Népszava, 1993. július (121. évfolyam, 151–177. sz.)
1993-07-20 / 167. szám
NÉPSZAVA 1993. JÚLIUS 20., KEDD Hittel az aszály ellen Aszálybizottság létrehozását kezdeményezi a Független Kisgazda-, Földmunkás és Polgári Párt — jelentette be Torgyán József, a párt elnöke hétfőn Budapesten az Agro Szállóban rendezett aszályfórum szünetében tartott sajtótájékoztatón. Létrehozásának célja, miként a pártelnök kifejtette, az, hogy széles társadalmi méretű összefogás bontakozzon ki a mezőgazdaságot sújtó aszálykárok enyhítésére. Ennek érdekében hívták össze a hétfői aszályfórumot is. Ezen a különböző agrárgazdaságban érdekelt szervezetek, valamint a tudományos élet képviselői vitatták meg a tennivalókat. A Földművelésügyi Minisztérium, bár ugyancsak kapott meghívót, nem képviseltette magát a véleménycserén. Ez utóbbi tényt Torgyán József külön is nehezményezte. A konkrét feladatokról szólva elhangzott: a károk enyhítése érdekében komplex társadalmi összefogásra van szükség. Viszsza kell adni a mezőgazdaságban dolgozó emberek hitét, ám ehhez nélkülözhetetlen a támogatás. Ezek közé sorolták többek között a különféle kamattámogatásokat, a vízi díj eltörlését, valamint a hosszú távú hitelezés rendszerének kidolgozását. Szükségesnek mondták továbbá, szárazságtűrő növényi kultúrák meghonosítását Magyarországon. Emellett szorgalmazták a mezőgazdasági gépgyártás újraindítását is, különös tekintettel az erőgépekre. Ez utóbbi tevékenység munkahelyteremtő voltát különösen hangsúlyozták a sajtótájékoztatón. Felvételi ponthatárok RENDŐRTISZTI FŐISKOLA Felsőoktatási intézmény Nappali tagozat Levelező tagozat előjelvették az 1994-es vinécre felvették az 1943-as tanévre Bűnügyi szak 113 97 94 Közlekedési szak 72 86 Közrendvédelmi szak 75 95 Igazgatásrendészeti szak 90 89 Határrendészeti szak 103 71 Büntetés-végrehajtási szak 104 82 Vámigazgatási szak 112 95 79 Vámnyomozói szak 83 its ifiei Balaton még nem a régi Tóparti barangolás Erős visszaesés után gyenge folytatás lehetne összegezni az idei balatoni forgalmat. Az elmúlt években a tóparti árak a nyugati turisták pénztárcájához igazodtak, a magyarok számára megfizethetetlenné vált egy kéthetes balatoni pihenés. Az idei szezonig. Július közepén ugyanis azt tapasztaltuk, hogy — ha még nem is mindenkinek, de — egyre elfogadhatóbbak az árak. Az itthon egyszerűen csak magyar tengerként tisztelt tó a ’70-es, ’80-as években olasz és német szótól volt hangos. Az előbbiek a tüzes és készséges magyar lányok, az utóbbiak a kétfelé szakadt családok kedvéért látogattak nyaranta ide. Persze voltak hazai vendégek is, főként szakszervezeti beutalókkal elérhető áron tölthetett el két hetet bármelyik család. Legfeljebb nem mentek étterembe mulatozni, hiszen azokban már akkor is csak nyugati árakon lehetett sírva vigadni. Az árak felszabadítása és a vállalkozó szellem a kilencvenes évek elejére végképp lehetetlenné tette, hogy Átlag Magyar akár egy hetet is a Balaton partján töltsön. A szakszervezeti üdülők jó része szálloda lett, s „üzleti alapokra” helyezték működésüket. Magyar ember számára már tíz évvel ezelőtt is elérhetetlenek voltak a szállodák, sőt a Zimmer frei sem reánk várt. A nyugatnémet márka nevű mai istenhez fohászkodnak már régen kora tavasszal a tó mentén élő bennszülöttek, ám az utóbbi két éviben lényegesen kevesebbszer talált meghallgatásra az ima. Ennek több magyarázata is van. Az egyik: a két Németország egyesítése után feles■leges volt Hamburgból és Berlinből útra kelni, hogy itt találkozzék a rokonság, megtehették ezt az Északi-tenger partján is. A másik ok: az árak jócskán elrugaszkodtak az akkori magyar valóságtól. Elmaradtak