Népszava, 1997. március (125. évfolyam, 51–74. sz.)
1997-03-14 / 62. szám
NÉPSZAVA Ma kezdődik a tavaszi fesztivál Göncz Árpád köztársasági elnök ünnepi megnyitójával ma hivatalosan kezdetét veszi a 17. Budapesti Tavaszi Fesztivál kéthetes rendezvénysorozata. Azeseményre délután 3 óraikor a Magyar Nemzeti Galéria kupolatermében kerül sor, ahol a köztársasági elnök egyúttal megnyitja afesztivál egyik legjelentősebbkiállítását, amely a középkori művész, M. S. mester műveit mutatja be. Este a Budapesti Fesztiválzenekar ünnepi hangversenyt ad a Zeneakadémián, Fischer Iván vezényletével. A koncerten Liszt ül. rapszódiáját, Chopin I. zongoraversenyét és Stravinsky Petruskáról szóló balettzenéjét adják elő. HÁZIMOZI Idill és terror kertvárosi otthon, két gyönyörű gyerek (kislány, kisfiú, ahogy illik), építészüzletember apuka, háztartásbeli anyuka - John és Diank Davenport élete maga a megtestesült amerikai álom. Egyszerre azonban vége szakad az idilli nyugalomnak - kiszabadul ugyanis a börtönből Diana előző férje, Drew (John Ellos), akit a legkevésbé nem vonzanak a polgári értékek, viszont meglehetős érdeklődést mutat a kirabolható üzletek és a lefűrészelt csövű puskák iránt, no meg egykori felesége iránt, akivel régen, az esküvőjükön kimondták a döntő szót: „míg a halál el nem választ”. Drew először csak nyomasztó jelenlétével terrorizálja a családot, a játék azonban egyre veszélyesebbé válik. John, a férj (Scott Valentine) először döbbenettel szembesül imádott felesége ifjúkori ballépésével, végül azonban rá kell jönnie: nincs választása, neki kell megvédenie a családját. A „Nem jön a hajnal” profi módon megalkotott thriller '4- annak ellenére, hogy nem különösebben eredeti (már az alapötlet is ismerős,' és a történet maga 'is szántó minden mozzanatábaffel’’ hagyományos krimi-vonalvezetést követi), az utolsó másodpercekre is jut izgalom. A három főszereplő játéka közül a legremekebb talán a Dianát alakító Katherine Kelly Langé: rendkívül hiteles a fiatalkori tévedés után a nyárspolgári biztonságba kapaszkodó, a családért minden egykori tervét feladó feleség szerepében, akit nemcsak megrémít, de el is bizonytalanít egykori szerelme visszatérte. A film külön erénye egyébként, hogy nem megy el a két szélsőség körüli választás problémája mellett: a polgári otthon kellemes unalma a történet néhány pontján legalább olyan taszítóvá válik, mint Drew züllött, erőszakos életmódja. John Enos Drew szerepében egyszerre laza és agresszív, költő-filozófus és hidegvérű gyilkos - de sajnos, néha kissé túljátssza a szerepét. Scott Valentine viszont igazi derék családapa, aki természetesen csupán a jó ügy érdekében folyamodik az erőszakhoz, de ha kell, fegyverrel is megvédi az övéit. Említést érdemel a film képi világa is. Steven Greenberg látványtervező valószínűleg a színek megszállottja lékét, míg egyes filmeknél a borongós, sötét színek teszik kísértetiessé, vagy éppen nyomasztóvá a hangulatot, itt az erőteljes, élénk, ráadásul jó ízléssel összeállított szülők azok, amelyek az első pillanattól fogva tartják a néző figyelmét. Mindez csak arra szolgáltat újabb bizonyítékot, hogy a részleteken valókén sok múlik: a hagyományos műfajok, kissé csablonos történetek feldolgozásának sem kell feltétlenül közhelyes, lapos, sőt nézhetetlen filmekhez vezetnie, ha az alkotók kellő profizmussal nyúlnak az alapanyaghoz. Bár „az évszázad filmje” nemigen lesz az ilyen munkákból, mégis sikerülhet a nézőknek kellemes és izgalmas