Népszava, 1996. szeptember (124. évfolyam, 204–228. sz.)

1996-09-11 / 212. szám

NÉPSZAVA Forgatókönyv-pályázat az HBO-nál NÉPSZAVA-információ „Nagy öröm számunkra, hogy immár második alka­lommal hirdethetjük meg országos forgatókönyvírói pályázatunkat. Az HBO, mely a legnagyobb magyar televíziós mozicsatorna­ként évente több száz filmet tűz műsorára, büszkén és örömmel járul hozzá a kor­társ magyar forgatókönyv­írók munkájának támoga­tásához” - jelentette be Steve Smith, az HBO ügy­vezető igazgatója a buda­pesti Ballantines Clubban. A két évvel ezelőtt meg­hirdetett versenyre 62 pá­lyamunka érkezett. Ez azt jelzi, hogy több mint fél­száz forgatókönyv szuny­­nyadt az országban. Kern András Sztracsatella cí­mű filmje az HBO első forgatókönyvírói pályáza­tának nyertese volt. Az HBO most is tekinté­lyes filmes szakembereket kért fel a pályamunkák elbírálására. A zsűri tagjai között három magyar fil­mes, a magyarországi HBO vezető munkatársai és Bob Conte, az amerikai HBO forgatókönyv-fej­lesztési és elbírálási osz­tályának elnöke szerepel. A magyar filmesek a köny­veket szakmai szempon­tok alapján értékelve dön­tenek a pályázatok sor­rendjéről. Az általuk leg­jobbnak ítélt 3 forgató­­könyv közül az HBO szak­emberei Bob Conte úr ve­zetésével - megvalósítha­tósági szempontokat is fi­gyelembe véve - kivá­lasztják a nyertes pályá­zatot. A győztes forgató­­könyv írója 300 000 forin­tos díjat kap. A pályázatra 3 példány­ban kell eljuttatni a 120 oldalnál nem hosszabb, kézirat-formátumú, írógé­pen vagy számítógépen ké­szült, magyar nyelven írt, a pályázó nevével ellátott forgatókönyvet, továbbá 3 példányban az 5 oldalas (szintén gépelt) szinopszist és 1 oldalnál nem hosz­­szabb önéletrajzot. Az ön­életrajznak tartalmaznia kell a szerző nevét és elér­hetőségét. További részletes infor­mációt és a pályázati ki­írást az Atlantic Public Relations címén (1126 Bu­dapest, Németvölgyi út 5.) lehet kapni, és a pályáza­tokat is ide kell eljuttatni. A november 15-nél későbbi postai bélyegzővel ellátott kéziratokat a zsűri nem tudja figyelembe venni. Barokk napok Pápán NÉPSZAVA-információ Barokk világot idéznek szeptember 20-22. között Pápán. A város vigalmai­nak kezdeteként a barokk kor képzőművészetével és öltözködési kultúrájával ismerkedhetnek meg a lá­togatók. A korra jellemző világlátást, életérzést ugyan­is a rendezők vélekedése szerint leginkább a barokk ember művészetével és a mindennapok hangulatá­val, öltözékével lehet meg­idézni. A képzőművészeti anyagot a Szombathelyi Képtár és a Győri Xantus János Múzeum, valamint magángyűjtők bocsátják rendelkezésre, míg a ko­rabeli öltözeteket a Győr­ben élő iparművész ter­vezte és készítette. A ba­rokk napok ünnepélyes nyitásakor a hangulatról a hercegi pár és udvartar­tásának pompázatos fel­vonultatásával gondoskod­nak, majd barokk táncokat mutatnak be szegedi, pápai, győri együttesek közremű­ködésével. A rendezvény­­sorozatban természetesen szerepel több hangverseny, orgonakoncert. Lesz tán­cos-tüzes mulatság tűz­nyelőkkel ,­­erőemelőkkel, zsonglőrökkel, vándorko­­médiásokkal, s számtalan színtársulat irodalmi mű­vekkel és pajzán históriák­kal szórakoztatja a nagy­érdeműt. A barokk festők nyomában kétfordulós fes­tőverseny is lesz, majd a há­romnapos rendezvény fi­náléjaként udvari bállal és tűzijátékkal búcsúznak. Egyszer véget ér az őrület? Gyüre Orsolya írása a NÉPSZAVÁNAK A Michael Jackson-sztori az évszázad sikertörténete. Egy tehetséges, színes bő­rű kisfiúról szól, meg arról, hogyan lett ebből a gyerek­ből a világ legismertebb embere, a színpad színte­len bőrű királya. Michael Jackson­­ vitathatatlan tény - a huszadik század legsikeresebb előadómű­vésze. Nem egy a sok közül, hanem a legsikeresebb. De vajon mitől az? A nyolc testvér mellett felnőtt fekete gyermek - a legenda szerint - még járni sem tudott, amikor már a zene ritmusára mozgatta