Népszava, 1993. április (121. évfolyam, 76–100. sz.)

1993-04-08 / 82. szám

NÉPSZAVA 199­3. ÁPRILIS 8., CSÜTÖRTÖK Ezekben a hetekben a szokottnál is nagyobb figyelmet for­dítunk a társadalombiztosítási választásokra. Ezért rendsze­resen vendégül látjuk ezen az oldalon a hat nagy szakszer­vezeti konföderációt, hogy mutatkozzanak be, győzzék meg olvasóinkat arról, hogy lesz mi között és lesz miért válasz­tani Magyarországon. Munkástanácsok Országos Szövetsége 1021 Budapest, Tárogató u. 2-4. Telefon: 176-2802, 176-2333/285, 135-4179 Fax: 176-2802 A Munkástanácsok Országos Szövetsége arra törekszik, hogy elmélyítse a demok­ratikus folyamatokat, beleértve ebbe a szociális piacgazdaságot, amely olyan ma­gántulajdonra épül, amelyet a társadalmi felelősség, a parlamentáris demokrá­cia, az emberi és kulturális jogok tiszteletben tartása, a gyülekezési szabadság és a szakszervezeti jogok, a pluralizmus és a többnemzetiségű, többkultúrájú társa­dalmakban tanúsított tolerancia határol be. A munkavállalók jövőjéért A rendszerváltást kísérő eu­fória viszonylag gyorsan szertefoszlott. Az oly áhított „szép új világ” — amelybe azonnal megérkezni vágy­tunk — mára mindinkább a ködös távolba kerül. Már a 80-as évek elején is minden eresztékében recsegő terv­­gazdasági struktúra a sze­münk láttára omlik össze, s romjai vágyainkat is maguk alá temetik. Történelmi léptékben az átalakulás nehéz perceit él­jük. Nemcsak a régi gazda­sági szerkezet lebontásából fakadó kínok gyötörnek, ha­nem kincsnek hitt értékeink pusztulásának látványa is. A kiürült munkahelyek terme­lőközösségei atomjaikra es­tek szét, melyeknek volt tagjai reményvesztetten ke­resik a helyet, ahol életük új értelmet lelhet. A közösségi szellem, a szo­lidaritás kiveszőben lévő ka­tegóriák, melyeknek a he­­­­lyét mindinkább az egyéni érvényesülés foglalja el, egyre inkább eluralkodik a „mit törődöm én a más ba­jával” és a legváltozatosabb képekben tűnnek fel az egyé­ni túlélési stratégiák. A korábban mesterségesen egybentartott, és így megje­lenített szervezeteken belül megindult erjedés új közös­ségeket is létrehozott. Így történt ez a szakszervezeti életben is. Míg a s tagok egy része vissza sem nézve min­dent hátrahagyott, addig kü­lönböző indíttatásból elkez­dődött egy sajátos önszerve­ződés. Ennek termékei a munkástanácsok is. Már 1989-ben a rendszer­­váltás „előszobájában” lázas gyorsasággal alakultak meg az első csoportok, amelyek az 1956-os munkástanácsok eszmeiségén építkeztek. Fel­­rémlett köreikben a munkás­­önigazgatás néhány hónapos élménye, és ami akkor nem valósulhatott meg, hirtelen most megvalósíthatónak lát­szott. Míg az első időszak­ban létrejött munkástanács szervezetek kizárólag a gaz­dasági rendszerváltásra kon­centráltak és egyre többet konfrontálódtak szűk érdek­­csoportokkal, addig megje­lentek az új gondolatok is, közöttük olyanok, amelyek az 56-os elveket ugyan megtart­va, de egyre inkább a klasz­­szikus szakszervezeti értékek mentén és tevékenységgel működtek. A szétszórt helyi munkás­­tanácsok egyre inkább érez­ték, hogy egy országos szö­vetség életre hívása megke­rülhetetlen. A több tucat szervezetből és több áram­latból létrejött szövetség kezdetben nem volt mentes a belső vitáktól, melyeknek történései nemritkán bot­­ránysz­erűen kerültek a nyil­vánosság elé. Természetes az is, hogy ezeket a belső ví­vódásokat és az ebből szár­mazó veszteségeket nem kis kárörömmel szemlélték