Népszava, 1993. december (121. évfolyam, 280-305. sz.)

1993-12-31 / 305. szám

Szerkeszti: Tar András Váratlan rekordok a hazai autópiacon Sikerre ítélve A fejlett országokban idén 25-30 százalékkal kevesebb gépkocsit ad­tak el mint 92-ben. Ma­gyarországon viszont a „A Corsa is hozza idei jó formáját" A General Motors Hungary megőrizte vezető helyét a hazai piacon. Dános And­rást, a cég kereskedelmi igazgatóját arról faggattuk, elégedettek-e és mik az el­képzeléseik a következő esztendőre. - A múlt évben 8.600 autó eladását terveztük, végül 10 ezernél többet értékesítet­tünk. Idén úgy gondoltuk 13- 14 ezer Opelt képes felven­ni a piac, de már 16 ezernél több kelt el. - Mely típusok iránt érdek­lődtek a vásárlók? - A legnépszerűbb típu­sunk természetesen az Opel Astra volt. Az alsó középka­tegóriában a piac 14 száza­lékát tudhatjuk a magunké­nak. Összesen tíz és félezer Astrát adtunk el, s ennek döntő hányada a szentgott­hárdi gyárból gördült ki. Majd ezerkétszáz Vectrára volt rendelésünk, s ebből 907-et el is vittek már ügyfe­leink. Megfelelő érdeklő­dést tapasztalunk a kisha­­szongépjárművek iránt is. - Hogyan fogadták Ma­gyarországon a felnőtt kisau­tót, a Corsát? - Az Astra mellett ebből a típusból fogyott a legtöbb. Az áprilisi bevezetést köve­tően, az első két hétvégén 460 megrendelést kaptunk, mostanáig pedig 4 ezer Cor­sát vásároltak meg az ér­deklődők. Valószínűleg az magyarázza a sikert, hogy a Corsa ár-érték arányát a fo­gyasztók is elismerik.­­ A gazdagabb országokban a Corsa jellegű járműveket ál­talában második kocsinak ve­szik a család nő tagjainak. Nálunk mennyire érzékelhető ez a tendencia? - Az ismert gazdasági okokból, arról korántsem beszélhetünk, hogy ez az irányzat már nálunk is hó­dítana, de az tény, hogy az általunk vizsgált ezer sze­mélyt érintő felmérés sze­rint a Corsák fele hölgyek nevén van. -Mit vár 1994-től? - Ezután is, a jelenleginél bővebb motorválasztékkal rendelkező Astrák vezetik majd az eladási listát. A ha­zai autós sport, a fiatal, ke­vésbé tehetős versenyzők támogatását szolgálhatja a jövőre induló, tíz forduló­ból álló Astra kupa. Azt hi­szem a Corsa is hozza idei jó formáját, s az új Omega is hódít majd. Elárulhatom, a ’94 végétől piacra kerülő Opel Tigra 1,6 literes, 16 szelepes motorja a szent­gotthárdi gyárból kerül a motorháztető alá. Kanyó László a Porsche Hungária sajtószolgálatának vezetője is a vártnál jobb eredményekről számolt be. - A Porsche Hungária harmadik éve van jelen a magyar piacon. Idén nem vártunk számottevő növeke­dést. Ránk cáfolt a valóság. A tervezett 8 ezer gépkocsit október közepéig értékesí­tette márkakereskedői há­lózatunk. Túl vagyunk a 10 ezredik darabon, és nem ki­zárt, hogy a mai napig 11 ezer VW-ot, Seatot, Audit, és Skodát vásárolnak meg ügyfeleink. - Melyik típus állhat a do­bogó legfelső fokára? - A VW továbbra is a leg­népszerűbb, s ezen belül a Golf, illetve a Vento viszi a prímet. Ennek vélhetően az is az oka, hogy a magyar vá­sárló egyelőre több célú gépkocsit vesz. - Akadt olyan típus a Pors­che Hungária kínálatában, amelyik kiugróan jól szere­pelt? - A Skoda tavaly június óta tartozik a Porsche Hun­gáriához. Akkor négyszázva­­lahány darabot értékesített az Autó Hungária. Idén de­cember elejéig több mint 2.500 Favorit és Forman fo­gyott. Ez az azonos időszak­hoz mérve is jelentős előre­lépés. A Skoda már nem lomha, és kívül-belül is igen­csak megváltozott, előnyére.