Népszava, 1994. május (122. évfolyam, 101–125. sz.)

1994-05-02 / 101. szám

A NÉPSZAVA KÉRDÉSE Mi fér a kampányba? Válaszol: dr. Balsai István Dömpingjéhez ért a tömegek hetek-hóna­­pok óta tartó pártpolitikai puhítása. Meggyő­zés, megtévesztés, mocskolódás egyaránt megjelent a választási kampányban. Jogi, politikai, etikai szempontból törvényes, törvényszerű mindez? Mind az ajánlási, mind a mostani időszakban cse­kély számú jogsértés tör­tént. Kevés a választások tisztaságával kapcsolatos kifogás. Nyugodt, jogálla­mi minőségű kampányról beszélhetünk. Politikai jellege sem túl negatív, szélsőséges. A legtöbb ne­gatív hatás a kormánypár­tot éri, ezért több nyuga­lomra van szükség. Mind­ez a szakértelemmel együtt megvan bennünk.­­ A gazdasági verseny­­szabályok tiltják a konku­renciát negatívan feltünte­tő reklámot. Ugyanakkor az MDF választási reklám-­­jaiban Horn Gyula és Nagy Sándor „hajlékonyságát” hirdeti. Ez mint politikai reklám megengedhető? Bár nem láttam, de nem tartom etikátlannak, ha nyilvánosság figyel­mét fölhívjuk kinek-ki­­nek a múltban vállalt sze­repére, kijelentéseire, tetteire, annál is inkább, mert a személyek ugyan azonosak, a nézetek azon­ban gyakran változnak. Nem véletlen, hogy az egyházak is tájékoztatják híveiket minderről. - Büntethetők-e a pártok a félrevezető reklám, a be­váltatlan ígéretek miatt? Garanciális javításra, kicserélésre, visszahí­vásra nincs mód. Ez utób­bi kommunista talál­mány, demagógia. A pol­gár négy év múlva szava­zatával büntethet. Elmé­letileg persze elképzel­hető egy ígéreteket szá­­monkérő népszavazás. - Ellenőrizhető-e, hogy kinek mennyi és miből te­lik az ígérgetésre? - A párt- és a választójo­gi törvény értelmében 30 napon belül be kell nyúj­tani a választásokat köve­tően az elszámolást. Az MDF, mindenki láthatja, a visszafogott kampány mellett döntött. A mi lel­kiismeretünk tiszta, a töb­bi pártét nem ismerem. Hantos Nagy László Elmarad a rádiós­konferencia A Magyar Rádió elnöksége lemondta az októ­ber első napjaira tervezett nemzetközi rádiós­konferenciát. Az EDU (Európai Rádiósszövet­ség) és a NANBA (Észak-amerikai Országos Rá­diósszövetség) Budapesten rendezendő ta­nácskozására az elnökség indoklása szerint gazdasági okok miatt nem kerülhet sor. Pálffy Katalin NÉPSZAVA Mindez azután történt, hogy Spencer Moore, a NANBA fő­titkára Boross Péter minisz­terelnöknek küldött levelé­ben tiltakozott a márciusi rádiós elbocsátások ellen, és sürgette, hogy a százhuszon­­kilenc újságírót helyezzék vissza korábbi állásukba. Ellenkező esetben veszély­be kerülhet a budapesti EBU/NANBA nemzetközi rádióskonferencia,­­ hiszen nehezen képzelhető el, hogy a rádiósok olyan országban vitatkozzanak a szabad mé­dia jogairól és felelősségé­ről, ahol ez a szabadság nem létezik - olvashatni a levélben. - Van-e összefüggés a minisz­terelnöknek írt levél és a konfe­rencia lemondása között? -kérdeztük Óvári Lászlót, a Magyar Rádió Nemzetközi Kapcsolatok Osztályának ve­zetőjét. , Óvári László elmondta: - Én nem vettem részt azon a megbeszélésen, ahol ez el­dőlt, csak utólag kaptam meg tájékoztatásul az elkül­dött felmondólevél másola­tát, amely anyagi okokra hi­vatkozott. Nagyon sajná­lom, hogy