Népszava, 1993. február (121. évfolyam, 26–49. sz.)

1993-02-01 / 26. szám

4 Az SZDSZ 15 pontja Kormány (rá)segítő szabaddemokraták ? Tizenöt pontos javaslatot dolgozott ki a választásokig hátralevő 15 hónapra a Szabad Demokraták Szövetsé­ge. A párt országos tanácsának és parlamenti frak­ciójának szombati, együttes ülésén fogadták el a cse­lekvési programot. Az SZDSZ értékelése sze­rint a legnagyobb kormány­párt múlt heti országos gyű­lésén látványos jelét adta, hogy nem tud mással foglal­kozni, mint önmagával; nap­jai meg vannak számlálva. Az elkövetkező tizenöt hóna­pig, az Antall-kormány távo­zásáig az SZDSZ azt ajánlja, hogy a kormány kérje fel a független gazdaságkutató in­tézeteket, készítsenek tárgyi­lagos helyzetképet és prognó­zist a gazdaság állapotáról. Az első négy hónap után a pénzügyminiszter számoljon be az 1993-as költségvetés teljesítéséről, az Országgyű­lés pedig vitassa meg az eset­leges módosítást. Az SZDSZ meg akarja könnyíteni a földforgalmat. Ezért az Országgyűlésnek ha­ladéktalanul olyan földrende­zési törvényt kell elfogadnia, amely lehetővé teszi a földek cseréjét, a szétaprózott földek összekapcsolását, közös hasz­nálatba adását. Új munkahe­lyek gyors létesítésével csök­kenteni kell a munkanélküli­séget. A javaslatok között szere­pel, hogy országgyűlési kép­viselők ne lehessenek tagjai olyan vállalatok vezetésének, ahol állami kézben van a részvénytöbbség, az állami vállalatok felső vezetésének pedig ne lehessen saját ma­gánvállalkozása. A szabaddemokraták sze­rint a kormánynak a ’94-es választásokig biztosítani kel­lene az önkormányzatok szá­mára a szükséges eszközöket, hogy ne kelljen oktatási in­tézményeket bezárni, pedagó­gusokat elbocsátani. Kezde­ményezik, hogy szüntessék meg az egyházakat állami függőségben tartó költségve­tési finanszírozást. Az SZDSZ még a mostani parlamenti ciklusban szüksé­gesnek tartja a III/III-as ügy, valamint a szűkebben vett igazságtétel kérdésének lezá­rását. A parlament fogadjon el nyilatkozatot az elkövetett bűnökről, hozzon létre társa­dalmi vizsgálóbizottságot, amely feltárja és elemzi a vétkeket — hangzik a javas­lat. Kevesebb képviselőből ál­ló parlamentet, a választási törvény olyatén módosítását javasolták továbbá a szabad­­demokraták, amely korlátoz­za az egy-egy országos listát állító pártra, illetve képvise­lőjelöltre jutó kampánykölt­séget. Vélemények az ellenzéki ajánlásról Megkérdeztünk néhány parlamenti képviselőt, mi­ként fogadják a szabadde­mokraták tizenöt pontját. Hasznos Miklós (KDNP): — A szabaddemokraták lénye­gében kinyilvánították, hogy bizonyos kérdésekben hajlan­dók együttműködni a kor­mánnyal. Ha a deklarálásnak őszinte tartalma van, tehát az ellenzék felfedte kártyáit, ez azt jelenti, hogy például nem fog hatszáz módosító in­dítványt beadni... Negatívu­ma az, hogy mindegy, mi tör­ténik az elkövetkező 15 hó­napban, esetleg nem térnek el a tizenöt pontban foglal­taktól, s ott tartanak be, ahol tudnak. Katona Béla (MSZP) úgy véli, minden pártnak végig kell gondolnia, mit tenne, ha kormányzásra kerülne. " Van értelme a szabad­­demokraták javaslattételé­nek. Sőt ideje, hogy az SZDSZ is önvizsgálatot vé­gezzen. A tizenöt pont meg­fogalmazása szerintem nem pillanatnyi ötlet, hanem az új elnökség és vezetés fő fel­adata volt. A dolog tragiko­­mikuma, hogy a javaslatok között olyan evidenciák van­nak, amelyeket normális kor­mány saját maga végez el. Az is természetes, hogy a III/III-as ügyet most kell le­zárni, egy következő kor­mány már nem foglalkozhat ezzel. Tehát nincs semmi meglepő a