Népszava, 1996. február (124. évfolyam, 27–51. sz.)

1996-02-01 / 27. szám

A NÉPSZAVA KÉRDÉSE Költözik-e a Mentőkórház? Válaszol: Horváth István A Mentőkórház elköltöztetését javasolja a Népjóléti Minisztérium. A tárca véleménye szerint a kórház jelenlegi ágyszámával, szer­­vezetével és elhelyezkedésével nem tudja el­látni azokat a feladatokat, amelyeket az Orszá­gos Mentőszolgálat központi gyógyító, tudo­mányos, oktatási intézményeként végeznie kel­lene. A főváros mely kórháza fogadhatja be ezt a speciális ellátást nyújtó intézményt? - kér­deztük Horváth Istvánt, a Népjóléti Minisztéri­um szervezési osztályának vezetőjét.­ ­ A kórház átköltözte­téséről ez idáig több terv készült. Felvetődött, hogy a Sportkórház te­rületén, az Erzsébet vagy a Kútvölgyi kórházban kapnának helyet a men­tőszolgálat orvosai. Mi­vel a sportegészségügy­gyel foglalkozó intézet feleslegessé vált épület­tömbjeivel más tervei vannak a minisztérium­nak, az Erzsébet kórház pedig a fővárosi önkor­mányzat tulajdonában van, ezért más megoldást kell találnia a szaktárcá­nak. Jelenleg az épülő Honvédkórház terveiben szerepel, hogy esetleg át­veszi a Mentőkórházat, és továbbra is független országos intézetként mű­ködne tovább.­­ A szaktárca képvise­lői minden nyilatkoza­tukban felhívták a figyel­münket arra, hogy csak akkor lehet megtakarí­tást elérni, ha a felesle­gessé vált intézeteket be­zárják. Gondoltak-e arra, hogy a fővárosi önkor­mányzat tulajdonában lévő, bezárásra ítélt kór­házak közül megvesznek egyet, és ebben működ­tetik tovább az OMSZ kórházát? - Nem gondoltunk rá, mert a Szobi utcai épület értéke nem fedezné ,a ki­adások tizedét sem. A költöztetés során figye­lembe kell venni azt is, hogy a kórház ágyainak számát növelni szeret­nénk - jelenleg 85 ágyon gyógyítják a betegeket -, mert az országban csak ebben az intézetben fog­lalkoznak mentőorvosok képzésével, illetve to­vábbképzésével. - Mikor döntenek a kórház sorsáról? - Most a mentőszolgá­lat átszervezése - a men­tés és a betegszállítás szétválasztása­­ a leg­fontosabb feladat. De a szaktárca reményei sze­rint jövőre már új épü­letben gyógyíthatnak és oktathatnak a mentő­tisztek. Tinnyei Mária Átalakul a vérellátó MTI-információ A magyar vérellátó hálózat év elején megkezdődött re­formjának első lépéseként hamarosan kettéválik az Országos Hematológiai és a Vérellátó Intézet; az or­szágos központ átszervezé­sét a minisztérium modell­értékűnek szánja abban a 4-5 éves folyamatban, amelynek során kettéválik a vérellátási és a gyógyí­tóintézmény-hálózat. Minderről Szabó János, az Országos Vérellátó Köz­pont főigazgatója számolt be a Vöröskereszt Heves megyei szervezetének szer­dán, Egerben megtartott véradás-szervezési érte­kezletén. Elmondta, hogy a tudo­mány kínálta lehetőségek mára más igényeket tá­masztanak a vérellátó rend­szerrel szemben, mint a 60- as, 70-es években, amikor a jelenleg is működő szerve­zeti forma kialakult. Rend­kívüli módon megnövelte a költségeket a szervátül­tetések és a különböző, vér útján terjedő betegsé­gek - mint például az AIDS - szűrése is. A szakember hangsúlyoz­ta, a tárca elképzelései sze­rint a jövőben a vér és vér­­készítmények kivizsgálá­sát, feldolgozását összekap­csolják egy országos infor­matikai és szállítórend­szerrel. Ma már egy vérvé­teli zacskó 1500 forintba, egy teljes körű teszt pedig 1000 forintba kerül, a spe­ciális centrifugák és gyors­­fagyasztók ára eléri a 10 millió forintot is. Ilyen költ­ségek mellett csak akkor működtethető hatékonyan a hálózat, ha a kapacitást maximálisan kihasznál­ják - mondta el a főigaz­gató. Elhangzott az is, hogy nincs szó az önkéntes és térítésmentes véradás meg­változtatásáról. BELFÖLD 1996. FEBRUÁR 1., CSÜTÖRTÖK 3 