Népszava, 1998. november (126. évfolyam, 256–280. sz.)

1998-11-30 / 280. szám

10 1998. NOVEMBER 30., HÉTFŐ HÁTTÉR NÉPSZAVA Kilenc nagy- és hetven kisrégióra osztanák az ország közigazgatási területét (Folytatás az 1. oldalról) Magyarországon már „csak” azért is furcsa a­ Regionális te­rületrendezés halogatása, az utóbbi fél évszázadban, mert két ■ társadalomtudósa a vilá­gon, a legelsők között vetette, fel ezt a problémát. Erdei Fe­­renc­ hatvan éve (!) fogalmazta meg a modern területszervezés alapelvét: „Minden vidéknek legyen (fő)városa...” Esi ötven éve annak, hogy Bibó István és Erdei,Ferenc elkészítette átfo­gó reformjavaslatát, az ország­­ 80-90/ városi vonzáskörzetbe, kisrégióba és 6 országos kerü­letbe, nagyrégióba történő­­ szervezéséről. A javaslat az Oh- s bán eddig sem, valósult meg.­­ Mindig közbeszólt a politika, amely az ezeréves (vár)megye­­rendszer­t tartotta közigazga­­­­tásilag­á leghasználhatóbb­■ nak­. A régiók felállítását a­­ mindenkori politikai vezetés , mindenekelőtt azért ellenezte,­­ mert az új területi egységek ■ szerintük túlzott önállósághoz, szabadsághoz(?) jutnának.­­ Magyarország most ismét­­ megpróbálhat a közigazgatás­­ átalakításával is felzárkózni­­ Európához. Ha nem teszi, nem­­ juthat hozzá, az évi, mintegy 3 milliárd dollárhoz, az uniós te­­■e­rületfejlesztési alapokhoz. Az­­ Európa Unió korszerű területi ■ felosztású Magyarországot ja­­­­vasol. Bár 1997-ben már meg­történt­ egyféle regionális re­­­form, ez azonban a szakembe­­­­rek­­serint elmarad az uniós­­ elvárásoktól - olvasható? a ta­­­­­nulmányban. Jelenleg a közigazgatásban­­ több mint 3000 települési ön­­­­kormányzat, 19 megye, s szinte valamennyi minisztérium, or­­­­szágos hatáskörű szerv organi­­­­zál. Az önkormányzatok terü­­­­leti felosztása: község, város,­­ megyei jogú város, megye. Po­­­­litikailag más-más rendszer r­áásérínt váláfei^ák^á^ 'kis-r észár­­­nál^elepÜldSekr’ ‘ • öhkormányj*i­­zatait, másként a megyei köz--,­­ gyűléseket, s megint másképp az országgyűlési képviselőket. Másik minisztériumba pályáz­: hat támogatásért egy telepü­lés, ugyancsak másikba egy te­­­­rület (több település), ha a me­gyei területfejlesztési tanács is támogatja a pályázatát. Kisrégiók Minden modern társadalom­­ alulról felfelé építkezik, a te­­­rü­leti egységek is így állnak /össze mondja a szerző. Egy-egy város fogja egybe ma­ga körül a vonzáskörzetéhez­­tartozó településeket (kisré­­giót), ide járnak az emberek kórházba, középiskolába, bank­iba, munkahelyre, piacra, lévén is itt működtethetők hatéko­nyabban, itt érhetők el leg­­■ könnyebben a szolgáltatások, innen fejleszthető legjobban a térség gazdasága. „Minden vidéknek legyen­­fő­városa” - mondotta Erdei, minden városnak viszont nem lehet vidéke, annál is inkább nem, mert időközben vonzás­­körzet és infrastruktúra nélkül „neveztek ki” várossá több mint 200 települést. A tartalmi kritériumok - kórház, középis­kolák, bankhálózat, közleke­dési , centrum, kereskedelmi hálózat, működő gazdasági egységek - alapján azonban csak 100 város alkalmas kisré­­giós központnak. Ez a szám azonban ésszerűen 70-re csökkenthető - állítja a tanulmányt készítő. Például, ha túl közel fekszik egy kisebb város egy nagyobbhoz, mint Komló Pécshez, Tata Tatabá­nyához, Gyula Békéscsabához, Kiskunfélegyháza Kecskemét­hez, Bátonyterenye Salgótar­jánhoz, Hódmezővásárhely Sze­gedhez, akkor a nagyobb lesz a régióközpont. A