Népszava, 1998. február (126. évfolyam, 27–50. sz.)

1998-02-07 / 32. szám

A szerző blueszenész * ♦ Hobo (Földes László) 2001. rock’n’roll-odüsszeia A belépőjegy ára: harmincezer forint plusz áfa Sikeremberek, politikusok, értelmiségiek és az ő„holdudvaruk” a bálokon „Az embereknek összekötők kellenek, írók, hősök, sztárok, vezetők, Hogy formát adjanak az életnek.” Jim Morrison­­ ez, amiben nyakig ülünk? Sajnos, csak lassan fulladunk bele, így az elmúlás kín­jának stádiumait végigtanulmányozhat­juk. Tanúk vagyunk és áldozatok annak ellenére, hogy korábban lázadóknak és hősöknek éreztük magunkat, amit környezetünk évtizedeken át visszaigazolt. Micsoda balsors: túléltünk annyi mindent, és már szinte klasszikussá merevedhet­nénk (ebben a korban bármilyen merevedés aján­dék!), amikor élő emlékműként elsüllyedünk a „szoájéban”. Vannak közöttünk optimisták is, akik legyinte­nek az egészre, mondván: túléltük a táncdalfeszti­­válokat, a diszkót, a nyálas New Wave-et, túléljük a technot is (csak a színpadot ne kelljen otthagy­ni!). De micsoda szánalmas dolog túlélésre játsza­ni. Vannak okosabbak, akik nagy pénzekért a múltat ismételgetik. Már tizedszer vonulnak visz­­sza, aztán feltámadnak, mivel küldetéstudatuk van. A nosztalgia biztos üzlet. Az embereknek ha­gyományok kellenek, és ezt csak saját múltjukból meríthetik. Milyen volt az utolsó hetven év? Mit érdemes felidéznie annak, aki szerencsésen és ép elmével túlélte az egészet? Sokuknak a Latabárok, Latinovits, Nagy Lász­ló, Huszárik Zoltán a hagyomány. Másoknak Já­vor Pál, Honthy Hanna, Feleki Kamill, Simándy János, Vámosi János és Záray Márta jelenti ugyanezt. És vannak­ vagyunk, akiknek a ’60-as évek beatzenéje jelenti a legnagyobb élményt. Az a kor, azok a zenészek és az a stílus. Hetven évet csak az FTC labdarúgócsapata tudott végigját­szani, de mai közönsége mocskot szór a „Múlt Élő Félisteneire”, ha nem megy a csapatnak. Vannak, akik Koós Jánoshoz, Harangozó Terihez, Koncz Zsuzsához ragaszkodnak. (Tavaly benéztem egy Koncz Zsuzsa-koncertre Békéscsabán. Nagyma­mák, anyukák kisgyermekek együtt gyülekeztek az előtérben, izgatottan kérdezgették egymást: „ Ugye, lesz a Micimackó?”.) Majdnem ugyanezt láttam Amerikában, a Rol­ling Stones 1994-es koncertjén, mint Békéscsabán 1997 végén. Csak nagymamák helyett nagypapák ácsorogtak és a Satisfactiont várták. Valami ha­sonló történt velem is ősszel, a csillaghegyi Banán Klubban. A műsor végén egy vendég szívesen fi­zetett volna pár ezer forintot, ha ráadásként el­­játsszuk neki a ’45-ös bluest. Visszautasítottam, de a büfében odajött, és bemutatta 16 éves fiát. Mi a fiúval egy szempillantás alatt megértettük egy­mást. Ő nem szereti a bluest, de az apját igen, hát eljött, hogy meghallgassa az apja zenéjét. Udvarias volt, bár kicsit kényszeredetten vigyorgott, ami­kor apja a vállamat veregette, és folyton csak azt ismételgette: „Emlékszel, ugye, Hobókám, micso­da idők voltak!”