Népszava, 1994. március (122. évfolyam, 50–75. sz.)

1994-03-19 / 65. szám

1994. MÁRCIUS 19., SZOMBAT AUTÓVILÁG Genf: az üresjárat diszkrét bája A holnap záruló 64. Nemzetközi Autószalont a takarékosság jellemezte (Folytatás az előző oldalról) Talán még nála is „futósza­lag-érettebb” a Ford új Fi­esta méretű kiskocsija, ami Genfben KA-típusjelzéssel csillogott a standon. A Re­nault a Twingo bázisára egy fantasztikus formájú road­­stert állított dobogóra Argos néven. Nem nehéz megjósol­ni: ha ebből szériakocsi lesz, a fiatalok bolondulnak érte. Az olaszok is tovább álmod­ták a kis Fiatot. Az Italdesign csoportba tömörült fejlesz­tők Luciola néven tették köz­szemlére a Punto hibrid-mo­toros, variálható utasterű utódját, míg a legközelebbi ígérettel (némi magyar vonat­kozással) az Opel rukkolt ki. A Corsaból kifejlesztett kis sportkocsit, a Tigrát már ez év végén elkezdik gyártani szentgotthárdi motorokkal. Az idén kisebb kvóta a gépjárműimportra A gépjárműimportőrök csak a Nemzetközi Gaz­dasági Kapcsolatok Minisztériuma által kia­dott importengedélyek alapján hozhatnak Ma­gyarországra személygépkocsikat. A haszon­­járművekre a megszorítás nem érvényes, mert ez a piac teljesen liberalizált. Mivel az idén csökkentették a kvótát - a tavalyi közel 80 ezerrel szemben összesen 68 ezer új személy­autó importálható felmerül a kérdés: vajon elég lesz-e ez a mennyiség, hisz 1992-höz ké­pest tavaly 75 százalékkal növekedett a ha­zánkban eladott új gépkocsik száma, összesen mintegy 70 ezer személyautót értékesítettek. György Antal írása a NÉPSZAVA-INCOMOBIL részére Az NGKM illetékesétől, Baán Tibortól megtudtuk: a csök­kentett kvóta megfelel az igé­nyeknek. Az első háromne­gyed évre megszabott 51 ezres keret gyakorlatilag elkelt: 100 importengedélyt adtak ki új autók behozatalára, sen­kit sem utasítottak el. Infor­mációink szerint a mennyi­ség több mint 90 százalékát a Magyar Gépjárműimport­őrök Egyesülete (MGE) tag­jai jegyezték. A kvótát Győző Gábor, az MGE ügyvezető el­nöke is elegendőnek ítéli. Az idén nem fél-, hanem legalább háromnegyed évre előre kell az importőröknek az engedélyekért folyamod­niuk, s természetesen az eh­hez szükséges illetéket meg­fizetniük, ami az év elején a nagyobb vezérképviseletek­nél milliós nagyságrendű ráfordítást igényel. Mint Szó­rád József, a Porsche Hungá­ria igazgatója fogalmazott: a piac nem fogad el ilyen jel­legű árfelhajtó tényezőt. Az importengedélyek kap­csán nem elhanyagolható: va­jon lehet-e manapság egyál­talán egy évre előre tervez­ni, s az engedélyeket ennek alapján megkérni? A hosszú távú tervezés mindenkinek alapvető érdeke, de ez tisz­ta gazdasági légkört, stabil szabályozókat követel meg - mondják a vezérképvisele­tek vezetői. Nem könnyű úgy manőverezni, hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon, azaz az impor­tőr sem az autók értékében, sem darabszámában ne men­jen a szükséges mennyiség alá - mert ekkor már nem lesz módja többletengedélyt kapni -, vagy ne becsülje túl gépkocsijai piacát, mert ak­kor az importilleték növek­szik meg a kívánatosnál ma­gasabb értékre - avat be a „kulisszatitkokba” Németh Zoltán, a Mazda Motor Hun­gary marketing menedzsere. Az importőrengedélyezé­si eljárás során nem szűrik ki a szerviz és alkatrészháttér nélküli kis cégeket-véleke­dik Sarlós András, a Porsche Hungária SEAT üzletág igaz­gatója. Az érvényes előírá­sok alapján az importőrnek megfelelő szervizzel kell ren­delkeznie, gondoskodnia kell a garanciális javításokról. Sajnos a minisztériumnak nincs apparátusa az enge­délykérelmek