­­ A magyar vásárlók köré­ben gyorsan népszerűvé vál­tak a Seat különböző válto­zatai. Elégedett az érdeklő­déssel? - Az Ibiza és a Toledo folytatja diadalútját. Egy német kocsi, mediterán vo­nalvezetéssel. Talán ennek is tulajdonítható, hogy becsléseink szerint az Ibi­­zák vevőkörének egyharma­­da nő. - Azt említette, hány Sko­dára akadt vevő. A többi márka hogy szerepelt? - A múlt évben 1300 Seat kelt el, idén 1900. A lanka­datlan népszerűségnek há­la, majd 6 ezer VW talált gazdára és az igényesebb vevők csaknem 400 Audit vásároltak. - Nem ingatta meg a ma­gyar polgárok bizalmát a VW Seat spanyolországi üzemei­nek bezárásáról szóló sok mendemonda?­­ A híresztelésekkel el­lentétben a Zona Franca-i gyárat sem zárták be. Ta­gadhatatlan, a Toledokat 30 százalékos kihasználtság­gal gyártották. Ésszerűsítet­ték a termelést. Ezentúl a martorelli Ibiza gyárban készülnek a Toledok is, a Zona Franka-i üzem pedig alkatrészbeszállítóként dol­gozik majd. - Milyen újdonságokkal rukkol ki 1994-ben a Porsche Hungária? - Mindjárt két Audi új­donságot kínálunk jövőre: az A 8-ast, melynek ’94 feb­ruárjában lesz a nyugat-eu­rópai bemutatója, valamint az új 80-ast. Ez utóbbi jövő ősszel kerül az európai pi­acra. A Seat Cordoba ta­vasszal a hazai szaksajtónak mutatkozik be, s hamarosan a kereskedőknél várja az érdeklődőket. Árat termé­szetesen még nem tudok mondani, de valószínűleg legföljebb tíz százalékkal lesz drágább az Ibizánál.­­ Tavaly a VW támogatta a Genesis koncertkörútját. Phil Collinsékat több millió rajon­gójuk hallhatta, láthatta. Tartogat a VW hasonló kelle­mes meglepetést a következő évre is? - A kedvező tapasztalatok birtokában a VW vezetői úgy döntöttek, 1994-ben a Pink Floyddal találkozhat­nak az igényes rock kedvelői. A hagyományokat követve, a ’92-es Polo Gene­sis után elkészül a Pink Floyd nevű VW modell is. A Porsche Hungária, ha Ma­gyarország kimaradna a programból, segít a közön­ségnek, hogy kijusson a leg­közelebbi koncert helyszí­nére. „A Twingo volt a sztár" A francia autógyárak szívós küzdelemben szereztek po­zíciókat a magyar piacon. Szarvas László, a Renault Hungária Kft. PR és rek­lámfőnöke okkal bizakodó. - A Renault jelentős sike­reket könyvelhet el, mert a márka olyan széles válasz­tékot kínál, melyben min­denki megtalálhatja az ízlé­sének és pénztárcájának megfelelő típust. - Beváltak eladási elképze­léseik? - A múlt évben 2.300, idén 3.500 Renault-ot adtak el márkakereskedőink. A leg­keresettebb típus továbbra is a Renault 19-es. Az összes eladott jármű 40 szá­zaléka tartozott ehhez a vál­tozathoz. Említésre méltó, hogy a Safrane-nal sikerült betörnünk a luxus kategóri­ába, ahol korábban nem voltunk jelen. Idén gazdára lelt 80 Safrane, ami nem csekélység, hiszen áruk 3,2 és 5,9 millió forint között van. Igaz, ezért az ettől az osztálytól elvárható szol­gáltatásokat nyújtja. A 3 li­teres V 6-os erőforrás 175 lóerős és magától értetődő­en ABS fékkel, légzsákkal, elektronikus memóriás ülé­sekkel, szintén elektroni­kus kormány és ablak állí­tási lehetőséggel, fedélzeti számítógéppel rendelkezik. Vetélytársainál 40-50 száza­lékkal olcsóbb.