szabaddemokraták javaslatcsomagjában, de üd­vözölni lehet, hogy megjelen­tek vele. Halász István (MDF) nem igazán érti, miért van szük­ség független gazdaságkutató intézetek vizsgálatára, hiszen aki független, annak nincs fe­lelőssége, s eddigi prognózi­saik (lásd infláció és munka­­nélküliek száma) ez idáig „nem jöttek be”. — A miniszterek beszámol­tatásával egyetértek, mi is kíváncsiak vagyunk a költ­ségvetés teljesítésére, a világ­­kiállítás előkészítésére. Egyet kell értenem a munkanélkü­liség visszaszorításával is, úgy vélem, jelentős közmun­kákat kellene finanszírozni, ily módon munkahelyeket te­remteni. A III/III-as ügy le­zárását illetően szkeptikus vagyok. Ha eddig nem tár­gyaltuk meg, akkor kérdés, belefér-e az elkövetkező ti­zenöt hónapba? Alighanem átcsúszik a következő ciklus­ba. A kampánypénzek össze­gének mérséklését azért nem értem, mert ilyen című támo­gatás nincs. Szerintem a sza­baddemokraták előrukkolása a választási kampány egy ré­sze. Mindenesetre örültem volna, ha ugyanezzel két év­vel ezelőtt hozakodtak volna elő. Miért most akarnak se­gíteni a kormányon? Bár ahogy Pető Iván nyilatkoza­tát hallottam, azért annyira nem akarnak segíteni. H. I. Együtt marad­nak a kisgazda 36-ok A 36-ok parlamenti frakciója a vasárnap megtartott rend­kívüli ülésén 27 igen szava­zattal, két tartózkodás mel­lett úgy döntött, hogy a kép­viselőcsoport megőrzi egysé­gét. Minderről Szabó János frakcióvezető számolt be az egész napos összejövetelt kö­vetően a sajtó munkatársai­nak. Egyúttal kijelentette azt is: a 36-ok a Torgyán József által a médiumokon keresz­tül meghirdetett amnesztiá­val kapcsolatban nem kíván­tak hivatalos formában fog­lalkozni. A párttá alakulási, illetve valamelyik párthoz való csatlakozás kérdéséről a március 21-re meghirdetett nagyválasztmányi ülésig nem kívánnak dönteni. Szabó János újságírói kér­désre válaszolva elmondta, hogy az ülésen nem foglal­koztak a kormányátalakítás kérdésével. Programadó közgyűlést tartott az NDSZ Pozsgayi s­z állata szolgáljon és ne uralkodjon Bírói Kormányzati szinten tikárunk politizálni Kormányzati szintű prog­ramhoz közelít az a tervezet, amelyet a hét végén a Nem­zeti Demokrata Szövetség közgyűlése elfogadott. Bíró Zoltán, a szövetség társelnö­ke jellemezte így a 60 szak­értő részvételével 12 munka­­bizottságban kidolgozott programot, megjegyezve, hogy e minősítés nem azt jelzi: az NDSZ biztos a vá­lasztási győzelemben, csupán azt, hogy akár ellenzéki sze­repben is kormányzati szín­vonalon akar foglalkozni a magyar társadalom problé­máival. A 381 küldött részvételével szombaton kezdődött köz­gyűlésen az ősszel párttá lett mozgalom elnöke, Pozsgay Imre úgy fogalmazott, hogy az NDSZ praktikus, gyakor­latias politikát akar és tud képviselni, ellenállva a dema­gógia kísértésének. Mint mondta, ma nem a vallás­­háborúkban jártas kardfor­gatókra van szükség, hanem olyanokra, akik ismerik a társadalmi csoportok gondja­it. Az államról szólva Pozs­gay leszögezte, rövid távú érdekek hordozása helyett az államnak hosszú távú ér­dekeket kellene képvisel­nie, s uralom helyett szolgál­nia, hogy az alattvalóból polgár lehessen. Bíró Zoltán társelnök re­ferátumában lesújtó véle­ménnyel volt a hazai politi­kai életről, s megindokolta, miért nem szólalt meg az NDSZ sem médiaügyben, sem a létminimum alatt élők parlamentfelosztó kezdemé­nyezése kapcsán. Fontos kér­dések — mint például a pri­vatizáció, a magyar mező­­gazdaság helyzete, az elszegé­nyedés — helyett mellékvá­gányokra terelődött a politi­kai vita; a politikai elit nem tud mit kezdeni