. Sokan nem gondolnak bele, hogy az ember úton jár. Nem mindenki akar ötvenen túl olyannak lát­szani, mint amilyen a húszas éveiben volt. És nem mindenki akar állandóan tinédzserbálvány lenni. (Bevallom, egyszer meginogtam, és majdnem megváltoztattam a nevemet DJ Hobóra.) Ki hitte volna, hogy a ’60-as évek szülötte, a rock, amely feloldott annyi gyűlöletet, amely egyesített sok százmillió idegent a Beatles, a Rolling Stones, Dylan vagy Hendrix zenéjével, mára akár a gyű­lölet fegyvere is lehet? A zene és a színpad hihetetlen vonzással bír. A rock minden műfajban nyitott és demokratikus. Egyszerűen elsajátítható, ma szinte semmi sem kell hozzá. Mindent elvégeznek a gépek, a progra­mok, a bérelhető zenészek, szerzők, énekesek, így hát bárki beléphet a kapun, fel a színpadra. Még a bunkók és az agresszorok is. Ez egyben nagyszerű és életveszélyes. Emlékezzünk és hallgassunk egy ’40-es vagy ’50-es évekbeli chicagó­ i blues-lemezt. Figyeljük a gitárost! Nem tud annyit, és nincs olyan a stílu­sa, mint Eric Claptonnak, mégis milyen őszinte amit játszik. Nem énekel úgy, mint Ray Charles vagy Stevie Winwood, mégsem zavar minket. Ak­kor miért ne adnánk meg a jogot egy mai fiatal­nak, aki nem gitárral és saját hangjával, hanem gépek segítségével szeretné létrehozni zenéjét? Majd a közönség eldönti, kell-e neki. -jy -rém mindig volt ez így. Még 10-20-30 éve i­s mások kezében volt a döntés. És akiket J.­­ ők a színpadra engedtek, ma azok jelentik a hagyományt. Közben rengeteg értékes zene el­veszett Magyarországon és Amerikában is. Ná­lunk az Illés-Omega-Metró kapott lehetőséget, Koncz, Zalatnay és Kovács Kati képviselték a lá­nyokat. Ezek a bandák és ezek a lányok végigját­szottak több mint harminc­ évet. Milliókat szóra­koztattak és szórakoztatnak ma is. De a hatvanas évek beatzenéjét nem ők jelenthették kizárólag, hanem sok ezer más zenekar, amelyik nem jutha­tott lemezhez, képernyőhöz, ORI-engedélyhez. Ők feladták, disszidáltak vagy történt még ennél is rosszabb. Voltak zseniális énekesek. Mint Or­­száczky Jackie, szövegírók és színpadi egyénisé­gek, mint Baksa Soós János a Kexből, gitárosok, mint Radics Béla, őket csak a közönség választot­ta. Az ő szeretetük segített a feketebárányos­ak, a punkoknak, a ’80-as évek elején meglódult ér­telmiségi új hullámnak és természetesen a régi na­gyoknak túlélni a nehéz időket. Mit őrizget az ember manapság, ötvenen túl a szívében? Mi volt a szép és mi maradt szép ennyi idő után? Egy Mambó magnóval keletnémet Agfa szalagra felvett Kex-koncert, egy, a Rákóczi úti lemezudvarban megvett recsegő korai Stones-le­­mez vagy egy gyűrötten is szép Jim Morrison-kép... És az egyslágeres Nashville Teens vagy Spencer Davis Group-koncert emléke, amit elhomályosí­tott és a legendák közé emelt a lovas rendőrök tá­madása a Rákóczi úton. 1973 után laposodni kezdett a hazai műfaj, és két évvel később bejött a nyugatnémet mintájú diszkó, az egyik első tátika­(bocsánat, play back)­­zenekarral, a Boney M.-mel az élen. És aztán min­dig jött valami rosszabb, amire az igazi zenészek újabb és újabb generációi még válaszolni tudtak. A­ki most vág bele a zenébe, mindent meg­kaphat és felhasználhat, ami korábban elérhetetlen volt. És miért ne születne eb­ből a fantasztikus lehetőségből valami csodálatos, ami egyesíti a fantáziát, a technikát, az értelmet és az érzelmet? Nem hiszem, hogy azért, mert ma akárki napok alatt zeneszerző lehet, csakis dobgépes gügyesé­­geket vagy nyelvgyalázó baromságokat írhat. En­nek a kornak is megszületik vagy már meg is szü­letett a saját művészete, ahogy a múlt század vé­gének az opera és az 