nem lesz konfe­rencia, mert ez a kétszáz fős tanácskozás Magyarország­ra vonzotta volna Európa és Észak-Amerika legjelentő­sebb rádiós személyiségeit. A meghívottak között olyan nevek szerepeltek, mint Ted Turner és Jegor Ja­kovlev. Az EBU-tól származó értesüléseim szerint jelen­leg Bukaresttel folynak tár­gyalások a konferencia meg­rendezéséről. BELFÖLD 1994. MÁJUS 2., HÉTFŐ Dönt a kistulajdonos szava „Közszolgálati” párttévé lesz a TV3 Rákos József NÉPSZAVA Törvénysértőnek minősí­tik a szakértők a Közleke­dési Minisztérium és a Ma­gyar Televízió eladási ak­cióját. A TV3-ügylet azon­ban nemcsak a jogszabály­­sértés miatt tarthat számot fokozott figyelemre, ha­nem a részvények elosztá­sa, s a társaság létrejötte utáni szavazati arányok miatt is. Immár nem az a lényeg, hogy ki lesz az a külföldi vevő, aki hajlandó 200 millió dollárt fizetni, hanem, hogy kik lesznek azok a magyar tulajdono­sok, akik ebből a pénzből a maguk akarata szerint bár­mit tehetnek. A nemzetközi egyezmé­nyek szerint Magyarország három televíziós csatornán sugározhat országos műsort. Ebből eddig csak kettőt használt ki a Magyar Televí­zió (MTV), a harmadikon pe­dig a moszkvai adót lehetett fogni. A közelmúltban erre is megrendelte a sugárzást az Antenna Hungáriától, amire azóta az illetékes ha­tóság ki is adta az enge­délyt. Ez lenne a TV3, amely műsoridejének egy részét zártkörű, meghívásos pályá­zaton kerek 200 millió dollá­rért árulja a MTV és az ille­tékes tárca. Szakértők szerint a ver­senytárgyalási felhívás is több törvény előírásait sér­ti, így az államháztartási, az idei költségvetésről szóló törvényeket, a versenytár­gyalásról szóló törvényerejű rendeletet, ennek pénzügy­minisztériumi rendeletét, valamint az APEH idevonat­kozó utasítását. A kiírás egyik jövendő aláírója, Schamschula György minisz­ter mindeddig arra hivatko­zott, hogy a nyilvánosságra került dokumentum csak munkaanyag, s az abban szereplő határidők még ko­rántsem biztosak. Ennek el­lenére már a jövőben létre­hozandó társaság alapító okirata is elkészült. Igaz, már legalább négy változat­ról tudni. A napi 17 órás sugárzási időért a befektetőnek alá kell írnia egy nyilatkozatot, amelyben egyebek között vállalja, hogy megköti a részvénytársasági szerző­dést, s fizet 200 millió dol­lárt. Mindezért a majdani 20 millió forint alaptőkéjű rt.­­ben - elméletileg - többségi tulajdonos lesz, összesen 18 ezer darab ezer forint név­értékű „B” sorozatú rész­vénnyel (ezt külön meg kell fizetnie), s részvényenként egy szavazattal. Hasonló helyzetbe kerül az MTV is, szintén egy szavazatot kap részvényenként, ám csak 200 „A” sorozatot jegyezhet. A „csavar” ott van, hogy a két névre szóló részvényen kívül 1800 darab bemutató­ra szóló, szavazatelsőbbségi „C” sorozatú részvényt is ki­bocsátanak, s ezeket eddig meg nem nevezett magyar állampolgárságú, itt élő ter­mészetes személyek, illetve legalább 75 százalékban ilyen tulajdonú társaságok és más szervezetek (például alapítványok) vehetik meg. Tulajdoni hányaduk ugyan csak tizede a külföldi befek­tetőknek, ám a szavazások során tízszeres, illetve száz­szoros erővel dönthetnek. Az alapító okirat igen részletesen meghatározza, hogy a „C” sorozatú részvé­nyesek - részvényenként száz szavazattal - mi , min­denben dönthetnek, így a szerkesztésre kerülő műsor­számok nemzeti jellegének és a műsor szerkezetének meghatározásában, az ötta­gú igazgatóság három ma­gyar tagjának kinevezése, díjazása és visszahívása ügyében. Hasonló jogkört kapnak a felügyelőbizott­ság, a cég vezetői - beleértve a hírigazgatót és a főszer­kesztőket - kinevezésében. Mi több, dönthetnek a kül­földi tulajdonos „B” soroza­tú részvényeinek vételi jo­gáról. Részvényenként 100 ezer szavazat illeti meg a „C” részvények tulajdonosait „...ha az igazgatóság a köz­gyűlést összehívó hirdetmény­ben vagy meghívóban bejele­­lenti, hogy az alapító okirat módosítására irányuló hatá­rozat meghozatalára van szükség, annak érdekében, hogy a társaság elkerülje, vagy orvosolja egy nemzeti műsor jellegét érintő olyan eredmény bekövetkezését, amely számottevő mértékben hátrányosan befolyásolja a társaság vagy az általa ellen­őrzött társaság, illetve vállal­kozások jelenlegi, vagy jövő­beli működését.” A fentiek ismeretében megalapozottnak­­tűnik a sejtés, a kiírók már most ko­molyan számításba vették, hogy a jelenlegi kormányzó koalíció a következő négy évben ellenzékbe szorulhat. Erődnyitány NÉPSZAVA-információ Szombaton a komárom-kop­­pánymonostori volt szovjet laktanyában első alkalom­mal tartották meg a Magyar Honvédség műszaki csapa­tainak bemutatkozó napját. Az erődben tárolták a szov­jet déli hadseregcsoport szin­te teljes lőszerkészletét: a robbanóanyag-mennyiség katasztrófa esetén kiskörei méretű tavat eredményezett volna. Az itt tárolt rakéták a kö­zeli Császár község melletti titkos silókból atomtöltete­ket kaptak volna az adott helyzetben. A lőszerarze­nált ötszáz főnyi őrség vi­gyázta, igen drákói körül­mények között. A bázis pa­rancsnokának még a hatva­nas években is lehetősége volt a kivégzési utasítás ki­adására. A teljes rekonst­rukcióra és a hasznosításra kétmilliárd forintra lenne szükség. PRIVATIZÁCI Az Állami Vagyonügynökség megbízásából a Baranya megyei Vendéglátó Vállalat alábbi üzleteinek bérleti jogát privatizációs árverésen értékesíti. A versenytárgyalás ideje, helye: 1994. július 5., de: 9 óra. • SZLIVEN ÉTTEREM (Pécs, Mezőszél u. 4.) Az üzletek megvásárlásához E-hitel igényelhető. Kárpótlási jegyet az ÁVÜ a vételár kiegyenlítésénél — a privatizációs költség kivételével — elfogadja kamattal növelt névértékben. Előzetes információ és a tájékoztató megtekintése a privatizációs irodánál történhet. Pécs, Tímár u. 2. • Telefon: 72/313-127 naponta 8-tól 11 óráig. A jelentkezés határideje: 1994. június 27., amelyet bánatpénz fizetésével kell megerősíteni. Üzlet Kikiált. ár Priv. ktg. Bánatpénz 41. MISZ Cukrászda Pécs, Bánky D. u. 17. 1 200 000 400 000 60 000 310. HANGULAT Eszpresszó Komló, Zrínyi tér 3. 