a jelenlegi helyzettel. Az NDSZ-nek kormányza­ti szinten kell politizálnia, jelentette ki Bíró Zoltán. Eh­hez pontos képet kell kapnia a társadalomról. A családpo­litikának ma úgyszólván nyoma sincs, mondta, az if­júságnak nincs esélyegyenlő­sége a tanulásban, a munká­ban, a középosztály folyama­tosan lejjebb hull eredeti he­lyéről, ahelyett, hogy meg­erősödne. A politikai elit­ről kérdés formájában mon­dott véleményt a társelnök: műveltség és teljesítmény nélküli, vagy művelt, teljesí­tő és a nemzet iránt elköte­lezett elitre van-e szüksége az országnak? Az NDSZ ar­culatáról kijelentette: pártja nem jobboldali és nem balol­dali, ezek ma nem kategóri­ák, napjainkban az önmeg­határozás fölösleges és ve­szélyes. Nemzeti demokraták vagyunk, mondta végül. A programbeszédek után a közgyűlés szekciókban foly­tatta munkáját. A gazdaságpolitikai kon­cepció lényege a szociális piacgazdaság kiépítése, hosz­­szabb távon jóléti, demokra­tikus társadalom megterem­tése. Mint Gidai Erzsébet, a téma előadója elmondta, el­végezték a számításokat a pénzforrások előteremtésére. A közgazdásznő kijelentette: nem is igazán a pénzhiány, mint a pénzforrások rossz használata vezetett a jelenle­gi helyzethez. Az NDSZ programjában fontos szerepet kapott a he­lyi igazgatási rendszer kor­szerűsítése. Az Országgyűlést kisebb létszámúnak tudja el­képzelni a párt, a választó­­jogi törvényt pedig úgy mó­dosítaná, hogy parlamenten kívüli pártok is megjelenhes­senek az országházban. Az NDSZ szerint szükség van a törvényhozás parlamenten kívüli és parlamenti eljárási szabályainak újraszabályozá­sára. Több ponton „tisztíta­ni” kell az államfői jogkörö­ket, világosabbá tenni a köz­­társasági elnök közjogi kap­csolatait a parlamenthez és a kormányhoz. A küldöttgyűlés végül új­jáválasztotta az országos vá­lasztmányt. (horváth) Ismét kampány­ on duplán fizet! — állítják annak a kampánynak a szer­vezői, amelyet a napokban hirdetett meg a Magyar-EK Energia Központ a hazai energiatakarékosság előmoz­dítására. A szakértők szerint ugyanis a fölösleges energia­­fogyasztás szükségtelenül megterheli a környezetet, ar­ról nem is beszélve, hogy je­lentős pénzpocsékolás is. A Magyar­ EK Energia Köz­pont által meghirdetett kam­pány 40 millió forintba ke­rül, ezt az Európai Közösség Phare-programjából finan­szírozzák. Úgy gondolják, hogy televíziós reklámokkal, sajtóhirdetésekkel, tájékozta­tó kiadványok megjelenteté­sével, kellő hatást tudnak el­érni a fogyasztók körében. Ez a hatás azonban leg­feljebb ezrelékekben mér­hető, ha mérhető — mond­ta a Népszavának dr. Garbai László, az Ipari és Kereske­delmi Minisztérium osztály­­vezetője arra a kérdésünkre válaszolva, hogy milyen ered­ménnyel zárult a tavaly nyár végén meghirdetett energiatakarékossági kam­pány. Mint ismeretes, akkor a tárca mintegy 10 millió forintot költött a mostani akcióhoz hasonló megoldá­sokra. Ha a tízmillió forint elköl­tésének konkrét, mérhető haszna nem is mutatható ki, dr. Garbai László szerint a kampány elérte a célját. A minisztérium által készítte­tett közvélemény-kutatás­ból ugyanis kiderült, hogy az emberek többsége az elmúlt hónapokban találkozott a felhívásokkal, s ennek nyo­mán többen is — igaz, ki­sebb beruházásokkal járó — változtatásokat hajtottak végre otthonuk energiafo­gyasztásában. f. z. I 199­3. FEBRUÁR 1., HÉTFŐ NÉPSZAVA Csókülések Londonban hamarosan úgynevezett csókülésekre cse­rélik ki a mozik hátsó zsöllyéit. Az első ilyen filmszín­ház, a Károly hercegről elnevezett mozgó e hónapban nyílik a brit főváros moziközpontjában. A nézőtér