1960-as éveknek a rock volt. 1998-ban nagyon nehéz lehet egy olyan huszon­éves fiúnak, aki jól gitározik, dalokat is tud írni és a rockban szeretné kifejezni magát. A ’60-as évek­ben a közönség és­ a zenekar ugyanabból a nemze­dékből való volt, és a zene a nemzedék hangula­tát, érzéseit, gondolatait is igyekezett kifejezni. De a mi 20 éves gitárosunk, aki áthallgatta Les Pault, Django Reinhardtot, Robert Johnsont, Al­bert Kinget, Jimi Hendrixet, John McLaughlint, Ry Coodert és Paco de Luciát, mit csináljon, ha a saját kortársai egész nap DJ Bobót hallgatnak otthon vagy a McDonald’sban ülve? A világ és benne mi is, amerikanizálódunk. An­nak idején én is néztem a tévében A tavasz 17 pil­lanatát. A pártkongresszusi, közvetítések alatt a kisszobában a Szabad Európán próbáltam befog­ni valami kis Animalst, végül már beértem volna az affektálós Kinksszel is, de csak ritkán sikerült. Aki a mai parlamenti közvetítéseket írja, talál helyette, amit akar. Számtalan tévécsatorna és rá­dióállomás kínálja magát, és a boltokban az egész pop világ - tíz évre visszamenően - jelen van. A fiatalság a­ tévé előtt nő fel, és az ügyesebbje könnyedén megtanulta a számítógép használatát, már rengetegen interneteznek, de még csak keve­sen jutottak el oda­, hogy a természetet, a sportot, a kultúrát és ezen belül az élő zenét is életük fon­tos részének tekintsék. Ami a (magyar) rockzene jövőjét illeti, nem kell nagyon aggódni. Nem érdemes a műfajt kizárólag a haladás képviselőjének kikiáltani. Attól, hogy valaki azt mondja magáról, hogy igazi rocker, még lehet sötét bunkó, aki kártékonyabb egy táto­­gó-táncoló diszkóbálnánál. (Folytatás a II. oldalon) . A pesti bálok is Széchenyi Ist­vánnal nevéhez fűződnek. A leg­nagyobb magyar Bécs után ke­vesellte a fényt és a vígságot, amikor az 1820-as évek elején körültekintett Pesten és Budán. Azon nyomban szorgalmazni kezdte a fényes táncmulatságok megrendezését. Hajdanán az emberek azért jártak bálba, hogy férjhez adják lányaikat, s csak másodsorban azért, hogy szórakozzanak. A gazdagon fel­ékszerezett fiatalasszonyok vi­szont bűntudat nélkül - szigorú táncrend szerint - rophatták a táncot a jó házból való fiatal­urakkal, míg korosodó férjeik kártyával, pezsgővel múlatták az időt. Ma egy férj igen fur­­csállttó, ha vacsoraasztala mel­lől egy vadidegen táncba hívná a feleségét. A vízkereszttől hamvazó-­­szerdáig terjedő időszak hosszú szünet után néhány éve újra a báloké. Dr. Dózsa Katalin, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgató-helyettese minden bálok tudósa leszögezi, hogy a fényes táncmulatságok őse az Udvari bál volt, a bálozó kedv azonban szép csendben „kike­­ringőzött” a fenséges falak kö­zül. A XIX. század elején már polgári táncmulatságokon, me­gyebálokon, házibálokon, pa­rasztbálokon ropták a táncot a vigadni vágyók. A lányok első báljukra talpig fehérben, ké­sőbb pasztell tüllköltemények­­ben, családtagjaik kíséretében érkeztek, s még ha módosak vol­tak is, csak vékonyka, szolid ék­szer vagy virágdísz illette meg őket. Nem így­ a fiatalasszonyo­kat. Ők gazdagon díszített bár­sonyruhákban, súlyos nyak- és fejékekkel „felvértezve” tündö­költek, így tudatván környeze­tükkel: ők már elkeltek. A férfi­ak fekete frakkot, fehér inget és fekete selyem csokornyakken­­dőt