Népszava, 1996. december (124. évfolyam, 281–304. sz.)
1996-12-16 / 293. szám
4 1996. DECEMBER 16., HÉTFŐ GAZDASÁG RÖVIDEN Egyesül a Boeing és a McDonnel Douglas A Boeing és a McDonnel Douglas amerikai repülőgépgyártó vállalat egyesül. A fúzióval a világ legnagyobb repülőgépgyártó vállalata jön létre, amely - a CNN közlése - 40 milliárd dolláros értéket képvisel majd. Harry Stonecipher, a McDonnal Douglas elnök-vezérigazgatója várhatóan az új vállalatnál is e tisztséget tölti be, Phil Condit, a Boeing elnök-vezérigazgatója pedig az igazgatóságot vezeti. A polgári repülőgépgyártásra szakosodott Boeing és a katonai gépekre specializálódott McDonnel Douglas cégről köztudott volt, hogy tárgyalásokat folytatnak a fúzióról. A Boeing szóvivője nem volt hajlandó kommentálni a CNN értesülését. Nincs döntés a Tractebel-Powerfin-ügyben A belga Tractebel vállalat igazgatótanácsa nem hozott döntést arról, hogy egyesülne a nemzetközi energiaügyi befektetésekben érdekelt Powerfinnel. Ez befolyásolhatja a Tractebel döntését arról is, hogy mihez kezd a magyarországi Dunamenti Erőmű Rt.-ben szerzett részesedésével, amelynek - korábbi bejelentés szerint - eladását fontolgatja. A magyarországi fűtőanyagár-emelésekkel tovább bőszített Tractebel álláspontjában egyelőre nincs változás. Amennyiben a magyar kormány nem tartja be a tarifaemelésre vonatkozó eredeti ígéretét, a belga cég minden bizonnyal megszabadul a Dunamenti Erőmű Rt.-ben szerzett, többségi részesedést biztosító részvénycsomagjától, mi több, nem kizárt, hogy bírósághoz fordul a magyar vezetéssel szemben. Bankfelügyeleti jelentés 1995-96-ról A részvénytársasági formában működő pénzintézetek összesített mérlegfőösszege 1995. december 31-én 3693 milliárd 638 millió forint volt. Ez az 1994. év végi adathoz képest 621 milliárd 778 millió forintos, azaz 20,24 százalékos növekedést jelent. Az összevont mérlegfőösszeg-állomány 1996. első felében tovább emelkedett, és idén június 30-án már 3972 milliárd forintra nőtt. Nominálértékben növekedést mutatott az elmúlt másfél év során a takarékszövetkezetek mérlegfőösszegének változása is. A pénzintézeti szektor egészére a múlt év folyamán és az idei első fél évben a mérleg szerinti aktivitás reálértéken számított csökkenése volt jellemző. Tarifaegyeztetések a KHVM-ben Még folynak a tarifaegyeztetések a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium és a Pénzügyminisztérium között a jövő évi tarifaváltozásokról. Pontosításra várnak még a mobil távközlés, a postai szolgáltatások és a helyközi autóbuszdíjak is. Várhatóan 18 százalékkal drágul január elejétől a vasúti személyszállítás és 20 százalékkal az áruszállítás. A víz- és csatornadíjakért 24 százalékkal kell többet fizetni, a vezetékes telefon 19,6 százalékkal, a helyi telefonhívások 31 százalékkal drágulnak. A mobil távközlési díjak legfeljebb 23,3 százalékkal emelkedhetnek. Jövő héten véglegesítik a postai szolgáltatások díjait, amelyeknél 18-23 százalékos, illetve 22,5 százalékos díjnövekedést terveznek. A Gazpromnak saját érdekei vannak A Panrusgaz vezérigazgatója megerősítette, az orosz óriáscég a fogyasztókig szeretné vinni a gázt Szakemberek állítják, hogy az ipari és a lakossági felhasználás szintjén az energiahordozók közül a jövőben rendkívül nagy jelentősége lesz a gáznak. A külföldi befektetők élénken érdeklődnek a magyar energetikai ágazat iránt. A Mal Rt. és az orosz Gazprom vegyes vállalatának, a Panrusgaznak a vezérigazgatója, Mihail