Népszava, 1994. július (122. évfolyam, 152–177. sz.)

1994-07-16 / 165. szám

A NÉPSZAVA KÉRDÉSE Miért váltották le a fő kormányőrt? Válaszol: Sabjanics István Felröppent a hír: péntektől nem Sabjanics István dandártábornok a Köztársasági Őrez­red parancsnoka. Székét eddigi helyettese, Fodor György ezredes, az objektumvédelmi szolgálat vezetője foglalja el. Megkérdeztük a meglepően fiatal korú - harminckilenc esztendős - tábornokot, igaz-e leváltásának híre, s ha igen, miért lett kegyvesztett? - A hír annyiban igaz, hogy valóban nem én le­szek a Köztársasági Őrez­­red parancsnoka. - A kegyvesztettség, vagy ahogy a híresztelések szól­nak, „lapátra kerülés” te­hát nem fedi a valóságot.? - Én legalábbis nem tu­dok erről. Tudomásom szerint a vezetőim az ed­digi munkámmal maxi­málisan meg voltak elé­gedve. De talán erről tes­sék megkérdezni Pintér Sándor altábornagyot. - Mindaz, ami nemrégi­ben a Parlament XIX-es ka­pujánál történt, nem tett jót az ön hírnevének. Vajon nincs-e összefüggés a kapu berobbantása és az ön tá­vozása között? - A két dolog között nincs összefüggés. A rob­bantás ügyében a fegyel­mi vizsgálatot én magam rendeltem el. A vizsgálat épp most fejeződött be, ennek eredményéről a na­pokban tájékoztatni fog­juk a nyilvánosságot. - Ha az ön személye ellen nem merült fel kifogás, ak­kor nyilván más, fontos be­osztást kap. Igaz, hogy a katonai biztonsági szolgá­latban fog tevékenykedni? - Erről én nem tudok. Annyi biztos csak, hogy más feladatot kapok. Horváth Ildikó Nyugdíjemelés: nyolc százalék (Folytatás az 1. oldalról) Havi 300 forinttal egészítik ki a házastársi pótlékokat. Indulatokkal fűtött vita előz­te meg a nyugdíjemelést. A volt kormánykoalíció hozzá­szólói szinte egyszer sem mulasztották el megfricskáz­ni az új kormány érvelését, miszerint addig nem kíván­nak pénzt osztani, míg nem tudják, van-e mit osztani. Az ellenzék ragaszkodott volna az önkormányzat köz­gyűlésének június 24-i hatá­rozatához, miszerint a szep­temberi 8 százalékos eme­lésből és a januárra vissza­menőleg járó 8 százalék ki­fizetéséről most döntsenek. Nagy Sándor (MSZP), a javas­lat előterjesztője elmondta, hogy nyugdíjemelésről szó­ló indítványa az érvényes nyugdíjemelést szabályozó törvényeken alapul, a nyug­díj-biztosítási önkormány­zat eredeti határozatában is novemberi fizetésre java­solta a visszamenőleges eme­lést. Ez pedig az előterjesz­tésben vállalt garanciával meg is valósítható. Felhívta a képviselők fi­gyelmét, hogy a nyugdíjak rendszeres emeléséről az elmúlt ciklusban az önkor­mányzat már benyújtott egy javaslatot, amely egyszerűb­bé, az előző évi nettó bérki­áramlásra alapozta volna a nyugdíjak emelését, és mindössze az önkormányzat és a kormány közötti meg­állapodásra hagyta volna a rendszeres emeléseket. Ám ezt elmulasztotta az akkori parlament megtárgyalni. Ugyanakkor belátásra biz­tatta képviselőtársait, misze­rint most nem lehet vállalni a 32 milliárdos költséggel já­ró nyugdíjemelést. A tb pe­dig nem tudja finanszírozni ennek fedezetét. A várható több mint húszmilliárdos hiánya is annak köszönhető, hogy elmaradt a vagyonáta­dás, a tb hiányára fedezetül szolgáló kötvénykibocsátás. Az előző kormány nem töl­tötte fel a likviditási alapot és nem történt lépés a kint­levőségek behajtására sem. Csehák Judit (MSZP) a par­lament szociális bizottságá­nak elnöke ismertette a kép­viselőkkel az indítvány