kezét-lábát. Veleszületett érzéke volt tehát a zenéhez és a tánchoz, ami előre el­döntötte életének további alakulását. Jacksonból nem lehetett volna gyári mun­kás vagy hosszútávfutó. Ez a csupasz tehetség azonban önmagában kevés ekkora csúcsok megdöntéséhez. Michael Jackson szuper­sztárrá válásában szerepet játszott saját magán kívül a kor Amerikája is. Az épp­hogy elkezdődő új évtized - a nyolcvanas évek - kiter­melte azokat a feltétele­ket, amelyek kedveztek az új típusú popsztár kiala­kulásának. Divattá vált az a feszes ritmusú muzsika, amelynek alapjai a fekete zenében gyökereztek, meg­volt az új hangzás, s egyre nagyobb teret hódított a video. Jackson volt olyan okos, hogy észrevette a kí­nálkozó lehetőséget, és te­hetségét ezek segítségével próbálta meg kamatoztat­ni. Sikeresen. Nem akart nosztalgiázni, megmaradni a régi kedves, körülrajongott fiúcskának, aki aranyos slágereket éne­kel testvéreivel a Jackson S-Jnvantta(lat.­ ■'» vl.• in) +r..r Five-ban. Michael Jackson új célokat tűzött ki maga elé. Olyan magasságba akart emelkedni, amilyet akkoriban még el sem le­hetett képzelni. Azt kívánta, hogy a világ minden szeg­letében ismerjék. Ehhez pe­dig felhasználta az összes lehetséges eszközt, a saját adottságait és a kor újdon­ságait. A divat hullámait ügyesen meglovagoló, fel­törekvő ifjú sztárból így ffrm + f H» Cí 1K&t ft)y. >lp.riv lett a popzene első számú divatdiktátora. A közönség után hamarosan a szakma is behódolt neki. Az egy­koron apja által idomított gyerek később maga ido­mította azt a milliós töme­get, amely valami földön­túli erővel bíró vezért látott benne. Jacksont tehetsége és esze emelte a magasba, s hipnotizált közönsége tar­totta még magasabbra. A Michael Jackson „Mű­vek” (merthogy mára ennek az embernek a neve egyet jelent egy hatalmas szóra­koztatóipari komplexum­mal), továbbra is tervsze­rűen dolgozik. Sőt úgy tű­nik, e könyörtelen daráló­gép saját névadóját is fel­falta, s úgy darálta be, hogy a nyersanyagból aztán ked­ve szerint építse újra. Legyen férfiatlan, őzikeszemű, a legfehérebb amerikai. De tulajdonképpen mindegy is, milyen, csak bámuljuk és beszéljünk róla. Mert bármilyen undorító, a plety­ka hasznos: nem hagyja ki­esni a köztudatból a Nevet. A gépezet pedig tovább működik. Bizonyos idő­közönként újabb és újabb szenzációt tálal, felpörgeti önmagát, és beindítja a tömeghisztériát. Ami ve­szélyes lehet. Michael Jackson először csak rágógumi volt a tizen­évesek számára. Ma már sokkal keményebb. Ő és a hozzá hasonlóan bálványo­zott szuperemberek úgy hatnak, mint a drog. Gyor­sak, eksztatikusak és­­ halálosak. Sajnos mindig akadnak néhányan, akik túladagolják. A rajongók őrjöngése néha odáig fajul, hogy mindenre képesek egyetlen, hőn áhított pil­lanatért. Akár öngyilkos­ságra is vagy „csak” arra, hogy betörik a lemezbol­tok kirakatait. Észre sem veszik, s a gépezet őket is bedarálta, könyörtelenül. Jackson hangja és elő­adásmódja manapság egy­re agresszívabbá válik. Meg van sértődve, de nagyon. Talán haragszik a világnak arra a felére, amelyik nem őt imádja. Talán elege van mindenből. Vagy talán érzi, hogy kopik, mállik szét, tudja, hogy hamarosan vége van, és nem tud sem­mit sem tenni. Innen már nincs kiszállás. Pedig ő még akar vala­mit. De mi az? Hova törek­szik még, ha nincs már feljebb? Nem veszi észre, hogy minél magasabban van, annál hosszabb és fáj­dalmasabb lesz a zuhanás? Hogy kegyetlenül össze fog­ja törni magát? Csak az vigasztalhatja, hogy a mí­tosz már nem törhet dara­bokra. Az betonkemény és időtálló. Michael Jacksont bedarálta saját gépezete NÉPSZAVA-információ Jó ütemben haladnak a Ma­gyarországon is forgatott Evita című film stúdió­munkálatai Amerikában. A rendező Tom Rice a nép­szerű zeneszerző, Andrei­ Lloyd Webber közremű­ködésével csiszolgatja az anyagot. A szerzőpáros igen nagy igyekezettel dolgozik együtt, úgy belejöttek a