Népszava, 1996. december (124. évfolyam, 281–304. sz.)

1996-12-16 / 293. szám

4 1996. DECEMBER 16., HÉTFŐ GAZDASÁG RÖVIDEN Egyesül a Boeing és a McDonnel Douglas A Boeing és a McDonnel Douglas amerikai repülőgép­gyártó vállalat egyesül. A fúzióval a világ legnagyobb repülőgépgyártó vállalata jön létre, amely - a CNN közlése - 40 milliárd dolláros értéket képvisel majd. Harry Stonecipher, a McDonnal Douglas elnök-vezér­igazgatója várhatóan az új vállalatnál is e tisztséget tölti be, Phil Condit, a Boeing elnök-vezérigazgató­ja pedig az igazgatóságot vezeti. A polgári repülőgép­­gyártásra szakosodott Boeing és a katonai gépekre specializálódott McDonnel Douglas cégről köztudott volt, hogy tárgyalásokat folytatnak a fúzióról. A Boe­ing szóvivője nem volt hajlandó kommentálni a CNN értesülését. Nincs döntés a Tractebel-Powerfin-ügyben A belga Tractebel vállalat igazgatótanácsa nem hozott döntést arról, hogy egyesülne a nemzetközi energiaügyi befektetésekben érdekelt Powerfinnel. Ez befolyásol­hatja a Tractebel döntését arról is, hogy mihez kezd a magyarországi Dunamenti Erőmű Rt.-ben szerzett ré­szesedésével, amelynek - korábbi bejelentés szerint - el­adását fontolgatja. A magyarországi fűtőanyagár-eme­­lésekkel tovább bőszí­tett Tractebel álláspontjában egyelőre nincs változás. Amennyiben a magyar kor­mány nem tartja be a tarifaemelésre vonatkozó eredeti ígéretét, a belga cég minden bizonnyal megszabadul a Dunamenti Erőmű Rt.-ben szerzett, többségi részesedést biztosító részvénycsomagjától, mi több, nem kizárt, hogy bírósághoz fordul a magyar vezetéssel szemben. Bankfelügyeleti jelentés 1995-96-ról A részvénytársasági formában működő pénzintézetek összesített mérlegfőösszege 1995. december 31-én 3693 milliárd 638 millió forint volt. Ez az 1994. év végi adathoz képest 621 milliárd 778 millió forintos, azaz 20,24 százalékos növekedést jelent. Az összevont mér­­legfőösszeg-állomány 1996. első felében tovább emel­kedett, és idén június 30-án már 3972 milliárd forintra nőtt. Nominálértékben növekedést mutatott az elmúlt másfél év során a takarékszövetkezetek mérlegfő­összegének változása is. A pénzintézeti szektor egészé­re a múlt év folyamán és az idei első fél évben a mérleg szerinti aktivitás reálértéken számított csökkenése volt jellemző. Tarifaegyeztetések a KHVM-ben Még folynak a tarifaegyeztetések a Közlekedési, Hír­közlési és Vízügyi Minisztérium és a Pénzügyminiszté­rium között a jövő évi tarifaváltozásokról. Pontosítás­ra várnak még a mobil távközlés, a postai szolgáltatá­sok és a helyközi autóbuszdíjak is. Várhatóan 18 szá­zalékkal drágul január elejétől a vasúti személyszállí­tás és 20 százalékkal az áruszállítás. A víz- és csator­nadíjakért 24 százalékkal kell többet fizetni, a vezeté­kes telefon 19,6 százalékkal, a helyi telefonhívások 31 százalékkal drágulnak. A mobil távközlési díjak leg­feljebb 23,3 százalékkal emelkedhetnek. Jövő héten véglegesítik