Népszava, 1996. június (124. évfolyam, 127–151. sz.)

1996-06-25 / 147. szám

12 1996. JÚNIUS 25., KEDD AUTÓVILÁG Márkától függő szervizköltség A garanciális javítás ingyenes, az időszaki átvizsgálásért fizetni kell NÉPSZAVA-információ Törvény szerint egy év garancia minden­képpen jár az új autóra, de sok gyártó, különösen a távol-keletiek már három évet vállalnak, míg a karosszéria átrozs­­dásodására hat-hét év a garancia. Ez tel­jes körű ingyenes javítást jelent. Kivételt képeznek a folyamatosan elhasználódó alkatrészek és a hozzájuk kapcsolódó vizsgálatok, tehát fizetni kell az olaj és az olajszűrő, a légszűrő, a gyertya árát. A szavatosság, amelyet rendszerint a garancia utáni 1-2 évre vállalnak, a főbb alkatrészek cseréjére, illetve a rejtett hibák javítására vonatkozik. Ezekben az esetek­ben a kocsitulajdonosnak igazolnia kell, hogy vétlen a baj keletkezésében. Előfordult már, hogy a gyárilag felra­gasztott szélvédő buborékos lett - mondta Harsai László, az Óbudai Autójavító Kft. és VW-márkaszerviz kereskedelmi veze­tője. Persze itt egyértelmű volt, hogy a hibát nem a használó okozta. Más esetek­ben viszont - például ha a motor megy tönkre - vitás kérdés lehetne, hogy gyári hiba vagy tulajdonosi mulasztás áll az ügy hátterében. Ennek elkerülésére ta­lálták ki - mondták a márkaszervizek munkatársai - a kötelező átvizsgálást. Ez a karbantartás nem tartozik a garan­ciális javítások körébe, azaz fizetni kell érte. Ilyenkor ellenőrzik a folyadékokat, a szelepeket, a gyújtást, olajat cserélnek. Egyes szakaszokban megnézik a motort, az ékszíjakat, a fékbetétet, a karosszériát, a fedélzeti számítógépes rendszert is. Aki például Opelt vagy Volkswagent vásárol, annak 15 ezer kilométerenként vagy évente át kell nézetnie gépkocsiját a szerelővel, akinél alkalmanként mint­egy 15-19 ezer forintot hagy ott. A Suzu­­ki-forgalmazók az első vizsgálat költsé­geit átvállalják. A későbbiekben az elő­írás szerint 10 ezer kilométerenként vagy 6 havonta szükséges az immár nem in­gyenes - körülbelül 18-20 ezer forintos - szervizelés. A nyolcadik alkalommal ki­cserélik a bordásszíjat, amiért újabb 15 ezer forintot fizethetünk ki. A Renault gépkocsiknál az első évben 10 ezer, illet­ve dízel autóknál 7500 kilométerenként kötelezőek az ellenőrzések, később csak ajánlottak. Az alapvizsgálatok árai 15 ezer forint körül mozognak. Mivel a gyertyá­kat és a légszűrőt a legtöbb szervizben csak húszezer kilométerenként cserélik, így a páratlan szervizek költsége tíz-húsz­ezer, a párosaké húsz-negyvenezer közé esik. Aki százezer kilométerig folyama­tosan a szakszervizbe hordja a kocsiját, az minimum 150 ezer forintos költséggel számolhat. Természetesen csak abban az esetben, ha az autónak nincs semmi baja. A szervizköltség márkánként jelentősen eltérhet, egy nagyobb presztízsű, stá­tusszimbólumnak számító autónál több­szöröse, mint egy népautónál. Itt az új Mazda Xedos 6­ 6-ot. A biztonság és a menetstabilitás javítása érdekében megerősített rugókkal és stabilizátorok­­kal, valamint módosított rugóütközőkkel szerelték fel, amely így 75 százalékkal jobban fekszi az utat. A szervorásegítő a motor fordulatszámának növekedésével fordítottan arányos módon egyre kevesebb olajat pumpál a kormányműbe, így a Xedos 6 kormánya annál keményebbé, sportosabbá válik, minél gyorsaban halad az autó Hajdú András felvétele Fantomautókon tervezik a jövő Mercedeseit Az autó térkínálata, a vezető mozgási szabadsága, az üléshelyzet és a keze­lési kényelem jelentősen befolyásolja a menetbiztonságot - állapították meg a Mercedes kutatóintézetének tudósai. Az új Mercedes-modellek fej­lesztése során különös hangsúlyt he­lyeznek az adaptív (ember és az autó