Népszava, 1998. november (126. évfolyam, 256–280. sz.)

1998-11-02 / 256. szám

NÉPSZAVA Milliárdokat veszítenek a visszalépő egyetemek A felsőoktatási intézmények ma délig adhatják be a pályázatukat a világbanki hitelre, melyet az integráci­óra használatnak fel. Azok az egyetemek és főisko­lák, amelyek az utolsó pillanatban visszaléptek az egyesüléstől,­ több milliárd forinttól estek el. Ma jár­­le a világbanki hi­telpályázatok beadási ha­­tárideje. A kölcsönre csak integrálódó,­ egyetemek, főiskolák pályázhatnak - intézm­énycsoportonként legfeljebb 30 millió­­dol­lárra , azaz körülbelül 0,5 milliárd forintra.Ig azok az intézmények - Közgáz, á hatplási.,.. . . kertészeti egyetem . -, amelyek az utolsó pillanatban vonták vissza, társu­lási­ szándéku­­kat, jelentős támogatástól estek el. Az Eötvösi Tudo­mányegyetem (ELTE) és a Nyusztóy I­áté,-. Kirády Attila NÉPSZAVA ipari figyetem . (KÉE) is visszalépett, a csatlakozás­tól (mint ismert,­­az ere­deti tervek szerint Buda­pesti Universitas néven integrálódott Svyd­ka, *az ELTEI,a BKE és a KÉÉ.).: : A KÉÉ az integráció után egy-két karrá­­zsugoro­dott volna, szemben a fenlegi *-néggyel."" Ezt­ a kertészeti egyetem nem fogadta el, a inkább a gödöllői Agrártudományi Egyetemmel, illetve az Ál­­latorvostudományi Egye­temmel­­. (ÁOTE) tervezi az integrációját (ezt a verziót­­egyébként a szak-­ tárca is t­ámoga­tná). ■­ "'Az Universitashoz ‘'ha-A hatályos jogszabályok szerint ez év végén megszűn­nek az egyetemek és a főiskolák, s a törvén­yhozás,jö­vőre már­ új­ intézményeknek ad működési engedélyt.. Az elképzelések szerint a jelenlegi 56-tal szemben a közeljövőben mindössze 11 egyetem és 12 főiskola mű­ködne "az országban, zömében regionális­­intézmény­ként, részben pedig fővárosi - többek, között agrár, műszaki és orvosi- csoportokat alkotva. Az integráló­­dott i intézményeknek több tudományágban és­­több szakon kell képzést folytatniuk. Az­­egyesülés többek között az adminisztráció, a gazdasági apparátus, a nyilvántartási rendszer összevonását jelenti. Budapesti Közgazdaságtu­dományi Egyetem (BKE) több mint hatm­illiárd fo­rintot vesztett azzal, hogy a BKE tanácsa a hét elejéről elutasította az integrációt. E­z'.azi ELTE számára fő­­ként azért j­elent gondot, mert -bár több tudomány­ágban folytat képzést, az­az számára nem­­kényszer az integráció - a világbanki , hát élre idén nem pályázhat. Palánkai Tibor professzor,­­a BKE rektora a napokban úgy nyilatkozott: Ő is m­eg­­lepődött m a­ tanácsi határoza­­tán. Az eg­yetem részben­ azzal indokolta döntés­ét:.­ .önálló intéz­ményként, kíván tovább működni. Már p­dlgár:a fel­­­­sőoktatási­ törvény módosí­tását szorgalmazzák­ úgy,­ hogy az inte­gráció ne le­gyen kötelező Sz­pmsZés, így tudományágban kép- j­zlét­ folytató intézmény számára. A szakegyetemek és szakfőiskolák létrehozá­sát egyébként a Rektori és a­­Főigazgatói Konferen­­cia is támogatná...az­ Okta­tási Minisztérium viszont ellenzi. , Az ELTE egyébként nem tűnik­ népszerű integráci­ós partnernek,­hiszen­ a közelmúltban - mint ar­ról beszámoltunk - a Kertészeti és Élelmiszer­sontóan megfeneklett a Bu­dapesti Műszaki Egyetem (BME) és az ÁOTE integrá­ciója. Lapunk úgy értesült, a két intézménynek közel négymilliárdos támoga­tásról kell lemondania, hiszen az ÁOTE - mint ar­ról a Népszava elsőként beszámolt - a közelmúlt­­ban visszalépett az integ­rációtól Solti­­László rek­tor" ezt­ azzal"­ indokolta, nem láttak megfelelő