­­ Rendkívüli várakozás előz­te meg a Twingo érkezését. A folytatás is jól sikerült? - A Twingo volt a sztár. Alig 4-5 hónap alatt megvet­tek 300 darabot. - Kik keresik elsősorban a különleges megjelenésű ko­csit? - A Twingo tulajdonosok egyharmadának ez a máso­dik autója. A tehetősebbek a feleségüknek, vagy felnőtt gyermekeiknek veszik ezt a kocsit. Hazai sajátosság, hogy a Nyugat-Európában elsősorban a fiataloknak szánt kisautót nálunk a kö­zép- és idősebb korosztály is keresi, nyilván azért, mert ők rendelkeznek ele­gendő pénzzel. - Mire számít jövőre? - Árháborúra. A fejlett országokban tapasztalható autópiaci recesszió még nem jutott el hozzánk, de szerintem ez a növekedés nem tartható. Sokat remé­lek a Twingotól. A négy alapszínen kívül három metál és egyéb új színek­ben, extrákkal rendelhetik majd az érdeklődők és kap­ható lesz a dízel Twingo is. A Renault tovább erősíthe­ti magyarországi részese­dését a 94 tavaszán érkező Lagúnával. Ez a típus ki­sebb a Safrane-nál, de na­gyobb a 19-esnél. Kitűnően megfelel vállalkozói repre­zentációs autónak, de leg­alább ennyire használható családi kocsiként is. Jövőre is a 19-esből adjuk majd el a legtöbbet, és annyit el­árulhatok, a Clio is tartogat meglepetéseket a márka híveinek. Azzal pedig elé­gedett lennék, ha elérnénk eladásainkkal a bűvös 4 ez­res számot. „Nekünk ez a Mazda éve volt" Az erős yen megdrágította egyebek mellett a szigetor­szágban készülő gépkocsi­kat is, megnehezítve a ma­gyar importőrök dolgát. - Éreztette ez hatását a Mazda Motor Hungarynál? - Nekünk ez a Mazda éve volt - válaszolta Németh Zoltán a cég kereskedelmi igazgatója. - Tavaly június­ban kezdtük az értékesítést, s mindössze félév alatt 651 darabot adtunk el. Idén en­nek több mint a háromszo­rosa kelt el. - Melyik típusok vezették a népszerűségi listát? - A legkeresettebbnek a 323-as bizonyult. Rögtön a nyomában száguldott a 121-es és a 626-os. A Mazda hétvégék, melyeken a 121- es és a Xedos 6-os mutatko­zott be, jól sikerültek. A Xedos 6-os egyes színválto­zataira már csak ’94 márci­usára tudunk rendelést felvenni. - Meglepő a 121-es iránt megmutatkozó érdeklődés, mert Európában meglehető­sen vegyes fogadtatásra ta­lált a kissé talán bumfordi jó­szág? - Valóban két tábor ala­kult ki, az egyik rögtön be­leszeretett, a másik utál­ta. Annak viszont felmér­hetetlen reklámétéke volt, hogy így, vagy úgy, de min­denki beszélt róla. Ez tör­tént Magyarországon is. Úgy tapasztalom, a 121-es hívei egyre gyarapodnak. - Mivel lép a porondra a Mazda ’94-ben? -Januártól a hazai érdek­lődők is megrendelhetik a luxus kategóriájú Xedos 9- est. Egyéb meglepetést is tartogatunk a Mazda kedve­lőknek, de erről még korai lenne beszélni. Bihari Tamás tavalyi borúlátó előve­­rosokban, az utakon jelzésekkel ellentétben eggyre több új autót lát- 1993-ban is eredmé­­ny. Azt azonban senki nyes évet zárhatnak a nem meri megjósolni, nagy importőrök. A vád jövőre mi lesz. „Ránk cáfolt a valóság

Next