Népszava, 1997. június(125. évfolyam, 126–150. sz.)
1997-06-26 / 147. szám
NÉPSZAVA Átalakulóban a lízingpiac A gépjárművek helyett a komputerek válnak meghatározóvá Tavaly az autópiacé volt a főszerep a lízingelés területén. Idén várhatóan nagyobb teret hódít majd magának a számítógépek és irodaszerek lízingje. A piac változását elsősorban a január elsejével életbe lépett hitelintézeti törvény befolyásolja. Ami azonban nem változott, a lízing olyan pénzügyi szolgáltatás maradt, amelyet elsősorban vállalkozásoknak találtak ki. A magánszemélyek számára nem előnyös ez a konstrukció, mert drága, és ennek a körnek nincs adókedvezmény. Hőnyi Gyula NÉPSZAVA A nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek elején a magyar vállalkozások pénzhiánnyal küszködtek. Ennek következtében a gazdasági növekedés lelassult, mert a cégek nem tudtak forráshoz jutni egy-egy beruházásukhoz vagy új üzletág elindításához. Ekkor vált egyre divatosabbá a lízing. Az újdonságnak számító pénzügyi szolgáltatás segítségével eszközökhöz és hitelhez juthattak a vállalatok. Minthogy Magyarországon az évtized elején a tőkehiány egyre általánosabb jelenség lett - különösen az újonnan alakult kis- és középvállalkozások esetében -, mind több lízingcég jelent meg a piacon. Az akkori adatok szerint nagyjából 1000 vállalkozás foglalkozott lízingeléssel, és a piacot enyhén szólva kaotikusnak ítélték. Ezért szükségessé vált a piac szabályozása. __ 1992-ben a lízingcégeket az Állami Bankfelügyelet alá sorolták. Ezzel gyakorlatilag rendeződött a lízingpiac, és látványos fejlődésnek indult. A lízinggel foglalkozó társaságok minden évben a magyar gazdaságban történő összberuházásoknak nagyjából 10 százalékát finanszírozták. Emellett természetesen nagy szerepet játszottak a lakossági fogyasztás terén. A legdinamikusabban fejlődő ágazat az autólízing volt. Szinte mindegyik lízingcég foglalkozott autók eladásával. Ennek eredménye, hogy a mai napig is a piac 80 százalékát az említett szolgáltatás teszi ki. A távközlés hazai fejlődésében is jó eredményeket mutathatnak fel a lízingcégek, hiszen a 450 megahertzes mobiltelefonok nagy részéhez lízingelés útján jutottak hozzá a fogyasztók. Az autólízing ilyen nagy arányú részesedése ellenére nem mondható el, hogy egyhangú a lízingvállalatok ajánlata. A lízingelés olyan pénzügyi szolgáltatás, amivel gyakorlatilag minden eszközt meg lehet finanszírozni. Magyarországon 1992- 1996 között egy német típusú operatív lízingelési rendszer alakult ki. A cégek megvették és bérbe adták az ügyfélnek az eszközt. Amíg annak részleteit nem fizette ki a lízingelő, mindaddig a szolgáltató cég tulajdonában maradt a termék. A mostani hitelintézeti törvény nem teszi lehetővé az operatív lízingelést. Az európai lízingpiaccal szemben Magyarországon a magántulajdonú kisebb lízingtársaságoké volt a főszerep. Egészen 1996 szeptemberéig. Már 1995-ben is sejteni lehetett, hogy a piac a bankok irányába mozdul el, de mint Nyerges László, a lízingszövetség főtitkára mondta, senki nem gondolta, hogy a pénzintézetek néhány hónap alatt átveszik a piacvezető szerepet. Itthon a lízingpiacon a német tulajdonosoké volt a legtöbb lízingvállalkozás. Tőke szempontjából most a hollandok vezetnek, de jelentős üzletrésszel bírnak a távol-keleti, főleg a dél-koreai tulajdonosok is. A számadatok szerint jelenleg 537 kisebb-nagyobb vállalatnak van „jogosítványa” lízingelésre, de ebből jó ha százan folytatják ezt a tevékenységet. A lízingszövetségnek pillanatnyilag 28 tagja van. Ebben az évben vette fel a szövetség a Molt, a Reálbankot és az amerikai AT&T-t. Ismét szövetségi tagságit kapott idén az ■ Axon Lízing is, amely az év egyik visszatérője volt. A tagok közül a bankoknak 14 hely jutott. A lízingszövetség folyamatos bővülése mellett azért