Az egészségügyben nem tarthatók a közbeszerzési szabályok A főorvos szerint a korrupcióellenes törvény az egészségügyben végrehajthatatlan A tavaly november elsején hatályba lépett közbeszerzési törvény súlyos problémákat okoz az egészségügyben. A jogszabály értel­mében évi 10 millió forintot meghaladó árubeszerzés és 5 millió forintnál magasabb értékű szolgáltatás esetén kötelező a pályá­zat kiírása. Ez több hónapnyi időveszteséget jelent. A mentő­autók, kórházi műszerek megjavításával, egyes speciális gyógy­szerek beszerzésével viszont nem lehet ennyit várni. Tisztázat­lan az is, milyen szabályok vonatkoznak a gyógyszerekre, az élelmiszerekre. Pálffy Katalin NÉPSZAVA A korrupció megakadályozására hivatott, szellemében és alapelvei­ben támogatandó jogszabály az egészségügyben végrehajthatatlan - válaszolta kérdésünkre Nemes János, a kecskeméti megyei kórház igazgató-főorvosa. Legalábbis ami a két legnagyobb tételt, a gyógy­szert és az élelmiszert illeti. A nagy értékű műszereket az intézmé­nyek törvény nélkül is évek óta pá­lyázat útján szerzik be - tette hozzá. A gyógyszer esetében, amelyre évi több százmillió forintot költ egy­­egy kórház, teljesen tisztázatlan például, hogy a 10 milliós határ mire vonatkozik: egy adott gyógyszerre, hatástani csoportra (például fájda­lomcsillapító), avagy szakmára (sze­mészeti gyógyszerek), így a kórhá­zak, ha működésüket fenn kívánják tartani, törvényszegésre kénysze­rülnek. A főigazgató számára az sem megnyugtató, hogy egyre-más­­ra alakulnak a pályázatok lebonyo­lítására szakosodott cégek, amelye­ken keresztül a probléma valószí­nűleg megoldható, ám ez 10-15 szá­zalékos többletköltséget jelentene az amúgy is nehéz helyzetben lévő kórházaknak. Január óta törvénytelenül mosa­tunk - nyilatkozta a Népszavának Ábrahám Zoltán, az Országos Men­tőszolgálat gazdasági főigazgató­helyettese. Mint elmondta, az e szol­gáltatásra fordított évi 7 millió fo­rint kötelezővé tenné a pályázta­tást, ez azonban lehetetlen. Nincs mosoda, amelynek 187 kirendeltsé­ge lenne az ország különböző pont­jain, mégpedig éppen ott, ahol a mentőállomások működnek. Ennél sokkal súlyosabb gond, hogy a mentőszolgálat több mint ezer Toyota gépkocsijának, vala­mint 170 darab Mercedes-Benz ro­ham- és esetkocsijának bármilyen alkatrészére több hónapot kellene várni, ha betartanák a jogszabályt. Ez már a szolgálat működőképes­ségét veszélyeztetné, így nem két­séges, hogy ez esetben inkább a törvényszegést választják a mentő­­szolgálat vezetői. Ugyancsak betarthatatlannak ítélte a törvényt Hartner Zoltánné, a Heim Pál kórház megbízott gaz­dasági igazgatója. Egy ideig még kitartanak ugyan­azok a készletek, amelyeket a törvény novemberi ha­tályba lépése előtt, már a jövőbeni nehézségek ismeretében rendeltek. Ha viszont olyan beteg kerül a kór­házba, akinek másfajta, speciális gyógyszerre van szüksége, vagy ha hirtelen elromlik egy fontos mű­szer, betarthatatlan a törvényben előírt eljárás, amely 3-6 hónapot vesz igénybe. A gazdasági igazgató bízik abban, hogy a Közbeszerzési Tanács mai ülésén olyan ajánlást fogad el, amely rugalmasabbá és egyértelműbbé teszi a jogszabályt. Hónapokig kellene várni az alkatrészre Nyomozhat a határőrség MTI-információ Hamarosan jóváhagyja a kormány az államhatárról és a határőrségről szóló tör­vénytervezetet, és arról vár­hatóan még az első félév­ben dönt a parlament. Erről a belügyminiszter beszélt szerdán tartott budapesti sajtótájékoztatóján, azt kö­vetően, hogy látogatást tett a Határőrség Országos Parancsnokságán. Kuncze Gábor 1996-ra fő feladatként a feketegaz­daság elleni fellépést szab­ta meg a testületnek, vala­mint azt, hogy erősítse nem­zetközi kapcsolatait, össz­hangban az ország európai