Népszava, 1996. december (124. évfolyam, 281–304. sz.)

1996-12-02 / 281. szám

NÉPSZAVA Miért fontos­­z a környezetbiztonság? Válaszol: Libik André Vasárnap ért véget a Nemzetközi Környezetbizton­sági Konferencia Budapesten. A fórum neves hazai és nemzetközi szakemberek részvételével kereste a védelmi szervezetek szerepvállalását és az ipari ka­tasztrófák, a nukleáris, a biológiai környezetkárosí­tás elleni védekezés lehetőségeit. Libik Andrét, az ENSZ EGB Ipari Baleset-megelőzési Regionális Koordinációs Központjának nemzetközi kapcsola­tok igazgatóját arról kérdeztük, milyen kézzelfog­ható eredményekkel zárult a konferencia. - Mit takar a környezet­­biztonság új és tág fogal­ma? - Az emberek teljes biztonsági körét, főként a sűrűn lakott tájak te­lepülései mellé épült iparból eredő veszélyek, illetve a honvédség kör­nyezetkárosító tevé­kenységének feltárását és felszámolását. Elég arra utalni, hogy a ka­tonai gyakorlótereken számtalan éleslőszer hever, a földjét pedig könnyűszerrel meg lehet gyújtani. Jelenleg azért lobbyzunk, hogy Ma­gyarország olyan beren­dezést kapjon, amivel megsemmisítheti ezeket a töltényeket. - Mit fogalmaztak meg a zárónyilatkoza­tukban? - A NATO békepart­nerségi programjához való csatlakozással szá­mos forrás megnyílhat az ország előtt. Két új magyar projekt kaphat nemzetközi támogatást: egyik a térség vegyi üze­meinek konferenciája, amit jövőre rendezhe­tünk meg. Célunk, hogy az európai normák sze­rint, az ipari biztonság szempontjából átvilágít­suk a kelet-közép-euró­­pai vegyi üzemeket. A németek a volt NDK te­rületén háromszáz üze­met vizsgáltak meg, és ezek harmadát kellett bezáratniuk. Hazánk­ban nincs ilyen súlyos helyzet, de még mindig sok baleset előidézői le­hetnek a gyárak. Másik projekt pedig, hogy jö­vőre megrendezhessük a nyugat- és kelet-európai környezetbiztonságban érdekelt parlamenti kép­viselők találkozóját. - Szóba került a kor­mányzati és nem kor­mányzati szervezetek te­vékenységének az össze­hangolása? - Természetesen. En­nek óriási jelentőséget tulajdonítok, hiszen az­zal, hogy megalakult a Központi Környezetbiz­tonsági Központ, felol­dódhat a szervezetek késhegyig menő konflik­tusa. Kiss Marianna Hiányzó pótanyák MTI-információ Tisztújító közgyűlést tar­tott a fővárosban szomba­ton az S. O. S. Gyermekfalu Magyarországi Egyesülete. Az 1983-ban megalakult egyesület leköszönő elnö­ke, Sörös László az elnök­ség beszámolójában kifej­tette, hogy az elmúlt három év legfontosabb feladatá­nak a gyermekfalvakban hiányzó anyák kiképzését és munkába állítását tekin­tette. Jelenleg négy új anyaje­lölt dolgozik a falvakban, de még ugyanennyi kelle­ne ahhoz, hogy az üresen álló házakba gyerekeket fogadhassanak. A beszámoló kitért arra is, hogy nehéz megfelelő anyajelölteket találni. Ko­moly gondot jelent szá­mukra a gyerekfalvakban lakó, általános iskolát vég­zettek beiskolázása vagy munkahelyhez juttatása. A közgyűlés a tagság folya­matos informálását, az üres házak betelepítését és az anyák megtalálását, továbbképzését jelölték meg a következő évek leginkább kiemelt felada­tainak. BELFÖLD 1996. DECEMBER 2., HÉTFŐ Nő a betelepülők aránya a fővárosban A külföldi munkavállalók harmada nyugatról érkezik Egy nemrégen befejezett, négy európai nagyváros be­vándorlási folyamatait