ak­kori ellenfeleink. Szerencsé­re tagságunk józanságának köszönhetően ezt mára a múlté. Jó szándékú kékgallé­rosaink jobbára kinőtték a serdülés gyermekbetegségeit. Letisztult programmal, elve­inkben megerősödve a hat nagy szakszervezet egyike­ként jegyezhet bennünket a hazai és a nemzetközi közvé­lemény. Eközben elcsitulni látsza­nak a szakszervezetközi konf­liktusok, amelyeknek koráb­bi hangos pengeváltásait nemritkán megbotránkozás­sal követték a a munkavál­lalók. Kéjes örömmel fi­gyelték viszont azok, akik pontosan tudták, mit veszít­hetnek, ha a szakszervezetek egymásra találnak. Főleg a szakszervezeti vagyon meg­osztása körül csaptak magas­ra a hullámok, amelyek mö­gött ott húzódott a jól kive­hető sanda szándék. A teljes vagyonvesztés veszélyének felsejlése minden konföderá­ciót gyorsan kijózanított, hi­szen az a totális szakszerve­­zetlenítés állapotát hozta volna létre, legalább egy év­tizedre. Ma már nincs értelme vi­tatni, ki hozta a nagyobb ál­dozatot, ki tett több gesztust a megegyezésre. A szakszer­vezeti béke és az ebből létre­jött, felmutatható erő érték. Erre az erőre ma nagy szük­ség van. Enélkül nem jöhe­tett volna létre megegyezés 1992 novemberében a szak­­szervezeti követelésekben a kormánnyal és a munkaadók­kal. Komoly szakszervezeti ösz­­szefogásra sarkallnak azok a jól érzékelhető gazdasági tendenciák is, amelyek már­­már elviselhetetlen szintre emelik a munkanélküliséget, miközben a körvonalai sem látszanak a gazdasági kibon­takozásnak. Munkahelyek ez­rei szűnnek meg naponta, eközben nyomát sem látni, hogy az elavult, szükségsze­rűen bezárásra ítélt munka­helyek helyett újak te­remtődnének. Az érdekegyez­tető tárgyalások során a kormány mossa kezeit, mondván: a másik két szo­ciális partner feladata, hogy a piaci feltételeknek megfe­leljenek. A másik oldalon viszont szemérmetlenül folyik az ál­lami vagyon kifosztása egy szűk réteg hasznára, amely látványosan, iszonyú gyorsa­sággal gazdagodik. A növekvő gondok ellené­re egyre barátságtalanabb lé­pésekre szánja el magát a költségvetés, hiszen a mun­kában lévőkre mind nagyobb terheket ró. A munkában lévőknek más okok miatt sem rózsás a hely­zete. Az új Munka Törvény­­könyvet megelőző vita során a Munkástanácsok Szövetsé­ge minden lehetséges fóru­mot felhasználva elmondta, hogy egy törvény értékét az adja meg, ha annak betartá­sára a felek kötelezhetők. Meggyőződésünk, hogy az életbelépés óta eltelt majd egy év tapasztalatait is fi­gyelembe véve fel kell nyitni ezt a törvényt, a szükséges módosításokat el kell végez­ni és emellé olyan szankció­kat kell rendelni, amelyek ga­rantálják a törvényi rendel­kezések betartását. Meg kell állítani a privati­zációs visszaéléseket is, ame­lyek különösen ingerük az egész közvéleményt. Csak üd­vözölni tudjuk a rendőrség gazdasági osztályainak fel­állítását, ezek hatásos műkö­dését azonban törvényekkel is biztosítani kell. Szükséges­sé vált a Büntető Törvény­­könyv és a Szabálysértési Kódex módosítása is. Két év óta követeljük, hogy ne le­gyen joghézag, a privatizá­ciós visszaélések és a gazda­sági bűncselekmények min­den típusa büntethető legyen.. A privatizációt a törvény­­hozás felügyelete alá kellene helyezni, hiszen ez a megol­dás, amely ezt kizárólag egy haszonelvű gazdasági társa­ság feladatává tette, nem tarthatja szem előtt a nem­zeti érdekeket. Márpedig az nemzeti érdeket sért, ha jól prosperáló vállalatokat ad­nak el sokszor