tör­ténetét. Megfogalmazta: ha a parlament nem akarja bi­zonytalanságban hagyni a nyugdíjasokat, döntenie kell a nyugdíjemelésről. Elmond­ta: a bizottság kétszer is meg­tárgyalta az emelést, támo­gatta Nagy Sándor és Kovács Pál indítványát. Kis Gyula (MDF) állította: az önálló in­dítvány tartalma nem egye­zik meg a tb-önkormányzat által javasolt megoldással. SZEZON VÉGI VÁSÁR A HUMANIC nál IIL, Heltai Jenő tér 1-3., V., Váci u. 26., VII., Thököly u. 2., XI., Bartók B. u. 36., XVI., Örs vezér tér (Sugár), XVII., Pesti u. 172., XXII., Mária Terézia u. 1-3. BELFÖLD 1994. JÚLIUS 16., SZOMBAT Bős-Nagymaros: gátra arc! A műszakiak szerint sürgős politikai döntés kell Az új kormánypártok már a választások előtt hangsúlyozták: Bős kérdésében sokkal rugalma­sabb politikát kívánnak folytatni a távozó koalí­ciónál. Ám konkrétan még csak annyi hangzott el az illetékes tárcák - a vízügy és a környezetvé­delem - új vezetőinek részéről, hogy a lehetsé­ges kompromisszumok ügyében nem politiku­sokra, hanem a szakemberekre bízzák a döntést. Pethő Lajos NÉPSZAVA Ez nem szakmai kérdés szö­gezi le határozottan Farkas Mihály, az OVIBER főmér­nöke. Bős-Nagymaros ügyét a politikusok rontották el szlovák és magyar részről egyaránt, nekik kell most a kompromisszum lehetőségét is megteremteniük. Csak a politikai feltételek megszü­letése után eshet szó a szak­mai lehetőségekről. Szigetköznél már-már ka­tasztrofális a helyzet. A du­­nakiliti duzzasztó már csak­nem kész - de eddig senki nem tudott mit kezdeni ve­le. A szigetközi vízpótlás ügyében pedig nem csak a szlovákok vizet visszatartó magatartása nehezíti a meg­oldást, hanem az a körül­mény is, hogy a magyar ille­tékesek önmagukkal sem tudtak egységes álláspontra, jutni. A vízügyi szakma egy ré­sze a fenékküszöbös megol­dás mellett tört lándzsát - végül mégis szivattyúkkal próbálják megoldani az ár­tér és a mellékágak vízpót­lását. A jövő hét elején vagy 30 dízelszivattyú működik majd, de a környzetszennye­­ző berendezéseket novem­ber végére villanyüzemű szivattyúkkal kellene lecse­rélni. Ezzel a tervvel nem csak az a baj, hogy mintegy 400-500 milliós beruházást s további jelentős összegeket igényel folyamatosan az üzemeltetés, hanem az is, hogy a versenytárgyalásra eddig pályázó cégek szerint eléggé irreálisnak tűnik a határidő. Hiszen a szüksé­ges 15-25 villanyszivattyút a tendert elnyerő cégnek ez­után kell majd valahol le­gyártatni. Nyilvánvaló, hogy hosszú távon megnyugtató megol­dást csak a Duna visszatere­lése hozhat. Abba már az eredeti­­ Bős-Nagymaros kettős vízlépcsőt feltételező - terv ellenzői is belenyu­godnának, hogy a dunakiliti vízlépcsőt mégis­­szembe kellene helyezni. - Műszaki szempontból ennek semmi akadálya - mondja Farkas Mihály. - Azt persze figyelembe kell ven­ni, hogy a duzzasztó megépí­tése óta eltelt mintegy öt esztendő. El kellene takarí­tani a növényzetet, átnézni a töltéseket, s befejezni a duzzasztó hídjának szigete­lését. - Mibe kerülne mindez? S mennyi időt venne igénybe? - Körülbelül 500 millió fo­rintba, és legfeljebb hat hó­napba. A gond csak az, hogy - ha hinni lehet a szlovák la­poknak - Binderék nem érik be a Dunáért, a C-változat feláldozásáért cserealapnak Dunakilitivel. Ha nem is az eredeti nagymarosi duzzasz­tót, de Kilitinél „többet” kér­nek cserébe. - Milyen lehetőségeket lát Nagymaros újjáélesztésére? - Ha a politikusok ma dön­tenének, a