összehasonlító vizsgálat sze­rint Budapesten is megnő a közeljövőben a betelepült külföldiek aránya. Negyedszázad múlva már elkép­zelhető, hogy a gazdasági fejlődés nyomán a mai al­sóbb osztály egy lépcsővel feljebb lép, helyükön pe­dig elszaporodnak a nehéz vagy piszkos testi munkát is elvállaló keleti és déli gazdasági menekültek. Tenczer Gábor NÉPSZAVA Dr. Rédei Mária demográ­fus, területfejlesztési tanács­adó lapunknak elmondta, hogy az európai uniós ECOS-program alapján végzett négy város - Brüsszel, Bécs, Berlin, Bu­dapest - vizsgálatának mu­tatói felvázolnak egyfajta trendet. Míg Brüsszelben a lakosok 30 százaléka kül­földi (ennek fele EU-tagor­­szágból érkezett), addig Berlinben az arány 13 szá­zalék (egyötöde EU-ország­­ból), Bécsben pedig 20 szá­zalék a külföldi lakosság, és mindössze 1,5 százalék érkezett valamelyik euró­pai uniós államból. Buda­pesten egyelőre 1 százalék­nyi a betelepült, valamint további 1-2 százalék, aki tartózkodási engedélyt kért és kapott rövidebb­­hosszabb ideig, de arányuk a bevándorlás során és a magyar lakosság fogyásá­val megnő. A bevándorlók 65 száza­léka Romániából, 10 száza­léka a volt Szovjetunió utódállamaiból, negyede pedig egyéb országokból érkezett a fővárosba. Nem­zetiségenként a város más­más területein telepedtek le. A Romániából érkezet­tek leginkább a VH­VTII. kerületben, a peremkerüle­tekben élnek, jelentős szá­mú kínai található a X., XI. kerületben és a Józsefvá­rosban, míg a gazdagabb szláv ajkúak általában a XI., XI., X. kerületet ked­velik. Az itt kialakult koló­niák magukhoz vonzzák az újonnan érkező saját nem­zetbélieket, elősegítve „ne­gyedek” kialakulását vagy a belső városrészek gettó­­sodását. Rédei Mária sze­rint korlátozza a beillesz­kedést, hogy a külföldiek információs elszigeteltség­ben élnek, sehol nem talál­ható egy olyan tájékoztatá­si központ, amely saját nyelvükön eligazítaná őket hivatalos vagy­ egyéb ügyekben. Budapesten a 90-es hat­ezres csúcs óta csökken a betelepülők száma. Jelen­leg évi egy-kétezren kérnek tartózkodási engedélyt, nagy részük munkavállalás miatt. Országosan évente mintegy húszezer külföldi kér munkavállalási enge­délyt, harmaduk nyugatról jön a külföldi tőkével pri­vatizált vállalatok itteni vezetésébe. Itt nagyobb le­hetőséget kapnak, hiszen míg otthon a gazdasági ve­zetés második, harmadik sorában vártak az előrelé­pésre, Magyarországon az igazgatói székből irányít­hatnak. Rédei Mária sze­rint ez a tendencia fordí­tott „agyelszívásnak” is felfogható. A szakértő szerint a je­lenlegi bevándorlási arány jó ideig állandó marad. Úgy véli, most az a cél, hogy - minőségi és mennyi­ségi szűrő alkalmazásával - azok jöhessenek be az or­szágba, akik magasan kép­zettek, hiányszakmában dolgoznak és fiatalok. Ah­hoz, hogy a mai, kevésbé megbecsült munkákat vég­ző közmunkásokat, mun­kanélkülieket felváltsa a nyugati városokhoz hason­lóan a szegényebb orszá­gokból idevonzott munka­erő, még legalább egy ge­nerációváltásra és haté­kony gazdasági fejlődésre van szükség. Helyreigazítás Lapunk 1996. április 23-i számában megjelent, „Tisztújításra készül a Vöröskereszt” című, „Takaré­kos gazdálkodással pótolták az adományozók eltűnt millióit” alcímű cikkben dr. Szilárd István - a Vörös­­kereszt országos titkársága vezetője - felmentésének