kétes egzisz­­tenciájú külföldi befektetők­nek, akikről később kiderül, hogy csupán a versenytársa­kat vették meg, így kivonva őket a „forgalomból”. A munkavállalói tulajdon­hoz jutás lehetőségeivel sem lehetünk elégedettek. Egy nem éppen jól sikerült MRP- törvény mellett — amelynek módosítása kezdeményezé­sünkre is folyamatban van — más technikák alkalmazásá­ra is lehetőséget kell bizto­sítani. Ezeknek nem csupán az elvi lehetőségét, de pénz­ügyi-gazdasági feltételeit is meg kell teremteni. Az előzőekben felsoroltak mind olyan alapkérdések, amelyekben a szakszerveze­tek között látszólag nincs vi­ta. A szakszervezetek viszont most újabb kihívás előtt áll­nak. Arról a két választásról van szó, amelyekben így vagy úgy, de megmérettetnek. Kü­­lön-külön is, egymás között, de egyben a társadalom előtt is. Mindkét választás sikeré­ben érdekelt a Munkástaná­csok Országos Szövetsége. Az üzemi tanácsi választá­sok rendkívüli jelentőségét kívántuk népszerűsíteni egy nemrég terjesztett szóróla­punkban is, különösen azo­kon a munkahelyeken, ahol ma már egyetlen szakszerve­zet sem működik. Kicsit más aspektusa van a társadalombiztosítási ön­­kormányzat választásának. A törvényalkotók a 25­00-ban meglehetősen magas részvé­teli arányhoz kötötték az ér­vényességet. Talán azt akar­ják mérni, mekkora támo­gatottságra számíthatnak a szakszervezetek, milyen érté­ket mutat társadalmi presz­tízsük? Lehet. Úgy gondol­juk, közösen meg tudunk fe­lelni ennek a kihívásnak. Ez közös felelősség az egész tár­sadalom érdekében. A társadalombiztosítási ön­­kormányzatok felállításában és működtetésében meg kell jeleníteni azokat az érdeke­ket, s ehhez joguk van a munkavállalóknak, mert élet­jövedelmük egy jelentős ré­szét fizetik be azért, hogy szükség esetén magas szintű ellátáshoz jussanak és idős napjaikban gondtalanul él­hessenek. Mi arra biztatunk minden választópolgárt, ne sajnálják az időt, menjenek el választani. Szavazataikat az arra legérdemesebb szer­vezet képviselőire adják le! Hisszük, hogy a szakszer­vezeti gondolat nem merült ki. A különbözőségek ugyan a szakszervezeti pluralizmus­ban testet öltenek, de ezek a különbözőségek nem sza­bad hogy kioltsák egymást, egymást erősítve kell hogy érvényesüljenek a munka­­vállalók érdekében. Czöndör Gyula ügyvivő Munkásdemonstráció Diósgyőrben­­ 1992 júniusában Néhány gondolat az MRP-ről A Munkástanácsok Országos Szövetsége működése egyik legfontosabb eredményének tartja, hogy megszü­letett a Munkavállalói Részvénytulajdonosi Program­ról szóló törvény, amely a privatizációban való részvé­telt nemcsak a gazdasági vezetésben kivételezett hely­zetben levők részére teszi lehetővé, hanem komoly tőkét felhalmozni nem tudó munkavállalók részére is. Bár a megszületett törvény már eddig is számtalan kritikát váltott ki, mégis a gazdaság egyes területein a teljes munkavállalói körnek lehetővé tette, hogy a korábbi állami vagyont ilyen módon a maguk hasznára meg­szerezzék. Jeffrey R. Gates amerikai szakértő a következő­képpen fogalmaz: „Mindenki igényli a piacgazdaságból fakadó szabadságot, hatékonyságot és anyagi hasznot, ugyanakkor kevesek kívánják a munkanélküliséget, otthontalanságot, szegénységet, csak néhányat említve azok közül, amelyeket a nem beavatkozás gazdaságpo­litikája eredményez. A munkavállalói résztulajdonosi program finanszírozási technikának és a hozzá hason­ló technikáknak célja (mint pl. a kapcsolódó vállalati