megvalósítás ak­kor sem történhetne meg sokkal hamarabb az ezred­forduló előtt. Hiszen a mű­szaki tervek manapság már 2 év alatt elavulnak. Nyil­vánvaló tehát, hogy először is egy új versenytárgyalást kellene kiírni. De előtte a politikusoknak el kellene tudni dönteniük, hogy mit akarnak. Műszakilag többfé­le megoldás is elképzelhető. Más terv kell, ha csak a kin­ti duzzasztó önmagában lép­ne üzembe, s megint más, ha Nagymaros is szerepet kap­na. Ez utóbbi esetben is szó­ba jöhet több lehetőség: ha például erőművi egység nél­kül épülne meg a Dunaka­nyarban a gát, úgy egysze­rűbb olcsóbb lehetne a léte­sítmény. Annak idején, 1986-ben az osztrákok 5,8 milliárd schillingért vállal­ták volna a munkát. De ak­kor ugye 2 forint 36 fillér volt egy schilling, most meg 9. Úgy vélem, ötven-hatvan milliárd forintba kerülne ma is egy műtárgy Nagyma­rosnál. - Mi lehetne a sorsa egy eset­leges kompromisszum után a C-variáns létesítményeinek? - A beruházás első ütemé­vel végeztek, most kezdték a második ütem munkálatait. Az elkészült létesítmények nagy részét a szlovákok megőrizhetnék, hiszen ha kinyitják a 20 kapus ár­apasztót, akkor - kis túlzás­sal - a Duna úgy folyhatna tovább, mintha a műtárgyak ott sem lennének. Több lé­tesítményt, például a Po­zsonyt az elzárt három csal­lóközi falucskával összekötő hidat továbbra is lehetne hasznosítani. A baloldali töltést persze, amellyel gya­korlatilag elterelték a Du­nát mindenképpen meg kel­lene bontani. És a folyót a II-es ütem helyén átvezetni. Nyomatékosan ismétlem persze, hogy én csupán a műszaki esélyekről beszé­lek, amelyekről kérdeztek - a Duna sorsa azonban való­jában a politikai tárgyaló­­asztaloknál dőlhet csak el. Dráguló gyógyszerek Hétfőtől 515 külföldi gyógy­szerért többet kell fizet­nünk a patikában. Az áreme­lés oka: sem az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, sem a nagykereskedők, sem a gyártók nem hajlandók át­vállalni a 4,6 százalékos fo­rintleértékelés hatását. Előfordulhat, hogy a gyógy­szerárak nem lesznek min­den patikában azonosak: a Pharmafontana ugyanis csak 404 készítmény árát emeli fel, mivel a többiből még megfelelő mennyiségű, ré­gi áron beszerzett raktár­­készlettel rendelkezik. To­vábbra sem kell fizetniük a gyógyszerekért azoknak, akik eddig ingyen kapták. Pénteken 55 Mitsubishi terepjáró mentőautót vett át az Országos Mentőszolgálat. A gépko­csipark cseréje 1 milliárd 434 millió forintba került Demecs Zsolt bevétele Jóhiszemű gyanúsított Pethő Lajos NÉPSZAVA Szabadlábra helyezte a múlt héten a bíróság Bartha Csabát, a Győrött kipattant vöröskeresztes cukorbotrány egyik korábban letartózta­tott szereplőjét, a Nemzet­közi Karitatív Alapítvány Abdán tevékenykedő főtit­kárát. Bartha Csabát a nyo­mozati anyag továbbra is gyanúsítottként említi, ám a gyanúsított úgy véli, kihall­gatásai során bebizonyoso­dott, hogy ő és a Karitatív Alapítvány jóhiszeműen, anyagi haszon nélkül vett részt az ügyletben. Bartha elmondása szerint szervezete, személyes isme­retsége révén gyanútlanul keveredett az ügybe. Her­­czeg Károlyt - akinek a bot­rány kipattanása óta nem lelik nyomát - az alapítvány alkalmi­­ aktivistájaként is­merte. Ő kérte, hogy segít­sen egy Erdélybe juttatandó segélyszállítmány ügyében. Egy bizonyos Czigány Zoltán Daliásból 130 vagon cukrot küldene Magyarországra, s azt kellene olyan árucikkek­re váltani, amilyet az