okaként - az ellenőrző bizottság súlyos hiányosságo­kat tárt fel a fővárosi szervezet gazdálkodásá­ban - közöltek után írtakban a valóságot torzítottuk azáltal, hogy a súlyos hiányosságok megjelöléseként „eltűnt” tartalékalapról és „nyoma veszett” adomá­nyokról írtunk, holott az ellenőrző bizottság a gazdál­kodás hiányosságaként a tartalékok rohamos felélé­sét, az állami támogatás részbeni, a célok követel­ményrendszerének nem megfelelő felhasználását, az adományok más célra történő, illetve részben nem do­kumentált felhasználását állapította meg.” Késlekedő ifjúsági kártyák NÉPSZAVA-információ A magyar ifjúsági kártya ügye már három éve húzó­dik - tudtuk meg Herczeg Györgytől, a kormány főta­nácsadójától. Három évvel ezelőtt ugyanis a Művelő­dési és Közoktatási Minisz­térium szerződést írt alá az Európai Ifjúsági Kártyák Szövetségével,­­miszerint Magyarország vállalja a Nyugat- és Közép-Európa 29 országában már jól be­vált rendszer itthoni beve­zetését. Eddig azonban nem történt semmi. A Miniszterelnöki Hiva­tal gyermek- és ifjúsági ko­ordinációs titkársága felhí­vást tett közzé a napokban a magyar ifjúsági kártya megvalósítására. Ennek lé­nyege, hogy - akár a nem­zetközi diákigazolvánnyal - minden 26 év alatti fiatal kedvezményekkel vehessen igénybe szolgáltatásokat. Az ifjúsági ügyek idén november elsején átkerül­tek a művelődési tárcától a Miniszterelnöki Hivatal felügyelete alá. Időközben több cég jelezte, hogy ter­­vez­tesi a kártya megvaló­­sítását. Ezért döntöttek pályázat kiírása mellett, melynek eredménye de­cember közepén várható. A kártya nem igazolja a tanulói jogviszonyt, nem juttat állami szolgáltatá­sokat. Kereskedelmi és kulturális kedvezményeket azonban nyújt. Az 1997 szeptemberében megjelenő új diákigazolvány és az if­júsági kártya között azon­ban lesznek átfedések, például az utazási szolgál­tatások területén - mondta Horváth Péter, a művelő­­dési tárca muettájsa. A legendás színész, Kabos Gyula földi maradványai előtt rótta le tiszteletét a színházi szakma és a közönség szombaton. Az Ame­rikában elhunyt művész koporsóját a Farkasréti temetőben he­lyezték végső nyugalomra. A ravatalnál Székhelyi József színmű­vész búcsúztatójában elmondta: Kabos egész életműve, sőt halála is a kirekesztés, a lenézés, a megalázás elleni vádirat volt. Olyan elementáris fricska, amely a törvény szigorával bizonyára az égi bírákat is könnyes röhögésre kötelezte MTI-telefotó Visszahívott kórházigazgató Közalkalmazotti kötele­zettségeinek a gazdálko­dással összefüggő súlyos megszegése miatt vissza­hívták vezetői beosztásá­ból dr. Várszegi Józsefet, a Zala Megyei Kórház igaz­gatóját. A megyei közgyű­lés szombaton zárt ülésen döntött. Az igazgatót gaz­dasági szabálytalanságok miatt menesztették. A számvevőszék alátámasztotta a Vöröskereszt belső vizsgálatát Az elmúlt év végére stabilizálódott a szervezet gazdálkodása A Magyar Vöröskereszt túlduzzasztott és túlbürokratizált tömegszervezetté vált, viszonylag kevés konkrét szakmai feladattal, mely működési költségeit részben állami támogatásból fedezi - állítja az Állami Számvevőszék. Az ÁSZ vizsgálata alátámasztja a szervezet elnökének, Andics Lászlónak a dönté­sét, aki tavaly júliusban menesztette a főtitkárt, Szilárd Istvánt. A számvevő­­szék szerint a főtitkár