Népszava, 1996. szeptember (124. évfolyam, 204–228. sz.)

1996-09-11 / 212. szám

NÉPSZAVA Népbetegség a csontritkulás Az orvosok „néma járványnak” hívják a csont­ritkulást, mert hosszú éveken át tünet nélkül, csendben támad. Amikor a gerincben, a háton, az ágyéktájon vagy a végtagokon fájdalom je­lentkezik, alig van már remény a gyógyulásra. A gyógyszeres kezelés és az aktív testmozgás azonban megállíthatja, illetve csökkentheti a kór terjedését. NÉPSZAVA-információ A csontritkulás - oszteopo­­rózis - népbetegség, hiszen a hazai lakosság közel 10 százaléka szenved tőle. Tíz­­milliárd forint is lehet - a szakemberek számítása szerint - az a kiadás, amellyel a betegség az ál­lamkasszát terheli évente. Sokba kerül az évi 15 ezer combnyaktörés, a 20 ezer alkartörés, a 30 ezer csigo­lyatörés kezelése, a táp­pénz, a munkakiesés, a te­rápiás és a kórházi gyó­gyítás. A combnyaktörést szenvedők közül egy éven belül minden ötödik-ne­gyedik beteg meghal - állít­ják az orvosok. Az emberi testben a csontrendszer tömege 30- 35 éves kor után csökkenni kezd, ez azonban még nem kóros folyamat, de 50 kö­rül úgy a férfiaknál, mint a nőknél felgyorsulhat. A hölgyeknél a klimax idején nagyobb mérvű lehet a rit­kulás, és akár 5-8 százalé­kot is veszíthet évente a csontozat a korábbi töme­géből. Oka a nemi hormo­nok csökkenésével magya­rázható. Hatvanöt éves kor felett mindkét nemnél egy­forma mértékű már a csont­­ritkulás. A betegség fájdalmas tü­netei lassan, szakaszosan alakulnak ki A kevés moz­gás, az állómunka, a túlzott fizikai megterhelés fokoz­hatja a panaszokat. Fekvő helyzetben a beteg fájdalma csökken. Az oszteoporózis hatására akár már a gyenge ütéstől is végtagtörés, csigo­lyarepedés, combnyaktörés, medencecsont-repedés vagy -törés keletkezhet. A kli­max korába kerülő nő csi­golyáinak roppanásos töré­se gyakori tünet. A csontritkulás kezelésé­nek célja, hogy megállítsa a beteg állapotának további romlását. Fájdalomcsilla­pítót, gyógytornát, úszást, rendszeres, aktív sétát ja­vasol az orvos. Tiltja a sú­lyosabb tárgyak emelését és a hirtelen mozdulatokat. A csonttömeg további csök­kenése kalcium, D-vitamin és hormontartalmú gyógy­szer segítségével állítható meg. A csontritkulás ellen a betegség megelőzése lenne a hatékony küzdelem. Ezt szolgálja a Nemzeti Oszteo­porózis Program, amelynek országszerte az oszteoporó­­ziscentrumok a megvalósí­tói. A betegség korai felis­merése csak műszeres vizs­gálattal lehetséges, melynek eszköze a számítógép-ve­zérelt alkarcsontsűrűség­­mérő készülék. Negyvenhét centrum már ezzel vizsgál, az eredmények biztatóak. Az időben jelentkező pá­cienseknél a korai, tünet­mentes stádiumban kez­dődhet meg a kezelés. A kó­ros csontritkulást a beteg­ség elején megállíthatják. Három vidéki centrum - Kerepestarcsán a kórház reumatológiai osztálya, Harkányban a Gyógyfür­dő Kórház és Miskolcon a Semmelweis Kórház nő­gyógyászata­­ néhány nap­pal ezelőtt a Chinoin Gyógyszergyártól egy-egy készüléket kapott ajándék­ba. A berendezések ünne­pélyes átadásán dr. Poór Gyula, a Magyar Oszteopo­rózis Társaság elnöke el­mondta: - Nagyot léptünk előre a csontritkulás diagnoszti­zálásához nélkülözhetetlen csontsűrűségmérő berende­zések területén. A jövőben is megragadunk minden forrást, hogy a még mindig kevésnek bizonyuló műsze­rek számát tovább növel­hessük. Fontos feladat a centrumokban dolgozó szak­orvosok, a velük