viseltek. A táncrend olyan törvénynek bizonyult, amelyet nem volt szabad megszegni. Még párbajok is kerekedtek amiatt, hogy egy-egy nekihevült ifjú, felrúgva a rendezők elkép­zelését, a csárdást is azzal a hölggyel kívánta ropni, akivel előbb a keringőt lejtette. A bálokat az 1870-es évektől rendezték az iparos egyletek, az egyetemek, mely utóbbiak közül a jogászbál tündökölt a rangsor élén. A turistákat az orvostan­hallgatók követték a sorban, a leendő mérnökök csak hátul kulloghattak. Dózsa Katalin bálkutatása szerint a jelen szá­zad háborúinak környékén leg­feljebb házibálokon jöttek össze a társaságbeliek. Trianon miatt például évekig, nem dobbant táncos láb Magyarországon, 1922-ben rendezték az elsőt, jó­tékonysági céllal. A két világhá­ború között a nagy bálok „elpo­­litizálódtak” még a politikai mozgalmak is rendeztek tánc­­mulatságokat. A szocializmusbeli bálozás 1957-ben a füredi Anna-bállal kezdődött. Ezzel a reformkori Horváth-ház hagyományát élesz­tették újra. A világhíressé lett Balaton-parti bált jó százötven évvel ezelőtt a helybéli notabili­­tás Anna nevű lánya tiszteletére rendezte. A bálokról szóló tudósítások többnyire előkelő helyen szere­peltek a korabeli lapokban. Oly­kor kemény kritikával is illették ezeket a tollforgatók. „A Fröbel­­nőegylet ma tartotta meg álar­cos bálját a Vigadó nagytermé­ben, szép számú közönség jelen­létében. Az álarcos bálok már évek óta sem anyagilag, sem er­kölcsileg nem felelnek meg a kö­vetelményeknek.” - írta 1896. január 20-i számában az Egyet­értés című lap. A főváros báljá­ról viszont ugyanebben az évben dicshimnuszokat zengett a Pesti Hírlap: „Bécs város bálja is a farsang egyik legfényesebb bálja szokott lenni, de ott a fővonzerőt mindig az uralkodó vagy ural­kodóház valamely kiváló tagjá­nak jelenléte szokta képezni. A mi bálunk azonban e nélkül az atraction nélkül is oda vonzott mindenkit...” A Népszava feb­ruár 1-jei számában az „elvtár­sakat és a munkásokat” tobo­rozza farsangra. „A burzsoázia selyembe bársonyba burkolja velőtlen csontjait, teleaggatja magát arannyal, gyémánttal, hogy egymást elvakítsák a má­sok munkájából kipréselt va­gyonukkal. Elvtársak, munká­sok, mi is akarunk egyszer há­lózni, de nem a burzsoázia mód­jára, s nem a régi sablon szerint, hanem tartunk egy mulatságot, mely hű képe legyen a valóság­nak. A bizottság 1896. február 8- án este­­8 órakor a Wassermann­­féle teremben, Károly körút 19, egy nagy SANSCULOTTE bált rendez. ” Napjaink báljai meghökkentő pompájukkal, a „menetrendjük­kel”, körítéseikkel egyre inkább a hajdani táncmulatságokra emlékeztetnek. Az utcabálokon és iskolai tornatermekben meg­tartott bulikon felnőtt idősebb korosztály álmélkodva konsta­tálja, hogy megelevenedtek a könyvek báli illusztrációi, kilé­pett a festmények kereteiből az uszályos, ékszeres, bálozó úri közönség. Persze, mai emberek ők, főként az újkor iparmág­násai, tehetős sikeremberek, po­litikusok, jeles értelmiségiek, ki­egészülve az őket körülvevő „holdudvarral”. Napjaink legelegánsabb tánc­­mulatsága az Operabál, amelyet idén február 21-én harmadszor rendez meg az Operabál Szerve­ző Iroda. Korcsmáros Péter ügy­vezető igazgató és csapata a bé­csi példán felbuzdulva vágott bele a több mint százesztendős honi operabál