másfél órát szerezni. (Nem jön a hajnal. Színes, szinkronizált amerikai film, 1994.87 perc. Intercom. Kölcsönözhető március 6-tól.) Csiki Judit Apropó, fáraók... Minden idők leghíresebb régészeti feltárása Tutanhamon fáraó sírja volt. 75 évvel ezelőtt annyi értékes műtárgy került elő a sírból, hogy csak a kincseskamrának nevezett előtér kiürítése ötven napig tartott és nyolc évbe tellett, amíg a 3500 darabból álló leletet feldolgozták és kihordták. Csupán a fáraó harmadik, legbelső koporsója több mint 110 kg színaranyból készült. Annyi arany került elő a sírból, hogy a nemzetközi tőzsdén felszökött az egyiptomi fönt értéke. Hogyan élnek, mit kutatnak ma a Nílus mentén a magyar egyiptológusok? (Apropó, Tv 1,21.10) ! ► ANYANYELVI TANÁROK MAXIMUM 10 FŐS CSOPORTOK •DÉLELŐTTI, DÉLUTÁNI, ESTI ÉS ■ HÉTVÉGI TANFOLYAMOK »KEZDŐTŐL A CAMBRIDGE-I NYELVVIZSGÁKRA ELŐKÉSZÍTŐ TANFOLYAMOKIG 148 órás, 12 hetes, hosszú tanfolyamok 9 96 órás intenzív tanfolyam is !» 300 Ft/óra » GYERMEKTANFOLYAMOK • KIHELYEZETT TANFOLYAMOK CÉGEKNEK BEIRATKOZÁS 1997. március 24—29-ig 16-19 óráig Pótbeiratkozás: 1997. április 1—4-ig Budapest XI., Villányi út 5/7. (A Kaffka Margit Gimnáziumban) Telefon: 185-66-11 vagy 06-20-265-400 ÁLLANDÓ HELYETTES HÍRLAPÁRUS MUNKAKÖRBE BUDAPESTI LAKOSOK JELENTKEZÉSÉT VÁRJUK! HIRKERRt. Budapest IX. ker., Dandár u. 9-13. (Vörösné) 1997 szeptemberétől induló Felsőfokú képzések: Érettségizetteknek • Felsőfokú ügyintéző titkár • Idegenforgalmi menedzser • Kulturális menedzser 4 félév Tanítói diplomásoknak • Műveltségi területi képzés • Magyar nyelv és irodalom • Ember- és társadalomismeret • Vizuális nevelés 3 félév. • angol nyelv; német nyelv 4 félév Jelentkezés: Felsőoktatási Képzési Központ 1027 Szász Károly u. 6. fsz. 1. Telefon: 201-6913 Határidő: 1997. május 1. ITT LEVÁGANDÓ MEGRE Ha előti havonta Alulírott........................................................ (név) ................................................................... (irányítószám, helység) ..........................................(utca).............(házszám)............. (ajtó) megrendelem a NÉPSZAVA, című lapot ............................példányban • Az előfizetési díjat a fenti címen jelentkező kézbesítőnek fizetem. • Az előfizetési díjat a.............................................pénzintézetnél vezetett ....................................................................folyószámláról egyenlítem ki. (Kérjük, hogy a banknak adjon megbízást a hírlapdíj átadására.) A megrendelőlapot a következő címre szíveskedjen feladni: Budapesten: Hírlapüzletági Igazgatóság ügyfélszolgálati és koordinációs osztály, Budapest 1846.......••....... Vidéken: Postahivatal, helyben PSZAVA-ra, Önnél marad! Előfizetési díj : negyedévre 2250 Ft , egy hónapra 750 Ft aláírás 7 KULTÚRA 1997. MÁRCIUS 14., PÉNTEK 17 Madách segített átlátni a szitán Egy nógrádi „liberális középnemes” korán megtanította a magyaroknak, hogy az ideológiák halandóak Ma este a Nemzeti Színház társulata a Várszínházban ismét színre viszi Madách Imre Az ember tragédiája című művét. Az előadást Iglódi István rendezi, Ádámot Széles Tamás, Évát Söptei Andrea, Lucifert Garas Dezső alakítja. Hubay Miklós drámaíróval arról beszélgettünk, miféle aktualitása van a huszadik század második felében ennek a múlt századi drámai műnek? Székely Anna NÉPSZAVA - Rejtély, hogy miért , volt a magyar közvélemény a Tragédia megszületésének első pillanatától kezdve ennyire fogékony Madách