Népszava, 1997. szeptember (125. évfolyam, 203–228. sz.)

1997-09-01 / 203. szám

NÉPSZAVA A jövő autója MÁR CSAK 851 NAP KÉTEZERIG A jövő autójába egyre több számítástechnikai eszközt építenek majd be a gyártók, így mind kevesebb dolog­ra kell a járművezetőnek ügyelnie. A következő évez­redben a mostaninál is nagyobb hangsúlyt kap majd az utasok védelme és a kocsik menettulajdonságainak javítása. A jelenleg alkalmazott benzinmotorok he­lyett pedig elterjednek az elektromos árammal és a gázturbinákkal hajtott erőforrások. Illés József NÉPSZAVA A jövő autójába egyre több elektronikai eszközt sze­relnek majd be a gyártók. A számítógép főként a gépkocsik irányító rend­szereiben váltja majd fel a ma még gyakori mechani­kus kapcsolókat, de a gépjárművek egyes ele­meinek mozgás közbeni irányításában is mind fon­tosabb eszközzé válik a komputer, így az ezredfor­duló után gyártott model­lekben már automatika ve­zérli a lámpák bekapcsolá­sát, a lengéscsillapítást, a fékerő-szabályozást, az ab­laktörlőt, az üzemanyag­ellátó rendszert, a motor működését, azaz szinte mindent, amit ma még a vezetőnek kell ellenőriznie és működtetnie. Mivel a gépkocsi az egyik leginkább anyagigényes termék, a globális nyers­anyaghiány miatt az előál­lításához felhasznált ele­mek összetevőiben gyors fejlődés várható.. Azaz, a következő évezred autóit újabb és újabb alumínium­ötvözetekből, különleges öntvényekből és egyre bo­nyolultabb műanyag kom­­pozitokból építik majd meg. Ezáltal csökken a gyártás során a nyersanyag­­szükséglet és kisebb lesz a kocsik súlya. A könnyebb alkatrészek azonban meg­őrzik majd kopásállóságu­kat és szilárdságukat, ezál­tal az anyagtakarékosság nem csökkenti majd a jár­műben ülők biztonságát - tudtuk meg Gyarmati Já­nostól, a Közlekedéstudo­mányi Intézet tudományos főmunkatársától. Az ezredforduló után várhatóan a mostaninál is nagyobb hangsúlyt fektet­nek majd az autógyárak a biztonságra és a kénye­lemre. Ezért a járművek­ben az aktív és a passzív utasvédelem továbbra is di­namikusan fejlődik majd. Ugyanakkor mind több berendezés szolgálja majd az autósok kényelmét, utazás közbeni szórakoz­tatását. A következő évezredben tovább javulnak a kocsik menettulajdonságai is. A gyártmányok fejlesztői a jövőben is arra töreksze­nek majd, hogy tovább csökkenjen a modellek lég­­ellenállása, ezért egyre in­kább elterjednek majd a lekerekített formák, a szi­var alakú karosszériák. Ugyancsak tökéletesítik majd a kocsik futóműveit és a fékrendszereit is. A jövő autóját a manap­ság alkalmazott robbanó­motorok helyett a napja­inkban még alternatívnak számító erőforrások fogják hajtani. Előtérbe kerül majd az elektromos meg­hajtás, ami egyelőre azért nem terjedhetett el, mert az elektromos áram tárolá­sa még nehezen megoldha­tó. A villanyautók energia­­ellátását várhatóan a nap­elemes rendszerek robba­násszerű fejlődése fogja megoldani. A benzinmoto­rokat felválthatják majd a gázturbinás hajtóművek is, így az ezredforduló után mind több lesz a biogáz­zal vagy földgázzal üze­melő gépkocsi. A távoli jö­vőben még az is elképzel­hető, hogy a hajók és a ten­geralattjárók­ mintájára a személyautókat is atom­energia hajtja majd, ám ennek megvalósulásához a nukleáris technológiában még hatalmas változások­nak kell bekövetkeznie. Hosszú idő után végre nőtt az elsősök száma (Folytatás az 1. oldalról) A reformok tanévéről be­szélt Egerben Magyar Bá­lint. A művelődési és köz­oktatási miniszter kijelen­tette, hogy az idén kezdődő reformok célja a jövő munkaerő-piaci követel­ményeinek megfelelő diá­kok képzése. A Nemzeti Alaptanterv bevezetése mellett ezt szolgálja a ta­nárok rendszeres tovább­képzési rendszerének ki­alakítása, az informatikai, idegen nyelvi képzés átfo­gó fejlesztése. A miniszter kijelentette, hogy a kor­mányzat továbbra azt tá­mogatja, hogy minél több diák tanuljon tovább érettségit adó középiskolá­ban. Az idei tanév ma, szep­tember elsején kezdődik és június 12-én fejeződik be. A téli szünet december 20-án, szombaton kezdődik, utána az első tanítási nap január 5-én, hétfőn lesz. A tavaszi szünet első napja április 4., szombat, utolsó napja ápri­lis 14., kedd. Az írásbeli érettségi vizsgák május 18- án kezdődnek. BELFÖLD 1997. SZEPTEMBER 1HÉTFŐ Golyóálló mellényt kapnak a rendőrök kétszázmillióért Kétezer darab golyóálló mellényt vásárolt a rendőrség az eddigi, immáron lejárt szavatosságú darabok kicserélésér­­e. Az 1830 darab belső viselésű - azaz inha alá is felve­hető - és a 245 darab külső viselésű mellény ára össze­sen több mint kétszázmillió forint volt. A tervek szerint a jövőben nemcsak a folyamatosan lejáró szavatosságú védőfelszereléseket cserélik majd ki, hanem mennyiségi fejlesztésre is sor kerül: a cél az, hogy három év múlva minden utcai rendőrnek legyen golyóálló mellénye. Dudás Gergely NÉPSZAVA Az elkövetkezendő három év alatt nemcsak a lejárt szavatosságú mellények pótlására, hanem - a köz­­biztonsági koncepcióban foglalt tervek szerint - újak beszerzésére is pályázato­kat fog kiírni a rendőrség: a cél az, h­ogy minden, az utcán szolgálatot ellátó egyenruhásnak legyen ilyen védőfelszerelése - mondta el lapunknak Kis Imre, az Országos Rendőr-főkapi­tányság műszaki osztályá­nak vezetője. Azt titok­ként kezelik, hogy jelenleg összesen hány mellénye van a rendőrségnek, annyit azonban elárulnak, a jelen­legi csere jelentős mennyi­séget jelent. Az eddig használt, izrae­li gyártmányú mellények szavatossága a golyóálló­mellény-piacon szokásos öt év után járt le: a gyártók általában ennyi ideig ga­rantálják a speciális mű­anyagból, kevlárból ké­szült darabok szakítószi­lárdságát. A most megkö­tött szerződés értelmében október 15-ig leszállítan­dó új mellényekre azon­ban tíz év a garancia, ezt nem a forgalmazó cégek, hanem az alapanyaggyár­tók vállalták - mondta el lapunknak Klabacsek Gyu­la fegyverszakértő, a mű­szaki osztály alezredese. A külső viselésű, a beavatko­zó egységek (kommandó­sok) által használt mellé­nyek valamennyi kézi­fegyver, akár puskák lövé­sének is képesek ellenáll­ni, míg a belső viselésre szabott, emiatt vékonyabb „ruhák” a maroklőfegyve­rek lövéseinek állnak el­len. Az előbbieket a világ­piacon másodikként jegy­zett kanadai, az utóbbia­kat egy magyar cég készí­ti. Klabacsek elmondta: a pályázat elbírálásánál az ár csak harmadlagos szem­pont volt, az első helyen a műszaki paramétereket, a másodikon a mellények egyéb jellemzőit értékel­ték. Ez utóbbihoz tarto­zott például az, hogy rend­őrök próbálták ki a termé­keket különböző szituáci­ókban, és tesztelték, hogy mennyire tudnak mozogni bennük. A lejárt szavatosságú, több mint kétezer mellény sorsa még kétséges, a