feltámasztásába. Szerinte a „szomszédvárban” nemzeti intézménnyé nőtte ki magát ez az esemény, remélhe­tőleg nálunk is ez a sors vár rá. Kezdetben gyanakvó pillantá­sokat vetettek a bálszervezőkre, akik „első bálozóként” komoly anyagi gondokba keveredtek, második nekirugaszkodásuk azonban már sikeresebb volt. Az idén 45 millió forint bevételt re­mélnek a báltól, igaz, költségeik ugyanennyit tesznek ki. A re­mélhető nyereségen a fellépő művészek, rendezők, közremű­ködő cégek osztoznak. Üzletem­berek, befektetők, külföldi cég­­tulajdonosok, értelmiségiek lesz­nek a vendégek. A rendezők re­ményei szerint a budapesti Ope­raház az ezredfordulóra afféle kelet-közép-európai találkozó­­hely lesz. A rendezvénynek - mint minden volt és leendő bál­nak - vannak támogatói és véd­nökei. A védnökmegnyerés egyébként nem ördöngös dolog. Csupán „levelet kell küldeni” a köztársasági elnöknek, a mi­niszterelnöknek, a miniszter­nek, a polgármesternek és más ismert személyiségeknek... A régi operabálok színteréhez igazodva ideiglenes díszpáholy épül a dalszínházban. A táncol­ni vágyók ezer négyzetméteren lejthetnek körbe-körbe, febru­árban ugyanis az egész nézőtér bálteremmé válik. A belépőjegy 30 ezer forint, amelyért minden­ki annyit ihat, amennyit akar, kap taxicsekket, sőt ajándék­csomagot is. Aki enni is óhajt, s ülve kívánja elfogyasztani a Gundel-beli vadlibamellet, vagy a kemencében sült borjúkarajt, az további 10 ezer forintot tar­tozik fizetni. A páholyjegy ára személyenként 70 ezer forint. Az Operabál műsorában az ötven éve elhunyt Lehár „ural­ja” a terepet, az énekesek között hallható lesz Berkes József, Gre­gor József, Kertesi Ingrid, Misu­ra Zsuzsa és a bécsi Staatsoper örökös tagjai: Walter Berry és Heinz Zednik. Lesz bálkirálynő választás, tombola, értékes fest­mények jótékonysági célú auk­ciója. Az Opera a minap már túlju­tott egy bálon, a Vállalakozói szféra estélyén. A tízéves Szféra Kft. az Operaházon kívül nyolc nagyvárosban rendez hasonló vigasságot elsősorban a hazai vállalkozók, a gazdasági és a politikai élet reprezentánsai­nak. Deák József ügyvezető sze­rint nem klasszikus bál az övék,­ hiszen politikai személyiségek közötti szópárbaj, is szerepel a programban, a résztvevők pedig nem ülnek, ha állófogadáson fo­gyasztják el az ételeket, miután ez a póz jobban megfelel a kap­csolatteremtésre. A „vállalkozói szféra” mindössze két órát tán­col, a belépőjegyért pedig áfával együtt Budapesten 30, vidéken pedig 10 ezer forintot fizet. Ennél „bálosabb” volt a janu­ár 30-án megtartott jogászbál, amelyen a jogász végzettségű művészek Mozart- és Verdi-ák­é­­kat adtak elő. A zenét az Opera­ház kamarazenekara szolgáltat­ta a Kongresszusi Központban. Volt divatshow, tombola, kaszi­nójáték, lehetett választani sár­gadinnyébe tekert ardeni sonka, fácánleves, borjújava, hideg al­más rétes, valamint ananászos jércesaláta, maceszgombócos vad erőleves, roston sült lazac, és eperöntetes túrópuding között. És a báli szezonnak még ko­ránt sincs vége. Az újságírók február 7-én tartják 116. bálju­kat. A határőrök február 14-­én vigadnak a BM Duna Palotá­ban. A sort március 21-én a 6. Elit-bál zárja­­ az elitnek... Horváth Ildikó Mick Jagger a Népstadion színpadán A király cercle-t tart egy udvari bálon 1900 körül ^ P ^ |^|

Next