Rahimkulov a Népszava érdeklődésére elmondta, hogy bár nagyon jó, kölcsönösen előnyös az orosz-magyar gázüzlet, a Gazpromnak igenis vannak a Móltól független piaci érdekei Magyarországon. Elképzelhetőnek tartja, hogy egy új tranzitvezeték mentén Magyarországon is belekezdenének gáznagykereskedői tevékenységbe. A vezetéket 2000-ig fel szeretnék építeni. Kiss Andres NÉPSZAVA - A gáz árának kérdését nem lehet kiragadni abból a folyamatból, melynek része ennek az energiahordozónak a kitermelése, szállítása és végül eljuttatása a magyarországi fogyasztókhoz - mondta Mihail Rahimkulov. Az együttműködés 21 éve azt bizonyítja, hogy kölcsönösen előnyös üzletről van szó. Sem az orosz, sem a magyar fél még egyszer sem szegte meg a szerződésekben vállalt kötelességeit. Rendkívüli jelentőségű az a nemrég aláírt, húsz évre érvényes szerződés, melyet gázszállításra kötöttünk. Az abban rögzített mennyiségek 80-85 százalékban kielégítik a Mal igényeit. Mennyiségi, szállításbiztonsági kérdéseket tisztáztunk és természetesen megnéztük mindazt, ami az árakat érinti. - Hogy lehet húsz évre előre meghatározni a gáz árát? - Más áruféleségekhez képest a gáz esetében nem alakult ki szilárd piaci árképzés. Több tényező is hatást gyakorol, így például a kőolaj világpiaci árára is. Természetesen a tárgyalásokon figyelembe kellett venni egymás érdekeit, így például nekünk lehetőségünk nyit arra, hogy nemcsak a magyar-ukrán határon át szállíthatjuk a gázt Magyarországra, hanem 1998-tól 2 milliárd köbméternyit nyugati irányból is, az új gázvezetéken Baumgartenen keresztül. Az európai viszonylatban közepesnek mondható ár kialakításakor természetesen érintettük annak lehetőségét, hogy a jövőben a gázt közvetlenül a fogyasztókhoz juttassuk el. Húsz évre úgy állapítottuk meg a gáz árát, hogy az nem változhat a magyar vagy az orosz belpolitikai tényezők függvényében. A világpiacnak lesz jelentősége, de azért rögzítettük, hogy minden három évben egyszer a szerződő felek rendkívüli helyzetben újra tárgyalhatják az árakat. - Ön eddig arról beszélt, hogy mennyire korrekt kapcsolataik alakultak ki a Mollal. De hát tudni kell, hogy a Mol de facto monopolhelyzetet élvez a magyar piacon. A Gazprom mással nem is köthetett üzletet. Abból kiindulva, hogy ez a helyzet változhat, vannak-e a Gazpromnak az eddigiektől eltérő érdekei, számolnak-e azzal, hogy valamikor kötetlenül a fogyasztóknak szállíthatnak? - Egyértelműen kijelenthetem, hogy van ilyen irányú érdekeltségünk. Ez megfelelne a Gazprom stratégiai és taktikai feladatainak. A Gazprom vegyes vállalatai révén már hozzájutott hasonló lehető,séghez, Németországban és Európa más országaiban is ilyen politikát folytat. Ebbe a sorba illeszkedik az a megállapodás, melyet még 1995. október 16-án írt alá Rem Vjahirev, a Gazprom első számú vezetője a Mal Rt. vezetőivel. Ebben a Magyarországon átmenő tranzitgázvezetékről van szó. Félreérthetetlenül az szerepel az aláírtakban, hogy a tranzitvezetéken Magyarországra szállított gáz közvetlenül eladható a fogyasztóknak. De hát ez új helyzetet teremt a magyar piacon. - A tisztánlátás érdekében fontos tudni: az orosz fél megerősítette, hogy nem fogja felrúgni a Mal már meglevő szerződéseit. Az ukrán-magyar határon keresztül és a nyugati irányból szállított gázhoz hozzájut a Mal. Az önálló gáznagykereskedelem kapcsán csak arról a gázról beszéltem, amely a létesülő tranzitvezetéken jut majd el Magyarországra. De ne feledkezzünk meg arról