hát a vendégek, a németek otthon örültek egymásnak, mi meg saját otthonunkban, a fürdőszoba zuhanya alatt sopánkodtunk a megfizethetetlen nyaralás miatt. Sokáig a vízminőség is gond volt, de a Balatoni Intézőbizottságnál állítják, hogy ma már a tó közepén inni is lehet a vízből, olyan tiszta. Az angolnapusztulás híre sem vonzotta a vendégeket, s informátorunk szerint sokan — köztük ő maga is — ismét szorgalmazzák a motorcsónakok használatának engedélyezését. Ez ugyan zajjal jár, és balesetveszélyes, de jótékonyan hatna a víz oxigén cseréjére, meg vonzaná a pénzesebb vízi embereket. Amíg erre nem kerül sor, addig viszont jó a magyar vendég is. — Bármikor jöhetnek, akár a teljes famíliával, sőt hozza a barátait is — mondja Káptalanfüreden egy háziúr. — Egyszerre akár húszan is elférnek, van hely bőven. Fejenként nyolcszáz forintot fizetnek, meg az üdülőhelyi díjat. Ha enni akarnak, az aszszonnyal azt is megbeszélhetik, olcsón megszámítják. De főzhetnek is, ha az jobban tetszik. Takaros a ház, látszik, hogy az idegenforgalom kedvéért bővítették annak idején. Tiszta a kert, mint ahogy a szobák is, bár a heverők nem ígérkeznek túl kényelmesnek. Amúgy csendes a falu, de messze a tó, hegyről le reggelente, hegyinek fel délután, keresztül az élénk forgalmat , lebonyolító főúton. — Ha akarják, lefoglaljuk a szobát — reagál elgondolkodó ábrázatomra a gazda —, még előleget sem kérek. A tavat szegélyező országúton élénk a forgalom, nincs kifejezett strandidő, ezért sokan inkább a kirándulás mellett döntöttek. Akad jó néhány látnivaló mindkét parton, de aki kedvet érez hozzá —is főként bírja a pénztárcája —, az akár a magasból is körültekinthet. Szinte tíz kilométerenként található egy-egy minirepülőtér, ahonnan sétarepülésre indulhatnak bátor jelentkezők. A merészségre több ok miatt is szükség van. A repülőalkalmatosságok között a sárkányrepülőtől az egykori permetező helikopteren át, az igencsak kivénhedt AN—2-ig minden megtalálható. A „légikikötőből” alig száz méterre tizennyolc ló közül lehet válogatni, póniktól az angol telivérekig — kinek-kinek igénye, tudása, mérete szerint. Tiszta az istálló, mellette a büfé is megüti a mértéket, még asztalok is vannak kényelmes székekkel, s az árak is elfogadhatók. Az egyórányi tereplovaglásért fizetendő hatszáz forint is méltányos. Hasonló szinten van néhány kilométerrel arrébb a szántódi komp felé vezető út mentén az a büfé is, ahol korgó gyomrunk megállásra késztet. Le lehet ülni az út melletti padok egyikére, vagy beljebb a kerti asztalokhoz. Családi vállalkozásban működik. Van hamburger hetvenért és Cordon Blue száznegyvenért, palacsinta tizennyolcért és sör nyolcvanért, üdítő decinként tizenötért, meg nyugta kérés nélkül. A korábbinál alacsonyabb forgalmat jelzi, hogy az országút szélén álldogáló személyautókon is hirdetik: Zimmer frei. Magyar felirattal egyetlen táblát találtunk Szántódon: szoba kiadó. A valamikori vállalati üdülőt vette bérbe egy fiatal pár. A kilenc szobából ötöt a cég dolgozóinak kell fenntartani, a többit kiadhatják. Szabad szoba még van, noha a telek közvetlenül a vízparton fekszik. A szobák itt is tiszták, csendesek. Az ár? Egy kétágyas, pótágyazható szoba 1500 forint + áfa, meg az üdülőhelyi díj. „Jó sorsunk” elvetett bennünket drágább helyre is. Ha Siófokról igaz, hogy a Balaton fővárosa, akkor az ottani árakat belvárosinak minősíthetjük. Ennek ellenére az éttermek zsúfoltak, főként, hogy esőre áll az idő, s még az edzett németek sem kívánkoznak az éppen tizenhat fokos tóba. Pedig főként az egykori törzsvendégek töltik meg a várost. — Lényegesen kevesebb a külföldi vendég, feltűntek a franciák, hollandok, belgák, de