tökéletes összjátékán alapuló) biz­tonságra. Ehhez igénybe veszik a szá­mítógépes szimuláció és a cyberspace technika segítségét is. Ez azért is fon­tos, mert az emberek testmagassága nemzedékről nemzedékre nő. A számítógépes szimuláció azonban nem tudja megmondani azt, hogy a jövő embere hogyan fogja érezni ma­gát az új autóban. Ezt a problémát oldja meg a „virtual reality”, a lát­szólagos valóság névre hallgató szer­kezet. A cyberspace program segít­ségével a tesztpilóták olyan autóba ülhetnek, amely még nem létezik. Az űrhajósok sisakjára emlékeztető fejfedő monitorjára vetített három­dimenziós kép által nyújtott lehetősé­gek közül a pilóta a kezére húzott va­rázskesztyűk segítségével választhat, így a legkisebb kapcsoló hibái is fel­színre kerülhetnek, mielőtt megkez­dődne a sorozatgyártása - szögezte le dr. Wolfgang Gotthild, a Mercedes kutatóközpontjának pszichológusa. .. HM Lengyel FIAT Palio Az év második felében a len­gyel utakon is megjelennek a FIAT legújabb autói, a vi­lágautónak szánt Paliók. A bielsko-bialai FIAT Auto Polandtól származó hírek szerint még az idén ötvenezer Palio hagyj­a el a lengyelországi gyárat. Az új modell egyelőre négyaj­tós változatban és három­féle motorkínálattal kerül a szalonokba. A bielsko-bialai gyárban már folynak a szériagyár­tás előkészületei. A Paliót a FIAT történetének legna­gyobb szériájában készül­nek gyártani, de nem csak Lengyelországban: évi egy­millió darab összeszerelé­sét jelentette be a cég új főnöke, Roberto Testőre. Öt­fajta karosszériával gyárt­ják, és azt ígérik, hogy a most debütált kocsi kíná­lata kétezerig tizenöt új modellel frissül fel. HA LÁTOM, HOGY VEZETSZ, MEGMONDOM, KI VAGY... A volánnál Tabányi Mihály Surányi Endre írása a NÉPSZAVÁNAK - Mit hoztál a génjeidben, ami elindította benned, a világhírű zeneszerző, tangóharmonika­­művészben az autók-motorok iránti rajongást, hisz 1940-től minden versenyen, összejövete­len és napjaink 50 éves veterán­találkozóin is részt veszel? - Apám vasöntő volt a Ganz­­mozdonygyárban, tőle örököl­hettem a gépek iránti vonzódást. Nagyapám tárogatós volt, tőle a zeneszeretetet. Ám én inkább a szerzett képességekben hiszek. Sorsom alakulása ezt bizonyít­ja: édesanyámmal várakoztam a fogorvosnál óvodáskorom­ban, s a várószobában álló pia­­nínón kezdtem pötyögtetni. A doktor bácsi kitűnőnek találta a játékom, a hallásomat és az ütemérzékemet, és rábeszélte anyámat, hogy erre taníttasson. Özvegy édesanyám nagy áldo­zata árán elvégeztem a zeneaka­démiát. Ebbe én kocsmai har­­monikázással besegítettem, így kezdődött a karrierem, és en­nek köszönhetem azt is, hogy az eközben feltörő vágyaimhoz autókat-motorokat tudjak vá­sárolni. - Miért ezzel a veterán 850-es FIAT-tal fotóztatod magad? - Tudom, csalódást okoztam, mert úgy vélted, a hajdani Alfa Romeo versenyautómmal fogsz megörökíteni, amit 1945-ben veteránként vettem. Egyébként szerénytelennek tartom felsorol­ni azokat a márkákat, amelye­ket birtokoltam és vezettem, de ha kívánod, előállíthatom és ve­zethetem a mai veteránok közül a legmenőbbet, az 1900-as, ké­tüléses sport Mercedest. Ilyen volt Katerina Valentének, Sinat­rának, Grace Kellynek, akikkel az USÁ-ban együtt tündököltem. Ez az autó nemrégen került a fi­am pátyi autómúzeumába. Sándor fiam mégiscsak örö­kölhette vágyaimat, mert sike­rült megszereznie a szintén ze­nész, pontosabban autóbolond közös barátunk, az elhunyt Ka­zal Laci sport Wartburgját. Ez­zel a típussal a keletnémetek túl akarták szárnyalni az 1900-as sport Mercit, és sikerült is ne­kik. New Yorkban ebben a szép­ségkategóriában első díjat nyert. Ebből a típusból csak öt darab készült. (A Merciből éppen tíz­szer ennyi.) - Hogy foglalnád össze