Népszava, 1995. március (123. évfolyam, 51–76. sz.)

1995-03-16 / 63. szám

Megszorítással a fejlődésért A jegybank elnöke szerint ez a gazdaság jövője Rákos József NÉPSZAVA Új árfolyam-megállapítást alkalmaz mától az MNB. A március 13-i 9 százalékos leértékelés után előre meg­hirdetett ütemben és mér­tékben csökkenti a jegy­bank a forint árfolyamát. Surányi György, az MNB elnöke sajtótájékoztatón mondta el, hogy ez az in­tézkedés a spekulációs le­hetőségeknek vet gátat. A nemrégiben kinevezett jegybanki vezető szerint a kormány vasárnapi intéz­kedéscsomagja hosszú idő­re meghatározó lehet a gaz­daság stabilizációja érde­kében. Surányi szerint a döntésre két lehetőség nyí­lott. Az egyik még több tőkét vont volna ki a gaz­daságból, s ezzel ugyan időlegesen növelte volna a költségvetési bevételeket, viszont még több csődre, felszámolásra, s ezek szo­ciális következményeire lehetett volna számítani. A másik út a már széles körben ismertetett csomag­terv volt. Ez az évi 4-5 szá­zalékos gazdasági növeke­déshez szükséges, s ennek segítségével elérhető lesz, hogy tartható az évi 2-2,5 milliárd dolláros fizeté­­simérleg-hiány. Ez esetben az államháztartási defici­tet 160 milliárd forinttal csökkenteni kell, s a ko­rábbi 460 milliárd forint helyett nem érheti el a 300 milliárdot. Surányi szerint a megszorító intézkedések következtében mind a la­kossági, mind a közösségi és a költségvetési fogyasz­tások visszaszoríthatók, minek eredménye lehet, hogy forrás nyílik az üzle­ti szektor hiteleinek. A jegybank elnöke sze­rint kedvezően hat majd a gazdasági folyamatokra, hogy megszűnt a vállalko­zások kötelező valutabe­szolgáltatása, s így bevé­teleik a hazai bankokban jelennek majd meg. A vámpótlékok emelik az árakat (Folytatás az 1. oldalról) - Mikor lehet megismerni a jogszabályt? - Várhatóan ma készül el a pénzügyminiszter és az ipari és kereskedelmi mi­niszter közös rendelete. Szin­tén ma megkapják a határ­­állomások a részletes vég­rehajtási utasítást. A rend­szerünket már átprogra­moztuk, vagyis mi felké­szültünk a várhatóan na­gyobb forgalomra. Hiszen mindenki a hátralévő na­pokban akarja majd behoz­ni az áruját. Egyelőre nincs torlódás, de a nyomtatóink már alig győzik a munkát. A Pénzügyminisztérium közleménye szerint a ren­delet csak ennek az évnek a végéig állapítja meg a vámpótlékot, amelynek fenntartását 1997 közepé­ig tartják indokoltnak. Az importra kivetett vámilleték hozzávetőleges számítások szerint 50-55 milliárd forinttal növeli majd az államháztartás bevételét. A rendelkezés a vámpótlékot vámként ke­zeli, ezért az áfa és statisz­tikai illeték kiszámítási alapja is megnő nyolc szá­zalékkal. Míg a jogszabályi vámmentességet élvező cik­kekre nem vetnek ki vám­pótlékot, addig a korábban nullaszázalékos vámtételű termékekre március 20-tól érvényes a nyolcszázalékos vámpótlék. Bizonyos ese­tekben ez a pótlék vissza­igényelhető, mint például a termelést közvetlenül szolgáló gépek és berende­zések esetében. Nem kell vámpótlékot fizetni az ala­nyi és tárgyi vámmentessé­get élvező cégeknek, illetve termékeknek és a koráb­ban meghatározott vámta­rifa-kedvezmények is érin­tetlenül maradnak - derül ki a Pénzügyminisztérium közleményéből. A Pénzügyminisztérium tájékoztatása alapján, az intézkedés összhangban áll Magyarország nemzetközi pénzügyi és szabadkeres­kedelmi megállapodásai­val. Ugyanakkor Drasko­vics Tibor, a Pénzügymi­nisztérium közigazgatási