lemorzsolódás is látszik. Minthogy a konkurenciaharc 1992-től 1996-ig folyamatosan élénkült, a kisebb vállalkozások kénytelen voltak bezárni kapuikat. A versenyhelyzet élesedése azt eredményezte, hogy a piaci szereplők között volt olyan cég, amely évenként 50 százalékkal is növekedést produkált, és volt, amely csak szerény növekedésről számolhatott be. Ezeket öszszevonva évenként átlagosan 30-35 százalékos növekedést könyvelhetett el a lízingpiac. Idén még a szakemberek sem tudják megjósolni, hogy lesz-e növekedés, azt viszont mindenki hangsúlyozza, hogy ha sikerült a cégeknek nyereséget produkálni, az biztosan kisebb lesz, mint az elmúlt években. Nyerges László szerint csak az év végén érdemes számadatokról beszélni, mert az a tapasztalata, hogy a piaci szereplők minden évben panaszkodnak, még akkor is, ha nagy sikereket érnek el. Úgy véli, a hitelintézeti törvény életbelépése után valószínűleg idén jelentősen változik a lízingpiac. A szövetségbe is mind több olyan cég kerül, amely már nem az autólízinget tekinti fő profiljának. Az előrejelzések szerint az autólízingelés a piac összforgalmának várhatóan csak 50-60 százalékát teszi majd ki. Előtérbe kerülnek majd az ingatlan, a mezőgazdasági és a háztartási termékek lízingjei. Az összesített adatok szerint 1996-ban a Magyar Lízingszövetség tagjai 103,4 milliárd forint értékben lízingeltek. Ebből 81,8 milliárdot a személygépkocsik lízingje, 10,4 milliárdot a haszongépjárművek lízingje, 4,1 milliárdot az iparimezőgazdasági gépek és eszközök lízingje, 2,3 milliárdot a számítógépek és irodaszerek lízingje és 4,5 milliárdot az egyéb kategóriába sorolt ter mékek lízingje tett ki.KEXTER LEASING Az MKB CSOPORT TAGJA kedvező finanszírozási feltételekkel, egyedi igényekhez igazodó konstrukciókkal, biztonságos banki háttérrel • Termelőeszközök • Gépek • • Berendezések • Ingatlanok • • Haszongépjárművek • • Személygépkocsik • lízing, részlet- és bérletfinanszírozásával áll ügyfelei rendelkezésére. A MEGBÍZHATÓ LÍZINGTÁRS! Budapest, Bem rkp. 8. Telefon/fax: 202-3882 • 202-3619 • 155-3649 • 155-5895 . r * LÍZING 1997. JÚNIUS 26., CSÜTÖRTÖK 13 Autófinanszírozás új alapokon NÉPSZAVA-információ Kismértékben nőtt az idei öt hónapban az eladott új autók száma, annak ellenére, hogy a kamatmentes részletvásárlási konstrukciók január 1-jei megszüntetését követően mindenki visszaesést, válságot prognosztizált. A növekedés legfontosabb oka kétségkívül az újabb fizetési konstrukciók megjelenése. A kamatmentes konstrukció tavaly nagy fellendülést hozott az autópiacon. Különösen az év utolsó hónapjaiban vált keresetté, akkor, amikor elterjedt hír, hogy 1997-től a Pénzügyminisztérium az új autók forgalmi adóját az új áfatörvény keretében azonnal befizetendővé teszi. Az autóforgalmazók pénzintézetei igyekeznek kecsegtető konstrukciókat kidolgozni az idén is. Az egyik legnépszerűbb változat pillanatnyilag a vállalkozásoknak kínált tartós bérleti szerződés. Lényege, hogy az autó bérleti díját száz százalékban leírhatják költségként - ami előnyös egy nyereséges cég számára. Ugyanakkor az ügyfél nem szerzi meg a jármű tulajdonjogát. Nem számolható el 100 százalékig, de sokaknak megéri a lízing is - amely a már említett áfa-törvény-módosítás miatt tavaly év végétől már nem olyan kedvező, mint 1996-ban. A jelenlegi lízingkonstrukciók lényegében megegyeznek a magánszemélyeknek folyósított hitelkonstrukciókkal, azok cégek számára nyújtott változatai. A kamatok és a kezelési költség minden törlesztőrészletből elszámolható, a tőkerészt azonban csak ötéves amortizációval lehet leírni. Az ügyfél lízing esetében a jármű maradványértékének kifizetése után tulajdonossá válik. (Az egyéni vállalkozóknak egyik változat sem kedvez, ők csak éves bévéételük 1 százalékáig tudják leírni az autóvásárlást.) Magánszemélyek