kapcsolat­ban lévő háziorvosok, a gyógytornászok és az asz­­szisztensek folyamatos to­vábbképzése. Rá kell éb­reszteni a társadalmat és a közvéleményt a betegség jelentőségére. A program megvalósításának ütemét és a további feladatokat társaságunk szeptember 20-22. között Tatán, kong­resszuson vitatja majd meg. Folytonos fáradtság Vannak, akik gyakran úgy érzik, sosem tudják igazán kipihenni magukat. A folyamatosan fáradtságra pa­naszkodó embert gyakran hiába vizsgálja ki az orvos, semmi szervi bajt nem talál. Ilyenkor a fáradtság előidé­zője a túlfeszített lelkiállapot, az állandó stressz lehet, amit számtalan tényező kiválthat: munkahelyi gondok, családi feszültség, egzisztenciális nehézségek. A fáradt­ság sok ilyen esetben a szervezet biztonsági szerepének a szerepét tölti be, védekezés a tragédiát előidéző túlfeszí­­tettség ellen. A feszült, ideges, kialvatlan ember egyre fáradtabbnak érzi magát. A tüneteket ha megszün­tetni nem is sikerül, de lehet mérsékelni ésszerűbb életmóddal, helyes táplálkozással és sok testmozgással. A fáradt embernek gyakran levegőváltozást, hosszabb utazást javasolna az orvos, legtöbbször azonban nem te­heti meg, várja a mindennapi kötelesség. Helyezzük magunkat néhány percre kényelembe, „kapcsoljuk ki” az agyunkat, és álmodozzunk. Ernyesszük el izmain­kat, lazítsunk testben-lélekben. A néhány perces lazító gyakorlat - ha jól végezzük - enyhíti fáradtságunkat. ÉLETMÓD 1996. SZEPTEMBER 11., SZERDA 13 Önbecsülést ad a lelki tréning Önbizalom nélkül nem lehetünk igazán sikeresek az életben Dimény Julianna írása a NÉPSZAVÁNAK Néha úgy érezzük, hogy el­lenünk esküdött az egész világ: a családunk önző­mód kihasznál minket, a barátok elfordulnak tő­lünk, a kollégák kibírha­­tatlanok, a főnöknek pedig semmi sem jó, noha a lel­künket adjuk a munkába. A sikertelenség morózussá, befelé fordulóvá tesz, sú­lyosabb esetben pedig dep­resszióssá. Önvád marcan­golja a lelket: semmire nem vagyok jó, senkinek sem kellek, nem szeretnek, mi­nek is élek? - borong magá­ban az elkeseredett ember. - Harmincéves koromig - meséli Enad McGiffert, a néhány éve Budapesten élő, amerikai lelki tréner - ab­ban a tudatban éltem, hogy „tragikus hősnőnek” jöt­tem a vilgára. Sorban értek a csapások: autóbalesetben elvesztettem életem legna­gyobb szerelmét, rossz há­zasságot kötöttem, meghalt a testvérem. Sikertelen, keserű, pesszimista voltam. Kétségbeesésemben felke­restem egy lelki tréner tan­folyamát, reméltem, hátha segít a bajomon. Teljesen megváltozott az életem, mert megértettem, hogy magam irányítom a sorsomat. A lehetőségek ez­rei közül választhatom ki azt az egyet, amellyel vála­szolok majd az engem ért pillanatnyi hatásra. Hu­szonegy éve járok az új úton, részt vettem sok-sok tré­ningen, rengeteget tanul­tam azóta. Bár tíz évnél tovább tanítottam a georgetowni egyetemen, angol nyelvet és irodalmat, a tréning hatá­sára pályát választottam, humanisztikus pszichológi­át tanultam. Odakinn, Ame­rikában ez­ a­ megelőzés tu­dományága. Nem betegek­kel, kóros lelkű páciensek­kel, hanem az egyszerű, a mindennapi gondokkal, a sikertelenséggel, a boldog­talansággal küzdő embe­rekkel foglalkozik. A lelki tréning nem gyógyít, nem gyógyszeres, csak utat mu­tat a tévelygőnek, tanácsot ad, hogyan élhetne köny­­nyebben, kiegyensúlyozot­­tabban, boldogabban. Ön­ismeretre oktat és arra, mi­ként viselkedjen embertár­saival, hogyan tegye túl