Népszava, 1993. december (121. évfolyam, 280-305. sz.)
1993-12-31 / 305. szám
Szerkeszti: Tar András Váratlan rekordok a hazai autópiacon Sikerre ítélve A fejlett országokban idén 25-30 százalékkal kevesebb gépkocsit adtak el mint 92-ben. Magyarországon viszont a „A Corsa is hozza idei jó formáját" A General Motors Hungary megőrizte vezető helyét a hazai piacon. Dános Andrást, a cég kereskedelmi igazgatóját arról faggattuk, elégedettek-e és mik az elképzeléseik a következő esztendőre. - A múlt évben 8.600 autó eladását terveztük, végül 10 ezernél többet értékesítettünk. Idén úgy gondoltuk 13- 14 ezer Opelt képes felvenni a piac, de már 16 ezernél több kelt el. - Mely típusok iránt érdeklődtek a vásárlók? - A legnépszerűbb típusunk természetesen az Opel Astra volt. Az alsó középkategóriában a piac 14 százalékát tudhatjuk a magunkénak. Összesen tíz és félezer Astrát adtunk el, s ennek döntő hányada a szentgotthárdi gyárból gördült ki. Majd ezerkétszáz Vectrára volt rendelésünk, s ebből 907-et el is vittek már ügyfeleink. Megfelelő érdeklődést tapasztalunk a kishaszongépjárművek iránt is. - Hogyan fogadták Magyarországon a felnőtt kisautót, a Corsát? - Az Astra mellett ebből a típusból fogyott a legtöbb. Az áprilisi bevezetést követően, az első két hétvégén 460 megrendelést kaptunk, mostanáig pedig 4 ezer Corsát vásároltak meg az érdeklődők. Valószínűleg az magyarázza a sikert, hogy a Corsa ár-érték arányát a fogyasztók is elismerik. A gazdagabb országokban a Corsa jellegű járműveket általában második kocsinak veszik a család nő tagjainak. Nálunk mennyire érzékelhető ez a tendencia? - Az ismert gazdasági okokból, arról korántsem beszélhetünk, hogy ez az irányzat már nálunk is hódítana, de az tény, hogy az általunk vizsgált ezer személyt érintő felmérés szerint a Corsák fele hölgyek nevén van. -Mit vár 1994-től? - Ezután is, a jelenleginél bővebb motorválasztékkal rendelkező Astrák vezetik majd az eladási listát. A hazai autós sport, a fiatal, kevésbé tehetős versenyzők támogatását szolgálhatja a jövőre induló, tíz fordulóból álló Astra kupa. Azt hiszem a Corsa is hozza idei jó formáját, s az új Omega is hódít majd. Elárulhatom, a ’94 végétől piacra kerülő Opel Tigra 1,6 literes, 16 szelepes motorja a szentgotthárdi gyárból kerül a motorháztető alá. Kanyó László a Porsche Hungária sajtószolgálatának vezetője is a vártnál jobb eredményekről számolt be. - A Porsche Hungária harmadik éve van jelen a magyar piacon. Idén nem vártunk számottevő növekedést. Ránk cáfolt a valóság. A tervezett 8 ezer gépkocsit október közepéig értékesítette márkakereskedői hálózatunk. Túl vagyunk a 10 ezredik darabon, és nem kizárt, hogy a mai napig 11 ezer VW-ot, Seatot, Audit, és Skodát vásárolnak meg ügyfeleink. - Melyik típus állhat a dobogó legfelső fokára? - A VW továbbra is a legnépszerűbb, s ezen belül a Golf, illetve a Vento viszi a prímet. Ennek vélhetően az is az oka, hogy a magyar vásárló egyelőre több célú gépkocsit vesz. - Akadt olyan típus a Porsche Hungária kínálatában, amelyik kiugróan jól szerepelt? - A Skoda tavaly június óta tartozik a Porsche Hungáriához. Akkor négyszázvalahány darabot értékesített az Autó Hungária. Idén december elejéig több mint 2.500 Favorit és Forman fogyott. Ez az azonos időszakhoz mérve is jelentős előrelépés. A Skoda már nem lomha, és kívül-belül is igencsak megváltozott, előnyére. A magyar vásárlók körében gyorsan népszerűvé váltak a Seat különböző változatai. Elégedett az érdeklődéssel? - Az Ibiza és a Toledo folytatja diadalútját. Egy német kocsi, mediterán vonalvezetéssel. Talán ennek is tulajdonítható, hogy becsléseink szerint az Ibizák vevőkörének egyharmada nő. - Azt említette, hány Skodára akadt vevő. A többi márka hogy szerepelt? - A múlt évben 1300 Seat kelt el, idén 1900. A lankadatlan népszerűségnek hála, majd 6 ezer VW talált gazdára és az igényesebb vevők csaknem 400 Audit vásároltak. - Nem ingatta meg a magyar polgárok bizalmát a VW Seat spanyolországi üzemeinek bezárásáról szóló sok mendemonda? A híresztelésekkel ellentétben a Zona Franca-i gyárat sem zárták be. Tagadhatatlan, a Toledokat 30 százalékos kihasználtsággal gyártották. Ésszerűsítették a termelést. Ezentúl a martorelli Ibiza gyárban készülnek a Toledok is, a Zona Franka-i üzem pedig alkatrészbeszállítóként dolgozik majd. - Milyen újdonságokkal rukkol ki 1994-ben a Porsche Hungária? - Mindjárt két Audi újdonságot kínálunk jövőre: az A 8-ast, melynek ’94 februárjában lesz a nyugat-európai bemutatója, valamint az új 80-ast. Ez utóbbi jövő ősszel kerül az európai piacra. A Seat Cordoba tavasszal a hazai szaksajtónak mutatkozik be, s hamarosan a kereskedőknél várja az érdeklődőket. Árat