mondanivalójára és szellemére, amikor a drámaíró, néhány Hunyadira utaló sortól eltekintve, egyetlen szót sem ejt művében a magyarságról. Az elbukott szabadságharc után sem hízelgett önsajnálatunknak, mégis, azóta csüggünk rajta. Az ember tragédiája egy nép számára kitalált tananyag, amelynek azonban semmiféle U^cippanstg .felhangja nincs. Ez drámaírói, és gondolkodói zsenialitás., a^ Mivet amit a nemzet megtanulhat Maddehművéből? - Korán kaptunk Madách Imrétől érvényes történetfilozófiát, amely a maga korában újszerű és mellbevágó volt. Madách bemutatja az Embert, aki a paradicsomi állapotokból kiszakadva, bárhova kerül, bármibe kezd is, elbukik. Rejtély, hogyan sarjadhatott ki ez a gondolati rendszer a tizenkilencedik században, amely a fejlődés, a haladás mámorában élt. Akkoriban szinte elképzelhetetlen volt, hogy létezzen divatok gondolkodó, aki nem hisz abban, hogy az emberiség előrehalad. Mindenki úgy gondolta, a majomból lett az emberszabású majom,abból az ősember, és így tovább, egymást követik az egyes stációk, a biológiai és történelmi szükségszerűség szerint. És ekkor jön valaki, és kijelenti: vigyázzunk, a fejlődés nem szükségszerűen lineáris, az emberiség nem előre, hanem a saját elpusztítása felé halad. Madách ugyanis, ahogy beletanult a történelmi képletekbe, rájött, hogy a történelmi szükségszerűséggel nem a magasabb rendű fejlődési stációk, hanem az önpusztító állapotok jönnek létre. És ezzel a „tananyaggal” a magyarság óriási tőkét nyert. Az egyes politikai korszakokban megalapozott keserű következtetés. Bármilyen történelmi, politikai korban élünk tehát, lelkesedésünk, hitünk mindig bukásra van ítélve? - Madách így vélekedik, s a történelem szép lassan „bejön az ő utcájába”. Profetikus érvényessége olykor hátborzongató. Az általa említett veszélyek közül azóta „beletaláltunk” már az emberiséget akár el is veszejthető atomkísérletekbe, az űrutazással kapcsolatos lelkesítő és félelmetes élményekbe, és az eszkimóvilág szorongatottságába is. Ez a lángelme egy kis nógrádi falu elzártságából, a tizenkilencedik században jósolja meg a természet teljes pusztulását. A magyarság körében már 1860-ban közmondássá vált a madáchison : „sok az eszkimó és kevés a fóka”, amikor a túlnépesedés és az ökológiai katasztrófa fenyegetését még nem érzékelték a Föld lakói... Az Beregi Oszkár is alakította Ádámot 1905-ben Színek a tragédia történetéből Tisztelt Hazafi! Miután Kegyed, elutazása előtt engem föl nem keresett, engedje hogy én látogassam meg e néhány sorral. Az „Ember Tragoediája” úgy conceptióban, mint compositióban igen jeles mű. Csak itt-ott Verselésben - meg a nyelvben találok némi nehézkességet, különösen a lyrai részek nem eléggé zengők. De így is, amint van, egy kevés külsimítással irodalmunk legjelesb termékei közt foglalhat az helyet... Pest, sept. 12.1861. rokon érzelmű pályatársa Arany János Az ember tragédiájának színrehozatalára nézve nagy befolyást gyakorolt rám a Fausttal való összehasonlítás... Paulay Ede ...a Tragédia tulajdonképpen a katolikus vallásbölcselem hirdetője - mások pesszimista, szkeptikus szemléletet, ismét mások progresszív, forradalmi optimizmust sejtenek mögötte, Karinthy Frigyes ...Hevesi beállítása... a drámát, a tragédiát, az emberért folyó harcot húzza alá, amely az égben indul meg az Úr és Lucifer között... Kárpáti Aurél ...A színpad Prokrustes-ügy, amelybe, hogy belekényszeríthessék az ilyen műveket, fejét vagy lábát veszi, néha végtagjait metszi