résztulajdonosi program, a fogyasztói résztulajdonosi program és az általános résztulajdonosi program), hogy a lehető legszélesebb körben érvényesítse a bevételt termelő tőkevagyon tulajdonlásából fakadó politikai, szociális és pszichológiai előnyöket.” A törvényt ismerve egy ilyen program elindítása komoly szakértelmet igényel. A munkavállalók kiszol­gáltatottságának megszüntetése érdekében szövetsé­günk egy irodát foglalkoztat mindazok segítésére, akik fontosnak és megoldásnak tartják a munkavállalói résztulajdonosi programot. Ezúton közöljük ennek az irodának a címét: 1087 Budapest, Könyves Kálmán krt. 48—52. Tel.: 210-0229, 210-0200/1021. Ezen a címen Lengyel Miklós és dr. Retter Bertalan szakértőket kér­jük keresni. Speciális problémájukkal ezentúl a szö­vetség tisztségviselői is tisztelettel várják érdeklődé­süket. MUNKÁSTANÁCSOK A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI ÖNKORMÁNYZATBAN Célunk a létbiztonság javítása, a kölcsönös kötelesség- és segítségvállalás alapján A Munkástanácsok Országos Szövetsége segíteni tudja önöket: — a paragrafusok dzsungelében eligazodni; — hogy a betegek, egészségügyiek, nyugdíjasok kiszolgál­tatottsága csökkenjen; — hogy a társadalombiztosítástól emberhez méltó körül­mények között, időben megkapja ellátását, nyugdíját; — hogy a járulékot valóban az egészsége, gyógyulása ér­dekében fizesse; — hogy olyan ellátást, gyógyszert kapjon, ami jobban se­gít,­­ hogy amikor nyugdíjba vonul, az ön által is tervezhető és ellenőrizhető ellátást kapja. Sajnos az ellátások mértéke a gazdaság teljesítményétől és vele összefüggésben az ön bérétől függ, amit a társadalom­biztosítási önkormányzat azonnal nem tud kedvezőbb irányba befolyásolni. Ezzel szemben biztonsággal ígérhetjük, hogy: — a társadalombiztosítás irányításánál mindannyiunk ér­dekében a működés biztonságára törekszünk; — a társadalombiztosítási vagyont szakértelemmel kezel­jük, gyümölcsöztetjük; — nem engedjük át a biztosítási piac szétrombolóinak az ön szociális biztonságára kialakított társadalombiztosí­­tási rendszert Mindezeket a nők és férfiak, a fiatalok és öregek, az aktív dolgozók és az­­ellátásra szorultak, a kisebb és a nagyobb já­rulékot fizetők szolidaritásának, tudatos kockázatközösségé­nek erejével kívánjuk megvalósítani. Tudjuk, hogy ebben a megpróbáltatásokkal és szűkösség­gel terhes időszakban — mint legfontosabb és elérhető esz­közre — az „emberségesebb” szakértelemre számíthatunk a leginkább. Választási listánkra ezért ebből a szellemi körből kértünk fel képviselőket. TISZTELT VÁLASZTÓPOLGÁR! Ha alapvető célkitűzéseinkkel egyetért, és úgy gondolja, hogy a részletekben még kiegészítésekre szorulnánk, kérjük, keresse szövetségünkkel a kapcsolatot! A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS megújításának PROGRAMJA 1. Érthető és áttekinthető terjedelmű szabályok kialakítása. 2. Működést jobban kiszolgáló, emberbarát, és jobb tájé­koztatásra képes ügyvitel kialakítása. 3. A szükségleteken alapuló ellátás nyújtása. 4. A várható megbetegedések, balesetek és foglalkozási be­tegségek kockázatát csökkenteni képes megelőző szolgáltatá­sok kifejlesztése. 5. Elsődlegesen a gyógyulást és rehabilitáció célját szol­gáló gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz-ellátás kialakítása. 6. A befizetett nyugdíjjárulék és a kifizetett nyugdíj mér­téke közötti kapcsolat fokozatos megteremtésére való törek-7. A szociális és egészségügyi közvagyon meghatározása. 