az „autóséletedet”? - Egy 200-as DKW-motort vásároltam 1940-ben, majd szin­tén a Méra cégtől és ugyancsak használtan egy Adler Junior Car­man karosszériás luxus kabrio­­letet. Újonnan ez a kocsi két­szer annyiba került, mint az Opel Kadett. Nem sorolom, hogy millió kilométert vezettem rend­kívüli körülmények között. Első perctől szerettem és élveztem az autót, de sohasem voltam egy vad­hajtó. Nálam van egy bűvös sebességhatár, ez a száz kilométer. Ennyivel még élveze­tet jelent a vezetés. Lehet gyö­nyörködni a tájban, a környezet­ben, és biztonságos az autózás. Meg tudom figyelni a mögöt­tem és mellettem jövő jármű­veket, és van fék is. Száz fölött már csak imádság van! Soha nem éltem vissza azzal, hogy ne­kem milyen autóm volt. Minden kocsimat úgy vezettem, mint ezt a kis FIAT-ot. Sokan a „már­kához illően” vezetnek. Én el tudtam viselni a sikert, miként az autóimmal, ezzel sem kérked­tem: ugyanúgy éltem, mint bár­mely más hétköznapi ember, s így is akarom folytatni! Torinói újdonságok Jó néhány újdonsággal szolgált a 66. Torinói Autószalon. Saetta - villám­­ néven a Ford mutatott be egy tanulmányautót, amelyet a Ghia tervezett. A Fiesta méretű, kétülé­ses, kemény és vászontetővel is készül, a középső borda egyúttal a merevítőelem szerepét is betölti. A Mercedes-Benz is egy kiskocsit mutatott be SLK típusjelzéssel. A négyméteres autó kemény, de motorral mozgatható tetővel készül 136 és 2,3-as, 193 lóerős változatban. Debütált az első orosz szubkompakt városi villamos autó is. A Togliattiból érkezett VAZ-1151-es 2,6 méteres, kétüléses autó városban 80 kilo­métert képes közlekedni. A legtöbb kísérleti autót a FIAT mutat­ta be: a Bravo/Brava alapra építettek te­repjáró kupét, aerodinamikailag szinte tökéletes álomautót, amelynek érdekes­sége, hogy elöl ülhetnek benne hárman, míg hátul csak két ülés van. Húszéves a katalizátor NÉPSZAVA-információ Pontosan húsz éve adta meg az Egyesült Államok környezetvédelmi hivatala az első Lambda-szondás katalizátoró S­­­ímió eladá­sára szóló engedélyt A kör­nyezetvédelem érdekében tett jelentős lépésben a Vol­vo, a német Bosch és az amerikai katalizátorgyár­tó, az Engelbert játszotta a legnagyobb szerepet. A be­­fecskendezéses motorok terén szerzett tapasztala­tok birtokában fejlesztet­ték ki a Lambda-szondás katalizátort. A berendezés a kipufogógáz oxigéntar­talmát méri, az adatokat pedig a motor működését szabályozó számítógéphez továbbítja. A komputer ez­után a katalizátor működé­sének legmegfelelőbb ben­zin-levegő keverék előállí­tására utasítja a befecsken­dezőberendezést. A leírt folyamat másodpercenként ,­ ötvenszer megy végbe. A keverékképzés ennek kö­szönhetően rendkívül pon­tos, a katalizátor pedig a három káros égéstermék - a szén-monoxid, a szénhid­rogén és a nitrogén-oxid - több mint 90 százalékát át­alakítja. A katalizátort az­óta fejlesztették a svéd gyár tervezőmérnökei. Ma már 160 ezer kilométernél is to­vább tart a berendezés, a Lambda-szonda előmelegí­tése s a katalizátor szén­­bevonatának tökéletesíté­se révén pedig tovább ja­vult a készülék hatásfoka. Egy Lambda-szondás katalizátoros kipufogó keresztmetszete EGY KALAP ALATT MITSUBISHI ! Vásároljon bármilyen típusú MITSUBISHI gépjárművet a DUNA INTERSERVICE-től és egy MITSUBISHI TV-t kap ajándékba. MITSUBISHI L300 kisáruszállító Akciós ár: 1 746 OOO Ft+áfa-tól A MITSUBISHI MOTORS • AJÁNDÉK MITSUBISHI TV • Tökéletes szín • Extra lapos képernyő • • 63 cm képátmérő • Multi teletext • DUNA INTERSERVICE Kft. Központi telephely: 1037 Budapest, Zay u. 24. Tel.: 250-4065, Tel./fax: 188-9175 Gépjármű-bemutató terem: 1134 Budapest, Róbert K. krt.47. Tel.:270-2121,Tel./Fax:270-2122 A MITSUBISHI MOTORS

Next