a postai szolgáltatások díjait, amelyeknél 18-23 százalékos, illetve 22,5 százalékos díjnövekedést terveznek. A Gazpromnak saját érdekei vannak A Panrusgaz vezérigazgatója megerősítette, az orosz óriáscég a fogyasztókig szeretné vinni a gázt Szakemberek állítják, hogy az ipari és a lakossági felhasználás szintjén az ener­giahordozók közül a jövőben rendkívül nagy jelentősége lesz a gáznak. A kül­földi befektetők élénken érdeklődnek a magyar energetikai ágazat iránt. A Mal Rt. és az orosz Gazprom vegyes vállala­tának, a Panrusgaznak a vezérigazgatója, Mihail Rahimkulov a Népszava érdek­lődésére elmondta, hogy bár nagyon jó, kölcsönösen előnyös az orosz-magyar gázüzlet, a Gazpromnak igenis vannak a Móltól független piaci érdekei Magyar­­országon. Elképzelhetőnek tartja, hogy egy új tranzitvezeték mentén Magyaror­szágon is belekezdenének gáznagyke­reskedői tevékenységbe. A vezetéket 2000-ig fel szeretnék építeni. Kiss Andres NÉPSZAVA - A gáz árának kérdését nem lehet kiragadni abból a folyamatból, melynek ré­sze ennek az energiahordo­zónak a kitermelése, szállí­tása és végül eljuttatása a magyarországi fogyasztók­hoz - mondta Mihail Rahim­kulov. Az együttműködés 21 éve azt bizonyítja, hogy kölcsönösen előnyös üzlet­ről van szó. Sem az orosz, sem a magyar fél még egy­szer sem szegte meg a szer­ződésekben vállalt köteles­ségeit. Rendkívüli jelentő­ségű az a nemrég aláírt, húsz évre érvényes szerző­dés, melyet gázszállításra kötöttünk. Az abban rög­zített mennyiségek 80-85 százalékban kielégítik a Mal igényeit. Mennyiségi, szállításbiztonsági kérdése­ket tisztáztunk és termé­szetesen megnéztük mind­azt, ami az árakat érinti. - Hogy lehet húsz évre előre meghatározni a gáz árát? - Más áruféleségekhez képest a gáz esetében nem alakult ki szilárd piaci ár­képzés. Több tényező is ha­tást gyakorol, így például a kőolaj világpiaci árára is. Természetesen a tárgyalá­sokon figyelembe kellett venni egymás érdekeit, így például nekünk lehetősé­günk nyit arra, hogy nem­csak a magyar-ukrán hatá­ron át szállíthatjuk a gázt Magyarországra, hanem 1998-tól 2 milliárd köbmé­ternyit nyugati irányból is, az új gázvezetéken Baum­­gartenen keresztül. Az eu­rópai viszonylatban köze­pesnek mondható ár ki­alakításakor természetesen érintettük annak lehetősé­gét, hogy a jövőben a gázt közvetlenül a fogyasztók­hoz juttassuk el. Húsz évre úgy állapítottuk meg a gáz árát, hogy az nem változ­hat a magyar vagy az orosz belpolitikai tényezők függ­vényében. A világpiacnak lesz jelentősége, de azért rögzítettük, hogy minden három évben egyszer a szerződő felek rendkívüli helyzetben újra tárgyal­hatják az árakat. - Ön eddig arról beszélt, hogy mennyire korrekt kapcsolataik alakultak ki a Mollal. De hát tudni kell, hogy a Mol de facto mono­polhelyzetet élvez a ma­gyar piacon. A Gazprom mással nem is köthetett üz­letet. Abból kiindulva, hogy ez a helyzet változhat, vannak-e a Gazpromnak az eddigiektől