sem, hogy Magyarországon van gázforgalmazást szabályozó törvény. Ez rendelkezik a gáz eladójának és felhasználójának kapcsolatáról. Kizárólag az óhaj ezen a téren nem elegendő. Az eladónak rendelkeznie kell szállítási és tárolási kapacitással. Ha majd a Gazprom vagy egy másik cég rendelkezik mindezzel, akkor beszélhetünk gyakorlati megvalósításról. Egy olyan óriásvállalatnak, mint a Gazprom, ez nem jelenthet nehézséget. A világ legnagyobb gázipari cégének bizonyára megvan és tőkéje az ilyen infrastruktúra kiépítésére. - Valóban. A Gazprom gázkitermelése 600 milliárd köbméter körül mozog, és ebből 118 milliárdot exportál. A külföldi szállításokból származó bevétel eléri a 9 milliárd dollárt. Ez lehetővé tesz tőkebefektetéseket, így például már épül a Jamal-Nyugat-Európa gázvezeték; a kivitelezés teljes értéke 30 milliárd dollár. A magyarországi tranzitterv - a vezeték, a kompresszorok, a föld alatti elemek - 500 millió dolláros összegre rúg. Mint látja az arányokból, a Gazprom rendelkezik a szükséges eszközökkel. - Különböző típusú üzletpolitikák vannak. Ön szerint melyik a legjárhatóbb a Gazpromnak? - A Gazprom nem akar agresszív üzletpolitikát folytatni. A magyar piacon legfőbb üzletfelével, a Mollal kíván fellépni. A Gazprom partneri viszonyt akar és nem konkurensek közötti vetélkedést. Ezért jött létre a Panrusgaz is, hogy e vegyes vállalat révén jelen lehessenek a magyar és az orosz piacon egyaránt. így eddig a Gazprom és a Mol egyeztetett lépéseiről beszélhettünk, a tranzitgázvezeték esetében számolva azzal a lehetőséggel, hogy a nyomvonal mentén kielégíthetjük a nagy felhasználók, például a felépülő hőerőművek igényeit. - Hány hőerőművel számolnak? - Három-négyről van szó. Ezekben a tervekben a Gazprom részesedése a költségekből 70 millió dolláros. Úgy gondoljuk, hogy a magyar kormány hónapokon belül elfogadja az ország hosszú távú energetikai fejlesztési tervét. Amint ez bekövetkezik, megkezdhetjük a munkát az amerikai, német és más befektetőkkel. - Az előbb amerikai és német befektetőket említett. Milyen szerep juthat a Malnak? - Minden esetben felajánlottuk a Mólnak a projektekben való részvételt. A Mólnak megvan a lehetősége, hogy kimondja a végső szót. Hogy ebből a tulajdonrészek újrafelosztása következne? A Gazprom soha nem törekedett többségi tulajdonosi pozíciókra. Az a szerep jutott neki Magyarországon, hogy garantálja minimum 25 évre a gázszállítást, méghozzá napi és nem havi pontossággal. - Mikor készülhet el az Oroszországot Magyarországon és Szlovénián keresztül Olaszországgal összekötő gázvezeték? - Még nincs végleges döntés. Úgy gondolom, hogy 1997-ben létrejöhet a megállapodás, így ha 1998- ban elkezdődik a kivitelezés, akkor 2000-ben már üzemelhet a gázvezeték. - A nagy nyugati befektetők belépve a magyar piacra, jelentős összegeket költenek a marketingre, az arculatépítésre. Vannak ilyen irányú elképzelései a Gazpromnak is? - Igen, a Gazprom igazgatótanácsa nemrég döntött arról, hogy Magyarországon létrehoznak egy regionális információs központot. Már zajlik a szakemberek válogatása. Ez egy erős, technikailag jól felszerelt csapat lesz. Nekünk nagyon fontos, hogy korrekt tájékoztatás legyen a munkánkról. A Co-Nexus rég szerződést bontana (Folytatás az 1. oldalról) A szóbeli jelzés után László András 1994. szeptember 15-én levelet írt az Állami Vagyonügynökségnek, és azt a javaslatot tette, hogy a szerződésben meghatározott idő előtt lezárná a tranzakciót, és a négymilliárd