államtitkára elmondta, a vámpótlék kivetésétől, va­lamint a forint leértékelé­sétől azt is várják, hogy a magyar fogyasztók több hazai árut vásároljanak. GAZDASÁG Magánkézbe kerülnek a nagyvállalatok Az ÁV Rt. igazgatósága legutób­bi ülésén jóváhagyta a gázszol­gáltató társaságok új privatizáci­ós pályázatával kapcsolatos alap­elveket. A kormány tavaly decem­beri határozatának megfelelően első lépcsőben a gázszolgáltató társaságok többségi tulajdonú hányadát szakmai befektetőknek értékesítik. Giczi József NÉPSZAVA A befektetőknek ellenőrizhető adato­kat kell szolgáltatni tőkeerejükről és szakmai felkészültségükről a gáz­szolgáltatás területén. Ennek alapján választják ki azokat, akik a pályázat többi fordulójában részt vehetnek. A pályázatok értékelése során jelentős szerepet játszik az ajánlott ár, az üz­leti terv és pótlólagos gázszállítás ajánlatok. A tervek szerint egy befek­tető maximum két társaság tulajdo­nát szerezheti meg. Az a pályázó, amelyik a legnagyobb gázszolgáltató, a Tigáz nyertese lesz, más társaság­ban nem szerezhet tulajdont. A privatizációs pályázatok kiírása előtt ki kell dolgozni és jóvá kell hagyni az iparág szabályozását. Az árképzés elveinek és módszereinek kialakítása is része a szabályozási munkáknak. A költségarányos gáz­árak bevezetése után azokat rendsze­res kiigazítással karban kell tartani. Az ÁV Rt. igazgatósága döntött a tulajdonában lévő nyomdák értéke­sítéséről. Jóváhagyta az Athenaeum Nyomda Rt. és a Szikra Lapnyomda Rt. pályázati felhívását. A Szikra Lapnyomda esetében a pályázók a társaság 1,8 milliárd forintos jegy­zett tőkéjének 51,75 százalékát meg­testesítő részvénycsomagra pályáz­hatnak, az Athenaeum Nyomda ese­tében pedig a társaság 1,72 milliárd forintos jegyzett tőkéjének 55 száza­lék plusz 1 szavazatnyi tulajdonjogát megtestesítő tulajdoncsomagra te­hetnek ajánlatot, és egyúttal pályáz­hatnak a társaság birtokában lévő ingatlanok tulajdonjogára is. A Szikra Lapnyomda jelenleg az iparág egyik legnagyobb vállalko­zása, fő profilja a napilapgyártás, amely termelésének több mint 60 százalékát teszi ki. A nyomda vár­ható árbevétele 4,4 milliárd forint, munkavállalóinak száma pedig több mint 1100. A Szikra egyik leg­nagyobb problémája, hogy vevői­nek fizetőkészsége az utóbbi évek­ben romlott, ezért a cég követelései folyamatosan növekedtek, és mára már 450 millió forintot értek el. Emiatt az adózás előtti eredmény folyamatosan csökken, és bár az üzemi tevékenység eredménye na­gyon jó, ezt a behajthatatlan köve­telések miatti céltartalék-képzési kötelezettség alaposan lerontja. Az Athenaeum Nyomda elsősor­ban nagy példányszámú, színes, mélynyomással készülő folyóiratok és lapok gyártására szakosodott nyomdaüzem. Éves forgalma több mint egymilliárd forint, alkalmazot­ti létszáma 590 fő. Nettó árbevétele 1990 és 1992 között csökkent, mert a cég jelentős piacvesztést szenvedett el. Helyzete azóta stabilizálódott, 1993-hoz képest pedig a nettó árbe­vétel növekedett. Ennek ellenére az adózás előtti eredmény 1990 óta ne­gatív. A cég fizetési helyzete részben emiatt is folyamatosan kritikus. Az igazgatóság megtárgyalta az Antenna Hungária Rt. privatizáció­jának helyzetét, és úgy határozott, hogy 1995. március 21-ig két orszá­gos napilapban koncessziós és rész­vényértékesítési felhívást tesz köz­zé. A részvényeladási pályázat köz­zétételének időpontját májusra ter­vezik, a privatizációs szerződések