ma­gát a kudarcokon, a sors­csapásokon. - Miért fontos az önisme­ret? - A kiegyensúlyozott, harmonikus lélek önbiza­lommal teli, megértő, szere­tettel fordul embertársai felé. Mások érzelmeit ön­magunk ismerete nélkül nem érthetjük meg. Gyermekkorban a szülő, a pedagógus belénk oltott egy képet önmagunkról, amely gyakran hamis és nem tükrözi a valóságot. A csecsemők hatalmas „sze­­retetcsomaggal” születnek, kíváncsiak, érdeklődők, nem ismerik a félelmet, mosolyognak mindenkire, magukhoz ölelnék a vilá­got. A lelkük teli van pozi­tív érzelemmel. Bár öntu­datlanok még, néhány hó­naposan már figyelik, érzik az őket körülvevő világot. Látják, mint változik meg szüleik tekintete, viselke­dése, ha bepiszkítják a ru­hát, sírásba kezdenek vagy nem alszanak akkor, ami­kor elvárnak tőlük. Az ad­dig mosolygó, gügyögő fel­nőttarc egyszeriben meg­változik: ráncolja a homlo­kát, ingatja a fejét, sőt oly­kor hangosan szidalmazza a kicsit. A csecsemő érzi, megérti, hogy a szeretetért „teljesítenie” kell, úgy vi­selkedni, ahogyan a felnőt­tek elvárják tőle. A hagyományos európai nevelés sajnos ma is leg­többször nem más, mint a gyermekre kényszerített elvárások, követelmények halmaza. Csecsemőkortól a felnőtté érésig eszerint kellene élni, mert ez a szere­tet „ára”. A szülő természe­tesnek tartja kívánságai teljesítését, tilalmai betar­tását, hisz maga is ezt tette gyermekkorában, így ta­nulta a szüleitől, így látja a rokonságban. Szeretne jó szülő lenni, és úgy véli, az általa megtanult út az egyetlen helyes követendő cél. Alig néhány hónapos a baba, ülni, állni tanítgat­­ják, szelíd erőszakkal bili­re szoktatnák, holott lehet, fejletlen még rá a teste. Ké­sőbb az iskolában rendre, fegyelemre nevelné a peda­gógus. És közben folyton újabb teljesítményre sar­kallná. Ha a gyerek nem úgy viselkedik, mint „ille­ne” és elvárnák tőle, nem úgy vagy nem azt teljesíti, kihívja maga ellen a felnőt­tek haragját. Szidják, kriti­zálják, büntetik, olykor el­verik. „Nevelni kell a gye­reket! ” - állítják sokan, és nem veszik észre, hogy köz­ben alaposan elvették az önbizalmát, megnyirbálták az önbecsülését. Pedig a gyermek olyan, mint a tökéletes magocs­­ka. Minden jó tulajdonság megvan benne, csak ápolni, „locsolni” kellene sok-sok szeretettel, és hagyni, fej­lődjék a természete, a ké­pességei szerint önmagává. Nem kellene mindenáron beleavatkozni a fejlődésé­be. A legtöbb felnőtt ön­maga tükörképévé alakí­taná gyermekét, mert tit­kon azt hiszi, így lehet csak tökéletes. Szeretné, ha úgy gondolkodna, azt tenné, mint ő, megegyezne az értékrendjük, a felfogá­suk, az ízlésük. Ha ő Mo­zartért rajong, a gyerektől is ezt várná, és megbot­­ránkozik, ha csemetéje he­lyette Bon Jovit hallgatja. - A gátlásokkal, félel­mekkel teli gyermekből szorongó felnőtt lesz. Ho­gyan küzdheti le magában ezt az érzést?­­ Úgy érzik sokan­­ a „nevelés” hatására hogy nem elég szépek, szorgal­masak, okosak. A gátlások­tól többféle módon szaba­dulhatnak. Van, aki önma­ga képes felülkerekedni rajta, másoknál viszont a csoportos tréning a leg­gyorsabb célravezető út. A foglalkozáson szakem­ber világít rá a hallgatók erényeire és hibáira. Meg­tanítja, hogyan uralkodja­nak érzelmeiken, miként szeressék önmagukat és másokat. Hogyan viselked­jenek embertársaikkal a si­ker, az elismerés érdeké­ben. Megérteti, hogy mások szimpátiájára csak akkor számíthatnak, ha önma­gukkal elégedettek