Népszava, 1996. június (124. évfolyam, 127–151. sz.)
1996-06-25 / 147. szám
12 1996. JÚNIUS 25., KEDD AUTÓVILÁG Márkától függő szervizköltség A garanciális javítás ingyenes, az időszaki átvizsgálásért fizetni kell NÉPSZAVA-információ Törvény szerint egy év garancia mindenképpen jár az új autóra, de sok gyártó, különösen a távol-keletiek már három évet vállalnak, míg a karosszéria átrozsdásodására hat-hét év a garancia. Ez teljes körű ingyenes javítást jelent. Kivételt képeznek a folyamatosan elhasználódó alkatrészek és a hozzájuk kapcsolódó vizsgálatok, tehát fizetni kell az olaj és az olajszűrő, a légszűrő, a gyertya árát. A szavatosság, amelyet rendszerint a garancia utáni 1-2 évre vállalnak, a főbb alkatrészek cseréjére, illetve a rejtett hibák javítására vonatkozik. Ezekben az esetekben a kocsitulajdonosnak igazolnia kell, hogy vétlen a baj keletkezésében. Előfordult már, hogy a gyárilag felragasztott szélvédő buborékos lett - mondta Harsai László, az Óbudai Autójavító Kft. és VW-márkaszerviz kereskedelmi vezetője. Persze itt egyértelmű volt, hogy a hibát nem a használó okozta. Más esetekben viszont - például ha a motor megy tönkre - vitás kérdés lehetne, hogy gyári hiba vagy tulajdonosi mulasztás áll az ügy hátterében. Ennek elkerülésére találták ki - mondták a márkaszervizek munkatársai - a kötelező átvizsgálást. Ez a karbantartás nem tartozik a garanciális javítások körébe, azaz fizetni kell érte. Ilyenkor ellenőrzik a folyadékokat, a szelepeket, a gyújtást, olajat cserélnek. Egyes szakaszokban megnézik a motort, az ékszíjakat, a fékbetétet, a karosszériát, a fedélzeti számítógépes rendszert is. Aki például Opelt vagy Volkswagent vásárol, annak 15 ezer kilométerenként vagy évente át kell nézetnie gépkocsiját a szerelővel, akinél alkalmanként mintegy 15-19 ezer forintot hagy ott. A Suzuki-forgalmazók az első vizsgálat költségeit átvállalják. A későbbiekben az előírás szerint 10 ezer kilométerenként vagy 6 havonta szükséges az immár nem ingyenes - körülbelül 18-20 ezer forintos - szervizelés. A nyolcadik alkalommal kicserélik a bordásszíjat, amiért újabb 15 ezer forintot fizethetünk ki. A Renault gépkocsiknál az első évben 10 ezer, illetve dízel autóknál 7500 kilométerenként kötelezőek az ellenőrzések, később csak ajánlottak. Az alapvizsgálatok árai 15 ezer forint körül mozognak. Mivel a gyertyákat és a légszűrőt a legtöbb szervizben csak húszezer kilométerenként cserélik, így a páratlan szervizek költsége tíz-húszezer, a párosaké húsz-negyvenezer közé esik. Aki százezer kilométerig folyamatosan a szakszervizbe hordja a kocsiját, az minimum 150 ezer forintos költséggel számolhat. Természetesen csak abban az esetben, ha az autónak nincs semmi baja. A szervizköltség márkánként jelentősen eltérhet, egy nagyobb presztízsű, státusszimbólumnak számító autónál többszöröse, mint egy népautónál. Itt az új Mazda Xedos 6 6-ot. A biztonság és a menetstabilitás javítása érdekében megerősített rugókkal és stabilizátorokkal, valamint módosított rugóütközőkkel szerelték fel, amely így 75 százalékkal jobban fekszi az utat. A szervorásegítő a motor fordulatszámának növekedésével fordítottan arányos módon egyre kevesebb olajat pumpál a kormányműbe, így a Xedos 6 kormánya annál keményebbé, sportosabbá válik, minél gyorsaban halad az autó Hajdú András felvétele Fantomautókon tervezik a jövő Mercedeseit Az autó térkínálata, a vezető mozgási szabadsága, az üléshelyzet és a kezelési kényelem jelentősen befolyásolja a menetbiztonságot - állapították meg a Mercedes kutatóintézetének tudósai. Az új Mercedes-modellek fejlesztése során különös hangsúlyt helyeznek az adaptív (ember