munkába, hogy egy telje­sen új dalt is írtak kifeje­zetten a filmváltozat szá­mára. Lehet, hogy ez lesz az Evita új slágere? A szenzá­ciósnak ígérkező filmmu­sical bemutatóját decem­ber 26-ra tervezik, me­rt a le Evita karácsonykor érkezik KULTÚRA 1996. SZEPTEMBER 11., SZERDA 11 Búcsúajándék új színházi struktúrában A színházi szezonkezdés hírei között feltűnt egy szokatlan gesztusra val­ló bejelentés: a Művelődési és Közoktatási Minisztérium eltekint a Bu­dapesti Kamaraszínház fölgyülemlett adósságainak kifizetésétől. Mi­után valamennyi teátrum finanszírozási gondokkal küszködik, s mind­nyájuk számára jól jönne a külső gazdasági segítség, megkérdeztük Sza­bó Istvánt, a kultuszminisztérium színházi osztályának vezetőjét: miért tettek kivételt a felügyeletük alá tartozó színházak egyikével. Valachi Anna NÉPSZAVA Az osztályvezető tájékoz­tatása szerint a miniszté­riumban így akarják meg­teremteni a feltételeket ah­hoz, hogy a jelenleg még állami irányítás alá tartozó Budapesti Kamaraszínház - a Játékszínnel együtt - mielőbb önkormányzati ke­zelésben működhessen to­vább. A fővárosi önkor­mányzat ugyanis ragaszko­dik hozzá - s joggal -, hogy az újonnan rábízott intéz­ményeknek ne legyen adó­tartozásuk. Ilyenformán a Művelődési Minisztérium gáláns segítsége egyedi és speciális „búcsúajándék­nak” tekinthető. A piacgazdaság körül­ményei között működő mű­vészeti mecenatúra szelle­mében arra törekszik a kormányzat, hogy az orszá­gos hatáskörű, nemzeti jel­legű művészeti intézmé­nyeken - a Magyar Állami Operaházon és a Nemzeti Színházon - kívül más színházról ne kelljen az ál­lamnak gondoskodnia. Az idén január 1-től életbe lé­pett új színházi finanszí­rozási rendszer is szemlé­letváltozásra ösztönözte a vidéki és a fővárosi ön­­kormányzatokat: ne várják el, hogy teljes mértékben az állam gondoskodjék a színházak fenntartásáról, hanem maguk is mind na­gyobb mértékben járulja­nak hozzá a működési költségek fedezéséhez. A közös teherviselés je­gyében dolgozták ki egy évvel ezelőtt a színházak új finanszírozási koncep­cióját is, melyet január 1-je óta vizsgáztatnak a gya­korlatban. Az elmúlt nyolc hónap tapasztalatait po­zitívnak értékelik a tervezet létrehozói, noha óhatatla­nul akadtak technikai ne­hézségek a megvalósítás során. Az új, „munkameg­osztáson” alapuló pénz­ügyi struktúra szerint az állami költségvetésből szár­mazó keretösszeget kizá­rólag a színházi kiadások legmagasabb és állandó té­telére, a színházépületek fenntartási kiadásainak fe­dezésére szabad fordítani, míg az önkormányzatoknak kell színházaik művészi te­vékenységgel kapcsolatos költségeiről gondoskodni­uk. A egyes önkormány­zatokat a kormány úgy teszi érdekeltté a tehervi­selésben, hogy a színház­támogatási keretösszeg mellett elkülönített érde­keltségi alapból vállalá­suk arányában részesül­hetnek. Mindez azonban nem te­szi fölöslegessé, hogy a színházcsinálók maguk is saját bevételre törekedje­nek. Változatlanul rákény­szerülnek, hogy szponzo­rokat keressenek egyes produkcióik színpadra ál­lításához, már csak azért is, mert a jegyáremelés - a legkézenfekvőbb módszer - nem folytatható a végte­lenségig, s a szükséges ki­adásoknak csak töredékét lehet így fedezni, ráadásul azon az áron, hogy tovább fogyatkozik a fizetőképes közönség. Amióta az új finanszíro­zási rendszert bevezették, a minisztérium színházi osztálya folyamatosan szor­galmazza - s úgy tűnik, nemhiába -, hogy a társu­latok alakuljanak át köz­hasznú társasággá, mert napjaink gazdasági viszo­nyai között anakroniszti­kussá vált a színházak költségvetési intézményi formája. A közhasznú tár­saságok önállóan gazdál­kodhatnak - miközben to­vábbra is jogosultak marad­nak az állami és önkor­mányzati támogatásra - , s a művészi tevékenység­hez kapcsolódó, jövedelme­ző külső munkákkal (pél­dául a színház bérbeadá­sával vagy díszletgyártás­sal) saját vagyonra és