és béke van a lelkükben. A tréningeken azt taní­tom, nincs értelmetlen, cél­talan hiba, kudarc az élet­ben. Szükség van rá a sze­mélyiség fejlődéséhez. A pillanatnyi lelki fájdalom hasznunkra válhat még ké­sőbb, okulhatunk belőle. - Teli vagyunk negatív indulatokkal. Hogyan lehe­tünk rajtuk úrrá? - Nehéz, mert milliónyi idegesítő inger, stresszha­tás éri az embert a külvi­lágból. Ha kellemetlenség éri, legjobb, ha „megbeszé­li” önmagával a történte­ket, nyugtatja indulatait, mielőtt válaszolna rá. Tu­dat alatt mindenki úgy érzi, minden kérdésben neki le­het csak igaza. Ha azonnal választ ad az őt ért negatív hatásra, bizonyára elmér­gesíti csak a helyzetet. Azt tanácsolom, kérdezze meg a válasz előtt mindig önma­gától: mi a célom, mi tesz jót nekem és az embertár­samnak? Csak ezután csele­kedjen! - Sokan szenvednek a szeretethiánytól. Tanulható lenne a szeretet is? - Mindenkiben él szere­tet, hiszen ezzel jött a világ­ra. Hogy hogyan szeret, mi­re használja ezt az érzést az életben, azt gyermekkor­ban tanulja meg. Az akkori környezet, a szülő alakítja olyanná, amilyen majd fel­nőtt korában él a lelkében. Van, akiből önző, csak ön­magát szerető felnőtt válik, más csak az autóját, a pén­zét szereti, de akadnak so­kan, akik szeretettel for­dulnak embertársaik felé. Kritikus önelemzéssel meg­változtatható a „negatív” szeretet úgy, hogy általa az egyén és a környezet is bol­dogabb lesz. Enttd McGiffert: Aki ismeri önmagát, sikeresebb, kiegyensúlyo­zottabb, boldogabb lehet az életben Pályázat pedagógusoknak A tanító, a tanár élete szün­telen kihívás, próbatétel. A legjobban kidolgozott, be­vált óra is csődöt mondhat hirtelen a pedagógus fá­radtságától, indiszponált­­ságától, egyetlen gyerek vá­ratlan vagy éppen megszo­kott agressziójától, kialvat­lanságától, addig ismeretlen családi problémájától. Min­den osztályban akadhat segítségre szoruló tanár­réme, létrejöhet egy prob­lematikus helyzet. Ilyenkor sokat számít a tanár sze­mélyisége, talpraesettsége, empátiás készsége, hiszen ezekre a helyzetekre látszó­lag nincsenek szabványos megoldások. A Mentálhigiénés Prog­ramiroda ahhoz szeretne tevékeny, folyamatos se­gítséget nyújtani, hogy a jó megoldások éppen azok­nak a mások számára is hasznosítható, mélyebb ele­meiért nyilvánosságot kap­janak, közkinccsé váljanak. Ezért az első, lezajlott, si­­keres pályázati forduló után újra pályázatot hirde­tünk gyakorló pedagógu­sok számára. Várjuk azokat a maxi­mum 5 gépelt oldalas ta­nulmányokat, esetismerte­téseket, amelyekben a sike­res megoldást az empátia, a pozitív késztetés, a támoga­tás, a bizalom, az önbiza­lom növelése, a sikerhez se­gítés, a szeretet kulcsszavai­val írhatjuk le. Kérjük a feladó pontos adatait egy külön lapon közölni. A tíz legjobb ta­nulmányt 15 000 forintos pénzjutalommal díjazzuk, és szaklapokban megjelen­tetjük. Beküldési határidő: 1996. november 30. Cím: Mentálhigiénés Programiroda, Gáspár Zsu­zsa oktatási igazgató, 1281 Budapest, 27. Pf. 34. Pihenés a kastélyhotelban Bányai János írása a NÉPSZAVÁNAK A címben jelzett helyszín természeti szépségei és pormentes, tiszta levegő­je miatt minden évszakban kedvelt a túrázni és pihenni vágyók körében. A közeljövőben is sokan szeretnének ide eljutni, az említetteknek ajánlható a Hunguest szilvásváradi kastélyho­telje, amely olcsón biztosít szállást és étkezést egyedül­állóknak, házas­pároknak és diák, valamint felnőtt kirándulóknak. Diákcsoportoknak a szállásdíj személyenként és éjszakán­ként szeptemberben 550 Ft, míg októ­ber 1.