uniós csatlakozási törek­véseivel. Kuncze Gábor megje­gyezte: nem osztja azokat az aggályokat, amelyeket a rendőrségnél, illetve a vám- és pénzügyőrségnél hangoztattak a határőrség tervezett nyomozati jogkö­rével kapcsolatban. A ha­tárőrök ugyanis csak meg­határozott területen kapná­nak ilyen jogkört, és ez nem sértené a másik két szerve­zet tevékenységét. Megrövidített helyhatóságok Andrássy Antal NÉPSZAVA Holnap (péntek) megyei jogú városok polgármestereivel s a megyei önkor­mányzatok közgyűlési elnökeivel ta­lálkozik Horn Gyula miniszterelnök. Többek között megvitatják az egyes településeken található, de térségi fel­adatokat ellátó oktatási, kulturális, egészségügyi intézmények fenntartá­sának közös finanszírozási gondjait, amely több helyütt már ezek létezését is veszélyezteti. A módosított önkormányzati tör­vény is rendezetlenül hagyta ezt a kér­dést, s jelenleg csakis az érintett ön­­kormányzatok egyezkedési hajlandó­ságán múlik, hogy múzeumok, közép­fokú iskolák, vidéki színházak milyen költségvetésből gazdálkodnak. Ám a szándék kevés, ha nincs pénz. A me­gyei jogú városok polgármesterei ab­ban is szeretnék a miniszterelnök köz­benjárását elnyerni, hogy az ÁVÜ jog­utódja, az ÁPV Rt. végre orvosolja azt a sérelmüket, amely 1989-92 között érte az önkormányzatokat. Annál is inkább, mivel egyedi perek kapcsán, precedens értékű határozatával a Legfelsőbb Bíróság is kötelezte erre a privatizációs szervezetet. Az állami vállalatok átalakulásáról hozott 1989-es törvény szerint ugyan­is a különböző cégek vagyonmérlegé­ben szereplő belterületi föld értékének megfelelő üzletrész az önkormányza­tokat illeti. Az ÁVÜ azonban a tör­vény 1992-es módosításáig egy sajá­tos matematikai képlet alapján szá­molta el az üzletrészek értékét, így je­lentősen megrövidítette az önkor­mányzatokat. Balatonföldváron pél­dául az Express Utazási Iroda vagyo­nából 156 millió forint járt volna a helyi önkormányzatnak, ezzel szem­ben az ÁVÜ csak 49 milliót ajánlott. Dunaújvárosban a Dunaferr átala­kulása több száz millió forint kik­­ésést jelentett az önkormányzatnak­, s Veszprémben is kétszázmillió fo­rintra taksálják az elmaradt vagyon­juttatást. Suchman Tamás privatizációs mi­niszter minapi nyilatkozata szerint azonban az önkormányzatok nyitott kapukat döngetnek. Az átalakult cé­gek telephelye alatti belterületi föld valós értékét felmérték, s a mintegy 60 önkormányzattal folytatott egyezte­tések nyomán a közeljövőben 37 mil­liárd forintnyi igényt elégítenek ki. Tizenötmilliárdot készpénzben, a töb­bit részvények formájában. Árverezett az APEH Adóhátralék fejében lefoglalt tárgyakból rendezett árve­rést szerdán Szolnokon az APEH Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Igazgatósága. Az árverés abban a központi csar­nokban történt, amelyet az adóhatóság a megyei egész­ségbiztosítási pénztárral közösen alakított ki. A kezde­ményezéstől azt várják, hogy csökken majd a végrehajtás költsége. Az árverésen több számító- és pénztárgépre, egy fénymásoló berendezésre, valamint összerakható fémpolc rendszerre lehetett licitálni. A vagyontárgyak általában a kikiáltási ár harmadáért találtak új gazdára. Visszavonulóban az influenzajárvány NÉPSZAVA-információ Magas szinten stagnál, de már a leszálló ágba érkezett az influenzajárvány. Január 22. és 28. között 72 ezer 553 megbetegedést jelzett a je­lentőszolgálat az ország­ban - mondta szerdai saj­tótájékoztatóján dr. Straub Ilona, az Országos Köz­egészségügyi Intézet Jár­ványügyi Főosztályának vezetője. Ez a szám tíz szá­zalékkal kisebb az előző hetinél. A járvány leszálló ágba lépett, körülbelül négy hétig tarthat még. A bete­gek 25,5 százalékát vették táppénzes állományba a múlt héten, 9,3 százalékuk­nál