kisebb város pedig funkcionálhat alköz­pontként. Természetesnek tű­nik tehát hogy a kistérségek­ből, (2-3 összevonásából) áll­jon össze a kisrégió, így egy­szerre képezhetnek önkor­mányzati, közigazgatási, gaz­dasági és területi egységet. Célszerű lenne országos poli­tikai képviseleteket is adni minden kisrégiónak. Elvileg könnyen kielégíthető ez az igény: a kisrégiók alkossanak egy vagy több egyéni ország­­gyűlési választókerületet. Ez is megoldható, ha viszonylag arányos a kisrégiók népesség­száma: minimum 60-90 ezer, vagy ennek az arányos több­szöröse. Például Mosonma­gyaróvár térsége hetvenezres, ezért 1 képviselőt választ; Szombathelyé az előbbi duplá­ja, ez 2 képviselőt jelent; Győré kétszázezres, ami 3 mandátu­mot ér. Kisrégiók nélkül nem mű­ködtethető hatékonyan a helyi gazdaság, a térségi fejlesztés, de az összetartozó vidék köz­élete" sem. Kizárólag kisrégiók rendszerére építhetők értelme­sen a nagyvárosi központú nagy területek nagyrégiói. Az­az, mikrorégiók nélkül nincse­nek makrorégiók, s a tétel forr­­dítva is igaz. Ennyi kisrégiót ugyanis nem szabad 19 megye alá sorolni, összefogásukhoz elég elég 7-9 nagyrégió is. Nagyrégiók Önkényesen társítja a jelenlegi törvény 7 nagyrégióba a 19 megyét - állítja a tanulmány szerzője. - így került Nógrád közös zsákba varrva Zemplén­hez. Balassagyarmat is Sáros­patak is Miskolchoz tartozik. Nagykanizsa és Kapuvár „kö­zös” központja Győr. Milyen közös nagyrégiós érdekei le­hetnek Ajkának és Esztergom­nak vagy Kalocsának és Gyu­lának, netán Kisvárdának és­­ Kunszentmártonnak? Még ab­szurdabb gond is akad: a két- Tu­i­ll­iós Budapestnek a legki­­sebb­ a háttérrégiója, mind­össze Pest megyei Miért szá­mol éppen a nagyrégióitól az 1997-es Országos Területfej­lesztési Koncepció? Ha a nyu­gati területi-népességi átlago­kat vesszük­­figyedelembe, akkor '­kevesebb is 1­3-ra lenne. Ha a­­ magyar területe,­xközlekedési, - adottságokkal józanul számo­lunk, akkor viszont­­ szüksé­ges! . . " Reális tartalmi adottság le­­het a nagyrégió szervezéséhez egy összefüggő tájegység közös gazdasági érdeke, a kiépült fő­­közlekedési útvonalhálózat, a fejlett nagyvárosi központ a maga modernizációs dinami­kájával, s újabban igen fontos a határon túli legközelebbi tartománnyal fejleszthető eu­rorégiós kapcsolat. Ez utóbbit figyelembe véve, Budapest nagyrégiója az ország északi határáig, Miskolc nagyrégiója pedig a Tiszától a Mátra vidé­kéig terjedhet. Miskolc euroré­­giós kapcsolata Kelet-Szlová­­kia, Debrecen, Ukrajna és Észak-Erdély. A Dél-Alföld­­höz Szeged és Kecskemét kö­zös nagyrégiója a Duna-Tisza köze, s a Maros vidéke; termé­szetes eurorégiós párja a Vaj­daság, esetleg Temesvár kör­nyékén a régi Bánát. Szeged­ és Debrecen között hatalmas űr tátong: a Közép-Alföld, Szol­nok és Békéscsaba fővonalai Dél-Erdélybe vezetnek; hason­lóak térségük belső adottságai. A Közép-Alföldön Szolnok központtal szükséges egy új nagyrégió kialakítása! A Dél- Dunántúlon Pécs három me­gye természetes centruma, külső kapcsolata Eszék és Szlavónia. Székesfehérvár és a Balaton vidékének régiós ösz­­szevonása régi igény. Fehérvár dinamikus modernizációs és­­ közlekedési centrum, hozzá tartozik a Balaton mindkét partvidéke, a Bakonytól, Vér­testől délre eső területek (Veszprém) és Dunaújváros vonzáskörzete. Szombathely Nyugat-Dunántúl központja, körülötte a vasi, zalai terüle­tek önálló nagyrégiót alkot­nak. E térség eurorégiós part­nere