megkötését pedig decemberre. A mintegy 10,9 milliárd forint jegy­zett tőkéjű Antenna Hungária jog­elődjét, a Magyar Műsorszóró Vál­lalatot 1990 januárjában hozták létre, a Magyar Postából kivált Pos­ta Rádió- és Televízióműszaki Igaz­gatóság jogutódjaként. A társaság alaptőkéjének jelenleg 83,2 százalé­ka van az ÁV Rt. birtokában. Az igazgatóság megvizsgálta a Ti­szai Vegyi Kombinát és a Mal Rt. integrációjának lehetőségét is, és úgy döntött, hogy a privatizáció előtt nem javasolják a cégek össze­vonását. Az igazgatóság a kormány tavaly szeptemberi döntésének ér­telmében tudomásul vette a Magyar Befektetési és Fejlesztési Banknak átadandó vagyonrészek listáját. Az ÁVÜ és az ÁV Rt. 6-9 milliárd forint vagyont ad át az MBFB-nek a kor­mány határozatának megfelelően. A gázszolgáltató vállalatok privatizációja megkezdődhet Cseke Csilla felvétele Beiktatják a fő bankfelügyelőt 'A NÉPSZAVA-információ Bokros Lajos pénzügyminiszter ma hi­vatalosan is beiktatja az Állami Bank­­felügyelet elnöki tisztségébe Rusznák Tamást. A beiktatáson részt vesz Terták Elemér, az Országos Betétbiztosítási Alap vezetője is. Az Állami Bankfelügyelet elnöki pozí­cióval járó feladatait eddig Mátrai Mik­lós látta el megbízott elnökként. Bankház FLORENUS TAKARÉKJEGY ISMÉT EGY VIRÁGZÓ BEFEKTETÉS AZ IPARBANKHÁZTÓL IPARBANKHÁZ mm Az Iparbankház Rt. újra kibocsátotta az első magyar aranypénzről elnevezett, virágkort jelképező, sikeres takarékjegyét. A Florenus jegy 10 ezer, 50 ezer, 100 ezer és 500 ezer Ft-os címletekben vásárolható az Iparbankház Rt. fiókjaiban. A Florentis takarékjegy rugalmas befektetési forma. Lejárata 1 év, de az év folyamán a váltás helyén bármikor visszaváltható. A takarékjegy 1995. márc. 1-jétől érvényes alapkamatlába évi 25 %, amely az első 90 nap elteltével esedékes. Ezt követően az alábbiak szerint alakul az egymást követő időszakokra érvényes kamatláb: 91-180. nap között alapkamatláb + 1 % p. a. 181-270. nap között alapkamatláb + 2 % p. a. 271-365. nap között alapkamatláb + 3 % p. a. A bank az alapkamatot a pénzpiaci követelményeknek megfelelően változtathatja. A Florentis takarékjegyre az Országos Betétbiztosítási Alap garanciája érvényes. Az Iparbankház Rt. fiókjai: 1052 Budapest, Gerlóczy u. 1., 5601 Békéscsaba, Jókai u. 2., 9002 Győr, Bajcsy­ Zs. u. 13., 8440 Herend, Kossuth L. u. 140., 3525 Miskolc, Erzsébet tér 2., 4400 Nyíregyháza, Szarvas u. 11., 9701 Szombathely, Kőszegi út 23­, 1023 Budapest, Zsigmond tér 8., 3300 Eger, Grónay u. 3­, 9222 Hegyeshalom, Miklóshalmi u. 1., 6800 Hódmezővásárhely, Kossuth tér 2., 9200 Mosonmagyaróvár, Szent István kir. u. 113., 7100 Szekszárd, Garay tér 8., 8200 Veszprém, Jutasi u. 23. RÖVIDEN Értéken felül A Szerencsejáték Rt. az elmúlt évet 18,4 milli­árd forint bruttó árbe­vétellel zárta. Király György, a cég vezér­igazgató-helyettese sze­rint még korai volna a társaság esetleges nye­reségéről nyilatkozni. Ez ugyanis még függvénye a Nemzeti Lóverseny Kft.