tapasztaltak szövőd­ményt, 297 fertőzöttet szál­lítottak kórházba, tizen­öten pedig meghaltak az influenza következtében. Még mindig a Dunántúl három megyéjében (Győr- Moson-Sopron, Vas és Ko­márom) volt a legmagasabb az úgynevezett „érintett­ség”. A keleti országrészben levő határ menti megyék­ben viszonylagosan magas a betegség előfordulása, a legkevésbé érintett terüle­tek közé Baranya, Heves, Nógrád, Somogy és Tolna megye, valamint a főváros tartozott. A 15 éven aluli betegek aránya 30,8 százalékra emelkedett. Nem várható a betegség robbanásszerű elterjedése ebben a kor­osztályban, többek között a nemsokára bekövetkező síszünet miatt sem. Tolna megyében kiemel­kedően nagy (30,4 százalék) a szövődményes esetek ará­nya. Ez azzal magyarázha­tó, hogy az emberek már csak akkor fordulnak or­voshoz, amikor már súlyo­sabbá vált a betegségük. Az elmúlt hat hét során össze­sen 339 ezer 567 beteg (az ország lakosságának mint­egy 3,4 százaléka) fordult orvoshoz influenzaszerű tü­netekkel. Szakemberek sze­rint a valóságos betegszám ennél jóval nagyobb. Megbetegedési adatok 1996 4. hetében Terület BetegekTáppénzbe vettekSzövődményes esetekKórházba szállítottakHalottak Budapest 7607 7­89 361 Baranya 511 143 302 -Bács-Kiskun 5034 1447 2627 - Békés 4075 734 776 151 Borsod-A.-Z. 6473 1291 434 522 Csongrád 4139 813 6707 -Fejér 2675 846 1463 -Győr-M.-S. 6736 2266 656 221 Hajdú-Bihar 4921 1375 612 253 Heves 1147 245 673 2 Jász-N.-Sz. 2586 869 89 13-Komárom-E. 3095 856 3282 Nógrád 391 90 174 -Pest 6753 1943 1231 211 Somogy 1486 459 592 Szabolcs-Sz.-B. 5331 801 364 201 Tolna 572 96 174 10-Vas 4124 1076 144 11-Veszprém 2892 727 242 37-Zala 2005 505 3855 Összesen: 72553 16582 6775 297 15 * nincs adat Több egyetemen csökkenhet a támogatás (Folytatás az 1. oldalról) Értesüléseink szerint az egyetemek és főiskolák nem tudják kigazdálkodni a tá­mogatás csökkenését, mivel az elmúlt nyáron végrehaj­tott leépítések felemésztet­ték tartalékaikat. A művelődési minisztéri­um által elfogadott és a Fel­sőoktatási és Tudományos Tanács által támogatott ja­vaslat szerint két lépcsőben térnek át az új rendszerre. A jelenlegi és a modell alap­ján számított támogatás kü­lönbségének felével csök­kentik júliustól azon egye­temek és főiskolák támoga­tását, ahol a normatíva alapján kevesebb pénz jár­na, mint a jelenlegi támoga­tás, míg a jövő évtől kapják a számítás alapján a támo­gatást. A normatív finanszírozás rendszerének előkészítése során a Felsőoktatási és Tu­dományos Tanács a Műve­lődési és Közoktatási Mi­nisztériummal együttmű­ködve hét egyetemi és hét főiskolai szakirányra állapí­tott meg képzési normatí­vát. Ebben figyelembe ve­szik, hogy egy szakirány mennyire elmélet- vagy gyakorlatigényes, és egy hallgatóra számítva hány oktatóra és kisegítősze­mélyzetre van szükség. Az új finanszírozási rendszer­ben csak az így megállapí­tott számú oktató és segítő­személyzet bérét finanszí­rozza az állam, minden szak­irányon egységesen. Tovább húzódhat az alkotmány-előkészítés Az alkotmányozás volt a témája a Belpolitikai Kuta­tások Központja Alapít­vány Jogelméleti Műhelye szerdai budapesti sajtótájé­koztatójának. Kilényi Géza professzor, alkotmánybíró, a műhely szellemi munká­jának vezetője egyebek mellett elmondta: hatalmas pozitívuma ellenére az öt­párti konszenzuson alapuló alkotmányozás azt a ve­szélyt rejti magában, hogy mivel több sarkalatos kér­désben nem alakul ki egy­­egy javaslat teljes támoga­tottsága, „eklektikus” lesz az új alaptörvény. Az alkotmánybíró úgy vélekedett, hogy nem cél­szerű időkeretek közé szo­rítani a folyamatot. Hozzá­tette: a jogászszakma min­dig is irreálisnak tartotta a kormányprogramban kitű­zött, 1995 nyarára szóló határidőt.

Next