Steyerland (Graz), s egyre inkább Szlovénia. A zalai vá­rosokból Szombathely köny­­nyebben elérhető, mint akár Győr, akár Fehérvár, akár Pécs. Győr nagyrégiója a Bécs- Pozsony-Budapest közlekedési és gazdasági főtengely mentén húzódik a határoktól a Bako­­nyig, a Vértesig, a Gerecséig. E térség fontos városa Tatabá­nya, Pápa és Sopron. Komá­rom megye közös régióba soro­lása Fejérrel és Veszprémmel tartalmi érvekkel aligha véd­hető... Budapesti nagyrégió Fővárosunk az egész ország gazdasági innovációs centru­ma. Budapest európai verseny­­képességének megőrzése, nagyrégiójának kiterjesztése országos érdek - hangsúlyozza a tanulmány. Budapesthez gravitál - Pest megyén kívül - Esztergom és Bicske vonzás­körzete, északon egész Nógrád megye, keleten a K­f3-as autó-­­­pálya mentén Gyöngyös­­és­ Hatvan térsége, Közép-Ma­­gyarország nagyrégiója így meghaladja a 3 milliós lélek­számot. Viszont tény: ekkora ma a magyar főváros vonzása.­ Sokak szakmai­ meggyőződése­ szerint az egész ország fejlődé-'t­é­sének az ártana legtöbbet, ha mesterséges­­ határokkal ,elvá­­lasztanának egymástól a /kö­zépső országterületeket ' és ' a fővárost, Budapest gazdasága, infrastruktúrája, pénzügyi, éle­te csakis egy megfelelő háttér-, régióval együtt, /fejlődhet iga­zán eredményesen.'/Metropoli­­szunk „bekerítése”, szűk háta- ' rak közé szorítása: p­riejlghéé' gátja lenne. Regionális előnyök Nem erény megismételni poli­­ tikusaink ’szabvá'nyelvét:'Eu,-’/ . ropta elvárja s pénzzel is patrior 'gatja az ország regioríális át- * szervezését. Előbbivel"egyen­rangú szempont a helyi társa- ■ dahidak, a helyi gazdaságok felszabadítása- az elavult terü­leti és bürokratikus nyűgök alól. Minden település a­ maga gazdája lehet, ha­ természetes­­vonzáskörzetében,­önállóan, fej­lődhet és szabadon , társulhat a valódi közös gondok megoldá­sa érdekében. És ez nem­ csu­pán a kisrégiók brüsszeli,­­pá­­lyáz­atainak előnyös ’ elbírálá­.­­sát jelenti; a nagyobb önkoru­­­mányzati, politikai, és emberi, szabadság, a térségi felepielke­­dés is vele jár.: (Bibó István ezt, nevezte ,/az emberi , méltóság forradalmának...)., , Értelmes módon; tehát, csak­ akkor, be­szélhetünk , regionalizmusról,?, ha minden kisrégió egyben ön­­kormányzati, közigazgatási, területfejlesztési­­és politikai képviseleti egységet is képez. A regionális " önkormm­ányzati " testület mellett kívánatos a ré­giónkénti parlamenti képvise­lő-választás. Vidéken kialakít­ható mintegy 110, Budapesten 25-30-arányos'egyéni'választó­­ke­llet i i­s . Összegezve: az Európai Unió hosszútávra szóló érvei remél­­hetően­ hatásosabbak lesznek a megyék, és a­ politikai pártcsa­­tározások napi­­ érveinél,­­ és egyszer tán még egy­ regionali­­zált országban is élhetünk - prognosztizálja befejezésül Bi­­lecz­ Endre, a Tanulmány szer­­zője^sa^jország .számára, kívá­natosnak vélt jogotf':: r mtm m mm i m:m ' .. mm . t r, ,'T ffDr , éém ?'5trö31 ddetm­l -­ ■' rrr\ - v\ Mg t ü­zenetrögzités 'v .mm iPPi?-' -l: ■ m : ' . ". m . . .. . l ■ , ^ ill lim....... ^ csak 9900Ft 1:- Sí, +888 Ft-os 24 havi részlet* mm rrm. A rZTTTTTTTZSl d­íTíl digitális üzenetrögzítője nem csak az üzeneteket, de a folyó beszélgetéseket is képes tárolni. Ráadásul sem a telefonszámok megjegyzése, sem a szalag cseréja nem okozhat többé gondot. A mindezekre éppolyan elegáns megoldás, mint amilyen: ideális karácsonyi ajándék. * Amíg a készlet tart. Az ár az áfát tartalmazza.

Next