vé­gén 26 ilyen ülés lesz. Az első 13 látogató szerelmespár egy szál rózsát, egy-egy pohár pezsgőt és két szív alakú csokoládét is kap. Mi akkor is előbbre járunk, hiszen nálunk már a mozizsebet is kitalálták. N­ip —­tényszociális Tömörülések Konföderációja (Szam­­két), a Munkanélküliek Érdekvédelmi Szövetsé­gének (MÉSZ) 54 egyesü­lete, valamint az önálló Érdekképviseletek Tár­sult Szövetsége részvéte­lével új, mintegy 150 ezer tagot magába foglaló ér­dekképviseleti szervezet alakult szombaton Mis­kolcon Keresztényszocia­lista Szakszervezetek Or­szágos Szövetsége (Ke­­szosz) elnevezéssel. ELHUNYT RUZICSKAY GYÖRGY Életének 97. évében va­sárnap elhunyt Ruzicskay György Munkácsy-díjas festő, érdemes mű­vész. PETÍCIÓ KÉSZÜL Nem érvénytelen az Ál­lampolgári Jogvédő Liga aláírásgyűjtése a lakás­hitelkamatok emelése el­len — emeli ki a szak­­szervezet szombati közle­ménye —, hiszen a tíz­ezer hiteles aláírás eléré­se esetén a parlament kö­teles foglalkozni a petí­cióval. A 170 ezer össze­gyűjtött, 53 ezer bekül­dött tiltakozásból 42 ezer felelt meg a személyi szám ellenőrzése után a törvény előírásainak. KERESZTÉNY SZAKSZERVEZETI SZÖVETSÉG A Szakszervezetek, Mun­kástanácsok és Kérész- Mától igényelhető a munkanélküliek jövedelempótló támogatása Mától az új szociális tör­vény alapján a tartós mun­kanélküliek jövedelempótló támogatást igényelhetnek az önkormányzatoknál. Azok kérhetik ezt a támogatást, akiknek járadékfolyósítási idejük lejárt, feltéve, ha csa­ládjukban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 80 százalékát. Jelenleg 6 ezer forintt a nyugdíjminimum, ehhez vi­szonyítják a munkanélküliek jövedelempótló támogatását is, ugyancsak 80 százalékos mértékben. Tehát 4 ezer 800 forintot kaphatnak a rászo­rulók. Lényeges tudni, hogy nem kaphat támogatást, aki például előnyugdíjra, nyug­díjra, rokkantsági nyugdíjra jogosult, vagy terhességi­gyermekágyi segélyt, gy,ed-et, gyes-t folyósítanak a számá­ra. Ha a munkanélküli vala­milyen jövedelemmel rendel­kezik, a támogatás csupán e jövedelem 4 ezer 800 forin­tos kiegészítését jelentheti. Becslések szerint az idén kö­rülbelül 100 ezer munkanél­külinek jár le a segély fo­lyósítása, ennyien kerülhet­nek a támogatott szegények közé. (n. t. e.) Jogvita a szkinhedekról Az ügyésznek: 72 órán belül dönteni kell Dr. N­yilasi Gyula: a letartóztatás csak végső eszköz Őrizetbevétel vagy előzetes letartóztatás? A fogalmak gyakran keverednek. A múlt hét közepétől a sajtóban, a Döbrentey téren történt szkinhed-botránnyal kap­csolatban, eléggé gyakran kerülhetnek szóba ezek a jogi fogalmak, éppen azért, mert az őrizetbevételt „technikai” okokból nem válthatta fel az előzetes le­tartóztatás. Bár egyáltalán nem biztos, hogy a rend­őrségi javaslattal egyetértett volna a főügyészség. Ugyanis az indítványtétel az ügyész diszkrecionális jo­ga, egyben felelőssége. Az előzetes letartóztatás el­rendelésének folyamatáról dr. Nyilasi Gyula, a Fővá­rosi Főügyészség nyomozásfelügyeleti osztályvezetője nyilatkozott a Népszavának.