rend­őrség néhányat megtart majd például a komman­dósok gyakorlataira, de a többségtől szabadulnának, műanyag alapanyagról lé­vén szó megsemmisítésük nem egyszerű. Felmerült az értékesítés lehetősége is, bár természetesen mint védőruhákat már nem le­het forgalomba hozni a mel­lényeket. Klabacsek azon­ban hangsúlyozta: a selej­tezés előtt kipróbálták őket, a normál lövedékek­nek tökéletesen ellenáll­nak - a sajtóban korábban megjelent hírek a­­ mellé­nyek átlőhetőségéről spe­ciális golyókra vonatkoz­tak. A szakértő szerint megfelelő lövedékkel - aki ismeri a mellények szer­kezetét, tud is ilyet készí­teni - minden védőfelszere­lés átlőhető. Átlövés egyéb­ként éles helyzetben Ma­gyarországon nem fordult még elő, a szakemberek csak egy olyan esetre emlé­keznek, amikor néhány év­vel ezelőtt rálőttek egy mel­lényt viselő rendőrre, aki a felszerelésnek köszönhető­en nem sérült meg. Új golyóálló mellényeket kapnak rendőrök, mert lejárt a régiek szavatossága Tovább szennyez a háztartási étolaj Évente nyolc-tízezer tonna elhasz­nált sütőolaj és zsír csurog le a laká­sok lefolyóin, komoly károkat okoz­va a környezetben és a csatornahá­lózatban. Bár létezik olyan cég, amely a sok zsírt elhasználó étter­mektől összegyűjti a veszélyesnek minősülő anyagot, Magyarországon - ellentétben sok nyugati országgal - még nincs kialakult gyakorlata an­nak, hogy a háztartásokból is össze­­gyűjtsék az elhasznált sütőolajat. Kiss Marianna NÉPSZAVA Csak rendkívül költséges reklámte­vékenységgel lehetne rábírni a házi­asszonyokat, hogy a konyhákban el­használt olajat ne a lefolyókba, ha­nem az igény szerint elhelyezett sü­­tőzsiradék-tartályokba öntsék - vé­lekedik Deák György, az elhasznált anyagok összegyűjtésére szakoso­dott Biofilter Kft. igazgatója. Becs­lések szerint évente nyolc-tízezer tonna elégett zsiradék kerül a csa­tornába, onnan a befogadó folyókba. (Népszava 1997. augusztus 28.) Az igazgató szerint egy tenniakaró kör­nyezetvédő hiányzik, aki a lakossági begyűjtést „rászervezné” a már mű­ködő sütőzsírbegyűjtő vállalkozásra. Sajnálattal közölte azt is, hogy a te­vékenység beindításához, a környe­zetvédelmi pénzalapokra sem szá­míthat, pedig a hatékony marketing költsége és a tartályelhelyezés felté­telrendszerének megteremtése ko­moly befektetést igényel. Az érdektelenség példájaként el­mondta: egy budaörsi vegyesboltban elhelyeztek ugyan egy gyűjtőedényt, ahol a bolt tíz forintot fizet az el­használt zsiradék literéért, de megle­hetősen kevesen élnek ezzel a lehető­séggel. Budapesten nyolc-tíz lakó­házban találhatóak meg a tartályaik. Hiába, a gyűjtőedények szinte üresek maradnak. A fővárosban nyitt hulla­dékudvarokban jórészt a hagyomá­nyos szemetet (papírt, műanyagot, üveget) válogatják, ráadásul a társa­ságnak ajánlatot tevő hulladékudva­rok egyike sem garantálta, hogy a zsiradékgyűjtő tartályba nem kerül más hulladék, így víz és gázolaj sem. Szeptember 7-ig régiért új csereakció a Suzukinél n'ishfí NK'í Wm IWi UM I® Régi Suzukijét most 80-120 ezer forint felárral cserélik be márkakereskedőink.