ga­ranciákat arra, hogy az új intézm­ény tagjaként (egyenrangú partnerként t ygh^^e^ tgs^t ‘,a' munká­ban (a két intézmény szán­déknyilatkozatában kari. tagozó­dású integrációt ' vállalt* a Műegyetemnél, jóval kisebb' AOTE tehát egyetlen karként működ­­­­­hetett volna tovább). ‘ Poko­rni Zoltán, minisz­ter az,­gmi intézményi struk­túra , kialakításával­­kap­csolatban többször el­mondta:" a táróra minden­képpen végrehajtja az in­tegrációkat, még akkor is,­­ha az sérti néhány egyete­­­­mi' ■ vezető érd­ekeit.' Né­­­­hány nap múlva egyébként a tárca at nyilvánosságra hoz­za, hogy az intézmények állásfoglalását is figyelem­be véve, milyen­ egyesülése­ket tart szakmailag és poli­tikailag elfogadhatónak. Százötven év a tájsebek eltüntetésére Az ország területén tizenötezer sorsára hagyott bánya, fejtés, illetve bányató található Több miint százötven évet venne igénybe az ország­ban lévő mintegy tizenötezer tájseb felszámolása a je­lenlegi anyagi feltételek mellett. A szakemberek sze­rint a környezetvédelmi alap várható megszüntetése tovább nehezíti majd a használaton kívüli bányaterü­letek helyreállítását. Az illegális kő-, kavics-­és ho­­mokkitermelők száma egyre növekszik. A felelőtlen „vállalkozókat” a több millió forintos bántáig­ sem ri­asztja el az engedély nélküli bányászattól. Kiss Marianna, Ülési József NÉPSZAVA Több mint másfél évszáza­dot venne igénybe­ a Ma­­gyarországon lévő baleset­és életveszélyes tájsebek, sorsukra hagyott bástyák felszámolása. Ilyen elha­­gyott bányaterületből ugyanis­ mintegy 15 ezer ta­lálható hazánkban, ,s évent­te­­csupán száz, egykori Munkate­net felálámolá­­sára jut ,elég­endős pénz - tá­jékoztatta lapunkat Bihari György, a Környezetvédel­­mi­ Minisztériuma (Kö­M) bányászati tájrendezések­kel, foglálköző­ munkatársa. A szakember szerint félő, hogy a Központi­ Környe­zetvédelmi Alap költségve­tésbe történő beolvasztása megnehezíti a veszélyes te­rületek helyreállítását, hasznosítását. Attól tart, hogy a külön keret felszá­molása után megszűnhet­nek a céltámogatások. A szakmai érveken " ugyanis könnyen felülkerekedhet­nek a pénzügyi megfonto­lások. Ebben az'­esetben pedig más serületfek" kapná­nak elsőbbségek . A szaktárca közelmúlt­ban végzett felmérései sze­rint legalább 15 ezer tájseb található az országban. A felhagyott, legtöbbször­ il­legális hulladéklerakóként használt bányákba mély és elszennyezett bányatavak, fejtések, vályogvető gödrök, mind-mind veszélyeztethe­tik az ivóvízbázist, sőt a környékbeliek egészségét. Emellett a gazdátlan terü­leteken veszélybe kerülhet­­nek,az ott játszadozó gyer­mekek, s nem ritkán az ott, tevékenykedő ásványtolva­­jok. Az­ ilyen területek hely­reállítására és hasznosítá­sára idén a 15 milliárdos­­ bányajárulék 10 százalékot , vagyis 1,5 milliárd forint jutott. A pénzügyi fedezet alapját ugyanis a bányajá­­rulék évente változó­ há­nyada biztosítj­a. Ebben az évben erre a célra a bevétel tíz százalékát fordították, ugyanakkor a múlt évben egyetlen filért sem különí­tettek el­ a felsebzett körze­tek rendezésére. Azaz a pénzügyi forrás megszerzé­se­ meglehetősen esetleges. Csakúgy-mint megtartása, Mszép­z 1993 óta befolyt 6 milliárdból mindössze 2­,5 milliárdot hasznosíthattak a feladatok megoldására. A többit ugyanis zárolta a Pénzügyminisztériumi ’ A rendelkezésre julló összegből­­évente mintegy száz felhagyott bányaterü­let rekultivációjára nyílik lehetőség. Pillanatnyilag egyebek mellett Mezőtúron készül park, Marcaliban pedig vizes élőhelyet alakí­tanak ki a­ felhagyott terü­leten. Az ilyen, művelésen kívüli bányatelepeken el­sősorban jóléti parkokat, tavakat alakítanak filial Egy-egy ilyen téridet hely­reállítása 5 és 100 s­illió fo­rint körüli összeget emészt­­,így a £zakeipberei£.