, lényeges a használt anya­gok minősége. A Zsolnay-pi­­rogránit épületkerámia árait egyedül határozza meg a cég, s bár sikerült alkudni, a szak­értő szerint én nem vagyok érdekelt az olcsó anyagok al­kalmazásában. A másik a barna színű, kettős műemlé­ki pala. A harmadik a tűzol­tóság által elfogadott német tűzvédő festék, valamint a díszbádogos munkához szük­séges réz- és a vasanyag. A szakemberek szerint ezek az anyagok indokoltan kerültek beépítésre. A számlakifogáso­lást alig néhány napja — ok­tóber 29-én — kaptam meg, s teljes részleteiben most vizsgáljuk. A munkadíjak esetében is sok a csökken­tett tétel. Holott mi három esztendeje­ dolgozunk válto­zatlan díjszabással, ma már ez is a piaci ár alatt van. Arról is elfeledkezik a jelen­tés, hogy az eredeti tervhez képest egy új szerkezeti meg­erősítés alkalmazásával száz­millió forintot takarítottunk meg. Eddig 270 millió forin­tot kaptam, de jogfenntar­tással. Eszerint utólagos ki­­fogásolással a szerződő felek bármelyike élhet. Az eddig elvégzett munkákért száz­millió forinttal tartoznak a kft.-nek. Még 1991. novem­berében kitűnt, hogy ez a munka mintegy 600 millió forintba kerül. Akkor még csak 123 millióra volt szer­ződésünk, de átadtam a mindenki által jogosnak tar­tott — már említett — 463 milliós költségvetést. — Mikor lesz használható a Nagyvásárcsarnok? — Az eredetileg vállalt munkával december 15-én végzünk. De ha az ajánla­tunkat elfogadják, akkor ti­zennégy hónap alatt elvégez­zük a teljes felújítást. Ké­szek vagyunk egy esetleges versenytárgyaláson is részt venni. Az időhúzás viszont emeli az árakat. Szomorú, ha a politikai csatározásokat a vállalkozók sínylik meg. Joggal kérdezheti bárki, hogy miért nem szerepel itt a főváros érintett vezetőinek vé­leménye? A magyarázat egyszerű: kérdése­inkre ugyanazokat a válaszokat ismételték, amelyeket a napokban megtartott sajtótájé­koztatón. A két politikai rivális nem adott le­hetőséget a vállalkozónak, hogy maga is ki­fejthesse véleményét ugyanazon a fórumon, amelyen ők tették. Nem állítjuk, hogy a Klin­ker Kft. nem követett el hibát, de az sem he­lyes, ha felelőtlen kijelentésekkel mások bőrét viszik vásárra. Igaz, nem a vásárcsarnokba. Ott ugyanis még hosszú ideig csak politikusok alkudoznak. (okos) 3 Újvidéki tudósítónktól HÉTRŐL NYOLCRA A muzulmánok kiválnak? Kompromisszumok­ szomorú játéka Szerdahelyi Csaba Az ellenzéki kerekasztal-tárgyalások idején a pártok úgy befurakodtak a Magyar Televízió­ba, hogy onnan ma már kiseprűzni sem lehet­ne azokat. A megállapítás a Magyar Televízió szombat esti Hőmérő című politikai műsorá­ban hangzott el. A megállapításon a meghí­vott televíziós szakemberek, politikusok, va­lamint a jelen levő nézők jót derültek, pedig ha a televízió jövőjével kapcsolatos kérdések merülnek fel, egyre kevesebb okunk lehet a vigasságra. Mert a Magyar Televíziót ugyanúgy átitat­ták politikával, mint minden mást ebben az országban, s így az alapvető kérdés már ré­gen nem az, hogy Jancsi és Juliskát lássuk nép-nemzeti produkcióban (Grimm testvérek, figyelem!) a képernyőn, avagy Donald kacsa megjelenésével amerikanizálódunk-e. A köz­­társasági elnök és a miniszterelnök pénteki levélváltása egyértelművé tette — hadd te­gyem hozzá, hogy ismét egyértelművé tette — azt a cseppet sem elhanyagolható körül­ményt, hogy immár a televízióban és a tele­vízióért is az 1994-es választásokért megy az adok-kapok. Göncz Árpád nem köntörfalazott, amikor leírta Antall Józsefnek: „1994 márciusában Magyarországon választás lesz. Többek kö­zött ezért is szükséges az, hogy a rádió és a televízió teljes körűen és valósághűen tükröz­ze a társadalomban meglevő véleményeket... A közszolgálati rádió és televízió tehát nem a kormánykoalícióé és nem az ellenzéki pár­toké, hanem a nemzeté.” Tulajdonképpen nincs semmi új ebben a megállapításban­, a médiaháború jelenlegi szakaszában azonban külön figyelmet érdemel ennek felvetése. Abban a helyzetben, amikor a kormánykoa­líció és az ellenzék pártjai szinte kényük-ked­­vük szerint rendelkeznének a műsorpercek felett, egymást vádolva azért, hogy kinek mennyi jutott az adásidőből. Szerintem a pártemberek maguk sem veszik észre, hogy unalmas szerepléseikkel nemcsak a műsoro­kat teszik nézhetetlenekké, hanem magukat is lejáratják. De igazi