tartalmának felülvizsgálatára, így a nagy importőrök „oldalvizén” be­evező kicsik egyelőre vígan lubickolhatnak. Az importen­gedélyezési eljárás technikai oldala sokat javult az elmúlt években, ismerik el az im­portőrök: míg 1992 januárjá­ban a lejárt engedélyek miatt jó néhány importőr kénysze­rült néhány hetes szünetre, az idén már a kérelmek be­adási határidejét január vé­géig meghosszabbították, s a tavalyi engedély addig is ér­vényben volt. A minisztériu­mi ügyintézés felnőtt a fel­adathoz, a szabályozó rend­szer még gyerekcipőben jár - summázható a jelenlegi helyzet a gépjárműimport­őrök véleménye alapján. Motor Show Budapesten Érdekes eseményt láthatnak a napokban a motorkerékpáro­zás szerelmesei. A Haris Kereskedőház Kft. szervezésében, - az Utazás ’94, a TSH, a Boat Show és az Art Expo kiállítá­sokkal egyidőben­­ rangos Nemzetközi Motor Show várja az érdeklődőket a Budapesti Nemzetközi Vásár területén. A sport, szabadidő és művészeti témájú rendezvény pénte­ken nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt, és vasárnapig fogadja többek között a motorkerékpárok, motorkerékpáros felszerelések iránt érdeklődő látogatókat. Várhatóan sokan mennek ki a Kőbányai Vásárvárosba, hiszen ilyen sokrétű rendezvénysorozat ritkán látható egy helyen. Ifj. Petró Lajos NÉPSZAVA-INCOMOBIL Esetleg egy kerékkel keve­sebb? — merül fel a kérdés az emberben az apró háromke­rekű láttán. A Piaggio Ape 50 szemmel láthatólag nem autó, de nem is szokványos motor­­kerékpár! Hivatalos besoro­lás szerint segédmotoros ke­rékpár, amit - a célszerűség érdekében - még egy harma­dik kerékkel is megtoldottak. A szerkesztőségünknél járt Piaggio Ape 50 bizony furcsa szerzet. Egykori ősei az olasz Vespa nagysikerű robogói és a teherfuvarozásra átalakí­tott egyszerű személygépko­csik lehettek. A jármű első ré­sze tulajdonképpen egy szok­ványos robogó, amely köré - a vezető védelmében - lemez­karosszériát építettek. A hát­só traktus viszont masszív al­vázzal, két vékony kerékkel és zárható fémdobozzal foly­tatódik. A háromkerekű bizarr öt­lete nem véletlenül hódítot­ta meg az itáliai kereskedők szívét, hisz az így kialakított „öszvér” kiválóan alkalmas kisebb árucikkek rövid távú, és olcsó fuvarozásra. Az Ape 50 „puttonyában” összesen 170 kilónyi zöldség, cigaret­ta vagy kockacukor rámol­ható. A keskeny és rövid mé­retekkel a leglehetetlenebb helyen is megközelíthetővé válik a szállítandó holmi. A Vicomobil által tesztelt Ape 50 a Piaggio háromkere­kű modell palettájának leg­kisebb darabja, erőforrása mindössze 50 köbcentiméte­res. Ennek köszönhetően a kis teherszállító segédmoto­ros kerékpárnak minősül, ami hátrányai mellett számtalan előnnyel is jár. Az Ape 50-et nem kell rendszámmal ellát­ni, nem kell hozzá forgalmi engedély sem. Ezért idősza­kos műszaki vizsgáztatásnak sem kell alávetni, és a köte­lező biztosítás díja is igen csekély. Ezenkívül A vagy B kategóriás jogosítvány nél­kül, segédmotoros vezetői engedéllyel vezethető. Mind­ez megerősíti a véleményt, miszerint az Ape 50 nem szok­ványos jármű. És akkor még nem is vezettük! A Piaggio funkcionális „utastérben” helyet foglalva a vezetőnek egy motorkerék­pár kormánya mögött kell bizonyítania improvizatív ké­pességeit. Itt ugyanis telje­sen ismeretlen helyzetben találjuk magunkat. A három­kerekű vezetése nem hason­lítható egy autóéhoz, de még egy motorkerékpáréhoz sem! Az egész leginkább egy oldal­kocsis motorkerékpárra em­lékeztet. A kezelőszervek,­­kézikapcsolású sebességvál­tótól eltekintve­­ ugyanolya­nok, mint a hagyományos