§&­­­mitásai szerint megközel- ■, tőleg 11 évn­ek 3*eH «rtel^­me ahhoz, hogy az összes környezeti vagy baleseti kockázatot jelentő tájsebet ,,begyógyíthassák”­. Nemes Zoltán, a Magyar Bányászati Hivatal elnök­­helyettese­­elmondta: jelen­leg­­az országban mintegy­­ féé­l­­helyen* folyik legális bányászat. A­­ bányászati termetek'többségén kavi­­csot* követ, homokot, sze­net, illetve 'egyéb ásványi anyagot hoznak a felszín­re. Ugyanakkor csaknem ugyanennyi helyszínen zaj­,­lik illegális kitermelés'. A bányakapitányságok' mun­­katársai: évente­­ több száz esetben étik tetten az­ en­­gedé­ly nélkül" bányászko­r­dókat.­­A rájuk kiszabott bírságok összege többtíz­­milö­r forintra tehető. Az ötezer forinttól akár több millióig terjedő pénzbünte­tés azonban nem veszi el az illegális kitermelést folyta­tók kedvét, az ilyen bűn­­cselekmények száma­­év­ről évre növekszik. •­­­­A bányabezárásokat,­­szi­­gorú szabályok alapján­­kell végrehajtania a vála-­ latoknak. Az üzemeltetők­nek egyebek mellett­ gon­doskodniuk ... kell: arról, hogy az elhagyott járatok he legyébek megközelíthe­­tőek, s meg kell előzniük az omlásveszélyt is. A mecséki uránbánya bezárása példá­ul várhatóan 18,5 milliárd­ forintba kerül, s csak az ez­ '­redforduló után fejeződik­­ be. Benkovics Istvántól, a Mecsekérc Környezetvé­delmi Rt. vezérigazgató­jától megtudtuk, hogy a rrekultivációs munkálatok a meddőhányók, megszün­­tetésével" . már­­ 1991-ben­ elkezdődtek. A beruházá­si­ programot pedig 1997- ben fogadta el a parlament. Az uránérc a különlege­sen veszélyes ásványok kö­zé tartozik, ezért a lelőhely felszámolása nagy körülte­kintést igényel. A követke­ző esztendőkben el kell vé-­­gezniük egyebek mellett az ércdúsító üzem lebontását,­­és meg­ kell oldaniuk vízke­zelést . mV A munkálatok legkritikusabb, részét a (zagytározóval összefüggő" kármernyesítés és a mintegy, 2­0 millió­ köbméteres, bá­nyaüregből még visszama­radt föld alatti, térségek szakszerű felhagyása jelen­ti majd. Benkovics István hozzáfűzte­:­ továbbra­ is szükség lesz a környezetvé­delmi beavatkozás ered­ményeinek követésére, az úgynevezett monitoring­­rendszer üzemeltetésére. Ez előre jelezheti a beavat­kozások szükségességét. A hatóságok azonban csak a bezárás menetét el­lenőrzik, és azt követően megszűnik a felügyelet. A bányászati hivatal pénz és szakember híján képtelen ellenőrizni a több ezer, sor­sára hagyott kitermelési helyszínt, így a fejtések le­zárása után már csak kivé­teles alkalmakkor­­- látvá­nyos beomlás, katasztrófa esetén - kerül ismét reflek­torfénybe a veszélyzóna. , , ’ Pávelczé László‘.. .a Ma­­gyar Speciális Mentők ké­szenléti egységének vezető­je elmondta: nagyobb bá­r­tyaszerencsétlenségekhez évente­­csupán­ néhány eseti ben k­ kell kivonulnia a bá­nyamentő csoportoknak.. . A kitermelés befejeztével égető természetvédelmi problémává válik valamennyi külszíni bánya Minősítési start pénteken November 6-án lép életbe á®á kormányrendelet, ami lejletővé teszi a magán­­nyu­gdíj­pénztárak áírminősí­­tését végző cégek s jelentke­­zését az Állami Pénztárfel­­ügyeletnél. Az ÁPF-nél re­­gisztrált minősítők kérésé­­ree a nyugdíjpénztáraknak