eltérő érde­kei, számolnak-e azzal, hogy valamikor kötetle­nül a fogyasztóknak szál­líthatnak? - Egyértelműen kijelent­hetem, hogy van ilyen irá­nyú érdekeltségünk. Ez megfelelne a Gazprom stratégiai és taktikai fel­adatainak. A Gazprom ve­gyes vállalatai révén már hozzájutott hasonló lehető­,­séghez, Németországban és Európa más országaiban is ilyen politikát folytat. Eb­be a sorba illeszkedik az a megállapodás, melyet még 1995. október 16-án írt alá Rem Vjahirev, a Gazprom első számú vezetője a Mal Rt. vezetőivel. Ebben a Magyarországon átmenő tranzitgázvezetékről van szó. Félreérthetetlenül az szerepel az aláírtakban, hogy a tranzitvezetéken Magyarországra szállított gáz közvetlenül eladható a fogyasztóknak.­­ De hát ez új helyzetet teremt a magyar piacon. - A tisztánlátás érdeké­ben fontos tudni: az orosz fél megerősítette, hogy nem fogja felrúgni a Mal már meglevő szerződéseit. Az ukrán-magyar határon ke­resztül és a nyugati irány­ból szállított gázhoz hozzá­jut a Mal. Az önálló gáz­nagykereskedelem kapcsán csak arról a gázról beszél­tem, amely a létesülő tran­zitvezetéken jut majd el Magyarországra. De ne fe­ledkezzünk meg arról sem, hogy Magyarországon van gázforgalmazást szabályo­zó törvény. Ez rendelkezik a gáz eladójának és fel­használójának kapcsola­táról. Kizárólag az óhaj ezen a téren nem elegendő. Az eladónak rendelkeznie kell szállítási és tárolási kapacitással. Ha majd a Gazprom vagy egy másik cég rendelkezik mindez­zel, akkor beszélhetünk gyakorlati megvalósításról.­­ Egy olyan óriásválla­latnak, mint a Gazprom, ez nem jelenthet nehézséget. A világ legnagyobb gázipa­ri cégének bizonyára meg­van és tőkéje az ilyen infra­struktúra kiépítésére. - Valóban. A Gazprom gázkitermelése 600 milliárd köbméter körül mozog, és ebből 118 milliárdot ex­portál. A külföldi szállítá­sokból származó bevétel eléri a 9 milliárd dollárt. Ez lehetővé tesz tőkebefekte­téseket, így például már épül a Jamal-Nyugat-Eu­­rópa gázvezeték; a kivitele­zés teljes értéke 30 milliárd dollár. A magyarországi tranzitterv - a vezeték, a kompresszorok, a föld alat­ti elemek - 500 millió dol­láros összegre rúg. Mint látja az arányokból, a Gazp­rom rendelkezik a szüksé­ges eszközökkel. - Különböző típusú üz­letpolitikák vannak. Ön szerint melyik a legjárha­tóbb a Gazpromnak? - A Gazprom nem akar agresszív üzletpolitikát folytatni. A magyar piacon legfőbb üzletfelével, a Mol­lal kíván fellépni. A Gazp­rom partneri viszonyt akar és nem konkurensek közöt­ti vetélkedést. Ezért jött létre a Panrusgaz is, hogy e vegyes vállalat révén jelen lehessenek a magyar és az orosz piacon egyaránt. így eddig a Gazprom és a Mol egyeztetett lépéseiről be­szélhettünk, a tranzitgáz­vezeték esetében számolva azzal a lehetőséggel, hogy a nyomvonal mentén kielé­gíthetjük a nagy felhaszná­lók, például a felépülő hő­erőművek igényeit. - Hány hőerőművel szá­molnak? - Három-négyről van szó. Ezekben a