-december 20. között 100 Ft­­tal olcsóbb. Az is előnyös, hogy regge­lit 300, míg ebédet vagy vacsorát egyaránt 350 Ft-ért biztosítanak a ta­nulóknak. Többeknek az is vonzó le­het, hogy a gyerekeket nem tömeg­­szálláson, hanem 3-4 ágyas, zuhany­fülkés szobákban helyezik el. Ugyan­itt felnőttek őszi pihenésére is mód nyílhat mérsékelt áron szeptember 15. és október 31. között. Két személy teljes panzióval négy napot 13 000, míg hat napot 21 200 Ft-ért tölthet el. Lehetséges a félpan­ziós igénybevétel is, ez esetben a fi­zetség 9990, illetve a hatnapos páros tartózkodásnál 16 000 Ft. Elhelye­zés kétágyas, zuhanyozós szobákban. Ha felnőttcsoportok kérik a négy-, il­letve hatnapos üdülést, az említett árakból 10 százalék kedvezményben részesülhetnek. Szilvásváradon szí­nes és változatos programajánlattal várják a vendégeket. Helyben meg­tekinthető a fogathajtó-világbajnok­ság pályája, a lótenyésztéstörténeti kiállítás, az Orbán házban elhelyezett néprajzi gyűjtemény, a múlt század közepén épült kerek templom. A kö­zeli Szalajka-völgyben az erdei sza­badtéri múzeumot és a pisztrángte­nyészetet lehet megtekinteni, és a ro­mantikus erdei kisvasutat sem szabad kihagyni. Ezenkívül több gyalogtúrát lehet tenni a környékre. A helyeket telefo­non lehet megrendelni a 06/36/355- 211-es számon. Befejezésül azt is jó tudni, hogy Szilvásról menetrend sze­rinti autóbuszjárattal Eger is megkö­zelíthető, ahol a barokkos műemlék belváros, valamint több múzeum és természetesen a vár kínál számtalan látnivalót. Üdüljön velünk Múlt heti rejtvényünk helyes meg­fejtői közül BENCS JÁNOS (7447 Oszlopán, Ady Endre út 8. sz. alatti) lakos nyerte a HUNGUEST ajándékát, egy kétszemélyes, egy­hetes üdülési beutalót. Műsoros VICO-videokazettát nyertek: Sza­bados T. Pálné (1192 Budapest, Nagykőrösi út 28.), Keibinger József (9700 Szombat­hely, Szent István király útja 119.), Katona János (5350 Tiszafüred, Mák út 312.), Ok­kel Lajosné (9463 Sopronhorpács), Fábián Gézáné (2461 Tárnok, Szabadság út 41.). Könyvjutalmat nyertek: Jankó Marianna (2459 Rácalmás, Kulcsi út 19 ), Szabó Já­­nosné (6300 Kalocsa, Erkel F. út 33.), Né­meth Mária (2721 Pilis, Lehel út 6/b), Tóth József (2360 Gyál, Landler J. út 14.), Dékány József (3000 Hatvan, Tabán út 10.). A megfejtéseket a Népszava szerkesztő­ségébe (1022 Bp., Törökvész út 30/a) ÉLETMÓD Rejtvény megjelöléssel 1996. szeptember 17-tel kérjük beküldeni. A MEG­FEJTÉS ELSŐ RÉSZE TRÓPUSI CSERJE LELKIIS­MERETES SAV­MARADÉK! OROSZ IGEN A MEGFEJTÉS MÁSODIK RÉSZE SZSERE­HAD, BANDA MÜNCHEN FOLYÓJA ÉNEKLŐ SZÓCSKA NÉMA INAS!I­GAZOK ELLEN­ÉRTÉKEK CERUZA FFINEV v~ / Kj g i¡ j A P O L U 0 VÉRADÓ EGYMÁS UTÁN MONDÁ A MEDRÉ­BŐL KILÉP V­ÍC KOPASZ MODOR "V MU­GYÖNGY DEREK, SZTÁR I GONERIL ATYJA HUZALOK V SOK­SZÍNŰ AVULT DARAB! ■v W & LAJOS, MESEÍRÓ V. TOLNA M.-I KÖZSÉG 7” ÓGÖRÖG PÁSZTOR­ISTEN ÉVSZAK­A E L­MAGAD TEAKE­VERÉK! ■V-I KEZZEL ÜTÖGET PARASZT (RÉGIES) 7^“ RAMOLD DISZ­KÉRT 3V U PICIKI­TII­._ NETIRÓ V. TZ" GYOM­NÖVÉNY KÉT DARAB ‹ ‹ KASZÁUL A BÚZÁT NULLA DEZSŐ, SzÍnészT SAJÁT KEZŰLEG FOGY AZ EREJE › D SÍP! 7T 5 LAJOS, SZÍNÉSZ V.· CÍMER­ÁLLA­LTOK V ÖLTÖZÉK KICSI ARANKA ■ v / V“ £ IGÉNYELEK GYULA. VOU­T HOLLAND AUTÓJEL KEMENY FÉM V › GALLY! LAKRÉSZ! TT K › FÉLTŐ! AZ OLAJSAV SOJA­V 0 . KÖLTŐI KÖTŐSZÓ­H­E­L­­Ó­O (J­A­U

Next