2 000 000 280 000 • 100 000 Liberálisok találkozója NÉPSZAVA-információ A hét végén a régió liberá­lis pártjai Visegrádon tar­tottak tanácskozást „A libe­ralizmus jobb- és baloldali határai” címmel. A Fried­rich Naumann Alapítvány, valamint az SZDSZ és a Fi­desz szervezésében létre­jött találkozón Graf Otto von Lambsdorff, a Liberális In­­ternacionálé elnöke hang­súlyozta többek között, hogy a magyar belpolitiká­ban a következő években is jelentős súlyuk lesz a libe­rális pártoknak. Pető Iván szerint a liberáli­sok immár nemcsak a polgá­ri szabadságjogok biztonsá­gát és az állam úgynevezett éjjeliőr szerepét vállalják, hanem a szociális biztonság­ra is hangsúlyt helyeznek. Orbán Vikto­r elmondta, olyan gazdaságpolitikát kell alakítani, hogy min­denki kezébe vehesse a sa­ját sorsát, megengedhetet­len, hogy ne a tehetség és a szorgalom érvényesüljön. Az majdani új kormány és a mostani konzervatív kor­mány gazdaságpolitikai programjait összevetve lát­szólag nincs sok különbség - mondotta Urbán László, a Fidesz gazdasági szakértője, de természetesen ki-ki más bázisra támaszkodik. Egye­tért a Fidesz is azzal, hogy szükség van egyfajta társa­dalmi megállapodásra a vá­lasztások után. De nem olyanra, amilyet a szocialis­ták elképzelnek, hiszen így az esetleges szocialista kor­mány az erős szakszerveze­tekkel olyan alkuba kény­szerítheti a munkaadókat, ami kedvezőtlen helyzetbe hozhatja őket. Tiltakozás a körgyűrű ellen Pethő Lajos NÉPSZAVA Több hazai lapnak is eljut­tatott nyilatkozatban tilta­kozik a győri Reflex Környe­zetvédelmi Egyesület a­­Győrt megkerülő „félgyűrű” várost átszelő szakaszának használata ellen. Az útava­­tót siettető közlekedési tár­cának nem csak a győri pol­gármestert, hanem a zölde­ket is sikerült megsérteni: elfelejtették meghívni őket az ünnepségre. De - mint ír­ják - akkor sem lenne más a véleményük, ha meghívást kaptak volna a „közpénzen rendezett nevetséges politi­kai cirkuszra”. A Reflex ok­kal állíthatja magáról nyi­latkozatában,­­hogy a Győrt megkerülő út kikényszeríté­sében - még jóval Scham­schula miniszter úr politi­kai színre lépése előtt - döntő szerepet játszott. 1988 és 1990 között - emlé­keztetnek a környezetvédők - több új, köztük később kor­mányzati szerephez jutó párt is csatlakozott követelé­seikhez, s támogatást ígértek a környezetvédelem ügyé­nek. Ám a győri megkerülő szakasz építésének kam­pányszerű gyorsítása azt jel­zi, hogy a környezetvédelem politikai megítélésében to­vábbra sem történt meg a re­mélt rendszerváltás, a párt­érdekek megint csak maguk alá gyűrik a környezetvéde­lem valódi érdekeit. A cson­ka félgyűrű kierőszakolt át­adása csak annyi változást hoz a város életében, hogy „egy a város testén át észak­déli irányban nyitott csapáson terelgetik a kamionnyájat”. Bár mostani nyilatkozatá­ban nem említi a Reflex, szakértői korábban már többször jelezték: erősen kétséges, hogy a félgyűrű tel­jes befejezése után már va­lóban kedvezőbbre fordul­hat Győr közlekedési helyze­te. A zöldek szerint ugyanis környezetvédelmi szempont­ból hibás az a koncepció, hogy az autópályának a hatá­rig történő megépülése - 1985 vége - után pénzt szed­nek majd az autósoktól. Ezek után legfeljebb a kamionok lesznek kényszeríthetők az új autópálya használatára. A személygépkocsik a sztráda helyett két továbbra is in­gyen használható út közül is választhatnak: a szigetközi úton vagy a jelenlegi Mi­esen is díjtalanul közleked­hetnek. S mindkét esetben továbbra is Győrön át halad­hat az autóáradat. Reflex: „Közpénzen rendezett politikai cirkusz" Gy. Balázs Béla felvétele

Next