és az autó tökéletes összjátékán alapuló) biztonságra. Ehhez igénybe veszik a számítógépes szimuláció és a cyberspace technika segítségét is. Ez azért is fontos, mert az emberek testmagassága nemzedékről nemzedékre nő. A számítógépes szimuláció azonban nem tudja megmondani azt, hogy a jövő embere hogyan fogja érezni magát az új autóban. Ezt a problémát oldja meg a „virtual reality”, a látszólagos valóság névre hallgató szerkezet. A cyberspace program segítségével a tesztpilóták olyan autóba ülhetnek, amely még nem létezik. Az űrhajósok sisakjára emlékeztető fejfedő monitorjára vetített háromdimenziós kép által nyújtott lehetőségek közül a pilóta a kezére húzott varázskesztyűk segítségével választhat, így a legkisebb kapcsoló hibái is felszínre kerülhetnek, mielőtt megkezdődne a sorozatgyártása - szögezte le dr. Wolfgang Gotthild, a Mercedes kutatóközpontjának pszichológusa. .. HM Lengyel FIAT Palio Az év második felében a lengyel utakon is megjelennek a FIAT legújabb autói, a világautónak szánt Paliók. A bielsko-bialai FIAT Auto Polandtól származó hírek szerint még az idén ötvenezer Palio hagyja el a lengyelországi gyárat. Az új modell egyelőre négyajtós változatban és háromféle motorkínálattal kerül a szalonokba. A bielsko-bialai gyárban már folynak a szériagyártás előkészületei. A Paliót a FIAT történetének legnagyobb szériájában készülnek gyártani, de nem csak Lengyelországban: évi egymillió darab összeszerelését jelentette be a cég új főnöke, Roberto Testőre. Ötfajta karosszériával gyártják, és azt ígérik, hogy a most debütált kocsi kínálata kétezerig tizenöt új modellel frissül fel. HA LÁTOM, HOGY VEZETSZ, MEGMONDOM, KI VAGY... A volánnál Tabányi Mihály Surányi Endre írása a NÉPSZAVÁNAK - Mit hoztál a génjeidben, ami elindította benned, a világhírű zeneszerző, tangóharmonikaművészben az autók-motorok iránti rajongást, hisz 1940-től minden versenyen, összejövetelen és napjaink 50 éves veterántalálkozóin is részt veszel? - Apám vasöntő volt a Ganzmozdonygyárban, tőle örökölhettem a gépek iránti vonzódást. Nagyapám tárogatós volt, tőle a zeneszeretetet. Ám én inkább a szerzett képességekben hiszek. Sorsom alakulása ezt bizonyítja: édesanyámmal várakoztam a fogorvosnál óvodáskoromban, s a várószobában álló pianínón kezdtem pötyögtetni. A doktor bácsi kitűnőnek találta a játékom, a hallásomat és az ütemérzékemet, és rábeszélte anyámat, hogy erre taníttasson. Özvegy édesanyám nagy áldozata árán elvégeztem a zeneakadémiát. Ebbe én kocsmai harmonikázással besegítettem, így kezdődött a karrierem, és ennek köszönhetem azt is, hogy az eközben feltörő vágyaimhoz autókat-motorokat tudjak vásárolni. - Miért ezzel a veterán 850-es FIAT-tal fotóztatod magad? - Tudom, csalódást okoztam, mert úgy vélted, a hajdani Alfa Romeo versenyautómmal fogsz megörökíteni, amit 1945-ben veteránként vettem. Egyébként szerénytelennek tartom felsorolni azokat a márkákat, amelyeket birtokoltam és vezettem, de ha kívánod, előállíthatom és vezethetem a mai veteránok közül a legmenőbbet, az 1900-as, kétüléses sport Mercedest. Ilyen volt Katerina Valentének, Sinatrának, Grace Kellynek, akikkel az USÁ-ban együtt tündököltem. Ez az autó nemrégen került a fiam pátyi autómúzeumába. Sándor fiam mégiscsak örökölhette vágyaimat, mert sikerült megszereznie a szintén zenész, pontosabban autóbolond közös barátunk, az elhunyt Kazal Laci sport Wartburgját. Ezzel a típussal a keletnémetek túl akarták szárnyalni az 1900-as sport Mercit, és sikerült is nekik. New Yorkban ebben a szépségkategóriában első díjat nyert. Ebből a típusból csak öt darab készült. (A Merciből éppen tízszer ennyi.) - Hogy