tervekben a Gazprom részesedése a költségekből 70 millió dol­láros. Úgy gondoljuk, hogy a magyar kormány hóna­pokon belül elfogadja az ország hosszú távú ener­getikai fejlesztési tervét. Amint ez bekövetkezik, megkezdhetjük a munkát az amerikai, német és más befektetőkkel. - Az előbb amerikai és német befektetőket emlí­tett. Milyen szerep juthat a Malnak? - Minden esetben felaján­lottuk a Mólnak a projek­tekben való részvételt. A Mólnak megvan a lehetősé­ge, hogy kimondja a végső szót. Hogy ebből a tulaj­donrészek újrafelosztása következne? A Gazprom so­ha nem törekedett többségi tulajdonosi pozíciókra. Az a szerep jutott neki Magyar­­országon, hogy garantálja minimum 25 évre a gázszál­lítást, méghozzá napi és nem havi pontossággal. - Mikor készülhet el az Oroszországot Magyaror­szágon és Szlovénián ke­resztül Olaszországgal össze­kötő gázvezeték? - Még nincs végleges döntés. Úgy gondolom, hogy 1997-ben létrejöhet a megállapodás, így ha 1998- ban elkezdődik a kivitele­zés, akkor 2000-ben már üzemelhet a gázvezeték. - A nagy nyugati befekte­tők belépve a magyar piac­ra, jelentős összegeket köl­tenek a marketingre, az ar­culatépítésre. Vannak ilyen irányú elképzelései a Gazp­romnak is? - Igen, a Gazprom igaz­gatótanácsa nemrég dön­tött arról, hogy Magyaror­szágon létrehoznak egy re­gionális információs köz­pontot. Már zajlik a szak­emberek válogatása. Ez egy erős, technikailag jól felszerelt csapat lesz. Ne­­­künk nagyon fontos, hogy korrekt tájékoztatás legyen a munkánkról. A Co-Nexus rég szerződést bontana (Folytatás az 1. oldalról) A szóbeli jelzés után László András 1994. szeptember 15-én levelet írt az Állami Vagyonügy­nökségnek, és azt a javaslatot tette, hogy a szerződésben meg­határozott idő előtt lezárná a tranzakciót, és a négymilliárd forintot kifizeti, de nem kész­pénzben, hanem névértéken be­számított kárpótlási jegyben. Az ÁVÜ hajlott erre, de nem értett egyet azzal a megoldással, hogy az egész összeget kárpótlási jeggyel fizesse ki a Co-Nexus. A Co-Nexus Rt. vezérigazga­tója erre azzal a javaslattal rea­gált, hogy 1995. május 31-ig 2,5 milliárd forint címletértékű kár­pótlási jegyet szolgáltat be. (A névérték és a címletérték között az a különbség, hogy az előbbi­nél a kárpótlási jegyeknek már kamattal megnövekedett az ér­téke. A címletérték is viszonylag kedvező, hiszen a piacon olcsón lehetett a jegyekhez hozzájutni - a szerk. megjegyzése.) 1994. december 2-án újabb le­velet küldött az ÁVÜ-nek, amelyben már egy módosított ajánlatot terjesztett elő. A ko­rábban felajánlott helyett, 2,4 milliárdos címletértékű jeggyel és 100,millió forint készpénzzel egyenlítette volna ki tartozását a Co-Nexus. Az ajánlatot de­cember 16-án megerősítették. Az ÁVÜ igazgatótanácsa azon­ban 1994. december 23-án ilyen feltételekkel nem járult hozzá a szerződés kölcsönös megállapo­dással történő felmondásához. A rákövetkező évben,­ 1995-ben olyan megoldás felé közelí­tett a Co-Nexus és az ÁVÜ, majd annak megszűnése után az ÁPV Rt., amely egyidejűleg lehetővé tett volna új privatizációs tech­nikákat és a szerződés megszün­tetését. A Co-Nexus azt ajánlot­ta, hogy az új szerződés aláírása után befizet az ÁPV Rt.