kötelező adatokat­­szolgál­­tatanak működési paramé­­tereikről. A vizsgálatok a pénztárak befektetéseit fogják majd elemezni, azok kockázatosságát­­és megté­rülését figyelembe­ véve. Harmadfokú készültség a Tiszán Az esőzések hatására árad a folyó felső szakasza Harmadfokú árvízvédel­mi készültséget rendeltek el a Tisza Tivadar és Zá­hony közötti szakaszán, valamint a Túr mentén tegnap. A készültség el­,­rendelésére az elmúlt na­pok esőzései nyon­­án­ ki­alakult heves árhullámok miatt volt szükség. ÍSTÉPSZAVA­­MTI-információ : A folyó északkelet-ma­gyarországi vízgyűjtő terü­letén október utolsó napja­iban 60-100 miliméternyi eső esett, mind a Tiszán, mind pedig mellékfolyóin heves árhullámok alakul­tak ki. A Tisza Záhony fe­lett kilépett medréből, és elöntötte a hullámteret. Hasonló a helyzet a Túron is. A Krasznán a készültség első fokú. A védelmi szer­vezet a Felső-Tisza-vidéken 430 bel- és árvízvédelmi szakemberrel kezeli a hely­zetet. Az ár mintegy 3500 hektárnyi belterületet ön­tött el, ebből 1500 szántó. A Tisza Tivadar és Záhony között 820 centiméterrel tegnap kora délután tető­zött. A felső-tiszai árhullám szintén tegnap érte el a fo­lyó Borsod-Abaúj-Zemp­­lén megyei szakaszát, emi­att Zalkod és Zemplén­­agárd között másodfokú készültséget rendeltek el. A készültségben lévő védelmi szakaszok hossza meghaladja a 125 kilomé­tert. A Tisza várhatóan nagy területeken önti el az árterét BEEFOLD Elektronikus munkakönyv .(Folytatás az 1. oldalról) A legtöbb gondot az okoz­za, hogy munkakönyvi iga­zolások híján a foglalkoz­tató cégek kutatása több időt vesz igénybe mint a nyugdíjjáradék megállapí­tásának ideje -mondta Ba­kó Józsefné, a Nyugdíjbiz­tosítási Főigazgatóság fő­­osztályvezető-helyettese. Az eljárási idő így a duplá­jára nőhet."­­ A muznikakönyv bejegy­zései igen nagy segítséget jelentettek, a járadékme­gállapításnál, s az 1992 előtti évekre most is igazo­lásként fogadják el az ott leírtakét. A főosztályveze­­tő-helyettes emlékeztetett, hogy már többször felme­rült a munkakönyv kilágár­a állításának gondolata,­ de még nem sikerült megtalál-; 'ni a­ megoldást. Szerinte olyan füzetecskét kéne lét­rehozni, amely nem­ rögzíti a be-, és kilépéskori bért, vagy a kilépés módját, vi­szont­ kiderülne belőle a be-, és kilépés dátuma. A munkakönyv hiánya..más téren..is gondokat okozhat. Előfordulhat, hogy a kisebb cégeknél dolgozók nem férr­nek hozzá a rájuk vonatko­zó társadalombiztosítási­­ információkhoz. A jelenlegi jogszabályok ugyan, elérz­ják a munkáltató járulékfi­zetési kötelezettségét dóli gázai után, azonban ennek betartatása és ellenőrzése nem elég hatékony. ’ : Dr. Pulay Gyula, a Szó-,­­ciális­­ és Családügyi­ Mi­­nisztérium közigazgatási államtitkára szerint a munkakönyv pótlása ezt a problémát is orvosolhatná.* A legújabb koncepció sze­rint a néhány éven belül felálló központi számítógé­pes tb-nyilvántartáshoz tartozna egy plasztidkár­­tya, amit minden dolgozó megkapna. Ennek segítsé­gével, kihelyezett terminá­lokról a munkavállaló megtudhatna minden, rá vonatkozó társadalombiz­tosítási információt. Ez közvetett ellenőrzést, jelen­tene a munkáltatóknál is. A tervezetet a tárca­­mérgi, idén ősszel a kormány elé kívánja terjeszteni. Bírák „próbaidőre” (Folytatás, az 1. oldalról) Lényegesebb változás, hogy az ezt követő bírói kinevezés nem végleges. A jelentkező­ket először csak 3 évre neve­zik ki bírónak. Ezt követően megvizsgáltatj­ák, hogy az illető