le a gyakorlati színházi dramaturgia... Németh Antal Az ember tragédiáját a Nemzeti Színház 1947-ben ismét színre hozta, az azóta tartó szüneteltetés hovatovább tarthatatlanná vált. A színház időnként - lanyhán - felvetette a felújítás kérdését, de támogatás híján nyomban le is mondott róla. Az erőteljes szorgalmazás Waldapfel József professzor érdeme, aki 1952-ben tette Szóvá. Az 1955-ös előadás az ő fejtegetéseiből indult ki. 1954 nyarán már alkalmasnak látszott az idő arra, hogy Major Tamás a SZOT nagytermében tartott kultúrvezetői értekezleten bejelentse, mint a jövő évad műsorának egyik darabját... Az 1954-55-ös évek kulturális téren tapasztalható eszmei zavarosságát jellemzi. Az ember tragédiájához való - bár kényszerű - hozzájárulás, majd annak lényegi visszavonása, a műsorról való levétel ...illetve az előadások szinte egyértelmű ritkítása... Időközben Rákosi Mátyás megnézte az előadást, és helyben közölte is, hogy szükségtelennek tartja a darab favorizálását. Erre alapozva a minisztérium meghatározta a jövőbeni előadások számát: márciusban három, áprilisban négy, májusban egy és júniusban két alkalommal kerülhetett színre a mű, amelyre a jegyigénylést a színház félmillióra becsülte.” Magyar Bálint fenntartással élhetett az uralkodó ideológiákkal szemben. Ennek is köszönhető, hogy a huszadik század különféle politikai érái idején viszonylagos belső függetlenséggel és távolságtartással tudtunk létezni ebben az országban azuralkodó ideológiákkal szemben. Madách tanítása talán még ahhoz is erőt adott, hogy kirobbanjon az 1956-os forradalom. A magyarság megtanulta Madáchtól, hogy ne bízzon az ideológiákban, ne tekintse örökérvényűeknek azokat, hiszen mindig gyönyörű a hajnalfényük, ám halandók, és nem is kár értük. Hála Madáchnak, már régen átlátunk a szitán. Ádám Éva - Luciffer ember tragédiája megkérdőjelezi az egész teremtett világ értelmét, s az ember mindig megújuló küzdelmeit. Ezt az eredeti gondolkodót Nyugaton is meg kell ismertetnünk. Miért higgye a világ, hogy „a történelem végét” vagy a falanszter szonyátát Huxsey, illetve Orwell előtt senki sem jósolta meg? Rendező Bemutatók Ádám Éva Lucifer Paulay Ede 1883. szept 21. Nagy Imre Jászai Mari Gyenes László Tóth Imre 1897. ápr. 9. Pálfi György Márkus Emilia Gyenes László Tóth Imre 1905. ápr. 20. Bakó László Fáy Szeréna Gyenes László Hevesi Sándor 1923. jan. 22. Ódry Árpád Paulay Erzsi Gyenes László Hevesi Sándor 1926. okt. 30. Abonyi Géza Tasnády Ilona Ódry Árpád Hevesi Sándor 1929. szept 1. Forgács Antal Szabó Margit Tímár József Horváth Árpád 1932. jan. 12. Ódry Árpád Tasnády Ilona Kiss Ferenc Horváth Árpád 1934. jan. 19. Abonyi Géza Tasnády Ilona Tímár József Németh Antal 1937. okt 21. Lehotay Árpád Tőkés Anna Csortos Gyula Németh Antal 1939. máj. 14. Abonyi Géza Lukács Margit Kovács Károly Németh Antal 1941. márc. 25. Szabó Sándor Lukács Margit Kiss Ferenc Németh Antal 1942. aug. 15. Lehotay Árpád Könyves T. Erzsi Kovács Károly Both Béla 1947. szept. 26. Básti Lajos Lukács Margit Balázs Samu Major Tamás 1955. jan. 7. Básti Lajos Lukács Margit Major Tamás Gellér Endre-Bessenyei Ferenc Szörényi Éva Ungváry László Marton Endre- Major Tamás 1960. okt. 14. Básti Lajos Lukács Margit Ungváry László Major Tamás 1964. okt. 2. Sinkovits Imre Váradi Hédi Kálmán György Vámos László 1983. szept. 21. Bubik István Tóth Éva Balkay Géza Richard Salvat 1994.febr. 4. Őze Áron Keskeny Edit Koncz Gábor Az ősbemutató Luciferé: Gyenes László