1. A társadalombiztosítás működésének összehangolása a kialakulás alatt levő önkéntes kölcsönös biztosító pénztárak­kal, a szociális, egészségügyi célú alapítványokkal, egyesüle­tekkel, pénzalapokkal. 9. Az Európai Gazdasági Közösség egységesítési folyama­tához való alkalmazkodás érdekében az ügyvitelek és szabá­lyozási összehangolás elkezdése. 7 Az üzemi tanácsok és a szakszervezetek A fejlett piacgazdaságokban felismerték, hogy a tőke és a termelőeszköz-tulajdon mellett fontos tényező a munka­erő birtokosa, a munkavállaló is. A vállalkozói kockázat nem csak a vállalkozók kockázata, ebben kénytelenek velük osz­tozni dolgozóik is. A munkabéke biztosítása miatt szükséges a teljes kollektíva képviseletében bekapcsolódni azon vál­lalati döntésekbe, amelyek közvetve, vagy közvetlenül érin­tik a munkahelyek biztonságát, a munkakörülményeket, a kereseti viszonyokat. A munkáltató döntéseiben való rész­vétel jogának gyakorlására az új Munka Törvénykönyv üze­mi tanácsok felállítását rendelte el. Az üzemi tanács jogairól: — Együttdöntési jog illeti meg a KSZ-ben meghatározott jó­léti-szociális célú pénzeszközök felhasználása, illetve az ilyen jellegű intézmények és ingatlanok hasznosítása tekintetében. — Egyetértése szükséges a munkavédelmi szabályzat kiadá­sához. — Előzetesen véleményezi a munkavállalók nagyobb csoport­ját érintő munkáltatói intézkedések tervezetét, különösen az átszervezés, átalakulás, leválás, privatizáció, korszerűsítés témakörökben. — Véleményezi a személyügyi nyilvántartás kialakítását, adatainak körét és tartalmát, a személyügyi tervet, a mun­kavállalók képzésével összefüggő terveket, a korengedmé­nyes nyugdíjra vonatkozó elképzeléseket stb. A munkáltató tájékoztatni köteles legalább félévente az üzemi tanácsot a vállalat gazdasági helyzetét érintő alapve­tő kérdésekről, a bérek, keresetek alakulásáról és a kifize­téssel összefüggő likviditásról. Az üzemi tanács két, nagyon fontos kötelezettsége közül a sztrájkkal kapcsolatos magatartására fentiekben utaltunk, kimondja azonban a törvény, hogy az ÜT tagjai a tudomá­sukra jutott információkat a titokvédelmi kötelezettség fi­gyelembevételével kötelesek felhasználni. ÜZEMI TANÁCSOK — minden munkavállalót — így a szervezetlen dolgozókat is képviseli; — csak kollektív ügyekben járhat el; — csak véleményezheti a Kollektív Szerződést és a béralkut (amit a munkáltató és a szakszervezetek nem kötelesek figyelembe venni); — nem szervezhet sztrájkot és abban tagjai részt sem ve­hetnek, nincs kifogásolási (vétó) joga, MERT — 15 napon belüli vélemé­nyezési, egyetértési joga nél­kül eleve érvénytelen a mun­káltatói döntés; — nem szedhet tagdíjat és költségeit a munkáltató fe­dezi ; — együttműködési (partici­­pációs) joga is van; — előzetes egyeztetési, véle­ményezési joga van; — kikerülhetetlen a tájékoz­tatási joga. SZAKSZERVEZETEK — tagságukat képviselik; — tagjai megbízásából egye­di ügyekben is eljárhat; — jogosult a KSZ és a bér­alku lefolytatására, aláírásá­ra; — tagsága felhatalmazásá­val sztrájkot szervezhet, vé­tójoga van; — a munkáltató nagyobb csoportot érintő jogellenes intézkedését kifogásolhatja, ez a vétó csak az egyeztető tárgyalásig blokkolja a dön­tést; — tagdíjbevételből finanszí­rozza a tagságnak nyújtott szolgáltatásait; — utólagos egyetértési jog, ami egyet nem értés esetén vétó; — erős véleményezési jog mellett tájékoztatást kérhet.

Next