forintot kifizeti, de nem készpénzben, hanem névértéken beszámított kárpótlási jegyben. Az ÁVÜ hajlott erre, de nem értett egyet azzal a megoldással, hogy az egész összeget kárpótlási jeggyel fizesse ki a Co-Nexus. A Co-Nexus Rt. vezérigazgatója erre azzal a javaslattal reagált, hogy 1995. május 31-ig 2,5 milliárd forint címletértékű kárpótlási jegyet szolgáltat be. (A névérték és a címletérték között az a különbség, hogy az előbbinél a kárpótlási jegyeknek már kamattal megnövekedett az értéke. A címletérték is viszonylag kedvező, hiszen a piacon olcsón lehetett a jegyekhez hozzájutni - a szerk. megjegyzése.) 1994. december 2-án újabb levelet küldött az ÁVÜ-nek, amelyben már egy módosított ajánlatot terjesztett elő. A korábban felajánlott helyett, 2,4 milliárdos címletértékű jeggyel és 100,millió forint készpénzzel egyenlítette volna ki tartozását a Co-Nexus. Az ajánlatot december 16-án megerősítették. Az ÁVÜ igazgatótanácsa azonban 1994. december 23-án ilyen feltételekkel nem járult hozzá a szerződés kölcsönös megállapodással történő felmondásához. A rákövetkező évben, 1995-ben olyan megoldás felé közelített a Co-Nexus és az ÁVÜ, majd annak megszűnése után az ÁPV Rt., amely egyidejűleg lehetővé tett volna új privatizációs technikákat és a szerződés megszüntetését. A Co-Nexus azt ajánlotta, hogy az új szerződés aláírása után befizet az ÁPV Rt.-nek 400 millió forintot és 1,44 milliárd forint kamattal növelt, értékű kárpótlási jegyet. Ezen túlmenően - egy részletfizetéses konstrukció eredményeként - négy év alatt befolyó 2,16 milliárd forintnyi részletfizetéses bevétel illeti meg az ÁPV Rt.-t. (Ennek az ajánlatnak az áll a hátterében, hogy egy Port Üzletlánc Konzorcium elnevezésű társaság a Hitelgarancia Rt. bankgaranciájával részletvásárlási ajánlatot - készpénz és kárpótlási jegy konstrukcióban - a portfolióra.) Ezt az ajánlatot tovább kellett pontosítani. A tárgyalások végén az az alternatíva került az ÁPV Rt. elé, hogy az eredeti szerződésben foglalt, 1996. december 31-én esedékes 4 milliárd helyett egy évvel korábban 3,8 milliárdos értéket vehet át. Az ÁPV Rt. akkori vezérigazgatója, Lascsik Attila és a privatizációt felügyelő miniszter, Suchman Tamás is megkapta ezt a koncepciót, azonban nem engedélyezték az anyag ügyvezetési és igazgatósági szintű megtárgyalását. Közben írásban is megérkezett az ajánlat, ami eltért a fent leírtaktól, ezért így nem támogatta azt már az ügyvezető igazgatóság sem. Az idén az ÁPV Rt. bevonta az ügybe a Bonitas Könyvszakértő, Vagyonértékelő és Gazdasági Tanácsadó Kft.-t, amelyik átvilágította a Co-Nexusnak vagyonkezelésre átadott portfolió helyzetét. A megállapításaik között szerepel, hogy a vagyonban végrehajtott keresztüzletek miatt szinte átláthatatlanná tették a vagyon reális értékének megítélését. Az 1996 tavaszán elkészített átvilágítás szerint az akkor meglevő vagyon becsült minimumértéke 894 millió forint és a becsült maximumérték 1,29 milliárd forint. A Bonitas két alternatív megoldást ajánlott: az egyik szerint egyoldalúan fel kell bontania a szerződést és értékelje fel tételesen a vagyont, majd azt követően érvényesítse követeléseit. A másik megoldási javaslat szerint csak 1996. december 31. után, vagyis a szerződés lejárta után érvényesítse követeléseit az ÁPV Rt. Még 1996-ban is voltak próbálkozások a probléma megoldására. Például 1996 júliusában egy spanyol társaság tett ajánlatot a Co-Nexus megvásárlására és rendezni is kívánta a