* ék ■ MRS HIM­m *A Murai nem szerepel a cserével megszerezhető választékban.' USD SUZUKI. Jól jár vele. gi» Borcímvita Tolnában Pakson készülne a szekszárdi kadarka? Hazafi Zsolt írása a NÉPSZAVÁNAK Olyan ez, mint ha valakinek a szomszédasszonya egyszerre csak azzal állna elő, hogy fel­venné a nevét, sőt mindhárom gyermekét is ráíratná - mondja Tápai Zsolt, a szekszárdi hegy­bíró a tolnai megyeszékhely és Paks között kirobbant borhá­ború kapcsán. Az atomváros borászai viszont a szekszárdiak mesterkedését tartják törvény­telennek, szerintük a paksi bo­rok megütik a szekszárdi mér­cét, s ezért a nevét is felvehetik. Most zajlik a bortörvény „frissítése”, melynek egyik lé­nyeges pontja, hogy újra defi­niálják a borvidékeket. A szek­szárdi hegyközség - a helyi bo­rászok önkormányzata - mikor kézhez kapta a tervezetet, meg­lepve tapasztalta, hogy a Szek­szárdi Borvidékhez óhajtják kapcsolni Paksot is, mely azt is jelentené, hogy­ az atomváros borait szekszárdi néven lehet­ne forgalmazni. Ez az, amit nem szeretnénk, a mi nevünket csak beleegyezé­sünkkel használhassák, amit viszont nem is kértek - mondja Tápai Zsolt, a szekszárdi hegy­község hegybírója. Ezért levele­ket írtak Öcsödi Gyulának, az FM helyettes államtitkárának, melyben tiltakozik a tervezet ellen. Indokuk, hogy a paksi borok jellege mindig eltért a szekszárditól. Javaslatuk: a me­gyében két borvidék legyen, az egyik a szekszárdi, a másik a tolnai, és ez utóbbihoz tartoz­zanak a paksiak. A helyettes államtitkár válaszlevelében ez utóbbi kialakításával egyetért. Tápai Zsolt úgy véli, hogy már ez önmagában elismerést je­lentene Paksnak, hiszen jelen­leg egyetlen borvidékhez sem tartoznak. A paksiak viszont tudomá­nyos érvekkel bizonyítják, hogy Paks és­ környéke éghajlatilag, geológiailag és fajtahasználat szerint megfelel a szekszárdi borvidék kritériumainak. Erről a helyi hegyközség határozatot is fogadott el. Éppen ezért Petrik János, a paksi hegyköz­ség elnöke nem ért egyet a tol­nai és a szekszárdi borvidék ki­jelölésével. Szerinte a szekszár­diak és az államtitkár-helyettes is törvénytelenül jár el, mikor egy törvényesen meghozott ha­tározatot „fúrnak” meg. Kővári László, a Tolna Me­gyei Agrárkamara elnöke la­punknak elmondta: a kérdésben a Hegyközségek Nemzeti Taná­csa tesz majd előterjesztést a szaktárcának, amely a szövege­zője az új törvénytervezetnek. ­ Mégis válik Pét Andrássy Antal NÉPSZAVA A tavalyi érvényes és eredmé­nyes népszavazás ellenére ta­vasszal még arról tájékoztatták a Várpalotai Önkormányzat képviselő-testületének tagjait, hogy a Belügyminisztérium nem ért egyet Pétfürdő Várpalotától történő elválásával. A tárca szerint Pét - pontosabban az ottani adózó cégek - kiválásá­val olyan, mintegy 100 millió forintos, hiány keletkezhet Várpalota önkormányzatának költségvetésében, amely zava­rokat okozhat intézményeinek működtetésében, fennakadásá­ban. Göncz Árpád köztársasági elnök elé mégis olyan belügy­minisztériumi javaslat került (amelyet már alá is írt), misze­rint Pétfürdő 1997. október el­sejétől önálló közigazgatási te­lepüléssé válhat. A fordulatot az okozta, hogy a Veszprém megyei TÁKISZ - a BM gazdasági ellenőrzést folytató szervezete - vizsgálata során megáltapította: Várpalo­ta péti bevétele nélkül is műkö­dőképes maradhat, nem szorul pótlólagos állami támogatásra. Az 5137 lakosú Péten a NATO- csatlakozásról és a földtör­vényről rendezendő népszava­záskor, 1997. november 16-án választják meg Pétfürdő pol­gármesterét és 13 tagú képvise­lő-testületét. Várpalota önkor­mányzatának vezetése már ké­szül a vagyonmegosztásra.

Next