természetesen még nem tudok mondani, de valószínűleg legföljebb tíz százalékkal lesz drágább az Ibizánál. Tavaly a VW támogatta a Genesis koncertkörútját. Phil Collinsékat több millió rajongójuk hallhatta, láthatta. Tartogat a VW hasonló kellemes meglepetést a következő évre is? - A kedvező tapasztalatok birtokában a VW vezetői úgy döntöttek, 1994-ben a Pink Floyddal találkozhatnak az igényes rock kedvelői. A hagyományokat követve, a ’92-es Polo Genesis után elkészül a Pink Floyd nevű VW modell is. A Porsche Hungária, ha Magyarország kimaradna a programból, segít a közönségnek, hogy kijusson a legközelebbi koncert helyszínére. „A Twingo volt a sztár" A francia autógyárak szívós küzdelemben szereztek pozíciókat a magyar piacon. Szarvas László, a Renault Hungária Kft. PR és reklámfőnöke okkal bizakodó. - A Renault jelentős sikereket könyvelhet el, mert a márka olyan széles választékot kínál, melyben mindenki megtalálhatja az ízlésének és pénztárcájának megfelelő típust. - Beváltak eladási elképzeléseik? - A múlt évben 2.300, idén 3.500 Renault-ot adtak el márkakereskedőink. A legkeresettebb típus továbbra is a Renault 19-es. Az összes eladott jármű 40 százaléka tartozott ehhez a változathoz. Említésre méltó, hogy a Safrane-nal sikerült betörnünk a luxus kategóriába, ahol korábban nem voltunk jelen. Idén gazdára lelt 80 Safrane, ami nem csekélység, hiszen áruk 3,2 és 5,9 millió forint között van. Igaz, ezért az ettől az osztálytól elvárható szolgáltatásokat nyújtja. A 3 literes V 6-os erőforrás 175 lóerős és magától értetődően ABS fékkel, légzsákkal, elektronikus memóriás ülésekkel, szintén elektronikus kormány és ablak állítási lehetőséggel, fedélzeti számítógéppel rendelkezik. Vetélytársainál 40-50 százalékkal olcsóbb. Rendkívüli várakozás előzte meg a Twingo érkezését. A folytatás is jól sikerült? - A Twingo volt a sztár. Alig 4-5 hónap alatt megvettek 300 darabot. - Kik keresik elsősorban a különleges megjelenésű kocsit? - A Twingo tulajdonosok egyharmadának ez a második autója. A tehetősebbek a feleségüknek, vagy felnőtt gyermekeiknek veszik ezt a kocsit. Hazai sajátosság, hogy a Nyugat-Európában elsősorban a fiataloknak szánt kisautót nálunk a közép- és idősebb korosztály is keresi, nyilván azért, mert ők rendelkeznek elegendő pénzzel. - Mire számít jövőre? - Árháborúra. A fejlett országokban tapasztalható autópiaci recesszió még nem jutott el hozzánk, de szerintem ez a növekedés nem tartható. Sokat remélek a Twingotól. A négy alapszínen kívül három metál és egyéb új színekben, extrákkal rendelhetik majd az érdeklődők és kapható lesz a dízel Twingo is. A Renault tovább erősítheti magyarországi részesedését a 94 tavaszán érkező Lagúnával. Ez a típus kisebb a Safrane-nál, de nagyobb a 19-esnél. Kitűnően megfelel vállalkozói reprezentációs autónak, de legalább ennyire használható családi kocsiként is. Jövőre is a 19-esből adjuk majd el a legtöbbet, és annyit elárulhatok, a Clio is tartogat meglepetéseket a márka híveinek. Azzal pedig elégedett lennék, ha elérnénk eladásainkkal a bűvös 4 ezres számot. „Nekünk ez a Mazda éve volt" Az erős yen megdrágította egyebek mellett a szigetországban készülő gépkocsikat is, megnehezítve a magyar importőrök dolgát. - Éreztette ez hatását a Mazda Motor Hungarynál? - Nekünk ez a Mazda éve volt - válaszolta Németh Zoltán a cég kereskedelmi igazgatója. - Tavaly júniusban kezdtük az értékesítést, s mindössze félév alatt 651 darabot adtunk el. Idén ennek több mint a háromszorosa kelt el. - Melyik típusok vezették a népszerűségi listát? - A legkeresettebbnek a 323-as bizonyult. Rögtön a nyomában száguldott a 121-es és a 626-os. A Mazda hétvégék, melyeken a 121- es és a Xedos 6-os mutatkozott be, jól sikerültek. A Xedos 6-os egyes színváltozataira már csak ’94 márciusára tudunk rendelést felvenni. - Meglepő a 121-es iránt megmutatkozó érdeklődés, mert Európában meglehetősen vegyes fogadtatásra talált a kissé talán bumfordi jószág? - Valóban két tábor alakult ki, az egyik rögtön beleszeretett, a másik utálta. Annak viszont felmérhetetlen reklámétéke volt, hogy így, vagy úgy, de mindenki beszélt róla. Ez történt Magyarországon is. Úgy tapasztalom, a 121-es hívei egyre gyarapodnak. - Mivel lép a porondra a Mazda ’94-ben? -Januártól a hazai érdeklődők is megrendelhetik a luxus kategóriájú Xedos 9- est. Egyéb meglepetést is tartogatunk a Mazda kedvelőknek, de erről még korai lenne beszélni. Bihari Tamás tavalyi borúlátó előverosokban, az utakon jelzésekkel ellentétben eggyre több új autót lát- 1993-ban is eredmény. Azt azonban senki nyes évet zárhatnak a nem meri megjósolni, nagy importőrök. A vád jövőre mi lesz. „Ránk cáfolt a valóság