vagyonkezelési szerződés kapcsán felmerült kérdéseket is. Az ÁPV Rt. igazgatósága azonban 1996. szeptember 11-én - hosszas vita után - nem találta a spanyol cég által ajánlott kondíciókat elegendőnek, ezért nem ment bele a szerződés módosításába. A döntésről nem tájékoztatták a Co-Nexust, mert a Tocsik-ügy miatt nem hatalmazta fel az ÁPV Rt. az egyik ügyvédi irodát a Co-Nexus értesítésére. Ha törik, akkor is szakadatlanul... ... az ön rendelkezésére állunk. • Karosszériajavítás és fényezés • Gyors vállalási határidő • Garanciális és garancián túli javítások • Gyári technológia SZOMBATON IS NYITVA TARUNK! (8.00-14.00) 15 PERCRE BUDAPESTTŐL GÖDÖLLŐ, Rét u. 18. Tel/Fax: 28/310-478, 28/410-095 |-------------------------—. | Budapesti Értéktőzsde || Részvények A tőzsdére 1995. évi 1995-ös részvénlmúlt 1 év Legutolsó vezette adózott évenkénti napi átlagárt. átlagár eredmény (MR)eredmény (R) min. (Ft) max. (R) (Ft) AGRIMPEX név OKHB Rt. MID Bróker Kft 649 4888 8500 23500 21668 ARANYPÓK Argenta Top Bróker Rt. 43 1001 3550 6000BALATON FŰSZÉRT Postabank Rt 48 358 3050 7500 3250 BORSODCHEM Bank Austria-Giro Credit 6169 7785 3850 3840 BONBON HEMINGWAY Girozentral Rt -40 500 2010 400 C3EMEGE MEINL Argenta Top Bróker Rt. 732 1272 7000 12650 7500 CSOPAK Daiwa MKB Rt. 308 256 545 1220 1149 COFINEC 17,1* 5,546* 3595 7365 4641 DANUBIUS HOTELS CA Értékpapír Rt. 1647 206 1160 3600 3722 DOMUS Argenta Top Bróker Rt 189 115 280 625 317 DUNAHOLDING CA-BBRt 104 37 4000 9000 7980 EGIS CSFB Budapest Rt 4881 627 2965 11100 8873 ERAVIS Postabank, K&H 187 651 3850 7300 4435 FOTEX Girozentral Rt 828 1378 215 94 FŐNIX Anker Értékpapír Rt -1300 150 795- GARAGENT . Questor Rt, West LB Európa Rt 64 167 1600 2340 • Ü£ GLOBALTH Creditanstalt Rt 603 157 1200 2000- GLOBUS Girocredit Rt 284 285 775 1420 906 GOLDSUN Talentum Rt. -1920 60 595 100 GRABOPLAST Girocredit Rt 501 156 1600 4920 4616 HAJDÚTEJ New York Bróker 118 118 1500 2500 HORIZON-MULTIPLAN CSFB Budapest Rt. 132 154 268 266 HUMAN Bank Austria-Giro Credit 494 176 695 2950 2601 HUNGAGENT Co-Nexus Rt. -410 300 1500 490 IBUSZ Girozentral Rt. Inter-Európa Bank Rt -43 30 44 1100 641 INTER-EURÓPA Inter-Európa Befektetési Rt 1438 5122 9600 40000 35633 Kékkúti Ásványvíz Postabank Értékpapírforgalmmazási Rt 83 35 1405 1435 1423 Kékkúti Ásványvíz 1. Postabank Értékpapírforgalmazási Rt 2.33 35 1315 1450 1414 KONZUM CaBB Rt. 25 12 150 440 230 MARTFŰI SÖRGYÁR Kulturvest Kft 327 305 1775 2290 2140 Ma Creditanstalt Rt 3494 35 1030 2000 1881 NITROIL Kulturvest Kft. 20 742 15300 20000 15100 NOVOTRADE GirozentraIRt. -110 805 21410-OTP Creditanstalt Rt, OTP Bróker Rt. 8480 303 790 2910 2642 PANNON-FLAX OTP Bróker Rt. 32 72 270 600-PANNONPLAST CSFB Budapest Rt. 838 279 1600 5200 4950 PANNON-VÁLTÓ Posta Értékpapírforgalmazó Rt4030 570 640 580 PICK Postabank, Batthyányi 96/92 1807 680 5000 8550 8460 PRÍMAGÁZDA Értékpapír Rt. 1258 393 3580 6800 6600 RICHTER CA Értékpapír Rt 7865 446 2000 11180 8800 SKÁLA-COOPT Budapest Bank, Girozentral Rt, New York Bróker Kft. 613 115 1375 1950— SKALA-COOPS Budapest Bank, Girozentral Rt., New York Bróker Kft. 115 1350 1900 SOPRONI SÖRGYÁR CA Értékpapír Rt. 192 142 2000 3050 2575 STYL RUHAGYÁR CA-BB Rt. 201 170 750 1770 1300 TVK Hoffmann Sneider Értékpapír Kft. 10468 436 1320 1650 1650 ZALAKERÁMIA Kulturvest Kft. 713 388 2800 7100 6550 ZWACK UNICUM CA Értékpapír Rt. 600 300 2260 3900 2751 KÁRPÓTLÁSI jegy"" BÉB Rt.142 690 713 * adatok francia frankban NÉPSZAVA