rádiózásról és televíziózásról, úgy tűnik, addig nem beszélhetünk, amíg meg nem születik a médiatörvény, amely után végre kevesebb „politikai” és sokkal több szakmai kérdéssel foglalkozhatnak a szakem­berek. A törvény meghozatalára az Alkot­mánybíróság döntésének értelmében csupán november 30-ig kell várnunk, ám a hét újabb kompromisszumos csatavesztését követően immár bizonyosnak tűnik, hogy a fent jelzett határidőt nem tudják tartani a törvényhozók. Kezdődhet hát újfent a magyarázkodás, az egymásra mutogatás, az okok mellett az ürü­gyek keresése. Mellesleg az elmúlt két és fél év történetében nem ez az első politikai pak­tum, amely sikertelen, de talán az első, amelyről ilyen gyorsan és ennyire nyilváno­san szerezhettünk tudomást. Göncz Árpád és Antall József szeptember 29-én állapodott meg, hogy (egyszer módosított időponttal) a hatpárti médiaegyeztetést október 27-ig be kell fejezni. Nos, befejezték — eredmények nélkül. Ma már szinte az is természetes, hogy a koalíciós pártok az ellenzék, míg az ellenzé­ki pártok a koalíció kompromisszumhiányára hivatkoztak. Hogy kinek mennyire van iga­za, azt a zárt ajtók mögötti tárgyalások mi­att nehéz eldönteni, az viszont tény, hogy személyi kérdésekben is csupán, odáig jutot­tak, hogy míg a koalíció állított jelöltet, ad­dig az ellenzék nem. A sajtó ezen a ponton „avatkozott be” az ügybe, miután két napi­lap megszellőztette a jelöltek nevét. Ez nem az illető újságok részéről volt tisztességtelen eljárás, hanem annak (vagy azoknak) a ré­széről, akik ígéretüket megszegve, nyilvános­ságra hozták a neveket. Természetesen, az in­formátorok inkognitóban maradtak. Azt hiszem, ez volt az a pont, ami után már nem volt miről tárgyalni, amikor világos­sá vált, hogy egyes politikusaink ismét elfe­lejtettek úriember módján viselkedni. Persze, mondhatnám azt is, hogy a politika nem úri­emberek kedvtelése. Ettől kezdve újra a kor­mányzó­­pártok játszották a sértődött ember szerepét, s a föntről jött döntés értelmében még egyszer meghallgatták Gombár Csabát, a rádió és Hankiss Elemért, a televízió elnö­két. Szigorúan ügyeltek arra, hogy megfe­leljenek a törvényes, alkotmányos elvárások­nak, s noha nem kétharmados többséggel, mégis szorgalmazták a két elnök felmentését. Ugyanekkor a kulturális bizottság — szin­tén nem kétharmados többséggel — Sára Sán­dort alkalmasnak találta a televízió alelnöké­­nek. Azt a Sára Sándort, aki egyik nyilatko­zatában úgy fogalmazott: nem szívesen vál­lalja a funkciót. De, ugye, oly sokan vannak e hazában, akik nem szívesen tesznek ezt meg azt. A fenti procedúra végére tett pontot a pénteki levélváltás s a mostani várakozás. Göncz Árpád meg sem várta a hivatalos ér­tesítést a felmentésekről, kinevezésekről, így jelezte véleményét Antall Józsefnek. Néhá­­nyan most Gönczöt vádolhatják azzal, hogy lerántotta a leplet kettejük megállapodásáról, leírva azt a három pontot, amelyre az egész kompromisszum épült. De mit tehetett most Göncz, amikor Antall már a kulturális bi­zottság ülése után szóban jelezte új javasla­tát? Aztán pénteken írásban is megerősítette, hogy a politikai alkut, amely egyébként is csak egy alkalomra szólt (szólt volna), sem­misnek tekinti. Az ellenzék tárgyalási maga­tartása miatt tartja semmisnek. S nem azért, mert a kompromisszumkészségükről híres kor­mánypártiak már az első megbeszélésre elő­re megszövegezett „megállapodással” érkez­tek. Ma, november 9-én Antall József elképze­lése szerint fel kellene menteni Gombárt és Hankisst, és ki kellene nevezni alelnöknek Sárát. Holnap, november 10-én, az alelnök Sá­rát — a Magyar Televízió elnökének kineve­zéséig — meg kellene bízni az elnöki teen­dők ellátásával. Mai információim birtokában nyugodtan leírhatom: mindebből most és így nem lesz semmi. Még akkor sem, ha a mi­niszterelnök világosan jelezte: a jelenlegi körülmények között a költségvetési vitában nagyon megfontolják majd, hogy a televízió­ra és a rádióra mennyit fordítsanak. Szerényen megjegyzem, már az idei zárolt egymilliárd forintos összeg is nagyon hiány­zik a Szabadság térről. S a miniszterelnök úr talán azt sem tudja, hogy éppen a kialakult helyzet miatt lassan működésképtelenné válik a televízió. Vagy talán erre vár Antall Jó­zsef? Ki tudja. Emlékszem, Kádár János is utálta a vibráló képernyőt...

Next