távozását követő­en jelentősen csökkentették a reklám és propaganda, az épületkarbantartás, az értekezletek és konferenciák költségeit. Tinnyei Mária NÉPSZAVA Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) októberben lezárult vizsgálata alátámasztja a Magyar Vöröskereszt elnö­kének, Andics Lászlónak tavaly júliusban hozott döntését. Ekkor az ellenőr­ző bizottság megállapításai alapján azonnali hatállyal elbocsátotta a szervezet fő­titkárát, Szilárd Istvánt és az ügyvezető igazgatót, Molnár Attilát. A bizottság megállapította: az orszá­gos titkárság (OT) átgon­dolatlan és pazarló gaz­dálkodást folytatott, súlyos likviditási gondokat okoz­va ezzel a szervezetnek. Az ÁSZ szerint a titkár­ság vezetése 1995 második féléve előtt nem kísérte fi­gyelemmel a humanitárius szervezet pénzügyi helyze­tét, és a kialakult likviditá­si gondok okát sem vizsgál­ta. Az ellenőrzés során gondot jelentett, hogy a Vöröskereszt nyilvántar­tása alkalmatlan volt a központi költségvetési tá­mogatás felhasználásá­nak nyomon követésére. A titkárság tartaléka az elmúlt négy év alatt folya­matosan csökkent, így 1994. február 15-én 30 mil­lió forint, 24 százalékos ka­matozású folyószámlahi­telt volt kénytelen felvenni a Közép-európai Hitel­bank Rt.-től. Mivel a köl­csön futamidejét a későb­biekben két alkalommal is meghosszabbították, a ka­mat 31,5 százalékra emel­kedett. A hitelt - 12,5 mil­lió forint kamattal - a volt főtitkár menesztését köve­tően, szeptemberben visz­­szafizették. A vizsgálat szerint a szervezetnél a szabályozási hiányosság szembeötlő volt a vállal­kozási tevékenységnél, az alapítványokban, a gazda­sági társaságokban való részvételnél, valamint a szociális árusításoknál. A Vöröskereszt 1992 és 1995 között évente egymil­­liárd forinttal gazdálko­dott, melyből az állami tá­mogatás 1992-1994 között évente 260 millió, 1995-ben 300 millió forint volt. Ez utóbbi felhasználásának ellenőrzésére jogosult az ÁSZ. A számvevőszék adó-A Fővárosi Bíróság az alábbi közlésre kötelezte a Népszavát, mai szerint míg a bevétel a vizsgált időszak alatt 52,2 százalékkal nőtt, addig a kiadások 72 százalékkal emelkedtek úgy, hogy az alaptevékenységre fordí­tott kiadások csökkentek, tehát a működési költségek nőttek. Az országos titkár­ság a vizsgált időszak alatt drágábban látta el tevé­kenységét, mint a megyei szervezetek. Ez az appará­tus viszonylag nagy létszá­mának a következménye, ami az ÁSZ szerint a pa­zarló gazdálkodásra utal. Az OT-nál 1994-ben egy főre átlagosan 1511 forint működési kiadás jutott, a megyei szervezeteknél ez átlagosan mindössze 437 forint volt. A számvevőszék megálla­pította, hogy tavaly az év második felében a takaré­kossági intézkedések során személygépkocsikat, mo­biltelefonokat értékesí­tettek, nemzetközi tele­fonvonalakat kapcsoltat­tak ki, jelentős mértékben visszafogták a külföldi ki­küldetéseket. Ennek követ­keztében a szervezet gaz­dálkodása stabilizálódott. A Fővárosi Közigazgatási Hivatal tájékoztatása szerint tavaly 1009-en jelentkeztek Budapes­­­­ten állampolgársági vizsgára. Közülük 776-an tettek sikeres vizsgát, 38-an megbuktak, a többiek pedig nem jelentek meg. Várhatóan idén is hasonlóak lesznek az arányok, de mintegy tíz százalékra növek­szik a bukottak száma. A nem túl szigorú vizsga so­rán a