azért még jönnek a németek is. Főként hitelkártya- és csekkügyben fordulnak hozzánk — mondja Sasvári Leonóra, a Tourinform referense. " Sokan indulnak el úgy, hogy nem tudják, milyen kártyákat fogadnak el Magyarországon, s csak itt éri meglepetés őket. A tapasztalat szerint főleg az egykori keleti országból járnak még vissza, mert megszokták a Balatont, s az árak ebben a szezonban már alacsonyabbak, mint tavaly. Az egyszerűség kedvéért márkában ismertetik a szállodai árakat is. A leghíresebb hotelben, az Európában egy kétágyas szoba 140 márka, a nemrég nyitott Janusban ennek éppen a fele, a magánházaknál fejenként tíz-húsz márkáért kínálnak szállást. Örömöt is lehet vásárolni Siófokon, szintén inkább csak márkáért, bár lényegesen drágábban. A helyi kocsisoron bangkoki hangulat uralkodik, a kínálat a barna bőrűtől a világos szőkéig terjed. A szállodai ágytól a tóparti padokig találni szerelmi nyoszályát, de az autó is egyre népszerűbb. Mi is ezt választjuk, vagyis kocsiba ülünk, s búcsút intünk a Balatonnak. Ez a nyár azért még nem a miénk. Rákos József NYÍLT LEVÉL Közlekedési Főfelügyelet, Tóth István főigazgató úri Tisztelt Tóth úr! Figyelmébe ajánljuk, az alábbi közleményt! Közlemény Az Amerikai Autótulajdonosok és Forgalmazók Érdekképviselete, az alábbiakban bemutatott, a Közlekedési Főfelügyelet általt írt hasonló, megfélemlítő célú levelek ellensúlyozására a következőket hozza az érdekeltek tudomására: 1 Az érdekképviselet díjmentesen vállalja minden egyes magyar állampolgár amerikai gépjárművének szabványosítási munkáit. (Az alkatrészárak kivételével.) 2. Az érdekképviselet vállalja az alkatrészköltségek behajtásának megkísérlését a Közlekedési Főfelügyelettől. 3. Ismételten közöljük, hogy díjmentesen vállaljuk minden egyes magyar állampolgár jogi képviseletét, aki a diszkriminációra utaló tevékenység ellen fellépni kíván. 4. Azok az állampolgárok, akik véleményüket közvetlenül kívánják a Közlekedési Főfelügyelet tudomására hozni, ezt a következő névre és címre tehetik meg: Közlekedési Főfelügyelet, Tóth István főigazgató Budapest VI., Teréz krt. 38. 1066. 5. Továbbra is követeljük a következőket: — Az elavult 1957-es törvény módosítását. — A fenti törvényen alapuló rendelkezés módosítását. - Az amerikai rendszerű, magasabb szintű világítótestek bevizsgálását a Közlekedési Főfelügyelet által, biztonságtechnikai szempontból. - Fentiek alapján követeljük a diszkrimináció teljes megszüntetését. Véleményüket, leveleiket az alábbi címre várjuk: Amerikai Autótulajdonosok és Forgalmazók Érdekképviselete, Budapest VI., Liszt F. tér. 1061 KÖZLEKEDÉSI FŐFELÜGYELET, BUDAPEST, VI., Teréz körút 38. Telefon: 112-4290, 112-2800 Levélcím: Budapest, 62. Postafiók: 102. 1389 Közúti Jármű Szakág lg. II/42./1993. Ungár Mária úrhölgy részére Tisztelt Hölgyem! Az UNIQUE — Transtrade Kft.-hez címzett levelét a Közlekedési Főfelügyelethez továbbították. Tekintettel arra, hogy levélben nyilatkozik arról, hogy a hazai előírásokat nem kielégítő gépkocsit üzemeltet, ezzel a közlekedési hatóságot intézkedési kényszerhelyzetbe hozta. Ezúton értesítem, hogy a területileg illetékes közlekedési felügyeletet az eljárás megindítására felszólítottam és kértem a gépkocsival együtt történő idézés foganatosítására. Az idézés során jegyzőkönyv kerül felvételre a vizsgáztatás körülményeivel kapcsolatosan. Ennek során 60 napot tudunk adni a hazai előírásoknak megfelelő állapot megteremtésére, elenkező esetben ugyanis kénytelenek leszünk — a jogellenes helyzet megszüntetése érdekében - a rendőrhatóságnál a hatósági jelzések visszavonása ügyében intézkedni. Budapest, 1993. június 15.