számára lényegében kétfajta konstrukciót kínálnak az autószalonokban: a kisebb befizetőrészlettel induló, különböző kamatozású hitelek csokrát, valamint az új kamatmentes konstrukciókat, amelyek a vételár nagy részének befizetése esetén választhatók. . A kamatos hitelek esetében a tőkén felüli törlesztésmértéke a befizetéstől és a futamidőtől függ. Általánosan elmondható, hogy az olcsóbb árkategóriákban (2,5 millió forintig) sem lehet manapság megúszni 50 százalék befizetése esetén havi 30-40 ezer forintnál kisebb törlesztéssel. Nevük szerint kamatmentesek ugyan, de szintén ide tartoznak azok a konstrukciók, amelyeknél a vételár legalább 50 százalékának kiegyenlítése után a havi részletek valóban csak tőketörlesztések. Csakhogy az indulóösszeg mellett a teljes vételár legalább 12-14 százalékos kezelési költségét is be kell fizetni. Vagyis ennél a konstrukciónál lényegében előre tudják le a kamatokat a vásárlók. A Central Lízing sokat ad a biztonságra A Central Lízing az első lízingcégek között alakult meg Magyarországon, 1989-ben. A társaság a lízingcégek legjobbjai közé tartozik, s fő profilja a gépkocsi-finanszírozás. A Central Lízing a Central Üzleti Csoport tagja, s jelenleg több mint 200 márkakereskedővel van szerződéses kapcsolatban. A vállalkozás rendkívül ügyel arra, hogy ügyfelei a legjobb minőségű szolgáltatást kapják, ezért gondosan válogatja meg partnereit - mondta el lapunknak dr. Kádár Tibor, a Central Lízing ügyvezető igazgatója. A Central Lízing megvizsgálja a gépjármű-kereskedők üzleti tevékenységét, s ha az eredménye megfelelő, finanszírozással segíti a márkakereskedők autóinak könynyebb adásvételét. A Central Lízing sokat ad a biztonságra, a cég saját tőkéje 1,2 milliárd forint. Tavaly több mint hatmilliárd forint értékű jármű finanszírozásában vettek részt. A gépkocsik közül a nagyobb értékű ingatlanok bérbeadásával, illetve finanszírozásával foglalkozó üzletág is említésre érdemes. A vállalat az Evidencia Biztosítási Brókercégen keresztül - amely ugyancsak a Central Üzleti Csoport tagja - lehetőséget ad biztosítások megkötésére is. A lízingpiacon az utóbbi időben megjelentek olyan bankok, melyek ezen a területen akarnak működni. A Central Lízing ügyvezető igazgatója szerint a gépkocsi-finanszírozásra szakosodott lízingtársaságok rugalmasabb, és jobb minőségű szolgáltatást tudnak kínálni ügyfeleiknek. Ráadásul - mivel jóval kisebb szervezetet kell működtetniük - alacsonyabb költségekkel dolgoznak. A'.'" "‘^pkocsi-fin^Szírozásra még ma is nagy az igény a magyarországi piacon. Ez a tevékenység elsősorban kölcsönnyújtással, illetve bérleti szerződéssel történhet. A kölcsönnyújtásos szerződést a cég magánszemélyeknek és vállalatoknak egyaránt kínálja, míg a bérleti szerződést elsősorban a vállalatoknak ajánlja, ahol a teljes egy-három éves futamidő alatt a bérleti díjak teljes egészében költségként elszámolhatók. A lízingcég igyekszik a piacon a legkedvezőbb kamatot nyújtani. Már 20 százalék saját rész befizetését követően szerződést tudnak kötni. Ha az ügyfél kívánja, a cég beszámítja a régi járművet is, s akár ennek értéke is lehet a lízing indulórésze. A szolgáltatás igénybevétele előtt a szerződő félnek adatlapot kell kitöltenie, s amennyiben vállalat a szerződő fél, a Central Lízing a megkötés előtt ellenőrzi az ügyfél pénzügyi hátterét is. Az ügyvezető igazgató azt is elmondta: sajnálja, hogy a lízingszövetség visszafogottan kezeli a pénzügyi lízing problémáját. Elmondása szerint "a klasszikus pénzügyi lízing a mai szabályozók mellett nagyon nehezen működtethető, s véleménye szerint sokkal határozottabban kellene megoldani ezt a problémát. Az idevonatkozó szabályokat egyértelműbbé, hosszú távon biztonságossá kellene tennie a szövetség segítségével a törvényhozó testületeknek.