mennyiben felelt meg a bíráskodással szemben tá­masztott szakmai követel­ményeknek. Ennek során fi­gyelembe veszik többek kö­zött azt, hogy milyen arány­ban értettek egyet a felsőbb bíróságok a­­ meghozott ítéletekkel. A vizsgálat más momentumokra is kiterjed, így például elemzik a bíró kommunikációs készségét s azt is, hogyan bánik a tár­gyaláson az ügyfelekkel. Végleges kinevezést csak az kaphat, aki a szakmai köve­telményeknek megfelel. Ezt a vizsgálatot a végleges , ki­nevezés után még kétszer, 6 évente megismétlik, így utóbb is ki lehet szűrni az alkalmatlan bírókat. A jelentkezőknek még az ideiglenes bírói kinevezés előtt át­­ kell esniük egy egészségügyi alkalmassági vizsgálaton is. Ennek alkal­mával különböző pszichi­átriai, illetve pszichológiai teszteket is­­ kell majd töl­teniük. Egyelőre ugyanis az alkalmassági vizsgálatok -­lefolytatásáról és annak részleteiről még csak helyi­ döntés­­született.­­A gya­korlatban egyelőre még nem alkalmazzák ezeket. 1998. NOVEMBER 2.­, HÉTFŐ 3 Ügyvéd bárkiből lehet Lom­nici Zoltán, a Magyar Közigazgatási Bírák Egye­sületének elnöke elmondta, a bíróvá válás feltételeinek nehezítése amiatt lényeges, hogy csak a valóban elhivat­­ott és alkalmas személyek töltsék be ezt a közjogi mél­tóságot. Hangsúlyozta, a bírák adott esetben komoly vagyonok, illetve emberek sorsáról döntenek, ezért meg­­engedhetetlen, hogy elhivatottságot nem érző, gyen­ge szakmai képességekkel rendelkező személyek is ítél­kezzenek. Gondot okozhat, hogy az egészségügyi alkal­­massági vizsgálaton­­„megbukott” jelentkezők a pszi­chológiai alkalmatlanságuk ellenére milyen más jogi pályán helyezkedhetnek el. Ügyészeknek, ügyvédeknek nem kell majd­ ilyen teszteken átesniük, ennek ellenére furcsa, hogy ügyésznek vagy ügyvédnek még elmehet az a személy, aki alkalmatlannak minősült az ítélkezés­re. Lomnici ezzel kapcsolatban megjegyezte, az ügyvé­delmek nem kell nap mint nap döntéseket hozniuk em­berek sorsáról. A bírói munka ilyen vonatkozásban fe­lelősségteljesebb, ezért indokolt, hogy szigorúbb felté­­telrendszer érvényesüljön a bírák kiválasztásánál. Hibák az anyaotthon ügyében Befejezte vizsgálatát az ál­lampolgári jogok ország­­gyűlési biztosa a tiszasülyi átmeneti anya- és gyer­mekotthon működésével kapcsolatban. Dr. Gönczöl Katalin leszögezi: mulasz­tás terheli mind a Jász- Nagykun-Szolnok megyei Közigazgatási Hivatalt, mind a gyámhivatalt. NÉPSZAVA-információ : A Kék­ Sziget Alapítvány hajléktalan anyák és gyer­mekeik­­ számára fenntar­tott tiszasülyi otthonában a problémák a működési engedély kérvényezésével kezdődtek. A törvények ér­telmében ugyanis engedély hiányában nem kaphatott az otthon normatív támo­gatást. A Népjóléti Minisz­térium megítélt és átutalt mintegy 8,2 iM­ó forintos létégi támogatását a me­gyei közigazgatási hivatal a működési engedély hiá­nyára hivatkozva nem adta tovább. Áprilisban tartóztatták le személyes, szabadság megsértése, kiskorúak veszélyeztetése és közok­irat-hamisítás címén az intézet vezetőjét, Nagy­né Mészáros Évát. Dr. Gönczöl Katalin or­szággyűlési biztos vizsgá­lata során megállapította, hogy az engedélyezési eljá­rás ügyében mind­ a megyei közigazgatási, mind a gyámhivatal, mind pedig az 1997-ben eljárt Népjólé­ti Minisztérium hibázott. A hatóságok kizárólag a jog­szabályokat vették figye­lembe, ezért ragaszkodtak álláspontjukhoz: nem jogo­sult az intézmény előlegre a támogatásból, amíg nem rendelkezik engedéllyel.

Next