­ ­ Az előzetes letartóztatás lehetőségeit a törvény egyér­telműen és félreérthetetlenül szabályozza. Tehát csak ab­ban az esetben lehet erre a szigorú kényszerintézkedés elrendelésére indítványt ten­ni, ha fennállnak annak a törvényi feltételei — mondta dr. Nyilasi Gyula. — Abban az esetben, ha az eljárás alá vont személy elrejtőzésétől, szökésétől tartani lehet. To­vábbá, ha a szabadlábra he­lyezése esetén módja nyílik arra, hogy társaival, esetleg a tanúkkal összebeszéljen, be­folyásolja őket, így megaka­dályozhatja a büntetőeljárás eredményességét. Természe­tesen abban az esetben is he­lye van a letartóztatási indít­vány előterjesztésének, ha feltételezhető az esetleges bűnismétlés. A jelenlegi bün­tetőeljárási törvény szerint ezek az előzetes letartóztatás­ra vonatkozó alapvető felté­telek. Rendkívül fontos köve­telmény, hogy a letartóztatást csak tényekkel lehet meg­okolni. Nem elegendő annak a puszta feltételezése, hogy az érintett megszökne, össze­beszélne vagy bűnt ismételne. Amennyiben a letartóztatá­si okok fennállnak, az ügyész mindenképpen köteles indít­ványt tenni? — A törvény erre vonatko­zó előírásai nem kötelezőek, csupán lehetővé teszik az in­dítványtételt. Álláspontunk szerint a letartóztatás általá­ban kerülendő, csupán végső eszköz. Akit egyszer a bíróság le­tartóztatott, azt esetleges jog­erős bírósági döntésig elzár­va kell tartani? — Nem, erről szó sincs. Amennyiben az eljárás során, annak bármely szakában megszűnnek a letartóztatás­hoz szükséges feltételek, el kell rendelni a szabadlábra helyezést. Hogyan történik a letartóz­tatás? — Az előzetes letartózta­tásra vonatkozó indítványt az ügyész, általában a fogvatar­­tás helye szerint illetékes bí­róságnál jelenti be. Az őrizet időtartama 72 óra, az ügyész­nek ennyi idő alatt kell dön­teni arról, hogy előterjeszt-e a bíróságnál letartóztatásra vonatkozó indítványt. Amennyiben azt 72 órán be­lül előterjeszti, az őrizet ide­je 5 nappal meghosszabbo­dik. Ha az ügyésznek vala­miért nincs arra lehetősége, hogy indítványt tegyen, ak­kor legkésőbb az őrizet idő­tartamának lejártakor sza­badlábra kell helyezni az il­letőt. Ez törvény, ami nem bírálható felül. Csak őrizetben levőt le­het letartóztatni? — Nem, a büntetőeljárás során, ha a helyzet úgy ala­kul, hogy az indokok fennáll­nak, ügyész bármikor indít­ványozhatja a szabadlábon védekező letartóztatását. Ilyen esetben az érintettet a bíróság elé kell idézni. És mi a helyzet az egyre gyakrabban előforduló szkin­­hedügyekben? — A szkinhedek általában olyan garázda jellegű bűn­­cselekményeket követnek el, amelyekért majd a bíróság előtt felelniük kell. Az eddi­gi gyakorlat azt mutatja, hogy a különböző szkinhed­­csoportok gyakran a bőrük színe miatt bántalmaztak em­bereket. Ezeknek a cseleke­deteknek a megítélésével kapcsolatban kezdetben vita volt a minősítés miatt. A rendőrség részéről elhangzott olyan álláspont is, hogy a cselekmény garázdaság. De a Btk. 156. szakasza szerint: „aki valamely nemzeti, népi, faji vagy vallási csoport tag­jának a csoporthoz tartozása miatt súlyos testi vagy lelki sérelmet okoz, bűntettet kö­vet el”, tehát ez több, mint a garázdaság. Ennek a törvény­nek az értelmezésénél nem arról van szó, hogy az elkö­vető súlyos testi sértést kö­vet el, hanem, hogy „sérülést” okozott. Ez a bűncselekmény megvalósulhat olyan bántal­mazással is, amikor 8 napon túl gyógyuló sérülés nem kö­vetkezik be. A szkinhedek esetében, amikor azért eléggé nyilván­való, hogy kiszemelt sértet­teket faji vagy vallási hova­tartozásuk miatt támadtak meg, a Fővárosi Főügyészség általában melyik minősítés szerint emel vádat az elkö­vetők ellen? — A Btk. 156. paragrafusa szerint vádemelést az ország­ban elsőként a Fővárosi Fő­ügyészség alkalmazta, annak ellenére, hogy a budapesti nyomozóhatóságok ilyen ese­tekben is inkább garázda­ságnak tekintették a szkin­­hedcsoportok által elkövetett bűncselekményeket. Tudomá­som szerint nemrégiben a Fővárosi Bíróság is garázda­ságnak minősítette a hasonló cselekményeket. A végső dön­tést majd a Legfelsőbb Bí­róság hozza meg. Schmidt Attila

Next