nye­reségre is szert tehetnek. Létfontosságú az ilyen be­vételi lehetőség a rendkívül költségigényes színházi „üzemek” számára, mert a tapasztalatok szerint a tá­mogatásként kapható ösz­­szegből egyre nehezebb ki­jönni egy évadon keresztül. Ráadásul a következő naptári évre szóló költség­­vetési támogatás összege várhatóan nem emelkedik annyival, amennyit a költ­ségek növekedése, illetve az infláció szükségessé ten­ne. Az idei költségvetésből összesen 3,2 milliárd fo­rintot fordíthattak az or­szág mintegy harminc­­ ön­­kormányzati és miniszté­riumi felügyeletű­­ színhá­zának épületfenntartására. A következő naptári évre szánt költségkeret szep­tember végén kerül a kor­mány elé. Annyit azonban máris tudni lehet, hogy a parlament­­által megsza­vazandó költségvetésből a várható igényekhez képest, sajnos, mindinkább csök­kenő tendenciájú támoga­tásra számíthatnak a szín­házak. S ha ez így lesz, az alig egy éve meghonosított új színházfinanszírozási rendszer jelenlegi formáját is módosítani kell. Egri Kati, Psota Irén és Rudolf Teréz a Budapesti Kamaraszínházban Marton Szilvia felvétele Japán hitelre pályázik a veszprémi színház Gálaműsorral a beázás ellen Andrássy Antal NÉPSZAVA Negyvenmillió forintos kár érte az augusztusi kataszt­rofális eső idején a veszp­rémi Petőfi Színházat. Enyhítése érdekében soha nem tapasztalt társadalmi összefogás alakult ki, mon­dotta a társulat évadnyitó­ján Vándorfi László, akit a Veszprém Megyei Önkor­mányzat közgyűlése újabb öt évre bízott meg a direk­tori tisztséggel. A legkü­lönbözőbb szervezetek, vállalkozások és magán­­személyek siettek a segít­ségükre. Az IBUSZ két­millió forintot ajándékozott, ötmilliót pedig kölcsön­adott a színháznak. A mű­velődési tárca vezetője egy­milliós rendkívüli támo­gatást és kétmilliós köl­csönt utalt át. Jelentős anyagi támogatásban ré­szesült a színház a Csopak csoport és a Bramac vér­­zéről is. Megpályáztak egyúttal egy 50 millió jenes japán hitelt is a színház hangtechnikai berendezé­seinek bővítésére, felújítá­sára. A szerény mértékű biztosítási kártérítést a szeptember 15-én megtar­tandó gálaműsor bevételé­vel is szeretnék kiegészí­teni, amelyre a vállalkozá­sok 10, a magánszemélyek 5 ezer forintos belépőjegyet válthatnak. A társulat vala­mennyi tagjának fellépésé­vel sorra kerülő gálára a je­gyek jó része már elkelt. Az igazgató azt is el­mondta, hogy a jelentős mértékű összefogásnak kö­szönhetően biztosítani tud­ják azokat a feltételeket, amelyek a tervezett előadá­sok zavartalan bemutatá­sához szükségesek, így a nagyszínházban hat új bemutatót tartanak. A La­­tinovits Zoltán nevét vise­lő Játékszínben a korábbi hárommal szemben öt bér­letes produkciót mutatnak be, és egy bérleten kívülit is láthat a nagyközönség. A gyermekszínházban két ősbemutató lesz. Továbbra is műsoron tartják a Csa­lóka Péter című mesejáté­kot, amelyet magyarul és németül már csaknem százszor játszottak. A tár­sulattól senki sem köszönt el, s új tagként köszönt­hették Tordai Terit. A ren­dezők között változatla­nul ott lesz Szilágyi Tibor és Koltai Róbert. A Veszp­rémi Színházpártoló Ala­pítvány új elnökévé a kura­tórium Pál Béla szocialista országgyűlési képviselőt, a művelődési bizottság tagját választották. Az utolsó katona-költő A brit Geoffrey Dearmer katona-költő volt az első világháborúban. A lövész­árokból is igyekezett ész­revenni a csillagokat. Részt vett a borzalmas gallipoli csatában, és megjárta a nyugat-európai hadszín­tereket. A sok-sok szenve­dés megtapasztalása még­sem a többi költőre jellem­ző keserű cinizmust vál­totta ki belőle. A háború után civil foglalkozás után kellett néznie, mert nem tudott a költészetből meg­élni, így a BBC rádiós szer­kesztője lett. 100. születés­napján még kiadták Egy zarándok éneke című vers­antológiáját. Az I. világhá­ború utolsó költő-veterán­ja nemrég hunyt el Kent­­ben, 103 éves korában.

Next