jelentkezőknek a nyolcadik osztályos tankönyv állampolgári ismereteiről kell számot adniuk és há­rom-négy összefüggő magyar mondatot elmondani­uk. Van, akinek még ez is sok: a vizsgázók 4-5 száza­léka alacsony intelligenciaszinttel rendelkezik. (Elő­fordult, hogy arra a tesztkérdésre, mi a magyar mi­niszterelnök feladata, a következő két szó állt válasz­ként: horr dula.) Az elmúlt két év során mindössze két nyugati tett magyar állampolgársági vizsgát. A je­lentkezők inkább román, délszláv, orosz, ukrán, len­gyel, görög és arab nemzetiségűek voltak. Andrássy Antal NÉPSZAVA Az Országos Egészségbiz­tosítási Pénztár, bár a me­gye egészségügyi intézmé­nyeire váró, törvényben előírt 639 ággyal változat­lanul kevesebbet finanszí­roz 1997. január 1-től, ám a másodfokú döntés öt fek­vőbeteg-intézménynél meg­változtatta a megyei egész­ségbiztosítási pénztár első­fokú döntését, így a far­kasgyepűi tüdőgyógyinté­zetnek egyelőre nem kell egyesülnie az ajkai Magyar Imre Kórházzal, a csatla­kozást azonban 1997. júni­us 30-ig mindenképpen elő kell készíteni. A zirci Erzsébet Kórház is tovább működtetheti je­lenlegi formájában száz ágyat, azzal a feltétellel, hogy tekintve a térség ellá­tási biztonságát, fél éven belül megteremti a szak­ápolási egészségügyi intéz­ménnyé alakulás feltétele­it. Az OEP, helybenhagyva a megyei pénztár döntését, Várpalotán 110 ágyat köt le, de nem zárkózik el at­tól, hogy megvizsgálják annak lehetőségét, miként vonható be még húsz ágy az egészségügyi ellátásba annak érdekében, hogy az intézmény megfeleljen az ágyszámminimumnak. Az Országos Egészség­­biztosítási Pénztár elutasí­totta a népjóléti miniszté­rium fellebbezését, így a balatonfüredi Állami Kór­ház jelenlegi 493 ágyából csak 339-et finanszíroz a jövőben. Az intézmény ve­zetői szerint ez minden­képpen kevés a szívkórház fenntartásához. Bujdosó László megyei tiszti főor­vos szerint örvendetes, hogy a kiskórházak meg­maradnak, illetve haladé­kot kapnak. Rn/ Haladék kis kórházaknak Bojkottálják a zöldek a Siemenst NÉPSZAVA-információ A mohi atomerőmű illeté­kese nem tud a környezet­védő szervezetek újabb kampányáról - mondta kérdésünkre Robert Holy, az épülő létesítmény saj­tószóvivője, akit a zöldek bojkottfelhívásának lehet­séges következményeiről kérdeztünk. Holy lapunktól értesült a 60 ország környezetvédel­mi szervezetei által szer­vezett akcióról, amelynek keretében a zöldek arra kérik a közvéleményt, hogy ne vásároljanak Sie­mens termékeket, mert a gyár részt vesz a beruházás megvalósításában. Ezzel szemben a Siemens magyarországi képvisele­tének sajtóreferense, Jász­­mann Gabriella értesült az akcióról. Mint mondta, már az ősz folyamán korábban is hasonló akciókkal igye­keztek bojkottálni a céget. A Siemens hazai értékesí­tési azonban nem estek vissza lényegesen. Ugyan­akkor a cég illetékese úgy véli: az akció nem tesz jót a Siemens hírnevének. A cég németországi köz­pontja eddig nem adott közre hivatalos állásfogla­lást a bojkott kapcsán. A nemzetközi akciót tá­mogató Megújuló Energia Klub munkatársa lapunk kérdésére, hogy miért nem tiltakoztak a Siemens ellen a paksi atomerőmű reak­torvédelmi rendszerének korszerűsítése miatt, úgy fogalmazott: a kampány egy, még meg nem épült lé­tesítmény ellen folyik. A cél az építkezés leállítása.

Next