ro­bogókon, viszont a kanyarban való bedöntésről szó sem le­het. A közvetlen kormány­zás miatt az Ape 50 rendkí­vül gyors irányváltásokra képes, csupán a motor telje­sítőképessége szab határt a „féktelen manőverezésnek”. A könnyű robogótól szárma­zó 50 cm3-es kétütemű erő­forrás 2,7 lóereje nehezen birkózik a 250 kilós gép és a vezető tömegével, így szállít­mány nélkül a Piaggio 35 km/órás végsebesség eléré­sére képes, amelyet még a négyfokozatú sebességváltó­val is csak hosszas erőlködés árán lehet belőle kicsikarni. Az apró háromkerekű leg­inkább csak a piacok környé­kének „nagyágyúja”. Míg a városi forgalom tempójához túlságosan gyenge menettel­jesítményeket produkál, az egészen rövid távú szállítás­hoz ideális munkaeszköz. És ráadásul takarékos is! Száz kilométeren beéri 3,6 liter benzin elfogyasztásával. NÉPSZAVA TESZT: PIAGGIO APE 50 Lehet egy kerékkel több? Műszaki adatok: Piaggio Ape 50 Motor: Egyhengeres, kétütemű Ottomotor keverék­­olajozással Hengerűrtartalom: 49.8 cm3 Maximális teljesítmény 2.7 LE. Négyfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó, önindító Teljes hossz­: 2560 mm. Menetkész tömeg: 250 kg Tank: 10 s Ár: 210000 Ft + áfa. A piaci „nagyágyú” bevetésen BIZTONSÁGI ÖV A halál sötétben lovagol Almássy Tibor írása a NÉPSZAVA-INCOMOBIL részére Világstatisztikai adatok sze­rint vidéken két és félszer, városban négyszer annyi bal­eset fordul elő éjjel, mint nappal. Az éjszakai balese­tek általában súlyosabb ki­menetelűek, s kétszer annyi halálos áldozatot követelnek mint a nappaliak. Az ok az esetek többségében arra ve­zethető vissza, hogy ilyenkor általában kisebb a forgalom, és sokan úgy vélik, hogy veze­téstechnikai gyakorlatlan­ságuk ebben az időszakban kevesebb veszéllyel jár. Kísérletek során a szakem­berek megállapították, hogy egy egészséges szemű, jó lá­tású ember tájékozódási ké­pessége az alkonyi órától kezdve a normális teljesít­mény egytizedére csökken­het. Egy olyan tárgy, amit nap­pal 30-40 méteres távolság­ból is biztosan felismerünk, az alkonyi, esti órákban csak akkor maradna ugyanilyen mértékben látható, ha tény­leges méreteinek többszörö­sére növekedne, vagy húsz­szor erősebb kontrasztos meg­világítás emelné ki a környe­zetből, hogy a fényszóró su­gárkéréjében észrevehessük. Az éjszakai, rossz látási viszonyok közötti közleke­dés szempontjából legfonto­sabb az úttestnek és környe­zetének megvilágítása. Nem csak felületét és vonalveze­tését kell jól látni, hanem idejében észre kell venni rajta a közlekedés biztonsá­gának szempontjából fontos tárgyakat is. Ez a centrális látás hibátlanságát kívánja meg, amely csak egy bizo­nyos megvilágítási erő­n fe­lül lehet teljes értékű. Az esti világítás a szembejövő, vagy előzésben lévő jármű­vek fényszórói mind nagy fénysűrűség ingadozást okoz­nak, amit szemünknek foly­tonosan ki kell egyenlítenie. Ez nagy megterhelést jelent, és ilyen körülmények között sokkal fárasztóbb az autót irányítani, mint nappal. Még kellemetlenebb a ve­zetés, ha a útfelület nedves, nyirkos. Ilyenkor sötétebbé válik, s a ráeső fény nagy ré­szét elnyeli, alig ver vissza belőle valamit. Ha pedig na­gyon vizes, nem nyeli el olyan mértékben a fényt, hanem teljes reflexióval visszaveri. Ezért saját fényszórónk ha­tása is nagyon lecsökken, mert ahelyett, hogy előttünk az út egyes részeiről a szemünkbe visszaverődne elősegíteni lá­tásunkat, a fény a vizes útfe­lületről - mint tükörről - a haladás irányába verődik. Nem nekünk világít, hanem elkáprásztatja a szembejövő kocsiban ülőket. Éjszaka veszélyesebb

Next