erdé­lyiek kérnek. Bartha úgy vélte, egy, az övénél na­gyobb, s állami garanciákat is élvező szervezet lehet csak képes a tervezett tran­zakcióra, így küldte ismerő­sét a Vöröskereszt Győr-Mo­­son-Sopron megyei titkárá­hoz. A Vöröskereszttől a bu­dapesti Spot Kft. vette át a cukrot azzal, hogy az árut el­adják és a bevételből szer­zik be az erdélyiek által kért árucikkeket. A két szer­vezet között a Karitatív Ala­pítvány csak papíron közve­tített - s Bartha szerint ezt azért vállalta, hogy szerve­zete 10 vagononként 200 ezer forint segélyalaphoz jusson. Valójában csak az első szállítmány megérkezé­sekor volt jelen, de a vámo­lásnál nem vett részt. A cu­kor további sorsáról sem tud. Pontosabban csak annyit, hogy ragaszkodott hozzá: a Spot fillérre számoljon el arról, valóban a beérkezett cukorral azonos értékű áru jutott el Erdélybe. Éppen az elszámolások tisztázatlan jellege miatt jelezte partne­reinek ötvennyolc vagon be­érkezése után: az általa ve­zetett alapítvány a továb­biakban nem adja a nevét az ügylethez. Az mindenesetre cáfolha­tatlan - állítja Bartha -, hogy az ő kezéhez a cukor árából egy fillér sem tapadt, s az alapítvány sem kapott pénzt, jóllehet a közvetíté­sért járt volna a 10 vagonon­­kénti 200 ezer forint. Vesz­tegetéssel ők semmiképpen sem gyanúsíthatók. A többi gyanúsított ügyében viszont nem kívánt állást foglalni. Bartha határozottan cá­folja azt is, hogy anyagi ér­dekek motiválták volna a cukorbotránytól szerinte teljesen független győri Eu­­rópa-Japán Fesztivál, illet­ve az annak árnyékában - s nem kis részben a fesztivál kitalálóival az élen­­ szerve­ződő győri tőzsde létrehozá­sában. Mint mondta, tőlünk hall először róla, hogy a még meg sem született in­tézmény révén nem szabály­szerűen kerültek kibocsá­tásra a leendő győri tőzsde CET elnevezésű, s Magyar­­országon tiltott típusú, lé­nyegében a pilótajáték el­vén működő úgynevezett „osztódó” részvények. Jólle­het 30 ezer forintot ő is befi­zetett egy értékpapírra, de csak annyit tudva róla, hogy a tőzsde alapításához kell a pénz. A fesztivált csak csa­ládi gyökerű, kulturális megszállottságtól vezérelve támogatta, a tőzsde szorgal­mazásában valóban érde­kelt volt, hogy ígéretet ka­pott: érdekes, szakmai vég­zettségének megfelelő mun­kát kapna a leendő intéz­ményben. Pénzt ebben az ügyben végzett fáradozásá­ért sem fogadott el. Lebuktatott kábítósok A BM kábítószerosztályán megerősítették tegnapi hí­rünket, miszerint újabb ká­­bítószeralapanyag-lerakatot talált a rendőrség Vác kör­nyékén. Elmondták, hogy a mari­huána alapanyagaként is­mert indiai vadkendert na­gyobb mennyiségben eddig főként Észak-Afrikában, Mexikóban és Indiában ál­lították elő illegális telepe­ken, ám a nemzetközi cso­portok most nálunk is pró­bálkoznak berendezkedni, innen ugyanis kisebb a tá­volság a nagy felvevőpia­cok, Anglia, Hollandia, Né­metország eléréséhez. A vadkender termesztése munkaigényes, pontos tech­nológiát igénylő termeszté­si eljárás. A hazai éghajlat nyáron kedvez a vadken­dernek, ám a terepadottsá­gok miatt nincs lehetőség sokáig lopva nagy meny­­nyiségben termeszteni ezt a növényt. A rendőrség helikopter­rel is rendszeresen pásztáz­za az ilyen szempontból szóba jöhető vidékeket. A Népszavában is közölt, Mo­­nor és Vác közelében lelep­lezett termesztőhelyeket is fentről jó előre feltérképez­ték, mielőtt lecsaptak volna a bűnbandára.

Next