-nek 400 millió forintot és 1,44 milliárd forint kamattal növelt, értékű kárpótlási jegyet. Ezen túlmenő­en - egy részletfizetéses konst­rukció eredményeként - négy év alatt befolyó 2,16 milliárd fo­rintnyi részletfizetéses bevétel il­leti meg az ÁPV Rt.-t. (Ennek az ajánlatnak az áll a hátterében, hogy egy Port Üzletlánc Konzor­cium elnevezésű társaság a Hi­telgarancia Rt. bankgaranciá­jával részletvásárlási ajánlatot - készpénz és kárpótlási jegy konstrukcióban - a portfolióra.) Ezt az ajánlatot tovább kellett pontosítani. A tárgyalások végén az az alternatíva került az ÁPV Rt. elé, hogy az eredeti szerző­désben foglalt, 1996. december 31-én esedékes 4 milliárd helyett egy évvel korábban 3,8 milliár­dos értéket vehet át. Az ÁPV Rt. akkori vezérigaz­gatója, Lascsik Attila és a pri­vatizációt felügyelő miniszter, Suchman Tamás is megkapta ezt a koncepciót, azonban nem engedélyezték az anyag ügyve­zetési és igazgatósági szintű meg­tárgyalását. Közben írásban is megérkezett az ajánlat, ami el­tért a fent leírtaktól, ezért így nem támogatta azt már az ügy­vezető igazgatóság sem. Az idén az ÁPV Rt. bevonta az ügybe a Bonitas Könyvszakértő, Vagyonértékelő és Gazdasági Tanácsadó Kft.-t, amelyik át­világította a Co-Nexusnak va­gyonkezelésre átadott portfolió helyzetét. A megállapításaik kö­zött szerepel, hogy a vagyonban végrehajtott keresztüzletek miatt szinte átláthatatlanná tették a vagyon reális értékének megíté­lését. Az 1996 tavaszán elkészí­tett átvilágítás szerint az akkor meglevő vagyon becsült mini­mumértéke 894 millió forint és a becsült maximumérték 1,29 mil­liárd forint. A Bonitas két alternatív megol­dást ajánlott: az egyik szerint egy­oldalúan fel kell bontania a szer­ződést és értékelje fel tételesen a vagyont, majd azt követően érvé­nyesítse követeléseit. A másik megoldási javaslat szerint csak 1996. december 31. után, vagyis a szerződés lejárta után érvényesít­se követeléseit az ÁPV Rt. Még 1996-ban is voltak pró­bálkozások a probléma megol­dására. Például 1996 júliusá­ban egy spanyol társaság tett ajánlatot a Co-Nexus megvásár­lására és rendezni is kívánta a vagyonkezelési szerződés kap­csán felmerült kérdéseket is. Az ÁPV Rt. igazgatósága azonban 1996. szeptember 11-én - hosszas vita után - nem találta a spanyol cég által ajánlott kondíciókat elegendőnek, ezért nem ment bele a szerződés módosításába. A döntésről nem tájékoztatták a Co-Nexust, mert a Tocsik-ügy miatt nem hatalmazta fel az ÁPV Rt. az egyik ügyvédi irodát a Co-Nexus értesítésére. Ha törik, akkor is szakadatlanul... ... az ön rendelkezésére állunk. • Karosszériajavítás és fényezés • Gyors vállalási határidő • Garanciális és garancián túli javítások • Gyári technológia SZOMBATON IS NYITVA TARUNK! (8.00-14.00) 15 PERCRE BUDAPESTTŐL GÖDÖLLŐ, Rét u. 18. Tel/Fax: 28/310-478, 28/410-095 |-------------------------—. | Budapesti Értéktőzsde || Részvények A tőzsdére 1995. évi 1995-ös részvé­nlmúlt 1 év Legutolsó vezette adózott évenkénti napi átlagárt. átlagár eredmény (MR)eredmény (R) min. (Ft) max. (R) (Ft) AGRIMPEX név OKHB Rt. MID Bróker Kft 649 4888 8500 23500 21668 ARANYPÓK Argenta Top Bróker Rt. 43 1001 3550 6000­­­BALATON FŰSZÉRT Postabank Rt 48 358 3050 7500 3250 BORSODCHEM Bank Austria-Giro Credit 6169 7785 3850 3840 BONBON HEMINGWAY Girozentral Rt -40 500 2010 400 C3EMEGE MEINL Argenta Top Bróker Rt. 732 1272 7000 12650 7500 CSOPAK Daiwa MKB Rt. 308 256 545 1220 1149 COFINEC 17,1* 5,546* 3595 7365 4641 DANUBIUS HOTELS CA Értékpapír Rt. 1647 206 1160 3600 3722 DOMUS Argenta Top Bróker Rt 189 115 280 625 317 DUNAHOLDING CA-BBRt 104 37 4000 9000 7980 EGIS CSFB Budapest Rt 4881 627 2965 11100 8873 ERAVIS Postabank, K&H 187 651 3850 7300 4435 FOTEX Girozentral Rt 828 13­78 215 94 FŐNIX Anker Értékpapír Rt -1300 150 795- GARAGENT . Questor Rt, West LB Európa Rt 64 167 1600 2340 • Ü£ GLOBALTH Creditanstalt Rt 603 157 1200 2000- GLOBUS Girocredit Rt 284 285 775 1420 906 GOLDSUN Talentum Rt. -1920 60 595 100 GRABOPLAST Girocredit Rt 501 156 1600 4920 4616 HAJDÚTEJ New York Bróker 118 118 1500 2500­ HORIZON-MULTIPLAN CSFB Budapest Rt. 132 154 268 266 HUMAN Bank Austria-Giro Credit 494 176 695 2950 2601 HUNGAGENT Co-Nexus Rt. -410 300 1500 490 IBUSZ Girozentral Rt. Inter-Európa Bank Rt -43 30 44 1100 641 INTER-EURÓPA Inter-Európa Befektetési Rt 1438 5122 9600 40000 35633 Kékkúti Ásványvíz Postabank Értékpapírforgalmmazási Rt 83 35 1405 1435 1423 Kékkúti Ásványvíz 1. Postabank Értékpapírforgalmazási Rt 2.33 35 1315­ 1450 1414 KONZUM Ca­BB Rt. 25 12 150 440 230 MARTFŰI SÖRGYÁR Kulturvest Kft 327 305 1775 2290 2140 Ma Creditanstalt Rt 3494 35 1030 2000 1881 NITROIL Kulturvest Kft. 20 742 15300 20000 15100 NOVOTRADE GirozentraIRt. -110 805 21410-OTP Creditanstalt Rt, OTP Bróker Rt. 8480 303 790 2910 2642 PANNON-FLAX OTP Bróker Rt. 32 72 270 600-PANNONPLAST CSFB Budapest Rt. 838 279 1600 5200 4950 PANNON-VÁLTÓ Posta Értékpapírforgalmazó Rt­­4030 570 640 580 PICK Postabank, Batthyányi 96/92 1807 680 5000 8550 8460 PRÍMAGÁZ­DA Értékpapír Rt. 1258 393 3580 6800 6600 RICHTER CA Értékpapír Rt 7865 446 2000 11180 8800 SKÁLA-COOPT Budapest Bank, Girozentral Rt, New York Bróker Kft. 613 115 1375 1950— SKALA-COOPS Budapest Bank, Girozentral Rt., New York Bróker Kft. 115 1350 1900 SOPRONI SÖRGYÁR CA Értékpapír Rt. 192 142 2000 3050 2575 STYL RUHAGYÁR CA-BB Rt. 201 170 750 1770 1300 TVK Hoffmann Sneider Értékpapír Kft. 10468 436 1320 1650 1650 ZALAKERÁMIA Kulturvest Kft. 713 388 2800 7100 6550 ZWACK UNICUM CA Értékpapír Rt. 600 300 2260 3900 2751 KÁRPÓTLÁSI jegy"" BÉB Rt.­­142 690 713 * adatok francia frankban NÉPSZAVA

Next