foglalnád össze az „autóséletedet”? - Egy 200-as DKW-motort vásároltam 1940-ben, majd szintén a Méra cégtől és ugyancsak használtan egy Adler Junior Carman karosszériás luxus kabrioletet. Újonnan ez a kocsi kétszer annyiba került, mint az Opel Kadett. Nem sorolom, hogy millió kilométert vezettem rendkívüli körülmények között. Első perctől szerettem és élveztem az autót, de sohasem voltam egy vadhajtó. Nálam van egy bűvös sebességhatár, ez a száz kilométer. Ennyivel még élvezetet jelent a vezetés. Lehet gyönyörködni a tájban, a környezetben, és biztonságos az autózás. Meg tudom figyelni a mögöttem és mellettem jövő járműveket, és van fék is. Száz fölött már csak imádság van! Soha nem éltem vissza azzal, hogy nekem milyen autóm volt. Minden kocsimat úgy vezettem, mint ezt a kis FIAT-ot. Sokan a „márkához illően” vezetnek. Én el tudtam viselni a sikert, miként az autóimmal, ezzel sem kérkedtem: ugyanúgy éltem, mint bármely más hétköznapi ember, s így is akarom folytatni! Torinói újdonságok Jó néhány újdonsággal szolgált a 66. Torinói Autószalon. Saetta - villám néven a Ford mutatott be egy tanulmányautót, amelyet a Ghia tervezett. A Fiesta méretű, kétüléses, kemény és vászontetővel is készül, a középső borda egyúttal a merevítőelem szerepét is betölti. A Mercedes-Benz is egy kiskocsit mutatott be SLK típusjelzéssel. A négyméteres autó kemény, de motorral mozgatható tetővel készül 136 és 2,3-as, 193 lóerős változatban. Debütált az első orosz szubkompakt városi villamos autó is. A Togliattiból érkezett VAZ-1151-es 2,6 méteres, kétüléses autó városban 80 kilométert képes közlekedni. A legtöbb kísérleti autót a FIAT mutatta be: a Bravo/Brava alapra építettek terepjáró kupét, aerodinamikailag szinte tökéletes álomautót, amelynek érdekessége, hogy elöl ülhetnek benne hárman, míg hátul csak két ülés van. Húszéves a katalizátor NÉPSZAVA-információ Pontosan húsz éve adta meg az Egyesült Államok környezetvédelmi hivatala az első Lambda-szondás katalizátoró Símió eladására szóló engedélyt A környezetvédelem érdekében tett jelentős lépésben a Volvo, a német Bosch és az amerikai katalizátorgyártó, az Engelbert játszotta a legnagyobb szerepet. A befecskendezéses motorok terén szerzett tapasztalatok birtokában fejlesztették ki a Lambda-szondás katalizátort. A berendezés a kipufogógáz oxigéntartalmát méri, az adatokat pedig a motor működését szabályozó számítógéphez továbbítja. A komputer ezután a katalizátor működésének legmegfelelőbb benzin-levegő keverék előállítására utasítja a befecskendezőberendezést. A leírt folyamat másodpercenként , ötvenszer megy végbe. A keverékképzés ennek köszönhetően rendkívül pontos, a katalizátor pedig a három káros égéstermék - a szén-monoxid, a szénhidrogén és a nitrogén-oxid - több mint 90 százalékát átalakítja. A katalizátort azóta fejlesztették a svéd gyár tervezőmérnökei. Ma már 160 ezer kilométernél is tovább tart a berendezés, a Lambda-szonda előmelegítése s a katalizátor szénbevonatának tökéletesítése révén pedig tovább javult a készülék hatásfoka. Egy Lambda-szondás katalizátoros kipufogó keresztmetszete EGY KALAP ALATT MITSUBISHI ! Vásároljon bármilyen típusú MITSUBISHI gépjárművet a DUNA INTERSERVICE-től és egy MITSUBISHI TV-t kap ajándékba. MITSUBISHI L300 kisáruszállító Akciós ár: 1 746 OOO Ft+áfa-tól A MITSUBISHI MOTORS • AJÁNDÉK MITSUBISHI TV • Tökéletes szín • Extra lapos képernyő • • 63 cm képátmérő • Multi teletext • DUNA INTERSERVICE Kft. Központi telephely: 1037 Budapest, Zay u. 24. Tel.: 250-4065, Tel./fax: 188-9175 Gépjármű-bemutató terem: 1134 Budapest, Róbert K. krt.47. Tel.:270-2121,Tel./Fax:270-2122 A MITSUBISHI MOTORS