-vel kapcsolatos el­számolásnak. Ugyan­csak befolyásolja az rt. tavalyi mutatóit az, hogy a kaszinók eseté­ben az rt. megfelelő ér­tékvesztést számolhat el, vagy sem. A Szerencse­­játék Rt. tulajdonában lévő kaszinók ugyanis jóval drágábban kerül­tek a céghez, mint amennyit azok a pia­con élnek. Drágulnak a repülőjegyek Átlagosan 5 százalék­, kai drágul április 1-jé­­től a repülőgépjegyek alapára. Ez nem an­nak a következménye, hogy a kormány leér­tékelte a forintot, ha­nem a Légifuvarozók Nemzetközi Szövetsé­ge kezdeményezte még tavaly, hogy tagjai ilyen mértékben módo­sítsák áraikat. Ennek az évről évre elvégzett kereskedelmi árrende­zésnek a keretében az aktuális inflációs rá­tákat veszik figyelem­be, s így született a döntés az átlagosan 5 százalékos áremelés­ről. A repülőjegyek já­ratonként és tarifatí­pusonként eltérő mér­tékben fognak drágul­ni. A Malévnál egyelő­re vizsgálják, miként érinti a céget a forint márciusi jelentős leér­tékelése. . Suchman nem foglalkozik a privatizáció felülvizsgálatával Lapunkban a korábbi magánosítási miniszter úgy nyilat­kozott, hogy az új privatizációs miniszter inkább „báb” vagy alminiszter lesz, tekintve, hogy a privatizáció irá­nyait a pénzügyminiszter kívánja meghatározni. Mit szól ehhez Suchman Tamás? Andrássy Antal NÉPSZAVA - Meglehet, hogy nem is volna rossz, ha így lenne, hiszen ahogy kezdek beletúrni a „szé­nakazalba”, a vas­villa azonnal megakad néhány „hordóban”, mint régi borellenőrzésekkor. Vagyis nem nagy öröm az első vonalban lenni. És azt gondo­lom, egymás felelősségét nem fogjuk vitatni, a pénzügymi­niszter úrral kötött megállapo­dásunk oda-vissza érvényes, amely korrekt munkakapcsola­tot feltételez. S nemcsak azért, mert gazdaságpolitikai kon­cepciónk igényli a kormányzati összmunkát, hanem mert a nemzetgazdaságnak még min­dig meghatározó része az az ál­lami vagyon, amelynek kezelé­sével meg vagyok bízva. S ha ez önálló életet kezd, ebből az or­szágból nem lesz semmi. A pri­vatizációs tisztség érdemi lehe­tőségeinek megkérdőjelezése olyan piszkálódás, amellyel nem kell foglalkozni. A minisz­terelnök kézivezérlését illetően pedig az a véleményem, hogy a kormány felelősségének válla­lásakor a kormányfőnek nem­csak politikai, de jogi eszkö­zökkel is rendelkeznie kell. - A korábbi időszak gyanús privatizációs ügyeinek felül­vizsgálatába be fog tekinteni?­­ Én a jövővel foglalkozom, természetesen ha a bizottsági jelentésekben utalás történik mai folyamatokra, a jelenlegi ügyekre, az apparátusra, azok­kal foglalkoznom kell. Én nem indítok, s nem is akadályozok semmit e vizsgálatokban, más a munkamegosztás. Örülök, hogy ezzel az adóssággal nem Suchman Tamás kell foglalkoznom, arra kon­centrálok, hogy az általam fel­ügyelt szervezetek az új tör­vénnyel felvértezve eleve zár­ják ki azokat a lehetőségeket, amelyek gyanússá tették a vizsgált privatizációs ügyeket.­­ A mindenki által kívánatos privatizációs gyorsításnak mi a legfontosabb feltétele? - Rend a fejekben. Húszezres bírság NÉPSZAVA-információ Húszezer forintos bírságot szabott ki keddi tárgyalásán a Gazdasági Verseny­­hivatal Versenytanácsa az Auto Filter Kft.-re. A fogyasztók megtévesztése mi­att a Lippai-Hajnal Rt. kezdeményezte az eljárást az Auto Filter Kft. ellen. A Lippai-Hajnal Rt. azt kifogásolta, hogy az Auto Filter Kft. a Point című, Dunaújvárosban és környékén terjesz­tett reklámlapban a fogyasztók megté­vesztésére alkalmas hirdetéseket tett közzé. A hirdetésekben a társaság azt állította, hogy kipufogórendszereket,, lengéscsillapítókat és más alkatrészeket a reklámozó Auto Filter Kft. a Lip­pai-Hajnal Rt.-nél olcsóbban kínálja. A Gazdasági Versenyhivatal Verseny­­tanácsa keddi tárgyalásán megállapítot­ta, hogy a sérelmezett hirdetések a ver­senytörvény előírásaiba ütköznek, mert megalapozatlanul tartalmazzák az ár­összehasonlítást. 1995. MÁRCIUS 16., CSÜTÖRTÖK 5

Next